Hvorfor godtar vi at selvforsvar i praksis er forbudt?

Svar
Saint

Re: Hvorfor godtar vi at selvforsvar i praksis er forbudt?

Legg inn av Saint »

Hattori_Hanzo skrev: man aug 28, 2023 12:23 pm Dumt å la seg avvæpne av en stat som ønsker og krever voldsmonopol som , i seg selv er en illusjon.
Jeg kan jo se at det med masseskytinger er noe man kan diskutere mht skytevåpen. USAs grunnleggere sa jo selv at våpenpolitikken deres bare ville fungere i et land med oppegående kristne borgere, det er vi LANGT unna i norge år 2023.

Dere tror sikkert ikke på dette, men jeg tror at folk som dreper er under tung innflytelse av satan, og når folk går bort fra kristendommen som i stor grad beskytter deg mot demonisk innflytelse, kommer fler under demonisk innflytelse som betyr at flere får psykiske problemer og begår mer vold.

Nå som Norge er hedensk, så er kanskje ikke en mer liberal politikk på akuratt skytevåpen stedet å begynne. Det jeg vet helt sikkert, er ivertfall at selvforsvarsvåpen som byrna, pepperspray, tazere etc normalt ikke dreper noen (kanskje det er TEORETISK mulig om man er ekstremt uheldig, men det skal mye til). Og det at det ikke dreper, gjør at alle argumenter mot dette som at "det tar liv" etc er ren løgn, dette vil ha NULL påvirkning på drapsstatistikken, den eneste muligheten dette får gjort noe fra eller til på antall drap, er FÆRRE DRAP, da flere vil kunne forsvare seg! Dette er rene selvforsvarsvåpen som kun påfører smerte for å stoppe agressive personer og dyr, og kun er egnet til det formålet.

Har man ingen argumenter for at det skal være forbudt, må det selvfølgelig være lov, for jeg har mange gode argumenter for at folk skal kunne forsvare seg selv og det er et grovt overgrep mot det norske folk at de ikke kan det på en effektiv måte, når det er så mange gode tekniske hjelpemidler for det!

FRP har såvidt jeg kan se tatt til orde for å legalisere pepperspray, det er et skritt i riktig retning men byrna er mer effektivt, hvor er FRP her, og hvorfor snakker ikke fler om dette som er et tema som gjelder oss alle?

Saint

Legg inn av Saint »

Og igjen, byrna og pepperspray er RELATIVT NYTT. Skulle du forsvare deg selv på 1980-tallet så var valget skytevåpen eller store kniver/sverd. Pepperspray kom tror jeg det var først utpå 90 tallet. CS gass har eksistert litt lenger, det burde også være lov, byrna blander begge til en ekkel coctail i en kule som byrna skyter ut. Her er en video til om byrna som blir brukt til selvforsvar:


Saint

Legg inn av Saint »

Her er en til, en som kun bruker kinetic (de harde plast-kulene som bare lager stygge sår/blåmerker og er som å bli slått med en oksepisk/batong, uten verken pepper eller CS-kjemikalier):


Saint

Legg inn av Saint »

Politiet sverger også til byrna. Jeg snakker mye om byrna her men det er som sagt, for å repetere det, fordi man her punkterer co2 beholderen med avtrekkeren som når man skyter på vanlig måte, mens umarex forsåvidt er utmerkede våpen de også, men skulle dette bæres ute på byen så trengs det en ekstra armbevegelse for å punktere co2 beholderen som kan gjøre at du kanskje ikke rekker det i en situasjon der, men det spiller som sagt ingen rolle til forsvar av hus og hjem hvor du har noen sekunder ekstra til å forberede deg:

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2668
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: søn aug 27, 2023 10:07 pm forhåndsregler

Kan noen forklare meg logikken i dette her?
Logisk nok heter det forHOLDSregler.

En annen ting er hva §5 (eller §6; det varierer visst) i de såkalte "ti bud" sier om å kverke folk. Var det ikke så at du var bibeltroende? Og nå nærmest oppfordrer du folk til å bruke vold? Ja, ja, det er jo ikke første gangen du snakker deg sjøl midt imot.

Mvh og ønske om god bedring - og så må du bare fortsette å snakke både med deg sjøl og mot deg sjøl.

BE
som har vært pasifist leeeeeeenge

Saint

Legg inn av Saint »

BlackEagle skrev: man aug 28, 2023 1:25 pm
Saint skrev: søn aug 27, 2023 10:07 pm forhåndsregler

Kan noen forklare meg logikken i dette her?
Logisk nok heter det forHOLDSregler.

En annen ting er hva §5 (eller §6; det varierer visst) i de såkalte "ti bud" sier om å kverke folk. Var det ikke så at du var bibeltroende? Og nå nærmest oppfordrer du folk til å bruke vold? Ja, ja, det er jo ikke første gangen du snakker deg sjøl midt imot.

Mvh og ønske om god bedring - og så må du bare fortsette å snakke både med deg sjøl og mot deg sjøl.

BE
som har vært pasifist leeeeeeenge
Ikke noe i bibelen som er mot selvforsvar, så her lyver du. Tvert imot, det at vi har hatt sterke lover for selvforsvar og individuell frihet i vestlige land kan vi takke bibelen for. Amerikanerne går så langt som å kalle retten til å eie våpen, ved siden av ytringsfrihet etc en del av sine "God given rights", naturgitte selvfølgelige rettigheter gitt av Gud, som ikke noen skal få ta ifra dem, i motsetning til dere ateister som har staten og det statlige lederskapet som høyeste autoritet.

