Guds fulle rustning

Svar
Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Guds fulle rustning

Legg inn av Senior »

'For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft!
Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.
For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene,
mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.'
Efeserbrevet 6, 10-12

I følge Guds ord står vi altså i en åndelig kamp - en kamp som vi har mulighet til å vinne.
Det er altså ikke en fysisk kamp, med krutt og kanoner. For vi har i utgangspunktet
ikke med kjøtt og blod å gjøre, men mot ondskapens åndehær i himmelrommet.

Tror du på dette? Eller mener du at dette har ingenting med virkeligheten å gjøre?
.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: ons feb 14, 2024 11:41 pm 'For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft!
Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.
For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene,
mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.'
Efeserbrevet 6, 10-12

I følge Guds ord står vi altså i en åndelig kamp - en kamp som vi har mulighet til å vinne.
Det er altså ikke en fysisk kamp, med krutt og kanoner. For vi har i utgangspunktet
ikke med kjøtt og blod å gjøre, men mot ondskapens åndehær i himmelrommet.

Tror du på dette? Eller mener du at dette har ingenting med virkeligheten å gjøre?
.
Hva tror du Paulus mener med ....ondskapens åndehær i himmelrommet, Senior? Finnes det ondskap i himmelrommet? Hva består en åndehær i himmelrommet av? Mener Paulus universet med himmelrommet? Snakket Jesus noensinne om noen ....ondskapens åndehær i himmelrommet?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Senior skrev: ons feb 14, 2024 11:41 pm 'For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft!
Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.
For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene,
mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.'
Efeserbrevet 6, 10-12

I følge Guds ord står vi altså i en åndelig kamp - en kamp som vi har mulighet til å vinne.
Det er altså ikke en fysisk kamp, med krutt og kanoner. For vi har i utgangspunktet
ikke med kjøtt og blod å gjøre, men mot ondskapens åndehær i himmelrommet.

Tror du på dette? Eller mener du at dette har ingenting med virkeligheten å gjøre?
.
"Ta på dere Guds fulle rustning"(?)
Ok, hvordan da?
Og.., er dette noe alle kan gjøre (one size fits all) - eller er det bare for "spesielt utvalgte i/med riktig størrelse"?

Så om metaforer, analogier, allegorier... har noe med virkeligheten å gjøre, vel - alt etter tolkning(er) blir det vel som vanlig.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 15, 2024 7:29 am
Hva tror du Paulus mener med ....ondskapens åndehær i himmelrommet, Senior? Finnes det ondskap i himmelrommet? Hva består en åndehær i himmelrommet av? Mener Paulus universet med himmelrommet? Snakket Jesus noensinne om noen ....ondskapens åndehær i himmelrommet?
Hei igjen 'armageddon' :)
Hmm……jeg skulle ønske du heller ville svare meg på mine to enkle spørsmål fremfor å
stille meg mange NYE spørsmål. Gjør du det, kan jeg eventuelt komme tilbake til noe av
det du spør om.
.

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Senior skrev: ons feb 14, 2024 11:41 pm ondskapens åndehær i himmelrommet.

Hva er onskapens åndehær?
Hva er himmelrommet?

Kan ikke være enig/uenig i noe jeg ikke vet hva er..... :roll:

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: tor feb 15, 2024 2:55 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 15, 2024 7:29 am
Hva tror du Paulus mener med ....ondskapens åndehær i himmelrommet, Senior? Finnes det ondskap i himmelrommet? Hva består en åndehær i himmelrommet av? Mener Paulus universet med himmelrommet? Snakket Jesus noensinne om noen ....ondskapens åndehær i himmelrommet?
Hei igjen 'armageddon' :)
Hmm……jeg skulle ønske du heller ville svare meg på mine to enkle spørsmål fremfor å
stille meg mange NYE spørsmål. Gjør du det, kan jeg eventuelt komme tilbake til noe av
det du spør om.
.
Er det mulig å svare på et spørsmål som ikke har substans nok til å bli forstått?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 15, 2024 7:29 am
Hva tror du Paulus mener med ....ondskapens åndehær i himmelrommet, Senior? Finnes det ondskap i himmelrommet? Hva består en åndehær i himmelrommet av? Mener Paulus universet med himmelrommet? Snakket Jesus noensinne om noen ....ondskapens åndehær i himmelrommet?
Hei, arma!

