Tragisk for nynorsken

Svar
Frode57
Innlegg: 1269

Tragisk for nynorsken

Legg inn av Frode57 »

Det siste forliket om de to skriftspråkene i Norge , ble en tragedie for nynorsken.
Med å la ekstreme varianter av nynorsken bli dominerende i nynorsken så har det språket blitt mer utilgjengelig for de fleste i Norge.
De hjelper ikke med nynorsk nobelpris. Oversettere kan sin jobb.

Det beste som vil kunne skje er om det blir slutt på eksamen i nynorsk.
Nynorske ord kan bli endel av bokmålet i klammer form.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Frode57 skrev: ons apr 10, 2024 4:42 pm Det siste forliket om de to skriftspråkene i Norge , ble en tragedie for nynorsken.
Med å la ekstreme varianter av nynorsken bli dominerende i nynorsken så har det språket blitt mer utilgjengelig for de fleste i Norge.
De hjelper ikke med nynorsk nobelpris. Oversettere kan sin jobb.

Det beste som vil kunne skje er om det blir slutt på eksamen i nynorsk.
Nynorske ord kan bli endel av bokmålet i klammer form.
For det første: dagens nynorsk er en veldig mild variant som er i overkant liberal.

For det andre: tilgjengelighet henger sammen med eksponering først og fremst via media.

Og hvorfor skulle nynorsken tas ut? Den er siste rest av et norsk språk her til lands.

Jobs
Innlegg: 457

Legg inn av Jobs »

GiPazzini_85 skrev: ons apr 10, 2024 4:50 pm
Frode57 skrev: ons apr 10, 2024 4:42 pm Det siste forliket om de to skriftspråkene i Norge , ble en tragedie for nynorsken.
Med å la ekstreme varianter av nynorsken bli dominerende i nynorsken så har det språket blitt mer utilgjengelig for de fleste i Norge.
De hjelper ikke med nynorsk nobelpris. Oversettere kan sin jobb.

Det beste som vil kunne skje er om det blir slutt på eksamen i nynorsk.
Nynorske ord kan bli endel av bokmålet i klammer form.
For det første: dagens nynorsk er en veldig mild variant som er i overkant liberal.

For det andre: tilgjengelighet henger sammen med eksponering først og fremst via media.

Og hvorfor skulle nynorsken tas ut? Den er siste rest av et norsk språk her til lands.
-------------------------------------------------------------------------------------
Få nynorsk til og bli valgfag i skolen, makan til tull at det skal vare pensum i Norsk skole. Det faget trenerte jeg totalt .

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev: ons apr 10, 2024 6:31 pm
GiPazzini_85 skrev: ons apr 10, 2024 4:50 pm
Frode57 skrev: ons apr 10, 2024 4:42 pm Det siste forliket om de to skriftspråkene i Norge , ble en tragedie for nynorsken.
Med å la ekstreme varianter av nynorsken bli dominerende i nynorsken så har det språket blitt mer utilgjengelig for de fleste i Norge.
De hjelper ikke med nynorsk nobelpris. Oversettere kan sin jobb.

Det beste som vil kunne skje er om det blir slutt på eksamen i nynorsk.
Nynorske ord kan bli endel av bokmålet i klammer form.
For det første: dagens nynorsk er en veldig mild variant som er i overkant liberal.

For det andre: tilgjengelighet henger sammen med eksponering først og fremst via media.

Og hvorfor skulle nynorsken tas ut? Den er siste rest av et norsk språk her til lands.
-------------------------------------------------------------------------------------
Få nynorsk til og bli valgfag i skolen, makan til tull at det skal vare pensum i Norsk skole. Det faget trenerte jeg totalt .
Tja, Jobs. Jeg skal ikke si noe om hvordan kommentaren din kan si noe om hvor mye eller lite omløp du har i hodet. Om du klarer, kan du kanskje pønske ut det sjøl - sjøl om jeg ikke har store forhåpninger.

