Hvor verden er på vei: Mot en ny verdensorden

Låst
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Re: Hvor verden er på vei: Mot en ny verdensorden

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir sep 12, 2023 7:37 am Vi tar en oppsummering av hva vi har funnet ut i denne tråden:

Jeg ber alle her legge merke til kallenavnene Karatel, immediately, Viracocha og BlackEagle spesielt som på side 4 i denne tråden ble tatt med buksene nede i å lyve og bedra folk her inne i denne sammenhengen ved å poste dritt om Tertullian
Du får nesten sitere fra det innlegget mitt da, vet du, sammen med dato og klokkeslett for det innlegget. Du skjønner; jeg kan ikke huske i det hele tatt å ha nevnt hr. Tertullian. Derfor har jeg gått gjennom hele tråden i håp om å finne ut hva jeg har sagt om fyren, men til ingen nytte.

MEN: DET VIL KUNNE BIDRA TIL Å ØKE DIN ANSEELSE OM DU BRINGER ET SITAT FRA MINST ETT AV MINE INNLEGG DER JEG NEVNER HR. TERTULLIAN SAMMEN MED DATO OG KLOKKESLETT FOR DET ELLER DE AKTUELLE INNLEGGET/-ENE.

Bortsett fra det, kan du jo starte en ny tråd og snakke med deg sjøl. Da slipper du jo å bli imotsagt. Dvs. ... kanskje. Helt sikker kan man jo aldri være.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir sep 12, 2023 4:46 pm
immediately skrev: tir sep 12, 2023 4:13 pm
BlackEagle skrev: tir sep 12, 2023 1:59 pm NEI, Helgenen - jeg har ikke engang nevnt "tynn is". Men hvem som helst kan selvfølgelig gjette hvem som er nærmest råka.
Her vil jeg tro de fleste har riktig gjettet
hvem det er som faretruende nærmer seg råka.
Bare et tidsspørsmål før han går fullstendig fra vettet.
Helgenens burde med fordel lytte til denne låta.

https://www.youtube.com/watch?v=rhbBhygJoww
Du føler deg tøff nå når du har hentet en hel liten kristofob mobb hit? Du tror virkelig at du kan gjemme deg bak heiaropene deres for å fremstå som en mindre ynkelig løgner enn hva du er avslørt som allerede? Folk kan bare gå til side 4 for å se hva dette handler om.

Det er like greit du drar hit flere så vi kan se hvem dere er. Det finnes ikke en ærlig sjel som ville tomlet opp vrøvelet til "black eagle" så "keva" er lagt til på lista.
Tja. Nå har jeg enda en gang gått gjennom hele tråden - hvert eneste innlegg; også dine - og jeg kan ikke erindre at jeg har skrevet noe om hr. Tertullian, og jeg finner heller ikke et eneste innlegg skrevet av meg som omtaler hr. Tertullian; hverken på s. 4 eller noen av de andre sidene.

MEN - det kunne bidra til at jeg gir deg en uforbeholden unnskyldning for i det hele tatt å ha nærmet meg denne tråden -

OM DU FOR ÉN ENESTE GANGS SKYLD KUNNE UNDERBYGGE HVA DU SNAKKER OM.

Jeg er redd at det ellers kan sitte langt inne hos flere i tråden å gi deg noen som helst slags respekt.

Mvh

BE
som uansett ønsker Helgenen god bedring - han kan ikke ha det greit, stakkar

Saint

Legg inn av Saint »

BlackEagle skrev: tir sep 12, 2023 7:35 pm
Saint skrev: tir sep 12, 2023 4:46 pm
immediately skrev: tir sep 12, 2023 4:13 pm

Her vil jeg tro de fleste har riktig gjettet
hvem det er som faretruende nærmer seg råka.
Bare et tidsspørsmål før han går fullstendig fra vettet.
Helgenens burde med fordel lytte til denne låta.

https://www.youtube.com/watch?v=rhbBhygJoww
Du føler deg tøff nå når du har hentet en hel liten kristofob mobb hit? Du tror virkelig at du kan gjemme deg bak heiaropene deres for å fremstå som en mindre ynkelig løgner enn hva du er avslørt som allerede? Folk kan bare gå til side 4 for å se hva dette handler om.

