Engelsk nonliga

Svar
Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Re: Engelsk nonliga

Legg inn av mikemodano »

paul_dalton_11 skrev: søn mai 07, 2023 7:15 pm I den sørlige avdelinga er Oxford City klar for finale etter 2-0 hjemme mot Worthing. I finalen venter St Albans City som vant 5-3 etter straffer i Dartford.
For meg låter det surrealistisk at vesle Oxford City faktisk skal spille finale om opprykk til det øverste nonliganivået. Da jeg besøkte dem for det som snart må begynne å bli 12-13 år siden, så var de en middelhavsfarer i det som den gang var Southern League Premier Division, altså på nivået under der de spiller nå, og verken infrastruktur eller annet minnet om en klubb som hadde ambisjoner om å avansere i pyramiden. Nå har de for så vidt hørt hjemme på Step 2 i flere sesonger, og virker således etablert her, så det må være mye som er gjort rett i klubben siden jeg besøkte dem. Det var den gamle irske landslagsspilleren Dave Savage, for forumet trolig best kjent fra tiden i Millwall, som var manager, og "vesle-Oxford" snittet om lag et par hundre tilskuere. Jeg antar de har opplevd et jevnlig tilsig på supporterfronten, selv om de aller fleste jo forknipper universitetsbyen med United, som på alle måter er vesle Oxford City overlegne, slik situasjonen også er i den andre store universitetsbyen Cambridge (der imidlertid styrkeforholdet var annerledes før United satset og ble medlem i Football League i 1970). Likevel: Blant Conference Souths 24 klubber, er Oxford City 21.rangert målt i tilskuertall. Snittet på Marsh Lane ligger så vidt over 500. Med tanke på antallet hardsatsende klubber på både andre og tredje nonliganivå (og naturligvis også lenger ned, men det er irrelevant akkurat her), så er det en enorm prestasjon av Oxford City å ha nådd helt til playoffinale om retten til spill på nivå 5 i fotballpyramiden. Det må da være en velstående kar som sitter ved enden av bordet i styrerommet deres?

St. Albans City har én sesong bak seg på det nivået de altså kjemper om å nå, og også de soknet i en periode til Southern League og dens Premier Division. Clarence Park, hjemmebanen deres, er en nydelig liten sak, selv om de dessverre har fjernet den eika som sto midt på ståtribunen bak det ene målet, der den hadde skutt seg ut gjennom betongen. Fra et estetisk perspektiv skulle det treet ha vært fredet, men en kan forstå at klubben ønsket å kappe den ned. Clarence Park er nok, litt urettferdig, gått inn i et av mange kapitler i den store glemmeboka for min del, for når jeg husker tilbake til besøket der (St Albans slo "mitt" Cambridge City 3-0), så ble jeg slått av hvor klassisk og på flere måter unikt anlegget var. Sånn sett burde jeg nok vært litt i tvil til hvem jeg ønsker som vinner av playoffinalen i årets Conference South, men jeg er nok likevel ikke det. Jeg ønsker Oxford City en smak av spill blant den ypperste fiffen. Ventelig blir det med én sesong, og dersom det satses over alle støvelskaft i et forsøk på å klore seg fast på nivået, så kan det fort bidra til å velte om kull hele klubben. Jeg håper de i så fall velger en mer moderat tilnærming, og heller tenker på den framtidige eksistensen.

I playoffinalen i Conference North har man altså Brackley Town mot Kidderminster Harriers. Jeg vil tro at flere med øyne på de nedre sjikt av Football League stadig husker Kiddys bidrag der, selv om det begynner å bli en del år siden de hadde sin gjesteopptreden på fjerde nivå av pyramiden. For all del - staselig klubb, Harriers, men for mitt vedkommende er Brackley enda gjevere. I likhet med Oxford City, og for så vidt også St Albans, hørte de hjemme på Step 3 i Southern League Premier Division mens jeg valfartet over for å se Cambridge City. Nå fikk jeg aldri avlagt St James' Park noen visitt, men jeg så dem i aksjon i Cambridge, og jeg mener jeg også så dem et annet sted. Med VGDs endelikt forsvant dessverre også min kamp- og stadionoversikt, så jeg kan ikke lenger tid- eller stedfeste tidligere besøk konkret. Brackley har spilt regional Conference-ball i flere sesonger, og i vel samtlige av de siste sju-åtte sesongene har de vært der eller deromkring når regnskapets time har kommet. Under sin forhenværende manager Kevin Wilkin var de kjent for en ekstrem gjerrighet, og de var så å si hver sesong det laget som hadde sluppet inn færrest mål. I tillegg var de uhyre vanskelige å håndtere på sin egen hjemmebane. Slike forhold setter spor i en enkel sjel som min, så jeg har hatt et godt øye til Brackley Town i årevis. Dersom både Oxford City og Brackley Town blir å finne i Conference Premier neste sesong, så vil det være to enestående prestasjoner.

