Hvorfor godtar vi at selvforsvar i praksis er forbudt?

Svar
Bantor
Innlegg: 1173

Re: Hvorfor godtar vi at selvforsvar i praksis er forbudt?

Legg inn av Bantor »

TP 50 Compact, som jeg har, kan fungere til selvforsvar i eget hjem. Dette våpenet er i motsetning til noen av de andre markørene, ikke en kopi av noe bestemt våpen.

Men, pistolen kan minne om mange amerikanske lommepistoler. Den første lommepistolen med DAO avtrekk som ble produsert i USA, var Seecamp. Da snakker vi om ekte våpen.

Slik jeg ser det er denne markøren nærmest en slags parodi på lommepistoler. Politiet i USA bruker i gjennomsnitt tre skudd for å pasifisere eller drepe en person. Denne markøren har fire skudd, de gjennomsnittlige nødvendige tre. - Og ett til....

Folk som kjøper de skarpe variantene av sånne pistoler i USA, driver ofte ikke med konkurranse skyting osv. Alt de kan er ofte å knalle ned folk på 2-3 meter.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: ons aug 30, 2023 9:38 pm TP 50 Compact, som jeg har, kan fungere til selvforsvar i eget hjem. Dette våpenet er i motsetning til noen av de andre markørene, ikke en kopi av noe bestemt våpen.

Men, pistolen kan minne om mange amerikanske lommepistoler. Den første lommepistolen med DAO avtrekk som ble produsert i USA, var Seecamp. Da snakker vi om ekte våpen.

Slik jeg ser det er denne markøren nærmest en slags parodi på lommepistoler. Politiet i USA bruker i gjennomsnitt tre skudd for å pasifisere eller drepe en person. Denne markøren har fire skudd, de gjennomsnittlige nødvendige tre. - Og ett til....

Folk som kjøper de skarpe variantene av sånne pistoler i USA, driver ofte ikke med konkurranse skyting osv. Alt de kan er ofte å knalle ned folk på 2-3 meter.
Jeg var en relativt god pistolskytter til jeg knakk en finger og etter det har jeg vært så dårlig i pistolskyting at jeg ikke gadd mer og la opp. Dessuten ble jeg så ydmyket av en jeg var mye med før som var en skikkelig "gun nut" og som også drev med pistolskyting som var så god på det at det rett og slett ikke var noe gøy lenger. For å beholde lisensen der må du være jevnlig være på trening sånn reglene er nå.

Problemet med den du har er lukkemekanismen og disse 8g co2 ampullene pluss det faktum at det bare er 8-9 joule. Grei til trening, men skal det være mer enn bare lek og morro så tror jeg du bommet litt. Men den kan jo selvfølgelig modifiseres så den blir brukbar til selvforsvar da.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Jeg har bestilt 8 grams gasspatroner, og venter på å få de i posten.

Har sett litt på våpen på nettet. Som sagt ligner ikke denne pistolen 100% på noen bestemt virkelig sak. Men den kan minne om Vector pistol.

Lukkemekanismen får meg til å tenke på tyske lommepistoler fra mellomkrigstiden og andre verdenskrig, for eksempel Walther Ppk. Disse har en demonteringshendel. Men det er ikke 100% identisk.

Avtrekkeren er en slags DAO variant, med samme sikring som Glock i tillegg. Innbiller meg at en Steyr pistol kan ha hatt noe sånt. Det er et langt DAO avtrekk, nesten som å skyte dobbeltspent revolver uten å spenne hanen.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: man aug 28, 2023 9:21 am Som en kuriositet, en victorinox lommekniv (sveitisisk lommekniv), som er en av disse hendige verktøyene man pleide å gå rundt med i gamledager og brukte til alt fra å skrelle et eple, åpne pakker, skru i skruer, til å klippe negler, kan man lovlig ta med seg på flyet. Det finnes med andre ord ikke et eneste flyselskap som ser disse, som ikke har blad som kan låses engang, som farlige drapsvåpen og egnet til å skape problemer inne på et fly. Du kan med andre ord spasere rett inn på gardermoen med en victorinox i lommen og ta lufthansa til Berlin, fulstendig lovlig.
Som en kuriositet, fant jeg denne dolken på nettsiden til Umarex. Ser på den som et litt ironisk produkt. Den har klingelengde på 61 mm, det samme som en "vanlig" sveitserkniv.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: man aug 28, 2023 12:52 pm Og igjen, byrna og pepperspray er RELATIVT NYTT. Skulle du forsvare deg selv på 1980-tallet så var valget skytevåpen eller store kniver/sverd. Pepperspray kom tror jeg det var først utpå 90 tallet. CS gass har eksistert litt lenger, det burde også være lov, byrna blander begge til en ekkel coctail i en kule som byrna skyter ut. Her er en video til om byrna som blir brukt til selvforsvar:

En ting som gjør meg skeptisk til denne videoen, er at han som sier han brukte Byrna er en veteran fra US Army Rangers. De er kjent for å gjøre mye lange patruljer til fots, og er ofte fotografert uten pistol.

