Hvorfor godtar vi at selvforsvar i praksis er forbudt?

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Re: Hvorfor godtar vi at selvforsvar i praksis er forbudt?

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir aug 29, 2023 5:15 pm
Det er akuratt pga lovene på skytevåpen jeg snakker om kniv til selvforsvar der umarex kommer til kort. Kjøkkenkniver er f.eks helt greit. Det er rett og slett gjort umulig å forsvare hus og hjem med skytevåpen med gjeldende lovverk for oppbevaring. At det er teoretisk lov er en sak, men det hjelper ikke når det ikke er lov i praksis. Du har rett og slett ikke lov til å ha en hagle stående framme, og hvis den skulle bli stjålet har du et stort problem.

Ja det var fritt salg på det i gamledager, men igjen, det var en annen generasjon som var mer oppegående enn dagens generasjon som tydeligvis er for dumme til å ha sånne friheter.
Proud Boys, Donald og sånn, eller?

Jeg kan vise deg et enkelt regnestykke:

Forutsatt at absolutt INGEN (dvs. 0 - null) skytevåpen finnes blant befolkninga - så kan man enkelt beregne at risikoen for å bli skutt - enten ved drap, ulykker, selvforsvar eller annet - = 0 - null.
Forutsatt at 1000 - tusen - skytevåpen finnes blant befolkninga - så kan man enkelt beregne at risikoen for å bli skutt - enten ved drap, ulykker, selvforsvar eller annet - > 0.

Ut fra dette kan jo hvem som helst trekke sine egne slutninger.

Mvh

BE
som har skjønt at ferdigheter i ENKEL regning har noe for seg

Saint

Legg inn av Saint »

BlackEagle skrev: tir aug 29, 2023 7:42 pm
Saint skrev: tir aug 29, 2023 5:15 pm
Det er akuratt pga lovene på skytevåpen jeg snakker om kniv til selvforsvar der umarex kommer til kort. Kjøkkenkniver er f.eks helt greit. Det er rett og slett gjort umulig å forsvare hus og hjem med skytevåpen med gjeldende lovverk for oppbevaring. At det er teoretisk lov er en sak, men det hjelper ikke når det ikke er lov i praksis. Du har rett og slett ikke lov til å ha en hagle stående framme, og hvis den skulle bli stjålet har du et stort problem.

Ja det var fritt salg på det i gamledager, men igjen, det var en annen generasjon som var mer oppegående enn dagens generasjon som tydeligvis er for dumme til å ha sånne friheter.
Proud Boys, Donald og sånn, eller?

Jeg kan vise deg et enkelt regnestykke:

Forutsatt at absolutt INGEN (dvs. 0 - null) skytevåpen finnes blant befolkninga - så kan man enkelt beregne at risikoen for å bli skutt - enten ved drap, ulykker, selvforsvar eller annet - = 0 - null.
Forutsatt at 1000 - tusen - skytevåpen finnes blant befolkninga - så kan man enkelt beregne at risikoen for å bli skutt - enten ved drap, ulykker, selvforsvar eller annet - > 0.

Ut fra dette kan jo hvem som helst trekke sine egne slutninger.

Mvh

BE
som har skjønt at ferdigheter i ENKEL regning har noe for seg
Kortslutningen du prøver å inbille deg selv med her er at vikingene var verdens fredeligste hippier. Du er et prakteksemplar på hva hasj gjør med hjernen til folk.

