Guds fulle rustning

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Re: Guds fulle rustning

Legg inn av Karatel »

Arne Magnus Aasen skrev: fre feb 23, 2024 9:35 am
Karatel skrev: fre feb 23, 2024 8:05 am
Arne Magnus Aasen skrev: man feb 19, 2024 10:09 am

Denne evige kampen foregår på alle levelige planeter i universet. På noen planeter vinner egoismen og da ser vi at evolusjonen stopper opp og livet utsletter seg selv, for egoismen har ingen plass i univeret hvis det er herskende. Skaperens mening er at kun der altruismen vinner kampen mot egoismen og dermed blir herskende, ja, da kan livet på den planeten hvor det skjer befolke andre planeter gjennom interstellare reiser.

Vår planet er en taperplanet og om ikke lenge fra nå, så vil menneskeheten utslette seg selv fordi egoismen ble vinneren i evolusjonsprosessen.
Nå må jeg gjøre deg oppmerksom på det faktum at det til nå ikke er observert én eneste en planet som gir oss grunn til å tro at den er levelig, at det finnes liv der og at den er befolket.
Arne svarer
Greit nok det, men det er lov Å BRUKE HUE.
Nå fikk du meg til å huske mannen som hadde så mange barn og som beklaget seg overfor en venn.

- Jeg skjønner det ikke, kona mi får barn hvert eneste år og det blir altfor mange. Hva skal jeg gjøre?

- Nå må du begynne å bruke hue.

Det går et par dager og de møtes igjen.

-Nå har jeg gjort som du sa og brukt hue, men det gjorde så jævlig vondt i ørene, jeg fikk dem nesten revet av.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: fre feb 23, 2024 4:45 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre feb 23, 2024 9:35 am
Karatel skrev: fre feb 23, 2024 8:05 am

Nå må jeg gjøre deg oppmerksom på det faktum at det til nå ikke er observert én eneste en planet som gir oss grunn til å tro at den er levelig, at det finnes liv der og at den er befolket.
Arne svarer
Greit nok det, men det er lov Å BRUKE HUE.
Nå fikk du meg til å huske mannen som hadde så mange barn og som beklaget seg overfor en venn.

- Jeg skjønner det ikke, kona mi får barn hvert eneste år og det blir altfor mange. Hva skal jeg gjøre?

- Nå må du begynne å bruke hue.

Det går et par dager og de møtes igjen.

-Nå har jeg gjort som du sa og brukt hue, men det gjorde så jævlig vondt i ørene, jeg fikk dem nesten revet av.
:lol: :lol: :lol:

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

HB4596 skrev: tor feb 22, 2024 7:51 pm Jo lengre unna du kommer kloden jo mer kan du se av totalen. Jeg tipper at fotoet er tatt fra en lav høyde rett utenfor atmosfæren og da møter du på dette fenomenet.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Cassandra skrev: fre feb 23, 2024 8:43 pm
HB4596 skrev: tor feb 22, 2024 7:51 pm Jo lengre unna du kommer kloden jo mer kan du se av totalen. Jeg tipper at fotoet er tatt fra en lav høyde rett utenfor atmosfæren og da møter du på dette fenomenet.
Tror du sitter hjemme og sniffer lim.
Kan ikke du heller å gå i dialog med en muslim
og spørre hvorfor han ikke spiser svin?
Bare et godt råd fra meg på vers og rim.

;)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

immediately skrev: fre feb 23, 2024 9:09 pm
Cassandra skrev: fre feb 23, 2024 8:43 pm
HB4596 skrev: tor feb 22, 2024 7:51 pm Jo lengre unna du kommer kloden jo mer kan du se av totalen. Jeg tipper at fotoet er tatt fra en lav høyde rett utenfor atmosfæren og da møter du på dette fenomenet.
Tror du sitter hjemme og sniffer lim.
Kan ikke du heller å gå i dialog med en muslim
og spørre hvorfor han ikke spiser svin?
Bare et godt råd fra meg på vers og rim.

;)
Jeg antar du vet at muslim er verdens beste og tryggeste prevensjonsmiddel?

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Cassandra skrev: fre feb 23, 2024 8:43 pm
HB4596 skrev: tor feb 22, 2024 7:51 pm Jo lengre unna du kommer kloden jo mer kan du se av totalen. Jeg tipper at fotoet er tatt fra en lav høyde rett utenfor atmosfæren og da møter du på dette fenomenet.
Du fikk formelen, og du overser den ved å vise ny spekulasjon av samme type.
Kan du være snill og lage en ny tråd om dette? Gjerne med en klar overskrift hva du skal frem til.
Jeg personlig finner det er artig med folk som tror på en flat jord. Men hold det i egen tråden der det hører hjemme. Og ja. Jeg skal svare deg der, hvis du har egne kommentarer. til det du legger ut.

