Rosenborg - Klubbtråd

Svar
Folk_flesk

Re: Rosenborg - Klubbtråd

Legg inn av Folk_flesk »

Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:37 am
Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 9:52 am
Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 9:32 am

B/G sine prestasjoner i Europa de siste årene er ikke veldig langt unna, men du har nok rett i at de må gjøre det i noen år til for å få samme status som «flaggskip».
Jo, de er akkurat nå et godt stykke unna, ikke minst når vi snakker om hvilken av e-cupene de har deltatt i.

Så er vi enige i det du skriver etter komma. Egentlig ikke noe mer å diskutere da.

Nettopp - det er enda vanskeligere å komme til CL nå, så hvis vi skal få et flaggskip inn der, så er det jo enda viktigere å fôre det beste laget med de beste spillerne. Enda viktigere enn på 90-tallet. Eller?
De beste spillerne går allerede til de beste lagene. Ingen vits å "fore" noen. Det er opp til hver enkelt klubb hva de vil gjøre, men vi kommer ikke til å være et farmer-lag (a la BG for noen år siden). Klubben først, så norsk fotball.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:35 am
Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 8:54 am
Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 7:14 am

Og da er vi tilbake til rbk-argumentasjonen om at de beste spillerne i eliteserien burde gå til flaggskipet rbk, fremfor utlandet. På samme måte som de beste spillerne i eliteserien (dels Holse) nå burde gå til flaggskipet Bodø/Glimt, fremfor utlandet.

Enhver trønder som mente det første, men ikke mener det andre, er jo intet annet enn en hykler.
BG blir ikke noe "flaggskip" pga en vellykket sesong på nivå 3 i Europa. De får komme tilbake og prøve å gjøre hevd på den tittelen etter la oss si 3-4 gruppespill i EL eller CL de nærmeste årene.

Som nevnt over, så står Viking fritt til å være farmerlag for hvem de vil, uten at deres mest gneldrete supportere trenger å mase om at alle andre også skal være det. Konsentrer deg nå om eget lag, slik normale folk her inne gjør.

Men det har jo vært bred enighet om at norsk fotball bør ha et flaggskip - noe jeg regner med at de fleste RBK-supporterne har vært enige i. Og den eneste måten å få et flaggskip på, er jo å dyrke den klubben som er på toppen, og sånn sett selge de beste spillerne dit.
Er det bred enighet om dette?

Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:44 am
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:35 am
Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 8:54 am

BG blir ikke noe "flaggskip" pga en vellykket sesong på nivå 3 i Europa. De får komme tilbake og prøve å gjøre hevd på den tittelen etter la oss si 3-4 gruppespill i EL eller CL de nærmeste årene.

Som nevnt over, så står Viking fritt til å være farmerlag for hvem de vil, uten at deres mest gneldrete supportere trenger å mase om at alle andre også skal være det. Konsentrer deg nå om eget lag, slik normale folk her inne gjør.

Men det har jo vært bred enighet om at norsk fotball bør ha et flaggskip - noe jeg regner med at de fleste RBK-supporterne har vært enige i. Og den eneste måten å få et flaggskip på, er jo å dyrke den klubben som er på toppen, og sånn sett selge de beste spillerne dit.
Er det bred enighet om dette?

Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.
Det gjelder særlig oss. Men her ser man hva rot i ledelsen og på trenersiden over tid kan føre til.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Det er vel ikke så enorm forskjell på Milan, Real Madrid, Man U og slikt på 90-tallet og nå hvis du kun ser på konsentrasjonen av stjerner, først og fremst så er det nok posisjoneringspill, fysisk trening og slikt som er "gratis" der hvor RBK under Eggen hadde et stort konkuransefortrinn fordi han lå i forkant av utviklingen, men nå er det rommet stengt, så definitivt tøffere å hamle opp med både de beste og de nest beste nå for tiden, ja.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 11:27 am
Trondhjem skrev: tor jul 06, 2023 10:30 am
Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 9:55 am Jeg mener 90-tallets Champions League kan sammenlignes med nåværende Europa League. Nåløyet for å kvalifisere seg til CL er mye trangere nå enn den gang. Men det er forsåvidt en annen diskusjon, selv om det må tas i betraktning om man absolutt skal sammenligne B/G sine prestasjoner i Europa med hva rbk gjorde på 90-tallet.
Det at nåløyet for å komme inn i Mesterligaen er trangere i dag enn på 90-tallet kan nok stemme, men det betyr lite for å vurdere hvor stor prestasjon datidens RBK klarte å oppnå. Laget spilte i mange tellende Mesterligakamper jevnt med de aller beste så som Werder Bremen, Inter Milan, Juventus, Real Madrid. Det kan jeg ikke se at verken Molde eller Bodø-Glimt kan vise maken til.