Derimot er jeg et godt stykke på vei enig med GiPazzini. Men jeg skal si litt om mitt utgangspunkt. Først av alt: så lenge vi har to (litt) ulike skriftspråk her i landet (i tillegg til samisk og eventuelt kvensk, men det er en sak for seg), ER VI SOM NASJON FORPLIKTET til at undervisningssystemet skal besørge undervisning i begge målformer - særlig med tanke på de stakkars suppehuene som bærer seg over at de IKKE FORSTÅR nynorsk. Om de sliter med dét, er de enten dumme som nek - eller enda dummere.

Eg er vaksen opp i ei kommune som både ligg Vestlandet nokså nært og som ôg har nynorsk som hovudmål. Difor har eg truleg betre føresetnader enn enkelte andre her inne. Eigentleg skriv eg helst på dialekt -

men da æ det fela kje avråé mange som forstår kå e skriv.

Also, I can write, read and speak English - und ein bisschen Deutsch - og e har altså berre ongdomsskulé. Så um folk slit mæ nynorsk, keinn døm egentlé hå det så godt (heil' ilt, ser det ut te'). Da har døm - som Jobs - berre seg sjølve å takke.

Mvh

BE
som au æ interessert i etymologi

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 696
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

GiPazzini_85 skrev: ons apr 10, 2024 4:50 pm Og hvorfor skulle nynorsken tas ut? Den er siste rest av et norsk språk her til lands.
Det er noen fag som etter min menig burde ha vært faset ut. Nynorsk og religion.
Jeg oppfatter det slik at Ivar ønsket å skrive dialekta si. Reise rundt i Norge og ta et ord her og et ord der for å samle Norge til et rike blir for dumt.
La nynorsk og religion være til for de som ønsker det, men ikke pålegg folk disse unyttige hobbyene.

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 696
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: ons apr 10, 2024 10:15 pm Eg er vaksen opp i ei kommune som både ligg Vestlandet nokså nært og som ôg har nynorsk som hovudmål. Difor har eg truleg betre føresetnader enn enkelte andre her inne. Eigentleg skriv eg helst på dialekt -
Det er greit det, men hvorfor skal andre tvinges til a skrive på din eller Ivars dialekt?
Nå er det ingen krav til kunnskaper om din dialekt, men det stilles krav til Ivars.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: tor apr 11, 2024 4:29 am
BlackEagle skrev: ons apr 10, 2024 10:15 pm Eg er vaksen opp i ei kommune som både ligg Vestlandet nokså nært og som ôg har nynorsk som hovudmål. Difor har eg truleg betre føresetnader enn enkelte andre her inne. Eigentleg skriv eg helst på dialekt -
Det er greit det, men hvorfor skal andre tvinges til a skrive på din eller Ivars dialekt?
Nå er det ingen krav til kunnskaper om din dialekt, men det stilles krav til Ivars.
Høh -E kjøm te å stille krav um mi dialekt - huguøysing!

Med dialektisk heilsing

BE

P. S. Men e mena' au at religionsupplæring æ nødvendogt - for at folk kein' lære kå mykjy fanteri og fanskap religion kein' steille i stand!

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 696
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: tor apr 11, 2024 11:16 am
HB4596 skrev: tor apr 11, 2024 4:29 am
BlackEagle skrev: ons apr 10, 2024 10:15 pm Eg er vaksen opp i ei kommune som både ligg Vestlandet nokså nært og som ôg har nynorsk som hovudmål. Difor har eg truleg betre føresetnader enn enkelte andre her inne. Eigentleg skriv eg helst på dialekt -
Det er greit det, men hvorfor skal andre tvinges til a skrive på din eller Ivars dialekt?
Nå er det ingen krav til kunnskaper om din dialekt, men det stilles krav til Ivars.
Høh -E kjøm te å stille krav um mi dialekt - huguøysing!

Med dialektisk heilsing

BE

P. S. Men e mena' au at religionsupplæring æ nødvendogt - for at folk kein' lære kå mykjy fanteri og fanskap religion kein' steille i stand!
huguøysing - æ skjønn itte.

