Uff, nok en grunn til å holde seg til "gamle biler"... Jeg går inn i en bildepresjon snart..Ribba skrev: ↑tor okt 20, 2022 9:10 pmDet kom jo mange nye krav for biler fra og med 6. juli i år, deriblant krav om "Emergency Lane Keeping Systems". Dette er jo en benevnelse for systemer som både overvåker om du holder deg innenfor kjørefeltet ditt (LDWS), samt hjelper deg med å holde deg innenfor kjørefeltet ditt ved hjelp av automatiske korrigeringer (CDCF).
LDWS: Lane Departure Warning System
CDCF: Corrective Directional Control Function
Om det har vært noen krav om LDWS tidligere, det kjenner jeg ikke til.
Mer info om implementering om regelverket:
https://www.interregs.com/articles/spot ... hed-000229
VW ID.4
Re: VW ID.4
Min Golf R som ble levert i september 2021 har begge deler (var standardutstyr).henlie skrev: ↑fre okt 21, 2022 10:13 amUff, nok en grunn til å holde seg til "gamle biler"... Jeg går inn i en bildepresjon snart..Ribba skrev: ↑tor okt 20, 2022 9:10 pmDet kom jo mange nye krav for biler fra og med 6. juli i år, deriblant krav om "Emergency Lane Keeping Systems". Dette er jo en benevnelse for systemer som både overvåker om du holder deg innenfor kjørefeltet ditt (LDWS), samt hjelper deg med å holde deg innenfor kjørefeltet ditt ved hjelp av automatiske korrigeringer (CDCF).
LDWS: Lane Departure Warning System
CDCF: Corrective Directional Control Function
Om det har vært noen krav om LDWS tidligere, det kjenner jeg ikke til.
Mer info om implementering om regelverket:
https://www.interregs.com/articles/spot ... hed-000229
CDCF er litt "morsom", den hjelper til å svinge både til høyre og venstre på svingete veier. Men det er lett å slå av begge del ved et tastetrykk ytterst på blinklyshendel.
LDWS slår bare inn når hastigheten er 60 eller høyere. ..
Det er jo også litt "morsomt" at bilprodusentene har i flere tiår prøvd å hindre at vibrasjoner og liknende forplanter seg fra veibanen og opp i rattet, det for å gjøre kjøreopplevelsen mer komfortabel og trygg. For ingen førere likte at du hadde ett ratt som rørte på seg uten at føreren selv ba om det.Iseran2770 skrev: ↑fre okt 21, 2022 1:42 pm
CDCF er litt "morsom", den hjelper til å svinge både til høyre og venstre på svingete veier. Men det er lett å slå av begge del ved et tastetrykk ytterst på blinklyshendel.
Nå legger derimot bilprodusentene inn systemer som aktivt rører på rattet uten at føreren ber om det.
Jeg har funnet enda et par irritasjonsmoment med ID4. Det går ikke an å forlate bilen gående på "tomgang". Hver gang man stiger ut av bilen for å hjelpe en kunde med bagasje eller dører, slukker den. Attpåtil avspilles snutten som går igjen i reklamefilmer også Man må på nytt bekrefte at man er rette fører, før skjermer starter opp. Helt idiotisk.
Et annet tulleproblem er at dørene låses når man setter i gang bilen. Når man så kommer frem til kunden, står de og river i dørene uten å få åpnet dem, og jeg må trykke på låseknappen for å slippe dem inn.
Ellers synes jeg bilen er en bra arbeidsplass. Lite støy i forhold til dieselbilene jeg har kjørt før. Gode seter, bra oversikt i alle retninger unntatt bakover. Bakruten er mer som et skyteskår.
Det ser ut som at rekkeviddeangsten jeg hadde på forhånd er ubegrunnet. Jeg starter om morgenen med fullt batteri og avslutter dagen med 35-40% igjen på batteriet. Da har jeg kjørt ca 250 km.
Et annet tulleproblem er at dørene låses når man setter i gang bilen. Når man så kommer frem til kunden, står de og river i dørene uten å få åpnet dem, og jeg må trykke på låseknappen for å slippe dem inn.
Ellers synes jeg bilen er en bra arbeidsplass. Lite støy i forhold til dieselbilene jeg har kjørt før. Gode seter, bra oversikt i alle retninger unntatt bakover. Bakruten er mer som et skyteskår.