Saint

Legg inn av Saint »

Her er noen andre morsomme fakta:

Skytevåpen var med på å frigjøre fattige europeere fra føydalstyret. Skytevåpen gir bestemødre med leddgikt istand til å forsvare seg mot 20 år gamle gutter som trener kampsport. Skytevåpen har frigjort fattige land fra urettferdig kolonistyre (men sovjeterne ga selvfølgelig ikke ak47'en til sine egne folk). Og USA frigjorde seg fra britene. Du trenger ikke være amerikaner for å skjønne dette, gå 100 år tilbake i tid så var skytevåpen i fritt salg her i landet, før AP begynte å innskrenke retten til å eie våpen og innførte den brukne geværs politikk som gjorde Norge enkelt å okkupere for tyske nazister.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: tir aug 29, 2023 7:48 pm Du trenger ikke være amerikaner for å skjønne dette, gå 100 år tilbake i tid så var skytevåpen i fritt salg her i landet, før AP begynte å innskrenke retten til å eie våpen og innførte den brukne geværs politikk som gjorde Norge enkelt å okkupere for tyske nazister.
Fakta:

Innskrenkningen av retten til å eie våpen, hadde ingen ting med det brukne geværs politikk å gjøre. Det var rett og slett kommunistfrykt, som var årsaken til at man innførte begrenset salg av rifler og pistoler.

Pistolklubbene i mellomkrigstiden lærte dessuten ut selvforsvar, metoden var da kontaktskudd.

Hagler ble i Europa ikke ansett å ha militær verdi. Og unngikk derfor å bli underlagt restriksjoner.

Det var Høyre som innførte registreringsplikt på hagler med magasin på 1970- tallet. Tror det var AP som besluttet at knekkehaglene også skulle være registreringspliktige på 1990- tallet.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: tir aug 29, 2023 8:02 pm
Saint skrev: tir aug 29, 2023 7:48 pm Du trenger ikke være amerikaner for å skjønne dette, gå 100 år tilbake i tid så var skytevåpen i fritt salg her i landet, før AP begynte å innskrenke retten til å eie våpen og innførte den brukne geværs politikk som gjorde Norge enkelt å okkupere for tyske nazister.
Fakta:

Innskrenkningen av retten til å eie våpen, hadde ingen ting med det brukne geværs politikk å gjøre. Det var rett og slett kommunistfrykt, som var årsaken til at man innførte begrenset salg av rifler og pistoler.

Pistolklubbene i mellomkrigstiden lærte dessuten ut selvforsvar, metoden var da kontaktskudd.

Hagler ble i Europa ikke ansett å ha militær verdi. Og unngikk derfor å bli underlagt restriksjoner.

Det var Høyre som innførte registreringsplikt på hagler med magasin på 1970- tallet. Tror det var AP som besluttet at knekkehaglene også skulle være registreringspliktige på 1990- tallet.
Det stemmer at det var kommunistfrykt, men sånn jeg har skjønt det jeg leste om denne tidsperioden var at innskreningene i retten til å ha våpen også en del av det brukne geværs politikk som var en generell nedbygging av norges forsvarsevne.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg vil gjerne vite kilden til det du har lest. Sånn jeg har forstått det, var en ikke ubetydelig andel av medlemmene i mellomkrigstidens pistolklubber folk som senere endte opp på "feil side".

AP besluttet etter krigen likevel å videreføre pistolklubbene, mange av de gamle medlemmene trengte imidlertid ikke å møte opp....

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: tir aug 29, 2023 8:17 pm Jeg vil gjerne vite kilden til det du har lest. Sånn jeg har forstått det, var en ikke ubetydelig andel av medlemmene i mellomkrigstidens pistolklubber folk som senere endte opp på "feil side".

AP besluttet etter krigen likevel å videreføre pistolklubbene, mange av de gamle medlemmene trengte imidlertid ikke å møte opp....
Det er så lenge siden jeg leste om dette at det husker jeg ikke.

Poenget mitt var uansett at pasifisme og avvæpning er dårskap. Det er dyrt å bygge opp igjen et forsvar og en forsvarsevne man har lagt ned.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir aug 29, 2023 8:26 pm
Poenget mitt var uansett at pasifisme og avvæpning er dårskap. Det er dyrt å bygge opp igjen et forsvar og en forsvarsevne man har lagt ned.
Det er så - og det er forståelig. Men for en pasifist reiser følgende spørsmål seg: Hvis ikke Putler og Hitler hadde hatt våpen og soldater - hvordan kunne de da startet en krig? Ved å bryte håndbak?

