Baneheiadrapene

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Baneheiadrapene

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Pressemeldingen er ute. Kortfattet melder NRK.

https://www.riksadvokaten.no/document/b ... -andersen/

Edit: Storpeder slo meg på målstreken.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ikke overraskende så klart, men dessverre fikk vi i dag ikke vite begrunnelsen og argumentasjon. Jeg regner med at det kommer etter hvert som gjenopptakelseskommisjonen behandler saken.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Malm skrev: ons sep 21, 2022 6:08 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons sep 21, 2022 11:11 am
Harduetforslag skrev: ons sep 21, 2022 10:29 am Riksadvokat Jørn Maurud vurderer nå statsadvokatens innstilling i den nye etterforskningen av Baneheia-saken. Han sier at det kan ta tid før de beslutter noe.

– Jeg håper vi blir ferdig med denne saken i god tid før årsskiftet. Jeg håper det, men lover ingenting, sier riksadvokat Jørn Sigurd Maurud i et intervju på podkasten «Rett og slett», skriver TV 2.

Podkasten lages av strafferettsforsker Katrine Holter ved Politihøgskolen.

I begynnelsen av september mottok han innstillingen fra statsadvokatene Andreas Schei og Johan Øverberg etter at Oslo politidistrikt har ferdigstilt den nye etterforskningen av Baneheia-saken, etter at saken mot dømte Viggo Kristiansen ble gjenåpnet i fjor.

Det er ikke kjent hva statsadvokatene har innstilt på.

Maurud tør ikke å love når svaret kommer fordi det kan dukke opp ting som forsinker prosessen, for eksempel et behov for mer etterforskning.

– Det er en stor sak, og det er ingen enkel sak, sier Maurud.
Og der sank min tro på at Andersen blir tilltalt på nytt. Jeg var oppe i 60%, nå er jeg nede på 50/50 igjen.
Så bra at du i det minste går i riktig retning selv om din tro på tiltale av Andersen fortsatt er 50 prosent for høy. Det er 0.00% sjangse for at Andersen på nytt blir tiltalt i Baneheia-saken.
This didn't age well.

storpeder

Legg inn av storpeder »

GoingKronos skrev: fre mar 24, 2023 10:05 am Ikke overraskende så klart, men dessverre fikk vi i dag ikke vite begrunnelsen og argumentasjon. Jeg regner med at det kommer etter hvert som gjenopptakelseskommisjonen behandler saken.
Kun Holden og bistandsadvokatene som er part i saken nå, så spørs om statsadvokatenes innstilling vil bli lekket. Men vi kjenner jo bevisene, selv om det hadde vært interessant å lese begrunnelsen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: fre mar 24, 2023 10:05 am Ikke overraskende så klart, men dessverre fikk vi i dag ikke vite begrunnelsen og argumentasjon. Jeg regner med at det kommer etter hvert som gjenopptakelseskommisjonen behandler saken.
Jeg tror jeg skal klare å gjette meg til begrunnelsen. Statsadvokaten gav jo egentlig begrunnelsen da han frikjente Kristiansen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men gjenoppragelseskommisjonen. Hvem vet hva de kan finne på. Og hvor lang tid skal de bruke.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

VivaLV skrev: fre mar 24, 2023 10:11 am Men gjenoppragelseskommisjonen. Hvem vet hva de kan finne på. Og hvor lang tid skal de bruke.
Blir en ren formalitet for Gjenopptakelseskommisjonen og det vil nok få prioritet, blir nok behandlet ila noen måneder

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skal Andersen pågripes nå?
Begrunnelsen må jo være fare for gjentakelse, fare for bevisforspillelse eller at det er egnet til å støte allmennhetens rettsfølelse.
LIte sannsynlig at det skjer, men drapsvåpenet er jo ikke funnet så bevisforspillelse er jo i hvertfall noe som kan skje.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den fre mar 24, 2023 10:16 am, redigert 1 gang totalt.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:12 am
VivaLV skrev: fre mar 24, 2023 10:11 am Men gjenoppragelseskommisjonen. Hvem vet hva de kan finne på. Og hvor lang tid skal de bruke.
Blir en ren formalitet for Gjenopptakelseskommisjonen og det vil nok få prioritet, blir nok behandlet ila noen måneder
Hadde vært artig å se for seg den nye lederen sette Magne Svor og Knut Jan Nielsen på saken, få utredet et forslag til å avslå Riksadvokatens begjæring, og forsøke å sikre et flertall for dette.

Nei, dette kommer til å være klart senest ila. mai.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Noen som vet når neste møte i GK er?