Det ser ut som at rekkeviddeangsten jeg hadde på forhånd er ubegrunnet. Jeg starter om morgenen med fullt batteri og avslutter dagen med 35-40% igjen på batteriet. Da har jeg kjørt ca 250 km.
Golf 8 (som har motor) oppfører seg annerledes. Men å gå ut av bilen med motoren i gang (eller bare åpne førerdøren) medfører hysterisk piping.Jan skrev: ↑fre okt 21, 2022 11:14 pm Jeg har funnet enda et par irritasjonsmoment med ID4. Det går ikke an å forlate bilen gående på "tomgang". Hver gang man stiger ut av bilen for å hjelpe en kunde med bagasje eller dører, slukker den. Attpåtil avspilles snutten som går igjen i reklamefilmer også Man må på nytt bekrefte at man er rette fører, før skjermer starter opp. Helt idiotisk.
Dette kan man angivelig programmere om for ID.3 (hvis man tar sjansen), og siden ID.4 er samme plattform med samme type software, så kan det godt hende det er mulig der også, ref. denne tråden som beskriver hvordan man gjør det med 3. parts programvaren OBDeleven:
https://forum.obdeleven.com/thread/1395 ... s-autolock
Har du hørt med forhandler om det er mulig for de å endre på dette for deg? Evt. om det ligger inne som en planlagt fremtidig OTA-oppdatering? En av mulighetene med OTA-oppdateringer er jo det å kunne ta til seg tilbakemeldinger fra kundene og enkelt rulle ut mindre SW-endringer som er etterspurt.
Har virkelig VW fjernet funksjonen for å kunne slå av og på denne funksjonen? For det er jo litt paradoksalt at bilprodusentene har argumentert med at de kan få inn flere funksjoner ved å flytte funksjoner fra fysiske knapper til menyvalg inne i infotainmentsystemet, men så ender de opp med å fjerne flere og flere slike valgmuligheter.
Riktignok har slike funksjoner som å slå av eller på automatisk dørlåser vært en funksjon man måtte gått igjennom haugevis av menyer i lang tid, men fortsatt paradoksalt at de har fjernet denne muligheten.
Du kan kanskje omgå det at bilen skrur seg av ved å klikke inn en "taxibeltespenne" før du går ut av bilen?Jan skrev: ↑fre okt 21, 2022 11:14 pm Jeg har funnet enda et par irritasjonsmoment med ID4. Det går ikke an å forlate bilen gående på "tomgang". Hver gang man stiger ut av bilen for å hjelpe en kunde med bagasje eller dører, slukker den. Attpåtil avspilles snutten som går igjen i reklamefilmer også Man må på nytt bekrefte at man er rette fører, før skjermer starter opp. Helt idiotisk.
https://www.thansen.no/bil/utstyr/innve ... 312/pn9963
Ingen fullgod løsning selvfølgelig, men tar kanskje noe mindre tid enn å vente på at bilen starter opp igjen?
Det er ihvertfall det Tesla-Bjørn gjør i det første minuttet av denne videoen (fester setetbeltet i tomt sete) når han filmer interiørbildene samtidig som ID.Buzzen er på:
En sli har jeg allerede liggende et eller annet sted. Det er ikke aktuelt å bruke den. Tror ikke det sparer noe tid heller-Hollabaloo skrev: ↑søn okt 23, 2022 10:30 amDu kan kanskje omgå det at bilen skrur seg av ved å klikke inn en "taxibeltespenne" før du går ut av bilen?Jan skrev: ↑fre okt 21, 2022 11:14 pm Jeg har funnet enda et par irritasjonsmoment med ID4. Det går ikke an å forlate bilen gående på "tomgang". Hver gang man stiger ut av bilen for å hjelpe en kunde med bagasje eller dører, slukker den. Attpåtil avspilles snutten som går igjen i reklamefilmer også Man må på nytt bekrefte at man er rette fører, før skjermer starter opp. Helt idiotisk.
https://www.thansen.no/bil/utstyr/innve ... 312/pn9963
Ingen fullgod løsning selvfølgelig, men tar kanskje noe mindre tid enn å vente på at bilen starter opp igjen?
