Hamas starter ny krig mot Israel

Svar
Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Re: Hamas starter ny krig mot Israel

Legg inn av JauKaninen »

BlackEagle skrev: lør nov 11, 2023 8:09 pm Dette er bare trist. Krig er aldri bra, sjøl om jeg - som pasifist - anerkjenner folks rett til å forsvare seg. Politisk holder jeg til et udefinert sted på venstresida, men jeg mener at Hamas foretok et uberettiget (om enn et stykke på vei forståelig) angrep på Israel som førte til at mange israelere ble drept. På liknende måte synes Israels gjøren og laden nå å være uforholdsmessig. Det er tydeligvis haukene som rår på begge sider, og bombing av sykehus blir aldri hverken rettferdig eller rettmessig. Kanskje man kan finne en mer varig løsning om man får fjerna Donald (Donald, ja, og dere kobler riktig) Netanyahu, men det er bare kanskje.

Men det er alltid to sider i en konflikt. Hadde det vært bare én, ville det jo ikke vært noen konflikt.

Mvh

BE
pasifist, militærnekter og Rødt/SV-velger
Hvis Hamas sitt terrorangrep skulle være det minste forståelig så måtte det jo være mot militære i det minste. Å påstå at det er forståelig å gå til sivile områder som er godt innenfor 67-grensene og brenne ihjel og torturere ihjel 1000+ sivile er utenfor min fatteevne. Jeg støtter Ukraina fullt og helt, men ville aldri i verden ha støttet et slikt terrorangrep av Ukraina i Russland.

Merker jeg er glad for å være ex-palestinavenn, så jeg slipper å måtte forsvare slikt. Huff

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

JauKaninen skrev: søn nov 12, 2023 4:26 am
BlackEagle skrev: lør nov 11, 2023 8:09 pm Dette er bare trist. Krig er aldri bra, sjøl om jeg - som pasifist - anerkjenner folks rett til å forsvare seg. Politisk holder jeg til et udefinert sted på venstresida, men jeg mener at Hamas foretok et uberettiget (om enn et stykke på vei forståelig) angrep på Israel som førte til at mange israelere ble drept. På liknende måte synes Israels gjøren og laden nå å være uforholdsmessig. Det er tydeligvis haukene som rår på begge sider, og bombing av sykehus blir aldri hverken rettferdig eller rettmessig. Kanskje man kan finne en mer varig løsning om man får fjerna Donald (Donald, ja, og dere kobler riktig) Netanyahu, men det er bare kanskje.

Men det er alltid to sider i en konflikt. Hadde det vært bare én, ville det jo ikke vært noen konflikt.

Mvh

BE
pasifist, militærnekter og Rødt/SV-velger
Hvis Hamas sitt terrorangrep skulle være det minste forståelig så måtte det jo være mot militære i det minste. Å påstå at det er forståelig å gå til sivile områder som er godt innenfor 67-grensene og brenne ihjel og torturere ihjel 1000+ sivile er utenfor min fatteevne. Jeg støtter Ukraina fullt og helt, men ville aldri i verden ha støttet et slikt terrorangrep av Ukraina i Russland.

Merker jeg er glad for å være ex-palestinavenn, så jeg slipper å måtte forsvare slikt. Huff
Du forsvarer jo daglig ren terror fra Ukraina på russisk jord uten noe militær gevinst.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

BrannLFC skrev: lør nov 11, 2023 11:42 pm Jeg er enig i Trump i mye, og håper han blir valgt, men når det gjelder Israel taper han ansikt. Men sannsynligvis vil det bli fredeligere i Midtøsten og i verden med han som president enn den onde skrullingen Biden
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

MacanT skrev: søn nov 12, 2023 11:04 am
BrannLFC skrev: lør nov 11, 2023 11:42 pm Jeg er enig i Trump i mye, og håper han blir valgt, men når det gjelder Israel taper han ansikt. Men sannsynligvis vil det bli fredeligere i Midtøsten og i verden med han som president enn den onde skrullingen Biden
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:mrgreen:

Fikk du forresten med deg denne glimrende og treffende?

Bilde

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

BlackEagle skrev: lør nov 11, 2023 8:09 pm Dette er bare trist. Krig er aldri bra, sjøl om jeg - som pasifist - anerkjenner folks rett til å forsvare seg. Politisk holder jeg til et udefinert sted på venstresida, men jeg mener at Hamas foretok et uberettiget (om enn et stykke på vei forståelig) angrep på Israel som førte til at mange israelere ble drept. På liknende måte synes Israels gjøren og laden nå å være uforholdsmessig. Det er tydeligvis haukene som rår på begge sider, og bombing av sykehus blir aldri hverken rettferdig eller rettmessig. Kanskje man kan finne en mer varig løsning om man får fjerna Donald (Donald, ja, og dere kobler riktig) Netanyahu, men det er bare kanskje.

