Bevis på at Jesus var Guddommelig .

Svar
Jobs
Innlegg: 456

Bevis på at Jesus var Guddommelig .

Legg inn av Jobs »

Det kommer mange påstander om at det ikke er noen bevis på at Bibelen er sann og at Jesus ikke har levd. Til det er det bare og si at det er vel ingen gjennom historien som er så godt dokumentert som Jesus. Og jeg vil si at det finnes meget gode bevis på at Han har levd og var Guddommelig Guds Sønn.
Ta feks Matteus 24 der Han snakker om de siste tider før Han kommer tilbake der Han beskriver atombomben og en atomkrig,Han sier styggdommen som legger øde,noen steder står det motbydelig som legger øde ,og da skal det bli en så stor trengsel som det aldri før har vert på jorden.
Videre er det også et meget godt bevis da Han fortalte sine disipler før Han gikk på Korset at fra nå av ville de ta anstøt av Ham,dette er universelt og gjelder alle mennesker . Det er liksom ikke noe problem og nevne Gud ,budda og andre,men Jesus er noe helt spesielt og det kommer av at verden ligger i det onde som vi blir påvirket av . Så det og er et meget godt bevis at Bibelens Gud er den sanne vei. Videre får en det endelige beviset for de som følger bruksandvisningen her.

Matteus 7.7-8.
7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.
Sist redigert av Jobs den søn jan 14, 2024 1:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev: søn jan 14, 2024 1:21 pm Han sier styggtommen som legger øde

Matteus 7.7-8.
7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.
Det siste du skriver ovenfor, kan det nok være noe sant i. Dessverre så ser det ut som om du enten ikke har skjønt det - eller overhodet ikke skjønt det.

Mens jeg har deg på tråden: Hva er "styggtommen" (se ovenfor - fra ditt innlegg)?

Mvh

BE

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

BlackEagle skrev: søn jan 14, 2024 1:26 pm
Jobs skrev: søn jan 14, 2024 1:21 pm Han sier styggtommen som legger øde

Matteus 7.7-8.
7 Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. 8 For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for.
Det siste du skriver ovenfor, kan det nok være noe sant i. Dessverre så ser det ut som om du enten ikke har skjønt det - eller overhodet ikke skjønt det.

Mens jeg har deg på tråden: Hva er "styggtommen" (se ovenfor - fra ditt innlegg)?

Mvh

BE
Takk,har korrigert nå.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Jobs skrev: søn jan 14, 2024 1:21 pm Til det er det bare og si at det er vel ingen gjennom historien som er så godt dokumentert som Jesus.
Og jeg vil si at det finnes meget gode bevis på at Han har levd og var Guddommelig Guds Sønn.
Ta feks Matteus 24 der Han snakker om de siste tider før Han kommer tilbake der Han beskriver atombomben og en atomkrig,
Han sier styggdommen som legger øde, noen steder står det motbydelig som legger øde ,og da skal det bli en så stor trengsel som det aldri før har vert på jorden.
Videre er det også et meget godt bevis da Han fortalte sine disipler før Han gikk på Korset at fra nå av ville de ta anstøt av Ham, dette er universelt og gjelder alle mennesker . Det er liksom ikke noe problem...
Hvor god (presis, detaljert..?) dokumentasjonen angående et subjekt, objekt, fenomen.. måtte være, kommer vel an på de krav som man mener må/bør tilfredsstilles, for at beskrivelsen skal kunne bli kalt "dokumentasjon" - og der finnes det jo helt klart ulike subjektive preferanser..
- Hva angår Matteus 24 og kjernefysikk, hvor kommer det frem at det kun(?) er kjernefysiske våpen som kan "legge øde" - siden du virker så skråsikker på at beskrivelsen viser til kjernefysiske våpen i mega/kilo-tonn (?) klassen?
- Men det er vel liksom ikke noe problem det heller, det det jo er "godt dokumentert at"..