Mvh

BE

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg er ikke pasifist. Men når det gjelder konkurranseskyting, så er jeg skeptisk.

En kvinne jeg studerte sammen med, hadde en bror som var militærnekter. Han var medlem av pistolklubb og eide tre pistoler.

Det burde være krav om avtjent førstegangstjeneste for å drive med konkurranseskyting.

Ellers må vi nok selge enkle jaktvåpen til bønder osv., selv om de får nei på sesjonen.

Og så synes jeg folk kan få kjøpe seg en hagle, uten mange spørsmål.

Sett i en større historisk sammenheng, er våpen i Norge knyttet til forsvar av landet og jakt.

Saint

Legg inn av Saint »

BlackEagle skrev: tir aug 29, 2023 8:37 pm
Saint skrev: tir aug 29, 2023 8:26 pm
Poenget mitt var uansett at pasifisme og avvæpning er dårskap. Det er dyrt å bygge opp igjen et forsvar og en forsvarsevne man har lagt ned.
Det er så - og det er forståelig. Men for en pasifist reiser følgende spørsmål seg: Hvis ikke Putler og Hitler hadde hatt våpen og soldater - hvordan kunne de da startet en krig? Ved å bryte håndbak?

Mvh

BE
Det blir som å spørre: Hvis kannibaler verken hadde hatt kniver eller gafler, ville de da spist hverandre?

Jeg tror ikke kniver og gafler fra eller til har noen relevans for en kannibal. Vikingetiden var mye mer voldelig enn i dag. Det er mange land med veldig strenge våpenlover som har mye mer vold enn USA, f.eks Sør-Afrika.

Du lever i en fallen verden. Folk kommer aldri til å sitte rundt leirbålet og røyke fredspipe mens de synger kumbaja, fordi mennesket har en natur som er fallen, vi er rett og slett ondskapsfulle og ofte under demonisk innflytelse. Derfor er jeg opptatt av selvforsvar og jeg har vært det så lenge jeg kan huske, det er rett og slett noe som interesserer meg. Mulig det har noe med at jeg er hankjønn å gjøre, jeg vet ikke om det er noe spesielt uvanlig ved det.

Se også det jeg skrev om det og skytevåpen her ang demonisk aktivitet, jeg sier ikke at det nødvendigvis er smart å åpne opp for mer skytevåpen sånn Norge er nå (norge er et hedensk land i 2023). For byrna LE og umarex og pepperspray, ja for all del, men det er noe annet.

Antikrist vil tilby deg falsk fred, for det er den ånden du har fylt deg med, men ekte fred kan bare Jesus skape.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: tir aug 29, 2023 8:42 pm Jeg er ikke pasifist. Men når det gjelder konkurranseskyting, så er jeg skeptisk.

En kvinne jeg studerte sammen med, hadde en bror som var militærnekter. Han var medlem av pistolklubb og eide tre pistoler.

Det burde være krav om avtjent førstegangstjeneste for å drive med konkurranseskyting.

Ellers må vi nok selge enkle jaktvåpen til bønder osv., selv om de får nei på sesjonen.

Og så synes jeg folk kan få kjøpe seg en hagle, uten mange spørsmål.

Sett i en større historisk sammenheng, er våpen i Norge knyttet til forsvar av landet og jakt.
Norge har 8000 soldater, det er få som avtjener førstegangstjeneste. Jeg ser ikke problemet med at konkurranseskyting er tilgjengelig for fler enn det, å ha avtjent førstegangstjeneste gjør deg ikke automatisk bedre egnet til å bruke en pistol enn en som ikke har gjort det. Jeg synes man kan diskutere om det ikke kan være et kurs e.l man kan ta for å få pistol til selvforsvar. Er man kresen på bakgrunnen til personen som søker har man plutselig utelukket mange fra å kunne forsvare seg som har behov for det, f.eks tidl kriminelle som må vitne i retten.

