Baneheiadrapene

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av oddvar_kjempebra »

kytec skrev: tor aug 12, 2021 12:33 am Noen andre som har tenkt at han avhørseksperten, den mest profilerte (eneste?) for tiden, minner en god del om Støre i sin måte å føre seg på og stemme(en Støre med skjegg da).
Forskjellen er at det er mulig å skjønne hva Rachlew prater om…

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

storpeder skrev: ons aug 11, 2021 9:28 pm

Denne er jo interessant derfra:

"Blir resultatet frifinnelse for drapene og voldtektene i Baneheia, skal retten fastsette straff for de lovbruddene tiltalte ble domfelt for i Kristiansand byrett – altså seksuallovbrudd mot ei jente fra hun var syv til ni år gammel, samt fredskrenkelse mot en voksen person. Hva straffen konkret bør bli for disse forholdene, har jeg ikke grunnlag for å gå nærmere inn på. Men straffen vil nok i så fall bli en fengselsstraff av ikke ubetydelig lengde, men svært langt fra de nær 21 årene han har sonet."
Han starter med å skrive, "Hva straffen konkret bør bli for disse forholdene, har jeg ikke grunnlag for å gå nærmere inn på." - og det er i det minste korrekt. For jeg tror han skal slite veldig å finne noen fengselsstraffer for seksuelle overgrep begått av mindreårige fra den tiden (og det er jo uvanlig også i dag selv om straffene er skjerpet kraftig i flere omganger). Men det blir selvsagt noe retten må vurdere, men som andre har skrevet så vil datidens lover og straffeutmåling gjelde og da snakker vi sannsynligvis om en betinget dom som da vil gjøre at hele straffen han har sonet vil være feilaktig. Dette vil først og fremst ha betydning for erstatningsbeløpet VK skal tilkjennes.


Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Sjødin oppsummerer det hele på en ganske grei måte.

– Vi har tiltro til at politiet gjør de etterforskningsskritt de finner nødvendige. Så langt har de funnet det nødvendig å avhøre Jan Helge Andersen. Om de finner det nødvendig å avhøre Viggo Kristiansen, har nok lite med om de etterlatte formelt ber dem om å gjøre det. Det er en etterforskningsvurdering politiet selv må ta.

startelver

Legg inn av startelver »

De burde samlet begge guttene i samme rom for første gang på 20 år. Så fått de til å prate sammen og avsløre seg selv.

Jobs
Innlegg: 460

Legg inn av Jobs »

startelver skrev: fre aug 13, 2021 4:30 pm De burde samlet begge guttene i samme rom for første gang på 20 år. Så fått de til å prate sammen og avsløre seg selv.
Enig,men en erfaren etterforsker burde klare og vri sannheten ut av v.k,det var en som nå dessverre har sluttet som kunne lese om de kriminelle var skyldig el ikke.Han var utrolig dyktig,lei han igjen og saken er løst.Jeg er helt sikker på at v.k er skyldig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Pårørende krever at VK forhøres på nytt.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... ristiansen

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Jobs skrev: fre aug 13, 2021 4:52 pm
startelver skrev: fre aug 13, 2021 4:30 pm De burde samlet begge guttene i samme rom for første gang på 20 år. Så fått de til å prate sammen og avsløre seg selv.
Enig,men en erfaren etterforsker burde klare og vri sannheten ut av v.k,det var en som nå dessverre har sluttet som kunne lese om de kriminelle var skyldig el ikke.Han var utrolig dyktig,lei han igjen og saken er løst.Jeg er helt sikker på at v.k er skyldig.
Høres ut som en vi skulle brukt i alle saker dette ja. Må ha vært veldig dyktig! Samme teknikker man brukte før man brente hekser og sånt dette? Skjønner ikke at vi har kuttet ut sånt.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

startelver skrev: fre aug 13, 2021 4:30 pm De burde samlet begge guttene i samme rom for første gang på 20 år. Så fått de til å prate sammen og avsløre seg selv.
Viggo er jo stjernepsykopat, tror han hadde lukket seg for å ikke avsløre seg.