Så siden du så ditt snitt til å stikke deg fram her også, så kan vi godt ta en preken om det temaet her også, her med Apologia studio, Jesus, våpen og krig:


Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2668
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: man aug 28, 2023 4:31 pm
En annen ting er hva §5 (eller §6; det varierer visst) i de såkalte "ti bud" sier om å kverke folk. Var det ikke så at du var bibeltroende? Og nå nærmest oppfordrer du folk til å bruke vold? Ja, ja, det er jo ikke første gangen du snakker deg sjøl midt imot.

Mvh og ønske om god bedring - og så må du bare fortsette å snakke både med deg sjøl og mot deg sjøl.

BE
som har vært pasifist leeeeeeenge
Ikke noe i bibelen som er mot selvforsvar, så her lyver du.

[/quote]

Jeg må jo få anledning til å korrigere, endre eller beklage mitt utsagn og i skam krype på mine knær, så:

med nøyaktig hvilket utsagn er det jeg lyver?

Mvh

BE

Saint

Legg inn av Saint »

BlackEagle skrev: man aug 28, 2023 4:39 pm
Jeg må jo få anledning til å korrigere, endre eller beklage mitt utsagn og i skam krype på mine knær, så:

med nøyaktig hvilket utsagn er det jeg lyver?

Mvh

BE
Du er en løgner når du sier bibelen er mot selvforsvar. Når du snakker om de 10 bud, så er det ikke noe der som forbyr selvforsvar. En familiefar som dreper en innbruddstyv på vei inn i stua for å forsvare seg selv og sin egen familie mot en ubedt inntrenger han ikke aner hva gjør i hjemmet hans er ingen morder, han gjør det han skal gjøre og beskytter sin familie. En soldat er heller ingen morder. Hva har det seg at du ikke evner å forstå såpass? Gjør denne falske religionen din deg dum?

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

@Saint

Så litt på nettsiden til Byrna. Det beste produktet deres ser ut til å være en mindre dødelig haglepatron. Dette produktet er imidlertid visstnok forbudt i en del amerikanske delstater.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: man aug 28, 2023 5:49 pm @Saint

Så litt på nettsiden til Byrna. Det beste produktet deres ser ut til å være en mindre dødelig haglepatron. Dette produktet er imidlertid visstnok forbudt i en del amerikanske delstater.
Uenig. Byrna LE (law enforcement) er den beste. Den sparker fra en god del bedre enn SD-versjonen, tror den er på nivå med umarex, og derfor mer effektiv med gummi/plastkuler som er hva man somregel bruker i umarex.

Men igjen, fordelen med byrna er måten punkteringen av co2 patronen fungerer på. Å slå på skjeftet som du må på umarex tar et sekund ekstra, som du kanskje ikke har om du må trekke den opp av lommen når du er ute på gata men som spiller liten rolle om du hører noe rart i stua om natta og må ta på deg morgenkåpe og tøfler før du går og ser hva det er, men står det en agressiv truende type 1 meter unna deg med en knust ølflaske og skriker at han skal drepe deg her og nå, så er det ekstra slaget på skjeftet det lille som kan gjøre at du ikke rekker å bruke den.

Til hjemmebruk er derfor umarex utmerket og en god del billigere, men for å bæres på gata hadde jeg valgt byrna. Og av hva jeg kan se av selvforsvarsprodukter er byrna LE det desidert beste du får på markedet av mer kompakte ting. Byrna og enkelte andre leverandører har også AR-15 liknende utgaver som både skyter lenger, hardere og har magasiner for fler kuler, men det begynner å bli upraktisk til selvforsvar og mer orientert mot politibruk mot opptøyer osv. Det skal være veldig enkelt og instinktivt å bruke så du håndterer det når andrenalinet pumper og nervene er i høyspenn mht selvforsvar, uten noe kompliserte operasjoner for å åpne gasstank, dra i håndtak osv som du fort glemmer i en sånn situasjon.

På 2 plass hadde jeg satt en boks med en veldig god brutal pepperspray-mix av ikkedødlige produkter.

Skytevåpen er selvfølgelig fortsatt nummer 1 totalt sett, her snakker vi om produkter som ikke dreper. Men både byrna og pepperspray er gode nok til at hvis jeg skal tippe vil stoppe 95-99% av alle voldelige angrep, og være brukbart i flere situasjoner enn et skytevåpen, og der du kanskje nøler med et skyvåpen så er ikke det så mye å nøle med mht byrna - personen du sikter på dør ikke når du trykker inn avtrekkeren, han får bare veldig vondt. Og må kanskje en tur på sykehus hvis det er et veldig hardt skudd (fra en byrna LE eller en umarex).
Sist redigert av Saint den man aug 28, 2023 6:13 pm, redigert 4 ganger totalt.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Når det gjelder lovligheten til Byrna gassdrevne saker i Norge, så er jo pepper/cs kulene ulovlige.

Men de hevder på sine nettsider at våpnene deres som er drevet av gass, er likestilt med airsoft eller paintball våpen.

Kanskje Byrna er lovlig i Norge, bare med plastkuler for eksempel.

Det at det finnes pepper/cs kuler til dem, kan ikke være avgjørende for om de er lovlige. Det finnes jo pepper kuler i alle paintball kalibre.