De har samme holdninger til vekt / nytteverdi som langdistanse ryggsekk turister.

US Army Rangers er den amerikanske spesialstyrken med flest svarte medlemmer. Vil tro at mange av dem er relativt kritiske til sivile som eier skarpe pistoler.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Bantor skrev: fre sep 01, 2023 3:13 pm
Saint skrev: man aug 28, 2023 12:52 pm Og igjen, byrna og pepperspray er RELATIVT NYTT. Skulle du forsvare deg selv på 1980-tallet så var valget skytevåpen eller store kniver/sverd. Pepperspray kom tror jeg det var først utpå 90 tallet. CS gass har eksistert litt lenger, det burde også være lov, byrna blander begge til en ekkel coctail i en kule som byrna skyter ut. Her er en video til om byrna som blir brukt til selvforsvar:
En ting som gjør meg skeptisk til denne videoen, er at han som sier han brukte Byrna er en veteran fra US Army Rangers. De er kjent for å gjøre mye lange patruljer til fots, og er ofte fotografert uten pistol.

De har samme holdninger til vekt / nytteverdi som langdistanse ryggsekk turister.

US Army Rangers er den amerikanske spesialstyrken med flest svarte medlemmer. Vil tro at mange av dem er relativt kritiske til sivile som eier skarpe pistoler.
Unnskyld at jeg blander meg inn, men har dere undersøkt om det er plass til dere begge i Texas anno 1870 - dvs. Trump-land?

Mvh og ønske om god tur

BE

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

BlackEagle skrev: fre sep 01, 2023 6:42 pm
Bantor skrev: fre sep 01, 2023 3:13 pm
Saint skrev: man aug 28, 2023 12:52 pm Og igjen, byrna og pepperspray er RELATIVT NYTT. Skulle du forsvare deg selv på 1980-tallet så var valget skytevåpen eller store kniver/sverd. Pepperspray kom tror jeg det var først utpå 90 tallet. CS gass har eksistert litt lenger, det burde også være lov, byrna blander begge til en ekkel coctail i en kule som byrna skyter ut. Her er en video til om byrna som blir brukt til selvforsvar:
En ting som gjør meg skeptisk til denne videoen, er at han som sier han brukte Byrna er en veteran fra US Army Rangers. De er kjent for å gjøre mye lange patruljer til fots, og er ofte fotografert uten pistol.

De har samme holdninger til vekt / nytteverdi som langdistanse ryggsekk turister.

US Army Rangers er den amerikanske spesialstyrken med flest svarte medlemmer. Vil tro at mange av dem er relativt kritiske til sivile som eier skarpe pistoler.
Unnskyld at jeg blander meg inn, men har dere undersøkt om det er plass til dere begge i Texas anno 1870 - dvs. Trump-land?

Mvh og ønske om god tur

BE
Tror du misforstår litt. Jeg prøver bare å antyde at Byrna og Umarex selvforsvar paintball våpen, kanskje er et påfunn i likhet med Bear Grylls kniver. For å drite ut folk, og å få provosert fram regelendringer osv.

Hvis du leser "mellom linjene" så antyder både Byrna og Umarex at pistoler er ment for politiet, ikke sivile osv. Ihvertfall hvis vi snakker om selvforsvar.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: fre sep 01, 2023 7:20 pm
BlackEagle skrev: fre sep 01, 2023 6:42 pm
Bantor skrev: fre sep 01, 2023 3:13 pm

En ting som gjør meg skeptisk til denne videoen, er at han som sier han brukte Byrna er en veteran fra US Army Rangers. De er kjent for å gjøre mye lange patruljer til fots, og er ofte fotografert uten pistol.

De har samme holdninger til vekt / nytteverdi som langdistanse ryggsekk turister.

US Army Rangers er den amerikanske spesialstyrken med flest svarte medlemmer. Vil tro at mange av dem er relativt kritiske til sivile som eier skarpe pistoler.
Unnskyld at jeg blander meg inn, men har dere undersøkt om det er plass til dere begge i Texas anno 1870 - dvs. Trump-land?

Mvh og ønske om god tur

BE
Tror du misforstår litt. Jeg prøver bare å antyde at Byrna og Umarex selvforsvar paintball våpen, kanskje er et påfunn i likhet med Bear Grylls kniver. For å drite ut folk, og å få provosert fram regelendringer osv.

Hvis du leser "mellom linjene" så antyder både Byrna og Umarex at pistoler er ment for politiet, ikke sivile osv. Ihvertfall hvis vi snakker om selvforsvar.
Byrna er klare over at de ønsker produktene sine ut til sivile og klager over youtube sensur etc som gjør at de ikke når ut til massene. Ikke så mange vet om dette. Umarex vet jeg ikke om policyen til, men jeg skjønner ikke hva du mener med å provosere fram regelendringer, jeg tror ingen av disse er mot selvforsvar, og selvforsvar er jo i praksis allerede forbudt i norge som vi jo snakker litt om ved at det er ulovlig å bære disse på gata. Har etterspurt et eneste argument for at det er forbudt, f.eks byrna i orange så folk kan skille det fra ekte våpen om noen skulle se dette når du er ute, men har enda ikke hørt noe.