Nå skrev du faktisk et riktig godt - og fornuftig - innlegg!
:)

Stå på!

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Cassandra skrev: tor feb 15, 2024 3:30 pm
Senior skrev: ons feb 14, 2024 11:41 pm ondskapens åndehær i himmelrommet.

Hva er onskapens åndehær?
Hva er himmelrommet?

Kan ikke være enig/uenig i noe jeg ikke vet hva er..... :roll:
Hva himmelrommet er for nåtidens mennesker som har digre teleskop, romsonder, realativitetsteori osv, er én sak. En helt annen sak er hva himmelrommt var for de menneskene som levde for to tusen år siden og som ikke hadde teleskop, romsonder, realtivitetsteori osv. men ikke hadde annet å holde seg til enn det de så med det blotte øyet.

Vi kan være sikre på at når de brukte adjektivet epiouranios- ἐπουράνιος- , hadde de ingen forestilling om det vi mener med himmelrommet. Deres himmelrom var noe helt annet, troende nå idag tror all vitenskap til tross fortsatt på det samme himmelrom som man trodde på for 2000 år side.

ἐπουράνιος, ἐπουράνιον (οὐρανός), properly, existing in or above heaven, heavenly;
1. existing in heaven: ὁ πατήρ ἐπουράνιος, i. e. God, Matthew 18:35 Rec. (Θεοί, Θεός, Homer, Odyssey 17, 484; Iliad 6, 131, etc.; 3Macc. 6:28 3Macc. 7:6); οἱ ἐπουράνιοι the heavenly beings, the inhabitants of heaven, (Lucian, dial. deor. 4, 3; of the gods, in Theocritus, 25, 5): of angels, in opposition to ἐπιγειοι and καταχθονιοι, Philippians 2:10; Ignat. ad Trall. 9 [ET], (cf. Polycarp, ad Philipp. 2 [ET]); σώματα, the bodies of the stars (which the apostle, according to the universal ancient conception, seems to have regarded as animate (cf. Lightfoot on Colossians, p. 376; Gfrorer, Philo etc. 2te Aufl., p. 349f; Siegfried, Philo von Alex., p. 306; yet cf. Meyer ed. Heinrici, at the passage), cf. Job 38:7; Enoch 18:14ff) and of the angels, 1 Corinthians 15:40; ἡ βασιλεία ἡ ἐπουράνιος (on which see p. 97), 2 Timothy 4:18; substantially the same as ἡ πατρίς ἡ ἐπουράνιος Hebrews 11:16 and Ἱερουσαλήμ ἐπουρανίῳ, Hebrews 12:22; κλῆσις, a calling made (by God) in heaven, Hebrews 3:1 (others would include a reference to its end as well as to its origin; cf. Lunem. at the passage), cf. Philippians 3:14 (Lightfoot cites Philo, plant. Noe § 6). The neut. τά ἐπουράνια denotes (cf. Winers Grammar, § 34, 2)
a. the things that take place in heaven, i. e. the purposes of God to grant salvation to men through the death of Christ: John 3:12 (see ἐπίγειος).
b. the heavenly regions, i. e. heaven itself, the abode of God and angels: Ephesians 1:3, 20 (where Lachmann text οὐρανοῖς); Ephesians 2:6; Ephesians 3:10; the lower heavens, or the heaven of the clouds, Ephesians 6:12 (cf. B. D. American edition, under the word ).
c. the heavenly temple or sanctuary: Hebrews 8:5; Hebrews 9:23.
2. of heavenly origin and nature: 1 Corinthians 15:48f (opposite to χοϊκός); ἡ δωρεά ἡ ἐπουράνιος. Hebrews 6:4.

https://www.blueletterbible.org/lexicon ... jv/tr/0-1/

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 15, 2024 4:14 pm
Er det mulig å svare på et spørsmål som ikke har substans nok til å bli forstått?
Synes teksten er klar nok, jeg: Vi har ikke en kamp mot 'kjøtt og blod' - altså ikke mot mennesker.
Ikke mot noe fysisk i hele tatt. For å sitere fra den engelsk King James bibelen:

'For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, against the rulers of the darkness of this world, against spiritual wickedness in high places.'