Men det er alltid to sider i en konflikt. Hadde det vært bare én, ville det jo ikke vært noen konflikt.

Mvh

BE
pasifist, militærnekter og Rødt/SV-velger
Og da vanker det atter en virtuell tommel! :)
Selv har jeg innsett - og prøver å etterleve - at det ikke har den minste hensikt å prøve å fortelle Israels skylapp-apologeter noe som helst av realiteter og historiske fakta.
Når de nå ikke kan forsvare Israels uforholdsmessige nedslakting av palestinere i Gaza, oppildner de sin "kampmoral" med å meske seg med stadig mer detaljerte og groteske skildringer av de aller verste skrekkbilder - sanne eller ikke - fra terrorangrepet 07.10.
Og kommer de ingen vei med dét, "er" vi andre naturligvis "støttespillere for Hamas", vi "applauderer terroren" og er "selvsagt" jødehatere.
Man blir i grunnen litt trøtt av dem. I hvert fall enkelte.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Keva skrev: søn nov 12, 2023 2:16 pm
BlackEagle skrev: lør nov 11, 2023 8:09 pm Dette er bare trist. Krig er aldri bra, sjøl om jeg - som pasifist - anerkjenner folks rett til å forsvare seg. Politisk holder jeg til et udefinert sted på venstresida, men jeg mener at Hamas foretok et uberettiget (om enn et stykke på vei forståelig) angrep på Israel som førte til at mange israelere ble drept. På liknende måte synes Israels gjøren og laden nå å være uforholdsmessig. Det er tydeligvis haukene som rår på begge sider, og bombing av sykehus blir aldri hverken rettferdig eller rettmessig. Kanskje man kan finne en mer varig løsning om man får fjerna Donald (Donald, ja, og dere kobler riktig) Netanyahu, men det er bare kanskje.

Men det er alltid to sider i en konflikt. Hadde det vært bare én, ville det jo ikke vært noen konflikt.

Mvh

BE
pasifist, militærnekter og Rødt/SV-velger
Og da vanker det atter en virtuell tommel! :)
Selv har jeg innsett - og prøver å etterleve - at det ikke har den minste hensikt å prøve å fortelle Israels skylapp-apologeter noe som helst av realiteter og historiske fakta.
Når de nå ikke kan forsvare Israels uforholdsmessige nedslakting av palestinere i Gaza, oppildner de sin "kampmoral" med å meske seg med stadig mer detaljerte og groteske skildringer av de aller verste skrekkbilder - sanne eller ikke - fra terrorangrepet 07.10.
Og kommer de ingen vei med dét, "er" vi andre naturligvis "støttespillere for Hamas", vi "applauderer terroren" og er "selvsagt" jødehatere.
Man blir i grunnen litt trøtt av dem. I hvert fall enkelte.
Tiltredes! Og virtuell tommel!

Mvh

BE

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

EU fordømmer Hamas for å bruke sivile og sykehus som menneskelige skjold

https://www.nrk.no/nyheter/eu-fordommer ... 1.16634684

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Keva skrev: søn nov 12, 2023 2:16 pm
BlackEagle skrev: lør nov 11, 2023 8:09 pm Dette er bare trist. Krig er aldri bra, sjøl om jeg - som pasifist - anerkjenner folks rett til å forsvare seg. Politisk holder jeg til et udefinert sted på venstresida, men jeg mener at Hamas foretok et uberettiget (om enn et stykke på vei forståelig) angrep på Israel som førte til at mange israelere ble drept. På liknende måte synes Israels gjøren og laden nå å være uforholdsmessig. Det er tydeligvis haukene som rår på begge sider, og bombing av sykehus blir aldri hverken rettferdig eller rettmessig. Kanskje man kan finne en mer varig løsning om man får fjerna Donald (Donald, ja, og dere kobler riktig) Netanyahu, men det er bare kanskje.

Men det er alltid to sider i en konflikt. Hadde det vært bare én, ville det jo ikke vært noen konflikt.

