Baneheiadrapene

Svar
GoingKronos

Re: Baneheiadrapene

Legg inn av GoingKronos »

Omoikane skrev: tor jun 15, 2023 6:42 pm
GoingKronos skrev: tor jun 15, 2023 6:11 pm
Omoikane skrev: tor jun 15, 2023 5:58 pm
Likevel er saken spesiell, gitt at det var politiet som la ord i munnen på ham.
Han er selvsagt ansvarlig for egne handlinger.
Jo, men der er en vesenforskjell mellom å jatte med etterforskerne og å selv konstruere en falsk sak.

Det er en skjerpende omstendighet at forbrytelsen er så alvorlig og så godt som ferdig sonet. Men det er formidlende at Viggo allerede var siktet og at "innrømmelsen" ble manipulert frem av politiet.
Problemet er jo at JHA står med sin falske forklaring, så det er vanskelig å se at det skal være noe formildende.

guru

Legg inn av guru »

Leste et sted at JHA kan tiltales for falsk anklage ettersom han har gjentatt anklagene i forbindelse med VK sin gjenåpning. På et tidspunkt han var en fri mann og ikke siktet. Om det stemmer aner jeg ikke. Husker ikke hvor jeg leste det og om det var en jurist som sa det.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

storpeder skrev: tor jun 15, 2023 4:12 pm Avgjørelsen:
https://www.gjenopptakelse.no/fileadmin ... dersen.pdf

Ingen av de samme medlemmene som var med på gjenåpningen av VKs sak. "Kun" 24 sider.
Tung dag for Big George

Thomas

Legg inn av Thomas »

seriemester2013 skrev: tor jun 15, 2023 7:46 pm
storpeder skrev: tor jun 15, 2023 4:12 pm Avgjørelsen:
https://www.gjenopptakelse.no/fileadmin ... dersen.pdf

Ingen av de samme medlemmene som var med på gjenåpningen av VKs sak. "Kun" 24 sider.
Tung dag for Big George
Flere enn han har en tung dag i dag

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

seriemester2013 skrev: tor jun 15, 2023 7:46 pm
storpeder skrev: tor jun 15, 2023 4:12 pm Avgjørelsen:
https://www.gjenopptakelse.no/fileadmin ... dersen.pdf

Ingen av de samme medlemmene som var med på gjenåpningen av VKs sak. "Kun" 24 sider.
Tung dag for Big George
Er han JHA-fan?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

kytec skrev: tor jun 15, 2023 8:27 pm
seriemester2013 skrev: tor jun 15, 2023 7:46 pm
storpeder skrev: tor jun 15, 2023 4:12 pm Avgjørelsen:
https://www.gjenopptakelse.no/fileadmin ... dersen.pdf

Ingen av de samme medlemmene som var med på gjenåpningen av VKs sak. "Kun" 24 sider.
Tung dag for Big George
Er han JHA-fan?
Mer motsatt, overbevist om at Viggo gjorde det likevel.

Jobs
Innlegg: 458

Legg inn av Jobs »

KingKongHalvor skrev: tor jun 15, 2023 8:33 pm
kytec skrev: tor jun 15, 2023 8:27 pm
seriemester2013 skrev: tor jun 15, 2023 7:46 pm
Tung dag for Big George
Er han JHA-fan?
Mer motsatt, overbevist om at Viggo gjorde det likevel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jobs skrev: tor jun 15, 2023 8:44 pm
KingKongHalvor skrev: tor jun 15, 2023 8:33 pm
kytec skrev: tor jun 15, 2023 8:27 pm

Er han JHA-fan?
Mer motsatt, overbevist om at Viggo gjorde det likevel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.
Man kommer stadig nærmere sannheten, ta vare på sparepengene dine👍🏼

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Jobs skrev: tor jun 15, 2023 8:44 pm
KingKongHalvor skrev: tor jun 15, 2023 8:33 pm
kytec skrev: tor jun 15, 2023 8:27 pm

Er han JHA-fan?
Mer motsatt, overbevist om at Viggo gjorde det likevel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.
Det må være et snev av bevis for å få han dømt. Det holder ikke at han såg slem ut og passet godt inn i historien.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det sies på nyhetene at JHA max kan få to år mer i fengsel, men kan han ikke i teorien dømmes til forvaring og sitte i fengsel resten av livet?

storpeder

Legg inn av storpeder »

kytec skrev: tor jun 15, 2023 9:14 pm Det sies på nyhetene at JHA max kan få to år mer i fengsel, men kan han ikke i teorien dømmes til forvaring og sitte i fengsel resten av livet?
Jeg så ikke på, men det er selvsagt forskjell på å bli dømt til ytterligere to års fengsel og hvor lenge han ev. faktisk må sone.