storpeder

Legg inn av storpeder »

MikkelTronsrud skrev: ons jul 28, 2021 1:30 am
Ellers vet jeg at mange i VGD-tråden ventet på boka til Bjørn Olav Jahr. Jeg snakket med Bjørn Olav Jahr i dag. Han legger nå siste hånd på manuset på "Prosessen mot Viggo Kristiansen". Han var ikke helt spesifikk, men jeg fikk inntrykk av at de jobber hardt for å nå trykking nå i August, så forhåpentligvis er boka i handel i henhold til den siste planen (er det 22. august de har sagt?).
Ser nå på nettbokhandlene at tidspunktet for når boken kommer i salg er endret til 04.10.2021. Det var jo varslet at en bok var på vei alt før jul i fjor, med lansering i mars eller noe sånt, men med alt som har skjedd fra og med gjenopptakelsen og videre løslatelse er det vel naturlig at det har blitt noen utsettelser for å få alt up to date, så det er gjerne ikke så overraskende. Så får vi se om påtalemyndighetenes beslutning kommer før eller etter boken, om man må utsette litt til for å omtale også det, det var vel forventet at den beslutningen skulle komme før ferien.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Boken er da utsatt for andre gang - minst. Den ble først utsatt til 1. juni fordi forfatteren trengte tid til å skrive om etter GK beslutning 18.2.2021. Deretter ble utgivelsen utsatt til 23.8.2021, og nå 4.10.2021 ? Bakgrunnen er vel opplagt. Om rettsmedisinere nagler VK til åstedet med DNA match som i Kristin saken fra 1999, så vil en ny justismord bok være tidenes mageplask. Politiet har lagt en tungt lokk på denne saken når selv ikke media fanger opp noe. Det eneste vi vet er at statsadvokatene meddelte at det var etterforskningsmessige fremskritt allerede tidlig i juni. Jeg vil sterkt anta at dette er DNA. Enten at DNA fra Andersen ble funnet på/i begge jentene, eller match på VK. Politiet har fortsatt ikke avhørt verken JHA eller VK. Dette er tydeligvis noe de etter snart 6 måneder med etterforskning ikke har prioritert. Hva skjer ? Er det noe Sjødin og Jahr kjenner til ?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Crazy Horse skrev: ons aug 18, 2021 3:23 pm Boken er da utsatt for andre gang - minst. Den ble først utsatt til 1. juni fordi forfatteren trengte tid til å skrive om etter GK beslutning 18.2.2021. Deretter ble utgivelsen utsatt til 23.8.2021, og nå 4.10.2021 ? Bakgrunnen er vel opplagt. Om rettsmedisinere nagler VK til åstedet med DNA match som i Kristin saken fra 1999, så vil en ny justismord bok være tidenes mageplask. Politiet har lagt en tungt lokk på denne saken når selv ikke media fanger opp noe. Det eneste vi vet er at statsadvokatene meddelte at det var etterforskningsmessige fremskritt allerede tidlig i juni. Jeg vil sterkt anta at dette er DNA. Enten at DNA fra Andersen ble funnet på/i begge jentene, eller match på VK. Politiet har fortsatt ikke avhørt verken JHA eller VK. Dette er tydeligvis noe de etter snart 6 måneder med etterforskning ikke har prioritert. Hva skjer ? Er det noe Sjødin og Jahr kjenner til ?
Har en meget stor magefølelse på at denne boka kommer ut, og at den vil rives ut av hyllene. Å få hele justismordet beskrevet fra A til Å, med halene plassert godt på hele griseflokken, den boken skal i alle fall jeg lese

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Crazy Horse skrev: ons aug 18, 2021 3:23 pm Om rettsmedisinere nagler VK til åstedet med DNA match som i Kristin saken fra 1999, så vil en ny justismord bok være tidenes mageplask.
Jeg tror ikke Jahr eller noen andre mister nattesøvnen over den muligheten. Det er altså VK som hele tiden har pushet på for å få DNA-analyser, og det ble gjort av gjenopptakelseskommisjonen uten spor etter VK. Det som nå testes er altså det materiale der det er minst forhåpning om et resultat, så det overveiende mest sannsynlige er at det ikke gir noe resultat, og det klart nest mest sannsynlige er noe spor etter den gjerningsmann vi vet var på åstedet.