Linker til Biblehub som også har mange andre oversettelser av Ef.6,12:
https://biblehub.com/ephesians/6-12.htm

Er det fremdeles vanskelig for deg å forstå hva spørsmålet dreier seg om?

For å si det litt enkelt da: Tror du det finnes usynlige makter som kan påvirke oss, og
som vi må kjempe imot på det åndelige plan?
.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: fre feb 16, 2024 12:44 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 15, 2024 4:14 pm
Er det mulig å svare på et spørsmål som ikke har substans nok til å bli forstått?
Synes teksten er klar nok, jeg: Vi har ikke en kamp mot 'kjøtt og blod' - altså ikke mot mennesker.
Ikke mot noe fysisk i hele tatt. For å sitere fra den engelsk King James bibelen:

'For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, against the rulers of the darkness of this world, against spiritual wickedness in high places.'

Linker til Biblehub som også har mange andre oversettelser av Ef.6,12:
https://biblehub.com/ephesians/6-12.htm

Er det fremdeles vanskelig for deg å forstå hva spørsmålet dreier seg om?

For å si det litt enkelt da: Tror du det finnes usynlige makter som kan påvirke oss, og
som vi må kjempe imot på det åndelige plan?
.
Unnskyld at jeg blander meg inn, men hva mener du med "usynlige makter"?

Mvh

BE

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

BlackEagle skrev: fre feb 16, 2024 12:49 am
Unnskyld at jeg blander meg inn, men hva mener du med "usynlige makter"?

Mvh

BE
Bare hyggelig det SorteØrn. Fint med flere innspill. Takk for sist til deg også, forresten ;)
Snart hele den gamle VGD-gjengen her jo. ;)

'Usynlige makter' - hva det er?
Et annet ord kan være 'immaterielle makter'. Hjelper det?
.

Hattori_Hanzo
Innlegg: 721

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Som jeg leser denne paragrafen så handler det om den indre striden mellom lys og mørke som finnes i oss alle. Den beskriver en åndelig kamp. Som er absolutt reell.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: fre feb 16, 2024 12:44 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 15, 2024 4:14 pm
Er det mulig å svare på et spørsmål som ikke har substans nok til å bli forstått?
Synes teksten er klar nok, jeg: Vi har ikke en kamp mot 'kjøtt og blod' - altså ikke mot mennesker.
Ikke mot noe fysisk i hele tatt. For å sitere fra den engelsk King James bibelen:

'For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, against the rulers of the darkness of this world, against spiritual wickedness in high places.'

Linker til Biblehub som også har mange andre oversettelser av Ef.6,12:
https://biblehub.com/ephesians/6-12.htm

Er det fremdeles vanskelig for deg å forstå hva spørsmålet dreier seg om?

For å si det litt enkelt da: Tror du det finnes usynlige makter som kan påvirke oss, og
som vi må kjempe imot på det åndelige plan?
.
Noen tror jo på spøkelser og det fenomenet kan kanskje kalles "usynlige makter", men så vidt jeg har forstått på realityserien Åndenes makt, så er det ikke akkurat så stor makt disse åndene har bortsett fra å åpne noen dører, rive ned noen hyller eller flytte litt på ting og tang. Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom disse spøkelsene og "ondskapens åndehær i himmelrommet".

Jeg tror IKKE at det finnes noen ondskapens åndehær i himmelrommet. Tvert i mot tror jeg at det finnes en uendelig godhet i universet.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: fre feb 16, 2024 1:17 am
Bare hyggelig det SorteØrn. Fint med flere innspill. Takk for sist til deg også, forresten ;)
Snart hele den gamle VGD-gjengen her jo. ;)

'Usynlige makter' - hva det er?
Et annet ord kan være 'immaterielle makter'. Hjelper det?
.
Njaæ. "immaterielle makter" er også et ukjent begrep for meg. Som elektrisitet, gravitasjon og liknende snadder, tenkte du på? Eller bevaring av spinn - og inertilov? Jeg er ikke kjent med din begrepsverden, skjønner du. So please help me out...