Her har borgerne altså muligheten til å forsvare seg selv helt lovlig om lovverket legger til rette for det - uten engang å trenge å ta debatten rundt massedrap som er et problem med skytevåpen. Hvorfor skulle ikke dette være en flott oppfinnelse? De gjør jo det de er laget for. Ved siden av pepperspray er dette det beste produktet til selvforsvar jeg vet om, om vi ser bort ifra skytevåpen. Og dette gjelder selvfølgelig også for pepperspray.

Saint

Legg inn av Saint »

BlackEagle skrev: fre sep 01, 2023 6:42 pm
Bantor skrev: fre sep 01, 2023 3:13 pm
Saint skrev: man aug 28, 2023 12:52 pm Og igjen, byrna og pepperspray er RELATIVT NYTT. Skulle du forsvare deg selv på 1980-tallet så var valget skytevåpen eller store kniver/sverd. Pepperspray kom tror jeg det var først utpå 90 tallet. CS gass har eksistert litt lenger, det burde også være lov, byrna blander begge til en ekkel coctail i en kule som byrna skyter ut. Her er en video til om byrna som blir brukt til selvforsvar:
En ting som gjør meg skeptisk til denne videoen, er at han som sier han brukte Byrna er en veteran fra US Army Rangers. De er kjent for å gjøre mye lange patruljer til fots, og er ofte fotografert uten pistol.

De har samme holdninger til vekt / nytteverdi som langdistanse ryggsekk turister.

US Army Rangers er den amerikanske spesialstyrken med flest svarte medlemmer. Vil tro at mange av dem er relativt kritiske til sivile som eier skarpe pistoler.
Unnskyld at jeg blander meg inn, men har dere undersøkt om det er plass til dere begge i Texas anno 1870 - dvs. Trump-land?

Mvh og ønske om god tur

BE
Hvorfor skulle retten til selvforsvar være forbeholdt folk i Texas? Dette er da like relevant i Norge.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: fre sep 01, 2023 10:27 pm
BlackEagle skrev: fre sep 01, 2023 6:42 pm
Bantor skrev: fre sep 01, 2023 3:13 pm

En ting som gjør meg skeptisk til denne videoen, er at han som sier han brukte Byrna er en veteran fra US Army Rangers. De er kjent for å gjøre mye lange patruljer til fots, og er ofte fotografert uten pistol.

De har samme holdninger til vekt / nytteverdi som langdistanse ryggsekk turister.

US Army Rangers er den amerikanske spesialstyrken med flest svarte medlemmer. Vil tro at mange av dem er relativt kritiske til sivile som eier skarpe pistoler.
Unnskyld at jeg blander meg inn, men har dere undersøkt om det er plass til dere begge i Texas anno 1870 - dvs. Trump-land?

Mvh og ønske om god tur

BE
Hvorfor skulle retten til selvforsvar være forbeholdt folk i Texas? Dette er da like relevant i Norge.
Neida, jeg forventa ikke at du skjønte det.

Mvh

BE
som ikke forventer noe av folks intelligens

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: fre sep 01, 2023 10:23 pm
Byrna er klare over at de ønsker produktene sine ut til sivile og klager over youtube sensur etc som gjør at de ikke når ut til massene. Ikke så mange vet om dette. Umarex vet jeg ikke om policyen til, men jeg skjønner ikke hva du mener med å provosere fram regelendringer, jeg tror ingen av disse er mot selvforsvar, og selvforsvar er jo i praksis allerede forbudt i norge som vi jo snakker litt om ved at det er ulovlig å bære disse på gata. Har etterspurt et eneste argument for at det er forbudt, f.eks byrna i orange så folk kan skille det fra ekte våpen om noen skulle se dette når du er ute, men har enda ikke hørt noe.

Her har borgerne altså muligheten til å forsvare seg selv helt lovlig om lovverket legger til rette for det - uten engang å trenge å ta debatten rundt massedrap som er et problem med skytevåpen. Hvorfor skulle ikke dette være en flott oppfinnelse? De gjør jo det de er laget for. Ved siden av pepperspray er dette det beste produktet til selvforsvar jeg vet om, om vi ser bort ifra skytevåpen. Og dette gjelder selvfølgelig også for pepperspray.
Personlig tror jeg Byrna er ironisk. Men har ikke sett så mye på nettsiden deres.

Umarex har våpen i .50 i og .68 kaliber som er markert med svart og orange:

https://www.umarex.com/products/non-less-lethal-marker/markers.html

Tror nok at .43 kaliber Umarex er mer kopi av våpen som typisk brukes som politi tjenestevåpen osv.

Så en ting jeg tror de prøver å antyde, er at paintball og mil- sim airsoft osv. ikke er en passende aktivitet for sivile.

Tror nok at luftvåpen produsenten Umarex heller vi selge våpen til sivile folk som driver med mer tradisjonell skyting på blink osv. De har nok bestemt seg for å kjøre paintball og airsoft i dass.

