Baneheiadrapene

Svar
Citizen80

Re: Baneheiadrapene

Legg inn av Citizen80 »

Bistandsadvokatene burde vel snart få oppnevnt bistandsadvokater selv, som kan beskytte dem mot seg selv.
Håper på ny rettsak, òg at JHA sin forsvarer innkaller Arne Pedersen, Bente Mevåg osv som vitner. De vil vel ha vitneplikt, òg regner med at de i så fall blir utspurt grundig av aktor.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

storpeder skrev: ons mar 22, 2023 6:57 pm Positivt at bistandsadvokat Brækhus nå krever ny prosess mot JHA, men måten han uttaler seg på om riksadvokaten er jo nokså komisk.

«Mine forventninger, ut ifra at riksadvokaten har uttalt at Viggo Kristiansen var i boden sin, og dersom dette er alvorlig ment, må konsekvensene være at man straffeforfølger Jan Helge Andersen. Hvis vi legger det riksadvokaten sier til grunn kan ikke Viggo Kristiansen ha vært på åstedet. Dersom vi skal ta det riksadvokaten sier seriøst er det en logisk konsekvens at Andersen har handlet alene. Da må det innstilles på at han straffeforfølges», sier bistandsadvokat Håkon Brækhus.»
Hva faen er dette for noe?? Komisk av en advokat å uttale de tingene du har uthevet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: ons mar 22, 2023 6:57 pm Positivt at bistandsadvokat Brækhus nå krever ny prosess mot JHA, men måten han uttaler seg på om riksadvokaten er jo nokså komisk.

«Mine forventninger, ut ifra at riksadvokaten har uttalt at Viggo Kristiansen var i boden sin, og dersom dette er alvorlig ment, må konsekvensene være at man straffeforfølger Jan Helge Andersen. Hvis vi legger det riksadvokaten sier til grunn kan ikke Viggo Kristiansen ha vært på åstedet. Dersom vi skal ta det riksadvokaten sier seriøst er det en logisk konsekvens at Andersen har handlet alene. Da må det innstilles på at han straffeforfølges», sier bistandsadvokat Håkon Brækhus.»
Der virker på meg som har prøver seg på litt ironi her. At det han egentlig mener er at avgjørelsen om Kristiansen var feil og at «alle» nå kan se hvilket hjørne riksadvokaten har malt seg opp i. En dårlig avgjørelse om Kristiansen må følges opp av en dårlig avgjørelse om Andersen.

For oss som mener at avgjørelsen om Kristiansen frifinnelse var en god og riktig en vil jo en tiltale mot Andersen bare være en naturlig og logisk oppfølgning.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Fjernet.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Brækhus fortsetter, etter min mening, å legge seg på et ganske så labert nivå. Uten at jeg helt ser hva som er oppsiden ved å formulere seg på en slik måte.

Tidligere så har bistandsadvokatene vært ute med kritikk av Oslo Politidistrikt og ment at den videre etterforskningen burde flyttes, uten at de helt har evnet å sette ord på hva det er som er så kritikkverdig og/eller problematisk.

Mtp hvordan de uttalte seg underveis i saken til Viggo Kristiansen, så er det jo fristende å avfeie kritikken som grunnløs.

Blir veldig spennende å se hva som skjer i morgen, jeg mener jo at det vil være en skandale hvis saken mot Jan Helge ikke begjæres gjenåpnet.

guru

Legg inn av guru »

GoingKronos skrev: ons mar 22, 2023 6:28 pm Det blir vel ingen formell tiltale på fredag? Det blir bare at de krever saken gjenopptatt, og når GK har behandlet saken så kan de ta ut tiltale?

Uansett tror jeg ikke han blir fengslet før det foreligger dom. Han kan få ekstra straff på 2 år for drapet, i tillegg så er det om dette beslaget på hans pc og i tilfelle om de vil gå for falsk anklage mot VK.
Er det ingen mulighet for at han skal få forvaring, og dermed lengre straff enn 2 år? Han burde jo ikke se friheten igjen spør du meg. Blir også interessant om han blir tiltalt for falsk forklaring mot VK.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

guru skrev: fre mar 24, 2023 7:33 am
GoingKronos skrev: ons mar 22, 2023 6:28 pm Det blir vel ingen formell tiltale på fredag? Det blir bare at de krever saken gjenopptatt, og når GK har behandlet saken så kan de ta ut tiltale?