I denne tråden har du fått svar, noe du ikke har kommenteret og neppe har nok i magen til å kommentere.
Videre kommentarer utenfor din egen opprettet tråd vil ikke bli kommentert av undertegnede.

mvh

30% som sier over og ut til deg i denne tråden.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: fre feb 23, 2024 2:25 am
BlackEagle skrev: tor feb 22, 2024 11:24 am
Men ta deg litt tid, og les innleggene mine en gang eller to til - for du er - sannsynligvis - skarp nok til å forstå hva jeg skriver, men du bør ta deg tid - for det er en viss sannsynlighet for at du må endre tankemåten fra det du er vant til. Og når du skriver at "så MÅ vi tro. Alle MÅ det.", så kan du fortelle meg HVORFOR alle "" tro - og HVORFOR du eventuelt har rett.

Ha en god dag, Senior! :)
Takk i like måte! (rettere: god natt!)

Ja, det var dette at du ALDRI TROR noe i hele tatt, sier du. Da kan det se ut som at du er et sjelden unntak, siden
du ikke har noen som helst mening om hendelser verken i fortid eller i framtid.
Men det har du selvsagt!

Du gjør bare en språklig vri av det hele! Du bruker ordet SANNSYNLIGVIS, som jo går på akkurat det samme. Antageligvis, sannsynligvis, kanskje, forhåpentligvis osv - alt dette er uttrykk for at en IKKE VET SIKKERT.
Og alt som en ikke vet sikkert, det kan også uttrykkes med at det er noe en tror, antar eller mener.
Jeg tror nemlig ikke du har ET STORT HULL i tankene dine om det som går på fortidige eller framtidige hendelser.
Du - i likhet med alle andre har tanker om dette.
Og forresten så VET JEG (fra tidligere debatter) at du har meget bestemte meninger om hvordan alt ble til i tidenes morgen, og hvordan planter og dyr oppstod fra en enkel celle og utviklet seg til det vi ser rundt oss i dag. Dette er
nødvendigvis noe du TROR. Utfra visse funn, riktignok. Men du kan aldri vite dette med 100% sikkerhet.
..
Hei, Senior, og takk for hyggelig tilbakemelding!

Men du er nok litt på villspor (det betyr bl. al. at dine guder IKKE har ledet deg på rett vei ...). At jeg ikke tror, betyr ikke at jeg tror det motsatte - for jeg tror ikke det heller. Jeg tror IKKE at to pluss to er fire - og jeg tror IKKE det motsatte. Og jeg har så definitivt en mening om saker og ting, ja! F. eks. er jeg pasifist - fordi jeg mener det er det fornuftigste, men ikke fordi jeg "tror" det er det eneste rette. Men som nevnt så kan jeg gi det regnestykket en logisk konsistent forklaring - og uten at en eneste sjel er kjent for å bevise at svaret er feil. Derfor bygger jeg også på statistikk - som i alle tilfeller også viser at svaret er fire og ikkeno' annet. Og DA - vet jeg. Dessuten har jeg ikke behov for noen tro.

Apropos kjenner jeg ikke til en eneste statistikk som viser at minst én person er havnet i himmel eller helsike. Det strider også mot all logikk. Da kan jeg si at det vrøvlet er bare vrøvl. Derimot har jeg ingen holdepunkter for at en eller annen gud ikke startet Big Bang. Men det er ingenting som tyder på det, og begrepet "gud" har ikke engang en enhetlig definisjon. Jeg skal holde muligheten åpenj, men den åpningen er nok temmelig trang.

Mvh

BE
som tar seg en te-knekt og ei pipe med no'godt i - "nå fyker'n rundt på fjorten blank!"

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: fre feb 23, 2024 10:52 pm
immediately skrev: fre feb 23, 2024 9:09 pm
Cassandra skrev: fre feb 23, 2024 8:43 pm

Tror du sitter hjemme og sniffer lim.
Kan ikke du heller gå i dialog med en muslim
og spørre hvorfor han ikke spiser svin?
Bare et godt råd fra meg på vers og rim.