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Hattori_Hanzo skrev: fre feb 16, 2024 8:28 am Som jeg leser denne paragrafen så handler det om den indre striden mellom lys og mørke som finnes i oss alle. Den beskriver en åndelig kamp. Som er absolutt reell.
Hva i all verden mener du nå? Kan du forklare det der på vanlig norsk?

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: fre feb 16, 2024 10:01 am
Noen tror jo på spøkelser og det fenomenet kan kanskje kalles "usynlige makter", men så vidt jeg har forstått på realityserien Åndenes makt, så er det ikke akkurat så stor makt disse åndene har bortsett fra å åpne noen dører, rive ned noen hyller eller flytte litt på ting og tang. Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom disse spøkelsene og "ondskapens åndehær i himmelrommet".

Jeg tror IKKE at det finnes noen ondskapens åndehær i himmelrommet. Tvert i mot tror jeg at det finnes en uendelig godhet i universet.
Arma - om det hadde vært mulig å gi tomler her inne, ville du vært farlig nær én nå.

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Senior skrev: ons feb 14, 2024 11:41 pm 'For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft!
Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.
For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene,
mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.'
Efeserbrevet 6, 10-12

I følge Guds ord står vi altså i en åndelig kamp - en kamp som vi har mulighet til å vinne.
Det er altså ikke en fysisk kamp, med krutt og kanoner. For vi har i utgangspunktet
ikke med kjøtt og blod å gjøre, men mot ondskapens åndehær i himmelrommet.

Tror du på dette? Eller mener du at dette har ingenting med virkeligheten å gjøre?
Nå har jeg har ikke sjekket originaltekst, og tar det for gitt at denne oversettelsen er 100% korrekt:
Jeg har min egen definsjon på hva Gud, Herren og Djevelen er, og hvis jeg stryker din tolkning: Ja så absolutt.

Husk dét er min tolkning.

mvh.

HB (som er styggredd.... for at én tilter her)

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: fre feb 16, 2024 10:01 am
Jeg tror IKKE at det finnes noen ondskapens åndehær i himmelrommet. Tvert i mot tror jeg at det finnes en uendelig godhet i universet.
Da har du et problem i forhold til spørsmål om ondskapens opprinnelse, mener jeg. For vi kan vel fort bli enige om at det skjer og har skjedd mye ondskap i denne verden....(?)

'Ingen er god uten én, det er Gud', sier Jesus i Mark.10,18.
Dette oppfatter jeg slik at siden Gud er skaperen og opprinnelsen til ALT - ja, DEN EVIGE KILDE TIL ALT SOM EKSISTERER - en kilde som gir og gir og gir i det uendelige - derfor er Han den eneste som er god, slik Jesus sier det i Mark.10,18.

Alt kommer fra Han - lys, liv, planter, dyr og mennesker, slik Bibelen sier det i 1.Mos.1.

Eller slik som Johannes skildrer det Joh.1,1-5:

'I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Han var i begynnelsen hos Gud.Alt er blitt til ved ham,
og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til.

I ham var liv, og livet var menneskenes lys.
Og lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.'


.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne skriver:

Jeg tror IKKE at det finnes noen ondskapens åndehær i himmelrommet. Tvert i mot tror jeg at det finnes en uendelig godhet i universet.

Senior svarer:

Da har du et problem i forhold til spørsmål om ondskapens opprinnelse, mener jeg. For vi kan vel fort bli enige om at det skjer og har skjedd mye ondskap i denne verden....(?)

Arne svarer:

Jeg definerer ondskap som egoisme og vi nok er enige i at det finnes en overflod av egoisme i denne verden, men det betyr ikke at det finnes en overflod av egoisme i universet slik Paulus fremstiller det i ordene ...".ondskapens åndehær i himmelrommet", for jeg tror bestemt at den ondskapen (egoismen) som råder i vår verden IKKE har adgang til universet. Jeg tror det finnes et filter som filtrerer ut altruismen fra egoismen og kun tilllater altruismen å foreta interstellare reiser fra denne arme Jord. Egoisme og ufred kan ikke bevege seg mellom stjernene og derfor er universet renset for ondskap og kun uendelig godhet finnes der.

