Baneheiadrapene

Svar
GoingKronos

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av GoingKronos »

Haugzu skrev: ons mai 11, 2022 1:42 pm
Du har sikkert rett, men Agder politidistrikt viste at han hadde en henlagt voldtektssak bak seg. Da er det litt i overkant å hevde at han ikke er «omtalt av noen som aggressiv, seksuelt utagerende eller som spesielt opptatt av mindreårige barn».
Ja, det er rett og slett å feilinformere gjenopptakelseskommisjonen. Hvordan det kunne skje må granskes og så får man se om det medfører straffeansvar for noen enkeltpersoner eller ikke. Det er en av mange skandaler som må gjennomgås med lupe for å unngå at det skjer igjen og eventuelt kvitte seg med råtne egg i politiet.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Haugzu skrev: ons mai 11, 2022 1:42 pm men Agder politidistrikt viste at han hadde en henlagt voldtektssak bak seg.
Alle burde visst Andersen hadde en voldtektsanklage bak seg. Inkludert Kristiansens advokater.

Skulle heller ikke forundre meg om alle parter har visst dette helt siden 2009.

For hvordan kunne de ikke være klar over dette da anmeldelsen skal være lett tilgjengelig i registeret? Og ingen kan søke voldskadeerstatning uten en politianmeldelse. Hvordan kunne de unngått å vite at kvinnen har fått kroner 200000 av staten i voldskadeerstatning?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

storpeder skrev: ons mai 11, 2022 1:37 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 11, 2022 1:10 pm Merkelig stille fra bistandsadvokatene nå. Vanligvis er de raskt på hver gang det kommer noe i pressen og klager på at "kun den ene siden får komme til ordet".
Og "vi kjenner alle detaljer i denne saken og er ikke i tvil".

Kan det være at man selv i de kretser har begynt å skjønne at her har noe gått forferdelig galt?
Prøvde å finne ut av hva det egentlig er de holder på med, som forsvarer de mange timene de visstnok jobber. Vi fikk jo et lite drypp rett før jul i fjor:

https://www.dagbladet.no/nyheter/rett-o ... d/74914438

"Bistandsadvokatene til de pårørende i Baneheia-saken er ikke tilfreds med avhørene av Viggo Kristiansen. Mener politiet ikke har vært grundige nok."

"I skrivet fra de pårørendes advokater, som ble sendt til statsadvokaten i forrige uke, etterlyses det blant annet grundigere belysning av flere områder og tema. I tillegg bes det om ytterligere etterforskningsskritt."

Det skal visst være noe lignende de har holdt på med hele tiden, og fortsatt, altså å "plage" statsadvokatene i Oslo med det ene og det andre som de mener angivelig skal underbygge VKs skyld. Jeg vil vel tro det er deres oppdragsgivere som krever dette av dem, selv om bistandsadvokatene også virker litt i overkant personlig engasjerte.

Det er i hvert fall intet som tyder på at de etterlatte har endret oppfatning. I kjølvannet av Arne Pedersens intervju i Dagsrevyen skrev fedrene sin fulle støtte til Arne Pedersen på fb, hvor enkelte kom med kommentarer som at Arne Pedersen er en "fornuftens øy i galskapens hav", eller noe sånt. Smått utrolig.
Jeg tror ikke de evner å se realitetene i hvitøyet. Det har jo umulig kunne hjelpe at de har hatt Arne Pedersen å forholde seg til om saken, der har de fått full støtte om VK siden dag en.
Må jo bli ubegripelig tungt å innse med tiden at de har blitt totalt hjernevasket av denne karen med tunnelsyn og bekreftelsesfeller all mas, når sannheten synker innover dem.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: ons mai 11, 2022 1:32 pm
Et par mindre faktafeil i saken.

"Men han var altså både anmeldt for og dømt til å betale erstatning i en slik overgrepssak. Noen i Agder politidistrikt må ha visst."

Dette stemmer ikke. Det ble aldri reist noe erstatningssak mot JHA, og siden politiet (sannsynligvis feilaktig) hevdet at han var under den kriminelle lavalder så kunne han heller ikke dømmes. Så det er staten som betaler erstatning til offeret.

"Men bruk av mobiltelefon under tiden for drapene og mangel på dekning i Baneheia der voldtektene og drapene fant sted i 2000"

Det var ikke mangel på dekning, det var god dekning fra flere basestasjoner på åstedet, men ikke fra den basestasjonen som VK sendte og mottok meldinger fra.

