Guds fulle rustning

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Re: Guds fulle rustning

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: søn feb 18, 2024 1:15 pm
BlackEagle skrev: søn feb 18, 2024 11:17 am
Vel, når det gjelder vrangforestillinger, kan vi jo ta én ting om gangen: F. eks. biber'ns eventuelle pålitelighet:

Genesis ver. 1.0 og ver. 2.0 avviker fra hverandre (kronologi): Hvis ver. 1 er korrekt - så MÅ ver. 2 være FEIL. Hvis ver. 2 er korrekt - så MÅ ver. 1 være FEIL (uten at det er til hinder for at BEGGE er feil). Og når noe er feil, så er det dermed også USANT. Er det ver. 1.0 eller ver. 2.0 som etter din mening er løgn og fanteri - eller begge?

Folkemordet kommer jeg evt. tilbake til.

For ordens skyld: Du virker som et velmenende menneske - til tross for ditt forhold til biber'n (som jo må være noe anstrengt), og det får du herved ros for (jeg er ikke ute etter DEG).

Mvh

BE
som uten at Senior kan vite noe om det, kan ha horn i panna
11
Og Gud sa: Jorden skal la gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden, hvert etter sitt slag. Og det ble slik.

12
Og jorden lot gress gro fram, planter som sår seg, hvert etter sitt slag, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt.

13
Og det ble aften, og det ble morgen, tredje dagen.

14
Og Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. Og de skal være til tegn som fastsetter høytider og dager og år.

15
Og de skal være lys på himmelhvelvingen til å lyse over jorden. Og det ble slik.

16
Og Gud gjorde de to store lysene, det største til å råde over dagen, det mindre til å råde over natten, og stjernene.

17
Og Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden,

18
og til å råde om dagen og om natten, og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt.

19
Og det ble aften, og det ble morgen, fjerde dagen.

20
Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende sjeler, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen.


Merkelige greier, BE. Hvordan kan gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden i rom-kulde og totalt mørke - før solen, månen og stjernene ble skapt?

Og Guds ånd svevde over isen...
TRE virtuelle tomler utdeles herved umiddelbart!

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

immediately skrev: søn feb 18, 2024 1:15 pm
BlackEagle skrev: søn feb 18, 2024 11:17 am
Vel, når det gjelder vrangforestillinger, kan vi jo ta én ting om gangen: F. eks. biber'ns eventuelle pålitelighet:

Genesis ver. 1.0 og ver. 2.0 avviker fra hverandre (kronologi): Hvis ver. 1 er korrekt - så MÅ ver. 2 være FEIL. Hvis ver. 2 er korrekt - så MÅ ver. 1 være FEIL (uten at det er til hinder for at BEGGE er feil). Og når noe er feil, så er det dermed også USANT. Er det ver. 1.0 eller ver. 2.0 som etter din mening er løgn og fanteri - eller begge?

Folkemordet kommer jeg evt. tilbake til.

For ordens skyld: Du virker som et velmenende menneske - til tross for ditt forhold til biber'n (som jo må være noe anstrengt), og det får du herved ros for (jeg er ikke ute etter DEG).

Mvh

BE
som uten at Senior kan vite noe om det, kan ha horn i panna
11
Og Gud sa: Jorden skal la gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden, hvert etter sitt slag. Og det ble slik.

12
Og jorden lot gress gro fram, planter som sår seg, hvert etter sitt slag, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt.

13
Og det ble aften, og det ble morgen, tredje dagen.

14
Og Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. Og de skal være til tegn som fastsetter høytider og dager og år.

15
Og de skal være lys på himmelhvelvingen til å lyse over jorden. Og det ble slik.

16
Og Gud gjorde de to store lysene, det største til å råde over dagen, det mindre til å råde over natten, og stjernene.

17
Og Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden,

18
og til å råde om dagen og om natten, og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt.

19
Og det ble aften, og det ble morgen, fjerde dagen.

20
Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende sjeler, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen.


Merkelige greier, BE. Hvordan kan gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden i rom-kulde og totalt mørke - før solen, månen og stjernene ble skapt?

Og Guds ånd svevde over isen...
Et vel så interessant spørsmål er hvordan det kunne bli aften og morgen før Gud hadde skapt lyset som skulle skille dag og natt.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: søn feb 18, 2024 2:29 pm
Et vel så interessant spørsmål er hvordan det kunne bli aften og morgen før Gud hadde skapt lyset som skulle skille dag og natt.
Ikke sant? Godt poeng. Skapelsesberetningen henger ikke på greip, logisk sett.
Med mye annet i fabelens bok, som min far brukte å si.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Karatel skrev: søn feb 18, 2024 2:29 pm
immediately skrev: søn feb 18, 2024 1:15 pm
BlackEagle skrev: søn feb 18, 2024 11:17 am
Vel, når det gjelder vrangforestillinger, kan vi jo ta én ting om gangen: F. eks. biber'ns eventuelle pålitelighet:

Genesis ver. 1.0 og ver. 2.0 avviker fra hverandre (kronologi): Hvis ver. 1 er korrekt - så MÅ ver. 2 være FEIL. Hvis ver. 2 er korrekt - så MÅ ver. 1 være FEIL (uten at det er til hinder for at BEGGE er feil). Og når noe er feil, så er det dermed også USANT. Er det ver. 1.0 eller ver. 2.0 som etter din mening er løgn og fanteri - eller begge?

