Baneheiadrapene

Svar
storpeder

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av storpeder »

Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm Hadde denne saken vært så opplagt som majoriteten her mener, så er det merkelig at ikke statsadvokaten allerede nå innstiller på henleggelse.
Det kan de selvsagt ikke gjøre før etterforskningen er avsluttet. Sannsynligheten for at nye DNA-svar vil inneholde beviser mot VK er jo veldig nær 0, det vet de nok, men de kan jo ikke levere innstilling før man er ferdige med analysene.
Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm Når nye DNA analyser kommer som klistrer JHA også til den eldste jenta (med hele 27 markører) får pipa plutselig en annen lyd. De nye undersøkelsene - om det er rester av sædvæske - peker klart i retning av at JHA er en notorisk løyner.
Selv om mange her trodde at man i likhet med 2018 ikke ville få noen nye DNA-treff, så var vel de fleste også ganske klare på at HVIS man finner noe nytt, så vil det være fra JHA. Og det var det naturligvis også. At JHA er en notorisk løgner visste vel de fleste fra før av.
Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm Men er manglende DNA bevis (så langt) et utelukkelsesbevis i favør av VK ? Svaret er nei.
Det er ikke mulig å få til noen bedre utelukkelsesbevis enn det VK har i denne saken. De færreste som bodde i Kristiansand den gangen har et vanntett utelukkelsesbevis. Men vi har altså usedvanlig rikelig med beviser mot gjerningsmannen i denne saken, så hvorfor i det hele tatt fokusere på noen andre.
Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm Om VK var på åstedet, kunne rollene være snudd. Pådriveren og monsteret var ikke VK, men JHA.
Det er jo intet overhodet som tyder på at JHA og VK skal ha gjort dette sammen med JHA som pådriver og "hovedmann" og VK som "dilteren". Det har aldri vært snakk om noe sånt, og kommer heller aldri til å bli det.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Sånn generelt: Dropp fokuset på andre debattanters person, og idioterklæringer, så blir debatten mer saklig. /mod

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm De nye undersøkelsene - om det er rester av sædvæske - peker klart i retning av at JHA er en notorisk løyner. Men er manglende DNA bevis (så langt) et utelukkelsesbevis i favør av VK ? Svaret er nei. Forklaringen kan være så enkel som at VK ikke fikk eller ville få utløsning, eller ikke etterlot seg sæd, hudceller, kjønnshår, blod m.v.. Denne etterforskningen er ikke avsluttet. Om VK var på åstedet, kunne rollene være snudd. Pådriveren og monsteret var ikke VK, men JHA.
Hvor ble det av argumentet ditt om at JHA var en tafatt etterdilterer som kun gjorde det Viggo sa? Nå er han plutselig den aktive og aggressive. Pipa di har fått en ny lyd ja.

Benson

Legg inn av Benson »

rexenes skrev: tor nov 18, 2021 4:45 pm
Benson skrev: tor nov 18, 2021 11:58 am
rexenes skrev: tor nov 18, 2021 7:28 am Å diskutere tårer eller ikke tårer blir jo merkelig. Det kan man fake.
Tja. Altså Viggo er ein enkel sjel som har vært i retten tidligere. Da har han vel innrømmet ganske «fæle» ting og vist anger fake eller ikke fake. Tidligere historikk viser at han ikke er ein person til å benekte ting men heller innrømmer ting når han blir konfrontert med det. At han da i denne saken i 21 år blånekter å ha vert deltaker selv om han kunne fått sluppet ut av fengsel mykje tidligere synes eg er ein klar indikasjon på uskyld. Ka hadde han å tjene på å nekte forsatt? «Alle» trudde han var skyldig uansett og hvorfor har han alltid kjempa for å få analysert DNA fra åstedet om han har vert der? Er noke å reflektere over.
Jeg bare mener det blir helt uten verdi sammenlignet med det vi kjenner til av fakta som ikke kan synses hit eller dit.