Marsh Lane i Oxford hadde mer enn 2000 (!) besøkende i playoffsemifinalen. Søndag bør det tallet overgås når finalen finner sted kl 13.30 norsk tid. 16.30 starter Brackley mot Kidderminster. Det bør absolutt være mulig å finne radiolinks for begge disse når tiden nærmer seg.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Én ting som virker å ha gått under radaren hos de fleste: Torquay United forsvant ned til nivå 6. Nå skulle rickla vært her for å gi en tåredryppende kommentar. Nedrykket var godt på vei beseglet allerede før siste runde siste helg i april (målforskjellen vis-à-vis Maidenhead måtte forbedres med et minimum av sju - og Maidenheads 4-0-tap i Gateshead betydde dermed i praksis at Torquay var avhengige av å vinne sin kamp med tre mål mot de allerede seriemesterklare fra nord i Wales), men de avrundet med 1-1 hjemme mot dette så voldsomt mediaomtalte Wrexham-laget foran nesten 5000 på vesle, idylliske Plainmoor. Ser en på videoen med høydepunktene fra matchen virker ikke Gulls' backfirer alltid å være så velkoordinert, og tro om ikke dette ofte har vært et ankepunkt mot manager Gary Johnson, som aldri helt har fått den lysende karrieren han virket å være på vei mot da han tok Yeovil inn i Football League tidlig i millenniumet. En liten fotnote er det at også Yeovil led nedrykk fra samme divisjon som Torquay, en skjebne de to for så vidt delte med ytterligere to tidligere Football League-klubber i Maidstone United og, ikke minst, Scunthorpe United. Scunny, York og Stockport vil dermed alle ha stiftet bekjentskap med Conference North de siste årene, og så gjenstår det å se om Glanford Park-klubben kan gjøre som de to andre og etter hvert ta seg tilbake til nasjonalt nivå. Det er jo en skam og en skandale at enkelte klubber faller såpass dypt i pyramiden, men samtidig er det også et vitnesbyrd om det paradigmeskiftet som utgjør dynamikken i det engelske ligahierarkiet; lite er lenger konstant etter at flere og flere klubber satser voldsomt selv langt nede i nonligadypet.

Ad. Stockport, som jeg så vidt tøtsjet innom: På sesongens siste dag, altså i går, ble de holdt til 1-1 av allerede nedrykksklare Hartlepool United, noe som dermed sørget for at de er nødt til å gå gjennom playoff dersom de skal rykke videre opp til League One allerede på første forsøk etter fjorårssesongens opprykk fra Conference Premier. En litt artig gest var at de hadde invitert Spennymoors mangeårige angriper Glen Taylor som æresgjest. Da Stockport spilte i Conference North sammen med blant andre Spenny, så var ståa slik før siste omgang i 2018/19-sesongen at Stockport kunne sikre direkte opprykk gjennom å vinne selv, samtidig med at Chorley tapte borte mot nettopp Moors. Glen Taylor avgjorde med 1-0 på overtid på Brewery Field, noe som gjorde at Stockport, som selv vant, sikret den eneste direkte opprykksplassen (Chorley tok siden revansje på Spennymoor gjennom å vinne playoffinalen hjemme på Victory Park), og Stockport-fansen utropte Taylor til "den mest populære spilleren som aldri har spilt for klubben". Det hedret altså klubben med å invitere ham til Edgeley Park for oppgjøret mot Hartlepool. En finfin gest som ikke minst ble satt stor pris på av Taylor selv, en strålende angriper som i årevis har tilhørt de aller beste spissene på sjette nivå.