Pistolen jeg har har navnet TP 50 Compact. TP står for Tactical Pistol. Men TP brukes i engelsktalende land også som en høflig forkortelse for toalettpapir. Jeg reagerte uansett på forkortelsen.

I alle tilfelle, med ammunisjon som "Killer spikes" og piler tilgjengelig til paintball våpen, kommer det nok en reaksjon på dette. Om ikke disse våpnene kommer til å ende opp i drap, så kommer nok de som jobber i politet til å møte dem i stygge voldssaker fremover.

For eksempel blåserør er forbudt i Norge, men paintball våpen med CO2 tank er lov....

Norge har også forbud mot fritt salg av luftvåpen med større kaliber enn 4,5 mm, men airsoft er tillatt. Nå finnes det imidlertid stålkuler i 6 mm airsoft kaliberet....

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: lør sep 02, 2023 2:06 pm
Saint skrev: fre sep 01, 2023 10:23 pm
Byrna er klare over at de ønsker produktene sine ut til sivile og klager over youtube sensur etc som gjør at de ikke når ut til massene. Ikke så mange vet om dette. Umarex vet jeg ikke om policyen til, men jeg skjønner ikke hva du mener med å provosere fram regelendringer, jeg tror ingen av disse er mot selvforsvar, og selvforsvar er jo i praksis allerede forbudt i norge som vi jo snakker litt om ved at det er ulovlig å bære disse på gata. Har etterspurt et eneste argument for at det er forbudt, f.eks byrna i orange så folk kan skille det fra ekte våpen om noen skulle se dette når du er ute, men har enda ikke hørt noe.

Her har borgerne altså muligheten til å forsvare seg selv helt lovlig om lovverket legger til rette for det - uten engang å trenge å ta debatten rundt massedrap som er et problem med skytevåpen. Hvorfor skulle ikke dette være en flott oppfinnelse? De gjør jo det de er laget for. Ved siden av pepperspray er dette det beste produktet til selvforsvar jeg vet om, om vi ser bort ifra skytevåpen. Og dette gjelder selvfølgelig også for pepperspray.
Personlig tror jeg Byrna er ironisk. Men har ikke sett så mye på nettsiden deres.

Umarex har våpen i .50 i og .68 kaliber som er markert med svart og orange:

https://www.umarex.com/products/non-less-lethal-marker/markers.html

Tror nok at .43 kaliber Umarex er mer kopi av våpen som typisk brukes som politi tjenestevåpen osv.

Så en ting jeg tror de prøver å antyde, er at paintball og mil- sim airsoft osv. ikke er en passende aktivitet for sivile.

Tror nok at luftvåpen produsenten Umarex heller vi selge våpen til sivile folk som driver med mer tradisjonell skyting på blink osv. De har nok bestemt seg for å kjøre paintball og airsoft i dass.

Pistolen jeg har har navnet TP 50 Compact. TP står for Tactical Pistol. Men TP brukes i engelsktalende land også som en høflig forkortelse for toalettpapir. Jeg reagerte uansett på forkortelsen.

I alle tilfelle, med ammunisjon som "Killer spikes" og piler tilgjengelig til paintball våpen, kommer det nok en reaksjon på dette. Om ikke disse våpnene kommer til å ende opp i drap, så kommer nok de som jobber i politet til å møte dem i stygge voldssaker fremover.

For eksempel blåserør er forbudt i Norge, men paintball våpen med CO2 tank er lov....

Norge har også forbud mot fritt salg av luftvåpen med større kaliber enn 4,5 mm, men airsoft er tillatt. Nå finnes det imidlertid stålkuler i 6 mm airsoft kaliberet....
"Killer spikes" dreper neppe om det ikke er en av disse sterkt modifiserte leketøyene med trykktank og rifleløp, da blir det mer som en veldig svak og unøyaktig .22 kule.

Men da sier jo du også at ikke engang dette skal folk få lov å ha. Ergo vil man gjøre sevforsvar forbudt, for det er jo forbudt om man i praksis ikke kan forsvare seg.

Og det mener jeg er et overgrep mot Norges befolkning.

Saint

Legg inn av Saint »

Kort fortalt: At et sterkt modifisert våpen fra umarex i teorien kan drepe, er jeg helt inneforstått med at det sikkert kan. Men det kan en pil og bue, en sokk med en stein i eller en kjøkkenkniv også, og umarex sine er ikke egnet som noe massedrapsvåpen, de er for unøyaktige og påfører rett og slett ikke nok skade.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Saint Du får ha dine meninger, men jeg husker et av argumentene for å forby pepperspray i Norge (de ble solgt fritt i Norge på tidlig 1990- tall). Var at de sprayene som hadde stråle, kunne gi øyeskader....

Ellers er jo Umarex kniv greier et artig innspill. Hvis du går på filteret for jakt kniv med slire, så har Umarex en kniv med 84 mm i kydex slire. Mens kniven i lærslire er 75 mm. - Et innspill til EU om bladlengde på slirekniv i visse sammenhenger?

