Rosenborg - Klubbtråd

Svar
HarryH

Re: Rosenborg - Klubbtråd

Legg inn av HarryH »

DuncanE skrev: søn mai 28, 2023 11:13 pm
HarryH skrev: søn mai 28, 2023 11:02 pm
DuncanE skrev: søn mai 28, 2023 10:40 pm

Men nå må det vel vært helst på treningene Fofana bidro til å heve nivået, for på banen ble han jo svært sparsommelig brukt.
Han var vel Moldes desidert mest brukte angrepsspiller i fjor.
Men så har dere også en trener som er ekstremt glad i rotere, spesielt de offensive spillerne. Fofana spilte vel 1.657 av totalt 2.700 minutter i ES i fjor.
Fofana måtte stå over noen kamper på grunn av skader. Kneskade i starten av sesongen, så var det armen. Mulig at det var noe rusk på høsten også.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

Vikingen skrev: lør mai 27, 2023 11:03 am
Jeg tror også dette er veien ut av uføret for rbk. Om man klarer det er jeg skeptisk til. Supporterne har urealistiske forventninger om å kjempe i toppen og ingen trenere får ro til å bygge dette systemet du ønsker. Horneland, Knutsen og Bjarne Berntsen fikk gjøre det i fred og ro i OBOS. Der er det utrolig mye enklere å få resultater mens du øver. At rbk skal få til dette i Eliteserien, med det forventningspresset som er rundt rbk, har jeg ingen tro på. Men vi får se.
Her du inne i kjernen av problemet til RBK. Klubben har i snart 20 år famlet og lett etter hvordan videreføre arven fra Eggen uten å ha gitt nye trenere den roen og armslaget de trenger til å bygge en nytt lag med en stamme av det Eggen kalte kontinuitetsbærere. Det skal ikke mer til enn en håndfull dårlige kamper før kriseoppslagene kommer i pressen, supporterne henger opp bannere etc. og hvis ikke spillet bedres raskt henger øksa over hodet på trenerne i første omgang og spillerne i neste omgang.

Siden Eggen ga seg i 2002 har laget hatt 16 trenere inkludert Rekdal!. Det gir en gjennomsnittlig levetid for RBK-trenere etter Eggen på under et halvannet år - som er alt for kort til å kunne etablere noe i nærheten av en kontinuitet og målretting i lagets sportslige utvikling. Disse tallene forteller at i 20 år har klubben famlet og vinglet i søken etter hvordan best ivareta arven fra storhetstiden og har dessuten ødelagt fundamentet de hadde fordi det koster dyrt økonomisk med hyppige trenerskifter, sportslige nedturer (ingen europacup osv.) og behovet for stadig å hente spillere som passer til nytrenerens filosofi/spilletaktikker og fordi at lagets spillerstall er hele tiden relativ fersk og nykomponert.

En annen faktor jeg tror spiller en stor rolle og som det virker RBK ikke forstår er at i prestasjonsgrupper er det avgjørende viktig at de enkelte spillere/utøvere føler at de har tillit og aksept fra resten av organisasjonen skal man klare å presterere opp mot sitt beste. Uten tillit og støtte fra de rundt deg skal du ha meget sterk psyke for å ha nok selvtillit til å "slippe deg løs" og hente ut det ypperste som bor i en. Når miljøet i klubben og de rundt den har så liten tålmodighet at det sjelden varer mer enn 12-15 måneder før kritikken til spillerne og trenerne når et nivå hvor klubben ser seg nødt til å skifte treneren og forsterke laget, er det drepen for arbeidsroen og utviklingsmulighetene for spillere og trenere. Det er mange eksempler på at spillere og trenere som floppet i RBK fikk suksess i andre klubber.

Så selv om Axel Rudi har rett i at Rekdal ikke står for den fotballfilosofi klubben og supporterne ønsker, så vil det å sparke ham nå kun forsterke problemene til klubben. Jeg tviler på at Pep Guardiola ville klart å snu RBK-skuta så lenge arbeidsforholdene i klubben er som de er. Og jo lengre tid det tar før klubben innser at det er denne mangelen på kontinuitet som er hovedproblemet og ikke at den til enhver tid sittende treners udugelighet, jo lengre kommer den til å vandre fra krise til krise med hyppige trenerskifter. Troen på at en ny trener er løsningen er klubbens store problem.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Kontinuitet for kontinuitens skyld hjelper ingenting hvis man ansetter feil person i utgangspunktet. Rosenborgs problem har ikke vært treneravgangene, det har vært treneransettelsene.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