Hagle til selvforsvar fungerer bare hvis den står ved siden av senga og du våkner nattetid av noe rart. Skjer det noe midt på dagen og du er i et annet rom kan det hende du ikke rekker hente den. En pistol er så godt egnet til selvforsvar fordi du kan ha den på deg hele tiden.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg synes en passende hagle fungerer bra til selvforsvar i eget hjem, og ville vært fornøyd med det.

Istedenfor kurs, kunne vi hatt trick- skyttere som reiste rundt i landet og lærte folk å skyte. Nesten som på landet i USA i mellomkrigstiden.

Spøk til alvor. Politiet har et tre ukers kurs i skyting, og må må øve mye mindre enn aktive konkurranse skyttere.

Det du skisserer vil føre til at mange flere kjøper seg våpenet pistol. Og økt antall pistoler har sine gode og dårlige sider.

Dessuten er det ikke bare det å skyte som gjelder, ved bruk av våpen til selvforsvar. En må også ha en bakgrunn som gjør at en kan stå i alvorlige voldssituasjoner på en adekvat måte.

Har du fått nei på sesjon, er sannsynligvis ikke samfunnet tjent med at du får ha pistol.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: tir aug 29, 2023 9:50 pm Jeg synes en passende hagle fungerer bra til selvforsvar i eget hjem, og ville vært fornøyd med det.

Istedenfor kurs, kunne vi hatt trick- skyttere som reiste rundt i landet og lærte folk å skyte. Nesten som på landet i USA i mellomkrigstiden.

Spøk til alvor. Politiet har et tre ukers kurs i skyting, og må må øve mye mindre enn aktive konkurranse skyttere.

Det du skisserer vil føre til at mange flere kjøper seg våpenet pistol. Og økt antall pistoler har sine gode og dårlige sider.

Dessuten er det ikke bare det å skyte som gjelder, ved bruk av våpen til selvforsvar. En må også ha en bakgrunn som gjør at en kan stå i alvorlige voldssituasjoner på en adekvat måte.

Har du fått nei på sesjon, er sannsynligvis ikke samfunnet tjent med at du får ha pistol.
Når jeg snakker om kurs så snakker ikke jeg nødvendigvis om et 3 ukers politikurs heller, det kan godt være et lengre kurs eller skole med opphold i militærleir på hemlig sted for alt jeg bryr meg, men jeg mener muligheten bør være der, for behovet er der.

Men dette kan man diskutere, det er det fine med dette. Jeg vet ikke helt hvor jeg står, men jeg heller mot mer frihet på generelt og pinsipielt grunnlag, mer frihet for folk er altid en god grunn i seg selv for mindre restriksjoner.

Byrna LE og pepperspray regner jeg med du er enig i bør selges og kunne bæres fritt. Jeg har ikke hørt et eneste argument mot her enda og nå har vi holdt på og tygd på denne ganske lenge. Litt av vitsen med å skrive her var jo å se om noen kunne komme på et eneste argument for å forby pepperspray o.l, flere har engasjert seg her inkludert en selverklært pasifist og vi har ikke hørt ET ENESTE ARGUMENT!

Noen her som driver aktivt med politikk som ser det?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir aug 29, 2023 8:49 pm
BlackEagle skrev: tir aug 29, 2023 8:37 pm
Saint skrev: tir aug 29, 2023 8:26 pm
Poenget mitt var uansett at pasifisme og avvæpning er dårskap. Det er dyrt å bygge opp igjen et forsvar og en forsvarsevne man har lagt ned.
Det er så - og det er forståelig. Men for en pasifist reiser følgende spørsmål seg: Hvis ikke Putler og Hitler hadde hatt våpen og soldater - hvordan kunne de da startet en krig? Ved å bryte håndbak?