Folkemordet kommer jeg evt. tilbake til.

For ordens skyld: Du virker som et velmenende menneske - til tross for ditt forhold til biber'n (som jo må være noe anstrengt), og det får du herved ros for (jeg er ikke ute etter DEG).

Mvh

BE
som uten at Senior kan vite noe om det, kan ha horn i panna
11
Og Gud sa: Jorden skal la gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden, hvert etter sitt slag. Og det ble slik.

12
Og jorden lot gress gro fram, planter som sår seg, hvert etter sitt slag, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt.

13
Og det ble aften, og det ble morgen, tredje dagen.

14
Og Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. Og de skal være til tegn som fastsetter høytider og dager og år.

15
Og de skal være lys på himmelhvelvingen til å lyse over jorden. Og det ble slik.

16
Og Gud gjorde de to store lysene, det største til å råde over dagen, det mindre til å råde over natten, og stjernene.

17
Og Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden,

18
og til å råde om dagen og om natten, og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt.

19
Og det ble aften, og det ble morgen, fjerde dagen.

20
Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende sjeler, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen.


Merkelige greier, BE. Hvordan kan gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden i rom-kulde og totalt mørke - før solen, månen og stjernene ble skapt?

Og Guds ånd svevde over isen...
Et vel så interessant spørsmål er hvordan det kunne bli aften og morgen før Gud hadde skapt lyset som skulle skille dag og natt.
står det ikke beskrevet?
mørkt eller lys? det ble raskt rettet opp duden skjønte blemma den tredje dagen.
om det var mørkt eller lys den første dagen skal bare gudene vite.

mvh

96 (som merket at lyset sluknet)


sitat:
Og det ble aften, og det ble morgen, tredje dagen.
Og Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. Og de skal være til tegn som fastsetter høytider og dager og år.
Og de skal være lys på himmelhvelvingen til å lyse over jorden. Og det ble slik.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: søn feb 18, 2024 3:09 pm
Karatel skrev: søn feb 18, 2024 2:29 pm
Et vel så interessant spørsmål er hvordan det kunne bli aften og morgen før Gud hadde skapt lyset som skulle skille dag og natt.
Ikke sant? Godt poeng. Skapelsesberetningen henger ikke på greip, logisk sett.
Med mye annet i fabelens bok, som min far brukte å si.
Far din var en klok mann.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: søn feb 18, 2024 3:14 pm
mvh

96 (som merket at lyset sluknet)
Eller for å si som en av de mange lystige trikkepassasjerene da vi var MANGE som tok trikken opp til Holmenkollen til Ragnarock i -73 eller -74 (husker ikke hvilket av de to årene det var). Gikk trikken gjennom en liten tunell opp til Kollen? I alle fall ble det plutselig stapp mørkt inne på trikken, og så kom det ganske lystig fra en fyr: "Hei! Hvem var'e som slo på mørten?"

Mvh

BE
som fikk med seg både Titanic - og Saft med Sigbjørn Bernhoft Osa - og en badeseanse i Besserudtjernet

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: søn feb 18, 2024 4:07 pm
Eller for å si som en av de mange lystige trikkepassasjerene da vi var MANGE som tok trikken opp til Holmenkollen til Ragnarock i -73 eller -74 (husker ikke hvilket av de to årene det var). Gikk trikken gjennom en liten tunell opp til Kollen? I alle fall ble det plutselig stapp mørkt inne på trikken, og så kom det ganske lystig fra en fyr: "Hei! Hvem var'e som slo på mørten?"

Mvh

BE
som fikk med seg både Titanic - og Saft med Sigbjørn Bernhoft Osa - og en badeseanse i Besserudtjernet
det må ha vært i 73 ifølge googler'n

nå det seg at det har mye prat om lyses hastighet igjennom tidene inntil det var en som spurte om hastigheten på mørket. men jeg har ikke hørt om hvem som slo på mørten. som du sier, han må ha vært ganske lys-tig.

mvh

hb (som ler seg fillete.)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: søn feb 18, 2024 5:15 pm
nå det seg at det har mye prat om lyses hastighet igjennom tidene inntil det var en som spurte om hastigheten på mørket. men jeg har ikke hørt om hvem som slo på mørten. som du sier, han må ha vært ganske lys-tig.

