Engelsk nonliga

Svar
Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Engelsk nonliga

Legg inn av mikemodano »

Æsj, assa. Et klart minus med et flunkende nytt forum er mangelen på eldre, fargesprakende lerret. Det betyr at man er nødt til å nedverdige seg til selv å gå til innkjøp av duk, slik at man har et sted å poste noen av de mange ideene som har en tendens til å ramle ned i hodet i løpet av dagen. Særlig gjør dette seg gjeldende når det er kampdag, og som den eminente Twitter-profilen Jimmy Sirrel's Lovechild alltid sørger for å minne oss på: "It is Saturday we play the game."

"Engelsk nonliga" er et avlukke som kan romme så mangt. Man har et vell av nivåer, og det enkleste er kanskje å kort fortelle at "nonliga" omfatter nivåene under Football League. Som om noen av de fortapte sjelene som måtte forville seg innom dette delforumet på noe tidspunkt skulle være i tvil om det. Frakker skal imidlertid henges på knagger, og knagger vokser ikke på trær. Her må knagger skapes selv. Frakkene (klubbene) kommer i mange farger og fasonger. Selv har jeg især én bestemt i kikkerten, slik jeg har hatt en god stund nå. Det kommer jeg straks tilbake til.

La oss ta en kort innføring i den øverste delen av pyramiden:

Step 1 (nivå 5): National League (som gjerne blir til 'Football Conference' blant den eldre garde)

Step 2 (nivå 6): (2 avdelinger) National League South og National League North

Step 3 (nivå 7): (4 avdelinger) Isthmian League Premier, Southern League Premier South, Southern League Premier Central og Northern Premier League Premier

Step 4 (nivå 8) : (8 avdelinger) Isthmian League Div I North, Isthmian League Div I South Central, Isthmian League Div I South East, Southern League Central, Southern League South, Northern Premier League Div I East, Northern Premier League Div I West, Northern Premier League Div I Midlands

(Fotballforbundets (FAs) nasjonale turnering FA Trophy er ei turnering for klubbene på Step 1 til og med Step 4)

Step 5 (nivå 9): (16 avdelinger)

Step 6 (nivå 10): (17 avdelinger)

(FAs nasjonale turnering FA Vase er for klubbene på Steps 5 og 6)

Det spilles naturligvis fotball også på lavere nivåer enn disse, men Step 7-divisjonene er så mange at det begynner å bli vanskelig å beholde oversikt. Jo lenger ned man kommer, jo mer uoversiktlig blir det, og i hvert fall når en, som jeg, ikke lenger er like oppdatert som man var for noen år tilbake. Derfor beholder jeg skissen grov.

Geografi er en ikke ubetydelig faktor i inndelingen, som man instinktivt forstår.

Når jeg selv har vært over for å se nonligafotball, som for så vidt begynner å bli en stund siden nå (godt pre-korona), så har det oftest vært på Steps 3 (gjennom engasjementet for Cambridge City) og 5 (fordi jeg i en periode glødet for Northern League oppe i det nordøstre hjørnet av England). Nå for tiden er det helst Spennymoor Town på Step 2 (i nordavdelingen) jeg følger. Jeg utviklet sympatier for dem da de enda befant seg i Northern League for åtte-ni år siden, og siden har klubbens utvikling vært enorm. I år hører man til et sjikt av divisjonsfavoritter, slik at man, for aller første gang i klubbens historie, kan risikere å rykke opp til nasjonalt nivå. Sesongstarten har i alle fall vært god: I åpningsrunden forrige helg bortevant man med 2-1 mot den gamle ligaklubben Boston United, mens det nå i ettermiddag ble gevinst med 3-2 hjemme mot nok en fordums Football League-deltaker i Southport. Mer enn 1300 tilskuere hadde møtt fram ved Brewery Field, som er et stadion som har sett en rekke ansiktsløftninger siden sist jeg var på de kanter. Da man hørte hjemme i Northern League lå tilskuertallene på 250-300, så at 1000 ekstra hadde møtt fram i dag var naturlig nok stor stas. Ikke at det overrasker så veldig, med tanke på de framgangene Moors har hatt det siste tiåret. Nå for tiden ledes man av den gamle Hartlepool- og Ipswich-strategen Tommy Miller, som fungerte som assistent for den forrige sjefen Jason Ainsley, et navn jeg nok kommer til å returnere hyppig til utover i denne tråden. Ainsley er synonymt med Spennymoor United (som klubben het tidligere)/Spennymoor Town. Nå er han reengasjert, og sitter i en slags administrativ-sportslig stilling over Miller. Det vakte enorm oppsikt da han ble avskjediget under den avbrutte fjorårssesongen, så det er godt å se at man hedrer en så tro tjener med en verdig rolle. Ainsleys kontaktnett på dette nivået er uvurderlig, og jeg tviler ikke på at han spiller en stor rolle når det gjelder spillerrekruttering.

Andre må mer enn gjerne fylle på med pjatt og tant fra sine posisjoner. Jeg er neppe alene om å synes at den engelske ikke-ligasfæren er en ganske spennende scene å følge.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: lør aug 21, 2021 8:10 pm Andre må mer enn gjerne fylle på med pjatt og tant fra sine posisjoner.
Pjatt og tant er jeg full av, mikey - så dette kommer nok å bli en lang føljetong fra dalts sin side..!

Fra min vinkel her ved polarsirkelen så er det særlig godt utsyn til den nordlige nonleaguefotballen. Så det er nok Step 1 og step 2 som følges tettest, i tillegg til klubbene i nordøstområdene rundt Hartlepool. Det blir gjerne sånn at mange spillere forsvinner ut til lokal nonleaguefotball og at man gjerne følger med gamle venner. På nivå 5 kommer det nok å bli en beinhard kamp om opprykksplassene med mange hardt satsende klubber med fortid i ligasystemet. Klubber som Chesterfield, Notts County, Stockport og Wrexham satser en del grunker på å komme tilbake i det gode selskap, i konkurranse med klubber som Grimsby, Southend og Torquay. Med kun en direkte opprykksplass så kommer dette til å bli en flaskehals av de sjeldne.

Ellers blir det også spennende å følge lag som Spennymoors videre ferd, de har uten tvil fått en god start på sesongen. Et lag som ikke har fått noen god start på sesongen er York, som har startet med to strake tap - særlig 0-4 sist i Glouchester sved nok spesielt mye for en klubb som har flyttet inn på ny stadion og så sent som i oktober 2020 mottok nærmere £2.5m som følge av en videresalgsklausul for Ben Godfrey da han ble solgt fra Norwich til Everton. Så allerede med en luke på seks poeng opp til topplagene så er det fare for at oppholdet på sjettenivået blir forlenget for klubben som har forlatt Bootham Crescent.

South Shield på step 3 blir det også spennende å følge. De så ut til å gå mot et sikkert opprykk da sesongen ble avlyst våren 2020, og skuffelsen over det vil neppe legge seg før man sikret opprykket til National League North. Siden sist har man i South Shields blitt profesjonelle. Dette er ikke bare enkelt på nivå 7 i engelsk fotball og førte til at klubbkaptein Phil Turnbull skiftet beite. Tre strake seirer gjør at man innehar tabelltopp i den nordre avdelingen.

Det får være nok pjatt og tant for denne gang. Men nå har vi en lekeplass for engelsk nonliga, så da kommer vi snart tilbake for mer moro!

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det er nok trygt å si, dalton, at vi ikke har direkte ulike referansepunkter i engelsk fotball. Nå kan det lett bli kjedelig å følge denne tråden utover (for utenforstående) dersom slagsiden grunnet nordøstbias vil fortsette å være markant, så en kan jo alltids håpe at det dukker opp et skrømt eller to med preferanser andre steder. Det foregår en masse interessant på nonligafronten rundt omkring i hele landet, så det skal være mer enn nok å ta av.

