Hamas starter ny krig mot Israel

Svar
Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Re: Hamas starter ny krig mot Israel

Legg inn av Keva »

izzet2015 skrev: fre okt 13, 2023 11:14 am
Så hvordan skal vi få slutt på at Hamas sender raketter inn i Israel? Går ut fra at du ikke synes det er greit. Israel gjør ikke annet en å forsvare seg, og det må de ha rett til. Vi må få bort terrorister fra Gaza.
Noe som virkelig forundrer meg, er at så mange av dere tror at man kan løse et årelangt problem med å pøse på med mer og mer av det som aldri har virket.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Det er endel ting som man bør finne ut av

1. Hvordan kunne man mobilisere tusenvis av væpnede terrorister uten at israel oppdaget det ?
2 Hvordan fikk man fram tusenvis av raketter uten at man oppdaget det ?
3 Hvordan fikk man denne militære kunnskapen og ìkke minst koordineringen som man åpenbart har fått ?

Jeg tror Russland og Iran står bak dette.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Hvis Hamas har fått omfattende støtte fra statlige aktører, så kan det bli spennende å se hvordan bakkeinvasjonen av Gaza blir.

Det er ikke utenkelig at Hamas har flere kort i ermet.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Bantor skrev: lør okt 14, 2023 1:04 pm Hvis Hamas har fått omfattende støtte fra statlige aktører, så kan det bli spennende å se hvordan bakkeinvasjonen av Gaza blir.

Det er ikke utenkelig at Hamas har flere kort i ermet.
Israel vil nok utrydde Hamas og andre terrorgrupper for godt. Ingen tvil der.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Ja, israelerne vil utrydde Hamas. Men, jeg tror nok at Hamas har tenkt gjennom situasjonen som oppstår etter terror angrepet.

Hvis for eksempel Iran har smuglet inn raketter, så har de kanskje også smuglet inn noen overraskelser til den kommende bakkeinvasjonen.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

ICC bør nå kjenne sin besøkelsestid og utstede arrestordre på lederskapet i både Hamas og Israel. Det er en skam at de sitter musestille.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

USA evakuerer sin ambassade i Jerusalem. Det er vel dessverre et tydelig tegn på at det kan eskalere snart.

KHWS
Innlegg: 22

Legg inn av KHWS »

OrmenLange skrev: lør okt 14, 2023 3:59 pm USA evakuerer sin ambassade i Jerusalem. Det er vel dessverre et tydelig tegn på at det kan eskalere snart.
Tviler på at det vil eskalere, men det under forutsetning at Israel ikke bruker bakkeangrep. De burde heller flatbombe den delen som er evakuert av Gaza. Da begraver de Hamas og kan etterpå rydde opp i ro og mak.For all del må Israel ikke gå inn med bakkestyrkene slik det er nå for da vil de få vanvittig store tap noe som vil svekke forsvarsevnen deres. Dette er det Hamas håper på. Og da er faren for eskalering mye større.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Ifølge TV2 er det 130 norske borgere på Gaza stripen. UD jobber med å få dem ut.

lemmen90

Legg inn av lemmen90 »

14, 2023</a></blockquote>
Helt fantastisk! En ire - igjen! Det irske folk må vel være blant de som har best anseelse verden over.
Hvorfor sanksjonerer og fordømmer man ikke Israel? Og hvor er ICC, den internasjonale krigsforbryterdomstolen?
Og alt sammen i ansiktet til Von der Lying.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

lemmen90 skrev: lør okt 14, 2023 10:41 pm 14, 2023</a></blockquote>
Helt fantastisk! En ire - igjen! Det irske folk må vel være blant de som har best anseelse verden over.
Hvorfor sanksjonerer og fordømmer man ikke Israel? Og hvor er ICC, den internasjonale krigsforbryterdomstolen?
Og alt sammen i ansiktet til Von der Lying.
Israel kan angripe så mange naboland dem vil, uten konsekvenser internasjonalt. De kan begå folkemord i ren holocaust stil, med applaus fra den vestlige mafiaen og deres støttespillere. Russland derimot blir utestengt av alt på rasemessig grunnlag om de forsvarer sin eksistens. Verden er en farse, og selvutslettende. Man får mer og mer sans for land som Tyrkia og Saudi Arabia som ikke lar seg pille på nesen av USAs forsøk på å fastholde sin posisjon i deres unipolare verden.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Jeg var med på pro-palestina galskapen før, denne videon var med på å snu det. En video med et unikt syn på konflikten og noe for alle, uansett hva man mener. Den beste praten om konflikten jeg noen gang har hørt.