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: man jan 15, 2024 1:03 pm
Jobs skrev: søn jan 14, 2024 1:21 pm Til det er det bare og si at det er vel ingen gjennom historien som er så godt dokumentert som Jesus.
Og jeg vil si at det finnes meget gode bevis på at Han har levd og var Guddommelig Guds Sønn.
Ta feks Matteus 24 der Han snakker om de siste tider før Han kommer tilbake der Han beskriver atombomben og en atomkrig,
Han sier styggdommen som legger øde, noen steder står det motbydelig som legger øde ,og da skal det bli en så stor trengsel som det aldri før har vert på jorden.
Videre er det også et meget godt bevis da Han fortalte sine disipler før Han gikk på Korset at fra nå av ville de ta anstøt av Ham, dette er universelt og gjelder alle mennesker . Det er liksom ikke noe problem...
Hvor god (presis, detaljert..?) dokumentasjonen angående et subjekt, objekt, fenomen.. måtte være, kommer vel an på de krav som man mener må/bør tilfredsstilles, for at beskrivelsen skal kunne bli kalt "dokumentasjon" - og der finnes det jo helt klart ulike subjektive preferanser..
- Hva angår Matteus 24 og kjernefysikk, hvor kommer det frem at det kun(?) er kjernefysiske våpen som kan "legge øde" - siden du virker så skråsikker på at beskrivelsen viser til kjernefysiske våpen i mega/kilo-tonn (?) klassen?
- Men det er vel liksom ikke noe problem det heller, det det jo er "godt dokumentert at"..
Jobs har litt andre krav (skjønt - krav?) til dokumentasjon enn mange av oss andre. For ham er det nok at han tror at noen er overbevist (selvsagt uten bevis, sjøl om man er over-bevist) om en sak eller et fenomen. Det mange av oss andre kaller dokumentasjon - er ukjent farvann for ham, og hans tolkning av det han hører og ser - og synes er sexy (intet ondt ment med "sexy", Jobs, om du leser dette - oversett det med "attraktivt" eller "tiltrekkende") - er i hans hode solide bevis. Hans eventuelle problem er at han bedriver "cherry-picking" - også når det gjelder biber'n. Det han ikke synes er sexy, later han gjerne som han ikke ser - eller som at det ikke finnes (eksempelvis at guden som omtales i biber'n iverksatte syndfloden og dermed begikk folkemord - på det folket som til og med iflg. biber'n var dens egen skapning - i dens eget bilde).

Mvh

BE
som for Jobs skyld gjør oppmerksom på at han - BE - har lest biber'n

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

BlackEagle skrev: man jan 15, 2024 2:36 pm
Zpiff skrev: man jan 15, 2024 1:03 pm
Jobs skrev: søn jan 14, 2024 1:21 pm Til det er det bare og si at det er vel ingen gjennom historien som er så godt dokumentert som Jesus.
Og jeg vil si at det finnes meget gode bevis på at Han har levd og var Guddommelig Guds Sønn.
Ta feks Matteus 24 der Han snakker om de siste tider før Han kommer tilbake der Han beskriver atombomben og en atomkrig,
Han sier styggdommen som legger øde, noen steder står det motbydelig som legger øde ,og da skal det bli en så stor trengsel som det aldri før har vert på jorden.
Videre er det også et meget godt bevis da Han fortalte sine disipler før Han gikk på Korset at fra nå av ville de ta anstøt av Ham, dette er universelt og gjelder alle mennesker . Det er liksom ikke noe problem...
Hvor god (presis, detaljert..?) dokumentasjonen angående et subjekt, objekt, fenomen.. måtte være, kommer vel an på de krav som man mener må/bør tilfredsstilles, for at beskrivelsen skal kunne bli kalt "dokumentasjon" - og der finnes det jo helt klart ulike subjektive preferanser..
- Hva angår Matteus 24 og kjernefysikk, hvor kommer det frem at det kun(?) er kjernefysiske våpen som kan "legge øde" - siden du virker så skråsikker på at beskrivelsen viser til kjernefysiske våpen i mega/kilo-tonn (?) klassen?
- Men det er vel liksom ikke noe problem det heller, det det jo er "godt dokumentert at"..
Jobs har litt andre krav (skjønt - krav?) til dokumentasjon enn mange av oss andre. For ham er det nok at han tror at noen er overbevist (selvsagt uten bevis, sjøl om man er over-bevist) om en sak eller et fenomen. Det mange av oss andre kaller dokumentasjon - er ukjent farvann for ham, og hans tolkning av det han hører og ser - og synes er sexy (intet ondt ment med "sexy", Jobs, om du leser dette - oversett det med "attraktivt" eller "tiltrekkende") - er i hans hode solide bevis. Hans eventuelle problem er at han bedriver "cherry-picking" - også når det gjelder biber'n. Det han ikke synes er sexy, later han gjerne som han ikke ser - eller som at det ikke finnes (eksempelvis at guden som omtales i biber'n iverksatte syndfloden og dermed begikk folkemord - på det folket som til og med iflg. biber'n var dens egen skapning - i dens eget bilde).

