Rosenborg - Klubbtråd

Svar
Gunder

Re: Rosenborg - Klubbtråd

Legg inn av Gunder »

Adressa:
RBK jakter 20-åring fra Canada: Kan bli ny spiss
Jayden Nelson (20) har 45 kamper for Toronto i MLS. Han kan bli RBKs neste angriper.

Han kan spille både venstrekant og spiss, og har fire a-landskamper for Canada.

Han har også 14 kamper på aldersbestemt nivå, og var for halvannet år siden også på prøvespill i belgiske Anderlecht.

Han har også jamaicansk pass, og har i dag en kontrakt som går ut etter denne sesongen.

Adresseavisen har tidligere også omtalt finske Agon Sadiku, som er et annet navn som har stått på lista denne vinteren.

-----------------------
Han er på utgående kontrakt. Verdi, 40 millioner.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Gunder skrev: man feb 06, 2023 10:14 pm Adressa:
RBK jakter 20-åring fra Canada: Kan bli ny spiss
Jayden Nelson (20) har 45 kamper for Toronto i MLS. Han kan bli RBKs neste angriper.

Han kan spille både venstrekant og spiss, og har fire a-landskamper for Canada.

Han har også 14 kamper på aldersbestemt nivå, og var for halvannet år siden også på prøvespill i belgiske Anderlecht.

Han har også jamaicansk pass, og har i dag en kontrakt som går ut etter denne sesongen.

Adresseavisen har tidligere også omtalt finske Agon Sadiku, som er et annet navn som har stått på lista denne vinteren.

-----------------------
Han er på utgående kontrakt. Verdi, 40 millioner.
Vi kan ikke bruke 40 millioner på ham uansett, men halvparten kan vel komme på tale.

En ting som bekymrer meg med statistikken hans: 45 kamper/1 mål. Sikkert en såkalt assist-konge, men likevel..

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Han er nok indreløper, ikke spiss. 20 år ekstremt tempo og futsalteknikk. Arbeidskapasitet også.

Når Casper var like gammel hadde han 15 kamper og 0 mål for Horsens :)

Erstatter for Jensen. Spiss jaktes enda. Bakromsspiss.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Folk_flesk skrev: man feb 06, 2023 10:19 pm
Gunder skrev: man feb 06, 2023 10:14 pm Adressa:
RBK jakter 20-åring fra Canada: Kan bli ny spiss
Jayden Nelson (20) har 45 kamper for Toronto i MLS. Han kan bli RBKs neste angriper.

Han kan spille både venstrekant og spiss, og har fire a-landskamper for Canada.

Han har også 14 kamper på aldersbestemt nivå, og var for halvannet år siden også på prøvespill i belgiske Anderlecht.

Han har også jamaicansk pass, og har i dag en kontrakt som går ut etter denne sesongen.

Adresseavisen har tidligere også omtalt finske Agon Sadiku, som er et annet navn som har stått på lista denne vinteren.

-----------------------
Han er på utgående kontrakt. Verdi, 40 millioner.
Vi kan ikke bruke 40 millioner på ham uansett, men halvparten kan vel komme på tale.

En ting som bekymrer meg med statistikken hans: 45 kamper/1 mål. Sikkert en såkalt assist-konge, men likevel..
Tja, jeg finner 4 mål og 7 målgivende (og 12 gule kort) på 68 kamper? Så vidt jeg kan se har han spilt alle sine kamper fra midtbanen (Insigne og Bernardeschi på kantene i en 4-3-3), indreløper slik Rudi beskriver. Igjen ufattelig lemfeldig research av Adressa. Direkte latskap.
Sist redigert av DuncanE den tir feb 07, 2023 1:20 am, redigert 1 gang totalt.

HarryH

Legg inn av HarryH »

trønderen skrev: man feb 06, 2023 8:52 am Jeg visste jeg kom til å få dette spørsmålet og at jeg ikke har et godt svar på det, da jeg ikke har en fasit på hva jeg legger i begrepet "pengedoping".
Det er fullt forståelig.
Skriver mye ureflektert tøv jeg også.
Det meste jeg skriver passer nok best i den kategorien.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

HarryH skrev: tir feb 07, 2023 1:11 am
trønderen skrev: man feb 06, 2023 8:52 am Jeg visste jeg kom til å få dette spørsmålet og at jeg ikke har et godt svar på det, da jeg ikke har en fasit på hva jeg legger i begrepet "pengedoping".
Det er fullt forståelig.
Skriver mye tøv jeg også.
Ja, foruten at innlegget fra trønderen svært lite tøvete. En fornuftig mann.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

AxelRudi skrev: man feb 06, 2023 10:43 pm Han er nok indreløper, ikke spiss. 20 år ekstremt tempo og futsalteknikk. Arbeidskapasitet også.

