Politikk i Norge, forskjellen mellom å være innenfor og utenfor

Svar
juppe
Innlegg: 117

Politikk i Norge, forskjellen mellom å være innenfor og utenfor

Legg inn av juppe »

Ved å være tilknyttet EU med avtaler som medfører integrering til EUs regelverk (dvs. medlemskap i EU eller EØS), er Norge tvunget til å ha politikk/regelverk som i EU.
På noen områder er det uproblematisk for Norge, på andre områder er det katastrofalt, f.eks konsekvensene av integrering på området strøm.

Norge samarbeider med EU på en rekke områder og har et 70-talls avtaler (utenom EØS) på bilateral basis, til gagn for begge parter.

Ved å være utenfor EØS/EU ville Norge ha beholdt friheten til å utforme Norge slik vi vil ha det på alle områder, samtidig som vi kunne ha "kopiert" politiske løsninger EU bestemmer seg for, dersom vi anså det å være positivt for Norge.

Akkurat nå tvinger EØS-avtalen Norge til å avgi makt til EU på flere områder som er negativt for Norge og påfører Norge enorme kostnader. Det gjelder f.eks strøm, flaskepant og oppgradering av bygninger.

Velgerne bør avsette politikere som har gitt opp å styre, og som har overlatt makta til andre lands politikere.
Vi må få inn politikere som har respekt for grunnloven og for resultatet av hva folket har bestemt i folkeavstemninger.

juppe
Innlegg: 117

Legg inn av juppe »

Juppe: "Vi må få inn politikere som har respekt for grunnloven og for resultatet av hva folket har bestemt i folkeavstemninger."

--------------------------------

Ivrige ja-til-EU-mennesker hevder ivrig at ved folkeavstemningene sa flertallet nei til EU-medlemskap. Det høres ut som at vi kan integrere Norge tilsvarende fullt EU-medlemskap, bare navnet på avtalen er noe annet, f.eks EØS, samtidig som at politikerne respekterer folkeviljen ved folkeavstemningene.

Det er et bedrag i seg selv.
Det essensielle i et EU-medlemskap er integrering til EUs regelverk. Dermed var det essensielle i det flertallet i folket stemte ned, integrering til EUs regelverk.
Nå har det seg slik at det essensielle i EØS-avtalen er nettopp integrering til EUs regelverk. Dermed har våre politikere skjøvet folkeviljen til side ved å inngå EØS-avtalen, og gjort seg selv ikke-representativt for det norske folk.

Ved å stemme nei til EU-medlemskap har befolkningen stemt nei til HELE innholdet i EØS-avtalen...og litt til.
Dette har ikke våre politikere respektert, men har åpenbart sin lojalitet hos andre.

Hjulbeint
Innlegg: 531

Legg inn av Hjulbeint »

Ved å stemme nei til EU-medlemskap har befolkningen stemt nei til HELE innholdet i EØS-avtalen...og litt til.
Dette har ikke våre politikere respektert, men har åpenbart sin lojalitet hos andre.
[/quote]



Her opptrer du som en antidemokrat, som tillegger et flertall i Norge en mening de ikke har.
I tillegg til din jeg vet best holdning.

Fakta er at Norge to ganger har sagt nei til fult EU medlemskap.

Men vi har vært fjerde år, uttrykt vår demokratiske rett, til å velge politikere og politiske partier som våre representerer i forhold til vårt ønske om hvilket sammarbeid vi ønsker å ha til våre naboer.

Vi har vært fjerde år tydelig vist at flertallet ønsker et nært forhold til EU og vi ønsker EØS avtalen.
At antidemokrater som deg ikke liker demokrati, vet vi fra før av.

Men et svært stort flertall ønsker et nært samarbeid med EU og er stort sett fornøyd med EØS avtalen.
Partier som er i mot EØS har liten oppslutning i alle valg siden 1974.

🤣

juppe
Innlegg: 117

Legg inn av juppe »

Norske politikere mente at EU-saken var så viktig at folket skulle få avgjøre den i folkeavstemning.

