"Stjernen" over Betlehem.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

"Stjernen" over Betlehem.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

"Stjernen" over Betlehem, en stjerne eller en komet?

I juleevangeliet hos Matteus står det skrevet at noen vismenn fra Østen kom til Israel for å lete etter en konge av Juda som det var profetert skulle komme. De fulgte en stjerne på himmelen som viste dem vei. Da de kom til Betlehem står det skrevet at -….stjernen som de hadde sett i sin aftenoppgang, gikk foran dem inntil den ble stående over stedet der barnet var. Da de så stjernen , ble de fylt av jublende glede.-
Jeg reagerer på at stjernen de så -…gikk foran dem og viste dem vei.- Men hvordan kan en stjerne, som står stille på himmelvelvingen, gå foran vismennene og vise dem vei? Var det kanskje ikke noen stjerne men en komet?
Jeg skal i det følgende forsøke å tyde det som står skrevet om hendelsen.
I eldgamle relieff er stjernen disse vismennene fulgte avbildet med en hale. Hvorfor? Fordi det var en komet, for som vi vet i dag så har kometene haler av isstøv som danner seg når de nærmer seg solen. Og siden det står skrevet at den gikk foran dem og viste vei, kan det tyde på en komet som virkelig beveger seg over himmelvelvingen, for den går jo mot solen for å runde den for så å vende tilbake til verdensrommet hvor den kom fra.

Forskere har funnet at disse vismennene var magere, eller stjernetydere, i oldtiden, og i dag kan vi vel kalle dem astronomer. Det var altså stjernetydere som fulgte ”stjernen” og jeg tør derfor påstå at de visste at det ikke var en reell stjerne de fulgte, men en komet som var på vei til å runde solen.
Jeg tror at da de på sin ferd igjennom Israel bare ventet på at de skulle få se tegnet på at kometen hadde rundet solen og ”tegnet” ville være at halen, brudesløret bak kometen hadde flyttet seg fra å ligge bak kometen til nå å ligg foran kometen.
Da de kom fra Jerusalem og til Betlehem fant de ”tegnet” på at de var framme på stedet der kongen av Judea skulle bli født ved at den omvendte halen til kometen viste seg.
De står altså i Betlehem, som den gang var en liten landsby med knapt noen hundre innbyggere, og ettersom de lette etter en nyfødt ved å spørre seg fram, fant de en i en stall. Dette var nok ikke så vanskelig ettersom det sannsynligvis var den eneste fødselen den natten i den lille landsbyen.
Det står skrevet at mens de betraktet stjernen ble de overmåte glad og takket sannsynligvis sin gud for at de hadde funnet fram etter å ha reist så langt. De hyllet barnet og ga det gaver før de gjorde som kometen, dro tilbake til der de (den) kom fra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»