Landsem

Legg inn av Landsem »

mikemodano skrev: man mai 08, 2023 7:36 pm
paul_dalton_11 skrev: søn mai 07, 2023 7:15 pm I den sørlige avdelinga er Oxford City klar for finale etter 2-0 hjemme mot Worthing. I finalen venter St Albans City som vant 5-3 etter straffer i Dartford.
For meg låter det surrealistisk at vesle Oxford City faktisk skal spille finale om opprykk til det øverste nonliganivået. Da jeg besøkte dem for det som snart må begynne å bli 12-13 år siden, så var de en middelhavsfarer i det som den gang var Southern League Premier Division, altså på nivået under der de spiller nå, og verken infrastruktur eller annet minnet om en klubb som hadde ambisjoner om å avansere i pyramiden. Nå har de for så vidt hørt hjemme på Step 2 i flere sesonger, og virker således etablert her, så det må være mye som er gjort rett i klubben siden jeg besøkte dem. Det var den gamle irske landslagsspilleren Dave Savage, for forumet trolig best kjent fra tiden i Millwall, som var manager, og "vesle-Oxford" snittet om lag et par hundre tilskuere. Jeg antar de har opplevd et jevnlig tilsig på supporterfronten, selv om de aller fleste jo forknipper universitetsbyen med United, som på alle måter er vesle Oxford City overlegne, slik situasjonen også er i den andre store universitetsbyen Cambridge (der imidlertid styrkeforholdet var annerledes før United satset og ble medlem i Football League i 1970). Likevel: Blant Conference Souths 24 klubber, er Oxford City 21.rangert målt i tilskuertall. Snittet på Marsh Lane ligger så vidt over 500. Med tanke på antallet hardsatsende klubber på både andre og tredje nonliganivå (og naturligvis også lenger ned, men det er irrelevant akkurat her), så er det en enorm prestasjon av Oxford City å ha nådd helt til playoffinale om retten til spill på nivå 5 i fotballpyramiden. Det må da være en velstående kar som sitter ved enden av bordet i styrerommet deres?

St. Albans City har én sesong bak seg på det nivået de altså kjemper om å nå, og også de soknet i en periode til Southern League og dens Premier Division. Clarence Park, hjemmebanen deres, er en nydelig liten sak, selv om de dessverre har fjernet den eika som sto midt på ståtribunen bak det ene målet, der den hadde skutt seg ut gjennom betongen. Fra et estetisk perspektiv skulle det treet ha vært fredet, men en kan forstå at klubben ønsket å kappe den ned. Clarence Park er nok, litt urettferdig, gått inn i et av mange kapitler i den store glemmeboka for min del, for når jeg husker tilbake til besøket der (St Albans slo "mitt" Cambridge City 3-0), så ble jeg slått av hvor klassisk og på flere måter unikt anlegget var. Sånn sett burde jeg nok vært litt i tvil til hvem jeg ønsker som vinner av playoffinalen i årets Conference South, men jeg er nok likevel ikke det. Jeg ønsker Oxford City en smak av spill blant den ypperste fiffen. Ventelig blir det med én sesong, og dersom det satses over alle støvelskaft i et forsøk på å klore seg fast på nivået, så kan det fort bidra til å velte om kull hele klubben. Jeg håper de i så fall velger en mer moderat tilnærming, og heller tenker på den framtidige eksistensen.

I playoffinalen i Conference North har man altså Brackley Town mot Kidderminster Harriers. Jeg vil tro at flere med øyne på de nedre sjikt av Football League stadig husker Kiddys bidrag der, selv om det begynner å bli en del år siden de hadde sin gjesteopptreden på fjerde nivå av pyramiden. For all del - staselig klubb, Harriers, men for mitt vedkommende er Brackley enda gjevere. I likhet med Oxford City, og for så vidt også St Albans, hørte de hjemme på Step 3 i Southern League Premier Division mens jeg valfartet over for å se Cambridge City. Nå fikk jeg aldri avlagt St James' Park noen visitt, men jeg så dem i aksjon i Cambridge, og jeg mener jeg også så dem et annet sted. Med VGDs endelikt forsvant dessverre også min kamp- og stadionoversikt, så jeg kan ikke lenger tid- eller stedfeste tidligere besøk konkret. Brackley har spilt regional Conference-ball i flere sesonger, og i vel samtlige av de siste sju-åtte sesongene har de vært der eller deromkring når regnskapets time har kommet. Under sin forhenværende manager Kevin Wilkin var de kjent for en ekstrem gjerrighet, og de var så å si hver sesong det laget som hadde sluppet inn færrest mål. I tillegg var de uhyre vanskelige å håndtere på sin egen hjemmebane. Slike forhold setter spor i en enkel sjel som min, så jeg har hatt et godt øye til Brackley Town i årevis. Dersom både Oxford City og Brackley Town blir å finne i Conference Premier neste sesong, så vil det være to enestående prestasjoner.