Fant ikke noen kalender på hjemmesiden deres.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:12 am Blir en ren formalitet for Gjenopptakelseskommisjonen og det vil nok få prioritet, blir nok behandlet ila noen måneder
Blir nok å lengre enn "noen måneder" tipper jeg. Så må vi nok påberegne 1 - 2 - 3 år før rettssaken er over.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Knaberaps skrev: fre mar 24, 2023 10:18 am
Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:12 am Blir en ren formalitet for Gjenopptakelseskommisjonen og det vil nok få prioritet, blir nok behandlet ila noen måneder
Blir nok å lengre enn "noen måneder" tipper jeg. Så må vi nok påberegne 1 - 2 - 3 år før rettssaken er over.
Hvorfor tipper du det? Det gikk vel ca en måned fra Kristin saken ble begjært gjenåpnet til kommisjonen hadde ferdigbehandlet saken, hvorfor ser du for deg at det skal ta så lang tid denne gangen?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:21 am Hvorfor tipper du det? Det gikk vel ca en måned fra Kristin saken ble begjært gjenåpnet til kommisjonen hadde ferdigbehandlet saken, hvorfor ser du for deg at det skal ta så lang tid denne gangen?
Er det ikke nye ledere for gjenopptakelseskommisjonen? Isåfall må vel de sette seg helt inn i saken, pluss at de har noe Ordrerudpapirer de også må gjennom. Ser jeg skrev 1 - 2 - 3 år over her. Kanskje jeg kan presse det ned til 1 - 2 - 3 måneder i stedet.
Sist redigert av Knaberaps den fre mar 24, 2023 10:28 am, redigert 1 gang totalt.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

VivaLV skrev: fre mar 24, 2023 10:11 am Men gjenoppragelseskommisjonen. Hvem vet hva de kan finne på. Og hvor lang tid skal de bruke.
Ja, det var det, da. Jeg har etter frifinnelsen av VK knapt vært i tvil om at saken mot JHA ville bli begjært gjenopptatt, men hva GK kan finne på er jeg ikke like trygg på. Men om det finnes de aller minste spor av vett og fornuft der i gården så ender en etter hvert opp med en ny tiltale mot JHA. Og da blir han også dømt for det andre drapet.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Knaberaps skrev: fre mar 24, 2023 10:23 am
Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:21 am Hvorfor tipper du det? Det gikk vel ca en måned fra Kristin saken ble begjært gjenåpnet til kommisjonen hadde ferdigbehandlet saken, hvorfor ser du for deg at det skal ta så lang tid denne gangen?
Er det ikke nye ledere for gjenopptakelseskommisjonen? Isåfall må vel de sette seg helt inn i saken.
I motsetning til i Kristin-saken hvor lederne var godt kjent med saken?

Her får kommisjonen en ferdig etterforsket sak på bordet. Ser du for deg at de kommer til å insistere på full utredning på egenhånd fordi alt materialet skal ettergås?

Dette blir enkelt. De kommer til å vurdere innholdet i Oslo Politidistrikts etterforskning opp mot Straffeprosessloven § 393 første ledd nr. 2 bestemmer at en straffesak kan gjenåpnes til skade for en som tidligere er frifunnet i saken dersom det som følge av «nye opplysninger eller bevis må antas at han er skyldig i den straffbare handling».

Så kommer de til å gjenåpne saken.

Saken kommer til å havne på toppen av bunken deres

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Nå venter vi på en kommentar fra Holden.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:28 am Dette blir enkelt. De kommer til å vurdere innholdet i Oslo Politidistrikts etterforskning opp mot Straffeprosessloven § 393 første ledd nr. 2 bestemmer at en straffesak kan gjenåpnes til skade for en som tidligere er frifunnet i saken dersom det som følge av «nye opplysninger eller bevis må antas at han er skyldig i den straffbare handling».

Så kommer de til å gjenåpne saken.

Saken kommer til å havne på toppen av bunken deres
Ja, det er mulig. Vi får se. Tror nok uansett vi er i sommermånedene før noe mer interessant skjer, og en eventuell rettssat etter sommeren.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Knaberaps skrev: fre mar 24, 2023 10:32 am
Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:28 am Dette blir enkelt. De kommer til å vurdere innholdet i Oslo Politidistrikts etterforskning opp mot Straffeprosessloven § 393 første ledd nr. 2 bestemmer at en straffesak kan gjenåpnes til skade for en som tidligere er frifunnet i saken dersom det som følge av «nye opplysninger eller bevis må antas at han er skyldig i den straffbare handling».

Så kommer de til å gjenåpne saken.

Saken kommer til å havne på toppen av bunken deres
Ja, det er mulig. Vi får se. Tror nok uansett vi er i sommermånedene før noe mer interessant skjer, og en eventuell rettssat etter sommeren.
Neste kommisjonsmøte er planlagt 3. - 5. mai 2023.

Det vil overraske meg noe enormt hvis den ikke behandles og gjenåpnes da.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg går ut fra at kommisjonen har møte i mai måned der det kan behandles, om de har et i april så kan det bli for tidlig med tanke på at Holden selvsagt skal få sette seg inn i grunnlaget og skrive et tilsvar, i tillegg har vi jo påsken.

Om det er avgjørelse fra GK i mai så bør tiltalen kunne være klar før fellesferien og da blir det opp til domstolen å finne et tidspunkt for saken. Kristin-saken tok 4 måneder fra tiltalte til rettsak. Med et slik tempo her så kan det bli rettssak på slutten av året.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 10:32 am Nå venter vi på en kommentar fra Holden.
Der kom den ja. Mye spakere nå. Han "forholder seg til statsadvokaten avgjørelse".