PS. Det er derfor aliens ikke kontakter oss i større grad enn å lande på fjelltopper å gi oss bud som skal hjelpe oss ut av uføret.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: lør feb 17, 2024 1:26 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre feb 16, 2024 10:01 am
Jeg tror IKKE at det finnes noen ondskapens åndehær i himmelrommet. Tvert i mot tror jeg at det finnes en uendelig godhet i universet.
Da har du et problem i forhold til spørsmål om ondskapens opprinnelse, mener jeg. For vi kan vel fort bli enige om at det skjer og har skjedd mye ondskap i denne verden....(?)

'Ingen er god uten én, det er Gud', sier Jesus i Mark.10,18.
Dette oppfatter jeg slik at siden Gud er skaperen og opprinnelsen til ALT - ja, DEN EVIGE KILDE TIL ALT SOM EKSISTERER - en kilde som gir og gir og gir i det uendelige - derfor er Han den eneste som er god, slik Jesus sier det i Mark.10,18.

Alt kommer fra Han - lys, liv, planter, dyr og mennesker, slik Bibelen sier det i 1.Mos.1.

Eller slik som Johannes skildrer det Joh.1,1-5:

'I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Han var i begynnelsen hos Gud.Alt er blitt til ved ham,
og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til.

I ham var liv, og livet var menneskenes lys.
Og lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.'


.
Du, Senior? Med respekt å melde - bør ikke du være litt forsiktig med bibelhenvisninger? Altså - iflg. biber'n begikk - HVIS BIBER'N ER SANN - den angivelige "guden" folkemord (ref. syndfloden), der bare en lokal rederfamilie i nærheten av østlige Middelhav (eller muligens Svartehavet/Det kaspiske hav - eller Persiabukta; hard to tell) overlevde. Folkemord er ikke så mye å skryte av, vel?

Alternativt er biber'n feil og kan IKKE stoles på - ref. f. eks. Genesis, der guden iflg. biber'n skapte lys FØR den skapte sola - OG mye annet surr; som f. eks. at versjon 1.0 og versjon 2.0 av Genesis MOTSIER HVERANDRE - og derfor er det slik at ÉN versjon MÅ være feil - eller rettere sagt: MINST én. Det virker som at bladfyken (journalisten som førte Genesis i pennen) enten ikke var helt edru, hadde spist for mye fleinsopp - eller rett og slett var en uvitende løgnhals.

Mitt råd: Du bør kanskje tone noe ned hvordan du anser biber'ns pålitelighet - ELLER den angivelige gudens rettskaffenhet - ELLER begge. Men du bør være klar over dette: BIBER'N KAN LESES MED ANDRE ØYNE ENN DINE. Derfor kan det være fordelaktig for deg heller å henvise til ditt intellekt og din samvittighet - heller enn å framholde den feil- og løgnaktige blekka som en sannhetsgaranti. Du og jeg deler tanken om at man ikke skal gjøre andre vondt, ikke sant?

Mvh

BE

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Bra innlegg BlackEagle, støttes.👍

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

Senior skrev: ons feb 14, 2024 11:41 pm 'For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft!
Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.
For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene,
mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.'
Efeserbrevet 6, 10-12

I følge Guds ord står vi altså i en åndelig kamp - en kamp som vi har mulighet til å vinne.
Det er altså ikke en fysisk kamp, med krutt og kanoner. For vi har i utgangspunktet
ikke med kjøtt og blod å gjøre, men mot ondskapens åndehær i himmelrommet.

Tror du på dette? Eller mener du at dette har ingenting med virkeligheten å gjøre?
.
Hyggelig og ha deg tilbake Senior ,og jeg er helt enig i dette,jeg har erfart at det finnes onde krefter som ikke vil oss kristene noe godt,og da snakker jeg om åndskrefter og ikke mennesker.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev: lør feb 17, 2024 2:36 pm
Hyggelig og ha deg tilbake Senior ,og jeg er helt enig i dette,jeg har erfart at det finnes onde krefter som ikke vil oss kristene noe godt,og da snakker jeg om åndskrefter og ikke mennesker.
Hvilke "åndskrefter" - kan du spesifisere og forklare?

(Bortsett fra det staves betegnelsen på kristenfolket KRISTNE (ingen "e" mellom "t" og "n" - som jeg forsøkte å forklare deg allerede på vgd.)