Saint

Legg inn av Saint »

Av kampsport så hadde jeg ikke nødvendigvis gått for BJJ til selvforsvar, det er greit for kvinner som har større sannsynlighet for å angripes av 1 enkelt mann, for å komme seg løs og få overtak i en sånn situasjon så er det utmerket, mens vi menn som jeg var inne på i det første inlegget her, har større sannsynlighet for å komme borte i flere personer som vil angripe oss. Da er BJJ så og si ubrukelig.

Jeg hadde heller trent tradisjonell boksing eller muay thai hvis det er noen sånne klubber i nærheten også tilpasset det litt til selvforsvar f.eks slå mot hode med åpne hender istedet for knytteneve for å ikke ødelegge hendene og få brudd, bruke lommelykt for å blende samtidig mens du slår og bruker hodet på lykta osv. Krav maga vil jeg si er enda mer effektivt av det jeg vet om det, husk at du trener ikke krav maga for å gå 3 minutters runder mot 1 enkelt motstander i en ring, målet er å denge løs på angriperen til han/de ikke rører seg mer, gjerne brekke armer, stikke ut øyne etc så du får sjangsen til å komme deg unna uten at de løper etter og tar deg igjen.

Og ser du sånn på det så er selvforsvar med byrna eller pepperspray fortsatt mye mer skånsomt enn selvforsvar med kampsport, men altså likevel forbudt.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: man aug 28, 2023 6:07 pm Når det gjelder lovligheten til Byrna gassdrevne saker i Norge, så er jo pepper/cs kulene ulovlige.

Men de hevder på sine nettsider at våpnene deres som er drevet av gass, er likestilt med airsoft eller paintball våpen.

Kanskje Byrna er lovlig i Norge, bare med plastkuler for eksempel.

Det at det finnes pepper/cs kuler til dem, kan ikke være avgjørende for om de er lovlige. Det finnes jo pepper kuler i alle paintball kalibre.
Byrna markøren i seg selv er lovlig i norge, men ikke pepper/cs kulene. Men det er ingen til å importere de hit. Dessuten er det forbudt å gå på gata med de, og de koster mye mer enn umarex. Da er jo poenget borte. Vil du ha noe liggende hjemme til forsvar av huset ditt, så holder umarex lenge, og det koster en brøkdel. Tror ikke byrna vil selge særlig godt med eksisterende lovverk.

Ble lovverket forandret så du kan gå med byrna ute på byen, da er det noe helt annet.

Saint

Legg inn av Saint »

La oss gå videre med tankespinnet vårt:

La oss tenke oss at du plasserer en knytteneve rett i snyteskaftet på en angriper. Hvor stor er sannsynligheten for at han vil seile baklengs med hodet først ned i asfalten og pådrar seg hjerneskade for livet eller dør? Ganske stor, derfor lærer endel selvforsvarsorienterte kampsporter at du skal gripe tak i jakka på vedkommende, men det er ikke lett i kampens hete..

La oss si du sender en plastkule rett i brystkassa eller munnen på vedkommende så han spytter tenner, hvor stor er sannsynligheten da for at han seiler baklengs med hodet først ned i asfalten og pådrar seg hjerneskade for livet eller dør? Veldig liten.

Igjen, jo mer vi tenker over dette, kan dere komme på en eneste ulempe ved legalisering? Jeg ser bare fordeler med å legalisere byrna og pepperspray, og da ikke bare for den som forsvarer seg men også for den som man forsvarer seg mot.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2668
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: man aug 28, 2023 7:48 pm La oss gå videre med tankespinnet vårt:

La oss tenke oss at du plasserer en knytteneve rett i snyteskaftet på en angriper. Hvor stor er sannsynligheten for at han vil seile baklengs med hodet først ned i asfalten og pådrar seg hjerneskade for livet eller dør? Ganske stor, derfor lærer endel selvforsvarsorienterte kampsporter at du skal gripe tak i jakka på vedkommende, men det er ikke lett i kampens hete..

La oss si du sender en plastkule rett i brystkassa eller munnen på vedkommende så han spytter tenner, hvor stor er sannsynligheten da for at han seiler baklengs med hodet først ned i asfalten og pådrar seg hjerneskade for livet eller dør? Veldig liten.

Igjen, jo mer vi tenker over dette, kan dere komme på en eneste ulempe ved legalisering? Jeg ser bare fordeler med å legalisere byrna og pepperspray, og da ikke bare for den som forsvarer seg men også for den som man forsvarer seg mot.
Hm. Og som pasifist - som ikke ønsker folk hverken til himmel eller helvete - eller dit pepper'n gror - kan jeg bare si at den problemstillinga er helt fremmed for meg. Jeg ønsker nemlig å unngå å skade folk, om jeg kan. Og det ha'kke vært no' problem hittil, men så er jeg ikke riktig så krakilsk som enkelte som ynder å kalle seg "Helgenen", heller.

Mvh og ønske om god bedring

BE

P. S. Hei - forresten! Kan jeg få låne - eller helst overta - glorien din? Ja, for som helgen har du vel en, eller? Eller har du vært slem gutt?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2668
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: man aug 28, 2023 7:48 pm Jeg ser bare fordeler med å legalisere byrna og pepperspray
Uff da. For meg høres det hyggeligere ut å legalisere tjall; f. eks. ved å få omsetninga inn på polet eller apoteket - da kan den bli både kvalitetskontrollert og sjekka for potensielt farlig "krydder".

