Baneheiadrapene

Svar
Harduetforslag

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av Harduetforslag »

startelver skrev: tor sep 02, 2021 2:28 pm
Oddesen skrev: ons sep 01, 2021 11:48 pm Fyren, Viggo, er pervers, uansett utfall av gjentagelsen av Baneheia-saken. Han voldtok tross alt en mindreårig jente, lenge før Baneheia-saken. Fyren burde vært satt på stake i Kristiansand sentrum, for lenge sida.
Dette er vel feil, han antastet en 5 år gammel gutt. Vet ikke om handlingen beskrives som voldtekt. Og da var VK en mindreårig selv.
Begikk seksuelle overgrep mot mindreårig jente, så ble han vel dømt til erstatning overfor gutten

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Ser at de nå sikter en ny person for Birgitte T. drapet i 1995. Hovedgrunn igjen ny DNA vitenskap som i Juell Johansen saken fra 1999. Enkelte her inne skriver at DNA sporene i Baneheia er sjekket grundig opp de senere år på initiativ fra sekretariatet i GK. At det er sendt inn nye prøver er nok rett, men nye grundige undersøkelser det tror jeg ikke. Som i Birgitte T saken. DNA gjennombruddet kom i 2019. Nekter å tro at politiet ikke har undersøkt DNA i perioden 1995-2019 i en så alvorlig sak. Forskjellen er at CC gruppen i Kripos gikk enda grundigere til verks med den nye DNA kunnskapen. Det samme har ganske sikkert skjedd i Baneheia. Politiet sitter på ny og hemmelig info som enten klistrer JHA enda sterkere inn i saken som enslig gjerningsmann, eller VK. Avhørene de nå tar opp - først med JHA - er basert på nye tekniske bevis. Som i Birgitte T saken. De hadde DNA i 2019, men fortsatte i det hemmelige etterforskningen.

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

Crazy Horse skrev: fre sep 03, 2021 12:52 pm Ser at de nå sikter en ny person for Birgitte T. drapet i 1995. Hovedgrunn igjen ny DNA vitenskap som i Juell Johansen saken fra 1999. Enkelte her inne skriver at DNA sporene i Baneheia er sjekket grundig opp de senere år på initiativ fra sekretariatet i GK. At det er sendt inn nye prøver er nok rett, men nye grundige undersøkelser det tror jeg ikke. Som i Birgitte T saken. DNA gjennombruddet kom i 2019. Nekter å tro at politiet ikke har undersøkt DNA i perioden 1995-2019 i en så alvorlig sak. Forskjellen er at CC gruppen i Kripos gikk enda grundigere til verks med den nye DNA kunnskapen. Det samme har ganske sikkert skjedd i Baneheia. Politiet sitter på ny og hemmelig info som enten klistrer JHA enda sterkere inn i saken som enslig gjerningsmann, eller VK. Avhørene de nå tar opp - først med JHA - er basert på nye tekniske bevis. Som i Birgitte T saken. De hadde DNA i 2019, men fortsatte i det hemmelige etterforskningen.
Etter det jeg har forstått er DNA labratoriumet i Østerike det fremste i verden med ny teknologi,skal se de får treff på viggo nå.

https://www.euroforgen.eu/the-group/con ... niversity/

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: fre sep 03, 2021 12:52 pm Ser at de nå sikter en ny person for Birgitte T. drapet i 1995. Hovedgrunn igjen ny DNA vitenskap som i Juell Johansen saken fra 1999. Enkelte her inne skriver at DNA sporene i Baneheia er sjekket grundig opp de senere år på initiativ fra sekretariatet i GK. At det er sendt inn nye prøver er nok rett, men nye grundige undersøkelser det tror jeg ikke.
He-he. Hva du tror er jo ikke noe argument. Folk tror jo på mye rart. Du kunne jo likegodt ha sagt at du tror jorden er flat.

Vi som forholder oss til fakta i saken vet at det i 2018 ble sendt en rekke prøver til Nationellt forensiskt centrum NFC i Sverige.

https://www.gjenopptakelse.no/fileadmin ... asaken.pdf

Konklusjonen på det kan du lese på side 28.
Så kan jo du i din kunnskapsløshet tro hva du vil om grundigheten av analysene. Det har jo ingen tyngde uansett.