;)
Jeg antar du vet at muslim er verdens beste og tryggeste prevensjonsmiddel?
Klart jeg vet det. Alle vet jo det!
I stedet for å knyte fast kyskhetsbelte,
brukes muslim til å lime musa igjen.
Og hindre dama å ha samleie med andre menn.
Sist redigert av immediately den lør feb 24, 2024 1:16 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: lør feb 24, 2024 12:00 am
Mvh

BE
som tar seg en te-knekt og ei pipe med no'godt i - "nå fyker'n rundt på fjorten blank!"
Den te-knekten kan du ha for deg sjøl.
Har ikke sans for brennevin og øl.
Men pipa med "no´godt" i, den frister djevelsk!
Til den har jeg livet ut satt min elsk.


Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

HB4596 skrev: fre feb 23, 2024 11:58 pm
I denne tråden har du fått svar, noe du ikke har kommenteret og neppe har nok i magen til å kommentere.
Videre kommentarer utenfor din egen opprettet tråd vil ikke bli kommentert av undertegnede.

mvh

30% som sier over og ut til deg i denne tråden.
Enig! En tråd bør stort sett handle om det temaet trådens overskrift angir. Litt 'småsnakk' utenom går greit, men tar en opp en sak som går i en helt annen retning, da bør det bli en egen tråd. Mener jeg. ;)
.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

HB4596 skrev: fre feb 23, 2024 11:58 pm
Cassandra skrev: fre feb 23, 2024 8:43 pm
HB4596 skrev: tor feb 22, 2024 7:51 pm Jo lengre unna du kommer kloden jo mer kan du se av totalen. Jeg tipper at fotoet er tatt fra en lav høyde rett utenfor atmosfæren og da møter du på dette fenomenet.
Du fikk formelen, og du overser den ved å vise ny spekulasjon av samme type.
Kan du være snill og lage en ny tråd om dette? Gjerne med en klar overskrift hva du skal frem til.
Jeg personlig finner det er artig med folk som tror på en flat jord. Men hold det i egen tråden der det hører hjemme. Og ja. Jeg skal svare deg der, hvis du har egne kommentarer. til det du legger ut.

I denne tråden har du fått svar, noe du ikke har kommenteret og neppe har nok i magen til å kommentere.
Videre kommentarer utenfor din egen opprettet tråd vil ikke bli kommentert av undertegnede.

mvh

30% som sier over og ut til deg i denne tråden.
Hei, HB4596!

Min post fre feb 23, 2024 9:09 pm
var ikke ment som svar til deg, men Cassandra.
Til hans post fre feb 23, 2024 8:43 pm.
Håper du ikke på meg ble forbanna.

:D

Cassandra
Innlegg: 37

Legg inn av Cassandra »

Det var Arne Magnus Aasen som begynte å snakke om planeter. Ikke jeg.
Om han snakker om planeter så har jeg lov til å svare på det. Så enkelt er det.
Arne Magnus Aasen skrev: man feb 19, 2024 10:09 am Denne evige kampen foregår på alle levelige planeter i universet. På noen planeter vinner egoismen og da ser vi at evolusjonen stopper opp og livet utsletter seg selv, for egoismen har ingen plass i univeret hvis det er herskende. Skaperens mening er at kun der altruismen vinner kampen mot egoismen og dermed blir herskende, ja, da kan livet på den planeten hvor det skjer befolke andre planeter gjennom interstellare reiser.

Vår planet er en taperplanet og om ikke lenge fra nå, så vil menneskeheten utslette seg selv fordi egoismen ble vinneren i evolusjonsprosessen.

Det var HB4596 som ikke klarte å forklare videoen jeg postet.
Jo lengre unna du kommer kloden jo mer kan du se av totalen. Jeg tipper at fotoet er tatt fra en lav høyde rett utenfor atmosfæren og da møter du på dette fenomenet.
Morsomt. :lol:

Derfor postet jeg en video til som fullstendig knuste hans dårlige argument.

Resultatet ble at flere av dere ble sutrete. Beklager det barn....

Beklager det.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

immediately skrev: lør feb 24, 2024 5:51 am Hei, HB4596!

Min post fre feb 23, 2024 9:09 pm
var ikke ment som svar til deg, men Cassandra.
Til hans post fre feb 23, 2024 8:43 pm.
Håper du ikke på meg ble forbanna.