Tryggest føles det likevel å starte i det området der man har de dypeste røttene, og da ender vi naturligvis opp igjen oppe i det nordøstre hjørnet. Vårt felles utgangspunkt er utvilsomt Hartlepool United, men nå som klubben heldigvis er tilbake i det gode selskap, og i 2021/22 skal spille i den divisjonen de også historisk hører hjemme (unntakene fra deltakelse på nivå 4 har ikke vært mange, selv om man ble godt vant under en periode tidlig på 2000-tallet). Og har man først nevnt Hartlepool, så er det også vanskelig å se forbi en klubb som Darlington. De to fulgte hverandre tett som erteris, men Darlo brakk som kjent ryggen økonomisk av å måtte betale store, uhåndterlige summer for å få spille på Reynolds Arena (senere Darlington Arena), som deres tidligere, storvyede klubbformann jo fikk bygget før han abdiserte. Siden har de hatt vondt for å karre seg tilbake til utgangspunktet, og i år igjen hører Darlo (Quakers, (Dar)Loids - kjært barn har et utall navn) til i den nordlige av de to geografisk inndelte konferansedivisjonene, altså Step 2. Det betyr at man har samlet Darlington, Spennymoor, Gateshead, Blyth Spartans og, i ringere forstand, York på samme scene. Her vil det oppstå rikelig med konfrontasjoner etter hvert som sesongen utfolder seg, og du skal se at det nok vil komme en liten interntabell på plass som også denne tråden skrider framover. Første møte denne femmerbanden imellom finner sted mandag 30.august ('Bank Holiday' i England), og det er Moors som inviterer hjem til Brewery Field York City. Dersom vertskapet i den konstellasjonen først greier å ta med seg alle poengene fra lørdagens utflukt ned til Leamington Spa, så vil det bli riktig så interessant når den nok følgesterkeste deltakeren blant de fem legger kursen til indre Durham grevskap. York får besøk av sterke Brackley lørdag, så muligheten for at de står poenglense når de reiser til Spennymoor to dager etter er til stede. Brackley, på sin side, er en liten klubb i denne settingen, men de har i årevis drevet godt, og har startet sesongen med to 1-0-seiere, begge borte. Det kan derfor virke som om de også i 21/22 har ambisjoner om å være med helt der oppe, etter at de blant annet har vært i playoffinale for opprykk ganske nylig.

Før sesongstart hørte jeg Bostons navn nevnt ofte blant kandidatene for ligatittelen. De har imidlertid hatt en tøff sesongilddåp, og fulgte opp 2-1-hjemmetapet for Moors i premieren med et 1-0-nederlag på besøk hos AFC Fylde, som nok også vil kjempe helt der framme. Det gleder nok mange at også Kidderminster Harriers har åpnet med full pott fra sine første to (2-1 borte mot York og 3-0 hjemme mot Blyth Sp), mens jeg tør nevne at vi i tillegg trolig vil bli belemret med Gloucester som aktiv deltaker fremst i feltet. Da sesongen ble avbrutt i fjor, var det, så vidt jeg husker, de som var i tet, og etter 2-2 borte mot Southport i premieren, så klinket de til med en akk så overbevisende 4-0 hjemme mot York.

Ellers ble det spilt én kamp i Conference North i går: Chester 0-3 Curzon Ashton. Den så jeg ikke komme. Den ledende av de to Ashton-klubbene er imidlertid enda en som driver godt, og de er et grunnstøtt innslag på sjette nivået.

På Step 3, nivå 7, tredje nonliganivå, og i dens Northern Premier League-divisjon ('Premier Division'), har man i år 'kun' tre deltakerklubber fra nordøst, med mindre man også bør omfavne Scarborough Athletic her: South Shields, Whitby Town og Morpeth Town. Av disse har jo Whitby i 'alle' år hørt hjemme i Northern Premier League, mens de to andre har kommet til fra lavere nivåer de siste par-tre sesongene. Både South Shields og Morpeth var Northern League-deltakere da jeg fulgte den ligaen relativt tett for en seks-sju-åtte år siden, og begge har de siden fått sprøytet inn rikelig med kapital. Morpeth oppe i Northumberland er kjent som en velsituert pendlerby for kontorrotter fra Newcastle, og at nettopp den klubben skulle bli såpass bemidlet og ta seg oppover i divisjonene hadde jeg ikke helt sett for meg for noen år tilbake. South Shields stiler åpenbart mot Step 2, mens Whitby nok vil forbli en Step 3-klubb på ubestemt tid. Morpeth virker svake i år, og har tapt fire på rappen nå i innledningen.

På Step 4 er det Northern Premier League Div I East som er divisjonen med rom for klubber fra nordøst. Det er intet mindre enn fem av dem, etter at også fine klubber som Shildon, Dunston UTS, Marske United, Stockton Town og Hebburn Town i tur og orden har spilt seg opp fra Northern League, der de alle i nær fortid hørte hjemme. Det var jo i det hele tatt få, om noen, som ønsket å forlate Northern League, og den evinnelige begrunnelsen bunnet ut i manglende ambisjoner og økte kostnader. Nå virker det som om hele nordøst har fått både penger mellom henda og et oppjustert ambisjonsnivå, så nå møtes altså disse fem på fjerde nonliganivå i stedet for femte. Tør en håpe på å få se både Stockton, Shildon og Marske i tetkamp utover i sesongen, slik at vi kanskje kan få enda et lag opp til Northern Premier League Premier Division fra og med neste sesong?

Under der igjen, så er vi jo nede i Northern League og dens 'Division One' (takke seg til ligaorganisasjoner som står for tradisjoner og ikke faller for fristelsen til å kalle sin fremste divisjon 'Premier'). Om ikke ligaen er ugjenkjennelig etter at så mange har rykket opp herfra de siste sesongene, så ser den i alle fall ganske så annerledes ut i forhold til hva den gjorde da jeg i leiebil fór rundt fra sted til sted for å gjøre meg kjent med disse klubbene. Like fullt ser man fine, stolte klubber som Consett, North Shields, Whitley Bay og Ashington blant dem på øvre halvdel, og fortsatt ser man stakkars Bishop Auckland akterutseilt. Det er ikke vanskelig å spotte ironien i at nettopp sistnevnte klubb i 'alle' år var omtrent eneste søker om opprykk fra divisjonen (et opprykk betinget imidlertid ikke kun søknad, men også at man sportslig havnet blant de to beste på nivået), for så alltid å falle totalt igjennom sportslig. Bishop Auckland har, potensielt sett, alle forutsetninger for å overgå klubber som Marske, Stockton og den nære geografiske konkurrenten Shildon, men det er åpenbart ikke mye man evner å gjøre riktig på de kanter. Slik det ser ut, vil de heller forbli en rival til West Auckland også utover denne sesongen. West Auckland, bare for å påminne folket, var jo 'vinner av det første VM', som man ynder å si på de kanter. De var blant de første deltakerne i ei internasjonal turnering, og som invitert ned til kontinentet seiret de både i 1909 og i 1911 i det som ble kalt 'The Sir Thomas Lipton Trophy'. I 1909 hadde motstanderne vært et Torino XI, Winterthur (Sveits) og Stuttgarter Sportfreunde, før man to år senere møtte Zürich i semifinalen og dernest knuste Juventus 6-1 i finalen. Begge turneringer ble spilt i Italia. I vesle West Auckland, en landsby på et par tusen innbyggere, kan du tro man er stolte av denne historien.

Tbc (tror jeg vi trygt kan si).

Lezah

Legg inn av Lezah »

Kom nå på at jeg har vært på Hurst Cross og sett Ashton, men husker ikke en døyt av det.

Jaja, non-league er moro og anbefaler den majoriteten av folk som drar over for å se PL å også snoke opp mest mulig fotball i lavere divisjoner.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Lezah skrev: ons aug 25, 2021 10:28 am Kom nå på at jeg har vært på Hurst Cross og sett Ashton, men husker ikke en døyt av det.
Demens i ung alder er ugreit.

Av de to Ashton-klubbene har jeg kun besøkt Curzon. Hurst Cross skal være et klassisk old school-stadion, så den hadde vært fin å ha på CV-en. Curzons er et midt på treet-stadion, men det forhindrer ikke det lokale mannskapet der å være like gjestmildt som det man finner stort sett over alt ellers. Ashton United hører hjemme på nivået under Curzon, i Northern Premier League Premier Division, der de har åpnet på det jevne med seier, uavgjort og to tap på fire matcher.

La meg for egen regning få føye til at Ashton Athletic ikke må forbindes med Ashton-under-Lyme, der disse to andre er hjemmehørende. Klubben med Athletic-suffikset sokner til Ashton-in-Makerfield, som i likhet med 'det andre Ashton' også ligger i Gt Manchester. Ashton Athletic spiller på Step 5, i nordvestavdelingen North West Counties League Premier Division. Der hadde jeg fotballstevnemøte for noen år tilbake, men oppgjøret ble avlyst på grunn av regnskyll, og jeg ble stående uten match den kvelden.