Fremtiden er ikke med terrororganisasjoner som IS, Hamas eller stater som støtter de: Russland, Iran mm. Synd og tragisk at palestinerne valgte den veien, men valg har konsekvenser.

lemmen90

Legg inn av lemmen90 »

JauKaninen skrev: lør okt 14, 2023 11:38 pm Jeg var med på pro-palestina galskapen før, denne videon var med på å snu det. En video med et unikt syn på konflikten og noe for alle, uansett hva man mener. Den beste praten om konflikten jeg noen gang har hørt.



Fremtiden er ikke med terrororganisasjoner som IS, Hamas eller stater som støtter de: Russland, Iran mm. Synd og tragisk at palestinerne valgte den veien, men valg har konsekvenser.
Sam Harris, virkelig? Han er blant de verste pseudo-intellektuelle jeg vet om. Han er en aggressiv ateistisk hauk. Les bibelen, er du enig med Sam Harris?

Er du ikke mer prinsippfast enn at en 15 minutter lang video på youtube får deg til å endre mening? Hva er det med youtube-videor? Skal man bli tatt seriøst, bli sett på som troverdig, er fagbøker og forskningsmiljøer fortsatt stedet. Youtube-videor kan være godt supplement, men legger ikke grunnlaget.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Ny podcast nå nylig fra han som prater best om konflikten:


Hattori_Hanzo
Innlegg: 721

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Harris er en idiot og den siste jeg hører på i noen som helst sammenheng. Prøvde men seriøst , fyren er håpløs.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Hattori_Hanzo skrev: søn okt 15, 2023 2:07 am Harris er en idiot og den siste jeg hører på i noen som helst sammenheng. Prøvde men seriøst , fyren er håpløs.
Ta det med ro, den er ment til de det fortsatt er håp for.

Jeg innbiller meg ikke et øyeblikk å kunne forandre synspunkt eller en eneste nyanse hos de som er frelst av Hamas og Putin.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2490

Legg inn av BrannLFC »

Fremtiden er ikke med terrororganisasjoner som IS, Hamas eller stater som støtter de: Russland, Iran mm. Synd og tragisk at palestinerne valgte den veien, men valg har konsekvenser.

> IS støttes og ble skapt av USA.

Fremtiden er nok heller til Azov nazister og total utslettelse av russere i ren holocaust stil.

Og folkemord på palestinere som USA og Israel liker.

pølsa
Innlegg: 875

Legg inn av pølsa »

Big George skrev: lør okt 14, 2023 6:07 am Det er endel ting som man bør finne ut av

1. Hvordan kunne man mobilisere tusenvis av væpnede terrorister uten at israel oppdaget det ?
2 Hvordan fikk man fram tusenvis av raketter uten at man oppdaget det ?
3 Hvordan fikk man denne militære kunnskapen og ìkke minst koordineringen som man åpenbart har fått ?

Jeg tror Russland og Iran står bak dette.
Tror nok bilde er større enn som så at det har noe med Russerne eller Iran å gjøre....de vil ikke profitere noe som helst på all gassen som ligger der.

Bunner vel i store penger utenfor Gaza stripen som gassfeltet (Gaza Marine) hele opplegget nå som Israel ønsker å tømme Gaza Stripen for Palestinere, de vil Sansynligvis ikke få komme tilbake etter "evakueringen".

Ved tydeligvis flere varsler til Israel uten at de fanget det ópp så kan man spørre seg om det er en ønsket situasjon/handling med tanke på å få tømt Gaza stripen.