Mvh

BE

Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

BlackEagle skrev: lør feb 17, 2024 3:12 pm
Jobs skrev: lør feb 17, 2024 2:36 pm
Hyggelig og ha deg tilbake Senior ,og jeg er helt enig i dette,jeg har erfart at det finnes onde krefter som ikke vil oss kristene noe godt,og da snakker jeg om åndskrefter og ikke mennesker.
Hvilke "åndskrefter" - kan du spesifisere og forklare?

(Bortsett fra det staves betegnelsen på kristenfolket KRISTNE (ingen "e" mellom "t" og "n" - som jeg forsøkte å forklare deg allerede på vgd.)

Mvh

BE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Takker for nok en Norsk time ,har du vurdert og bli Norsk lærer ? Og det et vanskelig å forklare men jeg hadde en ond makt i huset en stund,som jeg oppdaget da jeg skulle overføre en stor sum med penger til Frelsesarmeen for første gang. Den forsvant like etter på ,så nå har det vært stille på den fronten i en lang stund.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev: lør feb 17, 2024 3:30 pm
Takker for nok en Norsk time ,har du vurdert og bli Norsk lærer ? Og det et vanskelig å forklare men jeg hadde en ond makt i huset en stund,som jeg oppdaget da jeg skulle overføre en stor sum med penger til Frelsesarmeen for første gang. Den forsvant like etter på ,så nå har det vært stille på den fronten i en lang stund.
Heh, nei, jeg har ikke vurdert å bli lærer i det hele tatt - sjøl om jeg har vært lærer i noen sammenhenger. Riktignok ikke norsklærer, men det virker som om jeg har et eller annet språk-gen et sted som slår krøll på seg ved noen anledninger (bl. a. når folk viser at de ikke har sneven av begrepsforståelse - det gjelder ikke deg, for øvrig, men ta en kikk inn på språkforumet her, så skjønner du hva jeg mener). Apropos: det heter "...vurdert Å bli norsklærer ...". Forresten heter det "norsktime", også - med liten "n" - og i ett ord ... :)

Men til de kreftene du snakker om: kan du forsøke å forklare hvordan du merker dem - og hvorfor du mener det du merker har noe med "krefter" å gjøre? Forklar gjerne også hvorfor du mener de er "åndelige", og hva du mener med det.

Mvh

BE

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Jobs skrev: lør feb 17, 2024 2:36 pm
Hyggelig og ha deg tilbake Senior ,og jeg er helt enig i dette,jeg har erfart at det finnes onde krefter som ikke vil oss kristene noe godt,og da snakker jeg om åndskrefter og ikke mennesker.
Takk for det, Jobs :) . Fikk faktisk epost fra admin som lurte på om jeg hadde mistet passord
eller noe siden jeg ikke hadde vært inne på FD siden november. Ville gjerne ha meg tilbake, skrev han. Så det er jo hyggelig. Alltid kjekt å være velkommen .

Ellers tror jeg vi står ganske likt, du og jeg - livssynsmessig. Så det er jo fint :) .
.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

BlackEagle skrev: lør feb 17, 2024 11:07 am
Derfor kan det være fordelaktig for deg heller å henvise til ditt intellekt og din samvittighet - heller enn å framholde den feil- og løgnaktige blekka som en sannhetsgaranti. Du og jeg deler tanken om at man ikke skal gjøre andre vondt, ikke sant?

Mvh

BE
Vel, vel Sorte Ørn. Ser at du fremdeles holder fast på din vrangforestilling om den Boken som er selve basisen og grunnlaget for Vestens sivilisasjon, og som topper statistikken for verdens mest solgte bøker, år etter år.
https://www.bibelsiden.no/?p=313

Alternativet som du foreslår er å ta utgangspunkt i egen tankekraft og samvittighet.
Vel, vel - det får du gjerne mene, men jeg sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler!