Det er en fordel om vi baserer debatten på fakta og logikk og ikke på følelser.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: fre sep 03, 2021 8:01 pm

Det er en fordel om vi baserer debatten på fakta og logikk og ikke på følelser.
Jeg ser positivt på det, selv de som tror VK er skyldig forstår nå at det må nye beviser til for å få han dømt. Det er fremskritt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Oddvar Brå. Du må tro hva du vil. Det er lagt ut linker på denne tråden til artikler om at det er foretatt nye analyser av mulig DNA - blant av negleprøver - som ikke har vært analysert på 20 år. Politiet har prioritert denne etterforskningen etter at saken ble gjenåpnet. Statsadvokaten var positiv til oppklaring i intervju primo juni 2021. Taktisk etterforskning eller avhør av sakens to mest sentrale aktører prioriterer ikke politiet før nå i september. Det er all mulig grunn til å tro at fremskrittene handler om teknisk etterforskning. Mobildata kan det umulig være i 2021, og da er det grunn til å tenke DNA som i Birgitte T, Tina og Juell Johansen saken. Politiet holder kortene tett inn til brystet. Det skjer noe i kulissene i denne saken, som VG skrev i sommer. Hva vet ikke jeg. Det er bare å vente. I mellomtiden er det for uinnvidde som deg kanskje smart å ikke være så kjepphøy ?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: lør sep 04, 2021 12:23 am Oddvar Brå. Du må tro hva du vil. Det er lagt ut linker på denne tråden til artikler om at det er foretatt nye analyser av mulig DNA - blant av negleprøver - som ikke har vært analysert på 20 år. Politiet har prioritert denne etterforskningen etter at saken ble gjenåpnet. Statsadvokaten var positiv til oppklaring i intervju primo juni 2021. Taktisk etterforskning eller avhør av sakens to mest sentrale aktører prioriterer ikke politiet før nå i september. Det er all mulig grunn til å tro at fremskrittene handler om teknisk etterforskning. Mobildata kan det umulig være i 2021, og da er det grunn til å tenke DNA som i Birgitte T, Tina og Juell Johansen saken. Politiet holder kortene tett inn til brystet. Det skjer noe i kulissene i denne saken, som VG skrev i sommer. Hva vet ikke jeg. Det er bare å vente. I mellomtiden er det for uinnvidde som deg kanskje smart å ikke være så kjepphøy ?
Det var en merkelig kommentar. Jeg har nettopp skrevet at jeg forholder meg til fakta i saken og ikke hva jeg måtte føle om den. Og jeg kritiserer de som bare tror noe om saken. Sånn som å tro at DNA-undersøkelsene fra 2018 ikke var grundig gjennomført. Jeg la frem fakta om disse undersøkelsene. Og så skriver du «Du må tro hva du vil». Veldig merkelig kommentar og man lurer på om du har lest innlegget mitt i det hele tatt.

Hva politiet holder på med nå vet jeg ikke og jeg jeg har derfor heller ikke påstått noe om det. At de ønsker å sjekke ut flere DNA-prøver skulle ikke forundre meg, men siden de fra 2018 ikke gav noe nytt bør man ikke være for optimistisk med tanke på hva de vil finne.

Artikkelen om nye prøver fra negler har jeg ikke fått med meg. Kan du linke til den. Det høres interessant ut.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse!

Hvis det er denne du mener

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M ... heia-saken

så sier jo den at disse prøvene er fra GK sin henvendelse til OUS i 2017 om det fantes prøver som kunne være interessante å teste på nytt. Noe det var. Man tok det man trodde var mest de interessante prøvene og testet disse i Sverige i 2018. Jeg har allerede linket til en detaljert beskrivelse av analysene av disse prøvene (innlegget mitt fra 3/9-21 8:01 pm)

Men artikkelen sier ingenting om politiet nå sjekker flere av disse prøvene.:

-VG har spurt statsadvokat Andreas Schei om det er foretatt en ny vurdering av hvilke DNA-ekstrakter som egner seg for analyse etter at saken ble overført til dem, og om de har håp om at nye DNA-analyser kan gi svar i saken.

– Jeg ønsker ikke å kommentere etterforskningen nå, svarer Schei.


Men det er kanskje en annen artikkel du henviser til? Du påstår jo at politiet har sagt at de prioriterer disse DNA-prøvene.

Jeg er veldig interessert i å lese den artikkelen hvor det kommer fram.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Det med negleprøver leste jeg på nettet i sommer. Det var prøver de fant på Oslo Universitetssykehus i vår / sommer, og som visstnok aldri har vært analysert. Jeg har ikke den store detaljkunnskapen om denne saken. Jeg har bare lest endel av de mange artikler om Baneheia etter at saken ble gjenopptatt. Men ja, jeg tror politiet sitter på mer DNA info. Dette har de foreløpig lagt helt lokk på fordi de nå tydeligvis går i gang med mer taktisk etterforskning. I Birgitte T saken tok det nesten 2 år etter at de fikk DNA match på et bukseben, til de gikk til arrestasjon. At det ikke skulle ligge igjen flere biologiske spor etter gjerningsmennene eller mannen i Baneheia enn det vi vet nå, vel det tviler jeg på. Forsvarerteamet til VK etter 2002 har ikke analysert en eneste prøve. De har analysert andres analyser og konklusjoner. At et lite sekretariat i GM har drevet med større etterforskning vs gamle prøver - selv om noe er sendt til nye analyser - det tror jeg heller ikke. Oslo-politiet og rettsmedisinere har nå gått langt grundigere til verks. I mellomtiden får vi uinnvidde vente