Jobs
Innlegg: 458

Legg inn av Jobs »

kytec skrev: tor jun 15, 2023 9:06 pm
Jobs skrev: tor jun 15, 2023 8:44 pm
KingKongHalvor skrev: tor jun 15, 2023 8:33 pm

Mer motsatt, overbevist om at Viggo gjorde det likevel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.
Det må være et snev av bevis for å få han dømt. Det holder ikke at han såg slem ut og passet godt inn i historien.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor vanlig er det at en slik som jha gjør et dobbelt mord alene ,for så og dra kameraten inn i saken og fastholde på sin forklaring i over 20 år ? Han var tydelig lettet når han ble tatt og tilsto . Dette henger ikke på greip.Det er noe alvorlig galt med Psykologene her i landet.

https://www.bt.no/innenriks/i/K8d5y/let ... -paagrepet

storpeder

Legg inn av storpeder »

Jobs skrev: tor jun 15, 2023 9:47 pm
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor vanlig er det at en slik som jha gjør et dobbelt mord alene ,for så og dra kameraten inn i saken og fastholde på sin forklaring i over 20 år ? Han var tydelig lettet når han ble tatt og tilsto . Dette henger ikke på greip.Det er noe alvorlig galt med Psykologene her i landet.

https://www.bt.no/innenriks/i/K8d5y/let ... -paagrepet
Ikke rart at han var lettet da han skjønte at politiet trodde VK var med på det og sågar at JHA var et «offer» for kameraten.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Corvus skrev: tor jun 15, 2023 3:44 pm
Daltrey skrev: ons mai 31, 2023 12:53 pm
guru skrev: ons mai 31, 2023 9:34 am
Jeg var ikke klar over hvor ille det var for Austad. Skummelt å se hvor store kreftene var blant de som ikke brydde seg om rettsikkerhet, men kun var opptatt av å sørge for at VK aldri skulle slippe ut. Det gikk utover Austad, og det er åpenbart at de gjorde alt de kunne for å fjerne han, og til og med frata han levebrødet ved å ta fra han lisensen. Det var rett og slett ingen grenser for hva som ble gjort for å motarbeide alt som ble gjort i saken. Det er rett og slett grenseløst.
Deep State er nådeløs, og beskytter sine med alle midler.
Det er vel i USA det er slik...
Norge er noe helt annet, ja. Som eksempel kan jeg nevne opplysningene om det havarerte karbonfangstanlegget på Mongstad, som jo ble kjent for alle i god tid før stortingsvalget i 2013. Ehh.

Champis

Legg inn av Champis »

Jobs skrev: tor jun 15, 2023 8:44 pm
KingKongHalvor skrev: tor jun 15, 2023 8:33 pm
kytec skrev: tor jun 15, 2023 8:27 pm

Er han JHA-fan?
Mer motsatt, overbevist om at Viggo gjorde det likevel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.

Veldig merkelig å mene det basert på bevisene i saken. Du kan like godt si at du vedder 1 million på at en hvem som helst annen person skulle vært med på det. Skjønner ikke helt hvorfor du tror det?

Champis

Legg inn av Champis »

Jobs skrev: tor jun 15, 2023 9:47 pm
kytec skrev: tor jun 15, 2023 9:06 pm
Jobs skrev: tor jun 15, 2023 8:44 pm
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.
Det må være et snev av bevis for å få han dømt. Det holder ikke at han såg slem ut og passet godt inn i historien.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor vanlig er det at en slik som jha gjør et dobbelt mord alene ,for så og dra kameraten inn i saken og fastholde på sin forklaring i over 20 år ? Han var tydelig lettet når han ble tatt og tilsto . Dette henger ikke på greip.Det er noe alvorlig galt med Psykologene her i landet.

https://www.bt.no/innenriks/i/K8d5y/let ... -paagrepet

Det er ekstremt mye vanligere at én person gjør noe slikt alene enn at man er to stk.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