Mvh

BE
Det blir som å spørre: Hvis kannibaler verken hadde hatt kniver eller gafler, ville de da spist hverandre?

Jeg tror ikke kniver og gafler fra eller til har noen relevans for en kannibal. Vikingetiden var mye mer voldelig enn i dag. Det er mange land med veldig strenge våpenlover som har mye mer vold enn USA, f.eks Sør-Afrika.

Du lever i en fallen verden. Folk kommer aldri til å sitte rundt leirbålet og røyke fredspipe mens de synger kumbaja, fordi mennesket har en natur som er fallen, vi er rett og slett ondskapsfulle og ofte under demonisk innflytelse. Derfor er jeg opptatt av selvforsvar og jeg har vært det så lenge jeg kan huske, det er rett og slett noe som interesserer meg. Mulig det har noe med at jeg er hankjønn å gjøre, jeg vet ikke om det er noe spesielt uvanlig ved det.

Se også det jeg skrev om det og skytevåpen her ang demonisk aktivitet, jeg sier ikke at det nødvendigvis er smart å åpne opp for mer skytevåpen sånn Norge er nå (norge er et hedensk land i 2023). For byrna LE og umarex og pepperspray, ja for all del, men det er noe annet.

Antikrist vil tilby deg falsk fred, for det er den ånden du har fylt deg med, men ekte fred kan bare Jesus skape.
Look! How worried I am!

Mvh

BE
pasifist OG militærnekter - men han kan å skyte

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir aug 29, 2023 8:58 pm å ha avtjent førstegangstjeneste gjør deg ikke automatisk bedre egnet til å bruke en pistol enn en som ikke har gjort det.
Det har du faktisk helt rett i.

Mvh

BE
som presterte å sovne på skytebanen på rekruttskolen (det var før han sa opp)

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Tror trådstarter tar feil, når han hevder at Byrna er kraftigere enn Umarex.

Umarex er kraftigere enn Byrna, hvis du monterer tuning kit. Dessuten finnes det utstyr til å lage dine egne paintball kuler på nett. Du kan for eksempel lage gummikuler med blykjerne.

Tyskland har regler om anslagsenergi på paintball, luftvåpen osv. Men det finnes leverandører av tuning deler på nettet, som øker kraften.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Tror markedsføringen av paintballmarkører som selvforsvarsvåpen, kommer til å ende med at paintball, airsoft og luftvåpen blir forbudt. Eller underlagt restriksjoner og registreringsplikt.

Noen av de samme nettsidene som selger tuning deler til UMAREX, selger for eksempel stålkuler til airsoft.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Konspi hatten på.

Umarex paintball våpen minner om ting jeg har lest om i enkelte amerikanske "frimurer våpenbøker".

Sideligger hagle er en avsaget hagle, altså at sideligger hagler burde være ulovlig. Den avsagde sideligger paintball haglen til Umarex, kan forøvrig lades med piler. Finnes en video av det på YouTube.

Jeg tror Umarex våpen handler om at en viss amerikansk frimurer losje, vil ha paintball forbudt eller underlagt restriksjoner. De lager bevisst paintball våpen som kan brukes i voldelig sammenheng, i et forsøk på å provosere fram restriksjoner.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Har lest litt mer på nettet, enkelte leverandører av modifiseringer til paintballgeværer hevder at de kan oppnå en anslagsenergi på 50 joule. Nesten som .22 short fra et tohåndsvåpen.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: ons aug 30, 2023 5:20 am Tror trådstarter tar feil, når han hevder at Byrna er kraftigere enn Umarex.

Umarex er kraftigere enn Byrna, hvis du monterer tuning kit. Dessuten finnes det utstyr til å lage dine egne paintball kuler på nett. Du kan for eksempel lage gummikuler med blykjerne.