Lezah

Legg inn av Lezah »

mikemodano skrev: ons aug 25, 2021 11:10 am
Lezah skrev: ons aug 25, 2021 10:28 am Kom nå på at jeg har vært på Hurst Cross og sett Ashton, men husker ikke en døyt av det.
Demens i ung alder er ugreit.
Sikkert, men nachspiel som aldri tar slutt og sklir over i en ny fotball-kamp er hakket bedre.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Ett resultat står ut for meg fra lørdagens runde i Conference' nordlige avdeling:

York City 1, Brackley Town 2

Samtidig som gjestenes sene vinnerscoring sørget for deres niende poeng av ni mulige i sesonginnledningen, alle på bortebane, der de har vært klart svakere enn hjemme på St. James' Park de siste sesongene, så betydde det også at storklubben York nå har tapt samtlige av sine tre første kamper. Dét er dårlig nytt for Spennymoor, som får besøk av nettopp York i morgen, mandag. Nå har Minstermen rett nok møtt solid motstand i innledningen, men at de skulle åpne sesongen slik må sies å være kraftig kost. Jeg kan aldri forestille meg at de vil føre bunnkamp utover sesongen, så dermed er sjansene for at de slår sterkt tilbake store. Mot et Spennymoor som heller ikke i år kan sies å være særlig velfungerende defensivt, så kan det fort bety et lite ras av scoringer under morgenettermiddagens oppgjør på Brewery Field.

Brackley er, i de omgivelsene klubben nå hører hjemme, en ganske liten organisasjon, men de drifter åpenbart godt, og virker i år igjen å høre til et absolutt divisjonsledende sjikt. Jeg er overbevist om at manager Kevin Wilkin betyr "alt" på de kanter av landet. Skulle han greie å føre dem helt opp til nasjonalt nivå, så vil det være enda ei fjær i mössan for den gamle spisskjempen. La meg for all del føye til at han er ekte Cambridge City-gutt, født i Cambridge, og hadde to perioder som spiller i City. For de fleste av oss er han nok imidlertid best kjent fra tiden han fikk i Northampton fra tidligst på 90-tallet.

Ellers sesongåpnet endelig Darlington i dag, og det gjorde de med å ryke 3-2 hjemme for et Alfreton Town som hadde tapt sine første to oppgjør. Hva forteller det om Darlo, da?

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: søn aug 29, 2021 2:16 am Ellers sesongåpnet endelig Darlington i dag, og det gjorde de med å ryke 3-2 hjemme for et Alfreton Town som hadde tapt sine første to oppgjør. Hva forteller det om Darlo, da?
Det forteller nok at Darlo er langt unna en toppkandidat i år. I ettermiddag ligger de under 0-2 hjemme mot Bradford PA etter 40 min og de har gjort et bytte etter nok en baklengs etter dårlig forsvarsspill.

Det går bedre med Spennymoor der en Glen Taylor-dobbel gjør at man leder 2-0 mot Hereford.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Chorley har 9-0 mot Gloucheser etter 76 minutter. Får vi tosifret?

Noen

Legg inn av Noen »

paul_dalton_11 skrev: lør sep 04, 2021 5:39 pm Chorley har 9-0 mot Gloucheser etter 76 minutter. Får vi tosifret?
Det endte 9-0. Gloucester er faktisk en by på størrelse med Trondheim, så dette er jo elendig. Men de har toppserielag i rugby, så alt fokus er nok der.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Noen skrev: lør sep 04, 2021 6:11 pm Det endte 9-0. Gloucester er faktisk en by på størrelse med Trondheim, så dette er jo elendig. Men de har toppserielag i rugby, så alt fokus er nok der.
Ikke for på noen måte å disse Trondheim, som er en suveren by, men i engelsk skala er ikke 150 000 +/- spesielt stort (som du sikkert er klar over). I fjor fikk man aldri fullført Conference North (eller 'National League North', som jo er den offisielle benevnelsen), og nå husker jeg ikke "sluttabellen" (etter rundt 25 runder?), men Gloucester City var i hvert fall der eller deromkring. De åpnet jo også akseptabelt denne sesongen, med 2-2 i Southport og 4-0 hjemme mot York, så jeg tok for gitt at de hadde tatt sikte på å blande seg inn i teten i år igjen. Chorley, som jeg nok også hadde sett for meg høyt på lista i år, men som tapte begge sine to første, før de vant knepent i Alfreton i tredje match, må ha truffet på absolutt alt i ettermiddag. En får tro de begynner å finne fast grunn igjen, da, etter den trøblete starten.

Når det gjelder Moors, så vant man jo sine to første, men de defensive problemene som har fulgt klubben siden man gjorde entré på Step 2 foran 17/18-sesongen er med også i år. Disse bidro til at man tapte i Leamington og så på ny i mandagsmatchen hjemme mot York (slik jeg spådde, til tross for Yorks tre strake tap innledningsvis), så det å faktisk holde nullen på klassiske Edgar Street i ettermiddag, der målvakta Dale Eve (landslagskeeper for Bermuda) reddet straffespark i det 90.minutt, kan ha vært betydningsfullt. Det samme gjelder å få i gang igjen Glen Taylor som målskytt. Han regnes for å være blant divisjonens aller ypperste angripere, men hadde slitt litt før i ettermiddag. Jeg er ikke sikker, men tror han sto med ett mål før reisen til Hereford.

Sterkt poeng av Blyth Spartans, som holdt Brackley Town til 0-0 hjemme. Det var første gang denne sesongen Brackley avga poeng (4-1-0). Også Fylde måtte gi fra seg to poeng i dag, da kun greide 1-1 i Kettering (eller i Burton Latimer, da, der Kettering fortsetter å være stasjonert).

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det forteller en del om mitt svinnende engasjement for de lavere divisjoner at jeg ikke en gang hadde registrert at Southend United (jeg ble faktisk skikkelig forskrekket her på morgenkvisten, og holdt på å sette innholdet i kaffekoppen i vranga) hadde tatt turen ned til Conference Premier. Jøye meg! Det er ikke rent få gamle "storklubber" som befinner seg nede på femtenivået nå. I og for seg ingen krise, tenker man kanskje, siden Conference Premier tross alt går under økenavnet "League Three", men det er nå en gang slik at det eksisterer et slags skille mellom Football League og den øverste nonligadivisjonen, selv om vi gammelmodige snart må begynne å ta innover oss at Conference Premier som "League Three" eller "femtedivisjon" er ganske reelt. Det er kun et fåtall klubber i denne divisjonen nå som fortsatt har semiproffstatus, og når man ser et felt som består av Dagenham&Redbridge, Chesterfield, Grimsby, Notts County, Halifax, Yeovil, Wrexham, Stockport, Southend, Torquay, Aldershot og Barnet, så er det alt annet enn "nonliga" som slår deg. Disse 12 utgjør mer enn halvparten av divisjonens 23 deltakerklubber, og når nåløyet som alltid er akk så trangt for å klyve tilbake til Football League, så kan en forstå desperasjonen som oppstår når et nedrykk fra League Two kan bekreftes.

Nå er det tidlig i sesongen, og antallet hjemmekamper er følgelig så lavt at tilskuersnitt nok ikke vil være helt representative kontra hvordan det vil fortone seg ved sesongslutt, men en pekepinn får vi jo likevel gjennom svært så solide tall for flere. Det hjelper selvsagt på at folk er sultefôret på livefotball etter lang tid uten mulighet til å stå ringside og se heltene, men hva skal man for eksempel si om tall som 8242 i Wrexham 11.september? Det er helt vilt. Det setter ting videre i perspektiv når man får vite at det er det tiende høyeste tilskuertallet registrert på Racecourse Ground siden årtusenskiftet (en ligacupkamp mot Everton i oktober '02 topper med 13420). Det er også det femte høyeste tallet utenfor Football League siden starten av 2017/18-sesongen (der Notts County-AFC Fylde fra september '19 topper med 9090. Noe drahjelp fikk det høye sifferet den gang av at billettprisene var satt til £3). Det får meg naturligvis til å stille følgende spørsmål: Hva er det høyeste tilskuertallet under seriekamp utenfor Football League noensinne? Jeg ser at Bristol Rovers hadde 11,085 innenfor portene på the Memorial Stadium mot slutten av suksessesongen (opprykk via playoff) 2014/15, og stakkars Alfreton ble slaktet med 7-0. Femsifrede tall utenfor Football League hører åpenbart sjeldenhetene til, men helt unikt er nok selv ikke det tallet i Bristol, bare vi skrur kalenderen langt nok tilbake. Jeg kan selv huske hvordan Cambridge City-fansen snakket om hvordan folk hadde gått mann av huse i Cambridge for å se byfeidene med Cambridge United på 50- og 60-tallet, der tallet 12,000 ble nevnt (noe offisielt tall kjenner jeg imidlertid ikke til). Dette er kun ett eksempel blant helt sikkert flere (mange).