Hattori_Hanzo
Innlegg: 721

Legg inn av Hattori_Hanzo »

JauKaninen skrev: søn okt 15, 2023 2:19 am
Hattori_Hanzo skrev: søn okt 15, 2023 2:07 am Harris er en idiot og den siste jeg hører på i noen som helst sammenheng. Prøvde men seriøst , fyren er håpløs.
Ta det med ro, den er ment til de det fortsatt er håp for.

Jeg innbiller meg ikke et øyeblikk å kunne forandre synspunkt eller en eneste nyanse hos de som er frelst av Hamas og Putin.
Jeg skjønner at du blir ivrig i denne binære virkeligheten du bor i men å snakke om nyanser blir kanskje å skyte seg selv i foten. Dessuten bør du ikke legge ord i munnen på meningsmotstandere , sånt er det bare fascistyngel som driver med.

Hør på Harris du for du virker ikke som du har mye fri vilje i utgangspunktet og Sam tror jo ikke at vi har det , han snirklet sammen et slags argument for det. For deg vil det sikkert høres lurt ut.

pølsa
Innlegg: 875

Legg inn av pølsa »

JauKaninen skrev: lør okt 14, 2023 11:38 pm Jeg var med på pro-palestina galskapen før, denne videon var med på å snu det. En video med et unikt syn på konflikten og noe for alle, uansett hva man mener. Den beste praten om konflikten jeg noen gang har hørt.



Fremtiden er ikke med terrororganisasjoner som IS, Hamas eller stater som støtter de: Russland, Iran mm. Synd og tragisk at palestinerne valgte den veien, men valg har konsekvenser.
Sam Harris med 50% jødisk blod så sier det seg selv man ikke har mye til overs for Palestina eller?

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Joda, jeg vet at jødehatere tenker slik og er opptatt av om folk er "25% jøde, 50% jøde osv" i stedet for å ta en saklig debatt. Viser dermed til forrige innlegg.

pølsa
Innlegg: 875

Legg inn av pølsa »

JauKaninen skrev: søn okt 15, 2023 11:36 am Joda, jeg vet at jødehatere tenker slik og er opptatt av om folk er "25% jøde, 50% jøde osv". Viser dermed til forrige innlegg.
Å på hvilket grunnlag kan du si jeg er jødehater? Om du ikke skjønte det så er min tanke at som 50% jøde så er man også påvirket av jødeøyne, vi snakker om halve slekten faktisk er jøder så ville det i alle fall påvirket tankesettet i en slik konflikt.

Vil tro dette passer deg godt JauKaninen, kommer fra den vestlige presse...

https://x.com/The_Real_Fly/status/17133 ... 61964?s=20
Sist redigert av pølsa den søn okt 15, 2023 11:54 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Blokkert. Folk som sier at de med 50% jødisk blod ikke har troverdighet nekter jeg å bruke tid på.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

izzet2015 skrev: fre okt 13, 2023 10:49 am Nå skal Israel knuse de siste rester av Hamas og skal bombe Gaza by. Det triste er at mange uskyldige blir drept. Men Israel må knuse Hamas nå.
TROR dere virkelig at det er så enkelt?
Tror du at folkemordet som pågår nå, gjør raseriet mindre? Og at det ikke straks vil oppstå nye motstandsgrupper med enda mer å hevne og enda større raseri og bitterhet mot Israel som bakgrunn?
Jeg synes det er et merkverdig prinsipp å kjøre på med mer og mer av de tiltakene som aldri har virket - og det gjelder begge sider, men selvsagt mest den sterkeste parten som har reell makt over den andre.

