Baneheiadrapene

Svar
guru

Re: Baneheiadrapene

Legg inn av guru »

Skipet til Arne Pedersen og gjengen synker bare dypere og dypere. De kommer dessvere til å slippe unna med alt sammen, og da er det enda mer viktig at man aldri glemmer hva de gjorde, og at det sørges for at de ALLTID skal forbindes med den ufattelige uretten de begikk.


storpeder

Legg inn av storpeder »

VG har visst fått tilgang til begrunnelsen fra statsadvokatene. Ingen overraskelser, naturligvis.

https://www.vg.no/nyheter/i/P4ajl7/derf ... om-drapene

storpeder

Legg inn av storpeder »

guru skrev: fre mar 24, 2023 1:46 pm Skipet til Arne Pedersen og gjengen synker bare dypere og dypere. De kommer dessvere til å slippe unna med alt sammen, og da er det enda mer viktig at man aldri glemmer hva de gjorde, og at det sørges for at de ALLTID skal forbindes med den ufattelige uretten de begikk.

Aslak Nore var jo relativt tidlig ute i forbindelse med denne saken, her fra desember 2019:



I mellomtiden har VG sørget for å havne på "riktig" side. Ja, for de som ikke husker hvordan de har dekket saken fra 2019 frem til en gang i 2022.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 10:36 am
oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 10:32 am Nå venter vi på en kommentar fra Holden.
Der kom den ja. Mye spakere nå. Han "forholder seg til statsadvokaten avgjørelse".

I Oktober sa han:

– Etter min vurdering er det klart at bevisene i saken ikke gir grunnlag for å konstatere utover rimelig tvil at Jan Helge Andersen er skyldig i drapet og falsk forklaring, skriver Holden til TV 2.

– Jeg forventer derfor at siktelsen mot Jan Helge Andersen vil bli henlagt på bevisets stilling, skriver han.


Nå skylder han på "vinden som har blåst i media den siste tiden". Ganske grov beskyldning mot riksadvokatene egentlig. At han ikke gjør jobben sin, men forholder seg til hva media øsnker skal skje.
Drøyt og unødvendig.
Han har en jobb som forsvarsadvokat som skal følge klare kriterier, bør holde seg formell og hans mening/synsing og forutinntatthet er ikke på sin plass.

Tilhører de som mente at denne begjæringen burde komme og forventer nå at saken gjenåpnes, at JHA blir stilt for retten og dømmes, men foregriper ingenting.

Så langt, så godt men at de pårørende igjen må gå å vente og få hele "skiten" på nytt er for jævelig!
GK bør prioritere her og jobbe raskt..!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Jan Helge Andersen risikerer inntil 12 år dersom riksadvokaten tar ut tiltale mot uriktig forklaring.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=128278

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Korgutt skrev: fre mar 24, 2023 2:52 pm Jan Helge Andersen risikerer inntil 12 år dersom riksadvokaten tar ut tiltale mot uriktig forklaring.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=128278
Tja, blir juss dette her og en evnt. straff vil nok uansett ikke tilfredsstille min rettsoppfatning som synser&lekmann.
Legg på ett år til for besittelse av overgrepsbilder av barn som han lastet ned etter han ble løslatt i 2016, så havner man på 13.
Burde få mer siden han kun sonet 15,5 år av en dom på 19, så bør sone de siste 3,5 årene av opprinnelig dom også da han slapp ut på falske premisser.

Gitt alt burde han få 21 års forvaring, "aksepterer" 16,5 år men dét skjer vel aldri....

Proteus

Legg inn av Proteus »

Skal vi tippe rettsak i Oslo Tingrett utpå nyåret?

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Proteus skrev: fre mar 24, 2023 6:23 pm Skal vi tippe rettsak i Oslo Tingrett utpå nyåret?
Håper det går raskere enn som så, men i lys av tidligere erfaringer og det som skrives her inne er ditt tips kanskje reelt?!

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Proteus skrev: fre mar 24, 2023 6:23 pm Skal vi tippe rettsak i Oslo Tingrett utpå nyåret?
Blir vel lagmannsretten?

Proteus

Legg inn av Proteus »

Sodajr skrev: fre mar 24, 2023 7:17 pm
Proteus skrev: fre mar 24, 2023 6:23 pm Skal vi tippe rettsak i Oslo Tingrett utpå nyåret?
Blir vel lagmannsretten?
Nei, han ble frikjent i tingretten, så saken skal gå der først. Så må vi forvente anke. Håper vi er ferdig før det står 2025 på kalenderen...