:D
Ta det med ro. Jeg så faktisk at du siterte Cassandra, så jeg så at svaret var skrevet til han.
Likte forresten kommentaren litt ovenfor med lim til musa. Har ikke ledd så godt på lenge.
:D

mvh

HB som leser disse sider med godt humør.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 10:27 am Det var Arne Magnus Aasen som begynte å snakke om planeter. Ikke jeg.
Om han snakker om planeter så har jeg lov til å svare på det. Så enkelt er det.
Så snakk om planeter i stedet for flat jord.
Cassandra skrev: lør feb 24, 2024 10:27 am Det var HB4596 som ikke klarte å forklare videoen jeg postet.
Hvis du ikke forsto illustrasjonen som var lagt ved, så er det ingen som kan hjelpe deg.

mvh

HB.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: lør feb 24, 2024 1:13 am
BlackEagle skrev: lør feb 24, 2024 12:00 am
Mvh

BE
som tar seg en te-knekt og ei pipe med no'godt i - "nå fyker'n rundt på fjorten blank!"
Den te-knekten kan du ha for deg sjøl.
Har ikke sans for brennevin og øl.
Men pipa med "no´godt" i, den frister djevelsk!
Til den har jeg livet ut satt min elsk.

:D

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

HB4596 skrev: lør feb 24, 2024 8:19 pm
immediately skrev: lør feb 24, 2024 5:51 am Hei, HB4596!

Min post fre feb 23, 2024 9:09 pm
var ikke ment som svar til deg, men Cassandra.
Til hans post fre feb 23, 2024 8:43 pm.
Håper du ikke på meg ble forbanna.

:D
Ta det med ro. Jeg så faktisk at du siterte Cassandra, så jeg så at svaret var skrevet til han.
Likte forresten kommentaren litt ovenfor med lim til musa. Har ikke ledd så godt på lenge.
:D

mvh

HB som leser disse sider med godt humør.
Det er bra.
Og godt humør må man ha!

:D

Mvh Imm

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Albananas skrev: ons feb 21, 2024 8:41 pm Kanskje en av disse to har på seg en salig rustnig?

Fritt etter Brage den gamle.

En mørk natt da Brage var på vei til kilden for å få sitt daglige påfyll, ble han stoppet av en dresskledd mann. -Hva gjør du her? sa mannen. - Har du ikke bedre ting å gjøre enn å drive rundt på steder jeg har ansvar for å holde øde?

Brage stoppet opp og så på mannen foran seg. Mannen hadde en id-lapp festet på jakken sin, konsulent sto det der.
-Jeg går hvor jeg vil, sa Brage. -Ingen skal få stoppet meg i mine gjøremål. Du ser litt bleik ut i den svarte dressen din, er du sikker på at du ikke er dau?

Mannen som var konsulent ble tydelig sint av Brages svar. Han sa, -Er du frekk og? Du vet vel at jeg er hyret inn av øvrigheta? Jeg kan trykke på noen knapper og du vil bli straffet!

Brage klødde seg bak øret og smilte. - Er du sikker på at du er helt frisk? Kanskje du skulle ta noen dager fri, slik at du kan komme til sans og samling?

Konsulenten knyttet neven og hyttet mot Brage i den svarte natta. I sinne ropte han til Brage. -Du er ikke annet en et lite kryp, en som er i min posisjon kan knuse bedritne kryp som deg. Jeg har makt og venner med makt, jeg bestemmer hvor du skal gå og hva du skal gjøre. Umotiverte slappe døgenikter som deg knuser jeg som en mygg mellom mine fingre. Få deg noe fornuftig å gjøre, gjør det jeg forventer at du skal gjøre. Bøy deg etter min vilje nå, ellers skal det bli månelyst her!

-Ja, du sier noe, sa Brage. -Men jeg tror nok du er litt forvirret. Kanskje du er smittet av et virus eller noe? Du burde slappe av mer, kanskje begynne å meditere?

-Men i faens helvete da mann, sa Konsulenten. Han rev av seg jakka, og kastet den i bakken, mens han ropte de verste orden han kunne. Så ble han stående å puste og pese mens øynene freste av rasende sinne. -Jeg er en spinndoktor og finansfyrste, diktatorers rådgiver og konsumer av den frie vilje. Jeg er årsak til kriger og lidelser du knapt har sett. I mitt bilde skaper jeg verden, i mitt bilde skal du bøye deg for min vilje. Som jeg sier skal du gjøre, mine forventninger er din forbannede plikt å oppfylle. Forsvinn fra denne mørke skog, for her bestemmer jeg!