Én kilde hevder å vite at det var 16,254 som hadde betalt seg inn for å se Dulwich Hamlet mot Nunhead i Isthmian League i 1931, og at dette skal være det høyeste registrerte tilskuertallet for en seriekamp utenfor Football League. Nå er dette fort 90 år siden, og det var litt andre tider den gang, men tallet er like fullt imponerende. Samme kilde peker også på det faktum at FC United of Manchester tiltrakk seg mer enn 6000 for kamp mot Harwood Town i North West Counties League Div I (tiende nivå!) mot slutten av 2005/06-sesongen, deres første i eksistens. På et nivå der man ikke sjelden opererer med tosifrede tilskuertall, så er 6023 ganske vilt, uansett om klubben ikke kunne sammenlikne seg med omgivelsene.

Jeg kommer ikke helt unna Spennymoor Town heller denne gang. Forrige helg ble det solide 6-0 hjemme mot Farsley Celtic, og "the best striker outside the Football League" (ikke mine ord, altså), Glen Taylor, noterte seg for sesongens første hattrick. Video: https://www.youtube.com/watch?v=ohoR9TBGrbo&t=266s De har vervet habile folk til mediaavdelingen, så seeropplevelsen begynner å bli striglet. Det er sannelig litt av noen steg den klubben har tatt de siste snaue ti årene. Det startet fint med seire i begge de to første, før det ble klart hjemmetap for York (med 2635 tilskuere til stede! Det er divisjonsledende enn så lenge) og bortetap for Leamington, men så har det vært tilbake til vinnersporet med seire i de to siste, slik at man har 12 poeng fra seks kamper, noe som gir fjerdeplass på tabellen: https://www.thelinnets.co.uk/leaguetabl ... =&l=2&t=20. Manager Tommy Miller er åpenbart tilhenger av 5-3-2, og da er man avhengige av at sidebackene bidrar med bredde også i lengderetningen. John Lufudu på høyresiden og Scott McLean motsatt heter kreftene her.

Tirsdag kom Darlingtons første gevinst for sesongen, og imponerende nok så skjedde det gjennom 3-1 på St. James' Park i Brackley, der vertskapet altså hadde åpnet 2021/22 med 5-1-0 7-2. Hva i all verden gikk så galt for Brackley der? Darlington scoret tidlig, gjennom angriperen Jake Cassidy (tidligere blant annet i Hartlepool), og så fikk Brackley vist ut sin offensive midtbanemann Jimmy Armson etter et kvarters spill. Hjemmelaget hadde allerede framstått som "sluggish" ifølge rapportene, og da ble det i alle fall ikke bedre av å måtte klare seg uten sterke Armson. Visstnok tok de seg sammen og skaffet seg et spillemessig overtak, og tidlig i den andre omgangen kom også utlikningen. Etter hvert gjorde imidlertid Darlos numeriske overtall seg gjeldende, og med ytterligere to scoringer stakk kvekerne av med hele poengpotten, deres første seier på fem forsøk i årets seriesesong, altså.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

mikemodano skrev: tor sep 16, 2021 9:09 am Det forteller en del om mitt svinnende engasjement for de lavere divisjoner at jeg ikke en gang hadde registrert at Southend United (jeg ble faktisk skikkelig forskrekket her på morgenkvisten, og holdt på å sette innholdet i kaffekoppen i vranga) hadde tatt turen ned til Conference Premier. Jøye meg! Det er ikke rent få gamle "storklubber" som befinner seg nede på femtenivået nå. I og for seg ingen krise, tenker man kanskje, siden Conference Premier tross alt går under økenavnet "League Three", men det er nå en gang slik at det eksisterer et slags skille mellom Football League og den øverste nonligadivisjonen, selv om vi gammelmodige snart må begynne å ta innover oss at Conference Premier som "League Three" eller "femtedivisjon" er ganske reelt.
Sånn hadde jeg det i flere sesonger, altså at det svinnende engasjementet gjorde at jeg mistet slike opplagte begivenheter som Southends degradering til femtedivisjonen. Nå skal det i sannhet sies at det svinnende engasjementet ikke bare skyldes en dalende interesse, men heller et kapasitetsproblem pga. flere forpliktelser på hjemmebane. Det er ikke til å stikke under en stol at det blir mindre tid til fotball når man ikke lenger bor alene. Da blir det gjerne slik at det blir lettest å følge den litt mer kommersielle fotballen. Likevel modano, jeg regner med at du fortsatt følger de lavere divisjoner tettere enn gjennomsnittsnordmannen - så dersom det hadde funnets et engasjementmeter som kunne måle dette nøyaktig så tror jeg at du hadde scoret minst like høyt som undertegnede.

Det er ingen tvil om at Conference Premier har blitt en League3, i alle fall sportslig sett. Det hadde nok vært fornuftig å ta dette innover seg i EFL slik at det ble et mer fornuftig system for opprykk og nedrykk mellom League2 og League3. Det er et trangt nåløye å rykke opp fra femtenivået til fjerdenivået, så det blir gjerne et bikkjeslagsmål uten sidestykke om de to opprykksplassene. Torquay og Southend er klubber som allerede henger godt etter tabelltopp og befinner seg på nedre del av tabellen. Det er mange lag med store budsjetter som satser mye på opprykk. Det er også mange lag med gode tilskuertall, så det blir spennende å følge årets sesong i Conference Premier.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

Har endelig klart å surre meg over hit fra VGD. Konstaterer med glede at man nå endelig får gjennomført "normale" sesonger også nedover i det nydelige non league universet. Ikke minst det at klubbene igjen får en noenlunde stabil inntekts-strøm fra kamparrangementer. Mange klubber har slitt under pandemien. Selv har jeg støttet både Worksop Town og Prescot Cables med en liten donasjon. I tillegg har jeg kjøpt sesongkort hos Step 6-klubben Ipswich Wanderers (Eastern Counties League Division One South) denne sesongen. Mest for å støtte klubben, men har selvsagt planer om å få sett en kamp eller to på herlige Humber Doucy Lane før sesongen er omme.

Før sesongen var det flere klubber som ble flyttet opp fra Step 5 til Step 4. Og i NPL Division One East registrerer jeg at Yorkshire Amateurs ser ut til å ta nivået fint. Egentlig ikke overaskende, klubben fra Leeds' utkant har tatt store steg de siste sesongen. På en 5. plass i øyeblikket, og hjemme på Bracken Edge er man som vanlig bunnsolide med 3-1-0 og 11-1 i målforskjell. Bare så synd at befolkningen i Leeds og omegn ikke kjenner sin besøkelsestid. Ammers fortjener langt mer enn 106 tilskuere i snitt. Hva skal man så si om Liversedge FC? Gjorde det mer enn godkjent i NCEL Premier de siste par sesongene der det ikke var opprykk grunnet pandemien. Ble i likhet med Yorkshire Amateurs flyttet opp en divisjon i sommer, og har tatt NPL Division One East med storm! Usikker på hva dette skyldes, for Liversedge har på mange måter gått under radaren min. Men, 8-0-0 og 22-4 i målforskjell er intet mindre enn kruttsterkt! En annen "oppflytter" er Bridlington Town (også fra NCL Premier) Men, i motsetning til de to forannevnte ser de ut til å finne livet på Step 4 en smule tøft med 0-0-6 2-13.

Heldigvis lenge igjen av sesongen både for Bridlington Town og de av oss som liker å dykke ned i non league universet. Og forhåpentligvis blir det ikke altfor lenge til man igjen kan nyte denne herligheten live ringside.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

WatchMaker skrev: fre sep 17, 2021 11:18 am Mange klubber har slitt under pandemien. Selv har jeg støttet både Worksop Town og Prescot Cables med en liten donasjon. I tillegg har jeg kjøpt sesongkort hos Step 6-klubben Ipswich Wanderers (Eastern Counties League Division One South) denne sesongen. Mest for å støtte klubben, men har selvsagt planer om å få sett en kamp eller to på herlige Humber Doucy Lane før sesongen er omme.
Det er utvilsomt en nobel gest å avse en skjerv eller to til hårdt prøvede nonligaklubber. Tør jeg spørre om hvorfor det ble nettopp disse tre som fikk din støtte? Ikke at det er noe som helst galt i verken den ene eller andre. Jeg er bare nysgjerrig.