Det gjorde folket, til og med to ganger.

Anti-demokrati i dette tilfelle baserer seg på at politikerne ikke respekterer folkeviljen.
Du velger hvilken side du vil stå på og har valgt den anti-demokratiske, ser det ut til.

Hjulbeint
Innlegg: 531

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: tor mai 09, 2024 12:33 pm Norske politikere mente at EU-saken var så viktig at folket skulle få avgjøre den i folkeavstemning.

Det gjorde folket, til og med to ganger.

Anti-demokrati i dette tilfelle baserer seg på at politikerne ikke respekterer folkeviljen.
Du velger hvilken side du vil stå på og har valgt den anti-demokratiske, ser det ut til.
Beklager så meget, men jeg trodde oppriktig at du viste at Norge ikke er medlem av EU.
Jeg skjønner nå at du lever i den villfarelse, at vi er medlem.

Der kan jeg opplyse at Norge er ikke medlem i EU.



Sånn, da har vi avklart den misforståelsen.


Det er, tydeligvis, litt vanskelig for deg å akseptere at nordmenn flest er for EØS.
For det er de og har gjennom sin makt ved valg, valgt de representanter som støtter EØS avtalen.
Dette kalles demokrati. Og i Norge, for å flisespikke litt det vi kaller et representativt demokrat eller et parlamentarisk demokrati.

Og så er det noen, slike som deg, som bare liker demokrati, når du får viljen din.

Men det er din verden og har ingen ting med demokrati å gjøre.

juppe
Innlegg: 117

Legg inn av juppe »

Hjulbeint skrev: tor mai 09, 2024 2:36 pm
juppe skrev: tor mai 09, 2024 12:33 pm Norske politikere mente at EU-saken var så viktig at folket skulle få avgjøre den i folkeavstemning.

Det gjorde folket, til og med to ganger.

Anti-demokrati i dette tilfelle baserer seg på at politikerne ikke respekterer folkeviljen.
Du velger hvilken side du vil stå på og har valgt den anti-demokratiske, ser det ut til.
Beklager så meget, men jeg trodde oppriktig at du viste at Norge ikke er medlem av EU.
Jeg skjønner nå at du lever i den villfarelse, at vi er medlem.

Der kan jeg opplyse at Norge er ikke medlem i EU.



Sånn, da har vi avklart den misforståelsen.


Det er, tydeligvis, litt vanskelig for deg å akseptere at nordmenn flest er for EØS.
For det er de og har gjennom sin makt ved valg, valgt de representanter som støtter EØS avtalen.
Dette kalles demokrati. Og i Norge, for å flisespikke litt det vi kaller et representativt demokrat eller et parlamentarisk demokrati.

Og så er det noen, slike som deg, som bare liker demokrati, når du får viljen din.

Men det er din verden og har ingen ting med demokrati å gjøre.
Beklager så meget, men jeg trodde oppriktig at du visste at Norge har blitt integrert til EUs regelverk, uten å være medlem av EU.

Da kan jeg opplyse om at ja-partiene konstruerte- og vedtok EØS mellom stortingsvalgene i 1989 og 1993.
Gjennom EØS-avtalen integreres Norge til det samme EU-regelverket som EU-medlemmene integreres til, begrenset til hva som er EØS-relatert. Dette utvides kontinuerlig.

EU-regelverket er essensen i Europaunionen. Tar man bort dette regelverket, er det ikke mye union igjen for å si det slik.

Når flertallet i folket stemte nei til EU-medlemskap, stemte de nei til at Norge skulle integreres til EU-regelverket. Ikke bare deler av regelverket, men hele.
Alt av innhold i EØS-avtalen ligger også i innholdet i EU-medlemskap.

Ved å ikke respektere folkets vilje, har våre politikere stilt seg på den anti-demokratiske siden.