Det lille RBK fikk til den gangen er temmelig unikt målt opp mot nesten hva som helst annet i fotballen.
Joda, og jeg mener ikke å ta vekk noe fra Rosenborgs prestasjoner den gangen. Men forskjellene er blitt mange ganger større siden det.

Om B/G, Molde eller rbk hadde spilt jevnt med Man City, Bayern München, Real Madrid eller Barcelona i dag så ville det vært en enormt mye større prestasjon. Det tror jeg aldri vi får oppleve igjen.
Hvorfor ville det isolert sett være en så enormt mye større prestasjon av Glimt å spille jevnt med City, Bayern, real el Barca i dag enn det var når Rosenborg slo Real på Lerkendal i 1997? Et Real lag som forøvrig vant CL det året. Real best i verden i ´97, City best i verden i '23.
Sist redigert av DuncanE den tor jul 06, 2023 11:50 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 11:27 am
Trondhjem skrev: tor jul 06, 2023 10:30 am
Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 9:55 am Jeg mener 90-tallets Champions League kan sammenlignes med nåværende Europa League. Nåløyet for å kvalifisere seg til CL er mye trangere nå enn den gang. Men det er forsåvidt en annen diskusjon, selv om det må tas i betraktning om man absolutt skal sammenligne B/G sine prestasjoner i Europa med hva rbk gjorde på 90-tallet.
Det at nåløyet for å komme inn i Mesterligaen er trangere i dag enn på 90-tallet kan nok stemme, men det betyr lite for å vurdere hvor stor prestasjon datidens RBK klarte å oppnå. Laget spilte i mange tellende Mesterligakamper jevnt med de aller beste så som Werder Bremen, Inter Milan, Juventus, Real Madrid. Det kan jeg ikke se at verken Molde eller Bodø-Glimt kan vise maken til.

Det lille RBK fikk til den gangen er temmelig unikt målt opp mot nesten hva som helst annet i fotballen.
Joda, og jeg mener ikke å ta vekk noe fra Rosenborgs prestasjoner den gangen. Men forskjellene er blitt mange ganger større siden det.

Om B/G, Molde eller rbk hadde spilt jevnt med Man City, Bayern München, Real Madrid eller Barcelona i dag så ville det vært en enormt mye større prestasjon. Det tror jeg aldri vi får oppleve igjen.
Forskjellen på de beste og de bak er utvilsomt langt større i dag. Man kan kanskje slumpe til en heldig seier eller uavgjort på hjemmebane, men det er best case scenario.

Men Glimts prestasjoner i Europa er slik jeg ser det litt oppblåste. De kan foreløpig ikke måle seg med Moldes prestasjoner og i allefall ikke RBKs prestasjoner.

Fitforfight

Legg inn av Fitforfight »

Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:35 am
Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 8:54 am
Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 7:14 am

Og da er vi tilbake til rbk-argumentasjonen om at de beste spillerne i eliteserien burde gå til flaggskipet rbk, fremfor utlandet. På samme måte som de beste spillerne i eliteserien (dels Holse) nå burde gå til flaggskipet Bodø/Glimt, fremfor utlandet.

Enhver trønder som mente det første, men ikke mener det andre, er jo intet annet enn en hykler.
BG blir ikke noe "flaggskip" pga en vellykket sesong på nivå 3 i Europa. De får komme tilbake og prøve å gjøre hevd på den tittelen etter la oss si 3-4 gruppespill i EL eller CL de nærmeste årene.

Som nevnt over, så står Viking fritt til å være farmerlag for hvem de vil, uten at deres mest gneldrete supportere trenger å mase om at alle andre også skal være det. Konsentrer deg nå om eget lag, slik normale folk her inne gjør.

Men det har jo vært bred enighet om at norsk fotball bør ha et flaggskip - noe jeg regner med at de fleste RBK-supporterne har vært enige i. Og den eneste måten å få et flaggskip på, er jo å dyrke den klubben som er på toppen, og sånn sett selge de beste spillerne dit.
Enig!
Det eneste de tre største byene i Norge kan slå i bordet med er historie (og de gjør det).
Historien gir deg aldri poeng i serien.

Takk for at det er klubber fra noe mindre steder som tar opp hansken når "storklubbene" går solid på trynet.

Champis

Legg inn av Champis »

Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 11:41 am
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:37 am
Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 9:52 am

Jo, de er akkurat nå et godt stykke unna, ikke minst når vi snakker om hvilken av e-cupene de har deltatt i.

Så er vi enige i det du skriver etter komma. Egentlig ikke noe mer å diskutere da.

Nettopp - det er enda vanskeligere å komme til CL nå, så hvis vi skal få et flaggskip inn der, så er det jo enda viktigere å fôre det beste laget med de beste spillerne. Enda viktigere enn på 90-tallet. Eller?
De beste spillerne går allerede til de beste lagene. Ingen vits å "fore" noen. Det er opp til hver enkelt klubb hva de vil gjøre, men vi kommer ikke til å være et farmer-lag (a la BG for noen år siden). Klubben først, så norsk fotball.