Mvh

BE

"Hardt arbeide adler mannen,
onani går på forstanden
løs - hold ut, og lykke til!
"
(Ole Paus)

Saint

Legg inn av Saint »

BlackEagle skrev: man aug 28, 2023 8:20 pm
Saint skrev: man aug 28, 2023 7:48 pm La oss gå videre med tankespinnet vårt:

La oss tenke oss at du plasserer en knytteneve rett i snyteskaftet på en angriper. Hvor stor er sannsynligheten for at han vil seile baklengs med hodet først ned i asfalten og pådrar seg hjerneskade for livet eller dør? Ganske stor, derfor lærer endel selvforsvarsorienterte kampsporter at du skal gripe tak i jakka på vedkommende, men det er ikke lett i kampens hete..

La oss si du sender en plastkule rett i brystkassa eller munnen på vedkommende så han spytter tenner, hvor stor er sannsynligheten da for at han seiler baklengs med hodet først ned i asfalten og pådrar seg hjerneskade for livet eller dør? Veldig liten.

Igjen, jo mer vi tenker over dette, kan dere komme på en eneste ulempe ved legalisering? Jeg ser bare fordeler med å legalisere byrna og pepperspray, og da ikke bare for den som forsvarer seg men også for den som man forsvarer seg mot.
Hm. Og som pasifist - som ikke ønsker folk hverken til himmel eller helvete - eller dit pepper'n gror - kan jeg bare si at den problemstillinga er helt fremmed for meg. Jeg ønsker nemlig å unngå å skade folk, om jeg kan. Og det ha'kke vært no' problem hittil, men så er jeg ikke riktig så krakilsk som enkelte som ynder å kalle seg "Helgenen", heller.

Mvh og ønske om god bedring

BE

P. S. Hei - forresten! Kan jeg få låne - eller helst overta - glorien din? Ja, for som helgen har du vel en, eller? Eller har du vært slem gutt?
Som pasifist vil du sitte på baken og se på mens Hitler myrder jøder.

Jeg har ikke mye til overs for pasifister, men når man bruker vold skal det selvsagt være berettiget. Selvforsvar er berettiget.

Og har du ikke mange fiender, er det fordi du bare jatter med alle andre og aldri tar standpunkt for det som er sant og riktig.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: man aug 28, 2023 7:48 pm Igjen, jo mer vi tenker over dette, kan dere komme på en eneste ulempe ved legalisering? Jeg ser bare fordeler med å legalisere byrna og pepperspray, og da ikke bare for den som forsvarer seg men også for den som man forsvarer seg mot.
Pepperspray fungerer stort sett i mange situasjoner.

Byrna er sikkert bra det også. Ditto for Umarex produkter osv.

Men alt dette er basert på å påføre en angriper smerte slik at han gir seg.

Men mot en virkelig farlig angriper, så er det ikke alle mennesker som er villig til å gå så langt som nødvendig. Mot en virkelig farlig angriper innebærer nødvendig voldsbruk en risiko for at angriperen dør.

Mange mennesker kan ikke slåss, og går gjennom livet som relativt forsvarsløse. Folk flest havner ikke i mange alvorlige selvforsvar situasjoner. Det er langt flere lotto gevinster, enn sivile drap i nødverge, i løpet av et år i Norge.

Men ikke misforstå meg, jeg er for at vanlige folk skal ha noen småtterier til å beskytte seg med. Ihvertfall i eget hjem.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: man aug 28, 2023 9:16 pm
Saint skrev: man aug 28, 2023 7:48 pm Igjen, jo mer vi tenker over dette, kan dere komme på en eneste ulempe ved legalisering? Jeg ser bare fordeler med å legalisere byrna og pepperspray, og da ikke bare for den som forsvarer seg men også for den som man forsvarer seg mot.
Pepperspray fungerer stort sett i mange situasjoner.

Byrna er sikkert bra det også. Ditto for Umarex produkter osv.

Men alt dette er basert på å påføre en angriper smerte slik at han gir seg.

Men mot en virkelig farlig angriper, så er det ikke alle mennesker som er villig til å gå så langt som nødvendig. Mot en virkelig farlig angriper innebærer nødvendig voldsbruk en risiko for at angriperen dør.

Mange mennesker kan ikke slåss, og går gjennom livet som relativt forsvarsløse. Folk flest havner ikke i mange alvorlige selvforsvar situasjoner. Det er langt flere lotto gevinster, enn sivile drap i nødverge, i løpet av et år i Norge.

Men ikke misforstå meg, jeg er for at vanlige folk skal ha noen småtterier til å beskytte seg med. Ihvertfall i eget hjem.
Ja men det er fordi man ikke har muligheten til å forsvare seg selv. Dette har jo gått til en viss grad til nå når det uansett har vært såpass få offer for grov vold her til at folk flest kan fnyse av det og si at det skjer jo ikke meg, men det vil ikke gå så mye lenger, for voldelige pøbler er det jo som å komme til dekket bord som man nå ser i Sverige, Frankrike etc som begynner å minne om uland mht kriminalitet og vold. Politikerne våre som folk stemmer på vil jo ha det samme her. Progressive, politisk korrekte sverige begynner nå å få overraskende mange som støtter oppmykning av våpenlovene der borte.

En umarex til forsvar av hjemmet bør selvfølgelig følges opp av en kniv e.l hvis nødvendig, da har man vist man prøvde alt før man tyr til dødlig vold. Hjemme har man også barn, kjæledyr og andre man er glad i, det er et sted man ikke kan/vil løpe ifra.