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: lør sep 04, 2021 10:58 am Det med negleprøver leste jeg på nettet i sommer. Det var prøver de fant på Oslo Universitetssykehus i vår / sommer, og som visstnok aldri har vært analysert. Jeg har ikke den store detaljkunnskapen om denne saken. Jeg har bare lest endel av de mange artikler om Baneheia etter at saken ble gjenopptatt. Men ja, jeg tror politiet sitter på mer DNA info. Dette har de foreløpig lagt helt lokk på fordi de nå tydeligvis går i gang med mer taktisk etterforskning. I Birgitte T saken tok det nesten 2 år etter at de fikk DNA match på et bukseben, til de gikk til arrestasjon. At det ikke skulle ligge igjen flere biologiske spor etter gjerningsmennene eller mannen i Baneheia enn det vi vet nå, vel det tviler jeg på. Forsvarerteamet til VK etter 2002 har ikke analysert en eneste prøve. De har analysert andres analyser og konklusjoner. At et lite sekretariat i GM har drevet med større etterforskning vs gamle prøver - selv om noe er sendt til nye analyser - det tror jeg heller ikke. Oslo-politiet og rettsmedisinere har nå gått langt grundigere til verks. I mellomtiden får vi uinnvidde vente
Artikkelen jeg linket til beskriver negleprøver (blant annet) og ble skrevet i sommer. Men disse prøvene ble funnet i 2017 og ikke i år. Er du sikker på at det ikke er den du har lest og misforstått litt?

Du påstår jo at den artikkelen du henviser til er linket til i dette forumet. Da burde det ikke være vanskelig å finne den frem.

At du tror politiet sitter på mer DNA info har jo ingen verdi. Man kan jo tro hva som helst. Men du påstår at politiet har sagt at at prioriterer disse nye DNA-sporene. Da kan du jo ikke «dokumentere» en slik påstand med «jeg tror det».

Hvor er artikkelen du henviser til?

La meg minne deg på hva du skrev for en liten stund siden:

-Det er lagt ut linker på denne tråden til artikler om at det er foretatt nye analyser av mulig DNA - blant av negleprøver - som ikke har vært analysert på 20 år.

Den finnes altså her i denne tråden. Kan du da være så vennlig å finne den fram?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jeg har gått igjennom alle linker som er lagt ut i denne tråden Crazy Horse. (Tråden er ikke så lang heldigvis). Den eneste som omtaler nye DNA-prøver er den artikkelen jeg henviste til i innlegget over. Så det er tydelig at du har misforstått det du har lest. Det er ikke nye prøver funnet frem i år, men i 2017. Og det er noen av disse GK brukte da de i 2018 fikk den svenske labben til å gjøre nye undersøkelser. Uten resultat.

Din påstand om at politiet har sagt at de prioriterer disse prøvene finnes det heller ikke belegg for å si basert på artikkelen. Du har et mao veldig omtrentlig forhold til fakta.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Googlet, og fant det med en gang, bl A VG Nett 8. juni 2021. Oslo universitetssykehus fant 22 nye sporprøver tatt på ofrenes hender, negler og ben som ikke har vært analysert siden 2000. Enkelte sporprøver har aldri blitt analysert før. Det er mye vi ikke vet om den pågående etterforskningen, men en ting er jeg rimelig sikker på. Oslo politiet går langt grundigere til verks nå enn et lite sekretariat hos GM, som jobber med mange pågående saker. Det er flere erfarne etterforskere ved Oslo-politiet som jobber med denne saken på heltid. De vil snu hver en sten. Det er nok å vise til at de for flere måneder siden sendte personell fra Oslo til Kr sand for å ta nye referanseprøver av VK, og senere av JHA. Om VK er skyldig er jeg rimelig sikker på at han etterlot seg biologiske spor, og det mye mer enn sæd og blod med moderne DNA teknologi. Om de finner mer DNA bevis fra JHA, uten å finne noe fra VK, går det mot frifinnelse av VK. I Birgitte T saken fant de DNA match på vedkommende som nå er siktet på offerets bukseben. Behøver verken være blod eller sæd, men hudceller. Dette fant de i 2019, eller 24 år etter ugjerningen. Jeg så på Discovery her en kveld om DNA analyser av to mumifisert spedbarn i Egypt som har vært døde i 3000 år. Spørsmålet var om de var faraoen sine barn. De - forskerne - fant ut av det. Ellevilt!