Nonligaklubbene et stykke nedover i hierarkiet er avhengig av både dugnadsånd og pengegaver fra rause supportere. Uten hadde hverdagen deres blitt vanskelig. Og ja, visst er det som du sier at de fleste klubbene på disse nivåene har slitt med å få endene til å møtes når det har vært umulig å avvikle terminlistene takket være det allestedsnærværende viruset.

Nå kan det meget vel være jeg blander kortene noe aldeles fryktelig her, for jeg har mistet tilgangen til mine egne stadionnedtegnelser og -bevegelser, men var ikke Worksop Town i en kort periode leietakere hos Retford United på deres Cannon Park? Jeg mener bestemt det var Worksop T mot Northwich Victoria jeg var og så på de kanter for det som må begynne å være i hvert fall sju-åtte år siden nå. Det var i alle fall et oppgjør som endte med 2-0 i favør av vertskapet, og samtidig som jeg faktisk er usikker på om det var Town-utgaven av Worksop som var oppført som hjemmelag den kvelden, så er jeg i alle fall skråsikker på at det var Northwich som var gjester. Jeg husker nemlig at den gamle storspissen (i mer enn én betydning) Andy Preece var Vics-manager. Jeg hadde krypinn i Retford sentrum, og returnerte, uten store mengder høy i hatten, via den komplett mørklagte Leverton Road, tilbake til senga etter kampslutt. Det er sjelden noen spesielt god kombo å tusle mørkkledd langs uopplyste landeveier uten veiskuldre. Jeg kom da imidlertid i mål også den gang.

Disse egenerfaringene jeg har gjort meg i det praktfulle engelske nonligauniverset begynner å ligge noe tilbake i tid allerede, selv om det meste føles som "i går". Slik dalton over her er inne på, så fører endringer i livssituasjonen av og til at man får litt andre preferanser, og da er det ikke nødvendigvis kun "meg, meg, meg" lenger som gjelder (selv om en av og til fint kunne ønske seg tilbake til den tiden). Da får du i stedet sørge for å gi oss en form for kompensasjon for manglende reisetiltak gjennom å servere oss rapporter når du vel er tilbake igjen.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

Litt tilfeldig at det ble Worksop Town og Prescot Cables. Worksop Town er vennskapsklubb med Egersund IK. Trolig fordi begge lag har kallenavnet "Tigers" (eller "Tigrene") og spiller i sort- og gulstripede drakter. Ble gjort oppmerksom på linken til innsamlingsaksjonen på Twitter der jeg følger en av ildsjelen i klubben fra sørvest. I utgangspunktet skulle summen donert også dekke et spesiallaget skjerf designet spesielt til innsamlingsaksjonen + utgifter til porto for å få det tilsendt. Ga imidlertid beskjed da jeg vippset over mitt bidrag at man kunne droppe skjerf+porto og donere hele beløpet til Worksop Town. Prescot Cables' ble jeg også gjort oppmersom på via Twitter. Og med RFriday's lovord om klubben fra bloggen hans friskt i minne, var det en enkel avgjørelse å bidra. Har fortsatt til gode å besøke både Worksop Town og Prescot Cables, men begge står høyt oppe på min stadig voksende liste over baner som skal besøkes. WorksopTown's Sandy Lane sto faktisk på programmet mitt da jeg var fikk med meg 9 kamper på 8 dager i oktober -18. Men, et par dager før avreise ble jeg av Twitter-ansvarlig for bortelaget (husker ikke i farten hvilken klubb dette var) gjort oppmerksom på at kampen var blitt flyttet. Ble i stedet tipset om Penistone Church v Bridlington Town i samme divisjon (NCEL Premier). Passet perfekt ettersom jeg fortsatt kunne gjøre meg nytte av hotellovernattingen i Sheffield som jeg hadde betalt svimlende £17 for (easyHotel er et nydelig konsept). Og den kvelden ble en av de aller beste jeg har hatt som banehopper på øyriket. Og du har helt rett når det kommer Worksop Town og utlendighet. Ble kastet ut fra Sandy Lane etter at Sheffield Paramore ( som etterhvert skiftet navn til Worksop Paramore) flyttet inn. Har etter det banedelt hos Hucknall Town, Ilkeston Town og Retford. Nå er de imidlertid tilbake på Sandy Lane. Har ikke 100% kontroll på hele denne såpesagaen, men Pete Whithead som eier leierettighetene til Sandy Lane, ble innsatt som ny Chairman i klubben etter at innsamlingsmålet på £30k ble nådd. Og om jeg ikke surrer alldeles forferdelig her, så var/er han også innvolvert i den nevnte Paramore-klubben..

Ipswich Wanderers er en helt annen historie. Etter et par sporadiske turer over i 88/89-sesongen, var det først rundt 2005 at reisevirksomheten virkelig begynte å ta seg opp. og etterhvert har det nå blitt 100+ turer over dammen. Som livslang supporter av Ipswich Town var alltid hovedmålet å se Ipswich Town spille kamp. Det vil si helt fram til jeg dykket ned i non league universet Og det var på bortekamper med klubben at interessen for groundhopping ble vekket (har nå sett Tractor Boys på et femtitalls baner i England). Også Suffolk har blitt hyppig besøkt, der Portman Road foreløpig har blitt entret 77 ganger. Det begynner dog å bli en stund siden forrige besøk, for etter at jeg oppdaget det nydelige non league universet har jeg også begynt å velge bort kampene til Ipswich Town, spesielt hjemmekampene. Har jo lenge vært klar over Ipswich Wanderers, men jeg fikk aldri surret meg til å besøke Humber Doucy Lane ( vegg i vegg med Town's treningsanlegg på Playford Road). Det vil si, ikke før januar -20. Her skulle det gjøres opp for uvitenhet og mangel på kunnskap. Flybilletter til gibort-priser gjorde at to turer med tre ukers mellomrom ble bestilt. Tilfeldighetene ville at Ipswich Town også spilte hjemme begge gangene, men jeg valgte altså Humber Doucy Lane. Først ble March Town United slått 3-0 i seriekamp i ECL Division One North foran 53 betalende tilskuere. 3 uker senere var seriespill byttet ut med semifinale i Suffolk Senior Cup og lokaloppgjør mot Old Newton United. Igjen triumferte vertene, denne gang med 1-0 foran 81 betalende tilskuere. Men, det var måten jeg ble tatt imot av folkene i og rundt klubben som gjorde sterkest inntrykk. Herre hatt! Og ved begge besøk ble jeg uoppfordret tilbudt skyss tilbake til sentrum av mannen som styrte klubbhusets bar. En klubb det var lett å bli glad i. Så da tilbudet om Early Bird Season Ticket for 21/22 dukket opp i våres, trengte jeg ikke lang betenkningstid. £70 er vel ikke stort mer enn det norske fotballturister betaler for å se EN kamp i PL. Men, for en klubb som Wanderers betyr det faktisk en del. Har som nevnt ambisjoner om å få besøkt herlige Humber Doucy Lane i løpet av sesongen og er temmelig sikker på det sesongkortet vil bli fornyet. Nydelig klubb.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Fine historier, urmaker'n, slik det stort sett alltid er når nonligaarenaer er åsted. En kan sikkert ha et og annet uhell her også, men jevnt over er det vanskelig å gå feil når man besøker en arena et stykke ned i nonligapyramiden. Det er også min erfaring.

Ipswich Wanderers er helt upløyd mark for min del. Faktisk har jeg aldri forlatt toget de få gangene jeg har vært innenfor Ipswich' bygrense, så det er en plass jeg har null egenerfaring med. Ja, Suffolk/Norfolk i det hele tatt - det er ikke altfor mange avstikkere jeg har gjort så i lende, selv om det har blitt noen. Jeg var forsiktig med å ikke øke horisonten til å gjelde hele East Anglia, siden Cambridge jo sorterer herunder. Og det er få steder i England jeg har vært hyppigere enn i Cambridge (selv om Hartlepool nok tåler sammenlikning). I to-tre sesonger framover fra første visitt ved Milton Road i mars '09 var jeg flittig gjest hos Cambridge City, men etter hvert som 'det faste' spillerinventaret sakte men sikkert ble byttet ut til fordel for folk på korttidsengasjement, og ikke minst det faktum at klubben etter 12/13 sa et endelig farvel til City Ground-stadionet i Milton Road, gjorde at gløden min forsvant. Jeg følger stadig med, i alle fall til en viss grad, på hva som skjer i klubben, men før man er trygt på plass på nytt stadion i Sawston, er det ingenting som tilsier at jeg kommer til å returnere. Etter flere år med null framgang i stadionprosjektet, har det imidlertid skjedd såpass mye det siste året at det nå skal godt gjøres at man ikke får knytte seg til Sawston (ei lita grend om lag ei mil syd for Cambridge sentrum). Ting begynner å ta form der ute, viser jevnlige billedoppdateringer, og en gryende optimisme er igjen å spore blant klubbens supportere etter den omflakkende tilværelsen de siste åtte åra. Så får jeg heller lære meg å leve med at de toalettene ved det gamle Milton Road-stadionet jeg i sin tid malte på dugnad for lengst er jevnet med jorden. Det er siden blitt boligfelt der, hvor ett av de nye gatenavnene kledelig nok er 'Lilywhite Drive'.