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

En annen ting og nå er vi dypt inn i krimsaker.
Lurer på om noen kan huske noen saker fra Norge, Norden forsåvidt resten av verden hvor man har hatt dobbeltdrap eller flere drap på ett geografisk begrenset område hvor man ikke har blitt dømt for alle drapene?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Sporadisk sett Paradise hotel, men husker ikke hvem som drev med gutta backer.
Hva ellers er det å dra ut fra meninger og NRK?
Pokker til backing av at Viggo var monsteret, men nå kanskje kan unnskyldes:
https://www.nrk.no/ytring/riksadvokaten ... 1.16350331

startelver

Legg inn av startelver »

Det kommer til å bli et helvete her nede de neste månedene med den ene skittkastingen etter den andre, det er jeg overbevist om.

Fortsatt er det mange i lokalbefolkningen som ikke tror på Viggo selv om han er frikjent, fortsatt er det mange sarte sjeler som støtter opp om de gamle kompisene sine, og mange som er "fredet". Spesielt de som er og var involvert i Stine Sofies stiftelse.

Andersen skal nå nekte på alt selvsagt og hvordan skal han da bli dømt til 12 års fengsel som det snakkes om? Det skjer jo bare ikke. Han blir vel erklært psykisk syk før den tid. Her kommer det til å bli mange sure oppslag i media fremover.


.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

startelver skrev: lør mar 25, 2023 1:05 am Det kommer til å bli et helvete her nede de neste månedene med den ene skittkastingen etter den andre, det er jeg overbevist om.

Fortsatt er det mange i lokalbefolkningen som ikke tror på Viggo selv om han er frikjent, fortsatt er det mange sarte sjeler som støtter opp om de gamle kompisene sine, og mange som er "fredet". Spesielt de som er og var involvert i Stine Sofies stiftelse.

Andersen skal nå nekte på alt selvsagt og hvordan skal han da bli dømt til 12 års fengsel som det snakkes om? Det skjer jo bare ikke. Han blir vel erklært psykisk syk før den tid. Her kommer det til å bli mange sure oppslag i media fremover.
.
Det hjelper lite at Andersen nekter på alt hvis alle bevisene peker mot ham. Jeg vil si det er store muligheter for at han blir dømt for drapet på Lena. For å få 12 år må han også dømmes for falsk forklaring. Det krever at retten mener hans falske forklaring har vært et pågående lovbrudd gjennom alle disse årene. Det er noe mer usikkert om retten vil se det slik, men det er absolutt mulig.

Hvorfor han skal erklæres psykisk syk før en rettssak må du nesten forklare nærmere. Det er vel ingenting som tyder på at han er det.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

oddvar_kjempebra skrev: lør mar 25, 2023 8:59 am
startelver skrev: lør mar 25, 2023 1:05 am Det kommer til å bli et helvete her nede de neste månedene med den ene skittkastingen etter den andre, det er jeg overbevist om.

Fortsatt er det mange i lokalbefolkningen som ikke tror på Viggo selv om han er frikjent, fortsatt er det mange sarte sjeler som støtter opp om de gamle kompisene sine, og mange som er "fredet". Spesielt de som er og var involvert i Stine Sofies stiftelse.

Andersen skal nå nekte på alt selvsagt og hvordan skal han da bli dømt til 12 års fengsel som det snakkes om? Det skjer jo bare ikke. Han blir vel erklært psykisk syk før den tid. Her kommer det til å bli mange sure oppslag i media fremover.
.
Det hjelper lite at Andersen nekter på alt hvis alle bevisene peker mot ham. Jeg vil si det er store muligheter for at han blir dømt for drapet på Lena. For å få 12 år må han også dømmes for falsk forklaring. Det krever at retten mener hans falske forklaring har vært et pågående lovbrudd gjennom alle disse årene. Det er noe mer usikkert om retten vil se det slik, men det er absolutt mulig.

Hvorfor han skal erklæres psykisk syk før en rettssak må du nesten forklare nærmere. Det er vel ingenting som tyder på at han er det.
Han har jo blitt vurdert.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/p ... 1.12111854

https://www.nrk.no/norge/--andersen-er- ... t-1.522281

Synes han framstår han som en psykopat, gitt det han har gjort. Ugjerningene, løgnene, gjør/sier hva som helst for å slippe å stå til ansvar for egne handlinger og dét uansett hvem det går utover.