Tyskland har regler om anslagsenergi på paintball, luftvåpen osv. Men det finnes leverandører av tuning deler på nettet, som øker kraften.
Aldri påstått byrna er kraftigere enn umarex, tvert imot. Hvis du kun skyter med gummikuler er umarex hakket vassere, men det kommer et punkt hvor du ødelegger pepperkuler osv pga for høyt trykk. Aldri sett modifisering av byrna sine.

Fordelen med byrna er måten co2 punkteres på, ved ganske enkelt å trykke på avtrekkeren, første avtrekk punkterer nemlig co2 beholderen. I en selvforsvarssituasjon på gata rekker du kanskje ikke fumle med den knappen på skjeftet som umarex har for å få ut co2, skulle jeg bært noe sånt på gata måtte det derfor vært byrna.

Ja de kan modifiseres, men du får ikke modifisert de til dødelig hastiget med en vanlig 12 grams co2 ampulle. Setter du derimot på tank, ja da kan det begynne å likne et drapsvåpen. At 50 joule tilsvarer 22 short tror jeg ikke på, jeg leste minst 80 joule må til for at en av disse kulene er dødelig. En standard 22 kaliber er på rundt 150 joule men fordelt over et mye mindre område så det har høyere penetreringsevne, de kraftigste modifiserte jeg har sett av umarex sine har vært på rundt 80 joule. Pistolkalibre som 9mm har flere tusen joule. Og ja, jeg irriterer meg også over at det skal være så interessant å tune disse her opp i så mange joule at det begynner å bli et drapsvåpen, men samtlige som gjør dette bruker som sagt ekstern gasstank.

Det er video av en gal canadier på nettet som tar en kule på 40 joule i ryggen frivillig, det går bra, men jeg tror hvis du får det i hodet da er du moden for en tur på sykehuset. Politiet i USA bruker noen og 20 joule som er det samme som LE (law enforcement) utgaven til Byrna, men har andre våpen i bakhånd, det er for å passivisere og er det ikke høyere trykk så ødelegger du ikke pepperkuler heller.

Politiet sier forøvrig at de følger med på disse modifiseringene.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: ons aug 30, 2023 12:21 pm Konspi hatten på.

Umarex paintball våpen minner om ting jeg har lest om i enkelte amerikanske "frimurer våpenbøker".

Sideligger hagle er en avsaget hagle, altså at sideligger hagler burde være ulovlig. Den avsagde sideligger paintball haglen til Umarex, kan forøvrig lades med piler. Finnes en video av det på YouTube.

Jeg tror Umarex våpen handler om at en viss amerikansk frimurer losje, vil ha paintball forbudt eller underlagt restriksjoner. De lager bevisst paintball våpen som kan brukes i voldelig sammenheng, i et forsøk på å provosere fram restriksjoner.
Jada, men så er pil og bue lov, vil du drepe noen kan du snekre deg en slik eller kjøpe en compoundbue på xxl, den er nok minst like praktisk å ta livet av noen med som denne hagla. Hagla ser jo tøff ut men den er egentlig veldig upraktisk til selvforsvar med bare 2 skudd før du må lade om.

HDR-pistolene til umarex er de jeg hadde gått for, det er disse folk og sikkerhetsvakter i sørafrika bruker også der skytevåpen er forbudt. Fulstendig klar over at du må slå på skjeftet på disse, sier ikke de er ubrukelige på gata som sikkerhetsvaktene der har demonstrert, men den brøkdelen av sekund gjør at jeg som sagt mye heller ville hatt en byrna.

Saint

Legg inn av Saint »

Du får forresten kjøpt automat-armbrøst med magasin over disk i tyskland og flere andre land som skyter ut ene pila etter den andre i en rasende fart som etter hva jeg kan se kan drepe på hvert skudd. En tysker lagde noe slikt selv også. Fult funksjonelle skytevåpen er ikke så vanskelig å lage mer heller med 3d printing, se f.eks FGC-9.