-Så du gir deg ikke, sa Brage. - Du forstår det min bleke mann, at kona mi bor her i skogen. For jeg er ektet med den frie vilje. Derfor kommer jeg hit hver natt, så ofte jeg kan. Men fortell meg nå hvem du egentlig er?

Da sa mannen:

Troll kalles jeg
konfliktskapers fyrtårn
fanatikeres hete leie
konsumeres grådighet
lidelsens faste sete
anklageres årsak
ignoransens bindende lim
hva er vel et troll, om ikke det?

Da svarte Brage.

Dikter kalles jeg
forteller om kildens gaver
bevarer av vekstens minne
en poet, ikke ødelegger
tjener av det evige nuet
åndens inspirerte beveger
erverver av ordets velsignelse
hva er vel en dikter, om ikke det?
En "velkledd" fortelling, Albananas.
Har du mer på lager?

Tommel! :D

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

Senior skrev: ons feb 21, 2024 2:54 am
Vi lever i et samfunn som er åndelig forurenset, så i løpet av en kveld fremfor TV, PC
eller mobil blir vi matet med åndelig 'mat' som gjør oss alt annet enn godt - ja som
rett og slett kan forgifte oss.
Troen kommer av forkynnelsen, som Bibelen i Rom.10,17 - og det er sant.
Det gjelder både rett tro og feil tro. Feil tro vil fylle oss med frykt og bekymring, og
gjøre oss motløse og redde. Alle de media som daglig 'forkynner' for oss kan lett føre
oss på avveier
.
Skrev dette tidligere (og mener det fortsatt ;) ).
Det kunne vært litt interessant å få noen tilbakemeldinger på dette. Hvordan er det - er det flere enn meg som er litt på vakt med hensyn til hva de tar inn fra diverse media, og innser at noe er absolutt ikke bra se på og dvele ved?
.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: tor feb 15, 2024 9:46 pm

Hva himmelrommet er for nåtidens mennesker som har digre teleskop, romsonder, realativitetsteori osv, er én sak. En helt annen sak er hva himmelrommet var for de menneskene som levde for to tusen år siden og som ikke hadde teleskop, romsonder, realtivitetsteori osv. men ikke hadde annet å holde seg til enn det de så med det blotte øyet.

Vi kan være sikre på at når de brukte adjektivet epiouranios- ἐπουράνιος- , hadde de ingen forestilling om det vi mener med himmelrommet. Deres himmelrom var noe helt annet, troende nå idag tror all vitenskap til tross fortsatt på det samme himmelrom som man trodde på for 2000 år side.
Spurte Copilot: I eldre bibler står det "himlene", ikke "himmelen".

Svaret jeg fikk: "I eldre bibler finner vi referanser til flere himler, og disse har ulike betegnelser. Her er noen av dem:

Første himmel: Dette refererer ofte til den atmosfæriske himmelen, der skyene og fuglene befinner seg.
Andre himmel: Dette kan tolkes som stjernehimmelen eller det kosmiske rommet, der solen, månen og stjernene er plassert.
Tredje himmel: Dette begrepet finner vi i Paulus’ brev til korinterne i Det nye testamentet. Det er knyttet til en åndelig dimensjon eller paradis, der Gud bor.
Fjerde himmel: Dette er mindre vanlig, men noen tolker det som et høyere nivå av åndelig eksistens.
Det er viktig å merke seg at disse begrepene ikke alltid har en entydig betydning, og tolkningene kan variere. De reflekterer imidlertid en dypere forståelse av det åndelige og det guddommelige i bibelsk kontekst."

Himmelrommet betyr kanskje det samme som himlene?

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Senior skrev: søn feb 25, 2024 12:46 am
Senior skrev: ons feb 21, 2024 2:54 am
Vi lever i et samfunn som er åndelig forurenset, så i løpet av en kveld fremfor TV, PC
eller mobil blir vi matet med åndelig 'mat' som gjør oss alt annet enn godt - ja som
rett og slett kan forgifte oss.
Troen kommer av forkynnelsen, som Bibelen i Rom.10,17 - og det er sant.
Det gjelder både rett tro og feil tro. Feil tro vil fylle oss med frykt og bekymring, og
gjøre oss motløse og redde. Alle de media som daglig 'forkynner' for oss kan lett føre
oss på avveier
.
Skrev dette tidligere (og mener det fortsatt ;) ).
Det kunne vært litt interessant å få noen tilbakemeldinger på dette. Hvordan er det - er det flere enn meg som er litt på vakt med hensyn til hva de tar inn fra diverse media, og innser at noe er absolutt ikke bra se på og dvele ved?
.
Hei igjen Senior.