Men, ja. Religion kan stelle i stand mye fanteri, kanskje det var det som skulle læres bort på skolene?

mvh

Heimebrent.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: tor apr 11, 2024 11:29 am
BlackEagle skrev: tor apr 11, 2024 11:16 am
HB4596 skrev: tor apr 11, 2024 4:29 am

Det er greit det, men hvorfor skal andre tvinges til a skrive på din eller Ivars dialekt?
Nå er det ingen krav til kunnskaper om din dialekt, men det stilles krav til Ivars.
Høh -E kjøm te å stille krav um mi dialekt - huguøysing!

Med dialektisk heilsing

BE

P. S. Men e mena' au at religionsupplæring æ nødvendogt - for at folk kein' lære kå mykjy fanteri og fanskap religion kein' steille i stand!
huguøysing - æ skjønn itte.

Men, ja. Religion kan stelle i stand mye fanteri, kanskje det var det som skulle læres bort på skolene?

mvh

Heimebrent.
Ein hugu-løysing æ ein som ha mist hugu - og æ da "hodeløs" (umtrent det såmå som vet'-løysing), og det æ osikkert um 'n nugun gong ha haft eit hugu - heil' vet') - slik som einkelte kristeliøse e ha voré burti både her inne og an stann.

Saksupplysning um skriftmålsformé: ver' uppmerksom på at obestemt artikkel "det" skriv e gjeinnast "det" - og når 'n '¨betont slik som i "dét" skriv e dæ.

OBS! Um du veit um eit skrifttegn (heil' veit um nugun andre som keinn veta det) for å angje "stemmelaus L" - dvs. ein slags kviske-L, men mæ litegrann meir utpust heil' i kvisking (hvisking), så sei frå!)

...og tegnet " ´ " slik som i "heil'" i linun ogofor, angje' som oftast at siste stavelsen æ stutt - som f. eks. "heil'" (dvs. "eller" og "heller", som bli uttålå mæ stutt diftong, te forskjæl frå "heil" ("hel") - artigt, kje sant?)

Mvh

BE
dialektfundamentalist

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 696
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: tor apr 11, 2024 3:12 pm
HB4596 skrev: tor apr 11, 2024 11:29 am
BlackEagle skrev: tor apr 11, 2024 11:16 am

Høh -E kjøm te å stille krav um mi dialekt - huguøysing!

Med dialektisk heilsing

BE

P. S. Men e mena' au at religionsupplæring æ nødvendogt - for at folk kein' lære kå mykjy fanteri og fanskap religion kein' steille i stand!
huguøysing - æ skjønn itte.

Men, ja. Religion kan stelle i stand mye fanteri, kanskje det var det som skulle læres bort på skolene?

mvh

Heimebrent.
Ein hugu-løysing æ ein som ha mist hugu - og æ da "hodeløs" (umtrent det såmå som vet'-løysing), og det æ osikkert um 'n nugun gong ha haft eit hugu - heil' vet') - slik som einkelte kristeliøse e ha voré burti både her inne og an stann.

Saksupplysning um skriftmålsformé: ver' uppmerksom på at obestemt artikkel "det" skriv e gjeinnast "det" - og når 'n '¨betont slik som i "dét" skriv e dæ.

OBS! Um du veit um eit skrifttegn (heil' veit um nugun andre som keinn veta det) for å angje "stemmelaus L" - dvs. ein slags kviske-L, men mæ litegrann meir utpust heil' i kvisking (hvisking), så sei frå!)

...og tegnet " ´ " slik som i "heil'" i linun ogofor, angje' som oftast at siste stavelsen æ stutt - som f. eks. "heil'" (dvs. "eller" og "heller", som bli uttålå mæ stutt diftong, te forskjæl frå "heil" ("hel") - artigt, kje sant?)

Mvh

BE
dialektfundamentalist
æ har ramla av lasset
og æ gå'kke skole for tiden.

anyway. I morra er det frædan. da sitter korken laust.

mvh

hb
drekkefundamentalist

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: tor apr 11, 2024 3:22 pm
anyway. I morra er det frædan. da sitter korken laust.

mvh

hb
drekkefundamentalist
Schkåll!