mvh

hb (som ler seg fillete.)
:lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Arne Magnus Aasen skrev: lør feb 17, 2024 9:32 am
Jeg definerer ondskap som egoisme og vi nok er enige i at det finnes en overflod av egoisme i denne verden, men det betyr ikke at det finnes en overflod av egoisme i universet slik Paulus fremstiller det i ordene .
Så da mener du at all den ondskapen vi ser (og har sett) i verden, har sitt utspring i mennesket selv, og ikke noe som kommer utenfra? Blir ikke det et veldig negativt menneskesyn?
Da mener jeg Guds ord er mer realistisk, når det adresserer ondskapens opprinnelse til djevelen og de onde åndsmakter som fulgte med ham i fallet - slik Bibelen beskriver. Og nettopp fordi disse åndsmakter ennå er i aktivitet, derfor trenger vi også Guds fulle rustning, slik jeg innledet denne tråden med. Skal komme tilbake til denne rustningen og hva de forskjellige delene symboliserer.
.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Karatel skrev: søn feb 18, 2024 2:29 pm [
Et vel så interessant spørsmål er hvordan det kunne bli aften og morgen før Gud hadde skapt lyset som skulle skille dag og natt.
Dette er en veldig vanlig innvending mot skapelsesberetningen i 1.Mos.1.
Linker til en video som tar for seg nettopp dette spørsmålet:

https://www.youtube.com/watch?v=PowYH9GS8jU
.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Senior skrev: man feb 19, 2024 1:58 am
Karatel skrev: søn feb 18, 2024 2:29 pm [
Et vel så interessant spørsmål er hvordan det kunne bli aften og morgen før Gud hadde skapt lyset som skulle skille dag og natt.
Dette er en veldig vanlig innvending mot skapelsesberetningen i 1.Mos.1.
Linker til en video som tar for seg nettopp dette spørsmålet:

https://www.youtube.com/watch?v=PowYH9GS8jU
.
Det er ikke noe nytt i denne videoen, dette er noe alle vet: Gud er allmektig og står over alle naturlover.

Dette vet alle fra før.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Senior skrev: man feb 19, 2024 1:52 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør feb 17, 2024 9:32 am
Jeg definerer ondskap som egoisme og vi nok er enige i at det finnes en overflod av egoisme i denne verden, men det betyr ikke at det finnes en overflod av egoisme i universet slik Paulus fremstiller det i ordene .
Så da mener du at all den ondskapen vi ser (og har sett) i verden, har sitt utspring i mennesket selv, og ikke noe som kommer utenfra? Blir ikke det et veldig negativt menneskesyn?
Da mener jeg Guds ord er mer realistisk, når det adresserer ondskapens opprinnelse til djevelen og de onde åndsmakter som fulgte med ham i fallet - slik Bibelen beskriver. Og nettopp fordi disse åndsmakter ennå er i aktivitet, derfor trenger vi også Guds fulle rustning, slik jeg innledet denne tråden med. Skal komme tilbake til denne rustningen og hva de forskjellige delene symboliserer.
.
Arne svarer:

Det finnes ikke noe slikt som ondskapens åndehær i himmelrommet. Universet er fylt av uendelig godhet og slikt sett kan jeg omdefinere Paulus med; altruismens åndehær i himmelrommet. Slik jeg ser det er all den evolusjon som foregår i dette veldige skaperverket som vi kaller universet, en kamp mellom altruisme og egoisme. Egoismen er i seg selv hovedelementet tidlig i evolusjonen og det fordi uten egoismen vil ikke livet kunne utvikle seg, men egoismen kjemper hele tiden mot altruismen som i seg selv kjemper for å bli hovedelementet i evolusjonen.

Denne evige kampen foregår på alle levelige planeter i universet. På noen planeter vinner egoismen og da ser vi at evolusjonen stopper opp og livet utsletter seg selv, for egoismen har ingen plass i univeret hvis det er herskende. Skaperens mening er at kun der altruismen vinner kampen mot egoismen og dermed blir herskende, ja, da kan livet på den planeten hvor det skjer befolke andre planeter gjennom interstellare reiser.

Vår planet er en taperplanet og om ikke lenge fra nå, så vil menneskeheten utslette seg selv fordi egoismen ble vinneren i evolusjonsprosessen.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: man feb 19, 2024 1:58 am
Karatel skrev: søn feb 18, 2024 2:29 pm [
Et vel så interessant spørsmål er hvordan det kunne bli aften og morgen før Gud hadde skapt lyset som skulle skille dag og natt.
Dette er en veldig vanlig innvending mot skapelsesberetningen i 1.Mos.1.
Linker til en video som tar for seg nettopp dette spørsmålet:

https://www.youtube.com/watch?v=PowYH9GS8jU
.
"... tar for seg ..." er vel sterkt sagt. Det der er omtrent det samme som å si "det er mørkt fordi det er mørkt" - eller "ballen er rund fordi den er rund". Jeg oppfatter deg som et tenkende menneske, Senior, men det stemmer ikke overens med at du nå anstrenger deg for å la være å tenke.

Mvh

BE

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Senior skrev: ons feb 14, 2024 11:41 pm 'For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft!
Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan holde stand mot djevelens listige angrep.
For vi har ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene,
mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet.'
Efeserbrevet 6, 10-12

I følge Guds ord står vi altså i en åndelig kamp - en kamp som vi har mulighet til å vinne.
Det er altså ikke en fysisk kamp, med krutt og kanoner. For vi har i utgangspunktet
ikke med kjøtt og blod å gjøre, men mot ondskapens åndehær i himmelrommet.
Fortsetter fra Efeserbrevet kapittel 6 om Guds fulle rustning, og om hvordan vi tar den på og bruker den:

Ef. 6,13-18:
'Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. Stå da ombundet med sannhetens belte om livet og vær iført rettferdighetens brynje. Ha som sko på føttene den beredskap som fredens evangelium gir. Grip fremfor alt troens skjold, som dere kan slokke alle den ondes brennende piler med.
Ta frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord.
Be til enhver tid i Ånden med all bønn og påkallelse. Vær årvåkne i dette, med all utholdenhet i bønn for alle de hellige.'


