Hvor lenge må man gå med briller, før øynene blir vant til det?

Svar
Battbatt12

Hvor lenge må man gå med briller, før øynene blir vant til det?

Legg inn av Battbatt12 »

De forrige brillene mine ble nylig ødelagt, så jeg måtte bestille nye briller.

Tok en ny synsundersøkelse i samme slengen, ettersom jeg likevel måtte til en optiker. Men når jeg bruker de nye brillene, ser alt sammen temmelig "blurry" og tåkete ut. De forrige brillene var i alle fall aldri sånn. Selv om synet ikke hadde forandret seg siden forrige gang jeg gjennomførte en synsundersøkelse.

Kommer dette til å være noe som går seg til, bare jeg har gått med disse brillene i noen få dager eller uker??

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Høres ut som mye er galt.

Uten å ha så verdens mest greie på det, men med dagens allslags utstyr til å måle syn så burde brillene passe rett ut av esken.
Å venne seg til briller høres veldig 70' tallets retorikk på dårlig håndarbeid.

Først og fremst må jeg si at det er ikke bare øynene som må venne seg til brillene, det er hjernes oppfatning av hva som er normalt.
Forsking viser at bl.a. hjernen venner seg til briller som viser verden opp/ned. (disse er laget)
Man skal også huske på at alder har betydning, mennesker får stivere linse med årene slik at øynene ikke fokuserer så lett som yngre øyer.

Når det er sagt så gjør optikkeren sin vurdering, han sjekker styrke og andre parametre som f.eks. skjeve hornhinner på synsundersøkelsen.
Hvor godt resultatet er på synsundersøkelse avhenger av optikkeren og ikke minst dagsformen hos den som testes.
Har du en dårlig dag så blir kanskje undersøkelsen deretter, men det er også avhengig dyktigheten den som foretar undersøkelsen og utstyret som besittes.

Så kommer brillesnekkerens oppgave, å slipe til glassene så de passer til brillen. Han får et sett med trill runde glass på bordet fra leverandør etter optikerens spesifikasjon basert på din synstest.
De må først skjæres og slipes til så de passer brillen, dersom vedkommende slurver så er synssenteret utenfor der det skal være, og/eller de kan faktisk være slipt til opp/ned eller en grad langt ute av fokus.
Det har stor betydning dersom hornhinneavvikene peker en spesiell vei.

I ditt tilfelle høres det ut som noe er galt. En optikker på fylla, eller at du har hatt en dårlig dag? Jeg skal ikke spekulere i det, men jeg mener at noe er åpenbart feil.



mvh

HB med blod i alkoholen..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»