Baneheiadrapene

Svar
LeSorcier

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av LeSorcier »

Benson skrev: tor nov 18, 2021 12:02 am
LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 10:07 pm
Kul_Djevel skrev: ons nov 17, 2021 8:54 pm

Det må jeg si er underlig. Hvilken bevis har overbevist deg fullstendig all den tid alt peker på at han ikke er skyldig og at han til og med har et solid alibi?
Historikken hans. Han hadde tuklet med barn før Baneheia-saken, så klart VK har deltatt, sammen med JHA.
gråt vel av anger i rettsaken.
Krokodilletårer kalles dette. Han angrer nok ikke ett sekund på handlinger som har gitt han en form for nytelse, selv om disse motbydelige handlingene kan ha ødelagt et annet menneske for resten av livet. VK likte også å plage barn generelt, så her snakker vi om en psykisk syk mann.

Tiltalte som presser frem tårer under rettsaken, i et desperat forsøk på å vinne sympati, er ikke akkurat et sjeldent fenomen. Dette forekommer svært ofte.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Harduetforslag skrev: tor nov 18, 2021 12:22 am Det er jo smått komisk at han introduserer at han må ha hatt blackout hvis de tekniske bevisene stemmer, hvilke andre blackouts har han tilfeldigvis hatt den dagen. Gjør det ikke akkurat enkelt for påtalemyndigheten å basere seg på noe vitnemål fra JHA for å kjøre ny sak mot VK, så hvis det ikke plutselig dukker opp ny tekniske bevis mot VK så er det jo svært usannsynlig at det blir noen ny runde i retten.


Jeg synes det høres veldig spesielt ut at Andersen- som vel i over 20 år har hevdet at han satt på en stein med ryggen til mens Kristiansen forgrep seg på den ene jenta- plutselig lanserer teorien om en "blackout" (!)

Går det virkelig an å glemme en slik handling? Og så 21 år senere- går det opp for deg at du ikke satt på den steinen likevel: men muligens forgrep deg på den eldste jenta selv?

Nei som jeg skrev i et lengre innlegg på VGD tidligere i år- så var jeg også av de mange som trodde Viggo Kristiansen var medskyldig i denne saken her- dog har jeg alltid syntes det har vært litt rart at barnemorder Andersens forklaring er det som for fullt brakte Viggo Kristiansen inn bak murene!

Men med alt som har kommet opp det siste året- så heller også jeg klart i mot at Kristiansen er uskyldig!
Føles fortsatt veldig rart å si noe sånt etter alle disse årene- men det er påfallende at der ikke er funnet noen spor av ham på åstedet- spesielt mtp hvor aktiv han angivelig var der oppe!

Benson

Legg inn av Benson »

LeSorcier skrev: tor nov 18, 2021 12:40 am
Benson skrev: tor nov 18, 2021 12:02 am
LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 10:07 pm

Historikken hans. Han hadde tuklet med barn før Baneheia-saken, så klart VK har deltatt, sammen med JHA.
gråt vel av anger i rettsaken.
Krokodilletårer kalles dette. Han angrer nok ikke ett sekund på handlinger som har gitt han en form for nytelse, selv om disse motbydelige handlingene kan ha ødelagt et annet menneske for resten av livet. VK likte også å plage barn generelt, så her snakker vi om en psykisk syk mann.

Tiltalte som presser frem tårer under rettsaken, i et desperat forsøk på å vinne sympati, er ikke akkurat et sjeldent fenomen. Dette forekommer svært ofte.
Men hvorfor gråt han ikke en tåre i Baneheia saken da? Sku tru han hadde trengt litt sympati der også?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Hvor er bob nå?

ble veldig stille fra han

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Benson skrev: tor nov 18, 2021 1:47 am
LeSorcier skrev: tor nov 18, 2021 12:40 am
Benson skrev: tor nov 18, 2021 12:02 am

gråt vel av anger i rettsaken.
Krokodilletårer kalles dette. Han angrer nok ikke ett sekund på handlinger som har gitt han en form for nytelse, selv om disse motbydelige handlingene kan ha ødelagt et annet menneske for resten av livet. VK likte også å plage barn generelt, så her snakker vi om en psykisk syk mann.