Det første apostelen nevner er at vi må være ombundet med sannhetens belte.
Skal vi seire over den onde så må vi alltid stå i Sannheten. Hva betyr det?
Det betyr bl.a. at vi helt bevisst må velge sannhet fremfor løgn - ærlighet fremfor uærlighet.

Da jeg tok imot Jesus og ble frelst i godt voksen alder (23 år) - husker jeg spesielt
at nettopp det å være sann i alle forhold - det ble et skikkelig vendepunkt for meg.
Allerede de første dagene merket jeg at Den Hellige Ånd stadig 'pirket bort i meg'
fordi jeg hadde vendt meg til en livsstil med litt for mye overdrivelse og 'hvite løgner'.
Stadig merket jeg en helt ny indre stemme som sa: 'Det du sa der var vel ikke helt sant vel?'
Og det var det jo ikke. Jeg måtte lære noe helt nytt. Jeg måtte lære å vandre i ærlighet,
oppriktighet og sannhet - uten hele tiden å ty til en 'hvit løgn' til min egen fordel.
Den Hellig Ånd var nå blitt min indre guide og hjelper. Og ikke minst: Glede! En indre fred og
glede jeg aldri hadde kjent før!
Jesus sier om seg selv at han er Veien, Sannheten og Livet (Joh.14,6), noe som innebærer
at den som vil være i følge med ham, må vandre i sannhetens og oppriktighetens lys.
Om djevelen sier Jesus at han 'er en løgner og løgnens far' (Joh.8,44).

Videre må vi være iført rettferdighetens brynje. Hva betyr det? Det betyr først og fremst
at vi er ikledd Jesu rettferdighet ved troen på ham (Rom.3,22), men det betyr også
at vi selv vandrer i rettferdighet.

'Ha som sko på føttene den beredskap som fredens evangelium gir.'
Gode sko gjør at vi kan stå fast og støtt. Fredens evangelium gir oss et godt grunnlag å stå
på.

'Grip fremfor alt troens skjold, som dere kan slokke alle den ondes brennende piler med'.
Hva betyr det? Den ondes brennende piler er tanker og innfall som vi plutselig kan få,
men som vi ved troen skjold avviser og slukker, så de ikke får makt i våre liv.
Som apostelen så treffende sier det i 2.Kor.10,4-5:
'For våre våpen er ikke kjødelige, men de er mektige for Gud til å bryte ned festningsverker,
idet vi river ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg mot kunnskapen om Gud,
og tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus.'

Vi lever i et samfunn som er åndelig forurenset, så i løpet av en kveld fremfor TV, PC
eller mobil blir vi matet med åndelig 'mat' som gjør oss alt annet enn godt - ja som
rett og slett kan forgifte oss.
Troen kommer av forkynnelsen, som Bibelen i Rom.10,17 - og det er sant.
Det gjelder både rett tro og feil tro. Feil tro vil fylle oss med frykt og bekymring, og
gjøre oss motløse og redde. Alle de media som daglig 'forkynner' for oss kan lett føre
oss på avveier, hvis vi ikke er på vakt. Derfor er det livsviktig å ha Åndens guide i sitt
indre, slik at en kjenner hva en ikke bør ta til seg, og hva en skal vende seg bort fra.

'Ta frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord.'
Hjelmen beskytter vårt hode og våre tanker. Når vi har overbevisning og visshet
om frelsen, har vi en slik beskyttelse.
Åndens sverd, som er Guds ord - er det eneste angrepsvåpenet vi har. Men
det er nok. Ja, Guds ord er mer enn nok i den åndelige kampen vi står i som kristne.

'Be til enhver tid i Ånden med all bønn og påkallelse. Vær årvåkne i dette, med all utholdenhet
i bønn for alle de hellige.'


Bønnen ledsaget av Ånden - vår indre guide - er selve grunnlaget for alt dette.
Å kjempe i bønn, med Guds fulle rustning på er oppskriften apostelen gir
oss til å 'bli sterke i Herren og i hans veldige kraft.' (Ef.6,10).

Jeg tror vi lever i en tid hvor det er viktigere enn noen gang å ha på Guds fulle rustning,
så vi 'kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt.'(v.13)

.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: ons feb 21, 2024 2:54 am
Jeg tror vi lever i en tid hvor det er viktigere enn noen gang å ha på Guds fulle rustning,
så vi 'kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt.'(v.13)
Vel, Senior - jeg er så ugudelig som det vel er mulig å bli - jeg avskyr all overtro - i enhver form. Så "Guds fulle rustning" ville neppe passet min form. Likevel:

Jeg er pasifist (med de vanskeligheter dette fører med seg - bl. a. hvordan vi skal bli kvitt Valdemar den store).
Jeg har aldri gjort noe bevisst for å skade andre (gjelder både dyr og mennesker); det være seg fysisk eller på noen annen måte - og jeg har ingen planer om å endre dét.
Jeg forsøker etter beste evne å tenke logisk - med de vanskeligheter dét medfører.
Jeg har aldri så langt tilbake jeg kan huske hatt en eneste kristeliøs tanke i hodet.
Jeg har aldri sett at "Guds fulle rustning" har hjulpet noen som helst fra noe som helst.