Når Casper var like gammel hadde han 15 kamper og 0 mål for Horsens :)

Erstatter for Jensen. Spiss jaktes enda. Bakromsspiss.
Ser da svært morsom ut på YT ;)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

trønderen skrev: man feb 06, 2023 8:52 am
HarryH skrev: søn feb 05, 2023 8:36 pm
trønderen skrev: søn feb 05, 2023 8:06 pm "Pengedopet" er et begrep som passer mye bedre om disse klubbene. Jeg er sjeleglad for at Rosenborg ikke trenger en styrtrik eier eller onkel. Det var ille nok at vi måtte ha investorer en liten periode. Flaut. Og jeg blir rasende når jeg ser folk ønsker at Koteng skal spytte inn millioner.
Jeg blir nysgjerrig på hvor du mener grensen går for at en klubb skal kunne kvalifisere til betegnelsen "pengedopet" hvis man skal se prinsipielt på det.
Er det organisering og eierstruktur (aksjeselskap) som er avgjørende?
Eller er det årlig tilført beløp det går på?
Har det eventuelt noen betydning for klassifiseringen om eier og/eller "gavmild onkel" har vokst opp i byen/regionen der klubben holder til?
Jeg visste jeg kom til å få dette spørsmålet og at jeg ikke har et godt svar på det, da jeg ikke har en fasit på hva jeg legger i begrepet "pengedoping".
Jeg har en romantisk tanke om at fotballklubber skal være selvbergede. Det vil si at klubbens inntekter kommer fra billettsalg, næringsutvikling på stadion, spillersalg, premiepenger osv. Så vet jeg jo at fotballverden dessverre ikke er slik, og jeg mener jo ikke at alle klubber som mottar penger fra sin eier (uansett eierprosent, og enten det er en privatperson eller et selskap) er "pengedopede". Så hvor går grensen? Jeg vet ikke. Men for min del handler det om hvor mye penger relativt til klubbens størrelse. I 2014 hadde Røkke og Gjeldsten bidratt meg 1 milliard kroner på 22 år. I gjennomsnitt ca. 50 millioner i året. Ville jeg kalt Manchester United en pengedopet klubb hvis de mottok 50 millioner i gjennomsnitt i året fra Glazer? Nei. Men til en norsk klubb, uansett hvem? Ja.

Forøvrig vet jeg at Røkke har bidratt med mye bra i lokalsamfunnet og inn mot barneidretten, noe jeg synes er beundringsverdig. Jeg har ikke noe i mot Røkke som sådan. Det jeg på generelt basis har noe i mot er rike eiere som spytter inn mye penger i toppfotballen, spesielt mye mer enn det klubben relativt sett er verdt.
Jeg har fundert en stund på om jeg skulle skrive dette innlegget. Først og fremst fordi dette ikke er riktig fora. Også er det heller ikke noen tvil om at Røkke har brukt mye penger på MFK eller ei.

Men når man bruker Ola Bernhus sin finger i været fra 2014 så blir jeg litt gretten. Så da må jeg svare.

I 2010 hadde Røkke og Gjelsten brukt omtrent 500 millioner på MFK. Inkludert stadion til 212 millioner.
Så kom vel den famøse gaven på 125 millioner som ble presentert på en pressekonferanse i 2014. Penger som i stor grad gikk til byggeendringene med omlegging til kunstgress med treningssal og et par ekstra garderober. I tillegg var det ordinær støtte for 2014-2016 i den gaven. Etter den tid har ikke Røkke spytta inn penger. Så om vi antar at MFK fikk den vanlige støtten på 20 mill i 2011, 2012 og 2013 så ender vi på ca 600 millioner.

Fordeler man dette på de 30 årene Røkke har vært involvert i MFK er det snakk om 20 mill pr år i snitt.

Men de 9 siste sesongene har klubben vært selvdrevet, basert på plattformen Røkkes bidrag fra 2007-2014 ga oss (inkl stadion) 1993-2007 var Molde drevet ganske amatørmessig, noe som kulminerte med nedrykket i 2006 som tvang klubben til å skjerpe seg. Vi fikk MFK inn i CL, men det var mer flaks enn strategi. Og selvsagt med hjelp fra RBKs suksess.

