Hva er det beste lag som ikke vant VM i Fotball?

Svar
TrondLFC
Innlegg: 2690

Re: Hva er det beste lag som ikke vant VM i Fotball?

Legg inn av TrondLFC »

Crazy Horse skrev: tir aug 24, 2021 10:42 am Hva gjelder underholdning og angrepsfotball, Brasil 1982. Har bare svake minner om dette mesterskapet, men husker ennu skuddene til Eder og spillet til Zico, Falcao, Sokrates m fl.. Ligger mye bra på YouTube. Brasil anno 1982 sine svakheter var forsvarer og keeper Peres. Da dette også er en viktig del av fotballen er det kanskje ikke riktig at Brasil 1982 er den fremste kandidaten ? Zico ble aldri verdensmester. Før 1986 VM var han langtidsskadd etter en horribel takling i knehøyde vinteren før. Husker enda at han brente et straffe som innbytter etter to spark på ballen mot Frankrike. En genial frispilling av Careca (?) som ble felt, og så straffebom.
Pang ;)


Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Brasil eller Frankrike i Spania1982 er mitt valg.
Begge var omtrent like gode, og spilte like fin fotball. Frankrike slet litt i børjan, men spilte seg storlig opp utover i turneringen.
Der det ble en tragisk ende på tingene. Mest for Frankrike egentlig, som hadde fortjent å gå til finalen. For de som så og husket semifinalen mot V Tyskland. Jøje meg for en kamp, en av tidenes mest minneverdige forestillinger på en fotballbane. Frankrike fikk etterhvert et klart overtak etter en enorm innsats, og var i ferd med å overkjøre VT da Batt.. ( hva het han nå) ble slagen ned med albuen av den Tyske keeper, som burde hatt klart rødt kort.
Så kom det innpå en Rummenigge som var ekspert på å lirke inn mål, og det endte med straffekonk og tragisk utfall. Det var ikke den Franske keeperen sin skyld, som ikke var dårlig og reddet minst ett av straffene, tror det var en som het Six som ble synderen.

Brasil var ekstremt gode den gangen, men manglet en spiss og en keeper i samme klasse som resten. Men resten var så gode, at de etterhvert trodde de kunne surfe seg til seier og VM tittel.
Og de gjorde den feilen å ikke mannsoppdekke Rossi og i det hele tatt være konsentrert nok i de bakre ledd. De hadde gode forsvarspillere, men de stolte nok for mye på sine offensive egenskaper.
Så her var det rett nok ikke helt ufortjent at de ble slått ut, for innsatsen var ikke på samme nivå som den Frankrike leverte.

Så alt i alt vil jeg si Frankrike var et lite hakk bedre, og var de som hadde fortjent gå til finalen.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Interessert skrev: ons nov 16, 2022 4:47 pm Brasil eller Frankrike i Spania1982 er mitt valg.
Begge var omtrent like gode, og spilte like fin fotball. Frankrike slet litt i børjan, men spilte seg storlig opp utover i turneringen.
Der det ble en tragisk ende på tingene. Mest for Frankrike egentlig, som hadde fortjent å gå til finalen. For de som så og husket semifinalen mot V Tyskland. Jøje meg for en kamp, en av tidenes mest minneverdige forestillinger på en fotballbane. Frankrike fikk etterhvert et klart overtak etter en enorm innsats, og var i ferd med å overkjøre VT da Batt.. ( hva het han nå) ble slagen ned med albuen av den Tyske keeper, som burde hatt klart rødt kort.
Så kom det innpå en Rummenigge som var ekspert på å lirke inn mål, og det endte med straffekonk og tragisk utfall. Det var ikke den Franske keeperen sin skyld, som ikke var dårlig og reddet minst ett av straffene, tror det var en som het Six som ble synderen.

Brasil var ekstremt gode den gangen, men manglet en spiss og en keeper i samme klasse som resten. Men resten var så gode, at de etterhvert trodde de kunne surfe seg til seier og VM tittel.
Og de gjorde den feilen å ikke mannsoppdekke Rossi og i det hele tatt være konsentrert nok i de bakre ledd. De hadde gode forsvarspillere, men de stolte nok for mye på sine offensive egenskaper.
Så her var det rett nok ikke helt ufortjent at de ble slått ut, for innsatsen var ikke på samme nivå som den Frankrike leverte.