Hjulbeint
Innlegg: 531

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: tor mai 09, 2024 4:27 pm
Hjulbeint skrev: tor mai 09, 2024 2:36 pm
juppe skrev: tor mai 09, 2024 12:33 pm Norske politikere mente at EU-saken var så viktig at folket skulle få avgjøre den i folkeavstemning.

Det gjorde folket, til og med to ganger.

Anti-demokrati i dette tilfelle baserer seg på at politikerne ikke respekterer folkeviljen.
Du velger hvilken side du vil stå på og har valgt den anti-demokratiske, ser det ut til.
Beklager så meget, men jeg trodde oppriktig at du viste at Norge ikke er medlem av EU.
Jeg skjønner nå at du lever i den villfarelse, at vi er medlem.

Der kan jeg opplyse at Norge er ikke medlem i EU.



Sånn, da har vi avklart den misforståelsen.


Det er, tydeligvis, litt vanskelig for deg å akseptere at nordmenn flest er for EØS.
For det er de og har gjennom sin makt ved valg, valgt de representanter som støtter EØS avtalen.
Dette kalles demokrati. Og i Norge, for å flisespikke litt det vi kaller et representativt demokrat eller et parlamentarisk demokrati.

Og så er det noen, slike som deg, som bare liker demokrati, når du får viljen din.

Men det er din verden og har ingen ting med demokrati å gjøre.
Beklager så meget, men jeg trodde oppriktig at du visste at Norge har blitt integrert til EUs regelverk, uten å være medlem av EU.

Da kan jeg opplyse om at ja-partiene konstruerte- og vedtok EØS mellom stortingsvalgene i 1989 og 1993.
Gjennom EØS-avtalen integreres Norge til det samme EU-regelverket som EU-medlemmene integreres til, begrenset til hva som er EØS-relatert. Dette utvides kontinuerlig.

EU-regelverket er essensen i Europaunionen. Tar man bort dette regelverket, er det ikke mye union igjen for å si det slik.

Når flertallet i folket stemte nei til EU-medlemskap, stemte de nei til at Norge skulle integreres til EU-regelverket. Ikke bare deler av regelverket, men hele.
Alt av innhold i EØS-avtalen ligger også i innholdet i EU-medlemskap.

Ved å ikke respektere folkets vilje, har våre politikere stilt seg på den anti-demokratiske siden.


Jeg skjønner at du betrakter alle som stemmer for nært samarbeid med EU gjennom EØS avtalen, som idioter. Siden de ikke ser den sannheten du operer med.


Jeg tror at de fleste som stemmer for fortsatt avtale mellom EU og Norge, gjennom EØS, er fult klar over hva de stemmer for. Altså gjennom demokratiske valg.

Men det er jo rart at du som raljerer så mye om folkets vilje er så lite villig til å akseptere at folket i Norge gjennom alle valg som har vært siden 1974, har stemt for en nær tilknytning til EU eller EF som det en gang het.

At du ikke aksepterer at et flertall i Norge i hvert eneste valg har støttet den nære tilknytning til EØS.

Hvorfor er folk så dumme at de ikke skjønner at de må støtte Sp og kommunistene, slik at de kan si opp EØS avtalen?
Hvorfor klarer ikke du, med den enorme kunnskapen du har, å få folket til å stemme slik du vil? Du hevder jo at folket ikke vil ha et nært samarbeid, slik som gjennom EØS avtalen.

Du har jo alle muligheter i et fritt land som Norge å agitere for ditt syn.

Kan det være fordi folk flest ikke er enig med deg og at de vil ha EØS avtalen, med sine fordeler og ulemper?

Kan det være at du slett ikke aksepterer folkeflertallet?

juppe
Innlegg: 117

Legg inn av juppe »

Hjulbeint skrev: tor mai 09, 2024 5:50 pm
juppe skrev: tor mai 09, 2024 4:27 pm
Hjulbeint skrev: tor mai 09, 2024 2:36 pm

Beklager så meget, men jeg trodde oppriktig at du viste at Norge ikke er medlem av EU.
Jeg skjønner nå at du lever i den villfarelse, at vi er medlem.

