Manchester City - Klubbtråd

Svar
BigTonyAdams

Re: Manchester City - Klubbtråd

Legg inn av BigTonyAdams »

tbb skrev: lør feb 11, 2023 9:00 am
BigTonyAdams skrev: lør feb 11, 2023 7:27 am
fugletitteren skrev: fre feb 10, 2023 3:54 pm

Kunne ikke vært mer enig. En fremifrå trener, absolutt, men har aldri tatt på seg en reell utfordring. Å sammenligne ham med de virkelig store managerne er for meg fullstendig kunnskapsløst og historieløst.

Det med historikken til pep og at den ikke har fått mer fokus er for meg en gåte. Påpeker det fra tid til annen.

Den ganske så direkte trusselen til de andre klubbene i PL han også serverte, fremstår som ord fra en som nok ikke føler seg sikker på at man er så uskyldig som som det tidvis prøvde å argumenteres for.
Var en ganske merkelig seanse det hele.
Kan jo være at hvis man faktisk setter seg inn i historien til Pep, så stemmer ikke påstandene dine.
At han hadde det lett i Bayern ja absolutt, i City også, ja.
Men det har JM og Conte også hatt i sine siste klubber, uten at de nødvendigvis har lykkes heller som Pep har gjort hver gang.

Men for å se virkelig hvorfor Pep hylles og er anerkjent som han er, må tilbake til siste sesongene for Barcelona før han tok over.
Hint, de vant ikke alt og spilte fotball slik vi så dem under Pep.
Siste sesong før Pep havnet Barcelona på 3 plass, ikke dramatisk i seg selv kanskje, men de var 18 poeng bak Real Madrid og 10! poeng bak Villarreal.
I lys av dette og en forbannet Johan Cruyff, så fikk Pep sjansen til å overta, fra å ha trent reservelaget.

Han kvitter seg med de største stjernene som Deco og Ronaldinho, gir plassene til sine egne lokale gutter og henter hjem Pique.
Han forandrer spillestilen totalt og det som skulle vise seg å bli totalt revolusjonerende for fotballen, som har påvirket mange etterpå og nå nærmest blitt malen å spille fotball på, da spesielt det med veldig høy gjenvinning og spille seg ut bakfra.
Han skaper også det jeg og mange andre langt mer fotballkyndige enn meg, mener er tidenes beste klubblag.
Han vinner The Treble i sin FØRSTE sesong, ja den ekte.
Havner 9 poeng foran Real Madrid, altså en differansen på 27 poeng på èn sesong i ligaen.
Som en faktisk direkte årsak til Pep sin revolusjon, vinner Spania 2 ganger EM og 1 gang VM.


Han satte rekord på rekord, fleste står enda som Barcatrener, fortsatte å sette rekorder med Bayern og City.
Selv mer enorme ressurser trenger man evnen til å utvikle spillere til et nytt nivå for å få maks ut av dem, det har han gjort med flere spillere som han har hentet.

Så jeg snur heller på det, hvis du ikke anerkjenner storheten som Pep er, så er du kunnskap og historieløs.
Det er mulig at det er kunnskapsløst og ikke anerkjenne at Pep er en fantastisk trener, men dette er en svært ensidig fremstilling. Barcelona var verdens beste fotballag mindre enn to år før Pep tok over. Frank Rikjard, som senere floppet totalt på mye lavere nivå som trener, vant da den samme treble’n som Pep. Og de lokale ungguttene du prater om som Pep heltemodig satset på? Med unntak av Busquets og Messi hadde stammen av disse akkurat vunnet EM med Spania.

Mange undervurderer betydningen av rammebetingelsene noe voldsomt. Frank Rikjard ble også regnet som verdens beste trener i Barcelona. Det handlet nok mer enn hva mange forstod på det tidspunktet om en råsterk sportslig ledelse (samme som City stakk av med).

Pep Guardiola var en av de første av trenerne som representerte den «moderne fotballen». Det ga han en voldsom edge i starten av karrieren. Og all ære til han for det! I tillegg var han åpenbart en veldig god match med Barcelona. Samtidig må det være anledning til å si at han var veldig heldig med timingen. Ikke bare mht en gyllen spansk generasjon som akkurat hadde vunnet EM, men med Messi på toppen av det hele.