Så alt i alt vil jeg si Frankrike var et lite hakk bedre, og var de som hadde fortjent gå til finalen.
Er ikke begge lag litt for romantiserte? De var jo bra, men defensivt var det skralt. Men påstand er at både Brasil og Frankrike ville blitt maltraktert om de samme utgavene hadde blitt puttet inn i f.eks VM1990. Denne hidalgoske måten å spille fotball på skulle fort bli ansett for å være temmelig naiv og utdatert. Giresse og Co kom da heller ikke til å gjøre det særlig stort som trenere annet enn i Afrika som en følge av denne arven de videreførte. Og i Brasil begynte en jo for alvor å ta til seg mer europeisk kynisme utover slutten av 80-tallet. Det var det jo også en grunn til.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

GiPazzini_85 skrev: ons nov 16, 2022 5:05 pm
Interessert skrev: ons nov 16, 2022 4:47 pm Brasil eller Frankrike i Spania1982 er mitt valg.
Begge var omtrent like gode, og spilte like fin fotball. Frankrike slet litt i børjan, men spilte seg storlig opp utover i turneringen.
Der det ble en tragisk ende på tingene. Mest for Frankrike egentlig, som hadde fortjent å gå til finalen. For de som så og husket semifinalen mot V Tyskland. Jøje meg for en kamp, en av tidenes mest minneverdige forestillinger på en fotballbane. Frankrike fikk etterhvert et klart overtak etter en enorm innsats, og var i ferd med å overkjøre VT da Batt.. ( hva het han nå) ble slagen ned med albuen av den Tyske keeper, som burde hatt klart rødt kort.
Så kom det innpå en Rummenigge som var ekspert på å lirke inn mål, og det endte med straffekonk og tragisk utfall. Det var ikke den Franske keeperen sin skyld, som ikke var dårlig og reddet minst ett av straffene, tror det var en som het Six som ble synderen.

Brasil var ekstremt gode den gangen, men manglet en spiss og en keeper i samme klasse som resten. Men resten var så gode, at de etterhvert trodde de kunne surfe seg til seier og VM tittel.
Og de gjorde den feilen å ikke mannsoppdekke Rossi og i det hele tatt være konsentrert nok i de bakre ledd. De hadde gode forsvarspillere, men de stolte nok for mye på sine offensive egenskaper.
Så her var det rett nok ikke helt ufortjent at de ble slått ut, for innsatsen var ikke på samme nivå som den Frankrike leverte.

Så alt i alt vil jeg si Frankrike var et lite hakk bedre, og var de som hadde fortjent gå til finalen.
Er ikke begge lag litt for romantiserte? De var jo bra, men defensivt var det skralt. Men påstand er at både Brasil og Frankrike ville blitt maltraktert om de samme utgavene hadde blitt puttet inn i f.eks VM1990. Denne hidalgoske måten å spille fotball på skulle fort bli ansett for å være temmelig naiv og utdatert. Giresse og Co kom da heller ikke til å gjøre det særlig stort som trenere annet enn i Afrika som en følge av denne arven de videreførte. Og i Brasil begynte en jo for alvor å ta til seg mer europeisk kynisme utover slutten av 80-tallet. Det var det jo også en grunn til.
Kan gjerne si det sånn på en måte, men for et fotballspill de viste!
Snakkisa dengang, var at det var et tragisk tap for fotballen at det ikke var de to laga som kom til finalen.|
Men noen full fasit på det der, vet jeg ikke om der er.

mashadar

Legg inn av mashadar »

netrebske skrev: ons nov 16, 2022 4:18 pm Siden du nevner EM, som selvsagt er litt på siden her, så vil jeg trekke fram 2000-laget til Nederland. Feide gjennom gruppespillet med full pott i en sterk gruppe, før de knuste Jugoslavia 6-1, før det endte med et ran av de sjelde i semifinalen mot Italia, hvor de bl.a. brant et par-tre straffespark og ytterligere 3-4 til i straffekonken. Francesco Toldo var helt vill mellom stengeme den kampen. Toldo var egentlig reserve, men Buffon skadet seg da han strekte seg forgjeves etter Carewavslutning dager før Em. Nederland var absolutt bedre i 2000, enn 2 år tidligere.
Godt mulig du har rett i at 2000-utgaven av Nederland var enda et hakk sterkere enn i 98. De ble nok i tillegg drevet ekstra frem av å spille på hjemmebane. Men må innrømme at det frydet meg litt at Italia klarte å vinne den semifinalen. Med 10 mann store deler av kampen viste de en ryggen-mot-veggen-oppvisning av de sjeldne. Fra da av fikk jeg en viss sympati med Italia som har hengt ved i mesterskap siden.
Som du nevner, to straffebom for Nederland i ordinær tid (først Frank de Boer og deretter Kluivert), i tillegg til ytterligere tre bom i straffekonken. Totti med en iskald Panenka-chip bare for å gni det inn litt ekstra.

jakral

Legg inn av jakral »

netrebske skrev: ons nov 16, 2022 4:24 pm Men var med nød og neppe de kom seg til VM. I den avgjørende kampen kjørte England over polakkene, men Jan Tomazewski hadde noe av mange regnet som tidenes kamp av en keeper, så de vant på en keepertabbe av den unge engelske keeperen Peter Shilton.
Det glemmes ofte at England i den VM-kvaliken også tapte 2-0 borte mot Polen i forkant. Da var det elegante Bobby Moore som tabbet seg ut på den andre scoringen. Det hører med til historien at polakkenes beste spiller, Wlodek Lubanski, ble alvorlig skadet i denne hjemmekampen og fikk ikke vist seg fram hverken på Wembley eller i VM '74 der Polen imponerte stort.