Jeg er mer opptatt av potensialet for selvforsvar med dette på gata, derfor er byrna LE av spesiell interesse for meg, for på gata KAN man løpe unna, og et par machetteveivende, pesende kjeltringer med fult av pepper/cs, snørr og sikkel i ansiktet som nesten ikke ser, vil selv en gammel dame eller en gammel haltende mann med stokk kunne løpe ifra.

Jeg blir gammel og grå en dag jeg også og kan ikke akuratt si jeg gleder meg på det området mht tingenes tilstand i dette landet her, jeg tror ikke det blir mindre vold generelt i samfunnet. Derfor skulle jeg ønske lovene ble forandret så vil kan forsvare oss på en effektiv måte, og tror jeg har gjort en god sak for det mht det jeg har skrevet her.

Saint

Legg inn av Saint »

Vi tar en siste her fra Israel, mann med kniv angriper en person som demonstrerer bevæpnet med både skytevåpen og pepperspray, han bruker peppersprayen mot mannen med kniven, denne videoen viser hvor effektivt pepperspray er (og et viktig poeng, selvforsvar er også viktig mht ytringsfrihet):


perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

Saint skrev: man aug 28, 2023 9:21 am Som en kuriositet, en victorinox lommekniv (sveitisisk lommekniv), som er en av disse hendige verktøyene man pleide å gå rundt med i gamledager og brukte til alt fra å skrelle et eple, åpne pakker, skru i skruer, til å klippe negler, kan man lovlig ta med seg på flyet. Det finnes med andre ord ikke et eneste flyselskap som ser disse, som ikke har blad som kan låses engang, som farlige drapsvåpen og egnet til å skape problemer inne på et fly. Du kan med andre ord spasere rett inn på gardermoen med en victorinox i lommen og ta lufthansa til Berlin, fulstendig lovlig.

Jeg har ikke tellinga på hvor mange ganger jeg skulle ønske jeg hadde hatt det på meg, men pga knivforbudet så har jeg ikke det tilgjengelig lenger. Så om du sitter og skreller deg et eple i frognerparken med en sveitsiisk lommekniv og 2 staute, rakryggede politimenn får øye på deg, da kan du forberede deg på avhør, saftige bøter og kanskje til og med et kortere opphold på vann og brød + at den skumle lommekniven blir konfiskert.

Kan noen gi meg en god begrunnelse på hvorfor vi skal ha det slik? Jeg ber ikke akuratt om å få bære et sverd på gata her.
Fordi vi fortsatt er Ola Dunk, bedre kan kan jeg ikke si det. det ville bli som med ulven.......hvor mange kjekke karer ville dure avgårde på ulvejakt, dersom ulven kunne skyte tilbake????

perchri
Innlegg: 660

Legg inn av perchri »

Saint skrev: man aug 28, 2023 9:42 am
Bantor skrev: man aug 28, 2023 9:35 am Personlig synes jeg folk burde få lov til å bære vanlig sveitserkniv type lommekniv, uten lås. Med bladlengde under syv cm.

Det skal være lettere å forklare til politiet hvorfor du har slike kniver, enn mange andre type kniver.

På fly får du også lov til å ha med deg glassflasker, kam, nøkler osv.

Når det gjelder dette med bladlengde, en liten lommekniv uten lås er svært vanskelig å bruke som våpen. I USA hadde de i gamle dager lommekniver uten lås, med bladlengde på opp til fem tommer. Disse ble i noen grad brukt som våpen av kriminelle, da man kan få grep på dem.

Foldekniver med lås kan brukes som våpen uansett størrelse.
Kan man det på sveitiske lommekniver i det heletatt? I alle tilfeller er det tydeligvis vanskelig nok om det er teorietisk mulig til at det ikke finnes et eneste flyselskap som ser det som så problematisk at de ikke vil la deg slippe inn på et fly med det som potensiell terrorist.

Glassflasker er det jo som du sier i alle tilfeller lovlig å gå med, den kan man jo bare dunke i asfalten så har man et værre våpen.
det er fullt lovlig å gå med en hårspray ( de små) i lomma. Det er lov å ha en lighter også...(enda).Sammen er de et utmerket forsvars våpen...reine flammekasteren......

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: man aug 28, 2023 9:31 pm Ja men det er fordi man ikke har muligheten til å forsvare seg selv. Dette har jo gått til en viss grad til nå når det uansett har vært såpass få offer for grov vold her til at folk flest kan fnyse av det og si at det skjer jo ikke meg, men det vil ikke gå så mye lenger, for voldelige pøbler er det jo som å komme til dekket bord som man nå ser i Sverige, Frankrike etc som begynner å minne om uland mht kriminalitet og vold. Politikerne våre som folk stemmer på vil jo ha det samme her. Progressive, politisk korrekte sverige begynner nå å få overraskende mange som støtter oppmykning av våpenlovene der borte.

En umarex til forsvar av hjemmet bør selvfølgelig følges opp av en kniv e.l hvis nødvendig, da har man vist man prøvde alt før man tyr til dødlig vold. Hjemme har man også barn, kjæledyr og andre man er glad i, det er et sted man ikke kan/vil løpe ifra.