GoingKronos skrev: tor jun 15, 2023 6:11 pm
Omoikane skrev: tor jun 15, 2023 5:58 pm
Likevel er saken spesiell, gitt at det var politiet som la ord i munnen på ham.
Han er selvsagt ansvarlig for egne handlinger.
Selvfølgelig. Her er det snakk om "voksne" tenåringer, og ikke barn som man kan legge ordene i kjeften på.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

:ugeek:
GoingKronos skrev: tor jun 15, 2023 6:43 pm
Omoikane skrev: tor jun 15, 2023 6:42 pm
GoingKronos skrev: tor jun 15, 2023 6:11 pm

Han er selvsagt ansvarlig for egne handlinger.
Jo, men der er en vesenforskjell mellom å jatte med etterforskerne og å selv konstruere en falsk sak.

Det er en skjerpende omstendighet at forbrytelsen er så alvorlig og så godt som ferdig sonet. Men det er formidlende at Viggo allerede var siktet og at "innrømmelsen" ble manipulert frem av politiet.
Problemet er jo at JHA står med sin falske forklaring, så det er vanskelig å se at det skal være noe formildende.
Nettopp det at anklagene er så gamle at de er foreldet, er vel også formidlende. Han opprettholder en gammel anklage som han ikke kan straffes for.

Forstå meg rett, jeg ønsker at JHA skal bures inne lenge, men jeg tror oppriktig ikke på at han får, eller burde få, 10 år, slik jeg tolker loven og saken.

guru

Legg inn av guru »

Selv om de fleste av oss helst hadde sett JHA blitt kasta bak lås og slå resten av livet, så er tross alt det viktigste at han blir dømt for begge drapene, slik at man ikke sitter med et uoppklart drap. Han vil uansett måtte sone "straff" resten av livet, i form av å være en barnemorder. Bare folk med alvorlige personlighetsforstyrrelser vil ønske ha ha noe med dette avskummet å gjøre.

Så vil det alltid være noen som aldri vil akseptere at VK er uskyldig, men denne typen mennesker som ikke bryr seg om beviser og ikke vil nøle med å kast uskyldige i fengsel må vi bare leve med.

Nå må denne rettssaken opp så snart som mulig, slik at vi får satt et punktum. Og denne gangen vil ikke JHA ha noen med seg, og bør bli kjørt beinhardt. Gjør aktoratet jobben sin, skal han bli avkledd totalt for løgnene sine.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Omoikane skrev: fre jun 16, 2023 7:05 am

Nettopp det at anklagene er så gamle at de er foreldet, er vel også formidlende. Han opprettholder en gammel anklage som han ikke kan straffes for.

Forstå meg rett, jeg ønsker at JHA skal bures inne lenge, men jeg tror oppriktig ikke på at han får, eller burde få, 10 år, slik jeg tolker loven og saken.
Det er jo et juridisk spørsmål om det er en pågående kriminell handling eller om anklagene fra den gangen er foreldet. Men hans nye anklager fra gjenopptakelsen og etterforskningen er uansett ikke foreldet, men da vil straffen bli vesentlig lavere siden det ikke fikk de konsekvensene som hans første anklager fikk.

startelver

Legg inn av startelver »

Når er egentlig rettsaken ferdig? Jeg håper vi snart får se JHA.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Champis skrev: fre jun 16, 2023 12:39 am
Jobs skrev: tor jun 15, 2023 8:44 pm
KingKongHalvor skrev: tor jun 15, 2023 8:33 pm

Mer motsatt, overbevist om at Viggo gjorde det likevel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.

Veldig merkelig å mene det basert på bevisene i saken. Du kan like godt si at du vedder 1 million på at en hvem som helst annen person skulle vært med på det. Skjønner ikke helt hvorfor du tror det?
Basert på bevisene så er det helt riktig ja. Men vanskelig å tenke at JHA kan ha gjort dette alene. En ting er sikkert, har det vært to, så er den andre personen Viggo. Basert på at de alltid hang sammen, og at Viggo var den syke personen han var.

guru

Legg inn av guru »

Corvus skrev: søn jun 18, 2023 9:35 am
Champis skrev: fre jun 16, 2023 12:39 am
Jobs skrev: tor jun 15, 2023 8:44 pm
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.