Det er ihvertfall det Tesla-Bjørn gjør i det første minuttet av denne videoen (fester setetbeltet i tomt sete) når han filmer interiørbildene samtidig som ID.Buzzen er på:
I dag oppdaget jeg en ny og spennende funksjon på ID4. Jeg stoppet foran et opphøyd gangfelt for å slippe over noen fotgjengere. Da de var passert, og jeg skulle kjøre, bråstoppet bilen og alt mulig lyste rødt. Det var kollisjonsvarslingssystemet som trodde jeg skulle kollidere med gangfeltet. Høyst motvillig gikk den med på å kjøre over.
Basert på tallene til elbilstatistikk.no, er nå ID.4 nå oppe på topp 10 plasseringen over de meste solgte elbilene i Norge med omtrent 19.000 registert totalt, og tar vel ila uken igjen Hyundai Kona på 9. plass
Da er det på tide å komme med en rapport om id4 som taxi. Jeg har nå kjørt den i 3 mndr og 13.000 km.
Generelt trives jeg og kundene godt med bilen. Romslig, gode seter både foran å bak, og bra bagasjeplass. God åpning på dørene og enkelt inn- og utsteg. Med andre ord en god drosjebil.
Rekkeviddeangsten er overvunnet. jeg har ikke trengt å hurtiglade enda, Hjemmelading til 90-100% har holdt foreløbig, selv om det har vært nære på et par ganger. For sjefen må det være et sjokk å gå fra dieselutgifter på 6-7.000/mnd. til ca en tusenlapp i strøm.
Det er også deilig å komme til ferdig oppvarmet bil hver morgen. Jeg kan velge mellom faste avgangstider eller direkte oppvarming i appen
Noe negativt har jeg likevel å bemerke, mer irritasjon enn store problem. Det gjelder betjening. Touch knapper er noe dritt, spesielt når de står tett. Det samme gjelder betjening av cruisekontroll. Noen ganger regulerer den +/-10km/t og andre ganger +/- 1 km/t
Automatisk forutsigbarhet av fartsgrenser og veiens forløp er forlengst slått av for godt. Det reagerer på nedsatt fartsgrense langs avkjøringer på motorvei og bremser plutselig. Ved kjøring i tunneler tror den vi er oppå, og fantombremser for veikryss og rundkjøringer som er oppå tunnelen..
Det har ikke vært noen bugs eller andre feil på bilen, slik jeg ser mange andre klager på i Facebookgrupper. Men til min store overraskelse begynte de og komme knakkelyder fra forstillingen allerede ved 7.000 km. Tok en tur innom Møller og det viste seg å være et kjent problem, nemlig stabilisatorstagforinger. Fikk time etter 4 uker, så kommende mandag skal den inn.
Så til det avgjørende spørsmålet, har jeg blitt frelst og kunne tenkt meg denne eller en annen elbil som privatbil. Svaret er nja. id4 er for stor for garasjen. Får den inn, men får ikke åpnet døren for å komme ut. Trenger heller ikke så stor bil. På tur blir det for mye plunder med lading. Dyrt er det også, Ca kr 20/mil.
Det er hittil ikke kommet noen elbiler jeg kunne tenkt meg. Den som kunne vært aktuell, id3, vekker ingen kjøpelyst. Dermed velger jeg å avvente.
Generelt trives jeg og kundene godt med bilen. Romslig, gode seter både foran å bak, og bra bagasjeplass. God åpning på dørene og enkelt inn- og utsteg. Med andre ord en god drosjebil.
Rekkeviddeangsten er overvunnet. jeg har ikke trengt å hurtiglade enda, Hjemmelading til 90-100% har holdt foreløbig, selv om det har vært nære på et par ganger. For sjefen må det være et sjokk å gå fra dieselutgifter på 6-7.000/mnd. til ca en tusenlapp i strøm.
Det er også deilig å komme til ferdig oppvarmet bil hver morgen. Jeg kan velge mellom faste avgangstider eller direkte oppvarming i appen
Noe negativt har jeg likevel å bemerke, mer irritasjon enn store problem. Det gjelder betjening. Touch knapper er noe dritt, spesielt når de står tett. Det samme gjelder betjening av cruisekontroll. Noen ganger regulerer den +/-10km/t og andre ganger +/- 1 km/t
Automatisk forutsigbarhet av fartsgrenser og veiens forløp er forlengst slått av for godt. Det reagerer på nedsatt fartsgrense langs avkjøringer på motorvei og bremser plutselig. Ved kjøring i tunneler tror den vi er oppå, og fantombremser for veikryss og rundkjøringer som er oppå tunnelen..