Jeg er mer opptatt av potensialet for selvforsvar med dette på gata, derfor er byrna LE av spesiell interesse for meg, for på gata KAN man løpe unna, og et par machetteveivende, pesende kjeltringer med fult av pepper/cs, snørr og sikkel i ansiktet som nesten ikke ser, vil selv en gammel dame eller en gammel haltende mann med stokk kunne løpe ifra.

Jeg blir gammel og grå en dag jeg også og kan ikke akuratt si jeg gleder meg på det området mht tingenes tilstand i dette landet her, jeg tror ikke det blir mindre vold generelt i samfunnet. Derfor skulle jeg ønske lovene ble forandret så vil kan forsvare oss på en effektiv måte, og tror jeg har gjort en god sak for det mht det jeg har skrevet her.
Sverige har private firmaer som tilbyr væpnede livvakter til rikfolk.

Kniv er i motsetning til hva du later til å tro et dødelig våpen. Ett stikk kan få store konsekvenser, og være dødelig. Det er lite aksept for å bruke kniv som våpen blant mange.
Det er også et sosialt stigma knyttet til å bruke kniv som våpen.

Å bruke kniv som våpen sivilt er ikke verdt det.

Derimot er det mer aksept for å bruke slagvåpen, forsvarsspray og skytevåpen.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: tir aug 29, 2023 7:18 am
Saint skrev: man aug 28, 2023 9:31 pm Ja men det er fordi man ikke har muligheten til å forsvare seg selv. Dette har jo gått til en viss grad til nå når det uansett har vært såpass få offer for grov vold her til at folk flest kan fnyse av det og si at det skjer jo ikke meg, men det vil ikke gå så mye lenger, for voldelige pøbler er det jo som å komme til dekket bord som man nå ser i Sverige, Frankrike etc som begynner å minne om uland mht kriminalitet og vold. Politikerne våre som folk stemmer på vil jo ha det samme her. Progressive, politisk korrekte sverige begynner nå å få overraskende mange som støtter oppmykning av våpenlovene der borte.

En umarex til forsvar av hjemmet bør selvfølgelig følges opp av en kniv e.l hvis nødvendig, da har man vist man prøvde alt før man tyr til dødlig vold. Hjemme har man også barn, kjæledyr og andre man er glad i, det er et sted man ikke kan/vil løpe ifra.

Jeg er mer opptatt av potensialet for selvforsvar med dette på gata, derfor er byrna LE av spesiell interesse for meg, for på gata KAN man løpe unna, og et par machetteveivende, pesende kjeltringer med fult av pepper/cs, snørr og sikkel i ansiktet som nesten ikke ser, vil selv en gammel dame eller en gammel haltende mann med stokk kunne løpe ifra.

Jeg blir gammel og grå en dag jeg også og kan ikke akuratt si jeg gleder meg på det området mht tingenes tilstand i dette landet her, jeg tror ikke det blir mindre vold generelt i samfunnet. Derfor skulle jeg ønske lovene ble forandret så vil kan forsvare oss på en effektiv måte, og tror jeg har gjort en god sak for det mht det jeg har skrevet her.
Sverige har private firmaer som tilbyr væpnede livvakter til rikfolk.

Kniv er i motsetning til hva du later til å tro et dødelig våpen. Ett stikk kan få store konsekvenser, og være dødelig. Det er lite aksept for å bruke kniv som våpen blant mange.
Det er også et sosialt stigma knyttet til å bruke kniv som våpen.

Å bruke kniv som våpen sivilt er ikke verdt det.

Derimot er det mer aksept for å bruke slagvåpen, forsvarsspray og skytevåpen.
Hvem bryr seg om sosialt stigma når man forsvarer familie og sitt eget liv?

Skytevåpen skal være nedlåst i våpenskap, det er gjort fulstendig ubrukelig til selvforsvar, tar alt for lang tid å hente det ut, lade det etc så glem det. Straffen for å bruke det til selvforsvar selv om det er akuratt det du bruker det til er vel nesten værre enn for rovmord også, jeg tror ikke du slipper unna tiltale her, det er så politisk ukorrekt som det får blitt.

Slagvåpen innendørs er ikke spesielt gjennomtenkt, det må isåfall være noe veldig kort som en type hammer e.l men da tar jeg mye heller en kniv. Ser man for seg en kamp på liv og død innendørs så er det mye ting i veien, det optimale da er heller noe ala utstyret en offiser ville brukt i skyttergravene under 1 verdenskrig, som er nesten akuratt det jeg ville tydd til, minus revolveren som da istedet er en umarex.

Poenget med et dødlig våpen som kniv er jo i tilfelle en umarex ikke gjør jobben og du ender opp i nærkamp. Vi snakker igjen om forsvar av ens eget hjem nå.

Kniver kan de ikke stoppe, å forby det er like meningsløst som å forby grønne bukser eller forby å hinke på annenhvert skritt som jeg sa, dette vil alle ha tilgjengelig uansett lovverk og er derfor et selvforsvarsvåpen folk flest kan bruke.

Og livvakter er heller ikke aktuelt, jeg snakker ikke om priviligerte rikfolk men vanlige mennesker som rikfolk ser ut til å gi blaffen i.
Sist redigert av Saint den tir aug 29, 2023 10:26 am, redigert 2 ganger totalt.

Saint

Legg inn av Saint »

perchri skrev: man aug 28, 2023 11:38 pm det er fullt lovlig å gå med en hårspray ( de små) i lomma. Det er lov å ha en lighter også...(enda).Sammen er de et utmerket forsvars våpen...reine flammekasteren......
Hårspray/flammekaster er nok ubrukelig til selvforsvar med mindre det du ønsker er å opptre som sirkusartist.