Tiltalte som presser frem tårer under rettsaken, i et desperat forsøk på å vinne sympati, er ikke akkurat et sjeldent fenomen. Dette forekommer svært ofte.
Men hvorfor gråt han ikke en tåre i Baneheia saken da? Sku tru han hadde trengt litt sympati der også?
Det var selvfølgelig et skuespill han drev med, i håp om å lure dommerne. Han tenkte nok at ved å vise følelser vedrørende den første overgrepssaken, ville han samtidig vise at han ikke kunne finne på å gjøre noe lignende/verre igjen (ref: Baneheia-saken).

Det er mye rart innen rettsvesenet, men norske dommere er heldigvis ikke så inkompetente, og krokodilletårene kunne ikke hindre VK i å bli dømt til lovens strengeste straff.

guru

Legg inn av guru »

Big George skrev: ons nov 17, 2021 11:04 pm Kontaminering er et ord som går igjen i alle profilerte drapssaker i tidsrommet 1990-2010.
Det betyr kort sagt at noen har borti offeret og vanskeliggjort DNA letingen.
En lensmann eller en som bar liket til obduksjon eller en annen.
I denne saken ser det ut til at Andersens kumpanjong har vært heldig og at det bare er Andersens fullstendige DNA
og kun delvis DNA på kumpanjongen. Sånn er tilfeldighetene.
Etterhvert begynner det nå å florere av Andersens DNA på åstedet og på begge ofrene, selv om han nekter for å ha forgrepet seg på den ene jenta. Samtidig har den som skal være den aktive parten, Viggo Kristiansen, ikke lagt igjen et eneste teknisk spor. Forklaringen til JHA er så hinsides at det er på grensen til å bli en komedie, og sannsynligheten for at dette stemmer er 0%. Å begynne å blande inn kontaminering i dette blir så useriøst at det ikke fortjener å kommenteres engang.

JHA satt, etter eget utsagn, på en stein med ryggen til når VK forgrep seg på den ene jenta. Når han nå blir forelagt bevisene, endrer han forklaring til at han har hatt "blackout", og ikke husker det. Her snakker vi altså om en kynisk morder som husker nærmest hvert eneste skritt han tok den dagen, og hver eneste handling, men akkurat dette øyeblikket husker han plutselig ikke. Bevisene forteller en helt annen historie, og det lille som var igjen av JHAs troverdignet, om det i det hele tatt var noe igjen, er iallefall nå fullstendig visket bort.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

LeSorcier skrev: tor nov 18, 2021 4:00 am
Benson skrev: tor nov 18, 2021 1:47 am
LeSorcier skrev: tor nov 18, 2021 12:40 am

Krokodilletårer kalles dette. Han angrer nok ikke ett sekund på handlinger som har gitt han en form for nytelse, selv om disse motbydelige handlingene kan ha ødelagt et annet menneske for resten av livet. VK likte også å plage barn generelt, så her snakker vi om en psykisk syk mann.

Tiltalte som presser frem tårer under rettsaken, i et desperat forsøk på å vinne sympati, er ikke akkurat et sjeldent fenomen. Dette forekommer svært ofte.
Men hvorfor gråt han ikke en tåre i Baneheia saken da? Sku tru han hadde trengt litt sympati der også?
Det var selvfølgelig et skuespill han drev med, i håp om å lure dommerne. Han tenkte nok at ved å vise følelser vedrørende den første overgrepssaken, ville han samtidig vise at han ikke kunne finne på å gjøre noe lignende/verre igjen (ref: Baneheia-saken).

Det er mye rart innen rettsvesenet, men norske dommere er heldigvis ikke så inkompetente, og krokodilletårene kunne ikke hindre VK i å bli dømt til lovens strengeste straff.
«Selvfølgelig» er et ord man ikke bør bruke når man snakker om ting som er så usikre som andre menneskers indre liv.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Å diskutere tårer eller ikke tårer blir jo merkelig. Det kan man fake.