Mvh

BE

Jobs
Innlegg: 457

Legg inn av Jobs »

BlackEagle skrev: ons apr 10, 2024 10:15 pm
Jobs skrev: ons apr 10, 2024 6:31 pm
GiPazzini_85 skrev: ons apr 10, 2024 4:50 pm

For det første: dagens nynorsk er en veldig mild variant som er i overkant liberal.

For det andre: tilgjengelighet henger sammen med eksponering først og fremst via media.

Og hvorfor skulle nynorsken tas ut? Den er siste rest av et norsk språk her til lands.
-------------------------------------------------------------------------------------
Få nynorsk til og bli valgfag i skolen, makan til tull at det skal vare pensum i Norsk skole. Det faget trenerte jeg totalt .
Tja, Jobs. Jeg skal ikke si noe om hvordan kommentaren din kan si noe om hvor mye eller lite omløp du har i hodet. Om du klarer, kan du kanskje pønske ut det sjøl - sjøl om jeg ikke har store forhåpninger.

Derimot er jeg et godt stykke på vei enig med GiPazzini. Men jeg skal si litt om mitt utgangspunkt. Først av alt: så lenge vi har to (litt) ulike skriftspråk her i landet (i tillegg til samisk og eventuelt kvensk, men det er en sak for seg), ER VI SOM NASJON FORPLIKTET til at undervisningssystemet skal besørge undervisning i begge målformer - særlig med tanke på de stakkars suppehuene som bærer seg over at de IKKE FORSTÅR nynorsk. Om de sliter med dét, er de enten dumme som nek - eller enda dummere.

Eg er vaksen opp i ei kommune som både ligg Vestlandet nokså nært og som ôg har nynorsk som hovudmål. Difor har eg truleg betre føresetnader enn enkelte andre her inne. Eigentleg skriv eg helst på dialekt -

men da æ det fela kje avråé mange som forstår kå e skriv.

Also, I can write, read and speak English - und ein bisschen Deutsch - og e har altså berre ongdomsskulé. Så um folk slit mæ nynorsk, keinn døm egentlé hå det så godt (heil' ilt, ser det ut te'). Da har døm - som Jobs - berre seg sjølve å takke.

Mvh

BE
som au æ interessert i etymologi
Helt tullete spør du meg ,og det er mange som er enig med meg der. Og det kommer til og bli valgfag med tiden og bra er det. Det er bedre at elever kan i tidlig alder begynne og planlegge hva de vil bli slik at de kan fase ut de unyttige fagene ,og heller satse på fag som er nyttig etter hva de sikter på og bli utdannet i. Så om du blir fornærmet at grautmålet ditt må vike som pensum i skolen så kommer du nok over det skal du se. Kristendom er noe helt annet,selv om enkelte av dere her ikke forstår det,vil dere forstå det i fremtiden,det må være pensum.

https://www.forskning.no/ntnu-partner-s ... fag/264660

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2661
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jobs skrev: fre apr 12, 2024 6:51 am
Helt tullete spør du meg ,og det er mange som er enig med meg der. Og det kommer til og bli valgfag med tiden og bra er det. Det er bedre at elever kan i tidlig alder begynne og planlegge hva de vil bli slik at de kan fase ut de unyttige fagene ,og heller satse på fag som er nyttig etter hva de sikter på og bli utdannet i. Så om du blir fornærmet at grautmålet ditt må vike som pensum i skolen så kommer du nok over det skal du se. Kristendom er noe helt annet,selv om enkelte av dere her ikke forstår det,vil dere forstå det i fremtiden,det må være pensum.

https://www.forskning.no/ntnu-partner-s ... fag/264660
Tja - kva skal ein seia til dette?