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: lør sep 04, 2021 1:25 pm Googlet, og fant det med en gang, bl A VG Nett 8. juni 2021. Oslo universitetssykehus fant 22 nye sporprøver tatt på ofrenes hender, negler og ben som ikke har vært analysert siden 2000. Enkelte sporprøver har aldri blitt analysert før. Det er mye vi ikke vet om den pågående etterforskningen, men en ting er jeg rimelig sikker på. Oslo politiet går langt grundigere til verks nå enn et lite sekretariat hos GM, som jobber med mange pågående saker. Det er flere erfarne etterforskere ved Oslo-politiet som jobber med denne saken på heltid. De vil snu hver en sten. Det er nok å vise til at de for flere måneder siden sendte personell fra Oslo til Kr sand for å ta nye referanseprøver av VK, og senere av JHA. Om VK er skyldig er jeg rimelig sikker på at han etterlot seg biologiske spor, og det mye mer enn sæd og blod med moderne DNA teknologi. Om de finner mer DNA bevis fra JHA, uten å finne noe fra VK, går det mot frifinnelse av VK. I Birgitte T saken fant de DNA match på vedkommende som nå er siktet på offerets bukseben. Behøver verken være blod eller sæd, men hudceller. Dette fant de i 2019, eller 24 år etter ugjerningen. Jeg så på Discovery her en kveld om DNA analyser av to mumifisert spedbarn i Egypt som har vært døde i 3000 år. Spørsmålet var om de var faraoen sine barn. De - forskerne - fant ut av det. Ellevilt!
Du må lære deg å lese. Den artikkelen du henviser til er den samme som jeg har henvist til nå nettopp. Der står det ikke at politiet prioriterer dna-sporene slik du påstod. Tvert i mot så sier de at de ikke vil kommentere dette.

Og de 22 prøvene ble funnet fram hos OUS i 2017 på oppfordring fra gjennopptakelseskommisjonen. Og noen av disse prøvene ble sendt til Sverige i 2018 for undersøkelser. Uten resultat. Det er ikke GK som har gjort undersøkelsene. Det er OUS og rettsmedisinsk institutt som har funnet dem frem og avgjort hvilke som hadde størst potensiale. For deretter å sende dem til ekspertene i Sverige. Alt dette kan du lese i linken jeg har lagt ved tidligere. Men du virker jo ikke interessert i fakta.

Hvorvidt flere av disse prøvene er undersøkt nå eller skal undersøkes står det ingenting om. Det er bare du som spekulerer. Men du legger fram spekulasjonene dine som fakta. Det er jo ikke særlig bra og du fremstår jo som veldig useriøs når du gjør det. Jeg siterer igjen fra artikkelen du nettopp henviste til:

-VG har spurt statsadvokat Andreas Schei om det er foretatt en ny vurdering av hvilke DNA-ekstrakter som egner seg for analyse etter at saken ble overført til dem, og om de har håp om at nye DNA-analyser kan gi svar i saken.

– Jeg ønsker ikke å kommentere etterforskningen nå, svarer Schei.


Jeg er helt enig med deg at hvis Viggo var med på dette så har han avsatt DNA-spor. Men foreløpig har de ikke funnet noen. Selv med moderne metoder. Men de fant flere av Jan Helge. Selv uten de mest moderne metodene.

Det er også verdt å merke seg at det er Kristiansen selv som oppfordret GK til å undersøke flere prøver.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Det står ingenting i VG artikkelen om at noen av de 22 sporprøvene er sendt til Sverige i 2017. Det står at noen av disse prøvene ikke har vært analysert siden 2000, andre igjen har ikke vært analysert. Hvor har jeg det fra at politiet har prioritert DNA ? Hva skulle det ellers være ? Nye avhør av vitner om hva de husker 21 år tilbake i tid ? Politiet sitter på protokollerte forklaringer fra den gang. Ferske forklaringer. De har ikke engang prioritert nye avhør av JHA og VK - før nå. Rekonstruksjon av basestasjoner og dekningsfelt i 2021 ? Det er umulig. Eller at politiet bare sitter passivt på sine kontor og leser 15 permer med etterforskningsmateriale som de selvoppnevnte ekspertene, og vips så er saken løst. JHA begikk ugjerningene alene. Hva førte til gjennombruddet i Birgitte T saken fra 1995 ? Hva førte til gjennombrudd i Juel Johansen saken fra 1999 ? Jo moderne DNA teknologi som man ikke hadde den gang. Det samme skjer selvfølgelig i Baneheia. La oss nå bare vente til utpå høsten. Jeg venter på Riksadvokaten. Du får vente på Jahr sin andre bok. Svaret kommer. Vi får nok om ikke lenge svar på hvorfor statsadvokat Schei var optimist med henblikk på fremskritt i etterforskningen i intervjuet primo juni 2021. Jeg spekulerer ikke i politiets konklusjon, fordi jeg mangler enhver kunnskap. DNA etterforskning spekulerer jeg ikke i, fordi denne i likhet med Birgitte T og Juell Johansen sakene selvfølgelig prioriteres

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: lør sep 04, 2021 4:41 pm Det står ingenting i VG artikkelen om at noen av de 22 sporprøvene er sendt til Sverige i 2017. Det står at noen av disse prøvene ikke har vært analysert siden 2000, andre igjen har ikke vært analysert.
Dette står i artikkelen

-I 2018 ba Gjenopptagelseskommisjonen om å få utarbeidet en oversikt over det eksisterende DNA-materialet i Baneheia-saken.