I Oktober sa han:

– Etter min vurdering er det klart at bevisene i saken ikke gir grunnlag for å konstatere utover rimelig tvil at Jan Helge Andersen er skyldig i drapet og falsk forklaring, skriver Holden til TV 2.

– Jeg forventer derfor at siktelsen mot Jan Helge Andersen vil bli henlagt på bevisets stilling, skriver han.


Nå skylder han på "vinden som har blåst i media den siste tiden". Ganske grov beskyldning mot riksadvokatene egentlig. At han ikke gjør jobben sin, men forholder seg til hva media øsnker skal skje.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:33 am Neste kommisjonsmøte er planlagt 3. - 5. mai 2023.

Det vil overraske meg noe enormt hvis den ikke behandles og gjenåpnes da.
Jeg vil bli overrasket over om det vil skje såpass kjapt. Men vi kan håpe.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jahr:

-Jeg er helt sikker på at Andersen blir dømt.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 10:42 am Jahr:

-Jeg er helt sikker på at Andersen blir dømt.
Hvor har han uttalt seg? Eneste som kan forhindre at JHA dømmes er vel om man er særdeles uheldig (dvs. JHA heldig) med trekning av dommere, for det finnes jo folk her i landet som ikke klarer å slippe tak i VKs angivelige rolle.

Queenie

Legg inn av Queenie »

GoingKronos skrev: fre mar 24, 2023 10:05 am Ikke overraskende så klart, men dessverre fikk vi i dag ikke vite begrunnelsen og argumentasjon. Jeg regner med at det kommer etter hvert som gjenopptakelseskommisjonen behandler saken.
Hvor mye begrunnelse trenger man all den tid ett drap og hendelsesforløpet i sin helhet står uoppklart?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: fre mar 24, 2023 10:44 am
oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 10:42 am Jahr:

-Jeg er helt sikker på at Andersen blir dømt.
Hvor har han uttalt seg? Eneste som kan forhindre at JHA dømmes er vel om man er særdeles uheldig (dvs. JHA heldig) med trekning av dommere, for det finnes jo folk her i landet som ikke klarer å slippe tak i VKs angivelige rolle.
Intervju på NRK.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Skulle til å si at det var som ventet, for det burde det jo vært ut fra bevisene, men det sier vel sitt om tilliten til rettsstaten at det slett ikke var noen automatikk i at de ville gjenåpne saken. Men kudos til politiet og riksadvokaten.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

storpeder skrev: fre mar 24, 2023 10:08 am
GoingKronos skrev: fre mar 24, 2023 10:05 am Ikke overraskende så klart, men dessverre fikk vi i dag ikke vite begrunnelsen og argumentasjon. Jeg regner med at det kommer etter hvert som gjenopptakelseskommisjonen behandler saken.
Kun Holden og bistandsadvokatene som er part i saken nå, så spørs om statsadvokatenes innstilling vil bli lekket.
Jeg har skyhøy tillit til politiet....når det kommer til å lekke til media, vi ser jo hvor mye som bare har kommet ut fra avhørene. Så er det alltid bedre å kunne lese grunnlaget selv enn å få det servert via media, slik det ble gjort med frifinnelsen til VK. Men det er vel regler de må følge.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ser Brækhus mener det vil ta lang tid, så det går vel inn overraskende uttalelser fra den kanten:

"Brækhus legger til at de må belage seg på at prosessen vil ta lang tid, både i kommisjonen og domstolen, og eventuelle ankerunder.

– Det er en lang vei foran oss. De tenker at de må stålsette seg, bite tennene sammen og stå i det."

Den nye lederen av GK vil ikke uttale seg om hvor lang tid deres behandling kan ta:

"– Det kan jeg ikke si noe konkret om før jeg har fått begjæringen. Vi må ta stilling til om det er behov for ytterligere utredning fra vår side også, forklarer hun. Men det vil ta noe tid å gjennomgå det vi får oversendt."

Mehell

Legg inn av Mehell »

Har noen ting jeg lurer på, og håper noen her inne kan hjelpe meg med å svare på disse.

Hvis Jan Helge Anderson nå etter hvert blir tiltalt, og dømt, for det andre drapet, er det da slik at han maksimum kan få 2 års fengsel for denne ugjerningen?
Hva hvis han i tillegg blir dømt for falsk forklaring mot Viggo Kristiansen? Ikke noe ekstrastraff for dette heller?
Kan han dømmes til forvaring, og dermed sitte lenger, eller er det slik at forvaringsdom ikke er noe som kan brukes i denne saken?

I mitt hode bør det jo være mulig å gi lovens strengeste straff hvis han blir dømt her, ettersom han tidligere har blitt frikjent for dette drapet. Skjønner ikke hvorfor hans tidligere soning av drapet på en annen jente skal kunne gi strafferabatt.
Og ettersom det har blitt funnet bilder på pcen hans som går i kategorien ulovlige så skal det vel også være en enkel sak å hevde at man kan frykte for hva han kan finne på i fremtiden, og dermed komme med en forvaringsdom?

storpeder

Legg inn av storpeder »

Ikke uventet blir det ingen pågripelse av JHA.
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste- ... FLTISper9I

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»