Forskjellen mellom resultatene til Klopp og Pep handler om flaks og tilfeldigheter i favør Pep. Og at han selvsagt har null problem med å være endel av jukset til City. Det siste gjør at jeg alltid vil holde tyskeren vesentlig høyere.
Ensidig…Jeg skriver at han kommer lett til det med Bayern og City, det gjør alle trenere som kommer til klubber med enorme ressurser og ikke alle lykkes selv med det, det har han gjort.
Selvfølgelig er timing viktig og for enkelte heldig, SAF hadde en utrolig timing med Class of 92, så senere en enorm utvikling finansielt som ga han ellevilt mye mer ressurser enn konkurrentene, tar det noe bort fra SAF også?
Uansett kan ikke stryke ut historien hans i Barcelona for så konkludere med Fraudiola som enkelte gjør.
Selv om en del av spillerne var der, nådde de ikke det toppnivået før Pep tok over og de har heller aldri nådd samme høyder igjen etter han dro.

Virker som en del klør bare så voldsomt etter å ha sterke meninger om noen, at nyanser blir kastet ut av vinduet for å virke edgy og kul.

startelver

Legg inn av startelver »

Å diskutere om Pep er en dyktig trener eller ikke, bør man vel egentlig ikke bruke tid på. Greit nok å hate City etter alt det som skjer, men som trener er han på et litt annet nivå enn de fleste.

taknina

Legg inn av taknina »

fugletitteren skrev: fre feb 10, 2023 2:47 pm Nå har jeg ikke sett mange PKer før med pep, men han fremstår som Mou etter at ting begynte å gå nedover..
Alle er ute etter oss, alle dømmer oss, vi har alt på det rene...
Er vel forutsigbart det meste som sies, men synes ikke alt henger helt på greip, spesielt mtp at det meste virker å være scripted. En forhåndsskrevet forsvarstale, men fremstår rotete i argumentasjonen.
Bytter du ut Mou med SAF så treffer du blinken perfekt.
Og det fungerte jo perfekt som motivasjonsfaktor i tiårsvis.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Pep er uten tvil en fantastisk trener og en som har vært med å prege/utforme moderne fotball. Dog, jeg skulle gjerne likt å se han i en klubb med mindre ressurser enn det han til per dags dato har praktisert trener-yrket i. Første sesongen i City var alt annet enn imponerende

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

BigTonyAdams skrev: lør feb 11, 2023 9:35 am
tbb skrev: lør feb 11, 2023 9:00 am
BigTonyAdams skrev: lør feb 11, 2023 7:27 am

Kan jo være at hvis man faktisk setter seg inn i historien til Pep, så stemmer ikke påstandene dine.
At han hadde det lett i Bayern ja absolutt, i City også, ja.
Men det har JM og Conte også hatt i sine siste klubber, uten at de nødvendigvis har lykkes heller som Pep har gjort hver gang.

Men for å se virkelig hvorfor Pep hylles og er anerkjent som han er, må tilbake til siste sesongene for Barcelona før han tok over.
Hint, de vant ikke alt og spilte fotball slik vi så dem under Pep.
Siste sesong før Pep havnet Barcelona på 3 plass, ikke dramatisk i seg selv kanskje, men de var 18 poeng bak Real Madrid og 10! poeng bak Villarreal.
I lys av dette og en forbannet Johan Cruyff, så fikk Pep sjansen til å overta, fra å ha trent reservelaget.

Han kvitter seg med de største stjernene som Deco og Ronaldinho, gir plassene til sine egne lokale gutter og henter hjem Pique.
Han forandrer spillestilen totalt og det som skulle vise seg å bli totalt revolusjonerende for fotballen, som har påvirket mange etterpå og nå nærmest blitt malen å spille fotball på, da spesielt det med veldig høy gjenvinning og spille seg ut bakfra.
Han skaper også det jeg og mange andre langt mer fotballkyndige enn meg, mener er tidenes beste klubblag.
Han vinner The Treble i sin FØRSTE sesong, ja den ekte.
Havner 9 poeng foran Real Madrid, altså en differansen på 27 poeng på èn sesong i ligaen.
Som en faktisk direkte årsak til Pep sin revolusjon, vinner Spania 2 ganger EM og 1 gang VM.


Han satte rekord på rekord, fleste står enda som Barcatrener, fortsatte å sette rekorder med Bayern og City.
Selv mer enorme ressurser trenger man evnen til å utvikle spillere til et nytt nivå for å få maks ut av dem, det har han gjort med flere spillere som han har hentet.

Så jeg snur heller på det, hvis du ikke anerkjenner storheten som Pep er, så er du kunnskap og historieløs.
Det er mulig at det er kunnskapsløst og ikke anerkjenne at Pep er en fantastisk trener, men dette er en svært ensidig fremstilling. Barcelona var verdens beste fotballag mindre enn to år før Pep tok over. Frank Rikjard, som senere floppet totalt på mye lavere nivå som trener, vant da den samme treble’n som Pep. Og de lokale ungguttene du prater om som Pep heltemodig satset på? Med unntak av Busquets og Messi hadde stammen av disse akkurat vunnet EM med Spania.