Avdeling for biologiske spor ved Oslo universitetssykehus (OUS) identifiserte da 22 sporprøver som de mener kan være aktuelle for nye DNA-analyser, gitt at prøvene inneholder DNA av mannlig opprinnelse.

Prøvene er sikret fra blant annet Stine Sofie Sørstrønen (8) og Lena Sløgedal Paulsens (10) hender, negler og ben.


Og hvis du leser den andre linken jeg har lagt ved flere ganger nå så vil du se at det var fra disse prøvene at man sendte noen til Sverige for undersøkelse. Uten å finne noe. Du kan lese detaljert om disse undersøkelsene i linken jeg la ved.

Det er ingen som har sagt at man nå i 2021 har testet flere av disse prøvene. Det er bare en udokumentert påstand fra deg.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den lør sep 04, 2021 10:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

GoingKronos skrev: fre sep 03, 2021 10:19 pm
oddvar_kjempebra skrev: fre sep 03, 2021 8:01 pm

Det er en fordel om vi baserer debatten på fakta og logikk og ikke på følelser.
Jeg ser positivt på det, selv de som tror VK er skyldig forstår nå at det må nye beviser til for å få han dømt. Det er fremskritt.
Ikke Bob

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: lør sep 04, 2021 4:41 pm Hvor har jeg det fra at politiet har prioritert DNA ? Hva skulle det ellers være ? Nye avhør av vitner om hva de husker 21 år tilbake i tid ? Politiet sitter på protokollerte forklaringer fra den gang. Ferske forklaringer. De har ikke engang prioritert nye avhør av JHA og VK - før nå. Rekonstruksjon av basestasjoner og dekningsfelt i 2021 ? Det er umulig.
Her bare spekulerer du. Dette er ikke fakta. Men påstanden din var følgende:

-Det er lagt ut linker på denne tråden til artikler om at det er foretatt nye analyser av mulig DNA - blant av negleprøver - som ikke har vært analysert på 20 år. Politiet har prioritert denne etterforskningen etter at saken ble gjenåpnet.

Dette er altså feil. Det er ikke foretatt nye analyser av DNA som vi vet om siden 2018. Og det står ingenting i artikkelen om at politiet har prioritert denne etterforskningen (av nye DNA-spor).

Det er kun spekulasjoner fra din side. Men du fremlegger det som fakta. Hvilket gjør deg til en useriøs debattant.

Selvfølgelig kan det hende at de har testet nye DNA-spor. Men basert på erfaring fra både testene fra 2018 og ikke minst testene i Birgitte-saken (gjort i Østerrike) så tar slike tester lang tid. Mange mnd. At de allerede tidlig i Juni (samtidig som de slapp ut Kristiansen) hadde fått resultater anser jeg som lite sannsynlig.

Og hadde de fått DNA-spor på Kristiansen så hadde de neppe løslatt ham samtidig.

At de da samtidig uttalte at de hadde god tro på løsning kan ha vært av andre grunner enn DNA. Som sagt så hadde de jo ikke hatt lang tid til å se på saken. De fikk den først midt i April. Så optimismen kan ha vært at de nå hadde oversikt i saken og da har sett det mange andre som kjenner saken i detalj har sett. At Andersen historie ikke henger på greip.

Dette er hva Schei sa (i følge VG):

-Han sier at de etter en gjennomgang av saken, og etter en vurdering av hva som er mulig å gå videre med i etterforskningen, er styrket i troen på at det kan komme konkrete svar.

Han sier altså her at de har gjennomgått saken og at de har vurdert hva de kan gå videre med. Han sier ikke at de har satt i gang nye etterforskningsskritt på det tidspunktet.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den lør sep 04, 2021 10:50 pm, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: lør sep 04, 2021 4:41 pm Hva førte til gjennombrudd i Juel Johansen saken fra 1999 ? Jo moderne DNA teknologi som man ikke hadde den gang. Det samme skjer selvfølgelig i Baneheia.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må gi deg faktaopplysninger før du klarer å oppfatte det.
Det er allerede gjennomført nye DNA-tester med moderne DNA-teknologi i denne saken. Det ble gjort i 2018. Universitetet i Oslo og Rettsmedisinsk Institutt fant frem 22 prøver etter en forespørsel fra gjennopptakelseskommisjonen. De mest lovende av disse ble så sendt til Sverige hvor de ble analysert. Men de fant ingenting.
Så sannsynligheten for at de skal finne noe på de resterende prøvene (som i utgangspunktet ikke var så lovende) er ikke så veldig høy.

Men la oss håpe (hvis nye prøver blir sendt til analyse) at de klarer å finne noe.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Oslo Universitetsykehus skal det være. Ikke Universitetet i Oslo.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det er nå klart at Jan Helge Andersen er kalt inn til nytt avhør. Det blir nok ikke bare et avhør. Det er mye å gå igjennom og mye som ikke henger på greip. Og hvilken historie skal han denne gangen fremføre? Han har jo hatt så mange versjoner.