Harde fakta:
- Viggos mobil beviser at han ikke kan ha vært i Baneheia på drapstidspunktet.
- Han har alibi i sin mor som hørte han var hjemme.
- Ingen har sett ham i Baneheia i aktuelt tidspunkt.
- Det finnes absolutt ingen tekniske spor etter ham, mens det nå florerer av DNA fra JHA.

Viggo var moduskandidat, som mange andre var det. Fetteren til Birgitte Tengs var også moduskandidat i den saken. Det betyr likevel ikke at de må ha vært med på det. Ingenting tyder på det.

Det er interessant med litt motstemmer, men ikke typen Bob og Objektivtsett driver med. Gir blanke i alle beviser og gjentar i det uendelige at Viggo var en pedo som helt klart sto bak - samme hva bevisene sier. Det er bare scroll-forbi-trolling.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Jeg har også stor respekt for disse menneskene, for her har de fulgt fakta og ikke latt følelsene lede an - noe de fleste av oss er skyldige i i denne saken, meg selv inkludert. Men jeg vil bare si at en frikjenning hverken bør resultere i en hyllest av rettsstaten som åpenbart har gjort stort sett alt den kan for å unngå akkurat denne oppvasken/rettferdigheten, eller en generell hyllest av "motstemmer". Vaksinemotstandere er et utmerket eksempel, hvis det er tuftet på fakta/fornuft så er det selvfølgelig viktig, man må stille de rette spørsmålene og kreve gode svar. Er "motstemmene" derimot basert på følelser, uvitenhet, fordommer o.l. slik det f.eks ofte er mot vaksiner er det både meningsløst og verdiløst, og det er viktig å skille dette. I den aktuelle saken har man mennesker som har latt seg lede av netopp sannsynlighet, fakta og sannhet, evnet å både jobbe seg gjennom dette og stå i stormen skapt av alle følelsene innvolvert. Det er rett og slett mektig imponerende, mens "ukritiske motstemmer" minner mer om visse debattanter her inne som står steilt på at opprinnelig avgjørelse var riktig kun basert på fordommer/forutinntatthet og bevis/nye bevis er helt uinteressant. Viktig distinksjon :)

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

rexenes skrev: tor nov 18, 2021 7:28 am Å diskutere tårer eller ikke tårer blir jo merkelig. Det kan man fake.

Harde fakta:
- Viggos mobil beviser at han ikke kan ha vært i Baneheia på drapstidspunktet.
- Han har alibi i sin mor som hørte han var hjemme.
- Ingen har sett ham i Baneheia i aktuelt tidspunkt.
- Det finnes absolutt ingen tekniske spor etter ham, mens det nå florerer av DNA fra JHA.

Viggo var moduskandidat, som mange andre var det. Fetteren til Birgitte Tengs var også moduskandidat i den saken. Det betyr likevel ikke at de må ha vært med på det. Ingenting tyder på det.

Det er interessant med litt motstemmer, men ikke typen Bob og Objektivtsett driver med. Gir blanke i alle beviser og gjentar i det uendelige at Viggo var en pedo som helt klart sto bak - samme hva bevisene sier. Det er bare scroll-forbi-trolling.
Helt enig.

Motstemmer er både viktig og interessant. Det var faktisk vært noen fornuftige motstemmer på VGD.