Marsh Lane i Oxford hadde mer enn 2000 (!) besøkende i playoffsemifinalen. Søndag bør det tallet overgås når finalen finner sted kl 13.30 norsk tid. 16.30 starter Brackley mot Kidderminster. Det bør absolutt være mulig å finne radiolinks for begge disse når tiden nærmer seg.

stadionliste:
1. Victoria Park, Hartlepool United (18 besøk)
2. St. Andrews, Birmingham City (1)
3. Saltergate, Chesterfield (3)
4. Stamford Bridge, Chelsea (1)
5. Whaddon Road, Cheltenham Town (1)
6. The Hawthorns, West Bromwich Albion (2)
7. Dean Court, AFC Bournemouth (2)
8. London Road, Peterborough United (1)
9. Prenton Park, Tranmere Rovers (2)
10. Stadium of Light, Sunderland (1)
11. Goodison Park, Everton (1)
12. Galpharm, Huddersfield Town (1)
13. Belle Vue, Doncaster Rovers (2)
14. Vale Park, Port Vale (1)
15. The International Stadium, Gateshead (2)
16. Blundell Park, Grimsby Town (2)
17. Bescot Stadium, Walsall (1)
18. Gigg Lane, Bury (1)
19. Millmoor, Rotherham United (1)
20. Gay Meadow, Shrewsbury Town (1)
21. Victoria Park, Burscough (1)
22. Kirklands, Cammell Laird (1)
23. Moss Rose, Macclesfield Town (1)
24. The Lamb, Tamworth (1)
25. Spotland, Rochdale (1)
26. Milton Road, Cambridge City (13)
27. The Shay, FC Halifax Town (1)
28. The Memorial Stadium, Bristol Rovers (1)
29. Ricoh Arena, Coventry City (1)
30. Kenilworth Road, Luton Town (1)
31. Vicarage Road, Watford (1)
32. Stoneylands, Long Melford (1)
33. Abbey Stadium, Cambridge (2 - én gang hver med CRC og Cambridge United)
34. The New Eyrie, Bedford Town (1)
35. Ladysmead, Tiverton Town (1)
36. Mundford Road, Thetford Town (1)
37. Liberty Way, Nuneaton Town (1)
38. Carlsberg Stadium, Biggleswade Town (1)
39. Ram Meadow, Bury St. Edmunds (2 - én gang hver med Team Bury og Bury Town)
40. The Grove, Halesowen Town (1)
41. Hunts Copse, Swindon Supermarine (3)
42. Alfredian Park, Wantage Town (1)
43. Court Place Farm, Oxford City (1)
44. Aggborough, Kidderminster Harriers (1)
45. Croft Park, Blyth Spartans (1)
46. Oakside Stadium, Barkingside (1)
47. Crown Meadow, Lowestoft Town (1)
48. Mickleover Sports Ground, Mickleover Sports (1)
49. Cannon Park, Retford (1 - med Worksop Town)
50. Dovecote, Shepshed Dynamo (1)
51. Hardenhuish Park, Chippenham Town (1)
52. Cass Centre, Cambridge University Press (1)
53. Stonebridge Road, Ebbsfleet United (1)
54. Kingsmeadow, Kingstonian (1)
55. Holloways Park, Beaconsfield SYCOB (2)
56. The Meadow, Chesham United (1)
57. Cheriton Road, Folkestone Invicta (1)
58. Underhill, Barnet (1)
59. Clarence Park, St. Albans City (1)
60. stadium:mk, Milton Keynes Dons (1)
61. Culver Road, Lancing (1)
62. Kirkby Road, Barwell (1)
63. Kingfield, Woking (1)
64. Bashley Road, Bashley (1)
65. The Saffrons, Eastbourne Town (1)
66. Top Field, Hitchin Town (1)
67. Bloomfields, Needham Market (1)
68. Foxcotte Park, Andover New Street (1)
69. Gardiners Close, Basildon United (1)
70. Unwin Sports Ground, Ely City (1)
71. Bridge Road, Histon (3 - alle med Cambridge City)
72. The Avenue, Dorchester Town (1)
73. Ashby Avenue, Lincoln United (1)
74. Meadow Park, Boreham Wood (1)
75. Ironworks Road, Tow Law Town (1)
76. Millfield, Crook Town (1)
77. Dean Street, Shildon (3)
78. Brewery Field, Spennymoor Town (1)
79. Central Avenue training pitch, Billingham Synthonia (1 - Billingham Synthonia reserves)
80. Darlington Road, West Auckland Town (3)
81. King George V Ground, Guisborough Town (1)
82. Whitley Park, West Allotment Celtic (1)
83. Moore Lane Park, Newton Aycliffe (1)
84. Throstle Nest, Farsley AFC (1 - med Albion Sports)
85. Coach Lane Sports Centre, Team Northumbria (2)
86. Meadow Park, Sunderland RCA (1)
87. Tameside Stadium, Curzon Ashton (1)
88. Mount Pleasant, Marske United (1)
89. Northolme, Gainsborough Trinity (1)
90. Hillheads, Whitley Bay (1)
91. Victory Road, Leiston (1)
92. Peterborough Sports & Leisure, Peterborough Sports (1)
93. Valley Stadium, Redditch United (1)
94. Hebburn Sports and Social Centre, Hebburn Town (1)
95. The Daren Persson Stadium, North Shields (1)
96. Mill Field, Aveley (1)
97. Vauxhall Road, Hemel Hempstead Town (1)
98. Steel Park, Corby Town (1)
99. Kingsthorpe Mill, Northampton Spencer (1)
100. Woodhorn Lane, Ashington (1)
101. Canal Street, St. Andrews (1)
102. UTS Stadium, Dunston (1)
103. Dr Pit Welfare Park, Bedlington Terriers (1)
104. Heritage Park, Bishop Auckland (1)
105. Parkside Road, Kendal (1)