Viggo Kristiansens advokat melder forøvrig at Kristiansen ikke er kalt inn til avhør ennå.

Alfon

Legg inn av Alfon »

oddvar_kjempebra skrev: søn sep 05, 2021 10:11 am Det er nå klart at Jan Helge Andersen er kalt inn til nytt avhør. Det blir nok ikke bare et avhør. Det er mye å gå igjennom og mye som ikke henger på greip. Og hvilken historie skal han denne gangen fremføre? Han har jo hatt så mange versjoner.

Viggo Kristiansens advokat melder forøvrig at Kristiansen ikke er kalt inn til avhør ennå.
Han kan vel bare fortsette i samme tralten, og hvis han motsier seg selv eller andre observasjoner så kan han bare si at han ikke husker.
Jeg har svært liten tro på at noe skal komme ut av dette. Eller at han nå skal knekke å si at det var han som gjorde dette alene.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: søn sep 05, 2021 10:11 am Det er nå klart at Jan Helge Andersen er kalt inn til nytt avhør. Det blir nok ikke bare et avhør. Det er mye å gå igjennom og mye som ikke henger på greip. Og hvilken historie skal han denne gangen fremføre? Han har jo hatt så mange versjoner.
Den er jo litt juridisk interessant, hvilken status vil han ha under et avhør? Det er egentlig neppe i JHA sin interesse å svare på politiets mange spørsmål, men samtidig vil jo det så dårlig ut utad om han ikke stilte i avhør og et vitne har jo forklaringsplikt. Samtidig om det er slik at han fortsatt kan bli straffeforfulgt så vil jo det være dumt å være samarbeidsvillig. Skal man tippe at advokaten råder JHA til å stort sett svare at han ikke husker/har fortrengt? Det vil jo også ha betydning for gjenåpning av saken mot VK, om JHA ikke lengre er ivrig etter å forklare seg så har jo påtalemyndighetene ingenting igjen av sin allerede tynne sak.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Det er lett å få inntrykk av at enkelte her inne glemmer kriteriene for å få en sak gjenåpnet.

Det skal bli interessant å se hva som skjer fremover, som de fleste andre så er jeg jo overbevist om at alt vil avhenge av resultatene av de nye tekniske undersøkelsene. Har man ikke avdekket noe som helst så tviler jeg på at man kommer noen som helst vei.

Et nytt avhør av JHA, uten at man har noe nytt, er jo ganske så vanskelig. Logisk sett så burde han ikke gjøre så mye annet enn å holde seg til den opprinnelige forklaringen, si at mange av detaljene er uklare etter så mange år, husker ikke, og så bare konstatere at Viggo var med. Litt som vår tidligere lensmann på Karmøy, som i alle år har sutret over at det er så synd at avhørene av fetteren ikke ble tatt opp, for da hadde det ikke vært noen misforståelser rundt skyldsspørsmålet.

Det er en relativt vanskelig balansegang, for det er jo ganske så klart og tydelig at rollen til JHA som offer er konstruert og at sannheten uansett er at han var aktiv i forbrytelsen. Hvis det da ikke eksisterer nye tekniske bevis som underbygger påstanden om at det var to gjerningsmenn, og man samtidig har et plausibelt alibi i tidsrommet (mobilbeviset), så vil JHA vandre tett opp mot en forklaring hvor han er eneste gjerningsmann.

Vanskelig å spekulere i fremdriften til politiet, at de nå avhører JHA og ingenting er planlagt ift VK kan jo tolkes i de fleste retningene.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

GoingKronos skrev: søn sep 05, 2021 10:41 am
oddvar_kjempebra skrev: søn sep 05, 2021 10:11 am Det er nå klart at Jan Helge Andersen er kalt inn til nytt avhør. Det blir nok ikke bare et avhør. Det er mye å gå igjennom og mye som ikke henger på greip. Og hvilken historie skal han denne gangen fremføre? Han har jo hatt så mange versjoner.
Den er jo litt juridisk interessant, hvilken status vil han ha under et avhør? Det er egentlig neppe i JHA sin interesse å svare på politiets mange spørsmål, men samtidig vil jo det så dårlig ut utad om han ikke stilte i avhør og et vitne har jo forklaringsplikt. Samtidig om det er slik at han fortsatt kan bli straffeforfulgt så vil jo det være dumt å være samarbeidsvillig. Skal man tippe at advokaten råder JHA til å stort sett svare at han ikke husker/har fortrengt? Det vil jo også ha betydning for gjenåpning av saken mot VK, om JHA ikke lengre er ivrig etter å forklare seg så har jo påtalemyndighetene ingenting igjen av sin allerede tynne sak.
Det vil definitivt ha betydning for den videre prosessen og om det blir ny sak mot VK eller om de kaster kortene, men det vil jo ikke endre all verdens ift usikkerheten og det faktum at en vesentlig andel uansett vil tenke at VK var med.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: søn sep 05, 2021 10:41 am
oddvar_kjempebra skrev: søn sep 05, 2021 10:11 am Det er nå klart at Jan Helge Andersen er kalt inn til nytt avhør. Det blir nok ikke bare et avhør. Det er mye å gå igjennom og mye som ikke henger på greip. Og hvilken historie skal han denne gangen fremføre? Han har jo hatt så mange versjoner.
Den er jo litt juridisk interessant, hvilken status vil han ha under et avhør? Det er egentlig neppe i JHA sin interesse å svare på politiets mange spørsmål, men samtidig vil jo det så dårlig ut utad om han ikke stilte i avhør og et vitne har jo forklaringsplikt. Samtidig om det er slik at han fortsatt kan bli straffeforfulgt så vil jo det være dumt å være samarbeidsvillig. Skal man tippe at advokaten råder JHA til å stort sett svare at han ikke husker/har fortrengt? Det vil jo også ha betydning for gjenåpning av saken mot VK, om JHA ikke lengre er ivrig etter å forklare seg så har jo påtalemyndighetene ingenting igjen av sin allerede tynne sak.
Godt poeng. Det er nok i Andersens interesse å stille i avhør, men der si minst mulig. «Jeg husker ikke» er jo vanskelig å argumentere i mot når det har gått 20 år.