Blir bl.a. beskrevet som lettere evneveik men han har jo lurt "alle" fra dag én og til i fjor og det sier kanskje sitt..?

Fikk permisjoner allerede fra 2006 (!), det står seg ikke godt nå i ettertid og det bør være endel personer som nå virkelig gremmes med tanke på at de har strøket den jævelen medhårs...!

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

InsVerderben skrev: lør mar 25, 2023 12:13 pm
oddvar_kjempebra skrev: lør mar 25, 2023 8:59 am
startelver skrev: lør mar 25, 2023 1:05 am Det kommer til å bli et helvete her nede de neste månedene med den ene skittkastingen etter den andre, det er jeg overbevist om.

Fortsatt er det mange i lokalbefolkningen som ikke tror på Viggo selv om han er frikjent, fortsatt er det mange sarte sjeler som støtter opp om de gamle kompisene sine, og mange som er "fredet". Spesielt de som er og var involvert i Stine Sofies stiftelse.

Andersen skal nå nekte på alt selvsagt og hvordan skal han da bli dømt til 12 års fengsel som det snakkes om? Det skjer jo bare ikke. Han blir vel erklært psykisk syk før den tid. Her kommer det til å bli mange sure oppslag i media fremover.
.
Det hjelper lite at Andersen nekter på alt hvis alle bevisene peker mot ham. Jeg vil si det er store muligheter for at han blir dømt for drapet på Lena. For å få 12 år må han også dømmes for falsk forklaring. Det krever at retten mener hans falske forklaring har vært et pågående lovbrudd gjennom alle disse årene. Det er noe mer usikkert om retten vil se det slik, men det er absolutt mulig.

Hvorfor han skal erklæres psykisk syk før en rettssak må du nesten forklare nærmere. Det er vel ingenting som tyder på at han er det.
Han har jo blitt vurdert.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/p ... 1.12111854

https://www.nrk.no/norge/--andersen-er- ... t-1.522281

Synes han framstår han som en psykopat, gitt det han har gjort. Ugjerningene, løgnene, gjør/sier hva som helst for å slippe å stå til ansvar for egne handlinger og dét uansett hvem det går utover.

Blir bl.a. beskrevet som lettere evneveik men han har jo lurt "alle" fra dag én og til i fjor og det sier kanskje sitt..?

Fikk permisjoner allerede fra 2006 (!), det står seg ikke godt nå i ettertid og det bør være endel personer som nå virkelig gremmes med tanke på at de har strøket den jævelen medhårs...!
Selv om man er psykopat så er man tilregnelig og kan dømmes til straff. At Andersen blir vurdert til å være utilregnelig ser jeg på som helt usannsynlig. Han må stille i retten og ta den straffen han får.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Mulig jeg var upresis og mener definitivt at han er strafferettslig ansvarlig.
Om han er psykopat eller ikke er selvfølgelig uvesentlig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

NRK med en relativt ryddig gjennomgang av avhørene og bevisene mot JHA.

https://www.nrk.no/norge/xl/baneheia-sa ... 1.16330396

Ingenting nytt for de som har fulgt saken, kanskje bortsett fra kartet (2000 vs 2022) over den ruten han hevdet at han gikk etter drapene.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

– Hva tenker du dersom du blir tiltalt og eventuelt dømt?
– Ifølge advokaten min vil ikke det skje, svarer Andersen.

På tide å skaffe seg ny advokat Andersen?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/he ... /15232626/

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 1:41 pm – Hva tenker du dersom du blir tiltalt og eventuelt dømt?
– Ifølge advokaten min vil ikke det skje, svarer Andersen.

På tide å skaffe seg ny advokat Andersen?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/he ... /15232626/
Tja, synes Holden har uttalt seg i overkant skråsikkert/"tabloid" så langt og er JHA særlig tjent med dette?

Går ut ifra at det blir en gjenopptakelse, og om så nytter det vel ikke å fortsette å nekte eller å fastholde at VK var innblandet?!
Bør Holden&klienten nå skifte taktikk og JHA event. tilstå for å få mildest mulig dom, eller spiller det ingen rolle...?!

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Vil ikke tro det spiller særlig stor rolle straffemessig om han nå plutselig skulle tilstå.