Men motstemmer uten noen argumenter, annet enn sine indre følelser og "fordi"...vel, det er barnehagenivå...og scroll-forbi.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Kommentar i Dagsavisen, litt om den nye boken til Jahr samt om sakens utvikling:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... o_lftwpJPk

Så får vi se når/om de større mediene klarer å gi slipp på troen på ny dom mot VK og heller retter fokuset der det bør rettes, mot JHA.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

storpeder skrev: tor nov 18, 2021 9:24 am Kommentar i Dagsavisen, litt om den nye boken til Jahr samt om sakens utvikling:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... o_lftwpJPk

Så får vi se når/om de større mediene klarer å gi slipp på troen på ny dom mot VK og heller retter fokuset der det bør rettes, mot JHA.
Prøvde meg på en epost for å se om maset mitt om gjenopptakelseskommisjonen får gehør, fungerte dårlig med Milli.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Harduetforslag skrev: tor nov 18, 2021 10:51 am
storpeder skrev: tor nov 18, 2021 9:24 am Kommentar i Dagsavisen, litt om den nye boken til Jahr samt om sakens utvikling:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... o_lftwpJPk

Så får vi se når/om de større mediene klarer å gi slipp på troen på ny dom mot VK og heller retter fokuset der det bør rettes, mot JHA.
Prøvde meg på en epost for å se om maset mitt om gjenopptakelseskommisjonen får gehør, fungerte dårlig med Milli.
Milli har jo vist seg å være en tosk, den ene idiotiske kommentaren etter den andre i forbindelse med denne saken.

Jeg sendte en e-post til Krimpodden om litt av samme problemstilling etter gjenåpningen (GK og mindretallets argumentasjon var vel hovedfokuset), og svaret fra Thømt-Ruud (han svarte i det minste) fikk meg til å tenke at han åpenbart skjønte problemstillingen, men at dette var noe de ganske enkelt ikke ville skrive/si noe om, hvorpå jeg antydet at jeg håper de i det minste gjør det når det er "trygt", når saken er avsluttet, _dersom_ VK frifnnes. Jeg konfronterte ham også med denne artikkelen, hvor hans uttalelser den gang ikke ser ut til å gjelde for VGs krimgruppe sitt arbeid i dag:
https://journalisten.no/glasurjournalis ... lde/226031
Både Thømt Ruud og Solheim mener nyhetene skal underholde, men førstnevnte er mer innstilt på at journalistikken samtidig skal ha som mål å gå makten etter i sømmene.
Dette svarte han ikke på.

Kanskje Dagsavisen tar ballen, virker å være det mest fornuftige mediet foreløpig. Kan ev. også prøve med Aftenbladet.

Ellers ny podcast-episode (kommer kanskje flere, siden det står del 1) med intervju med Jahr om den nye boken:


GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

I dag så er det lansering av boken til Jahr på Stopp Pressen Scene i Asker klokken 16.00 - så om noen er i området så er det mulig å dra dit. Jeg vet ikke om det er noe streaming, håper det siden det vil være interessant å høre hva som blir sagt med tanke på den siste utviklingen i saken.

storpeder

Legg inn av storpeder »

GoingKronos skrev: tor nov 18, 2021 11:23 am I dag så er det lansering av boken til Jahr på Stopp Pressen Scene i Asker klokken 16.00 - så om noen er i området så er det mulig å dra dit. Jeg vet ikke om det er noe streaming, håper det siden det vil være interessant å høre hva som blir sagt med tanke på den siste utviklingen i saken.
Det var ikke planlagt noe streaming eller opptak i følge hva jeg har lest på fb, så får vi håpe de likevel får til noe eller at noen i salen tar frem mobilen og filmer og legger ut, eller noe sånt. For opplagt interessant for mange. I mellomtiden får podcast-episoden jeg nevnte ovenfor duge, vil vel gå i de samme tingene.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Funkhouser skrev: tor nov 18, 2021 7:43 am Jeg har også stor respekt for disse menneskene, for her har de fulgt fakta og ikke latt følelsene lede an - noe de fleste av oss er skyldige i i denne saken, meg selv inkludert.
"Kan ikke bare Viggo Kristiansen innrømme det da?" har jeg også sagt og tenkt opp i gjennom- sikkert i likhet med hundretusenvis/ millioner av nordmenn? Og nå er jeg blant de mange tusen (?) som helt, eller nesten har snudd tvert om!
Er nok en av disse jeg omtaler som "nesten"- og med det mener jeg at jeg egentlig har snudd- men at det er forferdelig rart å omstille seg til å for fullt omtale Viggo Kristiansen som uskyldig- etter alle disse årene!