Uansett tror jeg ikke han blir fengslet før det foreligger dom. Han kan få ekstra straff på 2 år for drapet, i tillegg så er det om dette beslaget på hans pc og i tilfelle om de vil gå for falsk anklage mot VK.
Er det ingen mulighet for at han skal få forvaring, og dermed lengre straff enn 2 år? Han burde jo ikke se friheten igjen spør du meg. Blir også interessant om han blir tiltalt for falsk forklaring mot VK.
Såfremt ikke det kommer frem at han har gjort alvorlig kriminalitet i tiden han har vært i frihet så ser jeg ikke for meg at det er mulig. Vi har denne saken med filer på hans pc som vi ikke vet alvorlighetsgraden av, men som neppe vil gi grunnlag for forvaring (men kanskje egen fengselsstraff).


GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg regner i utgangspunktet med at det bare er gjenopptakelsesdelen som vi får vite om i dag, så den delen med falsk anklage mot VK vil vi vel måtte vente til en eventuell tiltale å få vite om.

Men jeg syns media er unøyaktig når de snakker om maks 2 års fengsel, det kan bli lengere og jeg syns absolutt det er noe som bør straffes.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Mye står på spill i dag. Men det er ikke vanskelig å lese mellom linjene hos de eksperter som har uttalt seg. Det går mot en begjæring om gjenåpning av saken og en tiltale hvis gjenopptakelseskommisjonen tar begjæringen til følge.

Ut ifra saken slik den er kjent i offentligheten er det jo heller ingen grunn til å forvente noe annet enn en begjæring om gjenåpning. Det lille usikkerhetsmomentet er om etterforskningen av Andersen den siste tiden har kommet opp med noe nytt som taler til hans fordel.

I tillegg til gjenåpning av saken mot Andersen er det jo også spørsmål om politiet vil sikte ham for falsk forklaring. Men før en eventuell gjenåpning er klar vil det kanskje være dumt å tiltale Andersen for falsk forklaring.

Det er jo også et spørsmål om den falske forklaringen er et lovbrudd som har pågått i over 20 år, eller om politiet kun vil tiltale Andersen for falsk forklaring i forbindelse med de siste avhørene. Viggo Kristiansen forsvarere mener jo at det er et pågående lovbrudd som startet i år 2000 og hvis de får gjennomslag for det vil jo lovbruddet være langt mer alvorlig. Det vil da komme under begrepet "Grov uriktig anklage" med en strafferamme på ti år. Og da er det konsekvensene av den falske forklaringen som styrer hvor lang straffen blir.

Det vil også bli et juridisk spørsmål om den falske forklaringen da er en del av det Andersen i sin tid ble dømt for og som han har sonet 19 av maksimum 21 år for eller om det sees på som en separat sak.

Så vi kan se for oss en situasjon hvor Andersen blir dømt for grov uriktig anklage og får 10 år i straff. Og så blir det en juridisk nøtt om dette skal gå i samlepotten med den andre dommen hvor det da maksimalt kan sones 21 år og hvor Andersen allerede har sonet 19 år.

Men med worst-case-scenario får han ti år til bak murene.

Dvs, worst-case-scenario er om han blir dømt til forvaring. Da kan det i teorien bli enda lenger enn ti år. Men det tror jeg er veldig lite sannsynlig.

En annen som det står mye på spill for i dag er Andersens forsvarer Svein Holden. Han har fortalt sin klient at det ikke blir en gjenopptakelse og ny tiltale i saken.

Hvis han får rett i det vil han fremstå som et juridisk geni som så noe de færreste så. Men hvis han tar feil vil han bli stående igjen med Svarte-Per. Og kan Andersen da ha tillitt til en forsvarer som vurderer bevismaterialet så dårlig?

Jeg ser at den nye lederen for gjenopptakelseskomisjonen sier at de selv skal vurdere om de er habile til å vurdere en begjæring. Det slår aldri feil i slike saker. De som muligens er inhabile mener at det er deres subjektive vurdering som bestemmer det. De skjønner ikke at det er hvorvidt resten av systemet har tillitt til deres habiliteten som betyr noe.

Men det skal sies at nesten alle kommisjonsmedlemmene er byttet ut siden avgjørelsen i 2021. Kun et medlem er igjen og han stemte for en gjenopptakelse.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 8:38 am
En annen som det står mye på spill for i dag er Andersens forsvarer Svein Holden. Han har fortalt sin klient at det ikke blir en gjenopptakelse og ny tiltale i saken.