Det er like greit du drar hit flere så vi kan se hvem dere er. Det finnes ikke en ærlig sjel som ville tomlet opp vrøvelet til "black eagle" så "keva" er lagt til på lista.
Tja. Nå har jeg enda en gang gått gjennom hele tråden - hvert eneste innlegg; også dine - og jeg kan ikke erindre at jeg har skrevet noe om hr. Tertullian, og jeg finner heller ikke et eneste innlegg skrevet av meg som omtaler hr. Tertullian; hverken på s. 4 eller noen av de andre sidene.

MEN - det kunne bidra til at jeg gir deg en uforbeholden unnskyldning for i det hele tatt å ha nærmet meg denne tråden -

OM DU FOR ÉN ENESTE GANGS SKYLD KUNNE UNDERBYGGE HVA DU SNAKKER OM.

Jeg er redd at det ellers kan sitte langt inne hos flere i tråden å gi deg noen som helst slags respekt.

Mvh

BE
som uansett ønsker Helgenen god bedring - han kan ikke ha det greit, stakkar
Har du fått grått ifra deg på skulderen til immediately nå som du snakker om "respekt"? Hva får deg til å være så inbilsk at du tror jeg ønsker "rezpekt" fra deg og den patetiske gjengen din? Mitt ønske er å ydmyke dere, og ikke noe annet enn det. Og igjen denne merkelig selektive hukommelsen din, jeg er også sikker på at om jeg siterer det som står, så vil du ikke klare å lese det heller, men vil vrøvle om noe annet og insistere på at det står noe annet enn hva det faktisk står, fordi du er en fordømt løgner og et troll. Alle andre her kan forøvrig gå til side 4 i denne tråden og lese det. Du får i tilfelle betale meg for å bruke tid på å sitere, vil du ha paypal kontoen min?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir sep 12, 2023 8:16 pm
Har du fått grått ifra deg på skulderen til immediately nå som du snakker om "respekt"? Hva får deg til å være så inbilsk at du tror jeg ønsker "rezpekt" fra deg og den patetiske gjengen din? Mitt ønske er å ydmyke dere, og ikke noe annet enn det. Og igjen denne merkelig selektive hukommelsen din, jeg er også sikker på at om jeg siterer det som står, så vil du ikke klare å lese det heller, men vil vrøvle om noe annet og insistere på at det står noe annet enn hva det faktisk står, fordi du er en fordømt løgner og et troll. Alle andre her kan forøvrig gå til side 4 i denne tråden og lese det. Du får i tilfelle betale meg for å bruke tid på å sitere, vil du ha paypal kontoen min?
Ååå, jeg beklager så mye. Du skjønner; det var ikke respekt fra meg jeg snakket om, så jeg beklager om du ikke oppfattet dét. Men nå er det ofte slik på et debattforum, at skal man bli ansett som noenlunde seriøs -

så underbygger man det man hevder eller påstår.

Gjør en deltaker ikke dét - og heller ikke etter gjentatte oppfordringer - så vil vedkommende deltaker neppe bli ansett som videre seriøs. Jeg hellet i min uvitenhet mot at de fleste deltakere var klar over det.

Derfor beklager jeg som sagt om du ikke er blant dem som blir ansett som seriøse. Men jeg er en godmodig sjel, så jeg kan gjerne gi deg enda en sjanse - SITÉR MINST ETT AV MINE ELLER IMMEDIATELYS INNLEGG SAMMEN MED DATO OG KLOKKESLETT FOR DET ELLER DE AKTUELLE INNLEGGENE - OG TRÅDTITTEL, DERSOM DET ER FRA EN ANNEN TRÅD ENN DETTE, SLIK AT


HELE FORUMET


KAN SE HVILKE(-N) LØGN(-ER) IMMEDIATELY ELLER JEG SKAL HA KOMMET MED.