Takk for siste diskusjon vi hadde på VGD
rett før moderator stengte det ned. *
Fint at du óg har funnet veien til FriDiskusjon
så vi kan diskutere den kristne religion.

;)

* alt er lagret på pc

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: tor feb 15, 2024 9:31 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor feb 15, 2024 7:29 am
Hva tror du Paulus mener med ....ondskapens åndehær i himmelrommet, Senior? Finnes det ondskap i himmelrommet? Hva består en åndehær i himmelrommet av? Mener Paulus universet med himmelrommet? Snakket Jesus noensinne om noen ....ondskapens åndehær i himmelrommet?
Hei, arma!

Nå skrev du faktisk et riktig godt - og fornuftig - innlegg!
:)

Stå på!

Mvh

BE
Håper han blir kvitt sin megalomani.
Han er ingen profet, det har vi alle forstått.
Den ene atter den andre uoppfylte profeti,
utsetter ham bare lagelig til for hogg, spe og spott.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

immediately skrev: søn feb 25, 2024 12:49 am
Karatel skrev: tor feb 15, 2024 9:46 pm

Hva himmelrommet er for nåtidens mennesker som har digre teleskop, romsonder, realativitetsteori osv, er én sak. En helt annen sak er hva himmelrommet var for de menneskene som levde for to tusen år siden og som ikke hadde teleskop, romsonder, realtivitetsteori osv. men ikke hadde annet å holde seg til enn det de så med det blotte øyet.

Vi kan være sikre på at når de brukte adjektivet epiouranios- ἐπουράνιος- , hadde de ingen forestilling om det vi mener med himmelrommet. Deres himmelrom var noe helt annet, troende nå idag tror all vitenskap til tross fortsatt på det samme himmelrom som man trodde på for 2000 år side.
Spurte Copilot: I eldre bibler står det "himlene", ikke "himmelen".

Svaret jeg fikk: "I eldre bibler finner vi referanser til flere himler, og disse har ulike betegnelser. Her er noen av dem:

Første himmel: Dette refererer ofte til den atmosfæriske himmelen, der skyene og fuglene befinner seg.
Andre himmel: Dette kan tolkes som stjernehimmelen eller det kosmiske rommet, der solen, månen og stjernene er plassert.
Tredje himmel: Dette begrepet finner vi i Paulus’ brev til korinterne i Det nye testamentet. Det er knyttet til en åndelig dimensjon eller paradis, der Gud bor.
Fjerde himmel: Dette er mindre vanlig, men noen tolker det som et høyere nivå av åndelig eksistens.
Det er viktig å merke seg at disse begrepene ikke alltid har en entydig betydning, og tolkningene kan variere. De reflekterer imidlertid en dypere forståelse av det åndelige og det guddommelige i bibelsk kontekst."

Himmelrommet betyr kanskje det samme som himlene?
... og noen hevder til og med å ha vært i den syvende himmel ...

Mvh

BE
som sjøl om han betrakter seg som rimelig jordnær, som nevnt kjenner til - og har lest; flere ganger, og den står fortsatt i bokylla mi (ja, jeg er så gammel at jeg har fysiske bøker) - T. Å. Bringsværds "Den som står med begge beina på jorda, står stille"

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: søn feb 25, 2024 12:46 am
Senior skrev: ons feb 21, 2024 2:54 am
Vi lever i et samfunn som er åndelig forurenset, så i løpet av en kveld fremfor TV, PC
eller mobil blir vi matet med åndelig 'mat' som gjør oss alt annet enn godt - ja som
rett og slett kan forgifte oss.
Troen kommer av forkynnelsen, som Bibelen i Rom.10,17 - og det er sant.
Det gjelder både rett tro og feil tro. Feil tro vil fylle oss med frykt og bekymring, og
gjøre oss motløse og redde. Alle de media som daglig 'forkynner' for oss kan lett føre
oss på avveier
.
Skrev dette tidligere (og mener det fortsatt ;) ).
Det kunne vært litt interessant å få noen tilbakemeldinger på dette. Hvordan er det - er det flere enn meg som er litt på vakt med hensyn til hva de tar inn fra diverse media, og innser at noe er absolutt ikke bra se på og dvele ved?
.
Jeg har en viss sympati for ditt syn der, Senior, men hvis vi sorterer vekk det vi ikke liker - hvordan skal vi beskytte oss mot det da? Hvordan skal f. eks. du eller jeg beskytte oss mot djevler om vi skrur av TV'n når det snakkes om krig i Ukraina og på Gaza (dvs. djevler i Russland og Israel)? Og tjener vi ikke noen ganger på å ta medisin (lese ubehagelige nyheter) sjøl om den smaker vondt?