150 63 42 45 236-195



stadia besøkt mer enn én gang:

Victoria Park, Hartlepool Utd (18)
Milton Road, Cambridge C (13)
Dean Street, Shildon (3)
Saltergate, Chesterfield (3)
Hunts Copse, Swindon Supermarine (3)
Darlington Road, West Auckland (3)
The Hawthorns, West Bromwich (2)
Dean Court, Bournemouth (2)
Prenton Park, Tranmere (2)
Belle Vue, Doncaster (2)
The International Stadium, Gateshead (2)
Blundell Park, Grimsby T (2)
Abbey Stadium, Cambridge U/CRC (2)
Ram Meadow, Bury T/Team Bury (2)
Holloways Park, Beaconsfield SYCOB (2)
Coach Lane, Team Northumbria (2)

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

@Landsem: I alle dager! Er det fortsatt mulig å spa i det gamle VGD-arkivet? Jeg takker så meget, men lista er ikke helt oppdatert. Da jeg besøkte The Hive, Barnet, i januar/februar 2020, min foreløpig siste englandstur, så var det stadion nummer 110 (eller var det 111?). Jeg mener å huske at jeg føyde dette besøket til lista hos VG.

Landsem

Legg inn av Landsem »

mikemodano skrev: tir mai 09, 2023 8:55 pm @Landsem: I alle dager! Er det fortsatt mulig å spa i det gamle VGD-arkivet? Jeg takker så meget, men lista er ikke helt oppdatert. Da jeg besøkte The Hive, Barnet, i januar/februar 2020, min foreløpig siste englandstur, så var det stadion nummer 110 (eller var det 111?). Jeg mener å huske at jeg føyde dette besøket til lista hos VG.
Brukte
https://archive.org/

lim inn denne url http://vgd.no/sport/fotball-oevrig-brit ... -uk/side/1

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

Landsem skrev: tir mai 09, 2023 8:36 pm stadionliste:
Herlig med gjensyn av lange stadionlister, det gir helt klart økt reiselyst. Ligastarten i EFL ble i dag bekreftet til å være lagt til helgen 4-6.august med medfølgende ligacup i dagene i etterkant. Jeg tror jeg må legge til noen flere banebesøk i min stadionliste da. For min lista ser stakkarslig ut sammenliknet med sir modano sin.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Da er vi straks klar for avspark på Wembley. La oss håpe Notts County får sin velfortjente retur til Football League.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Tror keeperen til Magpies sliter med litt nerver... Makan til start på kampen. 1-0 Spireites på straffe

morrisey

Legg inn av morrisey »

Dette kan fort bli Chesterfields dag... Forsvarer seg godt, og County er rett og slett lite farlige.
Føles veldig feil om NC skal ryke på èn kamp etter å ha vært 37 poeng foran i ligaspillet

morrisey

Legg inn av morrisey »

Endelig satt den! 1-1

morrisey

Legg inn av morrisey »

Forresten nok en forferdelig inngripen av en keeper, denne gang av Fitzsimons

morrisey

Legg inn av morrisey »

Rodriguez til 2-2 i andre ekstraomgang. Skal de få sitt velfortjente opprykk allikevel, eller skal Chesterfield nok en gang ta ledelsen?

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Vilt spennende!

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Oioioi, for et drama. Notts County kan avgjøre på den fjerde straffen, men bommer!

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Vi kan vel si at det var et velfortjent opprykk, om ikke i denne kampen, så i alle fall i denne sesongen.

Gratulerer til Notts County!