Å hevde uskyld og ta de ekstra årene kan man gjøre for å bli ansett som uskyldig uavhengig av om han er det eller ikke. Han kan fake tårer der det trengs for å virke uskyldig. Av samme grunn. Og igjen uavhengig av skyld / uskyld. Det blir bare synsing.

Mobilbeviset kan man ikke synse med. Ikke dna heller. Selv om retten gjorde det - hinsides all fornuft..
Ok eg meiner heller ikkje at dette er eit bevis. Viggo er vel dømt pga indisier for de finnes ingen fakta for han er skyldig etter dna beviset er ugyldiggjort.. så synsing og indisier er jo endel av denne saken. Visst han sjølv veit han har vert der så ser eg bare ingen logisk grunn for å sitte 5 år ekstra i fengsel.

Han ble kun involvert i saken pga politiet sa til Andersen at vi tror du er et offer og Viggo var hovedmann. Hvor sannsynlig er det at ein barnemorder da vil bite på og «ofre» besteklmpisen for å redde seg selv? Eg vil påstå de er ganske stor sannsynlighet. Tror me egentlig er ganske enige.

At Viggo sin forklaring stemmer overens med bevisene(tlf) medan Andersen sin forklaring ikkje gjør det er nok ein indikasjon på hvem som snakker sant og lyver.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm Hadde denne saken vært så opplagt som majoriteten her mener, så er det merkelig at ikke statsadvokaten allerede nå innstiller på henleggelse. De er ikke ferdig med etterforskningen, og venter på nye DNA svar. DNA ble jo nærmest avskrevet av enkelte i sommer/høst. Det ble hevdet at alt av DNA var sendt til Sverige av GK så sent som i 2018, uten nye spor. Når nye DNA analyser kommer som klistrer JHA også til den eldste jenta (med hele 27 markører) får pipa plutselig en annen lyd. De nye undersøkelsene - om det er rester av sædvæske - peker klart i retning av at JHA er en notorisk løyner. Men er manglende DNA bevis (så langt) et utelukkelsesbevis i favør av VK ? Svaret er nei. Forklaringen kan være så enkel som at VK ikke fikk eller ville få utløsning, eller ikke etterlot seg sæd, hudceller, kjønnshår, blod m.v.. Denne etterforskningen er ikke avsluttet. Om VK var på åstedet, kunne rollene være snudd. Pådriveren og monsteret var ikke VK, men JHA. Politiet, ref VG i går, venter fortsatt på nye DNA analyser. Hva om de finner treff på VK med færre markører enn de nye treffene på JHA ? Da kommer det sikkert teorier om biologisk forurensning, eller at JHA ved en tilfeldighet har tatt med seg DNA fra VK opp i Baneheia. Det er vel allerede antydet av enkelte her inne. Kan man dømme noen på en forklaring og i mangel av tekniske bevis. Svaret er opplagt ja. Hva felte de fire i Orderudsaken ? Avdøde Lars Grønnerud fikk vel 19 års fengsel for medvirkning til overlagt drap fordi han A) var i selskapet lille julaften, B) erkjente at han leverte er våpen til Per Orderud 2 måneder før drapene. Erkjente uten at politiet satt på bevis for overleveringen, og C) han for forelsket eller betatt i Kristin. Det var vel det hele, men dømt ble han.
Det kan være uskyldig dømte i Orderudsaken.
Om man ikke finner DNA fra VK, så sitter man bare igjen med forklaringen til JHA som ikke fremstår spesielt troverdig. At man ennå ikke har konkludert kan bety at man ønsker å være grundig og sikre(så langt det er mulig) i sin sak. Noe denne saken etter min mening har manglet tidligere.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

En artikkel som sier noe om hvordan VK ser på den siste utviklingen i saken med mange medieoppslag.
https://www.tv2.no/a/14367578/

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Hvem er det som lekker som en sil i denne saken nå?

Kristiansen sier jo at han ikke liker det og jeg tviler på at støttegruppa hans da vil gå i mot ham.
Men det kan jo hende han spiller litt. For første gang i denne saken har han en upper-hand.

Politiet kan jo tenkes å benytte lekkasjer til å forberde de pårørende og folk flest om hva som kommer.