trønderen skrev: man mai 29, 2023 3:08 pm Kontinuitet for kontinuitens skyld hjelper ingenting hvis man ansetter feil person i utgangspunktet. Rosenborgs problem har ikke vært treneravgangene, det har vært treneransettelsene.
Ansettelsene kan være preget av avgangene, da. Klubben blir mindre og mindre attraktiv for gode trenere, det er jeg rimelig sikker på.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Tjaaah skrev: man mai 29, 2023 3:12 pm
trønderen skrev: man mai 29, 2023 3:08 pm Kontinuitet for kontinuitens skyld hjelper ingenting hvis man ansetter feil person i utgangspunktet. Rosenborgs problem har ikke vært treneravgangene, det har vært treneransettelsene.
Ansettelsene kan være preget av avgangene, da. Klubben blir mindre og mindre attraktiv for gode trenere, det er jeg rimelig sikker på.
Eller så er de preget av inkompetanse som er saken her.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Thecokeman skrev: man mai 29, 2023 3:19 pm Eller så er de preget av inkompetanse som er saken her.
Om de som driver klubben er så inkompetente, så kan det hende at de tar dårlige avgjørelser når de sparker trenere også, ikke bare når de ansetter de.

Og uansett vil denne inkompetansen neppe gjøre klubben mer attraktiv for nye trenere.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Tjaaah skrev: man mai 29, 2023 3:21 pm
Thecokeman skrev: man mai 29, 2023 3:19 pm Eller så er de preget av inkompetanse som er saken her.
Om de som driver klubben er så inkompetente, så kan det hende at de tar dårlige avgjørelser når de sparker trenere også, ikke bare når de ansetter de.

Og uansett vil denne inkompetansen neppe gjøre klubben mer attraktiv for nye trenere.
Først må de jo ansette en trener som passer klubben. Det er ikke inkompetanse å sparke en trener som åpenbart er feil for klubben, det er inkompetanse å ansette den. Det er håp om bedring ved neste anledning, av flere forskjellige grunner.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Thecokeman skrev: man mai 29, 2023 3:39 pm Først må de jo ansette en trener som passer klubben. Det er ikke inkompetanse å sparke en trener som åpenbart er feil for klubben, det er inkompetanse å ansette den. Det er håp om bedring ved neste anledning, av flere forskjellige grunner.
Jeg er klar over at dere nå har mye nytt i ledelse og styre, sånn at det kanskje endrer seg. Men det er noe rart å hevde at f.eks sparkingen av Kåre var kompetent håndtert av klubben. Der så du Koteng sin inkompetanse som leder, så godt som det vel var mulig å se det.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Tjaaah skrev: man mai 29, 2023 3:42 pm
Thecokeman skrev: man mai 29, 2023 3:39 pm Først må de jo ansette en trener som passer klubben. Det er ikke inkompetanse å sparke en trener som åpenbart er feil for klubben, det er inkompetanse å ansette den. Det er håp om bedring ved neste anledning, av flere forskjellige grunner.
Jeg er klar over at dere nå har mye nytt i ledelse og styre, sånn at det kanskje endrer seg. Men det er noe rart å hevde at f.eks sparkingen av Kåre var kompetent håndtert av klubben. Der så du Koteng sin inkompetanse som leder, så godt som det vel var mulig å se det.
Ja, men han er jo ikke lenger i klubben, heldigvis.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

trønderen skrev: man mai 29, 2023 3:08 pm Kontinuitet for kontinuitens skyld hjelper ingenting hvis man ansetter feil person i utgangspunktet. Rosenborgs problem har ikke vært treneravgangene, det har vært treneransettelsene.
Selvsagt ikke. Men når man har hatt 16 trenere på 20 år, så er det ikke først og fremst her problemet ligger.

Å gå til den 17. på 21 år vil ikke hjelpe noe som helst før klubben klarer å skape et arbeidsmiljø og tillitsregime der lagets spillere og trenere får ut det beste som bor i dem.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Thecokeman skrev: man mai 29, 2023 3:43 pm Ja, men han er jo ikke lenger i klubben, heldigvis.
Nei, han er ikke det. Men rbk har vært inkompetente i både sparking og ansettelse av trener, var min påstand. Den mener jeg står seg greit her.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Jeg må si det er litt av en tillitserklæring til spissen fra Rekdal når en starter med Holse og Nypan på topp mot Brann...