Hattori_Hanzo
Innlegg: 721

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Keva skrev: søn okt 15, 2023 12:04 pm
izzet2015 skrev: fre okt 13, 2023 10:49 am Nå skal Israel knuse de siste rester av Hamas og skal bombe Gaza by. Det triste er at mange uskyldige blir drept. Men Israel må knuse Hamas nå.
TROR dere virkelig at det er så enkelt?
Tror du at folkemordet som pågår nå, gjør raseriet mindre? Og at det ikke straks vil oppstå nye motstandsgrupper med enda mer å hevne og enda større raseri og bitterhet mot Israel som bakgrunn?
Jeg synes det er et merkverdig prinsipp å kjøre på med mer og mer av de tiltakene som aldri har virket - og det gjelder begge sider, men selvsagt mest den sterkeste parten som har reell makt over den andre.
Ja , de tror virkelig at det er så enkelt desverre.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Keva skrev: søn okt 15, 2023 12:04 pm
TROR dere virkelig at det er så enkelt?
Tror du at folkemordet som pågår nå, gjør raseriet mindre? Og at det ikke straks vil oppstå nye motstandsgrupper med enda mer å hevne og enda større raseri og bitterhet mot Israel som bakgrunn?
Jeg synes det er et merkverdig prinsipp å kjøre på med mer og mer av de tiltakene som aldri har virket - og det gjelder begge sider, men selvsagt mest den sterkeste parten som har reell makt over den andre.
Kanskje Hamas skulle latt være å begå folkemord for 1 uke siden? Hva med at Hamas forsøker noe nytt også? Den største nedslaktingen av jøder siden WW2, det spilte ingen rolle om de drepte var fra Israel eller om de var sivile/soldater. Det eneste man lurte på var visst om de var jøder.

Det er lenge siden Israel har hatt full krig med Vestbredden, så palestinerne der gjør jo tydeligvis noe som fungerer bedre. Et godt samarbeid med israelske myndigheter har de også. Da synes jeg faktisk det er på sin plass å kritisere Israel for bosetningene på vestbredden og ta til orde for en gradvis nedbygging av de mot at det gode samarbeidet fortsetter og gjerne en egen stat til palestinerne + varig fred.

Men Hamas forstår som IS og Putin bare et språk, da er det ikke så veldig mye annet man kan gjøre.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 447

Legg inn av Keva »

Hattori_Hanzo skrev: søn okt 15, 2023 12:12 pm

Ja , de tror virkelig at det er så enkelt desverre.
Ja, det er tydelig. Og så polemiserer de med den evige whataboutismen "Men hva med Hamas da?"
Det er vel ingen som har reagert med annet enn avsky på Hamas' fryktelige og feige terror.

Men særlig de som finner det nødvendig å hele tiden terpe på hva for et fantastisk demokrati Israel er, burde vel kanskje ha større forventninger til dem enn at de gjentar "suksessen" med blodtørstig hevn og "øye for øye"-gjengjeldelse.
Det har jo vært så vellykket før å teppebombe den allerede pressede befolkningen på den lille stripen på størrelse med Mjøsa. Israels anseelse i verden har jo steget til himmels hver gang de setter i gang sine folkemord. Og befolkningen på Gaza blir så føyelige, blide og glade og vennlig innstilte overfor IOF og Israels myndigheter,
Eller kanskje ikke.

Grubles
Innlegg: 275

Legg inn av Grubles »

Så Israel kan ikke leve med terrorister som naboer, slik som eksempelvis Norge må gjøre? For noe idioti! Se heller å få fjernet statsministeren og forsvarssjefen. Terrorgrupper vil dukke opp automatisk som et resultat av undertrykking og fengsling av folk uten lov og dom – lær det!

pølsa
Innlegg: 875

Legg inn av pølsa »

Kan se ut til at Iran spiller formelt etter boka og de vil snart komme inn i krigen, med støtte fra UN?

Another statement by Tehran:

Iran has sent a warning message to Israel through the UN saying that Iran will have to intervene if the IDF operation in Gaza continues.

Intervention can mean directly or indirectly.

Interesting it's a formal declaration via the UN.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Keva skrev: søn okt 15, 2023 3:08 pm
Ja, det er tydelig. Og så polemiserer de med den evige whataboutismen "Men hva med Hamas da?"
Det er vel ingen som har reagert med annet enn avsky på Hamas' fryktelige og feige terror.
Jeg har oppfattet enkelte av heiagjengen til palestinerne som noe vage på akkurat dette. Ihvertfall ut fra det jeg har sett i norske medier.

Uansett ser jeg ikke på meg selv som en tilhenger av Israel. Det kommer til å bli stygt i Gaza, mange sivile er døde og kommer til å dø.

Ærlig talt så tror jeg ikke Israel holder ut i lengden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»