Men kan Holden og/eller hans støttegruppe tenkes å stå bak? Er det de som forbereder nasjonen på det sjokket som kommer? Ikke veldig sannsynlig, men jeg utelukker det ikke.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Korgutt skrev: fre nov 19, 2021 6:30 am En artikkel som sier noe om hvordan VK ser på den siste utviklingen i saken med mange medieoppslag.
https://www.tv2.no/a/14367578/
Man kan jo spekulere i hytt og pine om hvor lekkasjene kommer fra, det er mye man kan argumentere for både når det kommer til påtalemyndigheten og Viggo.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: fre nov 19, 2021 9:19 am Hvem er det som lekker som en sil i denne saken nå?

Kristiansen sier jo at han ikke liker det og jeg tviler på at støttegruppa hans da vil gå i mot ham.
Men det kan jo hende han spiller litt. For første gang i denne saken har han en upper-hand.

Politiet kan jo tenkes å benytte lekkasjer til å forberde de pårørende og folk flest om hva som kommer.

Men kan Holden og/eller hans støttegruppe tenkes å stå bak? Er det de som forbereder nasjonen på det sjokket som kommer? Ikke veldig sannsynlig, men jeg utelukker det ikke.
En annen mulighet er at dokumentene har "spredt seg" fra Sjødin til folk rundt ham, og videre til folk rundt dem igjen, noe som kan føre til noen har lekket uten at Sjødin vet det. Ser ikke at politiet har noe å tjene på å bevisst lekke, men det kan jo være en utro tjener i politiet også. Umulig å vite, og heller ikke så viktig.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

storpeder skrev: fre nov 19, 2021 10:34 am
En annen mulighet er at dokumentene har "spredt seg" fra Sjødin til folk rundt ham, og videre til folk rundt dem igjen, noe som kan føre til noen har lekket uten at Sjødin vet det. Ser ikke at politiet har noe å tjene på å bevisst lekke, men det kan jo være en utro tjener i politiet også. Umulig å vite, og heller ikke så viktig.
Det er nok flere som lekker. Er ganske så mange år hvor fokuset på Viggo har vært ensidig, hvor bare det å være positiv til gjenåpning av saken har vært problematisk, mange er blitt fremstilt som tullinger, når man sitter på ganske så vesentlig informasjon om Jan Helge så klør det nok i fingrene for å få det ut for å få et helt annet fokus på saken.

Finnes hypoteser for det meste. Er uenig i at påtalemyndigheten ikke har noe å tjene på å bevisst lekke, skulle det ut av det blå ende opp med frifinnelse av Viggo Kristiansen så kommer det til å skape en shitstorm av ganske så enorme proporsjoner, folk henger seg mer opp i sjokket enn informasjonen som foreligger og det kan fort bli grunnløs kritikk. Lekker man gradvis mer og mer om JHA så bygger man opp til det og fokuset endrer seg over til hva Jan Helge har gjort.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Harduetforslag skrev: fre nov 19, 2021 11:23 am
storpeder skrev: fre nov 19, 2021 10:34 am
En annen mulighet er at dokumentene har "spredt seg" fra Sjødin til folk rundt ham, og videre til folk rundt dem igjen, noe som kan føre til noen har lekket uten at Sjødin vet det. Ser ikke at politiet har noe å tjene på å bevisst lekke, men det kan jo være en utro tjener i politiet også. Umulig å vite, og heller ikke så viktig.
Det er nok flere som lekker. Er ganske så mange år hvor fokuset på Viggo har vært ensidig, hvor bare det å være positiv til gjenåpning av saken har vært problematisk, mange er blitt fremstilt som tullinger, når man sitter på ganske så vesentlig informasjon om Jan Helge så klør det nok i fingrene for å få det ut for å få et helt annet fokus på saken.