Og hadde det ikke vært for den tro, det lys og det håp Bibelen og kristentroen har gitt meg, så hadde jeg neppe vært der jeg er i dag.
Guds ord og Den Hellige Ånd (som er tilgjengelig for alle som søker den) er absolutt en ressurs jeg kan anbefale. Dette er noe som gir meg liv og kraft hver eneste dag.
.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: søn feb 18, 2024 2:53 am
Vel, vel Sorte Ørn. Ser at du fremdeles holder fast på din vrangforestilling om den Boken som er selve basisen og grunnlaget for Vestens sivilisasjon, og som topper statistikken for verdens mest solgte bøker, år etter år.
https://www.bibelsiden.no/?p=313

Alternativet som du foreslår er å ta utgangspunkt i egen tankekraft og samvittighet.
Vel, vel - det får du gjerne mene, men jeg sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler!

Og hadde det ikke vært for den tro, det lys og det håp Bibelen og kristentroen har gitt meg, så hadde jeg neppe vært der jeg er i dag.
Guds ord og Den Hellige Ånd (som er tilgjengelig for alle som søker den) er absolutt en ressurs jeg kan anbefale. Dette er noe som gir meg liv og kraft hver eneste dag.
.
Vel, når det gjelder vrangforestillinger, kan vi jo ta én ting om gangen: F. eks. biber'ns eventuelle pålitelighet:

Genesis ver. 1.0 og ver. 2.0 avviker fra hverandre (kronologi): Hvis ver. 1 er korrekt - så MÅ ver. 2 være FEIL. Hvis ver. 2 er korrekt - så MÅ ver. 1 være FEIL (uten at det er til hinder for at BEGGE er feil). Og når noe er feil, så er det dermed også USANT. Er det ver. 1.0 eller ver. 2.0 som etter din mening er løgn og fanteri - eller begge?

Folkemordet kommer jeg evt. tilbake til.

For ordens skyld: Du virker som et velmenende menneske - til tross for ditt forhold til biber'n (som jo må være noe anstrengt), og det får du herved ros for (jeg er ikke ute etter DEG).

Mvh

BE
som uten at Senior kan vite noe om det, kan ha horn i panna

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Senior skrev: ons feb 14, 2024 11:41 pm 'For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft!
Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.
For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene,
mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.'
Efeserbrevet 6, 10-12

I følge Guds ord står vi altså i en åndelig kamp - en kamp som vi har mulighet til å vinne.
Det er altså ikke en fysisk kamp, med krutt og kanoner. For vi har i utgangspunktet
ikke med kjøtt og blod å gjøre, men mot ondskapens åndehær i himmelrommet.

Tror du på dette? Eller mener du at dette har ingenting med virkeligheten å gjøre?
.
Efeser brevet 6?

Jeg har tittet litt mer på det, og joda, det har nok noe med virkeligheten å gjøre.
Slik jeg har tolket det så ligger byen Efesos vest i Tyrkia, der usendingen Tykikos utsendt av Paulus skal lede eller omvende et folk. Hvis og bare hvis, og dersom jeg har tolket teksten riktig så var dette en krig i en ansient tid. Jeg finner forøvrig at vers 10-12 er tatt ut av sammenheng. Jeg refererer derfor til hele kapittelet, som ser ut til å være en metafor.

Jeg klarer ikke å definere hvem/hva "barn", "foreldre", "slaver", "Herren", "Herren Jesus Kristus", "Gud", "Djevelen", "Onskapens åndehær", "Ånden", "Far", "far og mor", "jordiske herrer" og "de hellige" er? Vi snakker om sannsynligvis om mange forskjellige personer eller grupper av uidentifiserbart opphav. Jeg har heller ikke klart å identifisere hva verktøyet som "Guds fulle rustning", "troens skjold", "ondes brennende piler", "bønn", "rette ord", "åndskrefter", "Åndens sverd" og "frelsens hjelm" menes med.

Hvis det ikke var en krig som antydet, hva snakker vi om?


mvh

HB (som har fått alt for mye)

-----------------------------

Efeserbrevet 6

1 Dere barn, vær lydige mot foreldrene deres i Herren, for det er rett og riktig.
2 Du skal hedre din far og din mor, dette er det første budet med et løfte:
3 så det kan gå deg godt og du kan leve lenge i landet.
4 Dere foreldre, vekk ikke sinne og trass hos barna deres, men gi dem omsorg, så de får en oppdragelse og rettledning som er etter Herrens vilje.