Politiet må da bruke det han sa den gangen og der er det jo mange versjoner og mye som ikke henger sammen. Også ved den siste versjonen fra rettsalen.

Men tvilsomt om det er nok til å tiltale ham for drapet på den andre jenta. Da må det nok et DNA-treff til.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Holden har for lengst uttalt at JHA mer enn gjerne stiller i nye avhør. Om han ikke husker visse detaljer vil politiet konfrontere ham med protokollerte 20 år gamle avhør. Det er jo vanlig fremgangsmåte under hovedforhandlinger i straffesaker, og det vil ganske sikkert skje i nye avhør. Hva husker JHA etter 21 år ? Ganske sikkert svært mye, da denne saken nok har kvernet i fyrens hode i årenes løp. Jeg husker detaljert dagen jeg ble far for første gang for 14 år siden, uten at dette er noe jeg tenker ofte på. Jeg husker 11.9.2001. Jeg kom ned fra fjellet med fire ryper i sekken ca kl 1800. Skulle dusje og lage middag. Jeg ga hunden middag, og ble sittende svett og J foran TV til langt på kveld og drakk 5-6 øl. Dette er i mitt liv bagateller i forhold til de forferdelige ugjerningene JHA gjorde 19 5 2000. Han husker nok mye. Da menneskeminnet ikke er en harddisk, kan selvfølgelig endel være fortrengt i JHA sitt hode, eventuell at sterke og langvarige tanker - tanker som kan være tull - ha festet seg i JHA sitt hodet. Han behøver ikke å lyve, men kan huske feil. Derfor blir han ganske sikkert konfrontert med gamle forklaringer ved avvik, eventuelt konfrontert med andre vitners forklaringer/ tekniske bevis om politiet mener/tror han lyver.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Crazy Horse skrev: søn sep 05, 2021 8:04 pm Holden har for lengst uttalt at JHA mer enn gjerne stiller i nye avhør. Om han ikke husker visse detaljer vil politiet konfrontere ham med protokollerte 20 år gamle avhør. Det er jo vanlig fremgangsmåte under hovedforhandlinger i straffesaker, og det vil ganske sikkert skje i nye avhør. Hva husker JHA etter 21 år ? Ganske sikkert svært mye, da denne saken nok har kvernet i fyrens hode i årenes løp. Jeg husker detaljert dagen jeg ble far for første gang for 14 år siden, uten at dette er noe jeg tenker ofte på. Jeg husker 11.9.2001. Jeg kom ned fra fjellet med fire ryper i sekken ca kl 1800. Skulle dusje og lage middag. Jeg ga hunden middag, og ble sittende svett og J foran TV til langt på kveld og drakk 5-6 øl. Dette er i mitt liv bagateller i forhold til de forferdelige ugjerningene JHA gjorde 19 5 2000. Han husker nok mye. Da menneskeminnet ikke er en harddisk, kan selvfølgelig endel være fortrengt i JHA sitt hode, eventuell at sterke og langvarige tanker - tanker som kan være tull - ha festet seg i JHA sitt hodet. Han behøver ikke å lyve, men kan huske feil. Derfor blir han ganske sikkert konfrontert med gamle forklaringer ved avvik, eventuelt konfrontert med andre vitners forklaringer/ tekniske bevis om politiet mener/tror han lyver.
Er det noen som påstår at han ikke husker?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Harduetforslag skrev: søn sep 05, 2021 8:31 pm
Crazy Horse skrev: søn sep 05, 2021 8:04 pm Holden har for lengst uttalt at JHA mer enn gjerne stiller i nye avhør. Om han ikke husker visse detaljer vil politiet konfrontere ham med protokollerte 20 år gamle avhør. Det er jo vanlig fremgangsmåte under hovedforhandlinger i straffesaker, og det vil ganske sikkert skje i nye avhør. Hva husker JHA etter 21 år ? Ganske sikkert svært mye, da denne saken nok har kvernet i fyrens hode i årenes løp. Jeg husker detaljert dagen jeg ble far for første gang for 14 år siden, uten at dette er noe jeg tenker ofte på. Jeg husker 11.9.2001. Jeg kom ned fra fjellet med fire ryper i sekken ca kl 1800. Skulle dusje og lage middag. Jeg ga hunden middag, og ble sittende svett og J foran TV til langt på kveld og drakk 5-6 øl. Dette er i mitt liv bagateller i forhold til de forferdelige ugjerningene JHA gjorde 19 5 2000. Han husker nok mye. Da menneskeminnet ikke er en harddisk, kan selvfølgelig endel være fortrengt i JHA sitt hode, eventuell at sterke og langvarige tanker - tanker som kan være tull - ha festet seg i JHA sitt hodet. Han behøver ikke å lyve, men kan huske feil. Derfor blir han ganske sikkert konfrontert med gamle forklaringer ved avvik, eventuelt konfrontert med andre vitners forklaringer/ tekniske bevis om politiet mener/tror han lyver.
Er det noen som påstår at han ikke husker?
Har ikke sett noen si det nei. Men det spekuleres i om han vil si at han ikke husker. Som et taktisk grep.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Joda, startelver. Jeg var vel litt full av moralsk forargelse, når jeg skrev sist. Jeg synes at prinsippet om å gjøre opp for seg ved soning og så kunne gå videre, er best. Og som du sier: Han var mindreårig selv, og det skjedde for flere ti-talls år siden - du ikke skal dømmes for ting som skjedde for en generasjon tilbake. Så Viggo er i så måte ferdig med den saken jeg dro inn. Og kanskje er han uskyldig i baneheia-drapene også, hvem vet? Se hva som skjer i Tengs-saken.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Oddesen skrev: man sep 06, 2021 7:48 pm Joda, startelver. Jeg var vel litt full av moralsk forargelse, når jeg skrev sist. Jeg synes at prinsippet om å gjøre opp for seg ved soning og så kunne gå videre, er best. Og som du sier: Han var mindreårig selv, og det skjedde for flere ti-talls år siden - du ikke skal dømmes for ting som skjedde for en generasjon tilbake. Så Viggo er i så måte ferdig med den saken jeg dro inn. Og kanskje er han uskyldig i baneheia-drapene også, hvem vet? Se hva som skjer i Tengs-saken.
Ja, hvem vet?