Mvh

BE
pasifist, militærnekter og Rødt/SV-velger
Og da vanker det atter en virtuell tommel! :)
Selv har jeg innsett - og prøver å etterleve - at det ikke har den minste hensikt å prøve å fortelle Israels skylapp-apologeter noe som helst av realiteter og historiske fakta.
Når de nå ikke kan forsvare Israels uforholdsmessige nedslakting av palestinere i Gaza, oppildner de sin "kampmoral" med å meske seg med stadig mer detaljerte og groteske skildringer av de aller verste skrekkbilder - sanne eller ikke - fra terrorangrepet 07.10.
Og kommer de ingen vei med dét, "er" vi andre naturligvis "støttespillere for Hamas", vi "applauderer terroren" og er "selvsagt" jødehatere.
Man blir i grunnen litt trøtt av dem. I hvert fall enkelte.
Nok en tommel!

Ja, samfunnsdebatten er generelt sett blitt veldig hard og kompromissløs. Dersom er man ikke er 100% med (fyll inn det som passer), så blir det antatt at man er 100% mot…nyanser blir ofte sett på som en uting. Ren sekt/saueflokkmentalitet.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

JauKaninen skrev: søn nov 12, 2023 7:58 pm EU fordømmer Hamas for å bruke sivile og sykehus som menneskelige skjold

https://www.nrk.no/nyheter/eu-fordommer ... 1.16634684
Her om dagen var jo «VG, Dagbladet, NRK og TV2» veldig partiske…har du endret mening siden du linker til NRK?
Eller er de beleilig nok blitt troverdige nå som de formidler noe du er enig i?

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

Foucault skrev: søn nov 12, 2023 11:43 pm
JauKaninen skrev: søn nov 12, 2023 7:58 pm EU fordømmer Hamas for å bruke sivile og sykehus som menneskelige skjold

https://www.nrk.no/nyheter/eu-fordommer ... 1.16634684
Her om dagen var jo «VG, Dagbladet, NRK og TV2» veldig partiske…har du endret mening siden du linker til NRK?
Eller er de beleilig nok blitt troverdige nå som de formidler noe du er enig i?
Nå har faktisk både Høyre (lederen fra talerstolen i dag) og USA gått ut og sagt at hevnaksjonen har gått for langt - og langt forbi gjengjeldelse og "leting etter Hamas".
Hvor skal sionistklakørene hente medhold nå?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

JauKaninen skrev: søn nov 12, 2023 1:46 pm
MacanT skrev: søn nov 12, 2023 11:04 am
BrannLFC skrev: lør nov 11, 2023 11:42 pm Jeg er enig i Trump i mye, og håper han blir valgt, men når det gjelder Israel taper han ansikt. Men sannsynligvis vil det bli fredeligere i Midtøsten og i verden med han som president enn den onde skrullingen Biden
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:mrgreen:

Fikk du forresten med deg denne glimrende og treffende?

Bilde
Ja, den illustrerer på en treffende måte hvordan Hamas opptrer.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

MacanT skrev: man nov 13, 2023 3:43 pm [
Ja, den illustrerer på en treffende måte hvordan Hamas opptrer.
Nei. Den illustrerer deres fantasier.

HER[/b] er et bilde som illustrerer virkeligheten. Og det er et foto, ikke noen tegning.
Bilde

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

Keva skrev: man nov 13, 2023 4:02 pm
MacanT skrev: man nov 13, 2023 3:43 pm [
Ja, den illustrerer på en treffende måte hvordan Hamas opptrer.
Nei. Den illustrerer deres fantasier.

HERer et bilde av virkeligheten. Et foto. Ikke noen tegning av noens fantasier.
https://www.dagbladet.no/meninger/disse ... e/80500372

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Keva skrev: man nov 13, 2023 1:13 pm
Foucault skrev: søn nov 12, 2023 11:43 pm
JauKaninen skrev: søn nov 12, 2023 7:58 pm EU fordømmer Hamas for å bruke sivile og sykehus som menneskelige skjold

https://www.nrk.no/nyheter/eu-fordommer ... 1.16634684
Her om dagen var jo «VG, Dagbladet, NRK og TV2» veldig partiske…har du endret mening siden du linker til NRK?
Eller er de beleilig nok blitt troverdige nå som de formidler noe du er enig i?
Nå har faktisk både Høyre (lederen fra talerstolen i dag) og USA gått ut og sagt at hevnaksjonen har gått for langt - og langt forbi gjengjeldelse og "leting etter Hamas".
Hvor skal sionistklakørene hente medhold nå?
De får fortsette slik de allerede gjør, som f.eks å fråtse i tegninger av den kjente rasisten Michael Ramirez.
At de plutselig skulle få for seg å bytte ut blodtørst og avstumpede hevntanker med empati, er vel lite trolig.

The Washington Post fjernet imidlertid tegningen som ble postet over.