12dd

Legg inn av 12dd »

seriemester2013 skrev: tor jul 22, 2021 1:18 am
Canucks skrev: man jul 19, 2021 8:19 am
rexenes skrev: søn jul 18, 2021 11:10 pm Trenger nok noen som har sterke meninger mot VK for å få fart på den ja..
Er vi alle Viggo må frifinnes her inne?
men synes bare det er rart han har klart å holde seg anonym i så mange år, han burde jo ikke være vanskelig å gjenkjenne
Han er gjenkjent og filmet. Ligger blant annet en video på YT hvor han "trakasseres" på ei burgersjappe i tønsberg.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Nåja. I Kristin J Johansen saken hadde de et hårstrå som ikke ga sikkert treff i 2001/02. De tok opp negleprøver i 2015 etter at DNA vitenskapen hadde tatt kvantesprang, og fikk 100 % match på vedkommende som var tiltalt, men frikjent, i 2002. Noe har de funnet. Det skjer noe i kulissene her, som VG skrev i sommer. Jeg gidder ikke å spekulere i hva. Om det etterforskningsmessige fremskritt var at de allerede i mai fant DNA i begge jentene tilhørende JHA, er det jo besynderlig at de ikke for lengst har tatt inn JHA til nye tøffe avhør. For det andre så var det ny referanseprøve fra VK de først stresset med å få inn rundt 1. juni. Jeg tror hva jeg tror. Da dette bare blir spekulasjoner, lar jeg troen ligge.

CrimsonKing

Legg inn av CrimsonKing »

Crazy Horse skrev: ons aug 18, 2021 3:23 pm Dette er tydeligvis noe de etter snart 6 måneder med etterforskning ikke har prioritert. Hva skjer ? Er det noe Sjødin og Jahr kjenner til ?

Jeg antar at politiet vil fullføre mye av etterforskningen før dem gjør nye avhør. Antagelig har de etterforsket ting som de ønsker å bruke til å sette fast JHA eller VK under nye avhør. Momenter som kanskje ikke var så aktuelle forrige gang politiet etterforsket saken - eller kanskje etterforsker de noe som var ukjent den gang, eller som man ikke visste ville ha betydning. De har jo brukt teknologi som ikke var tilgjengelig for tjue år siden. Ikke godt å vite. Men jeg tipper i hvert fall at det er noen eller minst en ledetråd de vil kartlegge bedre eller venter resultat fra, før de foretar nye avhør.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: ons aug 18, 2021 4:38 pm Nåja. I Kristin J Johansen saken hadde de et hårstrå som ikke ga sikkert treff i 2001/02. De tok opp negleprøver i 2015 etter at DNA vitenskapen hadde tatt kvantesprang, og fikk 100 % match på vedkommende som var tiltalt, men frikjent, i 2002. Noe har de funnet. Det skjer noe i kulissene her, som VG skrev i sommer. Jeg gidder ikke å spekulere i hva. Om det etterforskningsmessige fremskritt var at de allerede i mai fant DNA i begge jentene tilhørende JHA, er det jo besynderlig at de ikke for lengst har tatt inn JHA til nye tøffe avhør. For det andre så var det ny referanseprøve fra VK de først stresset med å få inn rundt 1. juni. Jeg tror hva jeg tror. Da dette bare blir spekulasjoner, lar jeg troen ligge.
Det er merkelig hvor mange ganger noe må gjentas før det sitter hos enkelte. Gjennopptakelseskommisjonen har utført nye DNA-tester. Det gjorde de for et par år siden, med ny teknologi. De fant ingenting. At politiet nå skal ha snublet over enda noen prøver og fått positive svar på disse er jo dermed lite sannsynlig.