Finnes hypoteser for det meste. Er uenig i at påtalemyndigheten ikke har noe å tjene på å bevisst lekke, skulle det ut av det blå ende opp med frifinnelse av Viggo Kristiansen så kommer det til å skape en shitstorm av ganske så enorme proporsjoner, folk henger seg mer opp i sjokket enn informasjonen som foreligger og det kan fort bli grunnløs kritikk. Lekker man gradvis mer og mer om JHA så bygger man opp til det og fokuset endrer seg over til hva Jan Helge har gjort.
Bra innspill. Er nok de færreste som har fulgt debatter som blant annet denne tråden av hvermannsen, og de har null innsikt i saken, utenom tilfredstillelsen av at monsteret Viggo Kristiansen ble sperret inne for Baneheiadrapene. Der er det mange som vil gå på et sjokk om Viggo blir frifunnet og får erstatning for justismordet på han. Sånn sett er det smart om påtale lekker om JHA nå slik at dette senarioet ikke er helt bombe når det skjer.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Vi skal heller ikke glemme at VG var på plass når Jan Helge var inne til avhør.

Tipper at noen får litt fra påtalemyndigheten, mens andre får litt fra kretsen rundt Viggo.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Harduetforslag skrev: fre nov 19, 2021 11:23 am Er uenig i at påtalemyndigheten ikke har noe å tjene på å bevisst lekke, skulle det ut av det blå ende opp med frifinnelse av Viggo Kristiansen så kommer det til å skape en shitstorm av ganske så enorme proporsjoner, folk henger seg mer opp i sjokket enn informasjonen som foreligger og det kan fort bli grunnløs kritikk. Lekker man gradvis mer og mer om JHA så bygger man opp til det og fokuset endrer seg over til hva Jan Helge har gjort.
Joda, det kan selvsagt være del av en strategi om å forberede samfunnet. Mange muligheter, men man har vel for lenge siden passert grensa for hvor det neppe bør komme som noen overraskelse dersom konklusjonen blir frifinnelsespåstand, også før nyhetene denne uka. Så kritikk for å ikke tiltale VK, det har jeg vanskeligheter for å se at kunne komme, foruten kanskje fra de pårørendes advokater. Men klart, denne lekkasjen gjør muligheten for en slik kritikk mindre.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: fre nov 19, 2021 12:46 pm
Harduetforslag skrev: fre nov 19, 2021 11:23 am Er uenig i at påtalemyndigheten ikke har noe å tjene på å bevisst lekke, skulle det ut av det blå ende opp med frifinnelse av Viggo Kristiansen så kommer det til å skape en shitstorm av ganske så enorme proporsjoner, folk henger seg mer opp i sjokket enn informasjonen som foreligger og det kan fort bli grunnløs kritikk. Lekker man gradvis mer og mer om JHA så bygger man opp til det og fokuset endrer seg over til hva Jan Helge har gjort.
Joda, det kan selvsagt være del av en strategi om å forberede samfunnet. Mange muligheter, men man har vel for lenge siden passert grensa for hvor det neppe bør komme som noen overraskelse dersom konklusjonen blir frifinnelsespåstand, også før nyhetene denne uka.
Uenig. Før denne ukens nyheter om DNA-funn var mitt inntrykk at de fleste som ikke fulgte saken særlig nøye trodde at det ble en ny sak mot Kristiansen. Ikke minst de pårørende. Ja, selv etter denne nyheten så er det flere som tror det. Milli i VG f.eks. (som jo burde kjenne saken godt) mener at det er helt åpent.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: fre nov 19, 2021 1:07 pm Uenig. Før denne ukens nyheter om DNA-funn var mitt inntrykk at de fleste som ikke fulgte saken særlig nøye trodde at det ble en ny sak mot Kristiansen. Ikke minst de pårørende. Ja, selv etter denne nyheten så er det flere som tror det. Milli i VG f.eks. (som jo burde kjenne saken godt) mener at det er helt åpent.
Når en sak gjenåpnes, og det ikke har dukket opp noe nytt som peker mot VK, så kan det vanskelig være overraskende for noen om man, som ved nesten alle andre drapssaker som er blitt gjenåpnet i Norge (unntatt én, tror jeg), ender opp med å legge ned frifinnelsespåstand.