Der kan jeg opplyse at Norge er ikke medlem i EU.



Sånn, da har vi avklart den misforståelsen.


Det er, tydeligvis, litt vanskelig for deg å akseptere at nordmenn flest er for EØS.
For det er de og har gjennom sin makt ved valg, valgt de representanter som støtter EØS avtalen.
Dette kalles demokrati. Og i Norge, for å flisespikke litt det vi kaller et representativt demokrat eller et parlamentarisk demokrati.

Og så er det noen, slike som deg, som bare liker demokrati, når du får viljen din.

Men det er din verden og har ingen ting med demokrati å gjøre.
Beklager så meget, men jeg trodde oppriktig at du visste at Norge har blitt integrert til EUs regelverk, uten å være medlem av EU.

Da kan jeg opplyse om at ja-partiene konstruerte- og vedtok EØS mellom stortingsvalgene i 1989 og 1993.
Gjennom EØS-avtalen integreres Norge til det samme EU-regelverket som EU-medlemmene integreres til, begrenset til hva som er EØS-relatert. Dette utvides kontinuerlig.

EU-regelverket er essensen i Europaunionen. Tar man bort dette regelverket, er det ikke mye union igjen for å si det slik.

Når flertallet i folket stemte nei til EU-medlemskap, stemte de nei til at Norge skulle integreres til EU-regelverket. Ikke bare deler av regelverket, men hele.
Alt av innhold i EØS-avtalen ligger også i innholdet i EU-medlemskap.

Ved å ikke respektere folkets vilje, har våre politikere stilt seg på den anti-demokratiske siden.


Jeg skjønner at du betrakter alle som stemmer for nært samarbeid med EU gjennom EØS avtalen, som idioter. Siden de ikke ser den sannheten du operer med.


Jeg tror at de fleste som stemmer for fortsatt avtale mellom EU og Norge, gjennom EØS, er fult klar over hva de stemmer for. Altså gjennom demokratiske valg.

Men det er jo rart at du som raljerer så mye om folkets vilje er så lite villig til å akseptere at folket i Norge gjennom alle valg som har vært siden 1974, har stemt for en nær tilknytning til EU eller EF som det en gang het.

At du ikke aksepterer at et flertall i Norge i hvert eneste valg har støttet den nære tilknytning til EØS.

Hvorfor er folk så dumme at de ikke skjønner at de må støtte Sp og kommunistene, slik at de kan si opp EØS avtalen?
Hvorfor klarer ikke du, med den enorme kunnskapen du har, å få folket til å stemme slik du vil? Du hevder jo at folket ikke vil ha et nært samarbeid, slik som gjennom EØS avtalen.

Du har jo alle muligheter i et fritt land som Norge å agitere for ditt syn.

Kan det være fordi folk flest ikke er enig med deg og at de vil ha EØS avtalen, med sine fordeler og ulemper?

Kan det være at du slett ikke aksepterer folkeflertallet?
Som sagt er det integrering til EUs regelverk som er essensen i hvilket forhold vi skal ha til EU. Om dette har vi hatt valg to ganger, begge gangene stemte flertallet i folket nei til norsk integrering til EUs regelverk.

Aksepterer du ikke folkeflertallet?

Om mitt syn på norsk samarbeid med EU, står dette i mitt åpningsinnlegg. Du bør leste det og sammenligne med hva stråmennene dine hevder.

Hjulbeint
Innlegg: 531

Legg inn av Hjulbeint »

[/quote]

Som sagt er det integrering til EUs regelverk som er essensen i hvilket forhold vi skal ha til EU. Om dette har vi hatt valg to ganger, begge gangene stemte flertallet i folket nei til norsk integrering til EUs regelverk.

Aksepterer du ikke folkeflertallet?

[/quote]

Beklager men her tar du grundig feil.
Vi har hatt valg to ganger om vi skulle bli fullverdig medlem av EF og EU som det senere het.