Mange undervurderer betydningen av rammebetingelsene noe voldsomt. Frank Rikjard ble også regnet som verdens beste trener i Barcelona. Det handlet nok mer enn hva mange forstod på det tidspunktet om en råsterk sportslig ledelse (samme som City stakk av med).

Pep Guardiola var en av de første av trenerne som representerte den «moderne fotballen». Det ga han en voldsom edge i starten av karrieren. Og all ære til han for det! I tillegg var han åpenbart en veldig god match med Barcelona. Samtidig må det være anledning til å si at han var veldig heldig med timingen. Ikke bare mht en gyllen spansk generasjon som akkurat hadde vunnet EM, men med Messi på toppen av det hele.

Forskjellen mellom resultatene til Klopp og Pep handler om flaks og tilfeldigheter i favør Pep. Og at han selvsagt har null problem med å være endel av jukset til City. Det siste gjør at jeg alltid vil holde tyskeren vesentlig høyere.
Ensidig…Jeg skriver at han kommer lett til det med Bayern og City, det gjør alle trenere som kommer til klubber med enorme ressurser og ikke alle lykkes selv med det, det har han gjort.
Selvfølgelig er timing viktig og for enkelte heldig, SAF hadde en utrolig timing med Class of 92, så senere en enorm utvikling finansielt som ga han ellevilt mye mer ressurser enn konkurrentene, tar det noe bort fra SAF også?
Uansett kan ikke stryke ut historien hans i Barcelona for så konkludere med Fraudiola som enkelte gjør.
Selv om en del av spillerne var der, nådde de ikke det toppnivået før Pep tok over og de har heller aldri nådd samme høyder igjen etter han dro.

Virker som en del klør bare så voldsomt etter å ha sterke meninger om noen, at nyanser blir kastet ut av vinduet for å virke edgy og kul.
Jeg synes dette også blir lite presis. Ferguson la ned en enorm innsats med det akademiet, og var delaktig i å signere veldig mange spillere til det. For ikke å snakke om hvordan han satset på dem. Hadde Ferguson gått til Arsenal eller Liverpool tror jeg disse kunne hadde hatt en class of 92.

Det synes jeg ikke er sammenlignbart med å satse på en gjeng med europamestere (som allerede hadde vunnet CL og La Liga). Helt uavhengig av Pep hadde Barcelona vært et topp tre lag i verden, og hatt en rekke verdensklassespillere i form av feks Iniesta, Xavi, Messi og Puyol. Kanskje en annen trener også kunne fått ut potensialet til Ronaldinho, Eto og Toure? I mine øyne har det alltid vært rart at det skal være en slags fjær i hatten til Pep at han kvittet seg med disse (selv om det åpenbart var et voldsomt power move).

At Pep tok det laget til høyder Rikjard ikke klarte er jeg usikker på om sier særlig mye.

«Virker som en del klør bare så voldsomt etter å ha sterke meninger om noen, at nyanser blir kastet ut av vinduet for å virke edgy og kul.»

Du ble nesten skyld i det samme selv med det første innlegget.
Sist redigert av tbb den lør feb 11, 2023 10:10 am, redigert 2 ganger totalt.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

george_hincapie skrev: lør feb 11, 2023 9:23 am
tbb skrev: lør feb 11, 2023 9:00 am Og de lokale ungguttene du prater om som Pep heltemodig satset på? Med unntak av Busquets og Messi hadde stammen av disse akkurat vunnet EM med Spania.
Du glemmer nok Piqué og Pedro i denne sammenhengen. Pedro hadde vel såvidt debutert sesongen før Pep kom, mens Pique hadde spilt litt på lån i Zaragoza.
Joda, men nå var det ikke akkurat Pedro eller Pique som sikret Barcelona voldsom suksess. Pedro spilte ca 3-400 min den første sesongen da de vant Treble.

Pique hadde nylig vært med å vinne CL med Man Utd. Spilte selvsagt en større rolle for Barcelona, men var også ett år eldre og tross alt et enormt talent.

DennisB

Legg inn av DennisB »

TheOpiate skrev: lør feb 11, 2023 9:56 am Pep er uten tvil en fantastisk trener og en som har vært med å prege/utforme moderne fotball. Dog, jeg skulle gjerne likt å se han i en klubb med mindre ressurser enn det han til per dags dato har praktisert trener-yrket i. Første sesongen i City var alt annet enn imponerende
Du kan jo for eksempel dra en interessant sammenligning. Pep var Artetas læremester i flere år. Det Arteta lærte av Pep, og viderutviklet i Arsenal, var et produkt som var langt fra imponerende i hans første par år i klubben. Men se hvor Arteta har kommet i dag. Og det med Peps filosofi i bunnen.