Det er jo riktig at mange i mediene har skapt et inntrykk av at det angivelig er "helt åpent", men selv om det skulle være at mange uten inngående kjennskap tenker det er 50/50, så burde jo verken det ene eller det andre være noen overraskelse. Men hva folk som ikke følger saken så veldig nøye tror, det aner jeg strengt tatt ikke, si gjerne hvor du har fått et inntrykk av at disse vil bli overrasket av noe annet enn ny tiltale.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: fre nov 19, 2021 1:16 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre nov 19, 2021 1:07 pm Uenig. Før denne ukens nyheter om DNA-funn var mitt inntrykk at de fleste som ikke fulgte saken særlig nøye trodde at det ble en ny sak mot Kristiansen. Ikke minst de pårørende. Ja, selv etter denne nyheten så er det flere som tror det. Milli i VG f.eks. (som jo burde kjenne saken godt) mener at det er helt åpent.
Når en sak gjenåpnes, og det ikke har dukket opp noe nytt som peker mot VK, så kan det vanskelig være overraskende for noen om man, som ved nesten alle andre drapssaker som er blitt gjenåpnet i Norge (unntatt én, tror jeg), ender opp med å legge ned frifinnelsespåstand.
Mitt inntrykk er at de fleste ikke vet at det ikke har dukket opp noe nytt og de vet ikke hvordan saken stod før ny etterforskning startet i vår. Man tror at saken ble tatt opp igjen pga av en teknikalitet men at Viggo vil bli dømt igjen. Jeg har pratet med mange som har den oppfattelsen. De blir like overrasket hver gang jeg sier at det går mot frifinnelse. Jo mindre folk vet om saken, jo mer tror de på at han blir dømt igjen.

De som har satt seg skikkelig inn i saken har jo hele tiden sett at det er en svak sak mot Viggo, men vi er jo i klart mindretall. Så for den jevne nordmann ville det vært en stor overraskelse hvis politiet gikk inn for frifinnelse.

Det er derfor jeg tror at politiet kan se det som lurt å lekke informasjon slik at befolkningen blir forberedt på det som kommer.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: fre nov 19, 2021 1:41 pm
Mitt inntrykk er at de fleste ikke vet at det ikke har dukket opp noe nytt og de vet ikke hvordan saken stod før ny etterforskning startet i vår. Man tror at saken ble tatt opp igjen pga av en teknikalitet men at Viggo vil bli dømt igjen. Jeg har pratet med mange som har den oppfattelsen. De blir like overrasket hver gang jeg sier at det går mot frifinnelse. Jo mindre folk vet om saken, jo mer tror de på at han blir dømt igjen.

De som har satt seg skikkelig inn i saken har jo hele tiden sett at det er en svak sak mot Viggo, men vi er jo i klart mindretall. Så for den jevne nordmann ville det vært en stor overraskelse hvis politiet gikk inn for frifinnelse.

Det er derfor jeg tror at politiet kan se det som lurt å lekke informasjon slik at befolkningen blir forberedt på det som kommer.
Mulig, men dette blir først og fremst spekulasjoner. Veldig overrasket tror jeg de fleste ikke blir. De som ikke er så veldig interessert i saken vil vel ikke være så engasjerte i dette uansett.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: fre nov 19, 2021 1:51 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre nov 19, 2021 1:41 pm
Mitt inntrykk er at de fleste ikke vet at det ikke har dukket opp noe nytt og de vet ikke hvordan saken stod før ny etterforskning startet i vår. Man tror at saken ble tatt opp igjen pga av en teknikalitet men at Viggo vil bli dømt igjen. Jeg har pratet med mange som har den oppfattelsen. De blir like overrasket hver gang jeg sier at det går mot frifinnelse. Jo mindre folk vet om saken, jo mer tror de på at han blir dømt igjen.

De som har satt seg skikkelig inn i saken har jo hele tiden sett at det er en svak sak mot Viggo, men vi er jo i klart mindretall. Så for den jevne nordmann ville det vært en stor overraskelse hvis politiet gikk inn for frifinnelse.