Helt fair synspunkt det. Men det var ikke mange RBK'ere som hadde det synspunktet de gangene en norsk klubb satt seg på bakbeina og ikke ville selge til RBK tidligere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DuncanE skrev: tor jul 06, 2023 11:48 am
Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 11:27 am
Trondhjem skrev: tor jul 06, 2023 10:30 am

Det at nåløyet for å komme inn i Mesterligaen er trangere i dag enn på 90-tallet kan nok stemme, men det betyr lite for å vurdere hvor stor prestasjon datidens RBK klarte å oppnå. Laget spilte i mange tellende Mesterligakamper jevnt med de aller beste så som Werder Bremen, Inter Milan, Juventus, Real Madrid. Det kan jeg ikke se at verken Molde eller Bodø-Glimt kan vise maken til.

Det lille RBK fikk til den gangen er temmelig unikt målt opp mot nesten hva som helst annet i fotballen.
Joda, og jeg mener ikke å ta vekk noe fra Rosenborgs prestasjoner den gangen. Men forskjellene er blitt mange ganger større siden det.

Om B/G, Molde eller rbk hadde spilt jevnt med Man City, Bayern München, Real Madrid eller Barcelona i dag så ville det vært en enormt mye større prestasjon. Det tror jeg aldri vi får oppleve igjen.
Hvorfor ville det isolert sett være en så enormt mye større prestasjon av Glimt å spille jevnt med City, Bayern, real el Barca i dag enn det var når Rosenborg slo Real på Lerkendal i 1997? Et Real lag som forøvrig vant CL det året.
Det er et større gap i dag. De beste har blitt mye bedre.

Og dette sier jeg ikke for å snakke ned RBK. Det klubben presterte i Europa den gangen står til terningkast 6.

Nå tapte Molde 0-1 hjemme mot Real Madrid i 1999/00, men det var en kanonade mot spanjolenes mål. 11-3 i sjanser favør Molde. Real vant CL den sesongen. Det er utopisk at et lag på norsk nivå skal dominere mot de beste i 2023.

Forøvrig. var det klassisk Molde på den tiden. Husker Drillo sa det etter en kamp mellom Molde og RBK i 1999. «Jeg sier det igjen Arne, det er som vi har sett de siste sesongene mellom disse to lagene, Molde spiller fotball, Rosenborg scorer mål».

(Det siste en digresjon)

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:44 am
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:35 am
Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 8:54 am

BG blir ikke noe "flaggskip" pga en vellykket sesong på nivå 3 i Europa. De får komme tilbake og prøve å gjøre hevd på den tittelen etter la oss si 3-4 gruppespill i EL eller CL de nærmeste årene.

Som nevnt over, så står Viking fritt til å være farmerlag for hvem de vil, uten at deres mest gneldrete supportere trenger å mase om at alle andre også skal være det. Konsentrer deg nå om eget lag, slik normale folk her inne gjør.

Men det har jo vært bred enighet om at norsk fotball bør ha et flaggskip - noe jeg regner med at de fleste RBK-supporterne har vært enige i. Og den eneste måten å få et flaggskip på, er jo å dyrke den klubben som er på toppen, og sånn sett selge de beste spillerne dit.
Er det bred enighet om dette?

Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.

Det har hvert fall vært snakket om i mange år nå at norsk fotball savner et flaggskip, og at det er et svakhetstegn for ligaen. Det er ikke min personlige mening, jeg bare prøver å utfordre de som har sittet med denne meningen over lengre perioder - bl.a. en god del RBK-supportere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:54 am
Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 11:41 am
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:37 am


Nettopp - det er enda vanskeligere å komme til CL nå, så hvis vi skal få et flaggskip inn der, så er det jo enda viktigere å fôre det beste laget med de beste spillerne. Enda viktigere enn på 90-tallet. Eller?
De beste spillerne går allerede til de beste lagene. Ingen vits å "fore" noen. Det er opp til hver enkelt klubb hva de vil gjøre, men vi kommer ikke til å være et farmer-lag (a la BG for noen år siden). Klubben først, så norsk fotball.

Helt fair synspunkt det. Men det var ikke mange RBK'ere som hadde det synspunktet de gangene en norsk klubb satt seg på bakbeina og ikke ville selge til RBK tidligere.
Det er helt normalt. De beste spillerne vil spille for de beste. Der vinner de titler, og de har en større sjanse for å bli sett av større klubber.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:54 am
DuncanE skrev: tor jul 06, 2023 11:48 am
Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 11:27 am

Joda, og jeg mener ikke å ta vekk noe fra Rosenborgs prestasjoner den gangen. Men forskjellene er blitt mange ganger større siden det.