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Tjaaah skrev: man mai 29, 2023 3:47 pm
Thecokeman skrev: man mai 29, 2023 3:43 pm Ja, men han er jo ikke lenger i klubben, heldigvis.
Nei, han er ikke det. Men rbk har vært inkompetente i både sparking og ansettelse av trener, var min påstand. Den mener jeg står seg greit her.
Joda, men det er jo først og fremst utførelsen som var problemet der. Kåre er vel faktisk siste som ble sparket så sånn sett poeng. Horneland trakk seg selv om han ble bedt om å fortsette. Hareide ville man jo på uforståelig vis forlenge med, men han var så mett at han la opp igjen.

Men det soleklart største problemet til klubben har vært ansettelsesprosessene. Man har ikke definert hva man faktisk vil ha og gått for den type trener. Godt eksemplifisert sist når Knutsen og Rekdal var alternativene. Det går ikke det vettu, det finnes ikke to trenere som er lenger fra hverandre i verden. De to er selve ytterpunktene, blir som om Bayern München hadde Pep og Mourinho som kandidater. Helt håpløst.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Thecokeman skrev: man mai 29, 2023 4:01 pm Men det soleklart største problemet til klubben har vært ansettelsesprosessene. Man har ikke definert hva man faktisk vil ha og gått for den type trener. Godt eksemplifisert sist når Knutsen og Rekdal var alternativene. Det går ikke det vettu, det finnes ikke to trenere som er lenger fra hverandre i verden. De to er selve ytterpunktene, blir som om Bayern München hadde Pep og Mourinho som kandidater. Helt håpløst.
Joda, jeg er enig i det. Poenget mitt var bare at man ikke kan skille de to tingene helt fra hverandre.

Men ansettelsesprosessene har vært helt krise, ja. Klubben har vel til og med avslørt at de bommer på trenerne de egentlig vil ha, og mer eller mindre ender opp med nødløsninger, selv om det har vært lange prosesser. For ikke å snakke om denne ansettelsen som ble torpedert av styret.

Treneransettelsene til Rbk har vært omtrent like ryddige som medlemsmøtene til Brann, på sitt verste.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Tjaaah skrev: man mai 29, 2023 4:04 pm
Thecokeman skrev: man mai 29, 2023 4:01 pm Men det soleklart største problemet til klubben har vært ansettelsesprosessene. Man har ikke definert hva man faktisk vil ha og gått for den type trener. Godt eksemplifisert sist når Knutsen og Rekdal var alternativene. Det går ikke det vettu, det finnes ikke to trenere som er lenger fra hverandre i verden. De to er selve ytterpunktene, blir som om Bayern München hadde Pep og Mourinho som kandidater. Helt håpløst.
Joda, jeg er enig i det. Poenget mitt var bare at man ikke kan skille de to tingene helt fra hverandre.

Men ansettelsesprosessene har vært helt krise, ja. Klubben har vel til og med avslørt at de bommer på trenerne de egentlig vil ha, og mer eller mindre ender opp med nødløsninger, selv om det har vært lange prosesser. For ikke å snakke om denne ansettelsen som ble torpedert av styret.

Treneransettelsene til Rbk har vært omtrent like ryddige som medlemsmøtene til Brann, på sitt verste.
Ja, det er jo en ting om man ikke får førstevalget sitt, men da må man jo ha utarbeidet en liste etter en kravspek på hva man ønsker av kvaliteter hos en trener og funnet kandidater som passer til denne. Da går man videre til nestemann som har samme kvaliteter som førstevalget. Men her i klubben har man gått all inn på førstevalget og når det ikke går etter lang tid står man der på bar bakke og må velge en "flink trener", gjerne en som noen i styret har telefonnummeret til. Dette er det håp om at det blir en forandring på nå...

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

newsflash skrev: man mai 29, 2023 3:50 pm Jeg må si det er litt av en tillitserklæring til spissen fra Rekdal når en starter med Holse og Nypan på topp mot Brann...
Hvilken spiss? Vi har jo ingen dugende spisser.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

qbah skrev: man mai 29, 2023 5:19 pm Hvilken spiss? Vi har jo ingen dugende spisser.
Skulle være spissene, i flertall.