Det er derfor jeg tror at politiet kan se det som lurt å lekke informasjon slik at befolkningen blir forberedt på det som kommer.
Mulig, men dette blir først og fremst spekulasjoner. Veldig overrasket tror jeg de fleste ikke blir. De som ikke er så veldig interessert i saken vil vel ikke være så engasjerte i dette uansett.
Det er forskjell på å være veldig engasjert i saken og det å være informert om saken. Det ser man jo tydelig. Mitt inntrykk er at folk som husker saken fra 20 år tilbake har ganske sterke meninger om den når tema kommer opp uten å vite hva saken egentlig handler om og hva bevisene er.

CrimsonKing

Legg inn av CrimsonKing »

storpeder skrev: fre nov 19, 2021 1:51 pm Mulig, men dette blir først og fremst spekulasjoner. Veldig overrasket tror jeg de fleste ikke blir. De som ikke er så veldig interessert i saken vil vel ikke være så engasjerte i dette uansett.
Det folk flest husker fra denne saken er jo barnemorderen og monsteret Viggo. Han (og JHA) ble jo klistret på forsiden av avisene ganske så ofte etter arrestasjonene og under rettsakene. Dette berørte jo hele landet. I Kristiansand gikk det mange måneder hvor Baneheia var nærmest folketom. Jeg vil tro nesten samtlige av de som har fordypet seg i saken etter den kom opp i media igjen pga begjæring om gjenopptakelse har blitt overrasket over hvor tynn sak politiet faktisk hadde på Viggo. Jeg husker selv at jeg var i lynsjestemning og ønsket dødsstraff for disse to. De fortjente rett og slett ikke livets rett. Da var jeg riktignok 20 år yngre og mindre reflektert. Men det er jo liten tvil om at Viggo var ekstremt forhatt. Dette er bakteppet.

Så er det nok mange av disse som ble rystet av saken i 2000-2002, som ikke har engasjert seg i nyere dato, som vil bli overrasket dersom Viggo blir frikjent "litt ut av det blå".

storpeder

Legg inn av storpeder »

Dersom folk flest blir veldig overrasket vil vel det først og fremst være et tegn på at mediene ikke har gjort jobben sin, også etter gjenåpningen. Og det har de jo åpenbart ikke, burde ikke være vanskelig for dem å innse at det neppe blir ny dom, og å formidle dette med passende forbehold.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Som nevnt tidligere av mange, så er det der spenningen ligger. Hva skjer med rettssystemet etter nok et ytterst grovt justismord (det aller verste?). Hva skjer med GK etter denne skandalen av en prosess gjennom så mange år og så mange forsøk på å få hjelp. Hva skjer med RMI etter den skandaløse framleggingen av et SÅ FORBANNA VIKTIG bevis? Og mediene… herregud.

Hadde jeg vært diktator hadde jeg også krevd at dommeren i rettsaker som dette skal klare å se at her er det veldig avgjørende beviser som helt klart ikke har blitt tygget godt nok gjennom. Og at de da skal kreve en stopp i saken fram til ting blir klarlagt. Ikke haste seg gjennom som det virket som her. Lar mobilbeviset henge i lufta etter «jeg har tatt inn spansk tv på min antenne som ikke skal klare det».

Husker jeg kranglet med en kollega om saken mens den pågikk. Han mente VK ikke fortjente å ha advokat. Jeg mente det var ekstremt viktig at han hadde en så god advokat at man var sikker på at ikke feil mann ble buret inne på livstid. Han fikk i grunn viljen sin mer enn meg..

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

rexenes skrev: fre nov 19, 2021 5:17 pm Som nevnt tidligere av mange, så er det der spenningen ligger. Hva skjer med rettssystemet etter nok et ytterst grovt justismord (det aller verste?). Hva skjer med GK etter denne skandalen av en prosess gjennom så mange år og så mange forsøk på å få hjelp. Hva skjer med RMI etter den skandaløse framleggingen av et SÅ FORBANNA VIKTIG bevis? Og mediene… herregud.