Citano

Legg inn av Citano »

Litt godt med tanke på sesongen i sin helhet at Notts County rykket opp. Å oppnå 107 poeng uten å rykke opp ville ha vært spinnvilt.
De har vært del av opprykkskvalikk i National League i 4 år på rad siden nedrykket i 2018/19 og denne gangen var det de som endelig kom seirende ut.
Finaletap mot Harrogate i 2020, Semifinaletap mot Torquay i 2021, Kvartfinaletap mot Grimsby i 2022 men nå ble de vinner.
Chesterfield også vært del av opprykkskvalikk over tid da dette var dems tredje sesong i kvalikken.

Men ja både nå og i semi-finalen mot Boreham Wood så holdt de på å forsvinne. Lå under 0-2 mot Boreham Wood etter de første 45 og kun etter en utligning på overtid av 2. omgangen som gav dem ekstraomganger, hvor de fikk 3-2 etter 120 lange minutter.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Dette var en av de mest anstrengende kampene, som ikke involverer Liverpool, jeg har sett. Den arrogante straffebommen til Bostock så jeg komme allerede i mangelen på skikkelig tilløp.
Heldigvis gikk riktig klubb opp, og det skulle ikke forundre meg mye om de samme to klubbene som rykket opp i år, spiller L1 i 24/25 sesongen.

Så da får man rydde plass til neste play-off moro i morgen. Kan Oxford City klare det?

Edit: Tenk å glemme å nevne selve helten, Archie Muir. Kan trygt kalles et av de mer vellykkede innbyttene jeg har sett.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

morrisey skrev: lør mai 13, 2023 7:52 pm Kan Oxford City klare det?
Det er spørsmålet på alles lepper i dag: Kan Oxford City klare det? Svaret får vi i løpet av tidlig ettermiddag. Det er avspark ved Marsh Lane ute i den nordøstlige periferien av Oxfords bysentrum kl 13.30 norsk tid, og jeg sitter klar med et frekt TV-pass. Nå vil jeg helt klart kunne anklages for å være en sviker mot de ganske sikkert utallige radiostreams som finnes der ute, men når Vanaramas egne nettsider gikk ut og kunngjorde at de ønsket å tilby fjernsynspass for de to playoffinalene i dag, så var jeg svak nok til å hive meg på som en hvilken som helst lettovertalt novise. Jeg har en følelse av at St. Albans ror i land det hele, uten at jeg har noe som helst belegg for å ilegge dem noe favorittstempel.

Rundt 30 km nordøstover fra Oxford ligger den vesle markedsbyen Brackley. Her har det i år vært spilt Conference North-fotball (eller, om vi skal være dønn presise og moteriktige: National League North-fotball), og deres St. James' Park (nok en avart av den tross alt noe mer kjente St. James' Park nede i Devon) ligger grønn og innbydende, klar til rollen som vertskap for Kidderminster Harriers i nordavdelingens playoffinale. Hadde jeg vært gambler, hvilket jeg langt ifra kan sies å være, så ville jeg ha satset på den dristige dobbelen Oxford C/Brackley i dag. I så fall ville det vært et spill ut fra hjerte- mer enn hjerneprinsipper. Jeg er på sett og vis litt overrasket over at Brackley spiller playoffinale. De slapp jo sin mangeårige manager Kevin Wilkin under sesongens gang, og jeg merket meg at baklengsmålene startet å tilta i kjølvannet av den gamle Cambridge C- og Northampton T-spissens avgang. I flere sesonger har Brackley vært kjent for sin stramme defensive organisering, og det er catenaccio-prinsippene som nok har ført meg litt ekstra nær klubben. Uten ham til rors virker de å ha løsnet litt på snippen, og så gjenstår det å se om dét endelig kan føre dem opp til nonligaens elitedivisjon. På mange måter ville det ha vært fortjent etter at de tross alt har vært der eller deromkring i mange sesonger nå.

Edit: En sjekk blant spillerutvalget hos vesle-Oxford røper ikke altfor mange kjente navn. Ja, faktisk kun ett for min del: Alfie Potter. Jeg skulle vel ikke ta altfor feil når jeg hevder at han tilhørte Havant & Waterlooville da de var freidige nok til å gå i ledelsen på Anfield i en FA-cupkamp for noen år tilbake. Ja, Potter sto vel sågar for den ene av scoringene? Og om det står dårlig til med kunnskapen min når det gjelder Oxford Citys stall, så er den om mulig enda verre når det gjelder motstanderne. Det er tydelig at jeg har slumret i timen, for ikke å si vært i hi i årevis, for blant de som presenteres på den offisielle nettsiden deres, er det ingen navn som umiddelbart slår meg som spillere jeg drar kjensel på. Fotball er i utgangspunktet alltid artigere når en har i det minste et minimum av kjennskap til aktørene, men her får heller klubben stå i fokus.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

mikemodano skrev: søn mai 14, 2023 12:22 pmHavant & Waterlooville da de var freidige nok til å gå i ledelsen på Anfield i en FA-cupkamp for noen år tilbake.
To ganger til og med. Syk prestasjon av haukene.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

@Eldon: Sylfrekt. Det skulle jo komme tilbake og bite dem i stussen etter hvert, men tremålsnederlag, med to egne scoringer, borte mot en klubb fra seks nivåer høyere må sies å ha vært akseptabelt av Havant & Waterlooville den gang.