Det er også verdt å merke seg at samtidig med at politiet sa at de hadde gjort framskritt så lot de Viggo slippe fri og sa at de ikke så på ham som en fare. Det hadde de neppe gjort hvis de satt med håndfaste bevis som plasserte ham på åstedet.

Så hvis de hadde nye DNA-bevis er sannsynligheten for at det var treff på JHA mye større.

Men jeg tror ikke de hadde fått svar på noen prøver allerede da. Jeg tror heller framskrittet de snakket om dreide seg om noe annet. Sannsynligvis at de nå hadde fått full oversikt over saken og dermed sett det vi som har fulgt saken i mange år har sett. Nemlig at JHAs forklaring ikke henger sammen i det hele tatt.

Det er jo slik at Andersen har fått beskjed om at nye avhør vil finne sted. Kristiansen har ennå ikke fått beskjed om at han skal inn til nye avhør.

Jeg kan godt tenke meg at politiet også har skaffet seg nye ekspertvurderinger av mobilsporet og hvis de av disse har fått samme konklusjon som de tidligere ekspertuttalelsene så er jo det en viktig avklaring for politiet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

oddvar_kjempebra skrev: tor aug 19, 2021 9:08 am

Så hvis de hadde nye DNA-bevis er sannsynligheten for at det var treff på JHA mye større.

Men jeg tror ikke de hadde fått svar på noen prøver allerede da. Jeg tror heller framskrittet de snakket om dreide seg om noe annet. Sannsynligvis at de nå hadde fått full oversikt over saken og dermed sett det vi som har fulgt saken i mange år har sett. Nemlig at JHAs forklaring ikke henger sammen i det hele tatt.

Det er jo slik at Andersen har fått beskjed om at nye avhør vil finne sted. Kristiansen har ennå ikke fått beskjed om at han skal inn til nye avhør.

Jeg kan godt tenke meg at politiet også har skaffet seg nye ekspertvurderinger av mobilsporet og hvis de av disse har fått samme konklusjon som de tidligere ekspertuttalelsene så er jo det en viktig avklaring for politiet.
Men det er vel slik at man NÅ skulle teste noen prøver som ikke var testet før?
Hva gjelder mobilsaken kan vel ikke noe testes på nytt, eventuelt bare at man inngir en sannsynlighet ut fra rapportene som ble lagd?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

return_of_drakkar skrev: tor aug 19, 2021 3:38 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor aug 19, 2021 9:08 am

Så hvis de hadde nye DNA-bevis er sannsynligheten for at det var treff på JHA mye større.

Men jeg tror ikke de hadde fått svar på noen prøver allerede da. Jeg tror heller framskrittet de snakket om dreide seg om noe annet. Sannsynligvis at de nå hadde fått full oversikt over saken og dermed sett det vi som har fulgt saken i mange år har sett. Nemlig at JHAs forklaring ikke henger sammen i det hele tatt.

Det er jo slik at Andersen har fått beskjed om at nye avhør vil finne sted. Kristiansen har ennå ikke fått beskjed om at han skal inn til nye avhør.

Jeg kan godt tenke meg at politiet også har skaffet seg nye ekspertvurderinger av mobilsporet og hvis de av disse har fått samme konklusjon som de tidligere ekspertuttalelsene så er jo det en viktig avklaring for politiet.
Men det er vel slik at man NÅ skulle teste noen prøver som ikke var testet før?
Hva gjelder mobilsaken kan vel ikke noe testes på nytt, eventuelt bare at man inngir en sannsynlighet ut fra rapportene som ble lagd?
Nei. Det var for to år siden at man testet prøver som ikke var testet før.
Hva de gjør nå er det ingen (utenfor politiet) som vet. Politiet har ikke sagt noe. Det du leser her er kun spekulasjoner om hva politiet driver med.