Derimot har jeg hele tiden forsvart hans mulighet til å be om gjenopptagelse av straffesaken- noe som jo har skjedd en hel del ganger- og hvor mantraet blant folk flest her nede i sør disse gangene har vært "Kan han ikke la være? Tenk så tungt for de etterlatte!"

Etterhvert endret det seg også til "Nå har han prøvd så mange ganger- nå må familiene snart få fred!"

Og bare så det er sagt: klart at det er tungt for de etterlatte! Men som jeg også har sagt i diskusjon med folk her nede: "Hva hvis mannen Virkelig er uskyldig? Skal han fortsette å sitte i forvaring på ubestemt tid for noe han ikke har gjort fordi familiene skal få fred?"

Ble vel ytret ønske fra noen om en begrensning på antall begjæringer om gjenopptak- husker ikke om det gjaldt denne saken eller noen annen sak- men det blir jo bare helt håpløst- spesielt mtp nye/forbedrede analysemetoder som er spesielt for denne saken her!

Tenk om Viggo Kristiansen ved forrige mislykkede begjæring om gjenopptak hadde brukt opp sin kvote med begjæringer (!)

Benson

Legg inn av Benson »

rexenes skrev: tor nov 18, 2021 7:28 am Å diskutere tårer eller ikke tårer blir jo merkelig. Det kan man fake.
Tja. Altså Viggo er ein enkel sjel som har vært i retten tidligere. Da har han vel innrømmet ganske «fæle» ting og vist anger fake eller ikke fake. Tidligere historikk viser at han ikke er ein person til å benekte ting men heller innrømmer ting når han blir konfrontert med det. At han da i denne saken i 21 år blånekter å ha vert deltaker selv om han kunne fått sluppet ut av fengsel mykje tidligere synes eg er ein klar indikasjon på uskyld. Ka hadde han å tjene på å nekte forsatt? «Alle» trudde han var skyldig uansett og hvorfor har han alltid kjempa for å få analysert DNA fra åstedet om han har vert der? Er noke å reflektere over.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

B.O.B. skrev: ons nov 17, 2021 10:47 pm
VivaLV skrev: ons nov 17, 2021 10:11 pm For hver time VG ikke oppdaterer med de siste nyhetene blir de 2/3 sakene de har på siden sin bare mer og mer komisk.
F.eks. har de jo denne saken fremdeles på startsiden:
"Drapet på Lena Sløgedal Paulsen (10) kan bli stående uløst dersom Viggo Kristiansen blir frikjent. – Det at man ikke kan bevise at Kristiansen begikk drapet, betyr ikke at man kan bevise at Andersen gjorde det, sier jusprofessor Alf Petter Høgberg."
Det som er komisk er at alle dere pro-Viggoer ikke skjønner forskjellen på at han er uskyldig, og eventuelt at de ikke har bevis for delaktighet.
Du gir deg ikke, minner meg litt om trump nekter å innse at du har tatt feil..

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

storpeder skrev: tor nov 18, 2021 11:08 am
Ellers ny podcast-episode (kommer kanskje flere, siden det står del 1) med intervju med Jahr om den nye boken:

Meget god og interessant podcast.

Det jeg tar med fra den er for det første at Jahr sier at boken hans rett og slett ikke er blitt mottatt (på spørsmål om hvordan mottakelse den har fått) og at dette var første gangen han fikk mulighet til å prate om boken. Jeg har utrolig vanskelig for å godta at et samlet medie-Norge har valgt å tie i hjel boken, jeg kunne forstått at noen redaksjoner hadde valgt å ikke ha om den - men når det gjelder samtlige redaksjoner så er det noe som stinker forferdelig. Det positive er jo at utviklingen i saken gjør jo det vanskeligere og vanskeligere å ignorere boken.