Veldig merkelig å mene det basert på bevisene i saken. Du kan like godt si at du vedder 1 million på at en hvem som helst annen person skulle vært med på det. Skjønner ikke helt hvorfor du tror det?
Basert på bevisene så er det helt riktig ja. Men vanskelig å tenke at JHA kan ha gjort dette alene. En ting er sikkert, har det vært to, så er den andre personen Viggo. Basert på at de alltid hang sammen, og at Viggo var den syke personen han var.
Hvorfor er det vanskelig? Statistikk fra bl.a. USA viser at det er ekstremt sjelden at denne typen forbrytelser begås av to. Det er nesten helt fraværende. Drapene ble utført på nøyaktig samme måte på begge jentene. Sannsynligheten for at to ulike gjerningsmenn skal drepe på nøyaktig samme måte er tilnærmet lik null. Vi snakker her om vinkel på stikkene og dybden. JHA har også forklart at han og Viggo drepte på to helt ulike måter. En blank løgn altså. Jentene var 8 og 10. En stor og kraftig JHA hadde selvsagt null problemer med å gjøre dette alene mot to små jenter som må ha vært helt ubeskrivelig redde.

Jeg finner det helt latterlig at folk på ramme alvor mener at VK er skyldig uten å ha lagt igjen et eneste DNA-spor, mens DNA etter JHA var spredt over hele åstedet og overalt på begge jentene. Det er simpelthen umulig å ikke legge igjen spor etter en slik handling. Men det er vel slik som spådd; enkelte vil aldri godta dette og aldri gi seg. Selv om JHA mot formodning skulle tilstå at han var alene, vil det garantert være de som fortsatt mener VK er skyldig.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

guru skrev: fre jun 16, 2023 8:11 am Selv om de fleste av oss helst hadde sett JHA blitt kasta bak lås og slå resten av livet, så er tross alt det viktigste at han blir dømt for begge drapene, slik at man ikke sitter med et uoppklart drap. Han vil uansett måtte sone "straff" resten av livet, i form av å være en barnemorder. Bare folk med alvorlige personlighetsforstyrrelser vil ønske ha ha noe med dette avskummet å gjøre.

Så vil det alltid være noen som aldri vil akseptere at VK er uskyldig, men denne typen mennesker som ikke bryr seg om beviser og ikke vil nøle med å kast uskyldige i fengsel må vi bare leve med.

Nå må denne rettssaken opp så snart som mulig, slik at vi får satt et punktum. Og denne gangen vil ikke JHA ha noen med seg, og bør bli kjørt beinhardt. Gjør aktoratet jobben sin, skal han bli avkledd totalt for løgnene sine.
Håper polititjenestepersonene som foret JHA med løgner også må sone.

JHA kan kun få to år mer i fengsel om han blir funnet skyldig i begge drapene, men det interessante er at han kan få 12 års fengsel for å ha løyet om en annen persons handlinger = totalt 14 år.

Det hadde vært så deilig om det skjedde.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

kytec skrev: søn jun 18, 2023 4:43 pm
guru skrev: fre jun 16, 2023 8:11 am Selv om de fleste av oss helst hadde sett JHA blitt kasta bak lås og slå resten av livet, så er tross alt det viktigste at han blir dømt for begge drapene, slik at man ikke sitter med et uoppklart drap. Han vil uansett måtte sone "straff" resten av livet, i form av å være en barnemorder. Bare folk med alvorlige personlighetsforstyrrelser vil ønske ha ha noe med dette avskummet å gjøre.

Så vil det alltid være noen som aldri vil akseptere at VK er uskyldig, men denne typen mennesker som ikke bryr seg om beviser og ikke vil nøle med å kast uskyldige i fengsel må vi bare leve med.

Nå må denne rettssaken opp så snart som mulig, slik at vi får satt et punktum. Og denne gangen vil ikke JHA ha noen med seg, og bør bli kjørt beinhardt. Gjør aktoratet jobben sin, skal han bli avkledd totalt for løgnene sine.
Håper polititjenestepersonene som foret JHA med løgner også må sone.

JHA kan kun få to år mer i fengsel om han blir funnet skyldig i begge drapene, men det interessante er at han kan få 12 års fengsel for å ha løyet om en annen persons handlinger = totalt 14 år.

Det hadde vært så deilig om det skjedde.
I teorien kan han få forvaring på de to gjenværende årene hvis han blir funnet skyldig i drapet på Lena. Men det er ingenting som tyder på at påtalemyndighetene vil legge ned påstand om forvaring.