MEN: Jeg har sett at diverse krapyl (svindlere, mordere, voldtektsforbrytere - og misjonærer, prestemenn og annet fanteri) - har begått uhyrligheter av alle slag.

Og jeg eier ikke så mye som en bibel (med unntak av en illustrert én som er trykket på 1600-tallet - men den skal nok bli værende der den er - godt gjemt; ikke for dens innhold, men for dens eventuelle antikvariske verdi).

Dessuten er jeg notorisk ikke-troende - jeg tror IKKE at to pluss to er fire, og jeg tror IKKE at to pluss to er ikke-fire - gitt den alminnelige tallrekke de fleste av oss kjenner, kan jeg både vise og bevise at to pluss to er fire - og jeg kan gi det en logisk konsistent forklaring. Dessuten skjeler jeg litt til statistikk - og jeg kjenner til 0 - NULL - tilfeller der folk har bevist at to pluss to er ikke-fire. Derfor sier jeg at jeg VET at to pluss to er fire. Derfor har jeg heller intet behov for å tro noe som helst fordi VITEN alltid er sterkere enn tro.

Derimot har jeg sett mange tilfeller der TRO har ført folk på ville veier (også fordi man har TRODD at man visste) - og det har du også.

Gå i fred, Senior, men det kan hende du bør tone ned dine bibelhenvisninger. Biber'n er strødd med løgn, uvitenhet og forføreri - og det vet du like godt som meg, sjøl om det nok sitter langt inne å erkjenne det.

Om jeg ønsker deg noe vondt? Nei, slett ikke - tvert i mot! Men tror du ikke sjøl at du bør sette deg ned i ro og mak og studere biber'n med et litt mer kritisk blikk? Og nei, du trenger ikke å svare.

:) ;)

Mvh

BE

P. S. Og du er intelligent nok til å forstå hva jeg skriver.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Fikk kjøpt Guds Fulle Rustning, Bring kjører og leverer...visstnok.

https://www.bing.com/images/create/alie ... ORM=SYDBIC

mvh

Pære F....

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: ons feb 21, 2024 7:35 pm Fikk kjøpt Guds Fulle Rustning, Bring kjører og leverer...visstnok.

mvh

Pære F....
Ser heldigvis ikke ut som noen jeg ville ønske å menge meg med ...

Mvh

BE
som ikke har tenkt så langt ennå ... må ta en tur med Balle (bikkja) ved 9-tia først

P. S. Han er altså registrert i Norsk Kennelklubb som Baldriansen - spør du mine barn og barnebarn heter han Balder - men begge deler er feil, for han er oppkalt etter Balle Klorin i Supperådet

Albananas
Innlegg: 100

Legg inn av Albananas »

Kanskje en av disse to har på seg en salig rustnig?

Fritt etter Brage den gamle.

En mørk natt da Brage var på vei til kilden for å få sitt daglige påfyll, ble han stoppet av en dresskledd mann. -Hva gjør du her? sa mannen. - Har du ikke bedre ting å gjøre enn å drive rundt på steder jeg har ansvar for å holde øde?

Brage stoppet opp og så på mannen foran seg. Mannen hadde en id-lapp festet på jakken sin, konsulent sto det der.
-Jeg går hvor jeg vil, sa Brage. -Ingen skal få stoppet meg i mine gjøremål. Du ser litt bleik ut i den svarte dressen din, er du sikker på at du ikke er dau?

Mannen som var konsulent ble tydelig sint av Brages svar. Han sa, -Er du frekk og? Du vet vel at jeg er hyret inn av øvrigheta? Jeg kan trykke på noen knapper og du vil bli straffet!

Brage klødde seg bak øret og smilte. - Er du sikker på at du er helt frisk? Kanskje du skulle ta noen dager fri, slik at du kan komme til sans og samling?

Konsulenten knyttet neven og hyttet mot Brage i den svarte natta. I sinne ropte han til Brage. -Du er ikke annet en et lite kryp, en som er i min posisjon kan knuse bedritne kryp som deg. Jeg har makt og venner med makt, jeg bestemmer hvor du skal gå og hva du skal gjøre. Umotiverte slappe døgenikter som deg knuser jeg som en mygg mellom mine fingre. Få deg noe fornuftig å gjøre, gjør det jeg forventer at du skal gjøre. Bøy deg etter min vilje nå, ellers skal det bli månelyst her!

-Ja, du sier noe, sa Brage. -Men jeg tror nok du er litt forvirret. Kanskje du er smittet av et virus eller noe? Du burde slappe av mer, kanskje begynne å meditere?

-Men i faens helvete da mann, sa Konsulenten. Han rev av seg jakka, og kastet den i bakken, mens han ropte de verste orden han kunne. Så ble han stående å puste og pese mens øynene freste av rasende sinne. -Jeg er en spinndoktor og finansfyrste, diktatorers rådgiver og konsumer av den frie vilje. Jeg er årsak til kriger og lidelser du knapt har sett. I mitt bilde skaper jeg verden, i mitt bilde skal du bøye deg for min vilje. Som jeg sier skal du gjøre, mine forventninger er din forbannede plikt å oppfylle. Forsvinn fra denne mørke skog, for her bestemmer jeg!