Om B/G, Molde eller rbk hadde spilt jevnt med Man City, Bayern München, Real Madrid eller Barcelona i dag så ville det vært en enormt mye større prestasjon. Det tror jeg aldri vi får oppleve igjen.
Hvorfor ville det isolert sett være en så enormt mye større prestasjon av Glimt å spille jevnt med City, Bayern, real el Barca i dag enn det var når Rosenborg slo Real på Lerkendal i 1997? Et Real lag som forøvrig vant CL det året.
Det er et større gap i dag. De beste har blitt mye bedre.

Og dette sier jeg ikke for å snakke ned RBK. Det klubben presterte i Europa den gangen står til terningkast 6.

Nå tapte Molde 0-1 hjemme mot Real Madrid i 1999/00, men det var en kanonade mot spanjolenes mål. 11-3 i sjanser favør Molde. Real vant CL den sesongen. Det er utopisk at et lag på norsk nivå skal dominere mot de beste i 2023.

Forøvrig. var det klassisk Molde på den tiden. Husker Drillo sa det etter en kamp mellom Molde og RBK i 1999. «Jeg sier det igjen Arne, det er som vi har sett de siste sesongene mellom disse to lagene, Molde spiller fotball, Rosenborg scorer mål».

(Det siste en digresjon)
Det har du selvsagt 100% rett i. Men, isolert sett, kan man ikke prestere bedre enn å slå/spille jevnt med den beste. Om det f.eks. var i 1997 el 2023.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:56 am
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:44 am
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:35 am


Men det har jo vært bred enighet om at norsk fotball bør ha et flaggskip - noe jeg regner med at de fleste RBK-supporterne har vært enige i. Og den eneste måten å få et flaggskip på, er jo å dyrke den klubben som er på toppen, og sånn sett selge de beste spillerne dit.
Er det bred enighet om dette?

Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.

Det har hvert fall vært snakket om i mange år nå at norsk fotball savner et flaggskip, og at det er et svakhetstegn for ligaen. Det er ikke min personlige mening, jeg bare prøver å utfordre de som har sittet med denne meningen over lengre perioder - bl.a. en god del RBK-supportere.
Jeg har sett folk har sagt det. Men jeg er ikke enig. Det må være langt bedre med en håndfull lag som pusher hverandre til å ta steg enn at et lag bare skal få alle de beste.

En situasjon som i Tyskland er for meg et mareritt. Et Dortmund som i nyere tid er det neste beste laget skal gi fra seg de beste til laget et hakk opp syns jeg er trist.

Det hadde kvelt min interesse for norsk fotball totalt om det ble slike tilstander her.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

DuncanE skrev: tor jul 06, 2023 11:58 am

Det har du selvsagt 100% rett i. Men, isolert sett, kan man ikke prestere bedre enn å slå/spille jevnt med den beste. Om det f.eks. var i 1997 el 2023.
Det er jeg helt enig i.

Det er derfor jeg påpeker at jeg ikke vil snakke ned prestasjonene, de var enorme.

Men i dag hadde det ikke holdt med enorme prestasjoner. De største lagene er for sterke.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Fitforfight skrev: tor jul 06, 2023 11:54 am
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:35 am
Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 8:54 am

BG blir ikke noe "flaggskip" pga en vellykket sesong på nivå 3 i Europa. De får komme tilbake og prøve å gjøre hevd på den tittelen etter la oss si 3-4 gruppespill i EL eller CL de nærmeste årene.

Som nevnt over, så står Viking fritt til å være farmerlag for hvem de vil, uten at deres mest gneldrete supportere trenger å mase om at alle andre også skal være det. Konsentrer deg nå om eget lag, slik normale folk her inne gjør.

Men det har jo vært bred enighet om at norsk fotball bør ha et flaggskip - noe jeg regner med at de fleste RBK-supporterne har vært enige i. Og den eneste måten å få et flaggskip på, er jo å dyrke den klubben som er på toppen, og sånn sett selge de beste spillerne dit.
Enig!
Det eneste de tre største byene i Norge kan slå i bordet med er historie (og de gjør det).
Historien gir deg aldri poeng i serien.

Takk for at det er klubber fra noe mindre steder som tar opp hansken når "storklubbene" går solid på trynet.
Nå er det ikke så voldsomt med historie hos de to største byene heller. Så det de egentlig slår i bordet med er at de er store byer.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

DuncanE skrev: tor jul 06, 2023 11:58 am
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:54 am
DuncanE skrev: tor jul 06, 2023 11:48 am Hvorfor ville det isolert sett være en så enormt mye større prestasjon av Glimt å spille jevnt med City, Bayern, real el Barca i dag enn det var når Rosenborg slo Real på Lerkendal i 1997? Et Real lag som forøvrig vant CL det året.
Det er et større gap i dag. De beste har blitt mye bedre.

Og dette sier jeg ikke for å snakke ned RBK. Det klubben presterte i Europa den gangen står til terningkast 6.