Jeg er ganske trygg på at dersom Pep hadde prøvd seg i Arsenal, ville vi ha sett mye av det samme. Det ville tatt litt tid å implementere Pep-ball, men han hadde nok kommet ut av det slik Arteta gjør nå, det tror jeg ingen skal tvile på. Pep hadde visst akkurat hvilke knapper han skulle trykke på, slik Arteta har gjort.

Nå har Arsenal ressurser riktignok, men ikke helt i samme liga, og Arteta kom til alt annet enn dekket bord i Arsenal.

taknina

Legg inn av taknina »

Hadde det blitt bedre om de og vi hadd fått Mou i stedet?


https://www.nettavisen.no/artikkel/han- ... 95-2633827

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Muligens, men jeg synes det er visse forskjeller hos Pep og Arteta. Synes Arsenal til tider spiller mer direkte enn noe Pep-lag jeg har sett. Samtidig at Arteta også virker mindre rigid enn Pep, og derfor i større grad evner å endre på spillemønster hvis det lugger. Pep har nok hatt mye innflytelse på den treneren Arteta har blitt, men jeg synes fortsatt Arteta taktisk har utviklet sin egen identitet. Derfor er jeg ikke helt sikker på hvor tilpasningsdyktig Pep hadde vært i en klubb hvor han ikke kunne hentet absolutt hvem han vil. Som sagt var ikke første sesongen hans i City veldig imponerende. Det laget Pep tok over var langt bedre enn det han fikk ut den sesongen. Når Pep får plukke de spillerne han ønsker så kan han få til det meste, men en Pep på begrenset budsjett tror jeg kunne blitt interessant, selv med det som i utgangspunktet er en sterk stall(ref City 15/16)

DennisB

Legg inn av DennisB »

taknina skrev: lør feb 11, 2023 10:21 am Hadde det blitt bedre om de og vi hadd fått Mou i stedet?


https://www.nettavisen.no/artikkel/han- ... 95-2633827
Hehe, Mourinho hadde trolig fått City opp og i tet, men aldri i verden om de hadde forblitt der. Han hadde forpestet miljøet etter hvert, som han alltid gjør.

Pep er den beste manageren verden har sett, det tviholder jeg på til den dagen jeg ligger 6 fot under. Flott artikkel forresten.

Vanskelig å rate Wenger, Ferguson og Klopp synes jeg, og ellers alle de andre storhetene, men de kommer alle til kort i min lille notisbok.

taknina

Legg inn av taknina »

Allerede når folk snakker om Pep og å hente hvem han ville så er det bare å slå av radioen.

Da har folk faktisk ikke forstått poenget og er helt på jorde.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

taknina skrev: lør feb 11, 2023 10:32 am Allerede når folk snakker om Pep og å hente hvem han ville så er det bare å slå av radioen.

Da har folk faktisk ikke forstått poenget og er helt på jorde.
Dersom Lance kunne oppnådd den suksessen han gjorde uten å benytte EPO, tror du da han ville gjort det?

Pep er en god trener. Men åpenbart ikke så god at City kunne drive redelig. Peps suksess de siste syv årene er bygget på juks. Fordi han og Man City ikke var flinke nok til å lykkes uten. Det vil alltid være en grunnleggende del av hans ettermæle.

DennisB

Legg inn av DennisB »

TheOpiate skrev: lør feb 11, 2023 10:27 am Muligens, men jeg synes det er visse forskjeller hos Pep og Arteta. Synes Arsenal til tider spiller mer direkte enn noe Pep-lag jeg har sett. Samtidig at Arteta også virker mindre rigid enn Pep, og derfor i større grad evner å endre på spillemønster hvis det lugger. Pep har nok hatt mye innflytelse på den treneren Arteta har blitt, men jeg synes fortsatt Arteta taktisk har utviklet sin egen identitet. Derfor er jeg ikke helt sikker på hvor tilpasningsdyktig Pep hadde vært i en klubb hvor han ikke kunne hentet absolutt hvem han vil. Som sagt var ikke første sesongen hans i City veldig imponerende. Det laget Pep tok over var langt bedre enn det han fikk ut den sesongen. Når Pep får plukke de spillerne han ønsker så kan han få til det meste, men en Pep på begrenset budsjett tror jeg kunne blitt interessant, selv med det som i utgangspunktet er en sterk stall(ref City 15/16)
Nja, enhver manager vil naturligvis ønske å sette sitt eget preg på laget, så langt det lar seg gjøre. Men jeg ser nok flere likheter enn du gjør. At Arteta i større grad evner å endre et spillemønster om det lugger, er jeg uenig i. Jeg skjønner hva du tenker på, City har stivnet litt i stilen sin i noen kamper, men at Pep ikke gjør mange endringer i kamper det butter, tyder mer på at han har klokkertro på sine spillere, på systemet og på at det vil løsne. Det har ikke alltid lykkes denne sesongen dog. City har nok gått seg litt inn i et blindspor noen ganger.

