Norskprodusert mat, i pose og sekk?

Svar
juppe
Innlegg: 82

Norskprodusert mat, i pose og sekk?

Legg inn av juppe »

Vi har et landbruk i Norge, som gir en selvforsyningsgrad på ca. 45 % (ca. 40 % korrigert for importert for importfòr) ifølge NIBIO https://www.nibio.no/nyheter/slik-bereg ... yningsgrad

Det er norske politiske partier som har bestemt landbrukspolitikken, som også har andre samfunnsoppgaver enn å produsere landbruksprodukter, som f.eks. spredt bosetting over hele landet med kort frakt av mat til befolkningen, opprettholdelse av kulturlandskapet og matsikkerhet.

Denne politikken kolliderer med enkeltes ønske om å la markedskreftene få utfolde seg, slik denne artikkelen av Lars Peder Nordbakken, økonom i tankesmien Civita, gir uttrykk for, sitat: "Et dagligvaremarked som domineres av få aktører og et overregulert landbruk, godt beskyttet bak høye tollmurer, motarbeider forbrukernes ønsker om mer konkurranse, større utvalg og lavere matvarepriser. "https://www.abcnyheter.no/stemmer/2024/ ... rebutikker

Så spørs det om det er mulig å få både i pose og sekk ved å la markedskreftene råde?
Slik jeg kjenner forholdene vil en avregulering av landbruket og opphevelse av toll-regimet vedrørende import ganske raskt avvikle landbruket i Norge, med de konsekvenser det får.
Egentlig er dette logisk, vi bruker jo regulering og toll-regimet for å verne om vår egen matproduksjon, slik mange land gjør på områder de vil beskytte mot import fra andre land.

Villa23
Innlegg: 77

Legg inn av Villa23 »

I pose og sekk er grådige bønder, ulevelig skattenivå og faktureringer. Hadde nok klart oss fint uten bryderiet deres og dårlig mat som fortærer oss, men vi har utgifter å ta hånd om.

Villa23
Innlegg: 77

Legg inn av Villa23 »

For ikke å si noe om hvor i helsikkes utakknemmelige.

Villa23
Innlegg: 77

Legg inn av Villa23 »

Har jeg noen spesiell god grunn til å velge matvarer fra øst i hedmark og toten, fremfor Spania og Asia egentlig? Dere sluker jo hele skattebudsjettet, selv får jeg bokstavelig talt ingenting igjen. De jeg har fått noe igjen av er gatekjøkkene som selger Kebab og Hamburger og gode gamle grønnsaksbutikker. Kiwi, Coop og Rema kan legges ned, handlet der daglig i nesten 15år og gi penger der er som å kaste pengene i en brønn. Tar meg selv i å være nesten litt rasistisk, Kiwi virker jo ikke å ville meg godt?

Villa23
Innlegg: 77

Legg inn av Villa23 »

Ja, mulige jeg nevner alternativer. Men det er uten at dere tar utgangspunkt i at 95% av forbruket mitt går til Kiwi, Coop og Rema. Og at jeg samtidig kommer negativt ut, i tillegg synes ting ellers bare blir vondt verre.

Produsere mat tror jeg ikke er en spesielt krevende oppgave, og har jobbet med matproduksjon selv om jeg ikke står på bondegården.

Villa23
Innlegg: 77

Legg inn av Villa23 »

Så om dere kan forstå at jeg tenker over at det er en ond sirkel. Så skriver jeg nå etter 15år som student og deltidsarbeider, at nå skriver jeg selv at jeg er litt fascistisk.

Villa23
Innlegg: 77

Legg inn av Villa23 »

Men Reitan ansetter jo heller ei som har vært innom butikken hans en gang og kjøpt kjærlighet på pinne, fordi hun snakker trøndersk og har et penere smil.


Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Det er vel lov å spørre om ikke norsk landbruk har dummet seg nok ut til at Høyre tør å avregulere markedsreguleringen som Nortura har.
Det er nok også slik at det norske Konkuransetilsynet er meget dårlig.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Norge har da nok selvberging om fisken blir tatt med.
Norsk jordbruk ødelegger velferden for folk flest.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»