Nå tapte Molde 0-1 hjemme mot Real Madrid i 1999/00, men det var en kanonade mot spanjolenes mål. 11-3 i sjanser favør Molde. Real vant CL den sesongen. Det er utopisk at et lag på norsk nivå skal dominere mot de beste i 2023.

Forøvrig. var det klassisk Molde på den tiden. Husker Drillo sa det etter en kamp mellom Molde og RBK i 1999. «Jeg sier det igjen Arne, det er som vi har sett de siste sesongene mellom disse to lagene, Molde spiller fotball, Rosenborg scorer mål».

(Det siste en digresjon)
Det har du selvsagt 100% rett i. Men, isolert sett, kan man ikke prestere bedre enn å slå/spille jevnt med den beste. Om det f.eks. var i 1997 el 2023.
Poenget er at listen for å spille jevnt med de beste er mye høyere i dag. Derfor er det også en større (og trolig uoppnåelig) prestasjon.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 12:00 pm
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:56 am
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:44 am

Er det bred enighet om dette?

Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.

Det har hvert fall vært snakket om i mange år nå at norsk fotball savner et flaggskip, og at det er et svakhetstegn for ligaen. Det er ikke min personlige mening, jeg bare prøver å utfordre de som har sittet med denne meningen over lengre perioder - bl.a. en god del RBK-supportere.
Jeg har sett folk har sagt det. Men jeg er ikke enig. Det må være langt bedre med en håndfull lag som pusher hverandre til å ta steg enn at et lag bare skal få alle de beste.

En situasjon som i Tyskland er for meg et mareritt. Et Dortmund som i nyere tid er det neste beste laget skal gi fra seg de beste til laget et hakk opp syns jeg er trist.

Det hadde kvelt min interesse for norsk fotball totalt om det ble slike tilstander her.
Det er vel kanskje såpass enkelt som at hvis ens eget lag dominerer slik RBK gjorde før eller slik Bayern München gjør nå, så vil flere av tilhengerne deres argumentere for at det er "bra" nettopp fordi de er fans av det laget.

Men at de samtidig har tatt stilling til dette som en abstrakt modell der lag X dominerer over alle andre lag tviler jeg sterkt på. Hvis jeg skal vurdere en slik modell selv så er jeg helt enig i at det er bra for serien med spenning og rivalisering i toppen over tid. Det norsk fotball "alltid" har manglet er et litt mer stabilt sjikt på flere lag, og det skyldes vel at storby-lag med ressurser som Brann og VIF har kronisk underprestert over flere tiår.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Vikingen skrev: tor jul 06, 2023 12:11 pm
DuncanE skrev: tor jul 06, 2023 11:58 am
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:54 am

Det er et større gap i dag. De beste har blitt mye bedre.

Og dette sier jeg ikke for å snakke ned RBK. Det klubben presterte i Europa den gangen står til terningkast 6.

Nå tapte Molde 0-1 hjemme mot Real Madrid i 1999/00, men det var en kanonade mot spanjolenes mål. 11-3 i sjanser favør Molde. Real vant CL den sesongen. Det er utopisk at et lag på norsk nivå skal dominere mot de beste i 2023.

Forøvrig. var det klassisk Molde på den tiden. Husker Drillo sa det etter en kamp mellom Molde og RBK i 1999. «Jeg sier det igjen Arne, det er som vi har sett de siste sesongene mellom disse to lagene, Molde spiller fotball, Rosenborg scorer mål».

(Det siste en digresjon)
Det har du selvsagt 100% rett i. Men, isolert sett, kan man ikke prestere bedre enn å slå/spille jevnt med den beste. Om det f.eks. var i 1997 el 2023.
Poenget er at listen for å spille jevnt med de beste er mye høyere i dag. Derfor er det også en større (og trolig uoppnåelig) prestasjon.
For du tenker RBK, isolert sett, befant seg på et atskillig høyere nivå (sammelignet med de beste lagene) i 1997 enn Glimt i 2023? Enig.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 12:00 pm
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:56 am
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:44 am

Er det bred enighet om dette?

Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.

Det har hvert fall vært snakket om i mange år nå at norsk fotball savner et flaggskip, og at det er et svakhetstegn for ligaen. Det er ikke min personlige mening, jeg bare prøver å utfordre de som har sittet med denne meningen over lengre perioder - bl.a. en god del RBK-supportere.
Jeg har sett folk har sagt det. Men jeg er ikke enig. Det må være langt bedre med en håndfull lag som pusher hverandre til å ta steg enn at et lag bare skal få alle de beste.

En situasjon som i Tyskland er for meg et mareritt. Et Dortmund som i nyere tid er det neste beste laget skal gi fra seg de beste til laget et hakk opp syns jeg er trist.