Vi snakker om effektivt selvforsvar (som faktisk fungerer) i et norge der nesten alle lovlige måter å forsvare seg på er forbudt.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Saint skrev: tir aug 29, 2023 10:17 am
Hvem bryr seg om sosialt stigma når man forsvarer familie og sitt eget liv?

Skytevåpen skal være nedlåst i våpenskap, det er gjort fulstendig ubrukelig til selvforsvar, tar alt for lang tid å hente det ut, lade det etc så glem det.

Slagvåpen innendørs er ikke spesielt gjennomtenkt, det må isåfall være noe veldig kort som en type hammer e.l men da tar jeg mye heller en kniv. Ser man for seg en kamp på liv og død innendørs så er det mye ting i veien, det optimale da er heller noe ala utstyret en offiser ville brukt i skyttergravene under 1 verdenskrig, som er nesten akuratt det jeg ville tydd til, minus revolveren som da istedet er en umarex.

Poenget med et dødlig våpen som kniv er jo i tilfelle en umarex ikke gjør jobben og du ender opp i nærkamp. Vi snakker igjen om forsvar av ens eget hjem nå.

Og livvakter er heller ikke aktuelt, jeg snakker ikke om priviligerte rikfolk men vanlige mennesker som rikfolk ser ut til å gi blaffen i.
Dersom en familiefar med småbarn hjemme, nærmest i desperasjon, tar kjøkkenkniven og knivstikker en inntrenger. - Så er jeg for at han skal frifinnes i en eventuell rettssak etterpå.

Men å si til unge gutter at det er greit å bruke kniv som våpen sivilt. - At det for eksempel er kult å ha militære kampkniver, trene på knivstikking osv. er tull. Med det sosiale stigmaet som følger med sivil knivstikking, så reduserer det i praksis muligheten deres for å bli familiefedre. Sagt litt enkelt.

Siden slagvåpen generelt er ulovlige voldsprodukter i Norge, gidder jeg ikke å gi deg råd om bruken av dem. Men det er mulig å bruke mange typer stokker og batonger innendørs. Jeg tror det er sosialt akseptert blant mange, å bruke slagvåpen til selvforsvar. Selv om det ikke er lovlig.

Skytevåpen er det du vil ha. En passende hagle hadde vært fint hjemme. Dette kunne man kjøpe fritt tidligere i Norge.

Skytevåpen er lov til selvforsvar i Norge. Det er riktignok restriksjoner på oppbevaring. Men Norge har ikke, i motsetning til enkelte land, en lovparagraf som spesifikt forbyr å bruke sivile jakt og konkurranse våpen i forbindelse med nødverge.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2668
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Saint skrev: tir aug 29, 2023 10:22 am
perchri skrev: man aug 28, 2023 11:38 pm det er fullt lovlig å gå med en hårspray ( de små) i lomma. Det er lov å ha en lighter også...(enda).Sammen er de et utmerket forsvars våpen...reine flammekasteren......
Hårspray/flammekaster er nok ubrukelig til selvforsvar med mindre det du ønsker er å opptre som sirkusartist.

Vi snakker om effektivt selvforsvar (som faktisk fungerer) i et norge der nesten alle lovlige måter å forsvare seg på er forbudt.
Nå da? Fikk du ingen stor menighet på kristelionsforumet? Ble det endelige antallet tilhengere

0 - NULL?

Staaakars deg. Jeg synes sååå synd på deg.

Mvh
BE
ikke-troende og pasifist

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: tir aug 29, 2023 10:40 am
Saint skrev: tir aug 29, 2023 10:17 am
Hvem bryr seg om sosialt stigma når man forsvarer familie og sitt eget liv?

Skytevåpen skal være nedlåst i våpenskap, det er gjort fulstendig ubrukelig til selvforsvar, tar alt for lang tid å hente det ut, lade det etc så glem det.

Slagvåpen innendørs er ikke spesielt gjennomtenkt, det må isåfall være noe veldig kort som en type hammer e.l men da tar jeg mye heller en kniv. Ser man for seg en kamp på liv og død innendørs så er det mye ting i veien, det optimale da er heller noe ala utstyret en offiser ville brukt i skyttergravene under 1 verdenskrig, som er nesten akuratt det jeg ville tydd til, minus revolveren som da istedet er en umarex.

Poenget med et dødlig våpen som kniv er jo i tilfelle en umarex ikke gjør jobben og du ender opp i nærkamp. Vi snakker igjen om forsvar av ens eget hjem nå.

Og livvakter er heller ikke aktuelt, jeg snakker ikke om priviligerte rikfolk men vanlige mennesker som rikfolk ser ut til å gi blaffen i.
Dersom en familiefar med småbarn hjemme, nærmest i desperasjon, tar kjøkkenkniven og knivstikker en inntrenger. - Så er jeg for at han skal frifinnes i en eventuell rettssak etterpå.

Men å si til unge gutter at det er greit å bruke kniv som våpen sivilt. - At det for eksempel er kult å ha militære kampkniver, trene på knivstikking osv. er tull. Med det sosiale stigmaet som følger med sivil knivstikking, så reduserer det i praksis muligheten deres for å bli familiefedre. Sagt litt enkelt.