Og tenk! hvilken tilhengerskare du da kan få - og både Karatel, Immediately, Keva og jeg kan måtte gå slukøret hjem og aldri, aldri, AAAALDRI mer vise oss på noe debattforum i hele verden igjen.

Mvh

BE
som kanskje venter i stooor spenning, nå - eller kanskje ikke, men som mener at det er ikke vanskelig å sitere og angi dato og klokkeslett

Saint

Legg inn av Saint »

BlackEagle skrev: tir sep 12, 2023 8:50 pm
Saint skrev: tir sep 12, 2023 8:16 pm
Har du fått grått ifra deg på skulderen til immediately nå som du snakker om "respekt"? Hva får deg til å være så inbilsk at du tror jeg ønsker "rezpekt" fra deg og den patetiske gjengen din? Mitt ønske er å ydmyke dere, og ikke noe annet enn det. Og igjen denne merkelig selektive hukommelsen din, jeg er også sikker på at om jeg siterer det som står, så vil du ikke klare å lese det heller, men vil vrøvle om noe annet og insistere på at det står noe annet enn hva det faktisk står, fordi du er en fordømt løgner og et troll. Alle andre her kan forøvrig gå til side 4 i denne tråden og lese det. Du får i tilfelle betale meg for å bruke tid på å sitere, vil du ha paypal kontoen min?
Ååå, jeg beklager så mye. Du skjønner; det var ikke respekt fra meg jeg snakket om, så jeg beklager om du ikke oppfattet dét. Men nå er det ofte slik på et debattforum, at skal man bli ansett som noenlunde seriøs -

så underbygger man det man hevder eller påstår.

Gjør en deltaker ikke dét - og heller ikke etter gjentatte oppfordringer - så vil vedkommende deltaker neppe bli ansett som videre seriøs. Jeg hellet i min uvitenhet mot at de fleste deltakere var klar over det.

Derfor beklager jeg som sagt at du ikke er blant dem som blir ansett som seriøse. Men jeg er en godmodig sjel, så jeg kan gjerne gi deg enda en sjanse - SITÉR MINST ETT AV MINE ELLER IMMEDIATELYS INNLEGG SAMMEN MED DATO OG KLOKKESLETT FOR DET ELLER DE AKTUELLE INNLEGGENE - OG TRÅDTITTEL, DERSOM DET ER FRA EN ANNEN TRÅD ENN DETTE, SLIK AT


HELE FORUMET


KAN SE HVILKE(-N) LØGN(-ER) IMMEDIATELY ELLER JEG SKAL HA KOMMET MED.

Og tenk! hvilken tilhengerskare du da kan få - og både Karatel, Immediately, Keva og jeg kan måtte gå slukøret hjem og aldri, aldri, AAAALDRI mer vise oss på noe debattforum i hele verden igjen.

Mvh

BE
som kanskje venter i stooor spenning, nå - eller kanskje ikke, men som mener at det er ikke vanskelig å sitere og angi dato og klokkeslett
Det finnes ikke et eneste hederlig menneske som er nogenlunde oppegående som har noe respekt for deg og din lille klikk her inne. De har skjønt hva du og resten av gjengen din er for lenge siden, dvs en gjeng løgnere og sjarlataner som er hva jeg sier dere er. Dette handler med andre bare ord kun om å ydmyke dere, for morro skyld og fordi det er terapi for dere å få forklart hva dere egentlig er.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir sep 12, 2023 8:55 pm
BlackEagle skrev: tir sep 12, 2023 8:50 pm
Saint skrev: tir sep 12, 2023 8:16 pm
Har du fått grått ifra deg på skulderen til immediately nå som du snakker om "respekt"? Hva får deg til å være så inbilsk at du tror jeg ønsker "rezpekt" fra deg og den patetiske gjengen din? Mitt ønske er å ydmyke dere, og ikke noe annet enn det. Og igjen denne merkelig selektive hukommelsen din, jeg er også sikker på at om jeg siterer det som står, så vil du ikke klare å lese det heller, men vil vrøvle om noe annet og insistere på at det står noe annet enn hva det faktisk står, fordi du er en fordømt løgner og et troll. Alle andre her kan forøvrig gå til side 4 i denne tråden og lese det. Du får i tilfelle betale meg for å bruke tid på å sitere, vil du ha paypal kontoen min?
Ååå, jeg beklager så mye. Du skjønner; det var ikke respekt fra meg jeg snakket om, så jeg beklager om du ikke oppfattet dét. Men nå er det ofte slik på et debattforum, at skal man bli ansett som noenlunde seriøs -

så underbygger man det man hevder eller påstår.