Vi har hatt valg hvert 4. år, om blant annet hvilket forhold vi skal ha til EU i vår hverdag.
Der har et stort flertall besluttet at vi skal ha et nært samarbeid på mange plan.
Dette store flertallet som har bekreftet sine ønsker hvert fjerde år, ønsker du å nekte å få gjennomslag i praktisk politikk.

Det er antidemokratisk.

juppe
Innlegg: 117

Legg inn av juppe »

Hjulbeint: "Vi har hatt valg to ganger om vi skulle bli fullverdig medlem av EF og EU som det senere het."

---------------------------------

Nettopp.
Og essensen i et EU-medlemskap er at medlemslandene integreres til EUs regelverk.
Folket har fått seg forelagt dette to ganger, begge ganger stemte flertallet ned integrering til EU.

At politikerne ikke respekterer folkets valg og likevel tusket til en integreringsavtale med EU mellom to stortingsvalg, uten at folket fikk stemme over avtalen, setter ikke til side folkets valg.

Hvis politikerne ønsket folkets godkjennelse av EØS-avtalen, var det to måter å gjøre det på. 1. Folkeavstemning. 2. Vente med ratifisering til etter stortingsvalget i 1993. Da kunne avtalen kjøres gjennom i valgkampen, slik at det nye stortinget fikk ta ratifiseringen.

Men politikerne ville ikke la folket avgjøre.
Sveits avholdt folkeavstemning, hvor flertallet stemte nei. I det nye stortinget etter valget i 1993 var det ikke stort nok flertall til et ja til EØS-avtalen.

De anti-demokratiske partiene valgte rett strategi for å få igjennom sitt syn, ved å holde folket/velgerne unna innflytelse på EØS-vedtaket.

Hjulbeint
Innlegg: 531

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: tor mai 09, 2024 8:45 pm Hjulbeint: "Vi har hatt valg to ganger om vi skulle bli fullverdig medlem av EF og EU som det senere het."

---------------------------------

Nettopp.
Og essensen i et EU-medlemskap er at medlemslandene integreres til EUs regelverk.
Folket har fått seg forelagt dette to ganger, begge ganger stemte flertallet ned integrering til EU.

At politikerne ikke respekterer folkets valg og likevel tusket til en integreringsavtale med EU mellom to stortingsvalg, uten at folket fikk stemme over avtalen, setter ikke til side folkets valg.

Hvis politikerne ønsket folkets godkjennelse av EØS-avtalen, var det to måter å gjøre det på. 1. Folkeavstemning. 2. Vente med ratifisering til etter stortingsvalget i 1993. Da kunne avtalen kjøres gjennom i valgkampen, slik at det nye stortinget fikk ta ratifiseringen.

Men politikerne ville ikke la folket avgjøre.
Sveits avholdt folkeavstemning, hvor flertallet stemte nei. I det nye stortinget etter valget i 1993 var det ikke stort nok flertall til et ja til EØS-avtalen.

De anti-demokratiske partiene valgte rett strategi for å få igjennom sitt syn, ved å holde folket/velgerne unna innflytelse på EØS-vedtaket.
Bla bla bla bla......

Det er stor forskjell på å ha et felles regelverk til å være medlem i EU.



Det er tydelig at du ikke makter å se denne forskjellen.

juppe
Innlegg: 117

Legg inn av juppe »

Hjulbeint skrev: tor mai 09, 2024 9:37 pm
juppe skrev: tor mai 09, 2024 8:45 pm Hjulbeint: "Vi har hatt valg to ganger om vi skulle bli fullverdig medlem av EF og EU som det senere het."

---------------------------------

Nettopp.
Og essensen i et EU-medlemskap er at medlemslandene integreres til EUs regelverk.
Folket har fått seg forelagt dette to ganger, begge ganger stemte flertallet ned integrering til EU.