Ingenting kan testes på nytt i mobilsporet, men man har mer enn nok data fra den gangen til å kunne gi en god vurdering av dekningssituasjonen. Det har blitt laget mange rapporter. To fra den gangen og minst en for noen få år siden. I tillegg var det en intern ekspert i politiet som leste den siste rapporten og meldte fra internt om at det her kunne være snakk om et justismord (forutsetter da at bloggen til støtteapparatet til Kristiansen har rapportert dette riktig).

Jeg tenker derfor at det ikke er usannsynlig at politiet i Oslo satte i gang en ny vurdering av mobilsporet da de fikk saken i Mars.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

return_of_drakkar skrev: tor aug 19, 2021 3:38 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor aug 19, 2021 9:08 am

Så hvis de hadde nye DNA-bevis er sannsynligheten for at det var treff på JHA mye større.

Men jeg tror ikke de hadde fått svar på noen prøver allerede da. Jeg tror heller framskrittet de snakket om dreide seg om noe annet. Sannsynligvis at de nå hadde fått full oversikt over saken og dermed sett det vi som har fulgt saken i mange år har sett. Nemlig at JHAs forklaring ikke henger sammen i det hele tatt.

Det er jo slik at Andersen har fått beskjed om at nye avhør vil finne sted. Kristiansen har ennå ikke fått beskjed om at han skal inn til nye avhør.

Jeg kan godt tenke meg at politiet også har skaffet seg nye ekspertvurderinger av mobilsporet og hvis de av disse har fått samme konklusjon som de tidligere ekspertuttalelsene så er jo det en viktig avklaring for politiet.
Men det er vel slik at man NÅ skulle teste noen prøver som ikke var testet før?
Hva gjelder mobilsaken kan vel ikke noe testes på nytt, eventuelt bare at man inngir en sannsynlighet ut fra rapportene som ble lagd?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... heia-saken
De fleste prøvene ble undersøkt i 2000, men majoriteten av dem har aldri blitt undersøkt med ny og moderne teknologi.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Harduetforslag skrev: tor aug 19, 2021 4:08 pm
return_of_drakkar skrev: tor aug 19, 2021 3:38 pm
oddvar_kjempebra skrev: tor aug 19, 2021 9:08 am

Så hvis de hadde nye DNA-bevis er sannsynligheten for at det var treff på JHA mye større.

Men jeg tror ikke de hadde fått svar på noen prøver allerede da. Jeg tror heller framskrittet de snakket om dreide seg om noe annet. Sannsynligvis at de nå hadde fått full oversikt over saken og dermed sett det vi som har fulgt saken i mange år har sett. Nemlig at JHAs forklaring ikke henger sammen i det hele tatt.

Det er jo slik at Andersen har fått beskjed om at nye avhør vil finne sted. Kristiansen har ennå ikke fått beskjed om at han skal inn til nye avhør.

Jeg kan godt tenke meg at politiet også har skaffet seg nye ekspertvurderinger av mobilsporet og hvis de av disse har fått samme konklusjon som de tidligere ekspertuttalelsene så er jo det en viktig avklaring for politiet.
Men det er vel slik at man NÅ skulle teste noen prøver som ikke var testet før?
Hva gjelder mobilsaken kan vel ikke noe testes på nytt, eventuelt bare at man inngir en sannsynlighet ut fra rapportene som ble lagd?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... heia-saken
De fleste prøvene ble undersøkt i 2000, men majoriteten av dem har aldri blitt undersøkt med ny og moderne teknologi.
Det er helt riktig. De fleste prøvene har ikke blitt testet med ny teknologi.
Men noen av dem har det. Av gjennopptakelseskommisjonen for kort tid siden.
Og de valgte selvfølgelig de beste kandidatene.
Men fant altså ikke noe.