Det hadde kvelt min interesse for norsk fotball totalt om det ble slike tilstander her.
Dette er jeg helt enig i. En situasjon som ligner mer på England (helst uten Saudipenger) der det er et topp 4-6 som kniver er artigere og bidrar til interesse.
Det som er litt spesielt i Norge er jo at relativt mindre byer som Molde og Bodø har lag i toppen. Molde over en lang periode.
At verken Oslo, Bergen, Stavanger og nå i en liten periode Trondheim ikke klarer å ha stabile lag i toppen er underlig.

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

Sånn rent matematisk så kan jeg ikke forstå at stor konkurranse om 1.plassen er et svakhetstegn. Da heller motsatt. Når det er jevnt i toppen med mange som kan vinne, er konkurransen stor. Hvis det bare er en eller to som utmerker seg, så er konkurransen liten.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Jaauda skrev: tor jul 06, 2023 12:20 pm
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 12:00 pm
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:56 am


Det har hvert fall vært snakket om i mange år nå at norsk fotball savner et flaggskip, og at det er et svakhetstegn for ligaen. Det er ikke min personlige mening, jeg bare prøver å utfordre de som har sittet med denne meningen over lengre perioder - bl.a. en god del RBK-supportere.
Jeg har sett folk har sagt det. Men jeg er ikke enig. Det må være langt bedre med en håndfull lag som pusher hverandre til å ta steg enn at et lag bare skal få alle de beste.

En situasjon som i Tyskland er for meg et mareritt. Et Dortmund som i nyere tid er det neste beste laget skal gi fra seg de beste til laget et hakk opp syns jeg er trist.

Det hadde kvelt min interesse for norsk fotball totalt om det ble slike tilstander her.
Dette er jeg helt enig i. En situasjon som ligner mer på England (helst uten Saudipenger) der det er et topp 4-6 som kniver er artigere og bidrar til interesse.
Synes riktignok England er i ferd med å gå i totalt feil retning, illustrert gjennom 5 City-gull på 6 år, og der de andre har blitt så desperate at de nærmest vurderer sjeike-eierskap som eneste utvei. Men det var iallefall inntil nylig en spennende liga å følge.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 12:13 pm
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 12:00 pm
Champis skrev: tor jul 06, 2023 11:56 am


Det har hvert fall vært snakket om i mange år nå at norsk fotball savner et flaggskip, og at det er et svakhetstegn for ligaen. Det er ikke min personlige mening, jeg bare prøver å utfordre de som har sittet med denne meningen over lengre perioder - bl.a. en god del RBK-supportere.
Jeg har sett folk har sagt det. Men jeg er ikke enig. Det må være langt bedre med en håndfull lag som pusher hverandre til å ta steg enn at et lag bare skal få alle de beste.

En situasjon som i Tyskland er for meg et mareritt. Et Dortmund som i nyere tid er det neste beste laget skal gi fra seg de beste til laget et hakk opp syns jeg er trist.

Det hadde kvelt min interesse for norsk fotball totalt om det ble slike tilstander her.
Det er vel kanskje såpass enkelt som at hvis ens eget lag dominerer slik RBK gjorde før eller slik Bayern München gjør nå, så vil flere av tilhengerne deres argumentere for at det er "bra" nettopp fordi de er fans av det laget.

Men at de samtidig har tatt stilling til dette som en abstrakt modell der lag X dominerer over alle andre lag tviler jeg sterkt på. Hvis jeg skal vurdere en slik modell selv så er jeg helt enig i at det er bra for serien med spenning og rivalisering i toppen over tid. Det norsk fotball "alltid" har manglet er et litt mer stabilt sjikt på flere lag, og det skyldes vel at storby-lag med ressurser som Brann og VIF har kronisk underprestert over flere tiår.
Jeg syns det er en sannhet som har etablert seg som ikke stemmer helt.

Molde og RBK er nesten uten unntak helt i toppen om vi går 12-14 år tilbake i tid.

Og nå har Glimt kommet opp og har blitt topp 2 flere år på rad.

Så jeg tror mye av dette henger sammen med at en del mener det er feil lag som er stabilt gode.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:44 am
Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.

Tja, jeg vet ikke jeg. Det var sabla gøy å komme fra trøndelagen og følge RBK i de årene der. Tar gjerne 13 nye på rad jeg.

At andre lags supportere ikke liker at ett lag blir så dominerende er ikke vanskelig å forstå. Det får vi trøndere smake i dag med dominansen til Bodø-Glimt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: tor jul 06, 2023 12:29 pm
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:44 am
Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.

Tja, jeg vet ikke jeg. Det var sabla gøy å komme fra trøndelagen og følge RBK i de årene der. Tar gjerne 13 nye på rad jeg.

At andre lags supportere ikke liker at ett lag blir så dominerende er ikke vanskelig å forstå.
Men var det egentlig så gøy? Jeg husker sportsrevyen etter seriegullet var sikret og de spurte fansen om det ble feiring, og det var sånn næææ.