Zac McEachran hos Oxford er for øvrig bror av det tidligere Chelsea-løftet Josh. 'Player of the Year' i Conference South, sies det.
Re Alfie Potter, så låter jo fyren som en krittslikker fra 50-tallet; ei spedlemma lita ving som drillet alt og alle ute på høyreflanka for Coventry City eller deres like.

Men har de lagt om til syntetisk gress hos Oxford City? Æsj, da. Da vet jeg ikke helt om jeg unner dem opprykk likevel.

Edit: 1-0 etter snaut tre minutter. Mål fra kapteinen Chris Fleet, som behersket plasserte et lavt skudd fra 12 meter ned til venstre for St. Albans-målvakta. Assist fra McEachran, som har rukket å presentere seg allerede. Og alt dette etter at gjestene burde ha gått i tet ette 45 sekunder.
Sist redigert av mikemodano den søn mai 14, 2023 1:38 pm, redigert 1 gang totalt.

morrisey

Legg inn av morrisey »

mikemodano skrev: søn mai 14, 2023 12:22 pm
morrisey skrev: lør mai 13, 2023 7:52 pm Kan Oxford City klare det?


Edit: En sjekk blant spillerutvalget hos vesle-Oxford røper ikke altfor mange kjente navn. Ja, faktisk kun ett for min del: Alfie Potter. Jeg skulle vel ikke ta altfor feil når jeg hevder at han tilhørte Havant & Waterlooville da de var freidige nok til å gå i ledelsen på Anfield i en FA-cupkamp for noen år tilbake. Ja, Potter sto vel sågar for den ene av scoringene? Og om det står dårlig til med kunnskapen min når det gjelder Oxford Citys stall, så er den om mulig enda verre når det gjelder motstanderne. Det er tydelig at jeg har slumret i timen, for ikke å si vært i hi i årevis, for blant de som presenteres på den offisielle nettsiden deres, er det ingen navn som umiddelbart slår meg som spillere jeg drar kjensel på. Fotball er i utgangspunktet alltid artigere når en har i det minste et minimum av kjennskap til aktørene, men her får heller klubben stå i fokus.
Var vel Tony Potter som var i H&W, Mikey? Tror ikke han scoret heller...
Alfie har derimot en fortid med et tosifret antall kamper for storebror United.
Herlig med 1-0 allerede, forresten. Gjør nytte for seg nr 8, Reece Fleete(?)

morrisey

Legg inn av morrisey »

Og der var jaggu han ex-Chelseabroderen og økte til 2-0

morrisey

Legg inn av morrisey »

morrisey skrev: søn mai 14, 2023 1:37 pm
mikemodano skrev: søn mai 14, 2023 12:22 pm
morrisey skrev: lør mai 13, 2023 7:52 pm Kan Oxford City klare det?


Edit: En sjekk blant spillerutvalget hos vesle-Oxford røper ikke altfor mange kjente navn. Ja, faktisk kun ett for min del: Alfie Potter. Jeg skulle vel ikke ta altfor feil når jeg hevder at han tilhørte Havant & Waterlooville da de var freidige nok til å gå i ledelsen på Anfield i en FA-cupkamp for noen år tilbake. Ja, Potter sto vel sågar for den ene av scoringene? Og om det står dårlig til med kunnskapen min når det gjelder Oxford Citys stall, så er den om mulig enda verre når det gjelder motstanderne. Det er tydelig at jeg har slumret i timen, for ikke å si vært i hi i årevis, for blant de som presenteres på den offisielle nettsiden deres, er det ingen navn som umiddelbart slår meg som spillere jeg drar kjensel på. Fotball er i utgangspunktet alltid artigere når en har i det minste et minimum av kjennskap til aktørene, men her får heller klubben stå i fokus.
Var vel Tony Potter som var i H&W, Mikey? Tror ikke han scoret heller...
Alfie har derimot en fortid med et tosifret antall kamper for storebror United.
Herlig med 1-0 allerede, forresten. Gjør nytte for seg nr 8, Reece Fleete(?)
Mr.Modano har rett igjen, hører jeg fra kommentatorhold her. Og etter å ha googlet den godeste Alfie, så har han noen kamper for H&W