Kydex er for øvrig et sliremateriale som ble brukt både til kniv og pistol. Det har imidlertid visse ulemper. Det tåler ikke sterk kulde, og det kan føre til mye riper på utstyr.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: lør sep 02, 2023 5:19 pm @Saint Du får ha dine meninger, men jeg husker et av argumentene for å forby pepperspray i Norge (de ble solgt fritt i Norge på tidlig 1990- tall). Var at de sprayene som hadde stråle, kunne gi øyeskader....

Ellers er jo Umarex kniv greier et artig innspill. Hvis du går på filteret for jakt kniv med slire, så har Umarex en kniv med 84 mm i kydex slire. Mens kniven i lærslire er 75 mm. - Et innspill til EU om bladlengde på slirekniv i visse sammenhenger?

Kydex er for øvrig et sliremateriale som ble brukt både til kniv og pistol. Det har imidlertid visse ulemper. Det tåler ikke sterk kulde, og det kan føre til mye riper på utstyr.
Hjelpe meg... Iskrem med karamellsaus kan gi øyeskader hvis du stapper øyet ned i karamellsausen/iskremen. Skal vi forby iskrem med karamellsaus? Strikkepinner kan også være livsfarlige drapsvåpen i hendene på en frådende psykopat som er ruset på narkotika, skal vi forby strikkepinner?

Du dusjer da ikke folk i ansiktet med pepperspray uten grunn, og gjør du det, da har du brutt loven akuratt som du gjør hvis du kjører et par strikkepinner i magen på noen, eller tar en stor stein og slår noen i hodet med den.

Likevel er det FULT av videoer på internet hvor folk får pepperspray i øyene FRIVILLIG - for å teste det - og jeg har til gode å høre om noen rapporter om øyeskader fra disse testene. Aldri har jeg hørt om noe drap begått med umarex heller, det skal så mye ombygging etc for at de i det heletatt skyter hardt nok til å være et PÅLITELIG drapsvåpen at det er da mye lettere å ta et par stålrør og lage en improvisert hagle f.eks. At umarex i TEORIEN kan drepe noen akkuratt som man i TEOREN kan drepe noen ved å bruke en gummikølle, gjør det ikke til et GODT drapsvåpen, var jeg en hypotetisk drapsmann er da ikke en gummikølle det jeg hadde sverget til om jeg skulle sørget for at noen vandret heden, da er da kniv mye sikrere mht å få "jobben gjort". Og akuratt derfor er det meningsløst å lage lover mot umarex o.l.

Umarex er utmerket til selvforsvar men enda bedre er byrna, akuratt som pepperspray. Jeg har ENDA ikke hørt et eneste gyldig argument mot dette.

Saint

Legg inn av Saint »

Og forby lang kniv i slire?

Hva med å heller forby morra di? Eller forby hamstern din? Hva med å forby korsang og korpsmusikk? Eller et forbud mot bjelleklang?

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Bantor skrev: man aug 28, 2023 8:19 am Tazere som selges til sivile, er stort sett ikke verdt pengene. Pepperspray eller tåregass er nok relativt hensiktsmessig derimot.

Slagvåpen er forbudt i Norge, men det selges mange baseballkøller til den i Norge lite utbredte sporten baseball. Lommelykter i aluminium er også velkjent som slagvåpen.

Kampsport er vel eneste helt lovlige mulighet. Det krever en enorm tidsbruk, og fører til at folk lærer teknikker som avanserte kvelertak osv. Dessuten er ikke alle mennesker trenbare med kampsport. Dessuten opplever mange kampsportutøvere at aktiviteten deres i noen grad blir motarbeidet av myndighetene.
Man skal da kunne forsvare seg uten å gå i nærkamp når man blir antastet. Prøv å bruk fornuften.......hva gjør du dersom angriperen trener muskler fra morgen til kveld på treningstudio? Greit å ha "noe" som stopper drittsekker før de får tatt tak i deg fysisk...eller?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: lør sep 02, 2023 6:52 pm Og forby lang kniv i slire?

Hva med å heller forby morra di? Eller forby hamstern din? Hva med å forby korsang og korpsmusikk? Eller et forbud mot bjelleklang?
Vel ... om man kunne innført et forbud mot dansebandmusikk, så ville nok ikke mine protester vært særlig høylytte.

Mvh

BE
som kanskje ikke har så mye imot dansebandmusikk, men ørene hans blir så fort fulle

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

perchri skrev: lør sep 02, 2023 9:34 pm
Bantor skrev: man aug 28, 2023 8:19 am Tazere som selges til sivile, er stort sett ikke verdt pengene. Pepperspray eller tåregass er nok relativt hensiktsmessig derimot.

Slagvåpen er forbudt i Norge, men det selges mange baseballkøller til den i Norge lite utbredte sporten baseball. Lommelykter i aluminium er også velkjent som slagvåpen.