Siden slagvåpen generelt er ulovlige voldsprodukter i Norge, gidder jeg ikke å gi deg råd om bruken av dem. Men det er mulig å bruke mange typer stokker og batonger innendørs. Jeg tror det er sosialt akseptert blant mange, å bruke slagvåpen til selvforsvar. Selv om det ikke er lovlig.

Skytevåpen er det du vil ha. En passende hagle hadde vært fint hjemme. Dette kunne man kjøpe fritt tidligere i Norge.

Skytevåpen er lov til selvforsvar i Norge. Det er riktignok restriksjoner på oppbevaring. Men Norge har ikke, i motsetning til enkelte land, en lovparagraf som spesifikt forbyr å bruke sivile jakt og konkurranse våpen i forbindelse med nødverge.
Det er akuratt pga lovene på skytevåpen jeg snakker om kniv til selvforsvar der umarex kommer til kort. Kjøkkenkniver er f.eks helt greit. Det er rett og slett gjort umulig å forsvare hus og hjem med skytevåpen med gjeldende lovverk for oppbevaring. At det er teoretisk lov er en sak, men det hjelper ikke når det ikke er lov i praksis. Du har rett og slett ikke lov til å ha en hagle stående framme, og hvis den skulle bli stjålet har du et stort problem.

Ja det var fritt salg på det i gamledager, men igjen, det var en annen generasjon som var mer oppegående enn dagens generasjon som tydeligvis er for dumme til å ha sånne friheter.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Når det gjelder eierskap av hagler, tror jeg vi kan få en runde med endring av våpenforskriften igjen. På sikt. Jeg tror ikke systemet med jegerprøve kommer til å vare. Men dette er år frem i tid.

Mange norske jegere er "hobby våpeneiere", som later som de er jegere for å eie våpen. Jeg har heller ikke mye respekt for det norske våpenforvaltningssystemet, eller de vurderingene som ligger bak gjeldene politikk.

Jeg gidder ikke å seile under falsk flagg som "jeger" for å eie hagle. Jeg venter til man åpent og ærlig kan si at man eier våpen for egenbeskyttelse.

Saint

Legg inn av Saint »

Bantor skrev: tir aug 29, 2023 6:34 pm Når det gjelder eierskap av hagler, tror jeg vi kan få en runde med endring av våpenforskriften igjen. På sikt. Jeg tror ikke systemet med jegerprøve kommer til å vare. Men dette er år frem i tid.

Mange norske jegere er "hobby våpeneiere", som later som de er jegere for å eie våpen. Jeg har heller ikke mye respekt for det norske våpenforvaltningssystemet, eller de vurderingene som ligger bak gjeldene politikk.

Jeg gidder ikke å seile under falsk flagg som "jeger" for å eie hagle. Jeg venter til man åpent og ærlig kan si at man eier våpen for egenbeskyttelse.
Det er jeg enig i men det ser jeg litt som å tro på julenissen, har man først fått innstramninger i regelverket på våpen så vil ikke politikerne og andre autoritetspersoner gi slipp på det, for de ser sivilt innehav av våpen som en trussel mot deres suverene autoritet. Og for Norges del kom kravene om strengere regler for våpen fra EU og FN. Belgia hadde f.eks fritt salg på våpen fra 2 verdenskrig (som inkluderte både pistoler som f.eks walther p38 og diverse halvautomatiske våpen som sturmgewehr etter hva jeg har skjønt, pluss moderne jaktvåpen, Sveits hadde fritt salg på omtrent alt, også moderne automatvåpen som AR15 osv til for noen få år siden, men pga EU så ble det slutt på det der også. Det siste autoritære regimer som nord-korea, kina, EU osv vil gjøre lettere tilgjengelig, er skytevåpen.

Men de kan godt finne på å passivisere borgerne ved å f.eks legalisere hasj. Så vil du se mer friheter av noe, så er det på destruktive ting som hasj, homofili, å skifte kjønn etc, men jerngrepet om norges befolkning vil de ikke gi slipp på.

Men akuratt kniver gidder ikke engang kineserne å regulere av hva jeg vet. Der får du også kjøpt knokejern med pigger, batonger og mye annet ræl, det er fult av sånt på ebay som produseres i kina.

Men Byrna LE, pepperspray osv kan vi kanskje håpe legaliseres uten alt for mye krangel, de er utmerket til selvforsvar på gata.

Det siste poenget er nemlig at jeg tror heller ikke du har norske kvinner med deg på laget ang skytevåpen (som bruker krutt) som veldig skummelt for dem. De ser en hagle og tenker DØ, nei fysjameg, dette må vi forby. Så enkelt tenker kvinner om sånne ting (snakker av erfaring, for de fleste er det et ikke-tema, tenker nå ikke på amerikanske kvinner men norske). Men siden du ikke dør av en byrna, vil de nok være mer medgjørlige her. Pepperspray også. Om du ikke har kvinner med deg her og det fremstår det som en ren mannsbevegelse, tror jeg det lite håp om å forandre noe, for menn er ikke populære i dagens politisk korrekte norge. Med kvinner på laget er sjangsen mye større for å vinne frem. Pepperspray er jo helt essensielt til beskyttelse mot voldtekter etc så her burde jo legalisering av pepperspray være noe feminister står og brenner BH'ene sine for å få lov til å ha med seg på byen.

Hadde jeg hatt en datter hadde jeg neppe latt henne gå ut uten pepperspray om det var lovlig å ha.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»