Hvis han får rett i det vil han fremstå som et juridisk geni som så noe de færreste så. Men hvis han tar feil vil han bli stående igjen med Svarte-Per. Og kan Andersen da ha tillitt til en forsvarer som vurderer bevismaterialet så dårlig?
Ser ikke bort fra at han har sagt andre ting privat til Andersen enn han har sagt i offentlighet, det siste er jo ofte mest skuespill og der man sier det som er forventet for å understreke hvor uskyldig klienten er.

Men det kan vise seg å være en tabbe av JHA å forklare seg under den nye etterforskningen, han kunne ha nektet å svare og bare vise til sine tidligere forklaringer. Da hadde i det minste risikoen for å bli dømt for forsøk på falsk anklagelse forsvunnet (dog om det juridisk er grunnlag for å si at det er et pågående lovbrudd så stiller det seg annerledes).

Skal uansett bli veldig interessant å se hvordan Holden legger opp forsvaret, og hvor velvillig de tidligere aktørene vil være på å støtte opp om forsvaret. Problemet til JHA/Holden er selvsagt at de har fått en rømningsvei, de kan vise til den nye etterforskningen og at utvikling i DNA-analyser har endret saken. Så er jeg ikke sikker på at en type som Pedersen vil bruke seg av en slik rømningsvei og kan bli å stå på at VK er skyldig. Så bør selvsagt retten se bort fra slik synsing og forholde seg til bevisene, men det skal ikke mye tvil til før det er grunnlag fro frifinnelse.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: fre mar 24, 2023 9:13 am
oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 8:38 am
En annen som det står mye på spill for i dag er Andersens forsvarer Svein Holden. Han har fortalt sin klient at det ikke blir en gjenopptakelse og ny tiltale i saken.

Hvis han får rett i det vil han fremstå som et juridisk geni som så noe de færreste så. Men hvis han tar feil vil han bli stående igjen med Svarte-Per. Og kan Andersen da ha tillitt til en forsvarer som vurderer bevismaterialet så dårlig?
Ser ikke bort fra at han har sagt andre ting privat til Andersen enn han har sagt i offentlighet, det siste er jo ofte mest skuespill og der man sier det som er forventet for å understreke hvor uskyldig klienten er.

Det kan godt tenkes, men Andersen selv har jo sittet på TV og sagt at hans advokat har garantert ham at det ikke blir ny tilltale. Ser ikke helt hva Andersen har å tjene på å si det hvis det ikke stemmer.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Riksadvokatenen sier at begrunnelsen kun blir offentliggjort ved en pressemelding.
Da får vi neppe en grundig redgjørelse for grunnlaget for avgjørelsen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Netttavisen først igjen. De må ha noen gode kilder.

Saken blir begjært gjenopptatt i følge dem.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Nettavisen hevder saken mot Jan Helge vil forsøkes gjenåpnes

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 9:49 am Netttavisen først igjen. De må ha noen gode kilder.

Saken blir begjært gjenopptatt i følge dem.
De har åpenbart kilde(r) på innsiden av påtalemyndighetene, ja. Litt overrasket over at det ikke er kommet lekkasje før.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Kleint for kompisen hans, Sommerset

guru

Legg inn av guru »

Er vel tidenes minst overraskende nyhet. Hadde jo vært fullstendig skandale om ikke dette ble utfallet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Ny bok om Baneheia-saken:

https://nettbutikk.nettavisen.no/produc ... ia-drapene

-Ole Dag Kvamme var journalist for Nettavisen og NTB under Baneheia-etterforskningen, pågripelsen og de to rettssakene. Nå har han skrevet en bok som tar deg tilbake til rettssalene, og som samtidig kikker med dagens øyne tilbake på hvordan alt kunne gå så galt den gangen.

Forfatteren var altså en av de som var tilstede under rettsakene og var overbveist om Kristiansens skyld.

storpeder

Legg inn av storpeder »

oddvar_kjempebra skrev: fre mar 24, 2023 9:37 am Riksadvokatenen sier at begrunnelsen kun blir offentliggjort ved en pressemelding.
Da får vi neppe en grundig redgjørelse for grunnlaget for avgjørelsen.
https://www.riksadvokaten.no/document/b ... -andersen/

Var visst bare én side, og statsadvokatens påtegning er vel muligens ikke offentlig.
Sist redigert av storpeder den fre mar 24, 2023 10:06 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Pressemeldingen er ute. Kortfattet melder NRK.

https://www.riksadvokaten.no/document/b ... -andersen/

Edit: Storpeder slo meg på målstreken.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ikke overraskende så klart, men dessverre fikk vi i dag ikke vite begrunnelsen og argumentasjon. Jeg regner med at det kommer etter hvert som gjenopptakelseskommisjonen behandler saken.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Malm skrev: ons sep 21, 2022 6:08 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons sep 21, 2022 11:11 am
Harduetforslag skrev: ons sep 21, 2022 10:29 am Riksadvokat Jørn Maurud vurderer nå statsadvokatens innstilling i den nye etterforskningen av Baneheia-saken. Han sier at det kan ta tid før de beslutter noe.