Gjør en deltaker ikke dét - og heller ikke etter gjentatte oppfordringer - så vil vedkommende deltaker neppe bli ansett som videre seriøs. Jeg hellet i min uvitenhet mot at de fleste deltakere var klar over det.

Derfor beklager jeg som sagt at du ikke er blant dem som blir ansett som seriøse. Men jeg er en godmodig sjel, så jeg kan gjerne gi deg enda en sjanse - SITÉR MINST ETT AV MINE ELLER IMMEDIATELYS INNLEGG SAMMEN MED DATO OG KLOKKESLETT FOR DET ELLER DE AKTUELLE INNLEGGENE - OG TRÅDTITTEL, DERSOM DET ER FRA EN ANNEN TRÅD ENN DETTE, SLIK AT


HELE FORUMET


KAN SE HVILKE(-N) LØGN(-ER) IMMEDIATELY ELLER JEG SKAL HA KOMMET MED.

Og tenk! hvilken tilhengerskare du da kan få - og både Karatel, Immediately, Keva og jeg kan måtte gå slukøret hjem og aldri, aldri, AAAALDRI mer vise oss på noe debattforum i hele verden igjen.

Mvh

BE
som kanskje venter i stooor spenning, nå - eller kanskje ikke, men som mener at det er ikke vanskelig å sitere og angi dato og klokkeslett
Det finnes ikke et eneste hederlig menneske som er nogenlunde oppegående som har noe respekt for deg og din lille klikk her inne. De har skjønt hva du og resten av gjengen din er for lenge siden, dvs en gjeng løgnere og sjarlataner som er hva jeg sier dere er. Dette handler med andre bare ord kun om å ydmyke dere, for morro skyld og fordi det er terapi for dere å få forklart hva dere egentlig er.
Den - lar jeg stå ukommentert.

Mavh ("a" står for "aller")

BE
som i all høflighet minner Helgenen om at han nok ikke blir kvitt noen av oss med det svaret der

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Saint skrev: tir sep 12, 2023 7:12 pm
immediately skrev: tir sep 12, 2023 6:40 pm
Saint skrev: tir sep 12, 2023 6:23 pm
Og det plager ikke meg å gi dere terapitimer her inne, for det er akuratt hva det er jeg gjør. Dette er sundt for dere.

Dét kan jeg gi deg rett i, min kjære uvenn.
Det er sundt å diskutere med en antagonist.
Men ikke når denne begynner å nide og gi skjenn.
Da blir diskusjonen deprimerende og trist. ;)
Du synes kanskje det er derimerende og trist at jeg fortsetter å minne deg på at du er en fordømt løgner og sjarlatan, men så ba jeg ikke deg komme inn i min tråd og lyve heller. Det begynte jo med din omsorgsfulle, hyklerske gråt for stakkars "black eagle" fordi jeg var så "slem" å be ham dra dit peppern gror. Tenker black eagle fant trøst i å få gråte litt på din skulder fordi jeg var så grusom at jeg ba ham dra dit, tenk deg dere! Snufs!
Har lastet ned absolutt alt, renskrevet og kommet til 78 A4 sider.
Bare stå på videre, Saint - vis oss hva en sann kristen er!
Hvem vet, har jeg levedager, blir det med tiden bokutgivelser.
Men er usikker på titler. Hva med: «Samtaler med en kristen nid-kjær»? :roll:
Sist redigert av immediately den tir sep 12, 2023 10:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: tir sep 12, 2023 9:54 pm
Saint skrev: tir sep 12, 2023 7:12 pm
immediately skrev: tir sep 12, 2023 6:40 pm