-Så du gir deg ikke, sa Brage. - Du forstår det min bleke mann, at kona mi bor her i skogen. For jeg er ektet med den frie vilje. Derfor kommer jeg hit hver natt, så ofte jeg kan. Men fortell meg nå hvem du egentlig er?

Da sa mannen:

Troll kalles jeg
konfliktskapers fyrtårn
fanatikeres hete leie
konsumeres grådighet
lidelsens faste sete
anklageres årsak
ignoransens bindende lim
hva er vel et troll, om ikke det?

Da svarte Brage.

Dikter kalles jeg
forteller om kildens gaver
bevarer av vekstens minne
en poet, ikke ødelegger
tjener av det evige nuet
åndens inspirerte beveger
erverver av ordets velsignelse
hva er vel en dikter, om ikke det?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Albananas skrev: ons feb 21, 2024 8:41 pm Kanskje en av disse to har på seg en salig rustnig?

Fritt etter Brage den gamle.

En mørk natt da Brage var på vei til kilden for å få sitt daglige påfyll, ble han stoppet av en dresskledd mann. -Hva gjør du her? sa mannen. - Har du ikke bedre ting å gjøre enn å drive rundt på steder jeg har ansvar for å holde øde?

Brage stoppet opp og så på mannen foran seg. Mannen hadde en id-lapp festet på jakken sin, konsulent sto det der.
-Jeg går hvor jeg vil, sa Brage. -Ingen skal få stoppet meg i mine gjøremål. Du ser litt bleik ut i den svarte dressen din, er du sikker på at du ikke er dau?

Mannen som var konsulent ble tydelig sint av Brages svar. Han sa, -Er du frekk og? Du vet vel at jeg er hyret inn av øvrigheta? Jeg kan trykke på noen knapper og du vil bli straffet!

Brage klødde seg bak øret og smilte. - Er du sikker på at du er helt frisk? Kanskje du skulle ta noen dager fri, slik at du kan komme til sans og samling?

Konsulenten knyttet neven og hyttet mot Brage i den svarte natta. I sinne ropte han til Brage. -Du er ikke annet en et lite kryp, en som er i min posisjon kan knuse bedritne kryp som deg. Jeg har makt og venner med makt, jeg bestemmer hvor du skal gå og hva du skal gjøre. Umotiverte slappe døgenikter som deg knuser jeg som en mygg mellom mine fingre. Få deg noe fornuftig å gjøre, gjør det jeg forventer at du skal gjøre. Bøy deg etter min vilje nå, ellers skal det bli månelyst her!

-Ja, du sier noe, sa Brage. -Men jeg tror nok du er litt forvirret. Kanskje du er smittet av et virus eller noe? Du burde slappe av mer, kanskje begynne å meditere?

-Men i faens helvete da mann, sa Konsulenten. Han rev av seg jakka, og kastet den i bakken, mens han ropte de verste orden han kunne. Så ble han stående å puste og pese mens øynene freste av rasende sinne. -Jeg er en spinndoktor og finansfyrste, diktatorers rådgiver og konsumer av den frie vilje. Jeg er årsak til kriger og lidelser du knapt har sett. I mitt bilde skaper jeg verden, i mitt bilde skal du bøye deg for min vilje. Som jeg sier skal du gjøre, mine forventninger er din forbannede plikt å oppfylle. Forsvinn fra denne mørke skog, for her bestemmer jeg!

-Så du gir deg ikke, sa Brage. - Du forstår det min bleke mann, at kona mi bor her i skogen. For jeg er ektet med den frie vilje. Derfor kommer jeg hit hver natt, så ofte jeg kan. Men fortell meg nå hvem du egentlig er?

Da sa mannen:

Troll kalles jeg
konfliktskapers fyrtårn
fanatikeres hete leie
konsumeres grådighet
lidelsens faste sete
anklageres årsak
ignoransens bindende lim
hva er vel et troll, om ikke det?

Da svarte Brage.

Dikter kalles jeg
forteller om kildens gaver
bevarer av vekstens minne
en poet, ikke ødelegger
tjener av det evige nuet
åndens inspirerte beveger
erverver av ordets velsignelse
hva er vel en dikter, om ikke det?
:)
Det var da veldig, da!
:)

Mvh

BE

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: ons feb 21, 2024 8:33 pm
HB4596 skrev: ons feb 21, 2024 7:35 pm Fikk kjøpt Guds Fulle Rustning, Bring kjører og leverer...visstnok.

mvh

Pære F....
Ser heldigvis ikke ut som noen jeg ville ønske å menge meg med ...