Det har ikke vært noen bugs eller andre feil på bilen, slik jeg ser mange andre klager på i Facebookgrupper. Men til min store overraskelse begynte de og komme knakkelyder fra forstillingen allerede ved 7.000 km. Tok en tur innom Møller og det viste seg å være et kjent problem, nemlig stabilisatorstagforinger. Fikk time etter 4 uker, så kommende mandag skal den inn.
Så til det avgjørende spørsmålet, har jeg blitt frelst og kunne tenkt meg denne eller en annen elbil som privatbil. Svaret er nja. id4 er for stor for garasjen. Får den inn, men får ikke åpnet døren for å komme ut. Trenger heller ikke så stor bil. På tur blir det for mye plunder med lading. Dyrt er det også, Ca kr 20/mil.
Det er hittil ikke kommet noen elbiler jeg kunne tenkt meg. Den som kunne vært aktuell, id3, vekker ingen kjøpelyst. Dermed velger jeg å avvente.
Det der irriterer meg ogsåNoen ganger regulerer den +/-10km/t og andre ganger +/- 1 km/t
Vet dere om disse overdrevne sikkerhetsfunksjonene på ID.4 også finnes på Skoda Enyaq?
Tror det er nokså likt. Bortsett fra at Enyaq har fysiske knapper.
Et annet irritasjonsmoment med id4 er at Lane assist må slås av for hver tur. På Golfen min kan jeg slå det av eller på en gang for alle, eller når jeg vil.
På min Golf (8 R) må den slås av hver gang. Det det er til gjengjeld veldig enkelt og dessuten er den ikke aktiv før hastigheten overskrider 60.
Samme med Q4'n til faren min, men jeg har forstått at dette er noe EU-tull som gjelder alle nyere biler? Glad jeg kun har adaptiv cruisecontrol på min...
Klar over det. Med We charge kommer man ned i omtrent det halve på IONITY. Da må man ut med en fast månedspris i tillegg.
Har ikke satt meg så grundig inn i det, da det er sjefen som betaler, og har ikke hatt bruk for det til nå. Det ligger et kort i bilen som er aktivert for sikkerhets skyld.
-
- Innlegg: 845
Hvordan fungerer det? Egen strømmåler/abonnement på hjemmelader? Er der Easee?Jan skrev: ↑fre jan 27, 2023 10:54 amKlar over det. Med We charge kommer man ned i omtrent det halve på IONITY. Da må man ut med en fast månedspris i tillegg.
Har ikke satt meg så grundig inn i det, da det er sjefen som betaler, og har ikke hatt bruk for det til nå. Det ligger et kort i bilen som er aktivert for sikkerhets skyld.
På BMW'en min, som ble produsert i 1 kvartal 2021, så er det mulig å sette det opp mot brukerprofilen. På Toyota'en som ble produsert i 3 kvartal samme år, så må det slås av hver gang. Så et slikt regelverk må ha trådd i kraft etter 1 kvartal 2021.
"Hvordan fungerer det? Egen strømmåler/abonnement på hjemmelader? Er der Easee?"
Borettslaget har avtale med Aneo mobility. De har satt opp en haug med ladere, og vi som lader har fast plass. Fakturaen går til sjefen, og ligger på ca kr 1,70/kwh eller 12-1500/mnd. Litt av en besparelse i forhold til diesel for 6-7.000. Siden det er et eksternt selskap som drifter ladingen, får vi ikke strømstøtte.
Borettslaget har avtale med Aneo mobility. De har satt opp en haug med ladere, og vi som lader har fast plass. Fakturaen går til sjefen, og ligger på ca kr 1,70/kwh eller 12-1500/mnd. Litt av en besparelse i forhold til diesel for 6-7.000. Siden det er et eksternt selskap som drifter ladingen, får vi ikke strømstøtte.
En liten pussighet som jeg oppdaget i dag. Var inne på VW.de, altså den tyske siden for å sjekke om det var forskjell på utstyrsnivå i forhold til i Norge. Det var det. Stålfelger var standard, men som tilvalg kunne man velge alufelger med eksotiske navn som Hamar, Narvik og Drammen.