Fyrst av alt: Du har sjølvsagt rett til å velja den målforma du vil sjøl. Men for å ta eit val, bør ein ha litt kunnskap om dei ulike alternativa. Rett nok kan ein ôg velja den målforma ein er van med (og ofte oppvaksen med). Om eg forstår deg rett, har du allereie teke eit val - og landar på bokmål, som sjølvsagt ikkje er noko problem. MEN: bør ein ikkje for å ta eit val ha - eller skaffe seg - eit visst kunnskapsgrunnlag for at valet skal bli så rett som mogleg? Dét spørsmålet leier oss direkte til ditt innlegg ovanfor: fyrst av alt bør du lære deg grunnleggjande reglar - som t. d. kommaregler, grammatikk - og ikkje minst; skilnaden mellom konjunksjonen/bindeordet "OG" og infinitivsmerket "Å". Dernest bør ein i ei ordveksling om språk og målformer vere merksam på kor - og korleis - teiknsetjing skal vere.

På grunnlag av det eg har skreve i dette innlegget, vil eg på det sterkaste oppmode hr. Jobs til å lesa gjennom det han sjølv har skreve (på eit noko haltande bokmål).

Med vyrdsam helsing

BE

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Jobs skrev: fre apr 12, 2024 6:51 am
BlackEagle skrev: ons apr 10, 2024 10:15 pm
Jobs skrev: ons apr 10, 2024 6:31 pm
-------------------------------------------------------------------------------------
Få nynorsk til og bli valgfag i skolen, makan til tull at det skal vare pensum i Norsk skole. Det faget trenerte jeg totalt .
Tja, Jobs. Jeg skal ikke si noe om hvordan kommentaren din kan si noe om hvor mye eller lite omløp du har i hodet. Om du klarer, kan du kanskje pønske ut det sjøl - sjøl om jeg ikke har store forhåpninger.

Derimot er jeg et godt stykke på vei enig med GiPazzini. Men jeg skal si litt om mitt utgangspunkt. Først av alt: så lenge vi har to (litt) ulike skriftspråk her i landet (i tillegg til samisk og eventuelt kvensk, men det er en sak for seg), ER VI SOM NASJON FORPLIKTET til at undervisningssystemet skal besørge undervisning i begge målformer - særlig med tanke på de stakkars suppehuene som bærer seg over at de IKKE FORSTÅR nynorsk. Om de sliter med dét, er de enten dumme som nek - eller enda dummere.

Eg er vaksen opp i ei kommune som både ligg Vestlandet nokså nært og som ôg har nynorsk som hovudmål. Difor har eg truleg betre føresetnader enn enkelte andre her inne. Eigentleg skriv eg helst på dialekt -

men da æ det fela kje avråé mange som forstår kå e skriv.

Also, I can write, read and speak English - und ein bisschen Deutsch - og e har altså berre ongdomsskulé. Så um folk slit mæ nynorsk, keinn døm egentlé hå det så godt (heil' ilt, ser det ut te'). Da har døm - som Jobs - berre seg sjølve å takke.

Mvh

BE
som au æ interessert i etymologi
Helt tullete spør du meg ,og det er mange som er enig med meg der. Og det kommer til og bli valgfag med tiden og bra er det. Det er bedre at elever kan i tidlig alder begynne og planlegge hva de vil bli slik at de kan fase ut de unyttige fagene ,og heller satse på fag som er nyttig etter hva de sikter på og bli utdannet i. Så om du blir fornærmet at grautmålet ditt må vike som pensum i skolen så kommer du nok over det skal du se. Kristendom er noe helt annet,selv om enkelte av dere her ikke forstår det,vil dere forstå det i fremtiden,det må være pensum.

https://www.forskning.no/ntnu-partner-s ... fag/264660
Skolen har et dannelsesoppdrag og da kan man ikke holde på slik du beskriver. Og i en tid der ungdom blir yngre og yngre til sinns og mindre selvstendige så er vitterlig ikke dette veien å gå. Og å gå på skole for å lære skal handle om mer enn "nytte" (som i seg selv er veldig relativt samtidig som det er vanskelig å se såpass langt frem hva som er "nyttig" for seg). Vi lever også i en tid der det er krav til mye omstilling og fleksibilitet. At elever dermed skal kunne kjøre seg enda mer fast i et utdanningsspor er dermed heller ikke heldig. Dessuten ønsker vi å ha samfunnsmedlemmer som kan mer enn basiskunnskaper+geometri i matematikk og grunnleggende lese- og skriveferdigheter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»