For han vil det totalt sett kanskje bli negativt, for da vil all tvil (som noen faktisk har) bli borte og han sitter igjen som en av tidenes drittsekker (han er for så vidt det allerede)

For de etterlatte vil det selvsagt være til hjelp, men det tror jeg ikke han bryr seg noe om.

Han vil gå inn i historien som ett av de feigeste menneskene verden noen gang har sett.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Korgutt skrev: fre mar 24, 2023 2:52 pm Jan Helge Andersen risikerer inntil 12 år dersom riksadvokaten tar ut tiltale mot uriktig forklaring.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=128278
Om Jan Helge Andersen tilstår også det siste drapet og hvorvidt han var alene, som alt tyder på - da bør han få et massivt straffefritak; det vil være bra for Viggo Kristiansen og han får sikkert plenty nok penger av staten til å klare seg. Det vil være bra for oppklaringen av saken og - det vil sette de på plass - som enda mener Viggo Kristiansen var med på drapene. Slik vil det og være bra om Johnny Vassbakk tilstår.
En faktisk tilståelse kan og gi overgriper&morder en mulighet og for seg selv - leve resten av livet bedre enn det forflutna, som svenskene sier.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det eneste som kan få Andersen til å tilstå tror jeg er frykten for en forvaringsdom. Men det er jo liten sannsynlighet for at påtalemyndighetene vil innstille på det.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 5:11 pm Det eneste som kan få Andersen til å tilstå tror jeg er frykten for en forvaringsdom. Men det er jo liten sannsynlighet for at påtalemyndighetene vil innstille på det.
Mhm. Han har liten grunn/insentiv for å ikke ri løgnen til siste slutt. Hva tjener han på å tilstå nå for sin egen skyld? Ingenting, må være eventuelt samvittighet men har du jugd i 21 år med all den smerten og faenskapet de har vært for andre så snur du ikke i døra nå.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

stc887 skrev: man mar 27, 2023 8:01 pm
oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 5:11 pm Det eneste som kan få Andersen til å tilstå tror jeg er frykten for en forvaringsdom. Men det er jo liten sannsynlighet for at påtalemyndighetene vil innstille på det.
Mhm. Han har liten grunn/insentiv for å ikke ri løgnen til siste slutt. Hva tjener han på å tilstå nå for sin egen skyld? Ingenting, må være eventuelt samvittighet men har du jugd i 21 år med all den smerten og faenskapet de har vært for andre så snur du ikke i døra nå.
Med en forvaringsdom kan han risikere å sitte livet ut i fengsel, i hvertfall mye lenger enn to år. Det var det som så ut til å bli Viggos skjebne fordi han ikke ville innrømme skyld.

Så Andersen vil ha mye å tjene på en innrømmelse hvis han blir dømt til forvaring.

Men jeg tror jo ikke han får en forvaringsdom.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 9:28 pm
stc887 skrev: man mar 27, 2023 8:01 pm
oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 5:11 pm Det eneste som kan få Andersen til å tilstå tror jeg er frykten for en forvaringsdom. Men det er jo liten sannsynlighet for at påtalemyndighetene vil innstille på det.
Mhm. Han har liten grunn/insentiv for å ikke ri løgnen til siste slutt. Hva tjener han på å tilstå nå for sin egen skyld? Ingenting, må være eventuelt samvittighet men har du jugd i 21 år med all den smerten og faenskapet de har vært for andre så snur du ikke i døra nå.
Med en forvaringsdom kan han risikere å sitte livet ut i fengsel, i hvertfall mye lenger enn to år. Det var det som så ut til å bli Viggos skjebne fordi han ikke ville innrømme skyld.

Så Andersen vil ha mye å tjene på en innrømmelse hvis han blir dømt til forvaring.

Men jeg tror jo ikke han får en forvaringsdom.
Nei det virker å være nesten konsensus blant de som kan juss at det ikke blir noen forvaringsdom mtp Baneheia delen så da må man eventuelt finne grove lovbrudd under etterforskningen som heller ikke virker å være tilfellet.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

@VivaLV Angående bilder av barn og stuck in nittitallet så tror jeg ikke det er en forskjell. Bildene er nok ulovlige nok til at det ble raid av hans pc grunnet aktiviteter. Og med det så tenker jeg ikke på fotografier av barn i undertøy og badedrakter på seg, men heller av den ulovlige sorten av overgrepsbilder som han har søkt etter på det mørke nettet

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Skal bli interessant å se hva JHA ender opp med å gjøre.