Vel, vi vet jo ganske mye om Baneheia-saken da.

Vi vet at det ikke finnes noen tekniske spor mot Kristiansen. Det finnes ingen observasjoner av ham på eller ved åstedet i den aktuelle tidsperioden. Det finnes derimot flere tekniske spor av Andersen på åstedet og på (i hvertfall) en av jentene.

Vi vet at ingen av Andersens påstander om hva Kristiansen gjorde den dagen lar seg verifisere. Men at mange dem kan avvises.
Vi vet at Viggo hele tiden har sagt han var hjemme. Noe foreldrene også hele tiden har sagt (selv om de ikke er så klare på tidspunktene)
Og vi vet at det etter en stund dukket opp et teknisk bevis (mobilsporet) som lang på vei bekrefter at Kristiansen var hjemme i den perioden.

Så da står vi igjen med noen sære teorier om at Kristiansen har løpt opp og ned fra Baneheia for å sende tekstmeldinger midt under ugjerningene.

Og dette sa Andersen ikke noe om i sine mange versjoner av hva som hadde skjedd. Det var først da han sent under rettssaken ble klar over at Kristiansen ikke bare hadde sendt meldinger, men må ha sendt dem fra et annet sted enn åstedet at han kom med "sykkelen ved bommen"-versjonen sin. Den hvor Kristiansen skal ha gått ned fra åstedet under ugjerningene og sendt sms fra mobilen som visstnok lå i en taske som hang på sykkelen. Som stod ved bommen ved inngangen til Baneheia. Det stedet hvor Andersen nettopp hadde blitt forklart at var det nærmeste fra åstedet hvor sms'er kunne ha gått over den aktuelle basestasjonen.

Når det eneste man har er udokumenterte påstander fra et vitne som er tatt i løgn på løgn og som fremdeles har en versjon (fra rettssaken - siden har han ikke kommet med nye versjoner så vidt meg bekjent) som ikke stemmer med sakens fakta så sier det seg selv at Kristiansen har en god sak.

Og når den udokumenterte versjonen til vitne sørger for at han selv slipper med mildere straff er det enda større grunn til å ta den med en klype salt.

Helt uavhengig om hva man tror om Kristiansens skyld så må man innrømme at ingen bør dømmes på et så syltynt grunnlag.

Hvis ikke politiet finner nye bevis mot ham i den pågående etterforskningen blir det ingen ny tilltale.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»