Bare vent til neste gang dere vinner serien, da blir det (dessverre) voldsom glede i Trondheim.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Trondhjem skrev: tor jul 06, 2023 12:29 pmDet får vi trøndere smake i dag med dominansen til Bodø-Glimt.
Bodø/Glimt

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Lokomotiv er et bedre bilde enn flaggskip, men det forutsetter at det man gjør drar resten opp etter seg. Det gjør man egentlig ikke ved å støvsuge Norge for talent og heller ikke ved å hente stjernene til de nest beste. Men hvis en kan gå ut og hente penger i europa for så investere disse i norsk fotball igjen ved å presse opp prisene på norske spillere så hjelper det jo godt på.

Hovdeffekten av et lokomotiv ser vi egentlig best i årene mellom 2003 og 2009 og i mindre grad mellom 2010 og 2015, dvs fraværet av et lokomotiv, fram til 2003 så virket RBK omtrent umulige å gjøre noe med, så ble det vist tydelige svakhetstegn i 2004 og tronen var abdisert i 2005, i tur og orden får du VIF, Brann og Stabæk som tar sine behørig feirede gullfester som kostet så mye at det kanskje kun er Brann av disse som er friskmeldt etter knekken i ryggraden, kanskje. I samme periode så har du tilsvarende historier med LSK, Viking og andre...noen som husker Lyn? Altså kortsiktig og dyr deltakelse i "kongen på haugen" som ingen av de hadde råd til å være med på, eneste som var med som hadde pengene var RBK, men der hvor de andre brukte penger de ikke hadde så brukte RBK opp pengene de hadde. Så hadde du en krampetrekning med Godset for ti år siden som en siste rest av den perioden, og RBK har fremdeles ikke helt vendt seg av tankegangen, men det virker som om en har kastet de siste fulle sjømenn ut av brakka nå (bank i bordet).

Etter 2015 så har RBK, Molde og Glimt vekslet på å ta seriegullene og lagt lista såpass høyt at det nytter ikke med kortsiktige satsninger over evne for å ta seriegull, og det har alle* nå skjønt, omsider inkludert RBK. Det er der "lokomotiveffekten" kommer fra, at man setter lista så høyt at det nytter ikke med snarveier eller å gjøre ting halvveis, samtidig som man går foran og viser hva som er mulig å få til.

*Unntatt VIF.

Interessant nok for RBK sin del så var vi jo faktisk på rett vei i 2015 med "tilbake til røttene"-prosjektet til Koteng og meget pent spill som en kunne ha bygget videre på. Men i 2015 ble en viss herremann ved navn Rune Bratseth valgt inn i RBK-styret, sportsdirektør i den perioden hvor RBK var så aktivt med i dansen om å bli konge på haugen, og det virket nesten som om at tankegangen fra den perioden begynte å trenge inn på brakka igjen ved hans inntreden med Rekdal (som definitivt er en mann fra den tiden) som siste krampetrekk.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 12:33 pm
Trondhjem skrev: tor jul 06, 2023 12:29 pm
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 11:44 am
Jeg føler ikke det er det. Hvor gøy er det med ett lag som vinner alt?

Selv jeg som MFK-supporter hadde ikke ønsket 13 seriegull på rad.

Jeg liker at det er flere om beinet. Men man kunne kanskje håpet at topplagene ble mer stabile.

Tja, jeg vet ikke jeg. Det var sabla gøy å komme fra trøndelagen og følge RBK i de årene der. Tar gjerne 13 nye på rad jeg.

At andre lags supportere ikke liker at ett lag blir så dominerende er ikke vanskelig å forstå.
Men var det egentlig så gøy? Jeg husker sportsrevyen etter seriegullet var sikret og de spurte fansen om det ble feiring, og det var sånn næææ.

Bare vent til neste gang dere vinner serien, da blir det (dessverre) voldsom glede i Trondheim.
De gullene jeg husker jeg jublet mest for var 1988 (som veldig liten) og 2015. Husker også at gullet i 2006 var spesielt, fordi Knut Tørum - av alle - tok laget fra en plassering midt på tabellen til seriegull. Gullene i den lange rekka (1992-2004) sliter jeg litt med å skille fra hverandre.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Folk_flesk skrev: tor jul 06, 2023 12:39 pm
PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 12:33 pm
Trondhjem skrev: tor jul 06, 2023 12:29 pm


Tja, jeg vet ikke jeg. Det var sabla gøy å komme fra trøndelagen og følge RBK i de årene der. Tar gjerne 13 nye på rad jeg.

At andre lags supportere ikke liker at ett lag blir så dominerende er ikke vanskelig å forstå.
Men var det egentlig så gøy? Jeg husker sportsrevyen etter seriegullet var sikret og de spurte fansen om det ble feiring, og det var sånn næææ.