Etter dette kom ikke England seg til noe VM før i 1982.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Nightwish skrev: tir aug 24, 2021 11:47 am
mikemodano skrev: tir aug 24, 2021 10:54 am Selv fire år senere, i et nok noe svakere lag generelt, greide en Maradona på 70 % å bidra til at Argentina tok seg til finalen. Kan hende var det en enda sterkere prestasjon enn det som hadde skjedd i Mexico, selv om den vesle artistens individuelle stats åpenbart ikke kunne sammenliknes med hva han hadde levert i '86.
Imponerende å komme til finalen i 1990. Mange skader hos Argentina og kanskje aller verst var det at Caniggia var ute. Ingen Maradona, ingen finale på Argentina. Fasiten får vi aldri, riktignok. Ble lagt til mistenkelig lang tid i 2. ekstraomgang i semifinalen mellom Italia og Argentina. Dommeren ville nok ha vertsnasjonen i finalen.
Et forferdelig destruktivt lag som vi alle elsket å hate. Noe som sjokkerte meg mest i barndommen var at Argentina 1986 kunne bli til Argetina 1990. Jeg hadde mao en ganske uskyldig barndom.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

jakral skrev: ons nov 16, 2022 6:14 pm
netrebske skrev: ons nov 16, 2022 4:24 pm Men var med nød og neppe de kom seg til VM. I den avgjørende kampen kjørte England over polakkene, men Jan Tomazewski hadde noe av mange regnet som tidenes kamp av en keeper, så de vant på en keepertabbe av den unge engelske keeperen Peter Shilton.
Det glemmes ofte at England i den VM-kvaliken også tapte 2-0 borte mot Polen i forkant. Da var det elegante Bobby Moore som tabbet seg ut på den andre scoringen. Det hører med til historien at polakkenes beste spiller, Wlodek Lubanski, ble alvorlig skadet i denne hjemmekampen og fikk ikke vist seg fram hverken på Wembley eller i VM '74 der Polen imponerte stort.

Etter dette kom ikke England seg til noe VM før i 1982.
Røk på målforskjell mot Italia i 78-kvaliken. Det er noe med denne sjarmen og forbannelsen med at det er trangt nåløye å komme seg til mesterskap, den har vi på mange måter mistet, selv om det hender at topplag som Italia fortsatt kan bli stående utenfor VM.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Folk_flesk skrev: ons nov 16, 2022 6:21 pm
Nightwish skrev: tir aug 24, 2021 11:47 am
mikemodano skrev: tir aug 24, 2021 10:54 am Selv fire år senere, i et nok noe svakere lag generelt, greide en Maradona på 70 % å bidra til at Argentina tok seg til finalen. Kan hende var det en enda sterkere prestasjon enn det som hadde skjedd i Mexico, selv om den vesle artistens individuelle stats åpenbart ikke kunne sammenliknes med hva han hadde levert i '86.
Imponerende å komme til finalen i 1990. Mange skader hos Argentina og kanskje aller verst var det at Caniggia var ute. Ingen Maradona, ingen finale på Argentina. Fasiten får vi aldri, riktignok. Ble lagt til mistenkelig lang tid i 2. ekstraomgang i semifinalen mellom Italia og Argentina. Dommeren ville nok ha vertsnasjonen i finalen.
Et forferdelig destruktivt lag som vi alle elsket å hate. Noe som sjokkerte meg mest i barndommen var at Argentina 1986 kunne bli til Argetina 1990. Jeg hadde mao en ganske uskyldig barndom.
Men så fikk de jo raskt opp et helt nytt lag som sjarmerte seg til Gull i Copa America i 1991 og 1993.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

netrebske skrev: ons nov 16, 2022 6:49 pm
Folk_flesk skrev: ons nov 16, 2022 6:21 pm
Nightwish skrev: tir aug 24, 2021 11:47 am

Imponerende å komme til finalen i 1990. Mange skader hos Argentina og kanskje aller verst var det at Caniggia var ute. Ingen Maradona, ingen finale på Argentina. Fasiten får vi aldri, riktignok. Ble lagt til mistenkelig lang tid i 2. ekstraomgang i semifinalen mellom Italia og Argentina. Dommeren ville nok ha vertsnasjonen i finalen.
Et forferdelig destruktivt lag som vi alle elsket å hate. Noe som sjokkerte meg mest i barndommen var at Argentina 1986 kunne bli til Argetina 1990. Jeg hadde mao en ganske uskyldig barndom.
Men så fikk de jo raskt opp et helt nytt lag som sjarmerte seg til Gull i Copa America i 1991 og 1993.
Det var rundt den tiden fenomenet Batistuta dukket opp. Vanskelig å mislike den karen.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

netrebske skrev: ons nov 16, 2022 6:49 pm Men så fikk de jo raskt opp et helt nytt lag som sjarmerte seg til Gull i Copa America i 1991 og 1993.
Forsøker du å si at de ikke sjarmerte omgivelsene under Copa América i '89? To mål på sju kamper, der begge kom i samme kamp i første gruppespill. Det var således en ganske deskriptiv generalprøve i forhold til hva de skulle avsløre et snaut år etter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»