Jeg ser det på denne måten: Røkkes 20 millioner kroner i snitt per sesong siden 1993 har nullet ut handicappet der er å komme fra en småby med lavere publikumsgrunnlag og lavere markedspotensiale enn lag som Rosenborg, Brann og VIF. Pengene har hjulpet oss å kunne konkurrere på tilnærmet samme nivå.

La oss sammenligne grunnlaget for Molde og RBK for å holde oss litt inne på trådtemaet:

Publikum er det lett å måle. La oss si dere har et snitt på 14.000 solgte billetter og vi har et snitt på 7000 solgte billetter. Og så tar vi en gjennomsnittspris på 200 pr billett. Bare der tjener RBK 21 millioner mer enn MFK pr sesong. Så Røkkes støtte er spist opp før vi begynner å se på markedspotensialet. Større by = mer folk = mer penger fra sponsorer.

Og som et lite apropos: Intility må betale 7 mill i året for navnet sitt på VIFs stadion. La oss si at Aker måtte betalt det samme for stadion + Akerhallen + akademiet i Molde. Der har man en verdi på 119 millioner fra 2006-2023.

Så man må gjerne kalle oss pengedopet (jeg liker faktisk det bedre enn kjøpelag som er en helt absurd idiotisk ting å kalle et topplag i fotball. I allefall et som selger spillere for langt mer enn de kjøper spillere for). Det lever vi MFK-fans godt med. Uten Røkke hadde vi ikke fått oppleve så mye glede og så store opplevelser.

Men det RBKs fans skal vokte seg for slik jeg ser det er å bruke MFKs tilførte midler som unnskyldning for at de selv ikke har vært på nivå de siste årene. RBKs forutsetninger for suksess er bedre enn MFKs forutsetninger. Nå er de fleste RBK-fans oppegående nok til å se dette, men det kommer jo noen slengere innimellom som ikke helt ser realitetene.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Folk_flesk skrev: man feb 06, 2023 10:19 pm
Gunder skrev: man feb 06, 2023 10:14 pm Adressa:
RBK jakter 20-åring fra Canada: Kan bli ny spiss
Jayden Nelson (20) har 45 kamper for Toronto i MLS. Han kan bli RBKs neste angriper.

Han kan spille både venstrekant og spiss, og har fire a-landskamper for Canada.

Han har også 14 kamper på aldersbestemt nivå, og var for halvannet år siden også på prøvespill i belgiske Anderlecht.

Han har også jamaicansk pass, og har i dag en kontrakt som går ut etter denne sesongen.

Adresseavisen har tidligere også omtalt finske Agon Sadiku, som er et annet navn som har stått på lista denne vinteren.

-----------------------
Han er på utgående kontrakt. Verdi, 40 millioner.
Vi kan ikke bruke 40 millioner på ham uansett, men halvparten kan vel komme på tale.

En ting som bekymrer meg med statistikken hans: 45 kamper/1 mål. Sikkert en såkalt assist-konge, men likevel..
Han koster ikke 40mill, det sier seg selv. Han fra Swansea til 30 ga vi jo opp. Det blir nok langt rimeligere enn folk tror.

HarryH

Legg inn av HarryH »

DuncanE skrev: tir feb 07, 2023 1:18 am
HarryH skrev: tir feb 07, 2023 1:11 am
trønderen skrev: man feb 06, 2023 8:52 am Jeg visste jeg kom til å få dette spørsmålet og at jeg ikke har et godt svar på det, da jeg ikke har en fasit på hva jeg legger i begrepet "pengedoping".
Det er fullt forståelig.
Skriver mye tøv jeg også.
Ja, foruten at innlegget fra trønderen svært lite tøvete. En fornuftig mann.
Ja, innlegget var greit. Vi bare diskuterte det fenomenet at vi noen ganger bruker begrep vi ikke egentlig har tenkt gjennom betydningen av. Hender ofte med meg.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

HarryH skrev: tir feb 07, 2023 7:57 am
DuncanE skrev: tir feb 07, 2023 1:18 am
HarryH skrev: tir feb 07, 2023 1:11 am

Det er fullt forståelig.
Skriver mye tøv jeg også.
Ja, foruten at innlegget fra trønderen svært lite tøvete. En fornuftig mann.
Ja, innlegget var greit. Vi bare diskuterte det fenomenet at vi noen ganger bruker begrep vi ikke egentlig har tenkt gjennom betydningen av. Hender ofte med meg.
Du er også en fornuftig mann, Harry.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

AxelRudi skrev: tir feb 07, 2023 7:53 am
Folk_flesk skrev: man feb 06, 2023 10:19 pm
Gunder skrev: man feb 06, 2023 10:14 pm Adressa:
RBK jakter 20-åring fra Canada: Kan bli ny spiss
Jayden Nelson (20) har 45 kamper for Toronto i MLS. Han kan bli RBKs neste angriper.