Kampsport er vel eneste helt lovlige mulighet. Det krever en enorm tidsbruk, og fører til at folk lærer teknikker som avanserte kvelertak osv. Dessuten er ikke alle mennesker trenbare med kampsport. Dessuten opplever mange kampsportutøvere at aktiviteten deres i noen grad blir motarbeidet av myndighetene.
Man skal da kunne forsvare seg uten å gå i nærkamp når man blir antastet. Prøv å bruk fornuften.......hva gjør du dersom angriperen trener muskler fra morgen til kveld på treningstudio? Greit å ha "noe" som stopper drittsekker før de får tatt tak i deg fysisk...eller?
Tja ... jeg ville nok spilt død umiddelbart.

Mvh

BE
survivor som har tenkt å bli 256 år (2^8)

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: lør sep 02, 2023 6:52 pm Og forby lang kniv i slire?

Hva med å heller forby morra di? Eller forby hamstern din? Hva med å forby korsang og korpsmusikk? Eller et forbud mot bjelleklang?
Det blir kanskje ikke et totalforbud mot lang kniv i slire. Men når norske politikere skal innynde seg hos EU, USA osv. får vi kanskje en bladlengde grense på slirekniv.

En slik grense vil gjelde for eksempel vanlige jegere og håndverkere. Altså i sammenhenger det er tillatt å bære slirekniv.

Av spesiell interesse tror jeg er tallene 7,5 cm og 9 cm. 7,5 cm tilsvarer ca. 3" grense som de har i mange amerikanske delstater. 9 cm tilsvarer 3 1/2" grense, som vel er den eldste bladlengde grensen i USA.

Morakniv har produsert kniver nylig med ca 9 cm bladlengde.... Så får vi se.

Vanlige folk får kanskje beholde gamle lange kniver I sitt eget hjem. Men politiet får utvidede beslagshjemler osv.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: søn sep 03, 2023 12:07 pm
Saint skrev: lør sep 02, 2023 6:52 pm Og forby lang kniv i slire?

Hva med å heller forby morra di? Eller forby hamstern din? Hva med å forby korsang og korpsmusikk? Eller et forbud mot bjelleklang?
Det blir kanskje ikke et totalforbud mot lang kniv i slire. Men når norske politikere skal innynde seg hos EU, USA osv. får vi kanskje en bladlengde grense på slirekniv.

En slik grense vil gjelde for eksempel vanlige jegere og håndverkere. Altså i sammenhenger det er tillatt å bære slirekniv.

Av spesiell interesse tror jeg er tallene 7,5 cm og 9 cm. 7,5 cm tilsvarer ca. 3" grense som de har i mange amerikanske delstater. 9 cm tilsvarer 3 1/2" grense, som vel er den eldste bladlengde grensen i USA.

Morakniv har produsert kniver nylig med ca 9 cm bladlengde.... Så får vi se.

Vanlige folk får kanskje beholde gamle lange kniver I sitt eget hjem. Men politiet får utvidede beslagshjemler osv.
Sånn går det når man bøyer seg for luciferdyrkende degenerert rikmannspakk. Måtte de brenne i helvete før de rekker å inføre det tullet her. Maranatha!

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Har ennå ikke mottatt C02 patron i posten, men har sett litt nærmere på min TP 50 Compact.

En ting som slår meg, er at pakningen på pluggen nederst på skjeftet er grønn. Det får meg til å stusse. Det er liksom som noen sier "bruk den grønne gassen". Den grønne gassen vil i dette tilfellet være N2O, som også finnes på 8 grams patron. Men jeg er veldig usikker.

Ellers så antyder de kanskje, at man kan bygge en kapselåpner for lattergass av delene i denne pistolen?

Der finnes forresten også nitrogen kapsler i åtte grams størrelse.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: søn sep 03, 2023 6:55 pm Har ennå ikke mottatt C02 patron i posten, men har sett litt nærmere på min TP 50 Compact.

En ting som slår meg, er at pakningen på pluggen nederst på skjeftet er grønn. Det får meg til å stusse. Det er liksom som noen sier "bruk den grønne gassen". Den grønne gassen vil i dette tilfellet være N2O, som også finnes på 8 grams patron. Men jeg er veldig usikker.

Ellers så antyder de kanskje, at man kan bygge en kapselåpner for lattergass av delene i denne pistolen?

Der finnes forresten også nitrogen kapsler i åtte grams størrelse.
Dette aner jeg ingenting om. De er beregnet på co2, tror det er best å holde seg til hva de er beregnet på men jeg hadde bare skaffet meg noe som tar standard 12g co2 ampuller som man får kjøpt over alt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Saint skrev: søn aug 27, 2023 10:07 pm Å forsvare sitt eget liv og helse er en essensiell menneskerett. Mange trener kampsport, men alle som trener kamsport vet at det alene kommer til kort i dagens samfunn. Det fungerer mot 1 som er ubevæpnet, men så fort det er snakk om 2-3 stykker så sliter selv godt trente kampsportutøvere, og dette er den typen vold vi menn gjerne møter på i dagens samfunn. I gamle dager hadde man en slags moral hvor det å angripe en person i flokk var ansett som feigt, men i dag bryr man seg ikke om det lenger. Å brutalt slås ned og få livstruende skader, funksjonshemninger eller bli drept er det mange som er utsatt for, og når overgripere vet at "byttet" er forsvarsløst, så inser vel de fleste at det øker sannsynligheten for vold også. Politiet kan vise at vold og ran gjerne rammer folk som ser ut som et lett offer enten ved at de er gamle eller går på en spesiell måte (som tyder på at de er fysisk svake, har et handicap, er gamle e.l). Heldigvis rammer ikke dette majoriteten, og siden majoriteten bestemmer, så bryr ikke folk seg om dette.