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

morrisey skrev: søn mai 14, 2023 1:37 pm Var vel Tony Potter som var i H&W, Mikey? Tror ikke han scoret heller...
Alfie har derimot en fortid med et tosifret antall kamper for storebror United.
Alfies bidrag på Anfield ble nevnt nå, så da vil jeg tro det faktisk var ham. Det målet jeg imidlertid trodde han hadde scoret ble etter sigende omgjort til et Martin Škrtel-selvmål. Nå hinket Potter nettopp av matta med skade, så han er ferdigspilt for dagen. Synd for Oxford, for han hadde vært blant de mer toneangivende.

2-0-scoringen var iskaldt utført av McEachran, men det var ei skrekkelig tabbe av St. Albans-målvakta, som tok en altfor tung tøtsj på en pasning fra en lagkompis. Tidvis enveiskjøring, og det har vært nivåforskjell til nå. 'Stroll in the park'.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

3-0 og game over. Ashby. Solid assist fra han derre Mc-fyren igjen. Han er i egen klasse utpå plasten der.
Oxford City i Conference Premier i 23/24, altså. Synd ikke Oxford United er der lenger.

morrisey

Legg inn av morrisey »

mikemodano skrev: søn mai 14, 2023 1:57 pm
morrisey skrev: søn mai 14, 2023 1:37 pm Var vel Tony Potter som var i H&W, Mikey? Tror ikke han scoret heller...
Alfie har derimot en fortid med et tosifret antall kamper for storebror United.
Alfies bidrag på Anfield ble nevnt nå, så da vil jeg tro det faktisk var ham. Det målet jeg imidlertid trodde han hadde scoret ble etter sigende omgjort til et Martin Škrtel-selvmål. Nå hinket Potter nettopp av matta med skade, så han er ferdigspilt for dagen. Synd for Oxford, for han hadde vært blant de mer toneangivende.

2-0-scoringen var iskaldt utført av McEachran, men det var ei skrekkelig tabbe av St. Albans-målvakta, som tok en altfor tung tøtsj på en pasning fra en lagkompis. Tidvis enveiskjøring, og det har vært nivåforskjell til nå. 'Stroll in the park'.
Og der tror jeg denne kampen er over. 3-0-scoring av nr 4

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Josh Parker gjorde 4-0 på kylig vis halvannet minutt inn i tilleggstiden før pause. Liten tvil om at Oxford vil få sin første sesong på nasjonalt nivå når neste termin sparker i gang utpå seinsommeren.

Det var komplett enveistrafikk den første halvtimen, men selv om St. Albans hevet seg noe det siste kvarteret, da de gjorde et formasjonsbytte gjennom å ta ut en stopper og sette inn sin toppscorer Shaun Jeffers, så måtte de likevel se Oxford kontre inn ytterligere ett mål. Jeffers hadde startet på benken av årsaker jeg ikke helt har fått med meg, men det skal ikke ha vært skade. De virket mer komfortable i 4-4-2 kontra den 3-5-2-formasjonen de åpnet i.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det første kvarteret etter pause forteller at Oxford har trukket seg tilbake for å verne om det de har, noe som langt ifra virker urimelig. Det er ikke slik at St Albans utgjør noen større trussel, selv om Jeffers, som også fikk på seg kapteinsbindet da han kom inn etter halvtimen, i det minste sørger for at hjemmeforsvarerne må være på tå hev. Han testet også målvakt Haigh med et skudd fra distanse, noe som vel er den eneste muligheten de har hatt, i tillegg til den de burde ha satt etter 45 sekunder. Haigh, som er på lån fra ligavinner Ebbsfleet, vil være den første til å vinne opprykk fra regionalt Conference-nivå med to klubber i løpet av samme sesong.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Den ene gangen jeg var i Oxford lurte jeg på hvor frakoblet klubbene var universitet og studentene. Min oppfatelse var at de var nokså fraskilt, både mtp. på spillere, men spesielt supportere. Meget imponerende av en by på den størrelsen hvor det virker som en stor andel av studentene (kanskje rundt 20 000?) ikke bryr seg og ha klubber så høyt i pyramiden.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Da er det jo bare å gratulere City og ønske lykke til neste sesong. Andreomgangen ble jo et antiklimaks, men noe annet var ikke å vente heller.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Britisk Øvrig»