Nå er det helst Spennymoor Town som står på agendaen her i gården (fra avstand, vel å merke), og etter et par slakke resultater tidlig i måneden, så har man fått rev i seilene igjen. I helgen ble det 1-1 borte mot divisjonsledende og godt ambisiøse AFC Fylde i FA-cupens andre kvalikrunde. Man vil huske at de tok seg helt til tredje ordinære runde for to sesonger siden (som hjemmehørende i Conference Premier), før Sheffield United fra Premier League ble for tøffe på Bramall Lane og vant 2-1. I fjor forsvant jo Fylde ned til Conference North, men de har åpnet sesongen forrykende, og derfor var det neppe altfor mange i Spennymoor som var overvettes begeistret for å ha blitt paret med nettopp Fylde i andre kvalikrunde, den første runden hvor Step 2-lagene deltar. Etter uavgjort i helgen, var det duket for returmøte tirsdag kveld, og hjemme i County Durham ble det sannelig en knepen gevinst og dermed avansement til første oktoberlørdags tredje kvalikomgang. Kampens eneste mål kom fra Glen Taylors velplasserte straffespark, og dermed blir det et nytt møte med divisjonsrival Southport, som Moors slo 3-2 hjemme i andre serierunde. Også dét møtet vil foregå hjemme på det sterkt oppgraderte Brewery Field. Southport imponerte gjennom å slå ut Chorley, også de hjemmehørende i Conference North, etter omkamp borte, også det tirsdag kveld, så de blir alt annet enn en formalitet å passere, til tross for at de står med tre uavgjorte og tre ettmålstap fra sine første seks seriekamper. Fem av Southports seks ligakamper har vært mot klubber som ligger blant de seks øverste på tabellen. Og gjennom å vinne borte mot Chorley, som vi også vil huske fra ganske nylig FA-cupfurore, så beviste de hvilken kapasitet de innehar. Samtidig er det nok heller ingen divisjonskolleger som ønsker å møte nettopp Spennymoor i FA-cupen, så det blir absolutt ikke noe enklere for Southport enn det blir for Moors. Gjennom å seire i et dobbeltmøte med Fylde, så har Spennymoor Town vist for en hel verden at man ikke trenger å frykte noen som helst på dette nivået. Selv om det store, overordnede målet er opprykk, så tar man selvsagt gjerne også med en run i verdens mest tradisjonsrike cupturnering.

Før den tid: Bortetur til Latimer Park i Burton Latimer, der den gamle nonligastorklubben Kettering Town endelig er i ferd med å finne tilbake til noe som kan kalles konturer av gammel storhet. Det gjør godt å se. 3-2-1 på deres seks første seriekamper er habilt nok, og de har posisjonert seg poenget bak lørdagens motstander. Ny tøff match i vente. Det lukter målfattig, vel å merke dersom Moors' forsvarsrekke fortsetter de gode taktene fra deres siste kamper. Innledningsvis i sesongen ble det en del baklengs, men nå har trioen Joe Tait, Jamie Curtis og Carl Magnay i midtforsvaret snørt igjen sekken, og da er det ikke all verden som lenger slipper igjennom til den fargerike målvakta Dale Eve.

Det gleder å se at Tommy Miller begynner å finne fotfeste som manager, og at han er i ferd med å sette sin egen print på det mannskapet han så sensasjonelt arvet da klubblegenden Jason Ainsley brått og uventet valgte å abdisere fra sin managertrone i desember i fjor.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

Ipswich Wanderers fortsetter frammarsjen i Eastern Counties League Division One South. Har jo klare ambisjoner om opprykk etter å ha blitt forbigått da klubber ble flyttet opp et nivå foran denne sesongen. I ettermiddag hadde man små problemer med å tukte Cornard United hjemme på Humber Doucy Lane. 6-1 sto det på resultattavlen da kampleder blåste i fløyten for siste gang. Dermed befester man stillingen på toppen av tabellen med 29 poeng fra 12 kamper og en solid målforskjell (43-8). 4 poeng foran Benfleet ( som har en kamp mindre spilt). Kun 70 betalende tilskuere er nok skuffende, men ikke overraskende når man konkurrerer med storebror Ipswich Town. Town spilte i dag borte mot Accrington Stanley (tap 1-2) og dro nok med seg en del potensielle tilskuere nordover..

Spiller som nevnt i Division One South etter å, de par siste sesongene, ha spilt i nord-avdelingen. Har holdt One North for å være den tøffeste av avdelingene, men etter at Mulbarton Wanderers og March Town United ble flyttet opp før sesongen, er jeg langt mer usikker på styrkeforholdet. Uansett utrolig hyggelig at Ipswich Wanderers har sportslig suksess sålangt denne sesongen. Hadde et håp om få tatt turen over dammen og sett litt nonleague ball før jul, men må trolig ha litt mer tålmodighet og sikte på nyåret.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det ble spilt tredje kvalifiserende runde i årets FA-cupturnering i dag, og det sitter nok en del Tottenham-tilhengere rundt omkring i det ganske land og kaldsvetter vedrørende Marines resultat borte mot Atherton Collieries. De må nok holde pusten i noen døgn til, siden det endte 0-0, slik at de skal spille på ny tirsdag. Marine holder til i Northern Premier League Div I West, altså fjerde nonliganivå, mens ettermiddagens motstander fra Atherton, en liten by noen kilometer sydvest for Bolton og vest for Manchester, spiller i Northern Premier Leagues Premier Division. Det krever neppe så mye fantasi å tenke seg til at de altså holder hus nivået over Marine. Når jeg tenker meg om flakset vel Spurs seg videre etter besøket hos Marine i fjor, så det kan jo være at frykt likevel ikke er et ord tilhengerne deres kjenner på når det gjelder eventuelle utsikter om å møte Marine for andre sesong på rappen.

Selv har jeg jo interesser i nordøst, og jeg må ile til og berette at Marske United holdt selveste Chester til 0-0 på småfine Mount Pleasant. Her skiller to nivåer i favør av den gamle ligaklubben, som hører hjemme i Conference North. Marske har hatt ei temmelig god innledning på sesongen i Northern Premier League Div I East, der de har 7-0-1 og 20-2 i målforskjell. Andreplass enn så lenge, bak Liversedge, en klubb fra en liten by i landskapet mellom Leeds og Huddersfield. Chester har hatt en skuffende sesonginnledning, i hvert fall sett fra et utenforstående perspektiv. For alt jeg vet, kan det ha vært at ambisjonsnivået var senket denne gang, selv om historikk og størrelse forteller om et lag som bør kjempe om opprykk til nasjonalt nivå.

Litt skuffet er jeg nok over at Spennymoor ikke maktet å sette divisjonskollega Southport til side: 0-0 endte det hjemme på Brewery Field. Dermed må de prøve seg igjen på Haig Avenue tirsdag kveld. Moors hadde slått dem 3-2 hjemme i andre serieomgang, men jeg tør påstå at Southports tabellsituasjon nok er misvisende. De har tapt tre kamper med ett mål, og samtlige av disse tapene kom mot det som for øyeblikket er topp 4-klubber. Hjemme har de tre uavgjorte på tre forsøk. Tre poeng på seks kamper er så elendig betaling at de til nå er premiert med bunnplass i årets Conference North-felt. Der blir de neppe liggende lenge. Spennymoor hadde slått ut divisjonsleder Fylde etter omkamp i den andre kvalifiserende runden, så å måtte ut i enda en retur mot en divisjonsrival var neppe øverst på Tommy Millers ønskeliste.