Interessant også det Jahr sier om de nye DNA-bevisene, at det blant annet er fra klær fra ofrene som VKs forsvarer Klomsæt allerede før den første gjenopptakelsessøknaden ba om skulle analyseres på nytt som fikk den følgen av at han ble anmeldt til advokatforeningen for å plage de etterlatte. Om det er analyser av dette som nå har gitt resultat så er det en voldsom oppreisning for han og forteller grundig hvordan systemet har prøvd å ta knekken på han for å gå etter sannheten.

Jeg syns også det Helmich-Pedersen sier om det å være modus-kandidat er interessant, og at det i denne saken er blitt konstruert at VK var en modus-kandidat for å voldta og drepe barn. Men modus handler om å gjøre samme/lik type forbrytelser på samme/lik måte. Og da faller jo VK utenfor en slik definisjon av modus siden de overgrepene han har gjort ikke ligner verken i type eller fremgangsmåte på det som skjedde i Baneheia. Men det at jentene ble drept på samme måte er et typisk tegn på et modus, og at det burde da peke mot en gjerningsmann - og det hadde vært to drap som hadde skjedd på forskjellige tidspunkt så ville politiet da fått sterk mistanke til at det var samme drapsmann for at måten drapene var begått på var så like og viser en modus operandi.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Hadde denne saken vært så opplagt som majoriteten her mener, så er det merkelig at ikke statsadvokaten allerede nå innstiller på henleggelse. De er ikke ferdig med etterforskningen, og venter på nye DNA svar. DNA ble jo nærmest avskrevet av enkelte i sommer/høst. Det ble hevdet at alt av DNA var sendt til Sverige av GK så sent som i 2018, uten nye spor. Når nye DNA analyser kommer som klistrer JHA også til den eldste jenta (med hele 27 markører) får pipa plutselig en annen lyd. De nye undersøkelsene - om det er rester av sædvæske - peker klart i retning av at JHA er en notorisk løyner. Men er manglende DNA bevis (så langt) et utelukkelsesbevis i favør av VK ? Svaret er nei. Forklaringen kan være så enkel som at VK ikke fikk eller ville få utløsning, eller ikke etterlot seg sæd, hudceller, kjønnshår, blod m.v.. Denne etterforskningen er ikke avsluttet. Om VK var på åstedet, kunne rollene være snudd. Pådriveren og monsteret var ikke VK, men JHA. Politiet, ref VG i går, venter fortsatt på nye DNA analyser. Hva om de finner treff på VK med færre markører enn de nye treffene på JHA ? Da kommer det sikkert teorier om biologisk forurensning, eller at JHA ved en tilfeldighet har tatt med seg DNA fra VK opp i Baneheia. Det er vel allerede antydet av enkelte her inne. Kan man dømme noen på en forklaring og i mangel av tekniske bevis. Svaret er opplagt ja. Hva felte de fire i Orderudsaken ? Avdøde Lars Grønnerud fikk vel 19 års fengsel for medvirkning til overlagt drap fordi han A) var i selskapet lille julaften, B) erkjente at han leverte er våpen til Per Orderud 2 måneder før drapene. Erkjente uten at politiet satt på bevis for overleveringen, og C) han for forelsket eller betatt i Kristin. Det var vel det hele, men dømt ble han.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Big George skrev: tor nov 18, 2021 12:26 am Minner om at det torsdag i Brennpunkt på NRK kl 20 00 Silje Drapet i akebakken
Tre små barn fikk i 1994 skylda for å ha tatt livet av Silje Marie Redergård (5). Men var det barna som mishandlet venninnen til døde?
Den sakan har gått meg hus forbi.
Man hadde jo fallet Kevin som sånn sett er en av de få true-crimeseriene jeg har sett.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

rexenes skrev: tor nov 18, 2021 7:28 am Å diskutere tårer eller ikke tårer blir jo merkelig. Det kan man fake.

Harde fakta:
- Viggos mobil beviser at han ikke kan ha vært i Baneheia på drapstidspunktet.
- Han har alibi i sin mor som hørte han var hjemme.
- Ingen har sett ham i Baneheia i aktuelt tidspunkt.
- Det finnes absolutt ingen tekniske spor etter ham, mens det nå florerer av DNA fra JHA.