At politikerne ikke respekterer folkets valg og likevel tusket til en integreringsavtale med EU mellom to stortingsvalg, uten at folket fikk stemme over avtalen, setter ikke til side folkets valg.

Hvis politikerne ønsket folkets godkjennelse av EØS-avtalen, var det to måter å gjøre det på. 1. Folkeavstemning. 2. Vente med ratifisering til etter stortingsvalget i 1993. Da kunne avtalen kjøres gjennom i valgkampen, slik at det nye stortinget fikk ta ratifiseringen.

Men politikerne ville ikke la folket avgjøre.
Sveits avholdt folkeavstemning, hvor flertallet stemte nei. I det nye stortinget etter valget i 1993 var det ikke stort nok flertall til et ja til EØS-avtalen.

De anti-demokratiske partiene valgte rett strategi for å få igjennom sitt syn, ved å holde folket/velgerne unna innflytelse på EØS-vedtaket.
Bla bla bla bla......

Det er stor forskjell på å ha et felles regelverk til å være medlem i EU.



Det er tydelig at du ikke makter å se denne forskjellen.
Mener du at EU-medlemmene ikke har felles regelverk? Gjennom EØS-avtalen har også Norge felles regelverk med EU-medlemmene, på områder som omfattes av EØS-avtalen.

Problemet for de anti-demokratiske er at folket har stemt nei til at Norge skal integreres til EU-regelverket, og da til HELE regelverket.

Hjulbeint
Innlegg: 531

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: tor mai 09, 2024 9:51 pm
Hjulbeint skrev: tor mai 09, 2024 9:37 pm
juppe skrev: tor mai 09, 2024 8:45 pm Hjulbeint: "Vi har hatt valg to ganger om vi skulle bli fullverdig medlem av EF og EU som det senere het."

---------------------------------

Nettopp.
Og essensen i et EU-medlemskap er at medlemslandene integreres til EUs regelverk.
Folket har fått seg forelagt dette to ganger, begge ganger stemte flertallet ned integrering til EU.

At politikerne ikke respekterer folkets valg og likevel tusket til en integreringsavtale med EU mellom to stortingsvalg, uten at folket fikk stemme over avtalen, setter ikke til side folkets valg.

Hvis politikerne ønsket folkets godkjennelse av EØS-avtalen, var det to måter å gjøre det på. 1. Folkeavstemning. 2. Vente med ratifisering til etter stortingsvalget i 1993. Da kunne avtalen kjøres gjennom i valgkampen, slik at det nye stortinget fikk ta ratifiseringen.

Men politikerne ville ikke la folket avgjøre.
Sveits avholdt folkeavstemning, hvor flertallet stemte nei. I det nye stortinget etter valget i 1993 var det ikke stort nok flertall til et ja til EØS-avtalen.

De anti-demokratiske partiene valgte rett strategi for å få igjennom sitt syn, ved å holde folket/velgerne unna innflytelse på EØS-vedtaket.
Bla bla bla bla......

Det er stor forskjell på å ha et felles regelverk til å være medlem i EU.



Det er tydelig at du ikke makter å se denne forskjellen.
Mener du at EU-medlemmene ikke har felles regelverk? Gjennom EØS-avtalen har også Norge felles regelverk med EU-medlemmene, på områder som omfattes av EØS-avtalen.

Problemet for de anti-demokratiske er at folket har stemt nei til at Norge skal integreres til EU-regelverket, og da til HELE regelverket.
Du har litt vansker med retorikken.

Jeg er medlem av NAF, jeg har stemmerett og kan delta på medlemsmøter.

Jeg er ikke medlem av RU, har ikke stemmerett der og kan derfor ikke delta på medlemsmøter.


Norge sa nei til å bli medlem i EU.
Vi har ikke stemmerett i EU parlamentet.