«The Washington Post retracted a cartoon by Ramirez in November 2023, published as a satirical a comment on the 2023 Israel–Hamas War. Titled "Human Shields", it depicted a large-nosed snarling Palestinian man labelled "Hamas" stating "How dare Israel attack civilians..." while strapped with four children and a cowering woman wearing a hijab. The cartoon's publication sparked a backlash, with critics decrying the cartoon as racist, leading to its withdrawal from the Post».

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Ramirez

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

MacanT skrev: man nov 13, 2023 3:43 pm
Ja, den illustrerer på en treffende måte hvordan Hamas opptrer.
Da jeg skrev på VGD så husker jeg enkelte mente det var "hasbara-propaganda" å påstå at Hamas benyttet menneskelige skjold. Nå er EU og alle andre ute å fordømmer Hamas sitt bruk av humane skjold, selv Støre fordømmer dette.

Folkeretten er faktisk ganske tydelig, å bruke humane skjold er ikke lov og gir ikke immunitet i krig. Sivile tap som følge av bruk av sivile skjold i krig er forsvarers ansvar. Brukeren Varulv fant til og med frem paragrafen som viser dette.

Krigslovene bryr seg ikke om menneskeskjold fordi dette i utgangspunktet er ulovlig - og det står i artikkel 51, den første tilleggsprotokollen;
"The presence or movements of the civilian population or individual civilians shall not be used to render certain points or areas immune from military operations, in particular in attempts to shield military objects from attacks or to shield, favor or impede military operations".
Sist redigert av JauKaninen den man nov 13, 2023 9:54 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Keva skrev: man nov 13, 2023 4:03 pm
Nei. Den illustrerer deres fantasier.

HERer et bilde av virkeligheten. Et foto. Ikke noen tegning av noens fantasier.
https://www.dagbladet.no/meninger/disse ... e/80500372
Det er synd at sivile dør pga Hamas ja. Det er Hamas som har valgt å krige fra og ha hovedkvarter i dette sykehuset, så disse livene er deres ansvar.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Modige folk som sier sannheten eksisterer fortsatt:


Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

En vakker dag, Hamas sitt storting sprenges i lufta!


Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

JauKaninen skrev: ons nov 15, 2023 6:09 pm En vakker dag, Hamas sitt storting sprenges i lufta!

👍

pølsa
Innlegg: 875

Legg inn av pølsa »

JauKaninen skrev: man nov 13, 2023 9:52 pm
Keva skrev: man nov 13, 2023 4:03 pm
Nei. Den illustrerer deres fantasier.

HERer et bilde av virkeligheten. Et foto. Ikke noen tegning av noens fantasier.
https://www.dagbladet.no/meninger/disse ... e/80500372
Det er synd at sivile dør pga Hamas ja. Det er Hamas som har valgt å krige fra og ha hovedkvarter i dette sykehuset, så disse livene er deres ansvar.
Skikkelig troverdig video av sykehus som hovedkvarter, vi blir foret med narrativ...


Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

Det er nettopp saken, at Hamas er i stand til å ta seg inn over alt, så for å utslette Hamas, må Israel bombe hele Gaza-stripen, følgelig er israelske jøder akkurat nå i ferd med å begå et folkemord og en forbrytelse mot menneskeheten.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Israel tar ansvaret som Hamas har fraskrevet seg, til tross for at Hamas har mer enn nok av dette til å krige i månedsvis - har de intet å avse til eget sykehus. Men Israel tar ansvaret!


Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Karatel skrev: søn okt 15, 2023 8:01 pm
izzet2015 skrev: fre okt 13, 2023 4:16 pm
Karatel skrev: fre okt 13, 2023 2:40 pm

Har palestinerne fått noe land? Mener du at de ikke har retten til det landet der de og deres forfedre har bodd gjennom generasjoner?

Har nordmenn fått noe land?
Så du synes ikke at Israel skal ha et eget land? Skal de igjen få gjennomgå og fordrives ut io mørke? Har de ikke lidd nok......
Jeg misliker det sterkt når man dikter opp falske og løgnaktige påstander om at jeg har sagt noe jeg aldri har sagt. Slikt er tvers gjennom uredelig stråmannargumentasjon.
Jeg bare støtter Israel helt her, de er et demokrati, palestinerne går for diktatur og vold, de hater jo jøder. De må aldri få en egen stat.

Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

Dersom menneskene velger side, spørres det ikke lenger om hva som er rett og galt, men om hvilken side man har valgt. Det betenkelige er da at verdens mennesker kan dele seg i to om hva som helst, og begynne å slå hverandre i hodet inntil man får rett. Hvorvidt de sist overlevende hadde rett eller ikke, spiller ingen rolle – det de gjorde, var uansett galt. Kanskje menneskene heller burde endre lovene slik at de gjelder for alle, fremfor å velge side og begynne å slå hverandre i hodet?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Keva skrev: man nov 13, 2023 4:03 pm
Nei. Den illustrerer deres fantasier.

HERer et bilde av virkeligheten. Et foto. Ikke noen tegning av noens fantasier.
https://www.dagbladet.no/meninger/disse ... e/80500372
Ja for all del, Mads Gilbert er den som står for sannheten i denne konflikten. Mannen som nå nylig stod på litteraturhuset for å feire 2-års markeringa til krigen i Ukraina med alle gærningene, pro-russerne og konspirasjonsteoretikerne man kunne finne/hente til Norge for å fortelle folket om hvor urettferdig norske medier er mot Hamas og Russland.

:lol: :lol:

https://www.litteraturhuset.no/nb/arran ... en-av-krig

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

Man vet ikke riktig om man skal bli forarget - eller bare forbløffet - over at noen dikter i vilden sky, og tilsynelatende legger ut linker. Linker som ikke har det minste å gjøre med det de påstår.
Sannsynligvis tar de sjansen på at folk ikke gidder å sjekke linkene.

Jeg tror jeg bare trekker på skuldrene, jeg. Og flirer litt for meg selv over hvor lett gjennomskuelige enkelte fanatikere er.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Etnisk rensing i midtøsten, joda - det eksisterer i høyeste grad. Men siden det ikke er muslimer primært som blir utsatt for det, bare alle andre minoriteter, så bryr ikke venstresiden seg det minste.

Bilde

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Keva skrev: fre mar 01, 2024 7:22 pm Man vet ikke riktig om man skal bli forarget - eller bare forbløffet - over at noen dikter i vilden sky, og tilsynelatende legger ut linker. Linker som ikke har det minste å gjøre med det de påstår.
Sannsynligvis tar de sjansen på at folk ikke gidder å sjekke linkene.

Jeg tror jeg bare trekker på skuldrene, jeg. Og flirer litt for meg selv over hvor lett gjennomskuelige enkelte fanatikere er.
Ja stakkars Hamas. De bare måtte gå inn i Israel og drepe, voldta og torturere sivile turister og israelske fredsaktivister og dermed indirekte hjelpe sin venn Putin med krigen i Ukraina. Det er så synd på palestinerne som bare må bli jihadister.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1737

Legg inn av JauKaninen »

Kvalmende.

"Av de 69 prosent som har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til sin jødiske identitet, har vi spurt om hvem de mener sto bak hendelsen. 5 prosent svarer noen med et høyreorientert ståsted. 48 prosent svarer noen med et venstreorientert ståsted. Og 63 prosent svarer at det var noen med en muslimsk bakgrunn. Det var i undersøkelsen mulig å krysse av for flere alternativer samtidig."

https://www.nrk.no/spesial/sporreunders ... 1.16644625

https://www.nrk.no/stor-oslo/antisemitt ... 1.16685930

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

JauKaninen skrev: tir mar 05, 2024 2:04 am
Keva skrev: fre mar 01, 2024 7:22 pm Man vet ikke riktig om man skal bli forarget - eller bare forbløffet - over at noen dikter i vilden sky, og tilsynelatende legger ut linker. Linker som ikke har det minste å gjøre med det de påstår.
Sannsynligvis tar de sjansen på at folk ikke gidder å sjekke linkene.

Jeg tror jeg bare trekker på skuldrene, jeg. Og flirer litt for meg selv over hvor lett gjennomskuelige enkelte fanatikere er.
Ja stakkars Hamas. De bare måtte gå inn i Israel og drepe, voldta og torturere sivile turister og israelske fredsaktivister og dermed indirekte hjelpe sin venn Putin med krigen i Ukraina. Det er så synd på palestinerne som bare må bli jihadister.
Jeg gjør et unntak og svarer deg, selv om absolutt alle som gidder, enkelt ser bløffingen og tøvet ditt selv.
Først la du ut en link og prøvde å beskrive Gilbert som russer-sympatisør - antagelig med den tanken at ingen ville gidde å sjekke.
Når den åpenbare bløffen blir påtalt, svarer du med dette ovenstående som handler om noe ganske annet.

Jeg lurer på hvor dumme du tror at de som leser våset ditt, faktisk er.
Og jeg kan berolige deg med at den rekorden har du.

Nei, du trenger ikke svare. Det vil ikke hjelpe, for alle ser falskneriet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»