Men hva om det skjer deg, og du f.eks bor i en bydel med mye gatevold, har blitt upopulær blandt kjente fjes i ditt nærmiljø som trakkaserer, raner eller banker deg opp, må vitne i retten mot gjengkrimelle som truer deg etc, skal du da måtte gjøre deg kriminell for å ha noe effektivt å forsvare deg med? Noen i denne situasjonen velger å bære kniv, men der en pistol kanskje kan roe ned ting (siden det ikke er noe vits å prøve) så kan en kniv gjerne eskalere ting (ved at man tror man har en sjangse mot en person med kniv).

Det er heldigvis mange tekniske hjelpemidler i dag som kan hjelpe voldsutsatte personer uten å ta liv. Kubotan, som er en liten pinne, er veldig effektivt for kvinner som f.eks holdes fast av en voldtektsmann, da den både kan påføre overgriper smerte så han slipper taket, så hun kanskje kommer seg vekk, og hjelper med å gjøre slag hardere og mer effektive, men en slik pinne er forbudt "da det fremstår som et voldsprodukt". En annen ting er pepperspray, som er veldig effektivt mht å sette en angriper ut av spill uten å påføre dødlige stikk eller slag, men dette er også forbudt "da det fremstår som et voldsprodukt". Tazere, byrna og andre ting er andre eksempler som er gode alternativ til et skytevåpen, uten å ta liv, men som er totalforbudt å bære ute.

Og dermed har man satt samtlige kvinner, eldre og andre her i landet som ikke er gjengmedlemmer i en situasjon hvor de enten bare må finne seg i å bli voldtatt, eller gjøre seg selv til kriminelle om de er smarte nok til å ta forhåndsregler når de går ut og f.eks bære pepperspray eller en kubaton, eller enda bedre: begge deler.

Kan noen forklare meg logikken i dette her?
En eller annen sa engang:

« Hvis noen slår deg på det ene kinnet, vend også det andre til. Hvis noen vil ta kappen din, gl ham også kjortelen.»

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: man sep 04, 2023 7:09 pm
Saint skrev: søn aug 27, 2023 10:07 pm Å forsvare sitt eget liv og helse er en essensiell menneskerett. Mange trener kampsport, men alle som trener kamsport vet at det alene kommer til kort i dagens samfunn. Det fungerer mot 1 som er ubevæpnet, men så fort det er snakk om 2-3 stykker så sliter selv godt trente kampsportutøvere, og dette er den typen vold vi menn gjerne møter på i dagens samfunn. I gamle dager hadde man en slags moral hvor det å angripe en person i flokk var ansett som feigt, men i dag bryr man seg ikke om det lenger. Å brutalt slås ned og få livstruende skader, funksjonshemninger eller bli drept er det mange som er utsatt for, og når overgripere vet at "byttet" er forsvarsløst, så inser vel de fleste at det øker sannsynligheten for vold også. Politiet kan vise at vold og ran gjerne rammer folk som ser ut som et lett offer enten ved at de er gamle eller går på en spesiell måte (som tyder på at de er fysisk svake, har et handicap, er gamle e.l). Heldigvis rammer ikke dette majoriteten, og siden majoriteten bestemmer, så bryr ikke folk seg om dette.

Men hva om det skjer deg, og du f.eks bor i en bydel med mye gatevold, har blitt upopulær blandt kjente fjes i ditt nærmiljø som trakkaserer, raner eller banker deg opp, må vitne i retten mot gjengkrimelle som truer deg etc, skal du da måtte gjøre deg kriminell for å ha noe effektivt å forsvare deg med? Noen i denne situasjonen velger å bære kniv, men der en pistol kanskje kan roe ned ting (siden det ikke er noe vits å prøve) så kan en kniv gjerne eskalere ting (ved at man tror man har en sjangse mot en person med kniv).

Det er heldigvis mange tekniske hjelpemidler i dag som kan hjelpe voldsutsatte personer uten å ta liv. Kubotan, som er en liten pinne, er veldig effektivt for kvinner som f.eks holdes fast av en voldtektsmann, da den både kan påføre overgriper smerte så han slipper taket, så hun kanskje kommer seg vekk, og hjelper med å gjøre slag hardere og mer effektive, men en slik pinne er forbudt "da det fremstår som et voldsprodukt". En annen ting er pepperspray, som er veldig effektivt mht å sette en angriper ut av spill uten å påføre dødlige stikk eller slag, men dette er også forbudt "da det fremstår som et voldsprodukt". Tazere, byrna og andre ting er andre eksempler som er gode alternativ til et skytevåpen, uten å ta liv, men som er totalforbudt å bære ute.