Mvh

BE
som ikke har tenkt så langt ennå ... må ta en tur med Balle (bikkja) ved 9-tia først

P. S. Han er altså registrert i Norsk Kennelklubb som Baldriansen - spør du mine barn og barnebarn heter han Balder - men begge deler er feil, for han er oppkalt etter Balle Klorin i Supperådet
Balle Clorin var det fetteren til Balle Råsum i Norsk Rotfruktråd?
Råsum har noen tenner de fleste kan misunne....

mvh

HB, som har husdyr som flyr og kan sitte på veggen.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

BlackEagle skrev: ons feb 21, 2024 10:43 am
Derfor har jeg heller intet behov for å tro noe som helst fordi VITEN alltid er sterkere enn tro.

Jeg er jo ikke uenig i det. Når vi sier vi TROR noe så er det fordi vi ikke kan verifisere det 100% der og da - altså se og sjekke det i nåtid. Men det du og jeg sikkert ikke er enige om, er at jeg mener ALLE tror på noe, mens du påstår du bare forholder deg til det du VET.

Ok, la oss se på det.

Når du sier du ikke tror noe som helst, så stemmer jo ikke det. For strengt tatt kan vi bare vite det vi til enhver tid kan måle og etterprøve der og da.

Fortiden er skjult og fremtiden er skjult. For oss alle.

Så når vi uttaler oss om hendelser i fortid og fremtid, så MÅ vi tro. Alle MÅ det.
Bare det vi kan måle og etterprøve i nåtid VET vi 100% sikkert.
.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: tor feb 22, 2024 12:09 am
BlackEagle skrev: ons feb 21, 2024 10:43 am
Derfor har jeg heller intet behov for å tro noe som helst fordi VITEN alltid er sterkere enn tro.

Jeg er jo ikke uenig i det. Når vi sier vi TROR noe så er det fordi vi ikke kan verifisere det 100% der og da - altså se og sjekke det i nåtid. Men det du og jeg sikkert ikke er enige om, er at jeg mener ALLE tror på noe, mens du påstår du bare forholder deg til det du VET.

Ok, la oss se på det.

Når du sier du ikke tror noe som helst, så stemmer jo ikke det. For strengt tatt kan vi bare vite det vi til enhver tid kan måle og etterprøve der og da.

Fortiden er skjult og fremtiden er skjult. For oss alle.

Så når vi uttaler oss om hendelser i fortid og fremtid, så MÅ vi tro. Alle MÅ det.
Bare det vi kan måle og etterprøve i nåtid VET vi 100% sikkert.
.
Hei, Senior! Det spørs om du bør lese innlegget mitt en gang til - og FÅ MED DEG det jeg skrev om statistikk. Men du må også forstå det!

Altså - hvis f. eks. - F. EKS., ja! - meningsmålinger foran et valg forteller at av de spurte forteller samtlige - dvs. 100 % - at f. eks. - F. EKS., ja! - at Venstre vil vinne valget og få rent flertall på Stortinget - TROR jeg på dét? Selvfølgelig gjør jeg IKKE det! Forteller meningsmålingen at AP, Høyre og Frp ser ut til å komme temmelig likt ut - TROR jeg på dét? Selvfølgelig gjør jeg IKKE det! Men - meningsmålingen som viser rent flertall for Venstre likner ikke engang på tilsvarende måling en måned tidligere, og intet er skjedd i mellomtida som skulle indikere at nettopp Venstre kunne få en slik framgang.- men når det gjelder måling nr. 2 - så støttes den av STATISTIKK, som jeg nevnte. Så - TROR jeg på den, på det nevnte grunnlaget? NEI!!! Jeg har ikke behov for å tro noe som helst! Måling nr. 2 virker kanskje objektivt vurdert mest sannsynlig - men sannsynlighet gjør ingen frelser! Så - ut fra tilgjengelig informasjon - så anser jeg det som MER sannsynlig at måling nr. 2 vil være nærmest det faktiske valgresultat, men det betyr IKKE at jeg tror det vil bli resultatet.

Jeg har ikke BEHOV for noen tro - tro fører mye gæern't med seg, og det VET du godt, også.

I tillegg kan det nevnes at du neppe kan omvende meg om du aldri så mye ønsker det (det var ikke sarkastisk ment). Men ta deg litt tid, og les innleggene mine en gang eller to til - for du er - sannsynligvis - skarp nok til å forstå hva jeg skriver, men du bør ta deg tid - for det er en viss sannsynlighet for at du må endre tankemåten fra det du er vant til. Og når du skriver at "så MÅ vi tro. Alle MÅ det.", så kan du fortelle meg HVORFOR alle "" tro - og HVORFOR du eventuelt har rett.

Ha en god dag, Senior! :)

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: ons feb 21, 2024 11:35 pm
har husdyr som flyr og kan sitte på veggen.
Hmh. Sett slikt. Det har visst jeg også...

Mvh

BE

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Arne Magnus Aasen skrev: man feb 19, 2024 10:09 am Denne evige kampen foregår på alle levelige planeter i universet. På noen planeter vinner egoismen og da ser vi at evolusjonen stopper opp og livet utsletter seg selv, for egoismen har ingen plass i univeret hvis det er herskende. Skaperens mening er at kun der altruismen vinner kampen mot egoismen og dermed blir herskende, ja, da kan livet på den planeten hvor det skjer befolke andre planeter gjennom interstellare reiser.