Det er en stund til rettsaken starter, en tiltale må komme først. Og dommerne står jo fritt til å dømme Andersen til forvaring selv om aktor ikke ønsker det. Så ingenting er skrevet i stein.

Hvis han mot formodning får forvaring kan det bli slik at det må en tilståelse til for at han skal slippe ut.

Champis

Legg inn av Champis »

Corvus skrev: søn jun 18, 2023 9:35 am
Champis skrev: fre jun 16, 2023 12:39 am
Jobs skrev: tor jun 15, 2023 8:44 pm
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Han er ikke alene,det vil overaske meg sterkt om det blir fred rundt denne saken om jha blir dømt for begge drapene. Hadde vi garantert fått den fulle sannheten om 1 år hadde jeg satset 1 mill på at vk var med.

Veldig merkelig å mene det basert på bevisene i saken. Du kan like godt si at du vedder 1 million på at en hvem som helst annen person skulle vært med på det. Skjønner ikke helt hvorfor du tror det?
Basert på bevisene så er det helt riktig ja. Men vanskelig å tenke at JHA kan ha gjort dette alene. En ting er sikkert, har det vært to, så er den andre personen Viggo. Basert på at de alltid hang sammen, og at Viggo var den syke personen han var.

Merkelig. Alle andre synes det er fryktelig merkelig om to personer harv gjort dette. Å finne to stk. i et så lite samfunn som er i stand til noe sånt er ekstremt unormalt. Såpass unormalt at amerikanske etterforskere sperret opp øynene da denne saken gikk i Norge og ville dra til Norge for å lære om mekanismene rundt dette. For det er så uvanlig at det stort sett aldri skjer noe sted i verden.

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg synes det var spesielt at Viggo Kristiansen kunne bli dømt uten et eneste fellende bevis i Baneheia saken utenom JHA sin forklaring. Det skal rett og slett ikke holde i å bli dømt til 21 års forvaring til å begynne med.

Corvus

Legg inn av Corvus »

William_S skrev: søn jun 18, 2023 9:12 pm Jeg synes det var spesielt at Viggo Kristiansen kunne bli dømt uten et eneste fellende bevis i Baneheia saken utenom JHA sin forklaring. Det skal rett og slett ikke holde i å bli dømt til 21 års forvaring til å begynne med.
Bakgrunnen til Viggo spilte selvsagt inn. Moduskandidat så det holder, med unormal oppførsel over lang tid mot kvinner og barn, overgrepsdømt osv.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Corvus skrev: man jun 19, 2023 9:34 pm
William_S skrev: søn jun 18, 2023 9:12 pm Jeg synes det var spesielt at Viggo Kristiansen kunne bli dømt uten et eneste fellende bevis i Baneheia saken utenom JHA sin forklaring. Det skal rett og slett ikke holde i å bli dømt til 21 års forvaring til å begynne med.
Bakgrunnen til Viggo spilte selvsagt inn. Moduskandidat så det holder, med unormal oppførsel over lang tid mot kvinner og barn, overgrepsdømt osv.
Han var ikke overgrepsdømt. Han ble det samtidig med at han ble dømt for Baneheia. Lenge før politiet visste noe om disse overgrepene så hadde de bestemt seg for at han var drapsmannen. Det fikk jo det groteske utfallet at politiet arresteret ham uten å ha bevis i det hele tatt og fikk overtalt Jan Helge Andersen (som de hadde beviser i mot) til å legge skylden på Viggo.

Og Viggo hadde forøvrig aldri vært voldelig så han var heller ikke en typisk moduskandidat.

Men hovedgrunnen til at han ble dømt i retten var ikke politiets overbevisning. Det var fordi DNA-ekspert Bente Mevåg sa at det må ha vært to gjerningsmenn.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

William_S skrev: søn jun 18, 2023 9:12 pm Jeg synes det var spesielt at Viggo Kristiansen kunne bli dømt uten et eneste fellende bevis i Baneheia saken utenom JHA sin forklaring. Det skal rett og slett ikke holde i å bli dømt til 21 års forvaring til å begynne med.
Nåja, det hjalp godt på at Bente Mevåg hevdet at DNA bevisene tilsa at det måtte være to gjerningsmenn.

Jeg har jo en mistanke om at han uansett ville blitt dømt, og at det i den forstand kanskje var like greit at DNA beviset ble såpass feiltolket.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»