Og det var altså på oppfordring fra Kristiansen at de nye testene ble gjort. Og han ønsker så vidt jeg har forstått at alle prøvene skal testes.

Men om det er mulig vet jeg ikke. Dette er 20 år gamle prøver. Mange av dem er nok i en tilstand som gjør de vanskelige å teste på nytt.

Man skal huske på at Rettsmedisisk Institutt først rapporterte at prøvene var destruert. Men så ble de likevel funnet. Man kan derfor mistenke at de ikke er oppbevart slik de burde ha blitt.

MikkelTronsrud

Legg inn av MikkelTronsrud »

Crazy Horse skrev: ons aug 18, 2021 3:23 pm Boken er da utsatt for andre gang - minst. Den ble først utsatt til 1. juni fordi forfatteren trengte tid til å skrive om etter GK beslutning 18.2.2021. Deretter ble utgivelsen utsatt til 23.8.2021, og nå 4.10.2021 ? Bakgrunnen er vel opplagt. Om rettsmedisinere nagler VK til åstedet med DNA match som i Kristin saken fra 1999, så vil en ny justismord bok være tidenes mageplask. Politiet har lagt en tungt lokk på denne saken når selv ikke media fanger opp noe. Det eneste vi vet er at statsadvokatene meddelte at det var etterforskningsmessige fremskritt allerede tidlig i juni. Jeg vil sterkt anta at dette er DNA. Enten at DNA fra Andersen ble funnet på/i begge jentene, eller match på VK. Politiet har fortsatt ikke avhørt verken JHA eller VK. Dette er tydeligvis noe de etter snart 6 måneder med etterforskning ikke har prioritert. Hva skjer ? Er det noe Sjødin og Jahr kjenner til ?
Jeg har hatt mulighet til å få snakket litt med Jahr om boka og utsettelsene i det siste. Han er, forståelig nok, ikke veldig meddelsom om alle sider ved prosessen, men om jeg oppfatter ham rett så handler utsettelsene i hovedsak om helt normale problemstillinger som oppstår relativt hyppig ved bokutgivelser. Rett og slett at han i perioder har hatt litt mindre tid til å skrive. Jahr har en vanlig jobb og familie med små og voksne barn. Når jeg spør, svarer han at bokprosjektet tok mer tid å skrive enn han og forlaget forventet, og som mange her påpeker brukte han en del ekstra tid for å få med løpende hendelser, slik som gjenåpningen og reaksjonene på den.

Jahr sier at han har brukt mye tid på kildemateriale, faktasjekking og en del tid i det siste på å kontakte personer som han har spørsmål til og som han også mener at må få anledning til å se hva han skriver om dem, deriblant meg.

Jeg spurte faktisk også Jahr hva han tenkte om utgivelsestidspunktet dersom politiet f.eks. i september kommer med noe som de mener at knytter Viggo til ugjerningene. Jeg tok selvsagt ingen notater i samtalen, så jeg kan ikke sitere, men han svarte noe ala at det uansett er viktig å belyse saken og prosessen og at det han gjør i første rekke er å belyse saken. Han nevnte at de hadde samme problemstilling da han skrev boken om Birgitte Tengs. Da pågikk også etterforskning og nye DNA-analyser i saken, og han kunne ikke gjøre annet enn å forholde seg til det bevismaterialet som var tilgjengelig. Som kjent er Cold Case gruppa fortsatt ikke ferdige med den saken, mange år senere, men politiet uttaler at fetteren til Birgitte Tengs ikke er mistenkt. Men det kunne ikke Jahr forskuttere den gang han skrev den boken, og ut fra det han sier, virker det ikke som at han forskutterer politiets etterforskning i Baneheia-saken.