Enig i at de ikke akkurat har slått til, men å starte med to midtbanespillere på topp er et ufattelig signal på mistillit for de som er kjøpt inn for å score mål.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Tjaaah skrev: man mai 29, 2023 3:42 pm Jeg er klar over at dere nå har mye nytt i ledelse og styre, sånn at det kanskje endrer seg. Men det er noe rart å hevde at f.eks sparkingen av Kåre var kompetent håndtert av klubben. Der så du Koteng sin inkompetanse som leder, så godt som det vel var mulig å se det.
Sparkingen av Kåre var nok absolutt riktig gitt det vi vet og det vi observerte siste par årene han var her, vi ble reddet mot Valur av to dommerbrølere som spikeren i kista, når det er sagt så var selve utførelsen etter at beslutningen var tatt under enhver kritikk.

Ansettelsen av Rekdal var jo horribelt håndtverk på alle måter, og hvis det ikke var fordi Koteng og Bratseth både er inkompetente og så grenseløst arrogante at de anså reaksjonene som angrep på egoene deres så ville de nok snudd når de fikk høre det så kraftig når de dro Rekdal opp av hatten.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

newsflash skrev: man mai 29, 2023 5:22 pm
qbah skrev: man mai 29, 2023 5:19 pm Hvilken spiss? Vi har jo ingen dugende spisser.
Skulle være spissene, i flertall.

Enig i at de ikke akkurat har slått til, men å starte med to midtbanespillere på topp er et ufattelig signal på mistillit for de som er kjøpt inn for å score mål.

Ja, hvilke spisser da kunne jeg jo også sagt.

Poenget mitt står uansett ;) kunne spilt med forsvarsspillere der fremme og, likevel vært mer målfarlige enn spissene vi har kjøpt inn.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

qbah skrev: man mai 29, 2023 6:12 pm Ja, hvilke spisser da kunne jeg jo også sagt.

Poenget mitt står uansett ;) kunne spilt med forsvarsspillere der fremme og, likevel vært mer målfarlige enn spissene vi har kjøpt inn.
Dessverre har du helt rett...

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Problemet med Nypan og Holse på topp er at du setter de to beste ballspillerne på banen i posisjoner med ingen foran de. Ifjor hadde man Sæter og slikt foran Holse og Jensen.

Det Rekdal skulle ha gjort -annet enn å trekke seg- var å ofre to av Skarsem/Børkeiet/Bjørlo og ha noe slikt som Nelson og Sadiku fremst.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Tenk å hatt en spiss til å omsette alle sjansene våre i dag.

Men klart, enkleste er jo å skylde på Rekdal i dag også for tapet.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

qbah skrev: man mai 29, 2023 6:48 pm Tenk å hatt en spiss til å omsette alle sjansene våre i dag.

Men klart, enkleste er jo å skylde på Rekdal i dag også for tapet.
Rekdal burde helt klart minnet spillerne på at Finne var reserve i OBOS i fjor og at Horn Myhre var reserve for VIF, for to år siden. Da hadde dere nok vunnet.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Inn med Trond Sollied nå.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2812

Legg inn av bønna1/2 »

Rensenbrink82 skrev: man mai 29, 2023 7:32 pm Inn med Trond Sollied nå.
Han har vært uaktuell i mange år.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

bønna1/2 skrev: man mai 29, 2023 7:34 pm
Rensenbrink82 skrev: man mai 29, 2023 7:32 pm Inn med Trond Sollied nå.
Han har vært uaktuell i mange år.
Ok, aner ikke hva greia med det er, kanskje du eller noen kan utdype det?
Tror ikke han hadde gjort det verre enn dette iallfall.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Rensenbrink82 skrev: man mai 29, 2023 7:39 pm
bønna1/2 skrev: man mai 29, 2023 7:34 pm
Rensenbrink82 skrev: man mai 29, 2023 7:32 pm Inn med Trond Sollied nå.
Han har vært uaktuell i mange år.
Ok, aner ikke hva greia med det er, kanskje du eller noen kan utdype det?
Tror ikke han hadde gjort det verre enn dette iallfall.
Er vel rykter om at han er litt for glad i alkohol.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rensenbrink82 skrev: man mai 29, 2023 7:32 pm Inn med Trond Sollied nå.
Må nok tørke opp før det er særlig aktuelt.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

qbah skrev: man mai 29, 2023 6:48 pm Men klart, enkleste er jo å skylde på Rekdal i dag også for tapet.
Alle lag brenner store sjanser, dette er ikke unikt for lag Rekdal leder. Er det bare spillernes skyld at det har blitt 9 poeng på 9 kamper denne sesongen?

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Disse ryktene har levd i 20 år, men er det noen som har noe mer håndfast? Ser jo at det har blitt færre og kortere engasjementer, men likevel.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»