Hadde jeg vært diktator hadde jeg også krevd at dommeren i rettsaker som dette skal klare å se at her er det veldig avgjørende beviser som helt klart ikke har blitt tygget godt nok gjennom. Og at de da skal kreve en stopp i saken fram til ting blir klarlagt. Ikke haste seg gjennom som det virket som her. Lar mobilbeviset henge i lufta etter «jeg har tatt inn spansk tv på min antenne som ikke skal klare det».

Husker jeg kranglet med en kollega om saken mens den pågikk. Han mente VK ikke fortjente å ha advokat. Jeg mente det var ekstremt viktig at han hadde en så god advokat at man var sikker på at ikke feil mann ble buret inne på livstid. Han fikk i grunn viljen sin mer enn meg..
Tipper det skjer lite/ingenting.
Hvor mange ganger har man f.eks. hatt krise med stortingsrepresentanter som har karret til seg goder. Så skjer det gang på gang på gang....

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: fre nov 19, 2021 2:28 pm Dersom folk flest blir veldig overrasket vil vel det først og fremst være et tegn på at mediene ikke har gjort jobben sin, også etter gjenåpningen.
Det er det jo ikke vanskelig å være enig i. Og dermed er ikke folk informert og vil bli overrasket.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Jeg har hørt litt på podcaster bygd på "kriminalkrøniken".
Her er en om Baneheia-drapene bygd på politiets tekster (Arne Pedersen og Magne Storaker).
Det er jo interessant, og det er også lyd fra nyhetene om saken den gangen.

https://podtail.com/no/podcast/kriminal ... -baneheia/

De har her også nå flere andre podcaster om saken, de har jeg ikke hørt på ennå.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

return_of_drakkar skrev: søn nov 21, 2021 11:28 am Jeg har hørt litt på podcaster bygd på "kriminalkrøniken".
Her er en om Baneheia-drapene bygd på politiets tekster (Arne Pedersen og Magne Storaker).
Det er jo interessant, og det er også lyd fra nyhetene om saken den gangen.
Det er ikke videre interessant, for det tar jo ikke opp noe av det vi nå vet om saken - som gjør det til et opplagt justismord. Men det er jo et tidsbilde av forhåndsdømming som var i media og usannhetene fra politiet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

return_of_drakkar skrev: søn nov 21, 2021 11:28 am Jeg har hørt litt på podcaster bygd på "kriminalkrøniken".
Her er en om Baneheia-drapene bygd på politiets tekster (Arne Pedersen og Magne Storaker).
Det er jo interessant, og det er også lyd fra nyhetene om saken den gangen.

https://podtail.com/no/podcast/kriminal ... -baneheia/

De har her også nå flere andre podcaster om saken, de har jeg ikke hørt på ennå.
Interessant fordi politiet er så på glattisen mener du? For den er jo helt uinteressant hvis man ønsker fakta om saken.

Litt som å i dag diskutere hvem havfruen på Maskorama kan være.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

https://www.tv2.no/nyheter/14372363/

Blir helt matt.

Bente Mevåg har gjort en hinsides svak jobb i denne saken. Det må det være lov å si.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Zanick skrev: søn nov 21, 2021 9:04 pm https://www.tv2.no/nyheter/14372363/

Blir helt matt.

Bente Mevåg har gjort en hinsides svak jobb i denne saken. Det må det være lov å si.
Når en i tillegg tar med den feilaktige forklaringen om den opprinnelige DNA analysen fra Spania, så begynner det å lukte stygt.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Haha, tidenes ekkokammer. ProViggo-moderatorene har virkelig gjort en god jobb. Gratulerer med tidenes mest ræva forumtråd.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Zanick skrev: søn nov 21, 2021 9:04 pm https://www.tv2.no/nyheter/14372363/

Blir helt matt.

Bente Mevåg har gjort en hinsides svak jobb i denne saken. Det må det være lov å si.
-Nå kan TV 2 fortelle historien om hvordan DNA-prøvene som har gitt politiet nye svar, fort kunne vært ute av saken for lenge siden.

Mulig dette er nytt for TV2s journalister, men dette har vært kjent lenge. Viser igjen hvor dårlig og ensidig dekningen har vært.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»