Mvh

BE
som neppe gjør som strutsen

Brukeravatar
Senior
Innlegg: 110

Legg inn av Senior »

immediately skrev: søn feb 25, 2024 1:26 am
Hei igjen Senior.

Takk for siste diskusjon vi hadde på VGD
rett før moderator stengte det ned. *
Fint at du óg har funnet veien til FriDiskusjon
så vi kan diskutere den kristne religion.

;)

* alt er lagret på pc



Takk for sist til deg også ;)

Ja, vi hadde vel noen friske debatter på VGD du og jeg også, så vidt jeg husker ;)
Veldig synd at VGD ble lagt ned. Det var et skikkelig livlig forum, med mange kunnskapsrike og interessante debattanter. Jeg var på det forumet iallfall fra 2010 til det stengte ned i 2022. Først under nicket 'Vestavind', før jeg gikk over til 'Senior' i 2015, eller der omkring.

Jeg har også lagret noen av disse debattene på PC'en min, men mye er nok borte. Du har vel antakelig heller ikke lagret absolutt ALT, vil jeg tro…(?)

Vi kan jo finne NOE igjen på web.archive - et nettsted som lagrer gamle websider, som jeg linker til under her, og som viser et utsnitt av 'Religion og livssyn' fra februar 2016.
Vi finner jo noen gode gamle debattanter der - som f.eks. deFORD, alberts, CasinoRoyale m.fl. Noen av disse er vel kanskje med her på FD også (?). Savner særlig deFORD. En klok mann. Og morsom, ikke minst ;)

https://web.archive.org/web/20160220161 ... g-livssyn/
.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Senior skrev: man feb 26, 2024 1:39 am
Jeg har også lagret noen av disse debattene på PC'en min, men mye er nok borte. Du har vel antakelig heller ikke lagret absolutt ALT, vil jeg tro…(?)

Vi kan jo finne NOE igjen på web.archive - et nettsted som lagrer gamle websider, som jeg linker til under her, og som viser et utsnitt av 'Religion og livssyn' fra februar 2016.
Vi finner jo noen gode gamle debattanter der - som f.eks. deFORD, alberts, CasinoRoyale m.fl. Noen av disse er vel kanskje med her på FD også (?). Savner særlig deFORD. En klok mann. Og morsom, ikke minst ;)

https://web.archive.org/web/20160220161 ... g-livssyn/
.
Jeg kan hilse fra deF0RD; jeg har litt kontakt med ham nå og da, og har vært på besøk der en gang, også. Alberts er gått til de evige jaktmarker, men det visste du kanskje.

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

immediately skrev: søn feb 25, 2024 12:49 am
Karatel skrev: tor feb 15, 2024 9:46 pm

Hva himmelrommet er for nåtidens mennesker som har digre teleskop, romsonder, realativitetsteori osv, er én sak. En helt annen sak er hva himmelrommet var for de menneskene som levde for to tusen år siden og som ikke hadde teleskop, romsonder, realtivitetsteori osv. men ikke hadde annet å holde seg til enn det de så med det blotte øyet.

Vi kan være sikre på at når de brukte adjektivet epiouranios- ἐπουράνιος- , hadde de ingen forestilling om det vi mener med himmelrommet. Deres himmelrom var noe helt annet, troende nå idag tror all vitenskap til tross fortsatt på det samme himmelrom som man trodde på for 2000 år side.
Spurte Copilot: I eldre bibler står det "himlene", ikke "himmelen".

Svaret jeg fikk: "I eldre bibler finner vi referanser til flere himler, og disse har ulike betegnelser. Her er noen av dem:

Første himmel: Dette refererer ofte til den atmosfæriske himmelen, der skyene og fuglene befinner seg.
Andre himmel: Dette kan tolkes som stjernehimmelen eller det kosmiske rommet, der solen, månen og stjernene er plassert.
Tredje himmel: Dette begrepet finner vi i Paulus’ brev til korinterne i Det nye testamentet. Det er knyttet til en åndelig dimensjon eller paradis, der Gud bor.
Fjerde himmel: Dette er mindre vanlig, men noen tolker det som et høyere nivå av åndelig eksistens.
Det er viktig å merke seg at disse begrepene ikke alltid har en entydig betydning, og tolkningene kan variere. De reflekterer imidlertid en dypere forståelse av det åndelige og det guddommelige i bibelsk kontekst."