Fortsetter han å hevde at Viggo var ansvarlig for det hele så risikerer han lengre straff. Her vil nok påtalemyndigheten virkelig være på hugget for å sørge for lengst mulig straff.

Innrømmer han det hele så vil han slippe den nedsiden, men ja..Tipper det har vært en ganske effektiv selvforsvarsmekanisme å fremstille seg selv som et offer, såpass mange år etter så er det neppe noe han vil gi slipp på. Han har jo tross alt mange år til å leve, og det frister nok lite å stå ene og alene ansvarlig for drapene i Baneheia i tillegg til at han har sørget for at Viggo Kristiansen ble dømt til lovens strengeste straff. Hvis det var kjedelig å bli gjenkjent på gata i utgangspunktet så blir det neppe noe bedre fremover.

De kan jo kjøre hardt på at Jan Helge ble fullstendig manipulert av politiet til å tro på at han var et offer, og at Viggo var med.

Jeg holder en knapp på at han står løpet ut.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Harduetforslag skrev: tir mar 28, 2023 1:41 pm Skal bli interessant å se hva JHA ender opp med å gjøre.

Fortsetter han å hevde at Viggo var ansvarlig for det hele så risikerer han lengre straff. Her vil nok påtalemyndigheten virkelig være på hugget for å sørge for lengst mulig straff.

Innrømmer han det hele så vil han slippe den nedsiden, men ja..Tipper det har vært en ganske effektiv selvforsvarsmekanisme å fremstille seg selv som et offer, såpass mange år etter så er det neppe noe han vil gi slipp på. Han har jo tross alt mange år til å leve, og det frister nok lite å stå ene og alene ansvarlig for drapene i Baneheia i tillegg til at han har sørget for at Viggo Kristiansen ble dømt til lovens strengeste straff. Hvis det var kjedelig å bli gjenkjent på gata i utgangspunktet så blir det neppe noe bedre fremover.

De kan jo kjøre hardt på at Jan Helge ble fullstendig manipulert av politiet til å tro på at han var et offer, og at Viggo var med.

Jeg holder en knapp på at han står løpet ut.
Veldig spent på dette, ja. Et problem er jo de nye DNA-funnene, som han i avhør ikke hadde noen annen forklaring på enn "blackout". Så er det jo denne muligheten med, som du sier, å spille på at han ble påvirket av politiet, samt også av DNA-analysene hvor det ble "slått fast" at det måtte være to gjerningsmenn, og dermed oppnå en situasjon hvor han ikke direkte tilstår, men åpner for at hans tidligere forklaringer kanskje ikke stemmer. Han ønsker sikkert heller ikke å skuffe sin mor, som fremdeles virker å være offensiv på hans vegne.

Det hele kommer også an på hvor offensive påtalemyndighetene kommer til å være om grov uriktig anklage, i hvilken grad han med sikkerhet vil hevde at han ikke stod bak dette alene. Det er i det hele tatt vanskelig å konstruere en sammenhengende historie som passer til de nye DNA-funnene, hvor han holder fast ved at VK var hovedmannen, uten å ta noe blackout-forbehold.

Ser for meg at forsvaret hans, om det ikke blir noen tilståelse, vil gå i retning av at "det kan ikke utelukkes" at VK var delaktig, og at "det holder om det er en liten mulighet for dette", osv., og så kjøre på med alle de argumentene man har gjennom historikken i saken mot VK.

Blir en spennende høst, med mindre man må vente til etter nyttår med første runde i retten av potensielt to.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

oddvar_kjempebra skrev: man mar 27, 2023 5:11 pm Det eneste som kan få Andersen til å tilstå tror jeg er frykten for en forvaringsdom. Men det er jo liten sannsynlighet for at påtalemyndighetene vil innstille på det.
Nei, har liten tro på det.
Mulig jeg har sett for mye på tv-serier og i hvilken grad snakker partene sammen på forhånd?
OM saken gjenåpnes vil jeg tro at JHA står meget svakt, uten noen troverdighet og Holden gis lite "å jobbe med.."
Hadde kanskje vært greit for partene å få en tilståelsesdom, avsluttet det hele raskest mulig og noen sjanse for det...!?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»