Viggo var moduskandidat, som mange andre var det. Fetteren til Birgitte Tengs var også moduskandidat i den saken. Det betyr likevel ikke at de må ha vært med på det. Ingenting tyder på det.

Det er interessant med litt motstemmer, men ikke typen Bob og Objektivtsett driver med. Gir blanke i alle beviser og gjentar i det uendelige at Viggo var en pedo som helt klart sto bak - samme hva bevisene sier. Det er bare scroll-forbi-trolling.
God oppsummering. Jeg har satt meg for lite inn i saken til og være motstemme. Men som jeg har skrevet de siste dagene, ville jeg nok ventet litt med å være helt sikker til de har analysert alle prøvene. Sto her om dagen at de også hadde prøver de ikke har analysert.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm Hadde denne saken vært så opplagt som majoriteten her mener, så er det merkelig at ikke statsadvokaten allerede nå innstiller på henleggelse. De er ikke ferdig med etterforskningen, og venter på nye DNA svar. DNA ble jo nærmest avskrevet av enkelte i sommer/høst. Det ble hevdet at alt av DNA var sendt til Sverige av GK så sent som i 2018, uten nye spor. Når nye DNA analyser kommer som klistrer JHA også til den eldste jenta (med hele 27 markører) får pipa plutselig en annen lyd. De nye undersøkelsene - om det er rester av sædvæske - peker klart i retning av at JHA er en notorisk løyner. Men er manglende DNA bevis (så langt) et utelukkelsesbevis i favør av VK ? Svaret er nei. Forklaringen kan være så enkel som at VK ikke fikk eller ville få utløsning, eller ikke etterlot seg sæd, hudceller, kjønnshår, blod m.v.. Denne etterforskningen er ikke avsluttet. Om VK var på åstedet, kunne rollene være snudd. Pådriveren og monsteret var ikke VK, men JHA. Politiet, ref VG i går, venter fortsatt på nye DNA analyser. Hva om de finner treff på VK med færre markører enn de nye treffene på JHA ? Da kommer det sikkert teorier om biologisk forurensning, eller at JHA ved en tilfeldighet har tatt med seg DNA fra VK opp i Baneheia. Det er vel allerede antydet av enkelte her inne. Kan man dømme noen på en forklaring og i mangel av tekniske bevis. Svaret er opplagt ja. Hva felte de fire i Orderudsaken ? Avdøde Lars Grønnerud fikk vel 19 års fengsel for medvirkning til overlagt drap fordi han A) var i selskapet lille julaften, B) erkjente at han leverte er våpen til Per Orderud 2 måneder før drapene. Erkjente uten at politiet satt på bevis for overleveringen, og C) han for forelsket eller betatt i Kristin. Det var vel det hele, men dømt ble han.
Fin oppsummering og litt slik jeg tenker også. Dvs. de vil vel nå uansett bruke tiden de har for å være mest mulig sikker, så at det ytterligere kan drøye 2-3 måneder trur jeg man ikke kan tolke hverken den ene eller annen retningen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

VG kom forøvrig med JHA opplysningene sent i går kveld/natt. Relativt langt ned på siden deres.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

VivaLV skrev: tor nov 18, 2021 3:32 pm Fin oppsummering og litt slik jeg tenker også. Dvs. de vil vel nå uansett bruke tiden de har for å være mest mulig sikker, så at det ytterligere kan drøye 2-3 måneder trur jeg man ikke kan tolke hverken den ene eller annen retningen.
Enig, og hva spiller et par måneder for rolle nå, om dette eventuelt også kan lede til at saken mot JHA sendes for gjenopptagelse? Viktig at all etterforskning av kompetent personale gjøres så grundig som mulig nå, uten tidspress, før innstilling sendes.
VK er ute, han er ikke frikjent av mannen i gata enda, men kan i alle fall bevege seg forholdsvis fritt. Hans interesse er nok også at saken blir veldig godt etterforsket nå.
Men, VG, de burde ikke få tid til tie leken sin, din burde virkelig skrape sammen en føljetong med unnskyldninger og forklaringer på hvorfor de har fulgt påtalemakten og vært dens talerør hele saken igjennom, og belyst hvordan de som som avis burde ha gravet og stilt spørsmål fra dag en. En skamplett for avisen at de ikke har tatt rev i seilene enda