Jeg håper vi får mer klarhet i Thorsens innblanding i saken, var det hun som tok avgjørelsen om å henlegge saken? Hvilke etterforskningsskritt ble tatt og var det Thorsen som utførte dem?
Hadde jeg fått spørsmål fra en journalist om jeg var delaktig i noe han skriver om og ikke hadde noe med det å gjøre hadde jeg selvfølgelig svart tilbake med en gang.
Hvis hun ikke var med på å avgjøre denne saken er hun jo stokk dum som ikke går ut og avklarer dette med en gang.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

B.E. skrev: ons mai 11, 2022 2:00 pm
Haugzu skrev: ons mai 11, 2022 1:42 pm men Agder politidistrikt viste at han hadde en henlagt voldtektssak bak seg.
Alle burde visst Andersen hadde en voldtektsanklage bak seg. Inkludert Kristiansens advokater.

Skulle heller ikke forundre meg om alle parter har visst dette helt siden 2009.

For hvordan kunne de ikke være klar over dette da anmeldelsen skal være lett tilgjengelig i registeret? Og ingen kan søke voldskadeerstatning uten en politianmeldelse. Hvordan kunne de unngått å vite at kvinnen har fått kroner 200000 av staten i voldskadeerstatning?
Hvorfor skulle Kristiansens advokater holde kjeft om noe slikt?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Harduetforslag skrev: ons mai 11, 2022 2:11 pm
B.E. skrev: ons mai 11, 2022 2:00 pm
Haugzu skrev: ons mai 11, 2022 1:42 pm men Agder politidistrikt viste at han hadde en henlagt voldtektssak bak seg.
Alle burde visst Andersen hadde en voldtektsanklage bak seg. Inkludert Kristiansens advokater.

Skulle heller ikke forundre meg om alle parter har visst dette helt siden 2009.

For hvordan kunne de ikke være klar over dette da anmeldelsen skal være lett tilgjengelig i registeret? Og ingen kan søke voldskadeerstatning uten en politianmeldelse. Hvordan kunne de unngått å vite at kvinnen har fått kroner 200000 av staten i voldskadeerstatning?
Hvorfor skulle Kristiansens advokater holde kjeft om noe slikt?
Det finnes det ingen god grunn til. Det ville selvfølgelig vært en del av begjæringen om gjenopptakelse.
Så at de ikke har visst det tror jeg vi trygt kan fastslå.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

oddvar_kjempebra skrev: ons mai 11, 2022 2:12 pm
Harduetforslag skrev: ons mai 11, 2022 2:11 pm
B.E. skrev: ons mai 11, 2022 2:00 pm

Alle burde visst Andersen hadde en voldtektsanklage bak seg. Inkludert Kristiansens advokater.

Skulle heller ikke forundre meg om alle parter har visst dette helt siden 2009.

For hvordan kunne de ikke være klar over dette da anmeldelsen skal være lett tilgjengelig i registeret? Og ingen kan søke voldskadeerstatning uten en politianmeldelse. Hvordan kunne de unngått å vite at kvinnen har fått kroner 200000 av staten i voldskadeerstatning?
Hvorfor skulle Kristiansens advokater holde kjeft om noe slikt?
Det finnes det ingen god grunn til. Det ville selvfølgelig vært en del av begjæringen om gjenopptakelse.
Så at de ikke har visst det tror jeg vi trygt kan fastslå.
Dårlig jobb da om de ikke har funnet informasjonen tidligere.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

B.E. skrev: ons mai 11, 2022 2:22 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 11, 2022 2:12 pm
Harduetforslag skrev: ons mai 11, 2022 2:11 pm

Hvorfor skulle Kristiansens advokater holde kjeft om noe slikt?
Det finnes det ingen god grunn til. Det ville selvfølgelig vært en del av begjæringen om gjenopptakelse.
Så at de ikke har visst det tror jeg vi trygt kan fastslå.
Dårlig jobb da om de ikke har funnet informasjonen tidligere.
Ikke dårlig å sitte med så god innsikt i saken at du bastant fastslår dette. Mye rart man skal lese her inne

bgr

Legg inn av bgr »

B.E. skrev: ons mai 11, 2022 2:22 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 11, 2022 2:12 pm
Harduetforslag skrev: ons mai 11, 2022 2:11 pm