Det er storm i et vanglass mener jeg at muligheten for at noen kan tune opp en umarex så mye at den dreper (ivertfall ved hodeskudd) om de drasser rundt på en gasstank og har tatt seg bryet å fintune disse med diverse finurligheter. Er man så kreativ til å finne på drapsvåpen så stopper ikke et forbud mot umarex deg.

Saint

Legg inn av Saint »

Så selv om umarex i teorien kan modifiseres med ekstern gasstank, løp på lengde med rifleløp, utbygd trykkammer og flere andre triks som tilsammen i teorien kan gi så høyt trykk at du kan ta livet av noen, ser jeg på som ganske uinteressant.

11 eller 16 joule standard utgaven av HDR50 og HDR68 til umarex er vondt nok til at jeg ikke vil bli truffet av den, og det er nok effektivt men ikke hvis noen virkelig vil skade deg, da tror jeg ikke det er nok. 20-30 joule er det jeg ser på som såpass harde treff at du virkelig kan stole på at den kan forsvare deg og det er ikke hardere enn at pepper/cs kuler fortsatt vil fungere i den. 40 joule er optimalt for gummikuler men da sprekker nok pepper/cs kuler, det er noen som sender avsted kuler så hardt også men ikke av de her uten kraftig modifisering.

Mer enn det, da er du ute på ville veier, men da må du også ty til gasstank.

Saint

Legg inn av Saint »

husk også at i norsk vinterkulde synker trykket i co2 patroner, disse vil skyte mye hardere i varme klima som spania, florida, mexico osv enn i norge. er det en normal dag som i dag og rundt 15 varmegrader som regnes som veldig kaldt der så er det mindre futt i disse enn på en varm sommerdag i mexico.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: ons aug 30, 2023 4:07 pm husk også at i norsk vinterkulde synker trykket i co2 patroner, disse vil skyte mye hardere i varme klima som spania, florida, mexico osv enn i norge. er det en normal dag som i dag og rundt 15 varmegrader som regnes som veldig kaldt der så er det mindre futt i disse enn på en varm sommerdag i mexico.
Hvorfor i all verden er det så om å gjøre å framstille seg sjøl som en Klovnald Prump-tilhenger??? Er det ikke like bra å ta beina på nakken?

Neida, jeg er fullt klar over at du ikke kommer til å svare på spørsmål.

Mvh

BE

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Ja ja, jeg gikk nå til innkjøp av lommepistol utgave av Umarex. Den kan kun skyte runde kuler, og bruker en liten åtte grams gasspatron.

Fire skudd i magasinet. Og jeg har ingen planer om modifikasjoner. Kjekt å ha. Jeg har ikke folk etter meg akkurat.

Passer perfekt til mine hender....

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: ons aug 30, 2023 6:59 pm Ja ja, jeg gikk nå til innkjøp av lommepistol utgave av Umarex. Den kan kun skyte runde kuler, og bruker en liten åtte grams gasspatron.

Fire skudd i magasinet. Og jeg har ingen planer om modifikasjoner. Kjekt å ha. Jeg har ikke folk etter meg akkurat.

Passer perfekt til mine hender....
Den har jeg hørt mye negativt om. 8g gasspatroner er veldig spesielt også. HDP50 er bra, HDR50 like så.

Du får gi en oppdatering på hvordan den er når du får den.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Fikk en god deal. Skal få tak i noen åtte grams gasspatroner og teste den ut.

Kjøpte bare gjenbrukbare gummikuler.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: ons aug 30, 2023 7:45 pm Fikk en god deal. Skal få tak i noen åtte grams gasspatroner og teste den ut.

Kjøpte bare gjenbrukbare gummikuler.
Ser en test av den, bare 8-9 joule. Den du har er beregnet mer på pepperkuler som jo er forbudt.

Saint

Legg inn av Saint »

Alfa gir litt over det doble (18-20 joule), den er for å skyte spesielt gummikuler og orienterer seg mot det til selvforsvar, men tror den i praksis er omtrent som storebroren til den du har, umarex sin hdp50.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»