Svar på det siste spørsmålet "Er det noe Sjødin og Jahr kjenner til?", er nei. Det kan jeg avkrefte. Som man kan forvente er det normal dialog mellom forsvarer og politiet, men politiet har valgt å holde kortene tett til brystet når det gjelder hva de konkret etterforsker og hva de planlegger av etterforskningsskritt fremover. Bistandsadvokatenes nylige utbrudd i media, viser at politiet har lykkes i å holde lokk på etterforskningen mens den pågår. Noe jeg selv mener er veldig bra.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

B.O.B. skrev: fre aug 20, 2021 8:48 pm
rexenes skrev: fre aug 20, 2021 8:43 pm
B.O.B. skrev: fre aug 20, 2021 6:26 pm Da er vi i hvert fall enige om det, og jeg har ikke noe oppfølgingsspørsmål.
Jepp.
Dette gjør ham omtrent like skyldig i barnedrap som TH er skyldig i konedrap for å være hennes ektemann.
Æææh, nei sånn er det ikke. Viggo har en mengde bevis mot seg samt et levende vitne som bekrefter at han var medvirkende. Det er ikke noe slikt i det hele tatt i saken mot Tom Hagen. Det er ingen bevis overhodet, ei heller grunnlag for mistanke. Det eneste de har mot han er magefølelse.
Kan du legge fram den mengden av bevis som finnes mot Viggo?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Kanskje du kan kopiere artikkelen og legge det ut siden alt ligger bak en betalingsmur.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det er brudd på opphavsretten så det bør han ikke gjøre. Kun sitat av deler av teksten (med referanse) er tillatt.

Men så vidt jeg skjønte var det ikke mye spennende som kom fram. At politiet jobber med saken og derfor prøver å gå over mobiltrafikken og bevegelsene til mistenkte og vitner er jo ikke veldig overraskende.

Men politiet holder kortene tett inntil brystet.

Veryclever

Legg inn av Veryclever »

De burde jo sjekket opp mobilaktiviteten til de andre i Baneheia, hvilke basestasjoner de var koblet opp til.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jeg er rimelig sikker på at politiet sitter på nye DNA bevis. Bevis som enten nagler VK til saken, eller bevis som knytter JHA som enslig gjerningsmann sterkere til saken, F eks ved at de har funnet DNA fra JHA på begge jentene. Avhør har ikke politiet prioritert. At det skjer noe i kulissene her er jeg rimelig sikker på, men hva ? Jahr sin siste bok «Prosessen» ble utsatt til 1. juni etter beslutningen fra GK datert 18 02 2021. Så ny utsettelse til 23 08 2021, og nå 04 10 2021. Da boken høyst sannsynlig er et forsvarsskrift for at VK er uskyldig, vil det være tidenes mageplask om nye DNA analyser med moderne teknologi sier det motsatte.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Hvorfor skulle en enslig gjerningsmann komme på å involvere et annet menneske i sin ugjerning, i sin politiforklaring, hvis han handlet alene? Når har dette skjedd før i kriminalhistorien? "Æ voldog hu eina, men kameraden min voldtok ho andra. Og så drebde me dei saman." Ikke troverdig. Og hvordan kunne en gjerningsmann kontrollere to ofre? Ville ikke det ene ofre springe vekk? Det er mye tvil i denne saken. Men jeg mener skyld eller uskyld hviler hos hovedvitnet. Og han har sagt at Viggo Kristiansen deltok. Da tror jeg på det. Jeg har ingen grunn til noe annet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Oddesen skrev: ons sep 01, 2021 9:32 pm Hvorfor skulle en enslig gjerningsmann komme på å involvere et annet menneske i sin ugjerning, i sin politiforklaring, hvis han handlet alene?
For å få lavere straff, for å bli møtt med mindre fordømmelse. JHA oppnådde begge deler. Og det var altså ikke hans ide, det var politiet som tok det opp med han - noe som i seg selv er en politiskandale.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»