Hvorfor skulle Kristiansens advokater holde kjeft om noe slikt?
Det finnes det ingen god grunn til. Det ville selvfølgelig vært en del av begjæringen om gjenopptakelse.
Så at de ikke har visst det tror jeg vi trygt kan fastslå.
Dårlig jobb da om de ikke har funnet informasjonen tidligere.
Men hva er poenget med dette utsagnet? Det er vel all grunn til å tro at advokatene til VK ikke hadde noen muligheter til finne ut om dette, så lenge Agderpolitiet holde det skjult. Men om systemene mot formodning skulle være bygd opp sånn og det fantes tilganger slik at det hadde vært mulig å finne det, så endrer det jo ikke på det faktum at politiet aktivt feilinformerte Gjenopptakelseskommisjonen. Man griper virkelig etter halmstrå når man fokuserer på hva man mener advokatene til VK kunne/skulle/burde ha gjort, mens det kommer avsløring på avsløring om hvilken skandaløs jobb som er gjort av politi og påtalemyndighet for å selge inn og opprettholde historien om Viggo som hovedperson.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

B.E. skrev: ons mai 11, 2022 2:00 pm

Alle burde visst Andersen hadde en voldtektsanklage bak seg. Inkludert Kristiansens advokater.

Skulle heller ikke forundre meg om alle parter har visst dette helt siden 2009.

For hvordan kunne de ikke være klar over dette da anmeldelsen skal være lett tilgjengelig i registeret? Og ingen kan søke voldskadeerstatning uten en politianmeldelse. Hvordan kunne de unngått å vite at kvinnen har fått kroner 200000 av staten i voldskadeerstatning?
Jeg har sjekket litt rundt det der, og det ser ut som du har feil. Det er klare begrensninger i innsyn og VK sine advokater har ikke hatt rett til innsyn for at de ikke er part i saken. Politiet selv har begrensninger på innsyn, som er skjerpet i sedelighetssaker av naturlige personvernsgrunner, så de må i praksis vise til at det er av betydning for en pågående etterforskning. Jeg mistenker det er slik Oslo politiet ved en tilfeldighet kom over denne saken fra 2009. 5 år etter sakens avgjørelse (her henleggelse) så blir den arkivert og ikke tilgjengelig i normale søk, noe som sikkert har komplisert det ytterligere.

Jeg har prøvd å finne ut om det er noen ekstra begrensninger for personer som er under kriminelle lavalder eller mindreårige, mest for at jeg mistenker at det kan ha vært en kynisk vurdering for å hindre at den skulle få oppmerksomhet om noen i politiet som ikke kjente til saken skulle få treff i databasen. Men jeg har ikke funnet noe info om hvordan saker med mindreårige behandles i datasystemene.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Noe som man kan ta med fra Resett sin sak, og de er det første mediet som skriver det:

"Andersen skal ha kjent offeret, som var yngre enn ham selv. Etter det Resett kjenner til, er det snakk om en familierelasjon."

Og det er jo med å forklare hvorfor saken er så komplisert og har tatt tid før den ble anmeldt. Det viser jo også hvorfor B.E sine anklager om økonomisk motiv for anmeldelsen er helt absurd.

storpeder

Legg inn av storpeder »

seriemester2013 skrev: ons mai 11, 2022 2:00 pm Jeg tror ikke de evner å se realitetene i hvitøyet. Det har jo umulig kunne hjelpe at de har hatt Arne Pedersen å forholde seg til om saken, der har de fått full støtte om VK siden dag en.
Må jo bli ubegripelig tungt å innse med tiden at de har blitt totalt hjernevasket av denne karen med tunnelsyn og bekreftelsesfeller all mas, når sannheten synker innover dem.
Sannheten vil nok aldri synke inn, dessverre. Blir unektelig et interessant skue i en ev. ny rettssak, hvor bistandsadvokatene til de etterlatte ikke umulig vil fungere som ekstra-forsvarere til gjerningsmannen.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

storpeder skrev: ons mai 11, 2022 3:24 pm
seriemester2013 skrev: ons mai 11, 2022 2:00 pm Jeg tror ikke de evner å se realitetene i hvitøyet. Det har jo umulig kunne hjelpe at de har hatt Arne Pedersen å forholde seg til om saken, der har de fått full støtte om VK siden dag en.
Må jo bli ubegripelig tungt å innse med tiden at de har blitt totalt hjernevasket av denne karen med tunnelsyn og bekreftelsesfeller all mas, når sannheten synker innover dem.
Sannheten vil nok aldri synke inn, dessverre. Blir unektelig et interessant skue i en ev. ny rettssak, hvor bistandsadvokatene til de etterlatte ikke umulig vil fungere som ekstra-forsvarere til gjerningsmannen.
Oddsen for ny rettsak er vel max 0.5% uavhengig om VK selv vil ha rettsak og hvor mye advokatene til diverse andre parter vræler i media.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

stc887 skrev: ons mai 11, 2022 3:57 pm
storpeder skrev: ons mai 11, 2022 3:24 pm
seriemester2013 skrev: ons mai 11, 2022 2:00 pm Jeg tror ikke de evner å se realitetene i hvitøyet. Det har jo umulig kunne hjelpe at de har hatt Arne Pedersen å forholde seg til om saken, der har de fått full støtte om VK siden dag en.
Må jo bli ubegripelig tungt å innse med tiden at de har blitt totalt hjernevasket av denne karen med tunnelsyn og bekreftelsesfeller all mas, når sannheten synker innover dem.
Sannheten vil nok aldri synke inn, dessverre. Blir unektelig et interessant skue i en ev. ny rettssak, hvor bistandsadvokatene til de etterlatte ikke umulig vil fungere som ekstra-forsvarere til gjerningsmannen.
Oddsen for ny rettsak er vel max 0.5% uavhengig om VK selv vil ha rettsak og hvor mye advokatene til diverse andre parter vræler i media.
Mot Jan Helge.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Harduetforslag skrev: ons mai 11, 2022 4:12 pm
stc887 skrev: ons mai 11, 2022 3:57 pm
storpeder skrev: ons mai 11, 2022 3:24 pm

Sannheten vil nok aldri synke inn, dessverre. Blir unektelig et interessant skue i en ev. ny rettssak, hvor bistandsadvokatene til de etterlatte ikke umulig vil fungere som ekstra-forsvarere til gjerningsmannen.
Oddsen for ny rettsak er vel max 0.5% uavhengig om VK selv vil ha rettsak og hvor mye advokatene til diverse andre parter vræler i media.
Mot Jan Helge.
Hehe ja der er det vel 99.50% sjanse for at det blir ny rettak med forbehold lovverket tilater det?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

stc887 skrev: ons mai 11, 2022 4:30 pm
Harduetforslag skrev: ons mai 11, 2022 4:12 pm
stc887 skrev: ons mai 11, 2022 3:57 pm
Oddsen for ny rettsak er vel max 0.5% uavhengig om VK selv vil ha rettsak og hvor mye advokatene til diverse andre parter vræler i media.
Mot Jan Helge.
Hehe ja der er det vel 99.50% sjanse for at det blir ny rettak med forbehold lovverket tilater det?
Det gjør lovverket, men saken må først gjenåpnes så den må innom gjenopptakelseskommisjonen.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »


storpeder

Legg inn av storpeder »

:ugeek:
stc887 skrev: ons mai 11, 2022 4:30 pm
Harduetforslag skrev: ons mai 11, 2022 4:12 pm
stc887 skrev: ons mai 11, 2022 3:57 pm
Oddsen for ny rettsak er vel max 0.5% uavhengig om VK selv vil ha rettsak og hvor mye advokatene til diverse andre parter vræler i media.
Mot Jan Helge.
Hehe ja der er det vel 99.50% sjanse for at det blir ny rettak med forbehold lovverket tilater det?
Jeg siktet selvsagt til rettssak mot JHA, ja. Lovverket tillater det. Først må påtalemyndighetene begjære JHAs sak gjenåpnet, og så må kommisjonen ta stilling og godta dersom JHA skal kunne tiltales. Det må sannsynlighetsovervekt for skyld til, og Hallgrens siste uttalelser åpner vel for at hun kan komme til å «skylde på» diverse nye beviser/omstendigheter ikke kjent for et drøyt år siden for å «snu» såpass som det vil være å gå fra å stemme mot å gjenåpne VKs sak til å stemme for å gjenåpne JHAs sak.
Straffeprosessloven § 393 gir reglene om gjenåpning til skade for siktede. Påtalemyndigheten kan etter bestemmelsens første ledd nr. 2 kreve gjenåpning når det på grunn av siktedes egen tilståelse «eller andre nye opplysninger eller bevis må antas at han er skyldig i den straffbare handling eller en vesentlig grovere straffbar handling enn han er dømt for».

Når bestemmelsen stiller som vilkår for gjenåpning at det etter de nye opplysningene eller bevis «må antas» at siktede er skyldig, må det sannsynlighetsovervekt til, se Bjerke, Keiserud og Sæther: Straffeprosessloven. Kommentarutgave 4 utgave bind II side 1336

storpeder

Legg inn av storpeder »

GoingKronos skrev: ons mai 11, 2022 5:46 pm Statsadvokaten i Agder sier at han var helt ukjent med voldtektssaken mot JHA, så han skyver ansvaret over på politiet.
Vil Arne Pedersen stå igjen alene til slutt, mon tro? Rottene forlater skipet, men «kapteinen» går kanskje ned med det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: ons mai 11, 2022 5:50 pm
GoingKronos skrev: ons mai 11, 2022 5:46 pm Statsadvokaten i Agder sier at han var helt ukjent med voldtektssaken mot JHA, så han skyver ansvaret over på politiet.
Vil Arne Pedersen stå igjen alene til slutt, mon tro? Rottene forlater skipet, men «kapteinen» går kanskje ned med det.
Hvor lenge hadde Arne Pedersen ansvaret for denne saken?

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

oddvar_kjempebra skrev: ons mai 11, 2022 6:04 pm
storpeder skrev: ons mai 11, 2022 5:50 pm
GoingKronos skrev: ons mai 11, 2022 5:46 pm Statsadvokaten i Agder sier at han var helt ukjent med voldtektssaken mot JHA, så han skyver ansvaret over på politiet.
Vil Arne Pedersen stå igjen alene til slutt, mon tro? Rottene forlater skipet, men «kapteinen» går kanskje ned med det.
Hvor lenge hadde Arne Pedersen ansvaret for denne saken?
Formelt vet jeg ikke, men uformelt mener han vel å ha ansvar enda, journalført brevet til Øst.
Han har ansvar og skyld i hele skandalen i mine øyne

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: ons mai 11, 2022 6:04 pm
storpeder skrev: ons mai 11, 2022 5:50 pm
GoingKronos skrev: ons mai 11, 2022 5:46 pm Statsadvokaten i Agder sier at han var helt ukjent med voldtektssaken mot JHA, så han skyver ansvaret over på politiet.
Vil Arne Pedersen stå igjen alene til slutt, mon tro? Rottene forlater skipet, men «kapteinen» går kanskje ned med det.
Hvor lenge hadde Arne Pedersen ansvaret for denne saken?
Vet ikke, men her har vi en artikkel fra 2010, altså året etter JHA ble anmeldt for voldtekt, hvor Pedersen hevder Klomsæt har fått all relevant info:

https://www.aftenposten.no/norge/i/X8a2 ... t-userioes

Senere skulle også den berømte gjerningsmannsprofilen også dukke opp.

Han hadde vel er slags ansvar frem til han gikk av med pensjon for noen år siden, uten jeg kjenner det formelle rundt dette.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Tenk om et kritisk medium kunne begynt å borre litt i de 70 andre sakene Arne Pedersen hadde ansvaret for, med enda svakere bevis.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Nå har ikke jeg fulgt med på så mye av denne Baneheia-saken i det siste. Blir mettet av nesten 22 år med saken :)
Men hva er nytt i det siste?

storpeder

Legg inn av storpeder »

pfrog567 skrev: ons mai 11, 2022 7:18 pm Nå har ikke jeg fulgt med på så mye av denne Baneheia-saken i det siste. Blir mettet av nesten 22 år med saken :)
Men hva er nytt i det siste?
I korte trekk at flere og flere har innsett hvem som etter alt å dømme alene stod bak drapene. Men følger du noenlunde med, så vil du neppe unngå å få med deg oppslagene som vil komme etter at beslutningen er klar, som det ryktes at vil komme rundt månedsskiftet mai/juni.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

storpeder skrev: ons mai 11, 2022 7:21 pm
pfrog567 skrev: ons mai 11, 2022 7:18 pm Nå har ikke jeg fulgt med på så mye av denne Baneheia-saken i det siste. Blir mettet av nesten 22 år med saken :)
Men hva er nytt i det siste?
I korte trekk at flere og flere har innsett hvem som etter alt å dømme alene stod bak drapene. Men følger du noenlunde med, så vil du neppe unngå å få med deg oppslagene som vil komme etter at beslutningen er klar, som det ryktes at vil komme rundt månedsskiftet mai/juni.
Ok. Takk for infoen. Da blir det nok mer interessant å lese om saken rundt månedsskiftet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

De pårørende har alltid ønsket minst mulig oppmerksomhet rundt denne saken. Naturligvis. Men pga politi, påtalemyndighet og gjenopptakelseskommisjonen sin (i beste fall) inkompetanse i håndteringen av Baneheiasaken ser det nå ut til at denne vil være i søkelyset i mange år fremover.

Fokus på Viggo som frikjennes. Fokus på Jan Helge som må i en ny rettsak (via en gjenopptakelse). Og fokus på alt som er gjort galt, sannsynligvis gjennom en nedsatt kommisjon.

Det blir jo et lite helvete for de pårørende.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

oddvar_kjempebra skrev: ons mai 11, 2022 9:13 pm De pårørende har alltid ønsket minst mulig oppmerksomhet rundt denne saken. Naturligvis. Men pga politi, påtalemyndighet og gjenopptakelseskommisjonen sin (i beste fall) inkompetanse i håndteringen av Baneheiasaken ser det nå ut til at denne vil være i søkelyset i mange år fremover.

Fokus på Viggo som frikjennes. Fokus på Jan Helge som må i en ny rettsak (via en gjenopptakelse). Og fokus på alt som er gjort galt, sannsynligvis gjennom en nedsatt kommisjon.

Det blir jo et lite helvete for de pårørende.
Nå har vel de pårørende nærmest aktivt motarbeidet Viggo sin gjenopptakelse, og på den måten bidratt til at dette tar langt lengre tid enn nødvendig.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Haugzu skrev: ons mai 11, 2022 9:44 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons mai 11, 2022 9:13 pm De pårørende har alltid ønsket minst mulig oppmerksomhet rundt denne saken. Naturligvis. Men pga politi, påtalemyndighet og gjenopptakelseskommisjonen sin (i beste fall) inkompetanse i håndteringen av Baneheiasaken ser det nå ut til at denne vil være i søkelyset i mange år fremover.

Fokus på Viggo som frikjennes. Fokus på Jan Helge som må i en ny rettsak (via en gjenopptakelse). Og fokus på alt som er gjort galt, sannsynligvis gjennom en nedsatt kommisjon.

Det blir jo et lite helvete for de pårørende.
Nå har vel de pårørende nærmest aktivt motarbeidet Viggo sin gjenopptakelse, og på den måten bidratt til at dette tar langt lengre tid enn nødvendig.
Mulig det til dels var litt av poenget, men det er jo unektelig et godt poeng. For det er også en annen aktør her som har vært viktig, og det er mediene. Som har støttet opp om især Ada Sofie Austegard sin kamp mot alle som har gitt uttrykk for at de tror eller mener dommen mot VK er feil. Eivind Pedersen, Atle Austad, Klomsæt og Sjødin, Jahr osv., alle har fått gjennomgå. Ingen vet hvordan det er å være pårørende i en slik grusom sak, men her har hun i praksis motarbeidet seg selv gjennom å ture frem slik hun har gjort, hvor pressen har logret med halen.

Mulig saken hadde blitt gjenåpnet for mange år siden uten hennes engasjement, og man ville ha sluppet alt dette man får nå. Det vil jo ikke være det som skjedde i 2000-2002 som vil bli gjenstand for de største skandaleoppslagene nå, men alt som har skjedd de siste 13-14 årene vil gjøre saken mye større/verre enn hva den ellers ville blitt.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Drapene gjorde et stort inntrykk på alle her i landet med sansene i behold, og for de pårørende må jo dette ha vært ubeskrivelig hele veien.
Da Arne Pedersen & Co skapte monsteret Viggo Kristiansen, var det nok mange som ville tatt en Jack Ruby. TV, radio og aviser kjørte full dekning, og på dette tidspunktet var det ikke et eneste halmstrå å henge kritikken på. Alt som glapp ut var formsydd etter et iscenesatt bevegelsesmønster. Selvsagt ble de pårørende sterkt påvirket, like mye som det store flertallet av oss andre. I ettertid burde mediene, og kanskje også de pårørendes bistandsadvokater, åpnet øynene. Dessverre har ikke dette skjedd, Viggo's manglende innrømmelse og hans støttespillere har vært det reneste nacht und nebel, og vi fremstår mer som et u-land enn et opplysningssamfunn på feltet. For hver eneste nyhet som TV2 kommer med i sakens anledning føler jeg meg mer sikker på at det er for mange tilfeldigheter i gjenopptakelsesprosessen, og at "noen" må ha snakket sammen hele veien.

Men uten Arne Pedersens overbevisning, med påstått fellende bevis, så ville alt sett annerledes ut både i dag og for 20 år siden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»