Himmelrommet betyr kanskje det samme som himlene?
For å forklare de tilsynelatende bevegelsene til sol, måne, planeter og stjerner forstilte Aristoteles seg at himmelen besto av flere krystallsfærer, den ene utenpå den andre. Denne forestillingen holdt seg helt fram 1500-tallet. Det er jo meget mulig at de som skrev NT kjente til disse krystallsfærene, hvordan de mente at de skulle trenge gjnnom dem, er en annen sak. Men for dem som skrev GT, må disse sfærene ha vært helt ukjente.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Senior skrev: søn feb 25, 2024 12:46 am
Senior skrev: ons feb 21, 2024 2:54 am
Vi lever i et samfunn som er åndelig forurenset, så i løpet av en kveld fremfor TV, PC
eller mobil blir vi matet med åndelig 'mat' som gjør oss alt annet enn godt - ja som
rett og slett kan forgifte oss.
Troen kommer av forkynnelsen, som Bibelen i Rom.10,17 - og det er sant.
Det gjelder både rett tro og feil tro. Feil tro vil fylle oss med frykt og bekymring, og
gjøre oss motløse og redde. Alle de media som daglig 'forkynner' for oss kan lett føre
oss på avveier
.
Skrev dette tidligere (og mener det fortsatt ;) ).
Det kunne vært litt interessant å få noen tilbakemeldinger på dette. Hvordan er det - er det flere enn meg som er litt på vakt med hensyn til hva de tar inn fra diverse media, og innser at noe er absolutt ikke bra se på og dvele ved?
.
Jeg for min del styrer langt unna sport, reality, konkurranser og fjollet humor. Det er ingenting å kaste bort tid på.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

BlackEagle skrev: man feb 26, 2024 9:47 am Alberts er gått til de evige jaktmarker, men det visste du kanskje.

Mvh

BE
Alberts, det var han med de 10-talls kattene (må ha vært 100 - minst!) som Mattilsynet avlivet. Hadde mange artige diskusjoner med den herrens profet før han plutselig forsvant fra VGD.

Fred være over hans minne.

Noen av dere som klarer å finne frem kattevideoene han la ut på YouTube?
Sist redigert av immediately den man feb 26, 2024 10:47 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Karatel skrev: man feb 26, 2024 10:15 am
Jeg for min del styrer langt unna sport, reality, konkurranser og fjollet humor. Det er ingenting å kaste bort tid på.
Samme her.

Brukeravatar
immediately
Innlegg: 426
Sted: Bardufoss

Legg inn av immediately »

Senior skrev: man feb 26, 2024 1:39 am
immediately skrev: søn feb 25, 2024 1:26 am
Hei igjen Senior.

Takk for siste diskusjon vi hadde på VGD
rett før moderator stengte det ned. *
Fint at du óg har funnet veien til FriDiskusjon
så vi kan diskutere den kristne religion.

;)

* alt er lagret på pc



Takk for sist til deg også ;)

Ja, vi hadde vel noen friske debatter på VGD du og jeg også, så vidt jeg husker ;)
Veldig synd at VGD ble lagt ned. Det var et skikkelig livlig forum, med mange kunnskapsrike og interessante debattanter. Jeg var på det forumet iallfall fra 2010 til det stengte ned i 2022. Først under nicket 'Vestavind', før jeg gikk over til 'Senior' i 2015, eller der omkring.

Jeg har også lagret noen av disse debattene på PC'en min, men mye er nok borte. Du har vel antakelig heller ikke lagret absolutt ALT, vil jeg tro…(?)

Vi kan jo finne NOE igjen på web.archive - et nettsted som lagrer gamle websider, som jeg linker til under her, og som viser et utsnitt av 'Religion og livssyn' fra februar 2016.
Vi finner jo noen gode gamle debattanter der - som f.eks. deFORD, alberts, CasinoRoyale m.fl. Noen av disse er vel kanskje med her på FD også (?). Savner særlig deFORD. En klok mann. Og morsom, ikke minst ;)

https://web.archive.org/web/20160220161 ... g-livssyn/
.
Nei, så artig at du har funnet frem til gamle diskusjoner på VGD fra 2015!
Hva med nyere diskusjoner før VGD skiftet til det begredelige designet ingen ville ha?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»