Jeg vet at de heter det på det norske markedet, men hadde trodd de het noe annet i bilens hjemland.
Jeg vet at de heter det på det norske markedet, men hadde trodd de het noe annet i bilens hjemland.
Tror bynavn på felger har blitt en VW-greie. Passeten min hadde LiverpoolJan skrev: ↑fre mai 05, 2023 9:46 pm En liten pussighet som jeg oppdaget i dag. Var inne på VW.de, altså den tyske siden for å sjekke om det var forskjell på utstyrsnivå i forhold til i Norge. Det var det. Stålfelger var standard, men som tilvalg kunne man velge alufelger med eksotiske navn som Hamar, Narvik og Drammen.
Jeg vet at de heter det på det norske markedet, men hadde trodd de het noe annet i bilens hjemland.
Rosmebraad spurte i en annen tråd "Hva er oppdatert status på ID4-kjøringen?"
Jo takk, Den fungerer utmerket som taxi. God plass, gode seter bare noen små bugs, som svart infotainmentskjerm innimellom. Retter seg selv etter restart.
Etter 8 mndr. irriterer jeg meg fortsatt over det som jeg har tatt opp tidligere, men lært meg å leve med det. Rekkeviddeangsten er borte, har stadig til gode å hurtiglade. Lader til 100% hjemme, og da holder det hele dagen.
Sitter fortsatt på gjerdet når det gjelder kjøp av elbil privat. Venter på noe bedre og penere.
Jo takk, Den fungerer utmerket som taxi. God plass, gode seter bare noen små bugs, som svart infotainmentskjerm innimellom. Retter seg selv etter restart.
Etter 8 mndr. irriterer jeg meg fortsatt over det som jeg har tatt opp tidligere, men lært meg å leve med det. Rekkeviddeangsten er borte, har stadig til gode å hurtiglade. Lader til 100% hjemme, og da holder det hele dagen.
Sitter fortsatt på gjerdet når det gjelder kjøp av elbil privat. Venter på noe bedre og penere.
-
- Innlegg: 845
Kom opp noen greier på nett her:
Noen som byttet ratt på Golf 6. TIL et sånt med haptiske knapper. Godt at smaknlg stil er forskjellig!
Noen som byttet ratt på Golf 6. TIL et sånt med haptiske knapper. Godt at smaknlg stil er forskjellig!
Du mener Golf 8 vel. Du hadde Golf 7. Golf 8 har samme knapper på rattet som ID.4rosmebraad skrev: ↑tor jun 29, 2023 6:21 pm Kom opp noen greier på nett her:
Noen som byttet ratt på Golf 6. TIL et sånt med haptiske knapper. Godt at smaknlg stil er forskjellig!
-
- Innlegg: 845
Dessverre.Jan skrev: ↑tor jun 29, 2023 7:11 pmDu mener Golf 8 vel. Du hadde Golf 7. Golf 8 har samme knapper på rattet som ID.4rosmebraad skrev: ↑tor jun 29, 2023 6:21 pm Kom opp noen greier på nett her:
Noen som byttet ratt på Golf 6. TIL et sånt med haptiske knapper. Godt at smaknlg stil er forskjellig!
Jeg mener Golf 6. Altså ca. en 2012-modell. Hvor de tok av det opprinnelige/riktige rattret og satte inn et ratt med haptiskgreier fra ID4-eraen, altså 2022-stil.
-
- Innlegg: 845
Jan skrev: ↑tor jun 29, 2023 7:11 pmDu mener Golf 8 vel. Du hadde Golf 7. Golf 8 har samme knapper på rattet som ID.4rosmebraad skrev: ↑tor jun 29, 2023 6:21 pm Kom opp noen greier på nett her:
Noen som byttet ratt på Golf 6. TIL et sånt med haptiske knapper. Godt at smaknlg stil er forskjellig!
Nå er 'algoritmen' på hugget her:
Jeg fikk opp en video der halvgammel Audi fikk byttet ratt TIL Q4-stil.
Og så: I lys av at enkelte mener Ionic 5 sliter uten bakrutevisker.
Her var det en med Volvo stv. som demonterte bakviskeren og plugget hullet!
Hver sin smak får'n si.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute