Baneheiadrapene

Svar
LeSorcier

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av LeSorcier »

Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Enig i viktigheten av alternative stemmer. De som står på for det de mener er rett, på tross av lumske blikk og latterliggjøring, er vi skyldig en takk.

Prinsippene bak rettsstaten er gode, enkelte av folkene som er satt til å forvalte dem burde havnet på isolat.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Jeg vil ikke være med på å hylle rettsstaten. Den har alt for mange skandaler i kjølevannet til det. Får bare håpe at den lærer av dem.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Det må jeg si er underlig. Hvilken bevis har overbevist deg fullstendig all den tid alt peker på at han ikke er skyldig og at han til og med har et solid alibi?

storpeder

Legg inn av storpeder »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Overbevisende. Men man kan jo bare undre seg over hvorfor så mange ikke klarer, eller ønsker, å innse det åpenbare.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Dessverre skyldes oppklaringen som rulles opp nå en tilfeldig sammensetning av beslutningsgruppen i gjenopptakelseskommisjonen, hvor 3 av 4 av de i deltidsstillinger i beslutningsgruppen gikk mot lederen og sekretariatet, som hele tiden har jobbet for et nytt avslag. Så rettsstaten fungerer nok heller dårlig. Poenget med opprettelsen av kommisjonen var å få utredet og gjenåpnet saker hvor det kunne være grunnlag for å tro at urett hadde skjedd, uten at domfelte skulle være avhengige av frivillig hjelp. Har ikke akkurat gått slik for seg, kommisjonen har i stedet agert som en motpart som søker å opprettholde tidligere gitte avslag. Og hadde flertallet bikket andre veien hadde nok mediene lagt lokk på saken.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

VivaLV skrev: ons nov 17, 2021 8:47 pm
Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Tja. Mange vil vel mene at rettsstaten burde gå i skammekroken. At det tok for lang tid og nesten tilfeldig at det ble 3-2 i siste møte i GK.
Justismordet av Viggo Kristiansen er selvfølgelig noe som den dømmende makt i Norge bør gå i skammekroken for. Men rettsstaten må også gis kreditt for retten til å anke en dom og få den omgjort. At uskyldig dømte får anledning til å renvaske seg, tjener rettsstaten Norge til ære. Polen er skrekkeksempelet på en kjøpt og betalt domsstol - uten kvittering og byttegaranti! Et slikt rettsvesen vil vi ikke ha. Og omgjøringen av Baneheia-dommen, som høyst trolig vil finne sted, hvis ikke avgjørende, nye DNA-bevis legges for dagen, er et godt eksempel på et velfungerende rettssystem.

Motviljen til å omgjøre Baneheia-drapsdommen ligger ikke i rettsvesenet. Den ligger, eller rettere sagt, lå - jeg tror det vil endre seg nå - hos nordmenn flest, som hadde slått seg til ro med at VK var gjerningsmannen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Men i motsetning til andre så bryr du deg om hva politi og påtalemyndighet kan bevise?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

guru skrev: ons nov 17, 2021 7:12 pm VG har fortsatt ikke skrevet noe om at andersen har endret forklaring. De prøver ikke engang å skjule agendaen sin.
VG ble jo igår klaget inn til pfu av Viggo Kristiansen etter at de har kommet med usanne påstander og spekulasjoner på søplet av en krimpodcast de har

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Du er også fullstendig overbevist om at jorda er flat, uavhengig av alt det det som har kommet fram som viser at jorda er rund?

storpeder

Legg inn av storpeder »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 9:03 pm
VivaLV skrev: ons nov 17, 2021 8:47 pm
Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Tja. Mange vil vel mene at rettsstaten burde gå i skammekroken. At det tok for lang tid og nesten tilfeldig at det ble 3-2 i siste møte i GK.
Justismordet av Viggo Kristiansen er selvfølgelig noe som den dømmende makt i Norge bør gå i skammekroken for. Men rettsstaten må også gis kreditt for retten til å anke en dom og få den omgjort. At uskyldig dømte får anledning til å renvaske seg, tjener rettsstaten Norge til ære. Polen er skrekkeksempelet på en kjøpt og betalt domsstol - uten kvittering og byttegaranti! Et slikt rettsvesen vil vi ikke ha. Og omgjøringen av Baneheia-dommen, som høyst trolig vil finne sted, hvis ikke avgjørende, nye DNA-bevis legges for dagen, er et godt eksempel på et velfungerende rettssystem.

Motviljen til å omgjøre Baneheia-drapsdommen ligger ikke i rettsvesenet. Den ligger, eller rettere sagt, lå - jeg tror det vil endre seg nå - hos nordmenn flest, som hadde slått seg til ro med at VK var gjerningsmannen.
Om du leser den nye boken til Bjørn Olav Jahr, så vil du se at motviljen også er innad i rettsstaten. Hva har egentlig politi og påtalemyndighet i Agder gjort i forbindelse med gjenopptakelsesbegjæringen? Hva med Den rettsmedisinske kommisjon? Og ikke minst gjenopptakelseskommisjonen selv, saksbehandlerne og lederen Siv Hallgren? Det er jo sjokkerende hvor langt de har vært villige til å gå for å forsøke å avslå den siste begjæringen.

Å kalle det et velfungerende rettssystem fordi man tilfeldigvis fikk inn noen med integritet i beslutningsgruppen, som gikk i mot tidligere avslag, i mot utrederne og sin egen leder, det blir å overdrive. Denne saken skulle selvsagt vært gjenåpnet av en enstemmig kommisjon, og det tilbake i 2010.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

storpeder skrev: ons nov 17, 2021 9:36 pm
Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 9:03 pm
VivaLV skrev: ons nov 17, 2021 8:47 pm
Å kalle det et velfungerende rettssystem fordi man tilfeldigvis fikk inn noen med integritet i beslutningsgruppen, som gikk i mot tidligere avslag, i mot utrederne og sin egen leder, det blir å overdrive. Denne saken skulle selvsagt vært gjenåpnet av en enstemmig kommisjon, og det tilbake i 2010.
Hun lederen for gjenopptagelseskommisjonen gir jeg ikke fem sure sild for.

Et motbydelig menneske, med en åpenbar agenda.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

storpeder skrev: ons nov 17, 2021 9:36 pm
Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 9:03 pm
VivaLV skrev: ons nov 17, 2021 8:47 pm

Tja. Mange vil vel mene at rettsstaten burde gå i skammekroken. At det tok for lang tid og nesten tilfeldig at det ble 3-2 i siste møte i GK.
Justismordet av Viggo Kristiansen er selvfølgelig noe som den dømmende makt i Norge bør gå i skammekroken for. Men rettsstaten må også gis kreditt for retten til å anke en dom og få den omgjort. At uskyldig dømte får anledning til å renvaske seg, tjener rettsstaten Norge til ære. Polen er skrekkeksempelet på en kjøpt og betalt domsstol - uten kvittering og byttegaranti! Et slikt rettsvesen vil vi ikke ha. Og omgjøringen av Baneheia-dommen, som høyst trolig vil finne sted, hvis ikke avgjørende, nye DNA-bevis legges for dagen, er et godt eksempel på et velfungerende rettssystem.

Motviljen til å omgjøre Baneheia-drapsdommen ligger ikke i rettsvesenet. Den ligger, eller rettere sagt, lå - jeg tror det vil endre seg nå - hos nordmenn flest, som hadde slått seg til ro med at VK var gjerningsmannen.
Om du leser den nye boken til Bjørn Olav Jahr, så vil du se at motviljen også er innad i rettsstaten. Hva har egentlig politi og påtalemyndighet i Agder gjort i forbindelse med gjenopptakelsesbegjæringen? Hva med Den rettsmedisinske kommisjon? Og ikke minst gjenopptakelseskommisjonen selv, saksbehandlerne og lederen Siv Hallgren? Det er jo sjokkerende hvor langt de har vært villige til å gå for å forsøke å avslå den siste begjæringen.

Å kalle det et velfungerende rettssystem fordi man tilfeldigvis fikk inn noen med integritet i beslutningsgruppen, som gikk i mot tidligere avslag, i mot utrederne og sin egen leder, det blir å overdrive. Denne saken skulle selvsagt vært gjenåpnet av en enstemmig kommisjon, og det tilbake i 2010.
Jo, du har helt rett. Jeg mener bare at vi lever i et land hvor engasjerte mennesker slår dommere! Vi lever i et retttsmfunn. Rettferdigheten vinner til slutt! Hvis VK hadde vært dømt i Kina eller USA hadde han vært død nå. Og hvis Norge var som Polen, ville en politiker bestemt at Viggo Kristiansen ikke fikk lov til å anke dommen. Så jeg fastholder at Baneheia-saken ikke rokker ved rettssamfunnet Norge. Rettssamfunnet Norge står fortsatt sterkt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

kytec skrev: ons nov 17, 2021 9:40 pm
storpeder skrev: ons nov 17, 2021 9:36 pm
Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 9:03 pm
Å kalle det et velfungerende rettssystem fordi man tilfeldigvis fikk inn noen med integritet i beslutningsgruppen, som gikk i mot tidligere avslag, i mot utrederne og sin egen leder, det blir å overdrive. Denne saken skulle selvsagt vært gjenåpnet av en enstemmig kommisjon, og det tilbake i 2010.
Hun lederen for gjenopptagelseskommisjonen gir jeg ikke fem sure sild for.

Et motbydelig menneske, med en åpenbar agenda.
Hva med 1 sur sild da? Eller et par råtne tomater?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Korgutt skrev: ons nov 17, 2021 9:49 pm
kytec skrev: ons nov 17, 2021 9:40 pm
storpeder skrev: ons nov 17, 2021 9:36 pm
Å kalle det et velfungerende rettssystem fordi man tilfeldigvis fikk inn noen med integritet i beslutningsgruppen, som gikk i mot tidligere avslag, i mot utrederne og sin egen leder, det blir å overdrive. Denne saken skulle selvsagt vært gjenåpnet av en enstemmig kommisjon, og det tilbake i 2010.
Hun lederen for gjenopptagelseskommisjonen gir jeg ikke fem sure sild for.

Et motbydelig menneske, med en åpenbar agenda.
Hva med 1 sur sild da? Eller et par råtne tomater?
Råtne tomater og egg er hun verdt.

12dd

Legg inn av 12dd »

storpeder skrev: ons nov 17, 2021 8:29 pm
12dd skrev: ons nov 17, 2021 8:22 pm
guru skrev: ons nov 17, 2021 7:12 pm VG har fortsatt ikke skrevet noe om at andersen har endret forklaring. De prøver ikke engang å skjule agendaen sin.
Visste ikke at vg hadde agenda i denne saken. Hva går det ut på ?
VG har alltid vært påtalevennlige i sin dekning. Men i det siste har det snudd til en dekning hvor man ikke tør mene noe som helst, men fremdeles hvor man tar alt fra politi og påtale som fasit, og uten å kritisere dem på noe vis. Ikke så rart siden VG har mange kilder i politiet.


Ok takk, dette var helt nytt for meg.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 9:46 pm

Jo, du har helt rett. Jeg mener bare at vi lever i et land hvor engasjerte mennesker slår dommere! Vi lever i et retttsmfunn. Rettferdigheten vinner til slutt!
Det er jo absurd, det har vært nye bevis i 10 år og rettsstaten har gjort alt i sin makt for å ikke gi VK en ny rettssak. Det er en skam og vi kan bare tenke oss hvor mange andre som sitter uskyldig i fengsel for at systemet er mer opptatt av å beskytte seg selv enn rettferdighet. De som ikke har et helt lag med folk som jobber gratis og satser sitt navn og rykte, er helt sjanseløs mot et system som er rigget mot dem.

Og nå skal det bli spennende å se om dette får noe konsekvenser, både for enkeltpersoner og for hvordan systemet er bygd opp. Om det ikke gjør det så fins det absolutt null grunn til å skryte av norsk rettsstat.

12dd

Legg inn av 12dd »

Merkelig at gjennopptagelseskommisjonen ikke ga han medhold tidligere. "Mobil og dna bevisene" eller fravær av bevis burde holdt i bøtter og spann. Hvilken andre beviser har påtale bortsett fra JHA og at han passet profilen?

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

GoingKronos skrev: ons nov 17, 2021 10:00 pm
Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 9:46 pm

Jo, du har helt rett. Jeg mener bare at vi lever i et land hvor engasjerte mennesker slår dommere! Vi lever i et retttsmfunn. Rettferdigheten vinner til slutt!
Det er jo absurd, det har vært nye bevis i 10 år og rettsstaten har gjort alt i sin makt for å ikke gi VK en ny rettssak. Det er en skam og vi kan bare tenke oss hvor mange andre som sitter uskyldig i fengsel for at systemet er mer opptatt av å beskytte seg selv enn rettferdighet. De som ikke har et helt lag med folk som jobber gratis og satser sitt navn og rykte, er helt sjanseløs mot et system som er rigget mot dem.

Og nå skal det bli spennende å se om dette får noe konsekvenser, både for enkeltpersoner og for hvordan systemet er bygd opp. Om det ikke gjør det så fins det absolutt null grunn til å skryte av norsk rettsstat.
Nei. Vi har lenge latt oss sjokkere av uskyldige mennesker på death-row i USA. Men samfunnets fordømmelse er også drepende. Viggo Kristiansen har i realiteten blitt drept av samfunnet. Og jeg er medskyldig.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Kul_Djevel skrev: ons nov 17, 2021 8:54 pm
LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Det må jeg si er underlig. Hvilken bevis har overbevist deg fullstendig all den tid alt peker på at han ikke er skyldig og at han til og med har et solid alibi?
Historikken hans. Han hadde tuklet med barn før Baneheia-saken, så klart VK har deltatt, sammen med JHA.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

12dd skrev: ons nov 17, 2021 10:04 pm Merkelig at gjennopptagelseskommisjonen ikke ga han medhold tidligere. "Mobil og dna bevisene" eller fravær av bevis burde holdt i bøtter og spann. Hvilken andre beviser har påtale bortsett fra JHA og at han passet profilen?
Allle og mange tenker jo fremdeles at det er umulig for en person å gjøre dette. Og skal det ha vært en person #2 må det ha vært VK.
Dog vil jeg uansett vente siden det vistnok er DNA som ikke er analysert før jeg også blir 100% sikker på at han er uskyldig.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

For hver time VG ikke oppdaterer med de siste nyhetene blir de 2/3 sakene de har på siden sin bare mer og mer komisk.
F.eks. har de jo denne saken fremdeles på startsiden:
"Drapet på Lena Sløgedal Paulsen (10) kan bli stående uløst dersom Viggo Kristiansen blir frikjent. – Det at man ikke kan bevise at Kristiansen begikk drapet, betyr ikke at man kan bevise at Andersen gjorde det, sier jusprofessor Alf Petter Høgberg."

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

oddvar_kjempebra skrev: ons nov 17, 2021 9:34 pm
LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Du er også fullstendig overbevist om at jorda er flat, uavhengig av alt det det som har kommet fram som viser at jorda er rund?
På ingen måte. For øvrig en utrolig dårlig sammenligning du kommer med der. VK hadde misbrukt mindreårige tidligere, og da er man i stand til å gjøre det igjen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 10:11 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons nov 17, 2021 9:34 pm
LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Du er også fullstendig overbevist om at jorda er flat, uavhengig av alt det det som har kommet fram som viser at jorda er rund?
På ingen måte. For øvrig en utrolig dårlig sammenligning du kommer med der. VK hadde misbrukt mindreårige tidligere, og da er man i stand til å gjøre det igjen.
Nå er dette snakk om drap, ikke bare mishandling. Kristiansen hadde ikke vært voldelig i noen sammenheng. De aller fleste overgripere dreper ikke de som de har mishandlet.

Sammenligningen var fin den. Evnen til å se bort i fra informasjon som opplyser saken og kun henge seg opp i noe som man «føler» er riktig.

Det er så mye informasjon nå som tyder på at Andersen var alene om dette. Men alt det ser du bort i fra fordi du «føler» at Kristiansen var med på dette.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den ons nov 17, 2021 10:18 pm, redigert 1 gang totalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 10:07 pm
Historikken hans. Han hadde tuklet med barn før Baneheia-saken, så klart VK har deltatt, sammen med JHA.
Da burde vi hatt tusentalls drap på barn om det var en sammenheng mellom seksuelle overgrep mot barn og drap.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

JHA igjen full av dårlige forklaringer som passer inn i hendelsesforløpet.

Fremdeles coachet av politiet?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Alle disse lekkasjene må jo komme fra politiet. Det tyder på at de forbereder Norge på at Kristiansen vil bli frikjent.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 10:05 pm Og jeg er medskyldig.
Det er selvsagt de personene som har hatt makt som har ansvaret, å pulverisere det ansvaret til å gjelde folk flest er heller ikke et godt tegn for en rettsstat.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

GoingKronos skrev: ons nov 17, 2021 10:18 pm
LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 10:07 pm
Historikken hans. Han hadde tuklet med barn før Baneheia-saken, så klart VK har deltatt, sammen med JHA.
Da burde vi hatt tusentalls drap på barn om det var en sammenheng mellom seksuelle overgrep mot barn og drap.
Det er selvsagt ikke sånn at alle som misbruker barn også begår drap, men i sjeldne tilfeller skjer det - som i Baneheia-saken, f.eks. At VK er skyldig er noe enhver som vet at to pluss to er fire for lengst har innsett. Selv om man kun har funnet DNA (på begge jentene) fra JHA, kan man ikke på noen måte sjekke VK ut av saken, og slå fast at han er uskyldig. Det er altfor mye som tyder på det motsatte.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Hør, hør!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»