5 Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med respekt og ærefrykt og av et oppriktig hjerte.
6 Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men Kristi tjenere som helhjertet gjør Guds vilje.
7 Gjør tjeneste med et villig sinn; det er Herren og ikke mennesker dere tjener.
8 Og dere vet at Herren skal gi hver enkelt igjen for det gode han gjør, enten han er slave eller fri.
9 Dere herrer, gjør det samme mot slavene deres. Bruk ikke trusler! Dere vet at både de og dere har samme Herre i himmelen, og han gjør ikke forskjell på folk.

10 Til slutt: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft!
11 Ta på Guds fulle rustning, så dere kan stå dere mot djevelens listige knep.
12 For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.
13 Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt.
14 Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje,
15 stå klar med fredens evangelium som sko på føttene.
16 Hold alltid troens skjold høyt! Med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler.
17 Ta imot frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord.
18 Gjør dette i bønn, og legg alt fram for Gud! Be alltid i Ånden! Våk og hold ut i bønn for alle de hellige,
19 også for meg. Be om at de rette ordene må bli gitt meg når jeg skal tale, så jeg frimodig kan gjøre evangeliets mysterium kjent,
20 det som jeg er sendebud for også mens jeg er i lenker. Be om at jeg ved evangeliet får frimodighet til å tale slik jeg skal.

21 Tykikos skal fortelle dere alt, så også dere får vite hvordan jeg har det og hvordan det står til med meg. Han er vår kjære bror og en trofast tjener i Herren.
22 Jeg sender ham jo til dere for at dere skal få høre hvordan det er med oss, og for at han skal gi dere nytt mot i hjertet.
23 Fred være med våre søsken, og kjærlighet og tro fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!
24 Nåde være med alle som elsker vår Herre Jesus Kristus i et liv som aldri skal forgå!

https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/EPH/EPH.6


Efeser:
I ANTIKKEN person fra, innbygger av den greske byen Efesos i Lilleasia
EKSEMPEL Paulus’ brev til efeserne
[url]Ref: https://naob.no/ordbok/efeser[/url]

Tykikos:
Han opptrer som en ledsager av Paulus på hans tredje misjonsreise fra Korint gjennom Makedonia og Lilleasia til Jerusalem.
[url]Ref: https://www.katolsk.no/biografier/historisk/tykikos[/url]

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 425
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: søn feb 18, 2024 11:17 am
Vel, når det gjelder vrangforestillinger, kan vi jo ta én ting om gangen: F. eks. biber'ns eventuelle pålitelighet:

Genesis ver. 1.0 og ver. 2.0 avviker fra hverandre (kronologi): Hvis ver. 1 er korrekt - så MÅ ver. 2 være FEIL. Hvis ver. 2 er korrekt - så MÅ ver. 1 være FEIL (uten at det er til hinder for at BEGGE er feil). Og når noe er feil, så er det dermed også USANT. Er det ver. 1.0 eller ver. 2.0 som etter din mening er løgn og fanteri - eller begge?

Folkemordet kommer jeg evt. tilbake til.

For ordens skyld: Du virker som et velmenende menneske - til tross for ditt forhold til biber'n (som jo må være noe anstrengt), og det får du herved ros for (jeg er ikke ute etter DEG).

Mvh

BE
som uten at Senior kan vite noe om det, kan ha horn i panna
11
Og Gud sa: Jorden skal la gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden, hvert etter sitt slag. Og det ble slik.

12
Og jorden lot gress gro fram, planter som sår seg, hvert etter sitt slag, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt.

13
Og det ble aften, og det ble morgen, tredje dagen.

14
Og Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. Og de skal være til tegn som fastsetter høytider og dager og år.

15
Og de skal være lys på himmelhvelvingen til å lyse over jorden. Og det ble slik.

16
Og Gud gjorde de to store lysene, det største til å råde over dagen, det mindre til å råde over natten, og stjernene.

17
Og Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden,

18
og til å råde om dagen og om natten, og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt.

19
Og det ble aften, og det ble morgen, fjerde dagen.

20
Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende sjeler, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen.


Merkelige greier, BE. Hvordan kan gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden i rom-kulde og totalt mørke - før solen, månen og stjernene ble skapt?

Og Guds ånd svevde over isen...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»