Men at Arteta er bedre på slik kamp-management, er jeg ikke enig i. Vi har sett mye av det samme der. Arteta er faktisk ikke spesielt flink til å gjøre de valgene som trengs for å hente inn et underlege, eller for å sette inn en sluttspurt når det trengs. Mange ganger de siste par årene har jeg vært målløs fordi vi ikke har evnet å endre en taktikk mot slutten, og sette det trykket jeg forventer. Ganske sjelden har vi hentet inn poeng sent i kampene. Vi supportere har kritisert en mengde bytter, som har virket forhåndsavtalt, mer enn kamp-management.

Denne sesongen har det heldigvis sjelden vært nødvendig, siden vi som oftest har gått inn i de siste 20 minuttene med en ledelse. Vårt siste tap derimot, var et gufs i denne retningen.
Ellers er det nok rimelig å anta at Arteta også ga Pep noen meninger og pointere i City, og ikke bare omvendt. De tenker mye på samme måte i taktiske tilnærminger, og poenget mitt var altså at jeg tror Pep hadde vært vel så dyktig til å bygge lag som Arteta, dersom økonomi og strategi tilsier det. Pep har nok mer i verktøykassa si enn mange tror.
Sist redigert av DennisB den lør feb 11, 2023 10:56 am, redigert 2 ganger totalt.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

DennisB skrev: lør feb 11, 2023 10:48 am
TheOpiate skrev: lør feb 11, 2023 10:27 am Muligens, men jeg synes det er visse forskjeller hos Pep og Arteta. Synes Arsenal til tider spiller mer direkte enn noe Pep-lag jeg har sett. Samtidig at Arteta også virker mindre rigid enn Pep, og derfor i større grad evner å endre på spillemønster hvis det lugger. Pep har nok hatt mye innflytelse på den treneren Arteta har blitt, men jeg synes fortsatt Arteta taktisk har utviklet sin egen identitet. Derfor er jeg ikke helt sikker på hvor tilpasningsdyktig Pep hadde vært i en klubb hvor han ikke kunne hentet absolutt hvem han vil. Som sagt var ikke første sesongen hans i City veldig imponerende. Det laget Pep tok over var langt bedre enn det han fikk ut den sesongen. Når Pep får plukke de spillerne han ønsker så kan han få til det meste, men en Pep på begrenset budsjett tror jeg kunne blitt interessant, selv med det som i utgangspunktet er en sterk stall(ref City 15/16)
Nja, enhver manager vil naturligvis ønske å sette sitt eget preg på laget, så langt det lar seg gjøre. Men jeg ser nok flere likheter enn du gjør. At Arteta i større grad evner å endre et spillemønster om det lugger, er jeg uenig i. Jeg skjønner hva du tenker på, City har stivnet litt i stilen sin i noen kamper, men at Pep ikke gjør mange endringer i kamper det butter, tyder mer på at han har klokkertro på sine spillere, på systemet og på at det vil løsne. Det har ikke alltid lykkes denne sesongen dog. City har nok gått seg litt inn i et blindspor noen ganger.

Men at Arteta er bedre på slik kamp-management, er jeg ikke enig i. Vi har sett mye av det samme der. Arteta er faktisk ikke spesielt flink til å gjøre de valgene som trengs for å hente inn et underlege, eller for å sette inn en sluttspurt når det trengs. Mange ganger de siste par årene har jeg vært målløs fordi vi ikke har evnet å endre en taktikk mot slutten, og sette det trykket jeg forventer. Ganske sjelden har vi hentet inn poeng sent i kampene. Vi supportere har kritisert en mengde bytter, som har virket forhåndsavtalt, mer enn kamp-management.

Denne sesongen har det heldigvis sjelden vært nødvendig, siden vi som oftest har gått inn i de siste 20 minuttene med en ledelse.
Ellers er det nok rimelig å anta at Arteta også ga Pep noen meninger og pointere i City, og ikke bare omvendt. De tenker mye på samme måte i taktiske tilnærminger, og poenget mitt var altså at jeg tror Pep hadde vært vel så dyktig til å bygge lag som Arteta, dersom økonomi og strategi tilsier det. Pep har nok mer i verktøykassa si enn mange tror.
Det får vi nok aldri vite.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Pep Guardiola er verdens beste trener etter min mening.