Bare vent til neste gang dere vinner serien, da blir det (dessverre) voldsom glede i Trondheim.
De gullene jeg husker jeg jublet mest for var 1988 (som veldig liten) og 2015. Husker også at gullet i 2006 var spesielt, fordi Knut Tørum - av alle - tok laget fra en plassering midt på tabellen til seriegull. Gullene i den lange rekka (1992-2004) sliter jeg litt med å skille fra hverandre.
Og man blir ganske fort litt blasert. Husker cupgullet i 2014 da vi slo Odd var gøy, men det var ikke euforisk. Vi vant jo året før og vi hadde nettopp tatt seriegull.

Men så er det en liten pause og så blir man dritglad når man vinner igjen

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

PapaSmurf skrev: tor jul 06, 2023 12:33 pm Men var det egentlig så gøy? Jeg husker sportsrevyen etter seriegullet var sikret og de spurte fansen om det ble feiring, og det var sånn næææ.

Bare vent til neste gang dere vinner serien, da blir det (dessverre) voldsom glede i Trondheim.
Jeg kan ikke svare for andre, men jeg syntes i alle fall det var betydelig mer gøy å følge laget da de som regel vant, ofte overlegent, mot andre eliteserielag enn det er å følge med dem i dag - selv om man kan si at i dag er det langt mer spenning knyttet til om de kanskje kan karre til seg et poeng eller tre.

Jeg husker forstsatt jubelen fra Lerkendal da Brann ble slått 10-0. Den kunne høres langt opp på Byåsen.....

dani07

Legg inn av dani07 »

Zorbeltuss skrev: tor jul 06, 2023 12:37 pm Lokomotiv er et bedre bilde enn flaggskip, men det forutsetter at det man gjør drar resten opp etter seg. Det gjør man egentlig ikke ved å støvsuge Norge for talent og heller ikke ved å hente stjernene til de nest beste. Men hvis en kan gå ut og hente penger i europa for så investere disse i norsk fotball igjen ved å presse opp prisene på norske spillere så hjelper det jo godt på.

Hovdeffekten av et lokomotiv ser vi egentlig best i årene mellom 2003 og 2009 og i mindre grad mellom 2010 og 2015, dvs fraværet av et lokomotiv, fram til 2003 så virket RBK omtrent umulige å gjøre noe med, så ble det vist tydelige svakhetstegn i 2004 og tronen var abdisert i 2005, i tur og orden får du VIF, Brann og Stabæk som tar sine behørig feirede gullfester som kostet så mye at det kanskje kun er Brann av disse som er friskmeldt etter knekken i ryggraden, kanskje. I samme periode så har du tilsvarende historier med LSK, Viking og andre...noen som husker Lyn? Altså kortsiktig og dyr deltakelse i "kongen på haugen" som ingen av de hadde råd til å være med på, eneste som var med som hadde pengene var RBK, men der hvor de andre brukte penger de ikke hadde så brukte RBK opp pengene de hadde. Så hadde du en krampetrekning med Godset for ti år siden som en siste rest av den perioden, og RBK har fremdeles ikke helt vendt seg av tankegangen, men det virker som om en har kastet de siste fulle sjømenn ut av brakka nå (bank i bordet).

Etter 2015 så har RBK, Molde og Glimt vekslet på å ta seriegullene og lagt lista såpass høyt at det nytter ikke med kortsiktige satsninger over evne for å ta seriegull, og det har alle* nå skjønt, omsider inkludert RBK. Det er der "lokomotiveffekten" kommer fra, at man setter lista så høyt at det nytter ikke med snarveier eller å gjøre ting halvveis, samtidig som man går foran og viser hva som er mulig å få til.

*Unntatt VIF.

Interessant nok for RBK sin del så var vi jo faktisk på rett vei i 2015 med "tilbake til røttene"-prosjektet til Koteng og meget pent spill som en kunne ha bygget videre på. Men i 2015 ble en viss herremann ved navn Rune Bratseth valgt inn i RBK-styret, sportsdirektør i den perioden hvor RBK var så aktivt med i dansen om å bli konge på haugen, og det virket nesten som om at tankegangen fra den perioden begynte å trenge inn på brakka igjen ved hans inntreden med Rekdal (som definitivt er en mann fra den tiden) som siste krampetrekk.
Selvfølgelig er det kjedelig om et lag støvsuger hele markedet for spillere. Men så er jo ikke det så veldig relevant heller. Glimt er jo ikke i nærheten av å gjøre det.
I perioden 2020-2023, så har Glimt hentet Salvesen, Hugo Vetlesen og Odin Bjørtuft fra norske lag som var etablerte spillere som Glimt har brukt penger på.
Kunne kanskje sagt Gaute Vetti også, men han spilte ingenting for Sarpsborg, og spiller heller ingenting for Glimt, så det går vel opp i opp.

Resten er hentet av lag som har rykket ned, eller allerede var i lavere divisjoner, utløpt kontrakt eller reservekeeper/benkeslitere.
De resterende er hentet fra utlandet.

Ser ikke helt at man støvsuger markedet på noen som helst måte, og når man først handler, så betaler man godt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»