– Jeg håper vi blir ferdig med denne saken i god tid før årsskiftet. Jeg håper det, men lover ingenting, sier riksadvokat Jørn Sigurd Maurud i et intervju på podkasten «Rett og slett», skriver TV 2.

Podkasten lages av strafferettsforsker Katrine Holter ved Politihøgskolen.

I begynnelsen av september mottok han innstillingen fra statsadvokatene Andreas Schei og Johan Øverberg etter at Oslo politidistrikt har ferdigstilt den nye etterforskningen av Baneheia-saken, etter at saken mot dømte Viggo Kristiansen ble gjenåpnet i fjor.

Det er ikke kjent hva statsadvokatene har innstilt på.

Maurud tør ikke å love når svaret kommer fordi det kan dukke opp ting som forsinker prosessen, for eksempel et behov for mer etterforskning.

– Det er en stor sak, og det er ingen enkel sak, sier Maurud.
Og der sank min tro på at Andersen blir tilltalt på nytt. Jeg var oppe i 60%, nå er jeg nede på 50/50 igjen.
Så bra at du i det minste går i riktig retning selv om din tro på tiltale av Andersen fortsatt er 50 prosent for høy. Det er 0.00% sjangse for at Andersen på nytt blir tiltalt i Baneheia-saken.
This didn't age well.

storpeder

Legg inn av storpeder »

GoingKronos skrev: fre mar 24, 2023 10:05 am Ikke overraskende så klart, men dessverre fikk vi i dag ikke vite begrunnelsen og argumentasjon. Jeg regner med at det kommer etter hvert som gjenopptakelseskommisjonen behandler saken.
Kun Holden og bistandsadvokatene som er part i saken nå, så spørs om statsadvokatenes innstilling vil bli lekket. Men vi kjenner jo bevisene, selv om det hadde vært interessant å lese begrunnelsen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

GoingKronos skrev: fre mar 24, 2023 10:05 am Ikke overraskende så klart, men dessverre fikk vi i dag ikke vite begrunnelsen og argumentasjon. Jeg regner med at det kommer etter hvert som gjenopptakelseskommisjonen behandler saken.
Jeg tror jeg skal klare å gjette meg til begrunnelsen. Statsadvokaten gav jo egentlig begrunnelsen da han frikjente Kristiansen.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men gjenoppragelseskommisjonen. Hvem vet hva de kan finne på. Og hvor lang tid skal de bruke.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

VivaLV skrev: fre mar 24, 2023 10:11 am Men gjenoppragelseskommisjonen. Hvem vet hva de kan finne på. Og hvor lang tid skal de bruke.
Blir en ren formalitet for Gjenopptakelseskommisjonen og det vil nok få prioritet, blir nok behandlet ila noen måneder

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Skal Andersen pågripes nå?
Begrunnelsen må jo være fare for gjentakelse, fare for bevisforspillelse eller at det er egnet til å støte allmennhetens rettsfølelse.
LIte sannsynlig at det skjer, men drapsvåpenet er jo ikke funnet så bevisforspillelse er jo i hvertfall noe som kan skje.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den fre mar 24, 2023 10:16 am, redigert 1 gang totalt.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Harduetforslag skrev: fre mar 24, 2023 10:12 am
VivaLV skrev: fre mar 24, 2023 10:11 am Men gjenoppragelseskommisjonen. Hvem vet hva de kan finne på. Og hvor lang tid skal de bruke.
Blir en ren formalitet for Gjenopptakelseskommisjonen og det vil nok få prioritet, blir nok behandlet ila noen måneder
Hadde vært artig å se for seg den nye lederen sette Magne Svor og Knut Jan Nielsen på saken, få utredet et forslag til å avslå Riksadvokatens begjæring, og forsøke å sikre et flertall for dette.

Nei, dette kommer til å være klart senest ila. mai.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Noen som vet når neste møte i GK er?

Fant ikke noen kalender på hjemmesiden deres.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»