Hvilke skrell hadde vi blant dagens rundt 40 oppgjør, da? Jeg følger ikke lenger godt nok med til å ha god oversikt over hvilke nivåer de forskjellige klubbene hører hjemme på, men jeg syntes det var litt artig at vesle Ware, fra Southern League Central Division (fjerde nonliganivå), holdt noe mer renommerte Kidderminster Harriers til 1-1. Nå begynner det å bli noen sesonger siden Kiddy spilte ligafotball, og formpila i årets Conference North har pekt nedover for deres del, etter at de har tapt to på rad (om enn mot Fylde og Gateshead). Ware skaffet utlikningen to minutter før full tid, men selv om de avsluttet sterkt, så skal de komme til kort når de gjester Aggborough tirsdag kveld. Der er det forresten trolig flere her på forumet enn kun jeg som har vært for å smake på deres prisvinnende pai?

Jo - det var BBC-vist (https://www.youtube.com/watch?v=OrRXKdudiX0) oppgjør hos Hanley Town fra Midland League Premier Division (femte nonliganivå) som tidligkamp, der sterke Brackley Town fra Conference North ble holdt til 1-1. Her hadde vertskapet vært i føring mot laget fra tre nivåer over, men den drevne stopperen Gareth Dean, Brackleys kaptein, utliknet ti minutter ut i andre omgang, selvsagt etter hodestøt fra dødball. Hanley har innledet solid i sin divisjon, men skal uansett bli for små i tirsdagens returmatch på St. James' Park.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

mikemodano skrev: lør okt 02, 2021 11:37 pm Det ble spilt tredje kvalifiserende runde i årets FA-cupturnering i dag, og det sitter nok en del Tottenham-tilhengere rundt omkring i det ganske land og kaldsvetter vedrørende Marines resultat borte mot Atherton Collieries.

Nok et nydeig innlegg fra Dallas Stars' #9 Modano

Endte opp på Alder Street i utkanten av Manchester og Atherton Colleries v Prescot Cables en mandags kveld tidlig oktober 2018, på en banehopper-turnè.. Og for en klubb og velkomst! Havnet ved en tilfeldighet i stolen ved siden av klubb presidenten (med fast plass) i klubbhusets bar. Og da det etterhvert ble avslørt at jeg kom fra Norge . var det ikke måte å hva jeg skulle bli påspandert. Protester var fånyttes. Og da det i tillegg ble avslørt at jeg var Ipswich Town supporter, kom klubbsekretær Emil dragende med et kampprogram fra 1975, Atherton Collieries v Chorley, der bortelagets #8 var legedariske Paul Mariner (Plymouth, Ipswich, Arsenal og ikke minst England), som tragisk gikk bort i våres. Men, kampen på Alder Street, foran 291 betalende, er en av de aller beste jeg har sett live i Storbrittannia, Atherton vant 4-1.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

WatchMaker skrev: søn okt 03, 2021 11:12 pm kampprogram fra 1975, Atherton Collieries v Chorley
Når jeg tenker meg litt om, og det skal man jo som regel gjøre, så tror jeg 1972 (eller -73) er det korrekte årstallet.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

WatchMaker skrev: søn okt 03, 2021 11:12 pm der bortelagets #8 var legedariske Paul Mariner
Jeg var overhode ikke klar over at selveste Paul Mariner har akslet Chorley-trøya. Når dét er sagt, så er det en kjensgjerning at ikke rent få gamle storheter har deltatt i spill også utenfor ligasystemet på sine eldre dager.

Chorley er dessverre et sted jeg aldri fikk med meg på mine overfarter, men jeg er sikker på at deres Victory Park også er et deilig åsted å sniffe inn duften fra tigerbalsaminnsmurte mannebein. De hadde jo et lite interludium på øverste nonliganivå etter å ha vunnet playoff i Conference North på tampen av 2018/19-sesongen. Dessverre greide de ikke å sette noe sportslig preg på omgivelsene på nasjonalt nivå, slik at de nå igjen er tilbake på Step 2. Resultatene innledningsvis denne sesongen har vært noe variable, men de har også vist prov på styrke (9-0 mot Gloucester er ett eksempel), og jeg vil tro de kommer til å ha et ord eller to med i laget når playoffeltet skal identifiseres mot slutten av sesongen.

I går var det returoppgjør i tredje kvalikrunde i årets FA-cup, og dessverre endte det i nederlag for Spennymoor, som var blitt holdt til 0-0 hjemme av divisjonsrival Southport lørdag. Det så noenlunde lyst ut da man gikk opp til 2-1 på et tidspunkt i den første omgangen i går kveld, men kort før pause sørget tidligere Darlo-ess Steven Thompson for å få seg selv utvist, og med ti mann ble oppgaven i den andre omgangen for formidabel. Southport, som ifølge rapportene ofte spilte på grensen av grisete, fikk både 2-2 og 3-2, og sistnevnte ble sluttresultatet. Dermed blir det de og ikke Moors som får gleden av å møte Conference Premier-klubben Altrincham hjemme i fjerde og siste kvalifiserende runde.

Et gledens utfall var imidlertid Marske Uniteds smått imponerende 4-0-gevinst borte (!) mot selveste Chester (et utvalg bilder fra gårskvelden må med: https://rickmatthews.zenfolio.com/p917029317). Vi må vel fortsatt få lov til å hylle dem inn i et slikt adjektiv, selv om formen deres i år ikke har vitnet om fordums storhet. Og i går raknet det kapitalt hjemme for et lag fra to nivåer under. Jeg har mye til overs for Marske, og at de nå igjen skal få lov til å spille i fjerde kvalikrunde i FA-cupen er et skikkelig eventyr. Motstander hjemme på søte Mount Pleasant vil være Gateshead, også de fra Conference North. 'Heed' bør høre til et absolutt øvre sjikt i sin divisjon denne sesongen, så det blir nok en beintøff oppgave som venter klubbens legendariske (i hvert fall i nordøstkretser) Carl Jarrett og hans undersåtter. Marske er for øvrig hvor den velkjente målgjøreren Adam Boyes for tiden holder til, og etter to fulltreffere fra ham i går kveld, så er fyren nå oppe i intet mindre enn 20 scoringer totalt siden ligastart! Marske har heller ikke sluppet inn ett eneste FA-cupmål, og også i seriespillet har de vært defensivt pålitelige: Kun én gang har de sluppet inn mål på åtte oppgjør, nemlig i 2-1-tapet borte mot ligaleder Liversedge. Kan 'Seasiders' tukte Tynesides fineste klubb og ta seg helt til første ordinære runde for aller første gang i historien (de nådde fjerde kvalrunde så sent som i fjor)?

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

"Mitt" Ipswich Wanderers kjører ufortrødent på. Vinner 3-0 borte mot Frenford FC, som nå banedeler gud-vet-hvor. Banedelte hos Bowers & Pitsea sist jeg var på tur over dammen (tidlig 2020). Er de nå hos Ilford FC ? Uansett tre poeng til Wanderers som nå topper ECL Division One South med 32 poeng, fem poeng foran Wivenhoe Town og to kamper mindre spilt. Stinker absolutt opprykk for klubben fra Humber Doucy Lane. Modano er sikkert også fornøyd med at Spennymoor Town triumferte med 1-0 hjemme på Brewery Field mot AFC Telford. Men det er ikke hovedgrunnen til dette innlegget. For det er:

Folkestone Invicta

For tiden i Isthmian League Premier Division. I september 2019 tok jeg en svipptur over dammen for å se Ipswich Town borte mot Gillingham (Tractor Boys vant 1-0). Hurtigtogene fra Kent etter kamp dundrer inn på London St. Pancras , og det var på den relativt nyåpnede Wetherspoons puben inne på stasjonen at denne historien starter. Hadde betalt ungarske WissAir nesten NOK 200 for å frakte meg t/r over dammen. Med base nær Luton Airport Parkway hadde jeg derfor godt med tid å "slå ihjel" denne lørdags ettermiddagen. Og vi Ipswich Town-supportere endte opp i en nydelig drikke-sesjon med supportere av Ramsgate, Dover Athletic og Folkestone Invicta, alle på vei hjem fra bortekamp. Har den greien at jeg alltid holder et ekstra øye på lag til folk jeg har krysset spor med på mine turer over dammen. og i dag falt fokuset på Folkestone Invicta

Besøk til klubben sto på kamplisten min påskeaften 2020, før Covid-19 bestemte seg for å sette verden på pause. Har etter det hatt et ekstra øye på klubben fra bredden av den engelske kanal. Og idag vinner man 6-1 hjemme mot Brightlingsea Regent i Istmian Premier, og befester sin posisjon i toppen av en superjevn liga. Vet ikke hvilke ambisjoner klubben har, om man sikter på National League South, eller hva? Uansett gøy at klubben har sportslig suksess, og Folkestone Invicta står fortsatt høyt på min liste over klubber som skal besøkes.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

WatchMaker skrev: lør okt 09, 2021 10:14 pm Folkestone Invicta
En destinasjon verdt å besøke. Deres Cheriton Road-anlegg er en aldri så liten perle.