Vår planet er en taperplanet og om ikke lenge fra nå, så vil menneskeheten utslette seg selv fordi egoismen ble vinneren i evolusjonsprosessen.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Cassandra skrev: tor feb 22, 2024 11:31 am
Her har du forklaringen med illustrasjoner: https://www.quora.com/Why-is-North-Amer ... s-released
Jo lengre unna du kommer kloden jo mer kan du se av totalen. Jeg tipper at fotoet er tatt fra en lav høyde rett utenfor atmosfæren og da møter du på dette fenomenet.

mvh

HB.

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

BlackEagle skrev: tor feb 22, 2024 11:24 am
Men ta deg litt tid, og les innleggene mine en gang eller to til - for du er - sannsynligvis - skarp nok til å forstå hva jeg skriver, men du bør ta deg tid - for det er en viss sannsynlighet for at du må endre tankemåten fra det du er vant til. Og når du skriver at "så MÅ vi tro. Alle MÅ det.", så kan du fortelle meg HVORFOR alle "" tro - og HVORFOR du eventuelt har rett.

Ha en god dag, Senior! :)
Takk i like måte! (rettere: god natt!)

Ja, det var dette at du ALDRI TROR noe i hele tatt, sier du. Da kan det se ut som at du er et sjelden unntak, siden
du ikke har noen som helst mening om hendelser verken i fortid eller i framtid.
Men det har du selvsagt!

Du gjør bare en språklig vri av det hele! Du bruker ordet SANNSYNLIGVIS, som jo går på akkurat det samme. Antageligvis, sannsynligvis, kanskje, forhåpentligvis osv - alt dette er uttrykk for at en IKKE VET SIKKERT.
Og alt som en ikke vet sikkert, det kan også uttrykkes med at det er noe en tror, antar eller mener.
Jeg tror nemlig ikke du har ET STORT HULL i tankene dine om det som går på fortidige eller framtidige hendelser.
Du - i likhet med alle andre har tanker om dette.
Og forresten så VET JEG (fra tidligere debatter) at du har meget bestemte meninger om hvordan alt ble til i tidenes morgen, og hvordan planter og dyr oppstod fra en enkel celle og utviklet seg til det vi ser rundt oss i dag. Dette er
nødvendigvis noe du TROR. Utfra visse funn, riktignok. Men du kan aldri vite dette med 100% sikkerhet.
.


.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: man feb 19, 2024 10:09 am

Denne evige kampen foregår på alle levelige planeter i universet. På noen planeter vinner egoismen og da ser vi at evolusjonen stopper opp og livet utsletter seg selv, for egoismen har ingen plass i univeret hvis det er herskende. Skaperens mening er at kun der altruismen vinner kampen mot egoismen og dermed blir herskende, ja, da kan livet på den planeten hvor det skjer befolke andre planeter gjennom interstellare reiser.

Vår planet er en taperplanet og om ikke lenge fra nå, så vil menneskeheten utslette seg selv fordi egoismen ble vinneren i evolusjonsprosessen.
Nå må jeg gjøre deg oppmerksom på det faktum at det til nå ikke er observert én eneste en planet som gir oss grunn til å tro at den er levelig, at det finnes liv der og at den er befolket.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1047
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Karatel skrev: fre feb 23, 2024 8:05 am
Arne Magnus Aasen skrev: man feb 19, 2024 10:09 am

Denne evige kampen foregår på alle levelige planeter i universet. På noen planeter vinner egoismen og da ser vi at evolusjonen stopper opp og livet utsletter seg selv, for egoismen har ingen plass i univeret hvis det er herskende. Skaperens mening er at kun der altruismen vinner kampen mot egoismen og dermed blir herskende, ja, da kan livet på den planeten hvor det skjer befolke andre planeter gjennom interstellare reiser.

Vår planet er en taperplanet og om ikke lenge fra nå, så vil menneskeheten utslette seg selv fordi egoismen ble vinneren i evolusjonsprosessen.
Nå må jeg gjøre deg oppmerksom på det faktum at det til nå ikke er observert én eneste en planet som gir oss grunn til å tro at den er levelig, at det finnes liv der og at den er befolket.
Arne svarer
Greit nok det, men det er lov Å BRUKE HUE.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: søn feb 18, 2024 1:15 pm
Merkelige greier, BE. Hvordan kan gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden i rom-kulde og totalt mørke - før solen, månen og stjernene ble skapt?

Og Guds ånd svevde over isen...
Tja ... her kan det foreligge en liten oversettelsesfeil. Det kan være at det var

...og en svart ørn svevde over isen (eller vannene - hva vet jeg?)

Mvh

BE
tidvis høytflyvende - uten å gå nærmere inn på dét
:)

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: fre feb 23, 2024 10:34 am
immediately skrev: søn feb 18, 2024 1:15 pm
Merkelige greier, BE. Hvordan kan gress, planter som sår seg, frukttrær som bærer frukt med frø i, spire fram på jorden i rom-kulde og totalt mørke - før solen, månen og stjernene ble skapt?

Og Guds ånd svevde over isen...
Tja ... her kan det foreligge en liten oversettelsesfeil. Det kan være at det var

...og en svart ørn svevde over isen (eller vannene - hva vet jeg?)

Mvh

BE
tidvis høytflyvende - uten å gå nærmere inn på dét
:)
:lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»