Dét kan jeg gi deg rett i, min kjære uvenn.
Det er sundt å diskutere med en antagonist.
Men ikke når denne begynner å nide og gi skjenn.
Da blir diskusjonen deprimerende og trist. ;)
Du synes kanskje det er derimerende og trist at jeg fortsetter å minne deg på at du er en fordømt løgner og sjarlatan, men så ba jeg ikke deg komme inn i min tråd og lyve heller. Det begynte jo med din omsorgsfulle, hyklerske gråt for stakkars "black eagle" fordi jeg var så "slem" å be ham dra dit peppern gror. Tenker black eagle fant trøst i å få gråte litt på din skulder fordi jeg var så grusom at jeg ba ham dra dit, tenk deg dere! Snufs!
Har lastet ned absolutt alt, renskrevet og kommet til 78 A4 sider.
Bare stå på videre, Saint - vis oss hva en sann kristen er!
Hvem vet, har jeg levedager, blir det med tiden bokutgivelser.
Men er usikker på titler. Hva med: «Samtaler med en kristen nid-kjær»?
Her får du en tommel til - og dette er en dobbelttommel!

Mvh

BE
som synes at forslaget til tittel er helt dekkende - og BE kan skrive forord!

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tir sep 12, 2023 10:00 pm
immediately skrev: tir sep 12, 2023 9:54 pm
Saint skrev: tir sep 12, 2023 7:12 pm

Du synes kanskje det er derimerende og trist at jeg fortsetter å minne deg på at du er en fordømt løgner og sjarlatan, men så ba jeg ikke deg komme inn i min tråd og lyve heller. Det begynte jo med din omsorgsfulle, hyklerske gråt for stakkars "black eagle" fordi jeg var så "slem" å be ham dra dit peppern gror. Tenker black eagle fant trøst i å få gråte litt på din skulder fordi jeg var så grusom at jeg ba ham dra dit, tenk deg dere! Snufs!
Har lastet ned absolutt alt, renskrevet og kommet til 78 A4 sider.
Bare stå på videre, Saint - vis oss hva en sann kristen er!
Hvem vet, har jeg levedager, blir det med tiden bokutgivelser.
Men er usikker på titler. Hva med: «Samtaler med en kristen nid-kjær»?
Her får du en tommel til - og dette er en dobbelttommel!

Mvh

BE
som synes at forslaget til tittel er helt dekkende - og BE kan skrive forord!
Med glede! :D

Albananas
Innlegg: 101

Legg inn av Albananas »

Job Haiku:

I herskerhodet
Får alle tildelt synder
Av anklageren
Sist redigert av Albananas den tir sep 12, 2023 10:35 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

IMMEDIATELY (siterer Saint fra tidligere: Du synes kanskje det er deprimerende og trist at jeg fortsetter å minne deg på at du er en fordømt løgner og sjarlatan, men så ba jeg ikke deg komme inn i min tråd og lyve heller. Det begynte jo med din omsorgsfulle, hyklerske gråt for stakkars "black eagle" fordi jeg var så "slem" å be ham dra dit pepperen gror. Tenker black eagle fant trøst i å få gråte litt på din skulder fordi jeg var så grusom at jeg ba ham dra dit, tenk deg dere! Snufs!):

Har lastet ned absolutt alt, renskrevet og kommet til 78 A4 sider.
Bare stå på videre, Saint - vis oss hva en sann kristen er!
Hvem vet, har jeg levedager blir det med tiden bokutgivelser.
Men er usikker på titler. Hva med: «Samtaler med en kristen nid-kjær»?

BLACK EAGLE (svarer Immediately):
Her får du en tommel til - og dette er en dobbelttommel!

Mvh
BE
som synes at forslaget til tittel er helt dekkende - og BE kan skrive forord!