Ut ifra xPts så har han toppet sin aktuelle liga i hver eneste sesong som understat har (fra 14/15-sesongen).

14/15 - BL - 2,165 xPTS per kamp - 2,324 poeng per kamp - Tok 5,39 poeng mer enn xPTS - 1. plass på xPTS
15/16 - BL - 2,293 xPTS per kamp - 2,588 poeng per kamp - Tok 10,03 poeng mer enn xPTS - 1. plass på xPTS
16/17 - PL - 2,248 xPTS per kamp - 2,053 poeng per kamp - Tok 7,41 poeng mindre enn xPTS - 1. plass på xPTS
17/18 - PL - 2,397 xPTS per kamp - 2,632 poeng per kamp - Tok 8,91 poeng mer enn xPTS - 1. plass på xPTS
18/19 - PL - 2,385 xPTS per kamp - 2,579 poeng per kamp - Tok 7,36 poeng mer enn xPTS - 1. plass på xPTS
19/20 - PL - 2,283 xPTS per kamp - 2,132 poeng per kamp - Tok 5,76 poeng mindre enn xPTS - 1. plass på xPTS
20/21 - PL - 2,194 xPTS per kamp - 2,263 poeng per kamp - Tok 2,62 poeng mer enn xPTS - 1. plass på xPTS
21/22 - PL - 2,418 xPTS per kamp - 2,447 poeng per kamp - Tok 1,12 poeng mer enn xPTS - 1. plass på xPTS
22/23 - PL - 2,162 xPTS per kamp - 2,143 poeng per kamp - Tatt 0,41 poeng mindre enn xPTS - 1. plass på xPTS

Totalt tatt 21,85 poeng mer enn xPTS skulle tilsi. I snitt 2,57 poeng mer enn xPTS per sesong.

De beste sesongene til andre managere i disse ligaene i denne perioden (tar med Klopp i både BL og PL - etter min mening den nest-beste treneren i denne perioden):

Kovac - 2,412 xPTS i 18/19 (Bayern München)
Nagelsmann - 2,318 xPTS i 21/22 (Bayern München)
Klopp - 2,278 xPTS i 21/22 (Liverpool)
Flick - 2,274 xPTS i 19/20 (Bayern München)
Klopp - 2,252 xPTS i 15/16 (Borussia Dortmund)
Ancelotti - 2,169 xPTS i 16/17 (Bayern München)
Heynckes - 2,146 xPTS i 17/18 (Bayern München)
Arteta - 2,096 xPTS i 22/23 (Arsenal) (20 kamper)
Wenger - 2,027 xPTS i 15/16 (Arsenal)
Pochettino - 2,001 xPTS i 17/18 (Tottenham)
Conte - 1,993 xPTS i 16/17 (Chelsea)
Mourinho - 1,982 xPTS i 14/15 (Chelsea)


Jeg vil presisere at det ikke utelukkende er ting som xPTS som gjør at jeg rater trenere som Klopp, Guardiola og Nagelsmann så høyt som jeg gjør. Jeg synes heller ikke at klubb er irrelevant i dette regnskapet.

(All statistikk hentet fra understat)

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

TheOpiate skrev: lør feb 11, 2023 10:27 am Muligens, men jeg synes det er visse forskjeller hos Pep og Arteta. Synes Arsenal til tider spiller mer direkte enn noe Pep-lag jeg har sett. Samtidig at Arteta også virker mindre rigid enn Pep, og derfor i større grad evner å endre på spillemønster hvis det lugger. Pep har nok hatt mye innflytelse på den treneren Arteta har blitt, men jeg synes fortsatt Arteta taktisk har utviklet sin egen identitet. Derfor er jeg ikke helt sikker på hvor tilpasningsdyktig Pep hadde vært i en klubb hvor han ikke kunne hentet absolutt hvem han vil. Som sagt var ikke første sesongen hans i City veldig imponerende. Det laget Pep tok over var langt bedre enn det han fikk ut den sesongen. Når Pep får plukke de spillerne han ønsker så kan han få til det meste, men en Pep på begrenset budsjett tror jeg kunne blitt interessant, selv med det som i utgangspunktet er en sterk stall(ref City 15/16)
City 15-16 er den dårligste utgaven i gullperioden, de havna på 4.plass, Pep løfta de i det minste opp til 3. så snodig logikk du har der. Da brukte han i tillegg spillere som Kolarov og Zabaleta som var på hell hele sesongen. Keeperen Bravo i tillegg var et bomkjøp, det skal sies, men at laget han tok over var bedre enn det som avslutta sesongen stemmer ikke. Tabellen lyver ikke.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Det er mulig vi har litt haltende form for tida, men det har jammen meg Arsenal og. Nytt lite feilskjær idag, så altså ny mulighet til å knappe litt innpå i morgen igjen da.
Tippe ellever fra start i morra? Nei, umulig, håper Pep bare slutter å røre med alle mulige merkelige formasjoner nå. Og sett nå inn minst 2-3 stk av Laporte,Dias,Gundo,De Bruyne nå.