Og dermed har man satt samtlige kvinner, eldre og andre her i landet som ikke er gjengmedlemmer i en situasjon hvor de enten bare må finne seg i å bli voldtatt, eller gjøre seg selv til kriminelle om de er smarte nok til å ta forhåndsregler når de går ut og f.eks bære pepperspray eller en kubaton, eller enda bedre: begge deler.

Kan noen forklare meg logikken i dette her?
En eller annen sa engang:

« Hvis noen slår deg på det ene kinnet, vend også det andre til. Hvis noen vil ta kappen din, gl ham også kjortelen.»
Ikke bli så innvikla; det er ikke sikkert at helgener forstår så innfløkt språkbruk...

Mvh

BE

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Lærlingene sa: «Herre! Se, her er to sverd.» Jesus svarte: «Det er nok!»

Så det er vel slik at de kristne mener at noen skal ha sverd, men ikke alle.

Vi må anta at en stor del av befolkningen må gå gjennom livet sitt, uten å inneha noen særlig kapasitet for vold. - I mange sammenhenger.
Og det går an å leve verdige liv, selv om man kommer opp i situasjoner der man klokelig kan være litt ettergivende osv.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Saint skrev: man aug 28, 2023 8:45 am
Bantor skrev: man aug 28, 2023 8:39 am Forresten, du har en mulighet til. Paintballvåpen. Det selges gummikuler i alle kalibre til paintball. Og det finnes markører som kan ligge ladd og klar. Ikke lovlig uten videre på offentlig sted, men en mulighet i eget hjem.
Ja, det blir som byrna, bare at byrna har den fordelen med at den punkterer co2 beholderen med første avtrekk (og kan lades med pepper og CS-gass kuler som umarex men det er ulovlig i norge), disse du tenker på fra umarex må man slå på håndtaket. ofte står det om brøkdelen av et sekund mht selvforsvar og en armbevegelse kan være nok til at man ikke rekker det på gaten f.eks. Men hjemme til den bruken du tenker på fungerer de umarex våpnene fint. Men jeg snakker nå først og fremst om folk som ferdes ute på byen.

Byrna selges f.eks ofte i orange eller gult, så den er lett å skille fra et (kruttbasert) ekte skytevåpen.

Og igjen for å gjøre det krystallklart: Ikke noe av dette kan heller brukes til drap / massedrap, sånn sett er en kniv er mye farligere.
jeg synes nå en elektrisk pistol på 800000volt, den typen med 2 -3cm pigger 8 cm fra hverandre ville gjøre susen.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: man sep 04, 2023 9:37 pm Lærlingene sa: «Herre! Se, her er to sverd.» Jesus svarte: «Det er nok!»

Så det er vel slik at de kristne mener at noen skal ha sverd, men ikke alle.

Vi må anta at en stor del av befolkningen må gå gjennom livet sitt, uten å inneha noen særlig kapasitet for vold. - I mange sammenhenger.
Og det går an å leve verdige liv, selv om man kommer opp i situasjoner der man klokelig kan være litt ettergivende osv.
Tullprat. Poenget med Jesus sin liknelse om det ses i større sammenheng er at han ikke kom for å reise noen arme og at de skulle bruke vold for å fremme sin tro, men han ville at disiplene skulle forsvare seg.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Det er mulig at flere av dere ville kunne trives bedre i Trump-land.

Mvh

BE
som aldri har hatt bruk for våpen - og er aldri blitt slått ned, heller, ved hvilken hendelse våpen neppe ville utgjort noen forskjell uansett, for våpen får man jo ikke brukt om man f. eks. er bevisstløs

P. S. God tur, forresten!

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: ons aug 30, 2023 3:50 pm Du får forresten kjøpt automat-armbrøst med magasin over disk i tyskland og flere andre land som skyter ut ene pila etter den andre i en rasende fart som etter hva jeg kan se kan drepe på hvert skudd. En tysker lagde noe slikt selv også. Fult funksjonelle skytevåpen er ikke så vanskelig å lage mer heller med 3d printing, se f.eks FGC-9.

Det er storm i et vanglass mener jeg at muligheten for at noen kan tune opp en umarex så mye at den dreper (ivertfall ved hodeskudd) om de drasser rundt på en gasstank og har tatt seg bryet å fintune disse med diverse finurligheter. Er man så kreativ til å finne på drapsvåpen så stopper ikke et forbud mot umarex deg.
Litt interessant dette med 3-D printing og våpen. Den vanskeligste delen å lage til et skytevåpen er tennhetten i patronen. Det er den delen hvor ferdighetene som skal til for å kunne lage den, er minst vanlig i samfunnet.

Flere amerikanske delstater har restriksjoner på hvor mye ammunisjon en person kan kjøpe i måneden. Dette rammer for eksempel flere typer sportsskyting, blant annet de olympiske hagle disiplinene.

Kanskje man må gi opp kontrollen på selve våpnene, og heller fokusere på ammunisjonen. Da kan det spøke for konkurranse skytings disipliner, som har stort ammunisjonsforbruk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»