IMMEDIATELY: (svarer Black Eagle):
Med Glede! :D

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Albananas skrev: tir sep 12, 2023 10:23 pm Job Haiku:

I herskerhodet
Får alle tildelt synder
Av anklageren
Midt i blinken, Albananas :!: :D

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

***

"Herren er ein stridsmann, namnet hans er Herren!" 2. mos. 15,3

"Han lærer opp mine hender til strid, mine armar til å spenna bronsebogen!" Salme 18, 34

"Lova vere Herren, mitt berg, som lærer opp mine hender til strid og mine fingrar til krig!" Salme 144,

“Forbannet være den som holder sitt sverd borte fra blod!” Jeremia 48,10

Bibelvers fra gamletestamentet av dette slag kan fremskaffes i mengdevis, men jeg lar disse versene stå som eksempler på hvilken entitet jøder, kristne og muslimer ser på som det Allgode prinsipp:

THE PRINCIPLE OF GO(O)D

Når denne sverdsvingende entitet i sin nidkjærhet utøver nidgjerninger mot sitt eget og andre nasjoners folk, kan man uten større problemer sette en viss paranoid psykopats ord i munnen på denne: ”Kunnskap er mine menns ruin!”. For som den paranoide psykopaten Adolf Hitler skriver i sin bok Mein Kampf: ”En voldelig, aktiv, dominerende, uforferdet ungdom - det er det jeg er ute etter!”

"Føreren tenker for oss”, sa de tyske soldatene i Norge under andre verdenskrig. Det var et ledd i den tyske soldats utdannelse at han skulle tro blindt på sin Fører og ikke tenke selv: ”Han døde i troen på sin Fører”, sto det i dødsannonsene.

Så langt jeg kan se er i GT’s gud en krigsgud, og at denne forstandsløse guden i gamletestamentet er antagonisten til det Allgode prinsipp, nemlig det Allonde prinsipp:

THE PRINCIPLE OF (D)EVIL

***

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

***

Hva er den korrekte definisjonen på forstand? Hva er den korrekte definisjonen på intelligens? Er intelligens virkelig synonymt med forstand? Er det riktig at intelligente mennesker ikke kan være uforstandige? Hva om det i virkeligheten er himmelvid forskjell på intelligens og forstand?

Her er noen eksempler til ettertanke:

Den fryktede colombianske kokainkongen Pablo Escobar, for eksempel, som før sin død var god for nærmere 20 mrd. norske kroner og ansvarlig for over 300 drap - mange av ofrene dommere, politifolk, advokater og journalister - var intelligent. Ingen tvil om det, slu og utspekulert som han var. Da colombianske soldater og politifolk meiet ham ned under et desperat fluktforsøk i 1993, skrev VG kort om Escobars karriere - historien om fattiggutten som ikke skydde noe middel i sin hensynsløse kamp for å nå verdenstoppen:

«Han startet sin karriere som drapsmann.... Sammen med en jevnaldrende kamerat kjørte han rundt på motorsykkel og plaffet ned dem som ikke kunne gjøre opp for seg, eller som narkomafiaen av andre grunner ville rydde av veien. Escobar ble raskt den mest effektive med maskinpistolen. Den intelligente og hensynsløse unggutten steg raskt i gradene, og snart var det han som leide sine drapsmenn».

Som VG skrev, Pablo Escobar var intelligent. Men man vil da ikke i fullt alvor hevde mannen var forstandig, eller hva? Selv om Escobar i en tid satt som varaordfører i et liberalt parti i Colombia.

Videre har vi nasjonalisten Vladimir Wolfowitsj Sjirinovskij - Russlands svar på Adolf Hitler - som stolt skal ha sagt under valgsuksessen i 1993:

«Jeg er en tyrann. Jeg vil følge i Adolf Hitlers fotspor».

Behøver jeg å fortelle at Sjirinovskij - selv om daværende statsminister Kåre Willoch mente at mannen måtte være gal – er intelligent? Han har vært offiser i hæren, er spesialist på problemer vedrørende Sentral-Asia og Midt-Østen, snakker flytende tyrkisk og behersker engelsk, fransk og tysk på bra nivå.

Nei, det var tydeligvis ingenting i veien med Escobars og Sjirinovskijs intelligens. Tvert om vil jeg påstå. Det det derimot er noe i veien med, er deres forstand.

Naturligvis kan jeg ramse opp utallige andre uforstandige intelligente mennesker, utspekulerte internasjonale nidinger som elsker å hate fiender, terrorister og andre som omhyggelig planlegger geniale attentater ned til minste detalj, men dette får holde.