startelver

Legg inn av startelver »

Skal City bottle to ganger på rad ? En ny gavepakke fra Arsenal.

taknina

Legg inn av taknina »

startelver skrev: lør feb 11, 2023 7:17 pm Skal City bottle to ganger på rad ? En ny gavepakke fra Arsenal.
Noe sier meg at en enten får ett veldig gira og toppmotivert City i morgen og resten av sesongen eller så får en ett veldig resignert ett.

Det siste er igrunn det nærmeste å forvente seg men det henger på PEPs evner som motivator naturligvis først og fremst.

Men lagutakene må nok også være mer balansert eller rett om du vil heretter.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

taknina skrev: lør feb 11, 2023 9:54 am
fugletitteren skrev: fre feb 10, 2023 2:47 pm Nå har jeg ikke sett mange PKer før med pep, men han fremstår som Mou etter at ting begynte å gå nedover..
Alle er ute etter oss, alle dømmer oss, vi har alt på det rene...
Er vel forutsigbart det meste som sies, men synes ikke alt henger helt på greip, spesielt mtp at det meste virker å være scripted. En forhåndsskrevet forsvarstale, men fremstår rotete i argumentasjonen.
Bytter du ut Mou med SAF så treffer du blinken perfekt.
Og det fungerte jo perfekt som motivasjonsfaktor i tiårsvis.
Vask munnen din.
Ikke sammelign Pep, en tidligere doper og en som kanskje er involvert i en av tidenes største skandaler i fotballen, med SAF, en av fotballens største legender og hedersmenn.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

BigTonyAdams skrev: lør feb 11, 2023 7:27 am
fugletitteren skrev: fre feb 10, 2023 3:54 pm
tbb skrev: fre feb 10, 2023 3:38 pm

Synes begge to fremstår litt som han/de i klasserommet som ikke gjorde leksen og blir indignert over at læreren er frekk nok til å spør. At slike trenere, som ikke engang har vært managere som har bidratt til å bygge klubb eller organisasjon, skal vurderes som intellekter av særlig interesse for noe annet enn fotball er helt forbanna latterlig.

Pep har, på toppen av det hele, en historie med juks og tvilsomme forbindelser som gjør han veldig vanskelig å respektere.
Kunne ikke vært mer enig. En fremifrå trener, absolutt, men har aldri tatt på seg en reell utfordring. Å sammenligne ham med de virkelig store managerne er for meg fullstendig kunnskapsløst og historieløst.

Det med historikken til pep og at den ikke har fått mer fokus er for meg en gåte. Påpeker det fra tid til annen.

Den ganske så direkte trusselen til de andre klubbene i PL han også serverte, fremstår som ord fra en som nok ikke føler seg sikker på at man er så uskyldig som som det tidvis prøvde å argumenteres for.
Var en ganske merkelig seanse det hele.
Så jeg snur heller på det, hvis du ikke anerkjenner storheten som Pep er, så er du kunnskap og historieløs.
For det første, poengterte at pep er en stor trener. Så den er grei.
Men å sammenstille ham med de største, det er jeg totalt uenig. Han gjorde en flott jobb med Barca, absolutt.
Etter det har han bare gjort som forventet med Bayern og muligens vil tiden i city stå igjen som en skamplett på CVen. Og uansett vil man kunne sette spørsmålstegn ved prestasjonen.

Er dette isåfall nok? Jeg mener nei, men mulig han etter endt karriere vil ha en bedre sak.
Synes også du overdriver bruken av positive adjektiver noe i sin omtale av jobben som ble gjort i Barca.
For all del, du må gjerne mene at pep fortjener å sidestilles med de største, som jeg påstår han ikke bør, og som du reagerte på.. Men ditt innlegg endrer ikke på mitt ståsted selvom det var en ryddig oppstilling.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