Han kan spille både venstrekant og spiss, og har fire a-landskamper for Canada.

Han har også 14 kamper på aldersbestemt nivå, og var for halvannet år siden også på prøvespill i belgiske Anderlecht.

Han har også jamaicansk pass, og har i dag en kontrakt som går ut etter denne sesongen.

Adresseavisen har tidligere også omtalt finske Agon Sadiku, som er et annet navn som har stått på lista denne vinteren.

-----------------------
Han er på utgående kontrakt. Verdi, 40 millioner.
Vi kan ikke bruke 40 millioner på ham uansett, men halvparten kan vel komme på tale.

En ting som bekymrer meg med statistikken hans: 45 kamper/1 mål. Sikkert en såkalt assist-konge, men likevel..
Han koster ikke 40mill, det sier seg selv. Han fra Swansea til 30 ga vi jo opp. Det blir nok langt rimeligere enn folk tror.
Kan være viktig for tempoet i laget. Håper det ordner seg. Litt stille rundt Sadiku nå.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2839

Legg inn av bønna1/2 »

HarryH skrev: tir feb 07, 2023 1:11 am
trønderen skrev: man feb 06, 2023 8:52 am Jeg visste jeg kom til å få dette spørsmålet og at jeg ikke har et godt svar på det, da jeg ikke har en fasit på hva jeg legger i begrepet "pengedoping".
Det er fullt forståelig.
Skriver mye ureflektert tøv jeg også.
Det meste jeg skriver passer nok best i den kategorien.
Hirr, hirr, hirr. Jeg er fortsatt glad for at du fant veien tilbake til FD.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »


Gunder

Legg inn av Gunder »

Er det Hamkam igjen? Kompisen, Julian Dunn i Hamkam har spilt sammen med Nelson i Toronto.

Dette sier Julian Dunn om Nelson:
– Han er strålende, både på og utenfor banen. Og en spiller med et stort potensial. Jayden er en veldig rask og teknisk spiller, så jeg tror han vil klare seg veldig bra.

Dunn kom til Kamma fra nettopp Toronto foran 2022-sesongen, og tror 20-åringen vil passe godt i eliteserien:

– Jeg tror det vil være en god overgang for ham. Han må bare fortsette å være seg selv. Han vet hva han er god for, sier Dunn

Kilde: Adressa. https://www.adressa.no/sport/fotball/i/ ... 0-aaringen

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Tjaaah skrev: fre des 02, 2022 6:19 pm https://www.bt.no/fotball/i/3E1b49/bran ... bergensere

"Kommersiell leder i Brann, Therese Andvik Rygg sier at mange av årets partoutkortinnehavere har valgt å fornye sine kort inn mot 2023.

På en av de aller første dagene i desember forteller Rygg at klubben allerede har solgt 4000 partoutkort for neste sesong.

2. desember har Rosenborg solgt 2232 sesongkort."

Hoho!

Fornøyd nå, @qbah og @AxelRudi?
Typisk brann. Tar gullet på forskudd. Ryker som startelver på oddsen til slutt.

https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15488180/

Pr 02.02:

RBK: 6630
Brann: 5500
VIF: 4500
Bodø: 4300
Viking: 4250
Ålesund 3200
Molde 3018 (Tipper 0-en er en tastefeil, og at det skal være 318.)

Gunder

Legg inn av Gunder »

Ingen overdrivelse å si at Jayden Nelson er veldig rask.


Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

AxelRudi skrev: tir feb 07, 2023 4:03 pm Typisk brann. Tar gullet på forskudd. Ryker som startelver på oddsen til slutt.

https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15488180/

Pr 02.02:

RBK: 6630
Brann: 5500
VIF: 4500
Bodø: 4300
Viking: 4250
Ålesund 3200
Molde 3018 (Tipper 0-en er en tastefeil, og at det skal være 318.)
Når vi innkasserer seriegullet i april, så kan du ikke fortvente annet enn at vi innkasserer tilskuergullet rundt nyttår.
HarryH skrev: søn feb 05, 2023 9:36 pm Det er nok dødfødt å prøve å få til en saklig diskusjon. Havner veldig fort ned på dette nivået.
Saklig diskusjon i rbk-tråden? Dummeste jeg noensinne har hørt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det virker som at det nærmer seg en avtale angående Nelson:


HarryH

Legg inn av HarryH »

Tagseth får en konkurrent om å ha den verste sveisen i Eliteserien.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Jayden Nelson markedsverdi er 4 mill euro. Kanadieren i Hamkam, Julian Dunn, 200 tusen euro

Høres ut som en dyr spiller. Regner med at vidnesalgbonusen blir høy.

Spennende spilletype. Veldig rask, kvikk i bevegelsene og teknisk.

Gunder

Legg inn av Gunder »

HarryH skrev: tir feb 07, 2023 7:09 pm Tagseth får en konkurrent om å ha den verste sveisen i Eliteserien.
Dere Molde supportere har vel en parykk på deling? :lol:

Tagseth er fin på håret, så lenge han står stille.

https://www.rbk.no/lag/edvard-sandvik-tagseth

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Tagseth er en pen gutt med flott hår. Garantert en attraksjon for trønderske tenåringsjenter.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Gunder skrev: tir feb 07, 2023 7:19 pm Jayden Nelson markedsverdi er 4 mill euro. Kanadieren i Hamkam, Julian Dunn, 200 tusen euro

Høres ut som en dyr spiller. Regner med at vidnesalgbonusen blir høy.
Heldigvis er ikke Dorsin pliktet til å følge Transfermarkt. Når sist kjøpte RBK en spiller for over 10 mill? Må vi tilbake til Trondsen og Adegbebro?

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Zanick skrev: tir feb 07, 2023 7:28 pm
Gunder skrev: tir feb 07, 2023 7:19 pm Jayden Nelson markedsverdi er 4 mill euro. Kanadieren i Hamkam, Julian Dunn, 200 tusen euro

Høres ut som en dyr spiller. Regner med at vidnesalgbonusen blir høy.
Heldigvis er ikke Dorsin pliktet til å følge Transfermarkt. Når sist kjøpte RBK en spiller for over 10 mill? Må vi tilbake til Trondsen og Adegbebro?
Hovland kosta vel over 10 mill?

HarryH

Legg inn av HarryH »

Gunder skrev: tir feb 07, 2023 7:24 pm
HarryH skrev: tir feb 07, 2023 7:09 pm Tagseth får en konkurrent om å ha den verste sveisen i Eliteserien.
Dere Molde supportere har vel en parykk på deling? :lol:

Tagseth er fin på håret, så lenge han står stille.

https://www.rbk.no/lag/edvard-sandvik-tagseth
Jeg har hentesveis og synes den kommentaren din var litt ufin. Er ikke så glad i vind for å si det slik.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Zanick skrev: tir feb 07, 2023 7:26 pm Tagseth er en pen gutt med flott hår. Garantert en attraksjon for trønderske tenåringsjenter.
Det må være tenåringer, så de ikke er et hode høyere enn Tagseth?

EspenLie

Legg inn av EspenLie »

Tagseth. Var det han som skulle bli Stevie G?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Tjaaah skrev: tir feb 07, 2023 7:33 pm
Zanick skrev: tir feb 07, 2023 7:26 pm Tagseth er en pen gutt med flott hår. Garantert en attraksjon for trønderske tenåringsjenter.
Det må være tenåringer, så de ikke er et hode høyere enn Tagseth?
Tagseth kommer iallefall til å rage høyt over Jayden Nelson, som vel er 1,70 på strømpelessen. Da tror jeg ikke håret er medregnet.

Azmnick

Legg inn av Azmnick »

Folk_flesk skrev: tir feb 07, 2023 7:39 pm
Tjaaah skrev: tir feb 07, 2023 7:33 pm
Zanick skrev: tir feb 07, 2023 7:26 pm Tagseth er en pen gutt med flott hår. Garantert en attraksjon for trønderske tenåringsjenter.
Det må være tenåringer, så de ikke er et hode høyere enn Tagseth?
Tagseth kommer iallefall til å rage høyt over Jayden Nelson, som vel er 1,70 på strømpelessen. Da tror jeg ikke håret er medregnet.
Jayden skal være 175, og Tagseth er knappe 171.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»