Dette er et resultat av to nei fra Norge, til å bli medlem.
Vi er derfor ikke med på å bestemme hvordan regler og lover innenfor EU blir utformet.
Men vi har inngått en samarbeidsavtale med EU som kalles EØS og omfatter Norge, Island og Liechtenstein.
Det er klart at i et slikt selskap, er våre spesielle ønsker ikke på topp av prioriteringslisten.
Men det gir oss fri markedstilgang til EU.
Forenklede tollregler.
Delvis passfrihet og mange andre fordeler. Og selvsagt en del ting som ikke alle er like glad for.

Det norske folk i alle valg etter at EØS avtalen ble inngått, har et stort flertall stemt for avtalen og at den skal fortsett.

Vi er ikke medlem av unionen.

At vi samarbeider tett er ønsket av et flertall av Norges befolkning, og bekreftet gjennom valg.


At du ønsker å underkjenne demokratiske valg i Norge, skjønner jeg, men er ikke enig.

juppe
Innlegg: 117

Legg inn av juppe »

Nei, Norge er ikke medlem av EU, i beste demokratiske ånd lar vi EU-landene styre seg selv. Det er ingen andre enn disse landene som vet bedre enn dem selv hvordan de skal styres.

På samme måte vet Norge bedre enn andre hvilke behov vi har her. Vi er på mange områder annerledesland med behov for annet regelverk enn sentral-Europa hvor de fleste EU-landene har tilhold. Norge har på en rekke områder måttet endre regelverk for å tilpasses EU sitt pga. EØS-avtalen, noe som blottlegger forskjellene jeg påpeker.

Det er nettopp behovet for eget regelverk som er grunnlag for EU-skepsisen i Norge og som resulterte i 2 x nei i folkeavstemningene.

Det er ikke slik som du sier at velgerne stemmer fram EØS-avtalen ved stortingsvalgene. Dette fordi EØS-avtalen har aldri vært tema i valgkampene, ja-partiene har aldri tatt sjansen på å la EØS-avtalen få plass i valgkamp.
Dessuten har EØS-avtalen vært holdt unna den offentlige debatten, slik at velgerne ikke har fått kunnskap de må ha for meningsdannelse. På denne måten har EØS vært en ikke-sak i den offentlige debatten og ved valgene, da kan man heller ikke hevde at velgerne stemmer på ja-partier pga. at de er begeistret for avtalen.

At folket har liten kunnskap om EØS-avtalen er dokumentert mange ganger.
Ett eksempel: Da stortinget skulle behandle EUs 3. energimarkedspakke i 2018 var NRK litt slipphendt med å ha sendinger om saken, også noe så sjeldent som debatter. På denne måten fikk folk kunnskaper om hva som foregikk, hvorpå en landsomfattende meningsmåling resulterte i at kun 8,8 % ønsket at energipakken skulle vedtas i stortinget.
Avstemningen i stortinget resulterte i at drøye 75 % stemte for å vedta EUs 3. energipakke, som også medførte innmelding i EUs energiunion.
Var det noen som mener at stortinget er representativt for velgerne?

Det er en myte at befolkningen ønsker å ha EØS. Meningsmålingene viser hvor godt folket er blitt manipulert av ja-partiene og media. Målingene viser ei stor vet-ikke-gruppe på rundt 30 %, noe som peker på at folk vet ikke, og det er ikke rart. Det har aldri vært meningen at folk skal få vite, en skjebne som ble beseglet allerede etter første folkeavstemning i 1972.

Hjulbeint
Innlegg: 531

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: tor mai 09, 2024 11:46 pm Nei, Norge er ikke medlem av EU


Fint, da er vi enig.


Dine forsøk på å bevise at folk er du med og uvitende, er bare patetisk.

juppe
Innlegg: 117

Legg inn av juppe »

Hjulbeint skrev: fre mai 10, 2024 6:57 pm
juppe skrev: tor mai 09, 2024 11:46 pm Nei, Norge er ikke medlem av EU


Fint, da er vi enig.


Dine forsøk på å bevise at folk er du med og uvitende, er bare patetisk.
En beskrivelse av fakta blir aldri patetisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»