tbb skrev: lør feb 11, 2023 10:41 am Pep er en god trener. Men åpenbart ikke så god at City kunne drive redelig. Peps suksess de siste syv årene er bygget på juks. Fordi han og Man City ikke var flinke nok til å lykkes uten. Det vil alltid være en grunnleggende del av hans ettermæle.
Klopp og SAF vil for alltid være mer imponerende mtp. forutsetningene, som du også har forklart godt mange ganger før.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Hetfield skrev: lør feb 11, 2023 8:53 pm
tbb skrev: lør feb 11, 2023 10:41 am Pep er en god trener. Men åpenbart ikke så god at City kunne drive redelig. Peps suksess de siste syv årene er bygget på juks. Fordi han og Man City ikke var flinke nok til å lykkes uten. Det vil alltid være en grunnleggende del av hans ettermæle.
Klopp og SAF vil for alltid være mer imponerende mtp. forutsetningene, som du også har forklart godt mange ganger før.
Pep kommer til å bli husket for å være manageren som jukset seg til suksess. For å sportsvaske for et autoritært arabisk regime. Stilig det.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Hetfield skrev: lør feb 11, 2023 8:53 pm
tbb skrev: lør feb 11, 2023 10:41 am Pep er en god trener. Men åpenbart ikke så god at City kunne drive redelig. Peps suksess de siste syv årene er bygget på juks. Fordi han og Man City ikke var flinke nok til å lykkes uten. Det vil alltid være en grunnleggende del av hans ettermæle.
Klopp og SAF vil for alltid være mer imponerende mtp. forutsetningene, som du også har forklart godt mange ganger før.
Altså, SAF er i en egen klasse. Klopp er ikke i nærheten.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Saliph skrev: lør feb 11, 2023 9:01 pm
Hetfield skrev: lør feb 11, 2023 8:53 pm
tbb skrev: lør feb 11, 2023 10:41 am Pep er en god trener. Men åpenbart ikke så god at City kunne drive redelig. Peps suksess de siste syv årene er bygget på juks. Fordi han og Man City ikke var flinke nok til å lykkes uten. Det vil alltid være en grunnleggende del av hans ettermæle.
Klopp og SAF vil for alltid være mer imponerende mtp. forutsetningene, som du også har forklart godt mange ganger før.
Altså, SAF er i en egen klasse. Klopp er ikke i nærheten.
Poenget var at Pep er mindre imponerende enn begge, for alltid.

Men ja det er han. Beseiret tilslutt Wengers invincibles og Mous beinharde første utgave av Chelsea, vant ligaen med nesten bare middelmådigheter før han takket av, var et rødt kort på Nani unna en tredje CL-finale på fem år.
Sist redigert av Hetfield den lør feb 11, 2023 9:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Kan dere ta «pappan min er sterkere enn din» mølet deres i en annen tråd er dere snille? Det er nemlig totalt uinteressant her. Alle de dere snakker om er topp trenere, og er suksessfulle uansett. Voks opp!

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Saliph skrev: lør feb 11, 2023 9:01 pm
Hetfield skrev: lør feb 11, 2023 8:53 pm
tbb skrev: lør feb 11, 2023 10:41 am Pep er en god trener. Men åpenbart ikke så god at City kunne drive redelig. Peps suksess de siste syv årene er bygget på juks. Fordi han og Man City ikke var flinke nok til å lykkes uten. Det vil alltid være en grunnleggende del av hans ettermæle.
Klopp og SAF vil for alltid være mer imponerende mtp. forutsetningene, som du også har forklart godt mange ganger før.
Altså, SAF er i en egen klasse. Klopp er ikke i nærheten.
Ingen ved sinne fulle fem kan påstå noe annet.

Mest imponerende med SAF var hvordan han evnet å skape suksess over så mange år, hvor fotballen var i en enorm utvikling.

Wenger f.eks var jo enorm, men evnet ikke det samme, han evnet ikke å omstille seg. Samme kan sies om Mou (uten at jeg holder ham der oppe, men samme prinsipp gjelder).
Klopp er en klasse trener, men et godt stykke bak SAF, Wenger også Mou, nå som jeg brukte disse som eksempler. Men Klopp kan fortsatt klatre på rangstigen.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Rensenbrink82 skrev: lør feb 11, 2023 9:05 pm Kan dere ta «pappan min er sterkere enn din» mølet deres i en annen tråd er dere snille? Det er nemlig totalt uinteressant her. Alle de dere snakker om er topp trenere, og er suksessfulle uansett. Voks opp!
Men SAF er soleklart størst, du er vel enig i det?

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

Rensenbrink82 skrev: lør feb 11, 2023 9:05 pm Kan dere ta «pappan min er sterkere enn din» mølet deres i en annen tråd er dere snille? Det er nemlig totalt uinteressant her. Alle de dere snakker om er topp trenere, og er suksessfulle uansett. Voks opp!
Er jo en diskusjon i sammenheng med pep, som kanskje er mer aktuell enn noen gang...
Fotballrelatert, så er det egentlig så mye å syte over? Er det ikke bare å scrolle forbi om det ikke er av interesse?

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Sukk, nytter ikke denne gang heller. Gjør hva dere vil…

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»