Jeg er litt usikker på når det var jeg dro dit, men det var i hvert fall for å se dem i seriedyst mot Maidstone United, og jeg vil tippe at det var rundt 14/15 eller deromkring. Det endte i 3-2-gevinst for Invicta, og selv om jeg endte opp med bortimot tidenes snue i kjølvannet av matchen, som opplevde et voldsomt regnskyll underveis, så var det umulig å ikke storkose seg. Da jeg oppdaget balja med gamle kampprogrammer i klubbsjappa i pausa, var det så vidt jeg greide å løsrive meg i tide for starten av den andre omgangen.

Der dine helter fra Ipswich Wanderers fortsetter å flotte seg på Step 6, og kanskje sågar kan få oppleve 'mini-Farm' mot Norwich United neste sesong, er jeg godt tilfreds med at Spennymoor greide å sette skapet på plass i oppgjør med Telford, ja. Endelig. Det var tiende gang de traff på hverandre i serie og cup siden Moors' opprykk til andre nonliganivå, og det var første gang gutta i sort og hvitt greide å overvinne det som til i går hadde vært en solid nemesis. Telford kvittet seg med manager Gavin Cowan i kjølvannet av forrige helgs 3-0-nederlag i Darlington, og det var ifølge flere av supporterne deres på høy tid. I går så de ut til å utgjøre solid motstand, men enda en Glen Taylor-scoring skulle sørge for at poengene forble i nordøst. Det var Spennys fjerde strake serieseier, og en fin opptur igjen etter midtukeexiten i årets FA-cup, der det ble 3-2-tap borte mot Southport i omkampen i den tredje kvalifiserende runden. Klubben er oppe på tredjeplass, fire poeng bak et uhyre sterkt Brackley, som har én kamp mer spilt, og nå fattige to poeng bak det som kanskje er den største divisjonsfavoritten i AFC Fylde.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det begynner å bli en stund siden også sjette nivå i England først framsto som striglet.

TommyCowan2

Legg inn av TommyCowan2 »

mikemodano skrev: ons aug 25, 2021 9:06 am Det er nok trygt å si, dalton, at vi ikke har direkte ulike referansepunkter i engelsk fotball. Nå kan det lett bli kjedelig å følge denne tråden utover (for utenforstående) dersom slagsiden grunnet nordøstbias vil fortsette å være markant, så en kan jo alltids håpe at det dukker opp et skrømt eller to med preferanser andre steder. Det foregår en masse interessant på nonligafronten rundt omkring i hele landet, så det skal være mer enn nok å ta av.
Jeg har av en eller annen grunn flest sympatiklubber under proffpyramiden nede i sør. Så kan prøve å ta i et tak for disse når anledningene byr seg.

TommyCowan2

Legg inn av TommyCowan2 »

Noen som har vært og besøkt Matlock Town? For noen nydelige "surroundings". Står langt oppe på lista mi, pga hvor det ligger, og også pga Jordan Sinnott....https://www.matlockmercury.co.uk/sport/ ... wn-3086546

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

TommyCowan2 skrev: søn okt 17, 2021 8:10 pm Noen som har vært og besøkt Matlock Town?
Om jeg ikke surrer og blander kortene noe voldsomt her, så er det Matlock Town som befinner seg i Derby-land. Har sett plenty bilder derfra, og Matlock Town har stått lenge på listen min over baner som skal besøkes. En liste som pr. nå teller 50+ non league baner, og som ikke har blitt noe kortere etter at verden har vært satt på vent i halvannet år. Nå som vi er på vei tilbake til normalen skal det endelig bli mulig å få gjort et innhugg i den listen. Hvilke som vil bli besøkt først avhenger av terminlister og øvrig logistikk på en halvannen ukes tur, som er det jeg vanligvis drar på. Men, klubber som Hastings United (har meldt en stund at de ønsker å flytte fra flotte Pilot Field) og March Town United (deres Grandstand lever etter alle solemerker på lånt tid) vil bli flyttet fram i køen.

TommyCowan2

Legg inn av TommyCowan2 »

WatchMaker skrev: ons okt 20, 2021 12:52 pm
TommyCowan2 skrev: søn okt 17, 2021 8:10 pm Noen som har vært og besøkt Matlock Town?
Om jeg ikke surrer og blander kortene noe voldsomt her, så er det Matlock Town som befinner seg i Derby-land. Har sett plenty bilder derfra, og Matlock Town har stått lenge på listen min over baner som skal besøkes. En liste som pr. nå teller 50+ non league baner, og som ikke har blitt noe kortere etter at verden har vært satt på vent i halvannet år. Nå som vi er på vei tilbake til normalen skal det endelig bli mulig å få gjort et innhugg i den listen. Hvilke som vil bli besøkt først avhenger av terminlister og øvrig logistikk på en halvannen ukes tur, som er det jeg vanligvis drar på. Men, klubber som Hastings United (har meldt en stund at de ønsker å flytte fra flotte Pilot Field) og March Town United (deres Grandstand lever etter alle solemerker på lånt tid) vil bli flyttet fram i køen.
Stemmer at det er i Derby-land ja. De andre du nevner virker kule! Får liksom aldri tid til non league, det hersens ligalaget mitt tar all tid, haha.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

27.oktober 2007, må det ha vært, så jeg Macclesfield mot Bury på yndige Moss Rose. Det var et League Two-derby som endte 2-2. På det tidspunktet var begge klubber et helt forventet inventar i kjellerdivisjonen, men som kjent har det siden dukket opp skjær i sjøen for dem begge.

Bury fikk spille ferdig 2018/19-sesongen, som endte med stor sportslig suksess: opprykk fra League Two. Dessverre ble sommeren 2019 uoverstigelig, slik at klubben før 2019/20 fikk beskjed om å legge ned driften. Dermed fikk man aldri en gang lov til å ta fatt på League One i det som siden skulle bli en amputert termin grunnet Covid. Bury FC var historie.

Macclesfield Town ble degradert fra Football League av rent sportslige årsaker for så lang tid tilbake som etter 2012/13-sesongen. Etter seks sesonger på det øverste ikke-liganivået, returnerte Silkmen til det gode selskap foran 2018/19. Dessverre skulle pandemien forårsake en del krøll også for Macclesfield, som etter en sommer med mye fram og tilbake i 2020 til slutt ble slått konkurs i september, uten at de hadde spilt én offisiell kamp siden nedrykket.

Hva gjør så Bury og Macclesfield relevante i forhold til trådens tema? Åpenbart: Etter at begge rykket tilbake til start, så ble de også nødt til å starte sine nye tilværelser langt nede i divisjonspyramiden. I nordvest har man den høvelig benevnte North West Counties League. Den har to nivåer og tre divisjoner. Øverst troner Premier Division, mens de to regionalt fininndelte divisjonene heter First Division North og First Division South. NWCLs Premier-divisjon sokner til niende nivå i pyramiden, eller Step 5 (femte nonliganivå), om man vil. Macclesfield, som nå har kuttet ut Town-suffikset, fikk innpass i Premier, og den topper de med 33 poeng fra 15 kamper så langt, tre poeng foran Skelmersdale United, en annen klubb som også har falt et hakk eller to nedover i divisjonssystemet. Et eventuelt opprykk for Macc vil bety at de neste sesong spiller i Northern Premier League Div I East.

Spenstig med Macclesfield er det at de står med 8-0-0 på sine hjemmeinnsatser i seriespillet. Borte har de høyst middelmådige 2-3-2. Formpila peker heldigvis riktig vei, etter at de led et par tap på rappen her for få uker tilbake. 3-1-0 viser de siste fire nå.

På nivået under, i First Division North, har Bury AFC pilt av sted fra start. 10-3-0 på 13 kamper har gitt dem 33 poeng, noe som plasserer dem tre foran Golcar United og fire foran Holker Old Boys. Bury, i motsetning til Macclesfield, hører ikke lenger hjemme på sin originale hjemmearena. Gigg Lane ligger, meg bekjent, ubenyttet for tiden. Bury AFC spiller sine hjemmekamper hos Radcliffe på deres Stainton Park. Etter mine beregninger ligger Radcliffe om lag fem kilometer i sydvestlig retning fra Bury sentrum.

Får vi både Macclesfield og Bury opp ett nivå etter 2021/22?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Britisk Øvrig»