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm Hadde denne saken vært så opplagt som majoriteten her mener, så er det merkelig at ikke statsadvokaten allerede nå innstiller på henleggelse.
Saken kan ikke henlegges, det skal til behandling i domstolen.

Og det er stor forskjell på om påtalemyndigheten ber om frifinnelse for at de ikke mener at de har sterke nok beviser eller for at etterforskningen konkluderer med at det bare er en gjerningsmann. Om etterforskningen viser at JHA var alene om det så er det håp om at han også kan stilles til ansvar juridisk.

Og det er noe virkelig patetisk over at du som hele tiden har snakket om at det kan komme nye DNA-bevis mot VK og når det i stede har kommet nye DNA-bevis mot JHA så prøver du å late som at du har hatt rett. Enkeltes frekkhet er ubeskrivelig stor.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

GoingKronos skrev: tor nov 18, 2021 3:59 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 18, 2021 3:20 pm Hadde denne saken vært så opplagt som majoriteten her mener, så er det merkelig at ikke statsadvokaten allerede nå innstiller på henleggelse.
Saken kan ikke henlegges, det skal til behandling i domstolen.

Og det er stor forskjell på om påtalemyndigheten ber om frifinnelse for at de ikke mener at de har sterke nok beviser eller for at etterforskningen konkluderer med at det bare er en gjerningsmann. Om etterforskningen viser at JHA var alene om det så er det håp om at han også kan stilles til ansvar juridisk.

Og det er noe virkelig patetisk over at du som hele tiden har snakket om at det kan komme nye DNA-bevis mot VK og når det i stede har kommet nye DNA-bevis mot JHA så prøver du å late som at du har hatt rett. Enkeltes frekkhet er ubeskrivelig stor.
Hvorfor er det patetisk? Jeg skriver vel også det samme. I prinsippet kan det vel også dukke opp annen relevant informasjon som også kan være både til gunst/ugunst for VK i den pågående etterforskningen. Inkludert eventuelt nye DNA-spor.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

VivaLV skrev: tor nov 18, 2021 4:04 pm
Hvorfor er det patetisk?
Det er helt greit å si at man tror at det vil komme bevis mot VK, det er usannsynlig - men folk har selvsagt lov til å bevare et håp. Men det som er patetisk er når det kommer nye DNA-bevis mot JHA å bruke det til å skryte av at man har rett - når sannheten er den motsatte. Det er en frekkhet som de aller fleste mennesker ikke har i seg.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

GoingKronos skrev: tor nov 18, 2021 4:13 pm
VivaLV skrev: tor nov 18, 2021 4:04 pm
Hvorfor er det patetisk?
Det er helt greit å si at man tror at det vil komme bevis mot VK, det er usannsynlig - men folk har selvsagt lov til å bevare et håp. Men det som er patetisk er når det kommer nye DNA-bevis mot JHA å bruke det til å skryte av at man har rett - når sannheten er den motsatte. Det er en frekkhet som de aller fleste mennesker ikke har i seg.
OK. Forøvrig er jeg utenfor "håp" kategorien. Jeg håper hverken det ene eller det andre. Dvs. jeg håper de finner den riktige løsningen og alt tyder jo pr. nå på at det er at VK blir frikjent. Så jeg håper på inten måte at man finner noe nytt på VK, jeg bare sier man ikke kan utelukke det når det tross alt gjenstår 2-3? måneders med etterforskning.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

FVN forøvrig med anmeldelse av nye boken til Jahr? Den kunne det jo vært interessant hvis noen har tilgang til.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»