Mvh

BE
som for Jobs skyld gjør oppmerksom på at han - BE - har lest biber'n
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Da har du vel også lest om alle miraklene ,vi tar denne historien en gang til blant tusenvis av andre mirakler blant de som tror.
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livs ... rakelhuset

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev: søn jan 21, 2024 2:21 pm
Da har du vel også lest om alle miraklene ,vi tar denne historien en gang til blant tusenvis av andre mirakler blant de som tror.
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livs ... rakelhuset
Ja - hva med den?

Mvh

BE

P. S. Hvordan skjelner du mellom "man vet" - og "man TROR man vet"?

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: søn jan 21, 2024 2:33 pm

P. S. Hvordan skjelner du mellom "man vet" - og "man TROR man vet"?
Har ikke peiling på hva det vil si å tro at jeg vet.
Men jeg vet hva det vil si at jeg vet at jeg tror.

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: man jan 22, 2024 7:07 am
BlackEagle skrev: søn jan 21, 2024 2:33 pm

P. S. Hvordan skjelner du mellom "man vet" - og "man TROR man vet"?
Har ikke peiling på hva det vil si å tro at jeg vet.
Men jeg vet hva det vil si at jeg vet at jeg tror.
Thumbs up!

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

immediately skrev: man jan 22, 2024 7:07 am
BlackEagle skrev: søn jan 21, 2024 2:33 pm

P. S. Hvordan skjelner du mellom "man vet" - og "man TROR man vet"?
Har ikke peiling på hva det vil si å tro at jeg vet.
Men jeg vet hva det vil si at jeg vet at jeg tror.
Å tro at man vet noe, er svært vanlig og svært utbredt. Det er noe som kan ramme hvem som helst.

Bilde

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: man jan 22, 2024 12:06 pm
immediately skrev: man jan 22, 2024 7:07 am
BlackEagle skrev: søn jan 21, 2024 2:33 pm

P. S. Hvordan skjelner du mellom "man vet" - og "man TROR man vet"?
Har ikke peiling på hva det vil si å tro at jeg vet.
Men jeg vet hva det vil si at jeg vet at jeg tror.
Å tro at man vet noe, er svært vanlig og svært utbredt. Det er noe som kan ramme hvem som helst.

Bilde
"That's very, very TRUE." (F. Zappa)

Mvh

BE

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Dessverre er det ikke mulig å bevise noe annet enn at Jesus nok av en av mange menn som utgav seg for å være Guds sønn på den tiden han gikk her på jorden. Det var i alle fall 6 stk som påstod det. En av dem fikk folket med seg og det førte til utvandringen fra Israel.

Og til alle tider har man ropt etter GUD . I katolske kirken er dyrkingen av Maria stor. Filosofer har prøvd å bevise Gud eksistens . Dessverre uten hell.
Og etter 2 stygge verdenskriger så er det vanskelig å se at der er noen Gud. I dag kan man vel si at Satan er mer tilstede i Guds nasjon enn noe annet.
Vi ser hvordan indiere har gått løs på muslimske helligdom for å få svar om ditto hinduistiske templer i Pakistan.
Det er noe ufyselig med religioner som viser noe ved mennesket som ikke er så godt. Noen tror så sterkt på gudsbegrepet at de går til voldsomheter.

Den vestlige kristentroen er bygd mye på Paulus sine ord. 3 år med Jesu fortellinger var for lite å bygge en religion på.
Det er ikke noe som tilsier at Jesus var Guddommelig. Han ble betraktet som en av flere forkynnere.

Men det går ikke an å bevise at der finnes en Gud. Vi vet at det er mye mellom himmel og jord men Gud som en adskilt person fra Satan og som begrep er ikke mulig å bevise. Det er mange filosofer som har prøvd å bevise dets eksistens men ikke har klart det. Søren Kierkegaard var jo en av dem som mislyktes .

Vi har heller en vei å gå i å gjøre mennesket mer ansvarlig for sine gjøren og laden . Menneskerettighetene er noe slik.
Vi må huske på hvilken katastrofe 2.verdenskrig var. Hvor unge ble oppdratt fra de var små til å bli krigere. Og en ideologi som sa at de var bedre enn andre og at de skulle gjøre andre til slaver. Dette i det som ble sett som et høytstående nasjon som Tyskland som fostret så mange store personer.

Det er også et varsko om demokratiets svakhet når folk blir presset av kollaps innenfor økonomien og andre nasjoner som krigsgjelda var for tyskeren eller børskrakket i USA var for de fleste land etter 1929.

Hvor var Jesus og Gud. Hvor var Gud når mennesket holdt på å bli utryddet. Historiene i bibelen er ganske riktige og står i nær kontekst til andre skrifter på den tiden. Det fortelles om store ulykker. Det fortelles også fra andre tidligere religioner.

Det verste med kristendommen er at de gjorde mennesket til Gud. Treenigheten.
Noen mener det er ensomheten som eneste arten av mennesket som gjør at vi må Gud. Men egentlig så viser gudedyrkelsen hvor svak mennesket er. Og husk på at mennesket sågar har ofret mennesker i desperasjon over dårlige tider. Jfm maia /inkasamfunnet.

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Frode57 skrev: ons jan 24, 2024 1:08 pm Dessverre er det ikke mulig å bevise noe annet enn at Jesus nok av en av mange menn som utgav seg for å være Guds sønn på den tiden han gikk her på jorden. Det var i alle fall 6 stk som påstod det. En av dem fikk folket med seg og det førte til utvandringen fra Israel.

Og til alle tider har man ropt etter GUD . I katolske kirken er dyrkingen av Maria stor. Filosofer har prøvd å bevise Gud eksistens . Dessverre uten hell.
Og etter 2 stygge verdenskriger så er det vanskelig å se at der er noen Gud. I dag kan man vel si at Satan er mer tilstede i Guds nasjon enn noe annet.
Vi ser hvordan indiere har gått løs på muslimske helligdom for å få svar om ditto hinduistiske templer i Pakistan.
Det er noe ufyselig med religioner som viser noe ved mennesket som ikke er så godt. Noen tror så sterkt på gudsbegrepet at de går til voldsomheter.

Den vestlige kristentroen er bygd mye på Paulus sine ord. 3 år med Jesu fortellinger var for lite å bygge en religion på.
Det er ikke noe som tilsier at Jesus var Guddommelig. Han ble betraktet som en av flere forkynnere.

Men det går ikke an å bevise at der finnes en Gud. Vi vet at det er mye mellom himmel og jord men Gud som en adskilt person fra Satan og som begrep er ikke mulig å bevise. Det er mange filosofer som har prøvd å bevise dets eksistens men ikke har klart det. Søren Kierkegaard var jo en av dem som mislyktes .

Vi har heller en vei å gå i å gjøre mennesket mer ansvarlig for sine gjøren og laden . Menneskerettighetene er noe slik.
Vi må huske på hvilken katastrofe 2.verdenskrig var. Hvor unge ble oppdratt fra de var små til å bli krigere. Og en ideologi som sa at de var bedre enn andre og at de skulle gjøre andre til slaver. Dette i det som ble sett som et høytstående nasjon som Tyskland som fostret så mange store personer.

Det er også et varsko om demokratiets svakhet når folk blir presset av kollaps innenfor økonomien og andre nasjoner som krigsgjelda var for tyskeren eller børskrakket i USA var for de fleste land etter 1929.