Faktisk var - og er - mange av verdens store ledere, verdslige som geistlige, livsfarlige psykopater.

«Maktsyke, parret med hensynsløs pågåenhet, kynisme og likegyldighet for annerledestenkende mennesker», skriver psykiatrien Gabriel Langfeldt i boka Nervøse lidelser og sinnets helse, er «psykopatiske egenskaper som har preget et flertall av de personer som hjemme og ute tilrev seg makten. Tenk på hva verden ville unngått av lidelser om Adolf Hitler var blitt undergitt psykiatrisk observasjon og erklært for å være en paranoid psykopat før han kom til makten?»

Min konklusjon er at menneskeforstanden bestandig hviler på forståelsen av innsynet i det som er sant og riktig om godt og ondt, godhet og ondskap, og ikke det som er usant - løgner.

Den kan vinnes og den kan tapes (ved misforståelser eller feiltagelse).

Det greske ord som brukes til å beskrive feilbygninger og livstridige handlinger, er ordet «hamartia». Hva dette egentlig dreier seg om, fremgår av verbet «hamartanein», som ifølge den danske psykiater Vilhelm Gernhammer i alminnelighet betyr «å ta feil», men som kan forekomme med følgende betydninger:

1) å forfeile (underforstått: målet)
2) ikke å nå eller oppnå (underforstått: på grunn av feilgrep)
3) å handle galt, å begå noe dumt (underforstått: på grunn av manglende evne til rett vurdering).

Den sammenheng der ordet forekommer, viser praktisk talt i hvert tilfelle at feiltagelsen begås fordi det mangler forståelse, fordi visse evner er mangelfullt utviklet, eller fordi mennesket er villedet. Ordet «hamartia» må derfor oversettes ved «feiltagelse», «villfarelse» eller «målforfeiling».

Dette er spesielt farlig når misforståelsen eller feiltagelsen blir oppfattet som den egentlige sannhet; det vil si når mennesker ser på ondskap som godt og ikke makter å skjelne mellom godhet og ondskap, og tror de er gode mennesker.

Det er de ikke.

Den skjebnesvangre og fryktelige feiltagelse det er snakk om her, årsaken til synden/umoralen/visdommens fall, ble vel for 2000 år siden forsøkt avslørt av en viss åndelig mester da han ved et sammenstøt med datidens presteskap slo fast at de var «djevelens tjenere».

Han fortalte en lignelse:

«Kan vel en blind lede en blind? Vil da ikke begge falle grøften? En lærling står ikke over sin mester, men når han er utlært (om godt og ondt; godhet og ondskap, rett og galt; rettferdighet og urettferdighet, blir han som sin mester. Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? Og hvordan kan du si til din bror: "Bror, la meg ta flisen ut av øyet ditt!" du som ikke ser bjelken i ditt eget øye? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart og kan ta flisen ut av din brors øye.

Han sa også: «La dem fare. De er blinde veiledere for blinde, og når en blind veileder en blind, faller de begge i grøften».

***

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 428
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Kjære Helgenen

Min konklusjon er
uvitende som du er

om deg selv

siden du tror om deg selv
at du er god

når du i virkeligheten
er ond

nider og utskjeller dem
som ikke er enige

med deg

åndelige og fysiske fiender

BE og meg
for eksempel

er at du er åndelig blind
på grunn av din

nid-kjærhet

Når skal du åpne øynene
og innse at du tar feil

av deg selv?

Når skal du innse sannheten
om deg selv?

Når skal du innse
at du er blitt ført bak lyset

av mørkemenn

som ikke fører frem
til lyset, men

fører oss bak lyset

fordi de foretrekker

mørke/uvitenhet
fremfor
lyset/opplysningen?

Du kjenner ikke deg selv!

Fordi du ikke erkjenner
deg selv

Hvorfor vender du ikke om

fra nidkjærhet
til kjærlighet?

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1464

Legg inn av 4pLaY »

Denne tråden har sporet helt av og er nå stengt.

Låst

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»