Hvor var Jesus og Gud. Hvor var Gud når mennesket holdt på å bli utryddet. Historiene i bibelen er ganske riktige og står i nær kontekst til andre skrifter på den tiden. Det fortelles om store ulykker. Det fortelles også fra andre tidligere religioner.

Det verste med kristendommen er at de gjorde mennesket til Gud. Treenigheten.
Noen mener det er ensomheten som eneste arten av mennesket som gjør at vi må Gud. Men egentlig så viser gudedyrkelsen hvor svak mennesket er. Og husk på at mennesket sågar har ofret mennesker i desperasjon over dårlige tider. Jfm maia /inkasamfunnet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du må lese Bibelen det blir bare verre her på jorden til Jesus kommer tilbake.
Åp 12.
Det ble en strid i himmelen: Mikael og hans engler tok til å stride mot dragen. Og dragen stred, og dens engler. 8 Og de kunne ikke stå seg, og det ble ikke lenger funnet sted for dem i himmelen. 9 Den store dragen ble kastet ned, den gamle slangen, han som kalles djevelen og Satan, han som forfører hele verden. Han ble kastet ned på jorden, og hans engler ble kastet ned med ham. 10 Og jeg hørte en høy røst i himmelen si: Fra nå av tilhører frelsen og kraften og riket vår Gud, og makten hans Salvede. For våre brødres anklager er kastet ned, han som anklaget dem for vår Gud dag og natt. 11 De har seiret over ham i kraft av Lammets blod og det ordet de vitnet. Og de hadde ikke sitt liv kjært, like til døden. 12 Derfor fryd dere, himler, og dere som bor i dem! Men ve jorden og havet! For djevelen er steget ned til dere i stor vrede, fordi han vet at han bare har en liten tid.

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev: ons jan 24, 2024 6:22 pm
Du må lese Bibelen det blir bare verre her på jorden til Jesus kommer tilbake.
Du, Jobs? Kan du fortelle hvilke holdepunkter - f. eks. i form av beviser eller liknende - du har for at biber'n ikke inneholder feil?

Henvis gjerne til ulike grener av vitenskap, men husk at jeg er en enkel mann med et enkelt hode med enkelt og greit innhold - så ikke presenter noe som er så vidløftig at du ikke forstår det sjøl, for i så fall er det tvilsomt om jeg gjør det, ôg.

For å forenkle det slik at flest mulig skal forstå det, kan du kanskje begynne med begynnelsen - skapelseshistorien? De fleste av oss er jo skapt, på en eller annen måte. Og - bare så det er nevnt: Jeg har lest biber'n. Hele.

Mvh

BE
som minner om at manglende svar fort kan bli oppfattet som manglende bevis på biber'ns verdi som fakta-base

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: man jan 22, 2024 1:10 pm
Karatel skrev: man jan 22, 2024 12:06 pm
immediately skrev: man jan 22, 2024 7:07 am

Har ikke peiling på hva det vil si å tro at jeg vet.
Men jeg vet hva det vil si at jeg vet at jeg tror.
Å tro at man vet noe, er svært vanlig og svært utbredt. Det er noe som kan ramme hvem som helst.

Bilde
"That's very, very TRUE." (F. Zappa)

Mvh

BE

I andre tilfeller, så er det også de som hevder "Jeg vet ingenting!" - og selvsagt så er det også løgn og forbannet sludder, for så 'vitende' er det heller ikke mulig å være.
Kanskje en visste 'noe' om noenting, men det var bare kanskje, og i alle tilfelle vedvarte vissheten bare i et brøkdels sekund i en tenkt periode, der det tidligere 'noe' er endret til 'noe' annet.. 😏
Men det er også lov til å rasjonalisere sin 'viten' 😊

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: fre jan 26, 2024 1:24 pm
Men det er også lov til å rasjonalisere sin 'viten' 😊
... og noen kunne rasjonert sin påståtte viten , i stedet for å lekse opp med den ene bibel-utlegninga etter den andre. Vi kjenner jo til flere av arten; både fra her inne og fra VGD.

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»