Løp for livet.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Re: Løp for livet.

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: man feb 14, 2022 12:39 pm
return_of_drakkar skrev: man feb 14, 2022 11:01 am Ingen som gjør det lenger?

Vært mye ekkelt underlag i vinter, altså is som er ekkel.
Nå er det sørpe, så bedre det, men spådd mye sludd i dag, men ser ikke noe ennå.
Ja, uten brodder/piggsko, ville det vært livsfarlig å fly uti skauen om dagene.
Dessverre, selv med brodder, er det alt annet enn "behagelig" å løpe, ettersom det er veldig hardt og uberegnelig, og blir sjeldent de lengste eller mer intense turene.

Heldigvis har det jo smeltet godt på, men frykter ny retur med snø, så går det 1-2 døgn, og så er det samme greia på ny, ut vinter/vår.
Kjøpet av ski, var nok lite smart, og føles som tusenlapper rett i dass. Kunne like gjerne gått for skøyter i stedet.
Man skal ha gode brodder / pigger for å løpe trygt slik det har vært ja.
I går var det fint her med sludd som hadde myket opp isen så det var fine forhold.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: tir feb 15, 2022 9:10 am Man skal ha gode brodder / pigger for å løpe trygt slik det har vært ja.
I går var det fint her med sludd som hadde myket opp isen så det var fine forhold.
Ja, det sludd/slapset som møtte en i går, var faktisk til god nytte for seg. Første gang på en stund, at en ikke trengte å bekymre seg for å risikere å skli, selv om en jo alltids var litt forsiktig i det bratteste bakkene, gikk det overraskende lett for seg.
Dessverre, blir det vel snart is og kald igjen, og tilbake til dit man var for 2 døgn siden.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Er det noen her som som har testet denne mølla?

https://treningspartner.no/sole/tredemo ... e=adrecord

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: tir feb 15, 2022 11:26 am
return_of_drakkar skrev: tir feb 15, 2022 9:10 am Man skal ha gode brodder / pigger for å løpe trygt slik det har vært ja.
I går var det fint her med sludd som hadde myket opp isen så det var fine forhold.
Ja, det sludd/slapset som møtte en i går, var faktisk til god nytte for seg. Første gang på en stund, at en ikke trengte å bekymre seg for å risikere å skli, selv om en jo alltids var litt forsiktig i det bratteste bakkene, gikk det overraskende lett for seg.
Dessverre, blir det vel snart is og kald igjen, og tilbake til dit man var for 2 døgn siden.
Det fineste vinterøret er når det er blitt møkkete is med et lagt med frossen snø oppå, blandet med grus.
Da er det ikke glat, og heller det er mindre belasting enn slik som bar asfalt.

I fjor brukte vi brodder 2 ganger, i vinter veldig mange ganger.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Gode turer om dagen.
1 time og 15 minutter i går, og 57 fra klokka 8 i dag.
I dag etterfulgt av styrke med strikk og en del øvelser på matte senere. Dette sistnevnte er blitt viktig for meg.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bakkeløp i isfri bakke i dag.

Vinterferie og mange er bortreist men 5 stk møtte og samtlige viser tydelig fremgang ;)

Vi ligger på 16-16 drag pr økt og farten øker for hver økt.

Total lengde med oppvarming og nedjogging er litt over 7 km.

Treninger hver dag fremover denne uken (2 økter onsdag og lørdag)

Herlig å kjenne solen varme godt! Gikk fra -5 grC til -0,5 grC i løpet av treningsøkten.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Utfordringen om dagen er skiftende vær, fra snø og kulde til klinkende regn, og så kaldere igjen.
Fra ok føre til hålke.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: tor feb 24, 2022 7:48 am Utfordringen om dagen er skiftende vær, fra snø og kulde til klinkende regn, og så kaldere igjen.
Fra ok føre til hålke.
Nå har det blitt stabilt, men på en måte som er ganske så frustrerende. Kaldt, men akkurat ikke nok, til at det blir noe mer snø i vente, og hvor det er et tjukt lag med hard og glatt is. Greit å få feste med pigger/brodder, men veldig hardt å løpe oppå, og selv om man får godt feste, er jeg alltid meget forsiktig i nedoverbakkene.

Ikke så mye å oppsummere om, siste tiden. Vært altfor mye på latsiden, med tanke på kosthold, og ikke helt funnet rette balansen mellom det fysiske og psykiske. Men positive er at formen har aldri gått såpass nedenom, at man er helt nedi kjelleren, og hatt nå 4-5 dager, 2 løpeturer, og kjenner kjapt bedringen. Så målet er å forsøke å holde på dette, litt lenger, og håpe at forholdene utendørs vil bedre seg i takt med formen, for savner å få kjørt på litt hardere, og ikke så lett, når føret er så dårlig om dagene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Knapt et menneske å se, utpå løpeturene. Klart, forholdene er verken særlig optimale for skigåere, turgåere eller løpere, så lenge man ikke har skøyter, eller solide brodder/piggsko å fly ute med.

Fikk brynt meg på en 15-16 km tur, og økningen fra 10-11 kom greit til kjenne, men bra man ikke tok i 3-4 km til, for det hadde nok blitt for mye, hvert fall under slike forhold utendørs.
Håper å kunne prøve en 17-19 km senere denne uka, men i mer rolig tempo, og kanskje se an, om en får til ei motbakke løp, men blir mer som en bonus, om form og vilje er tilstede.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Noen her som har hatt opplevelser med trening etter COVID? Jeg begynner å bli symptomfri etter å ha blitt syk forrige tirsdag, og tenkte meg så smått ut på første rolige tur etter sykdommen. Tenkte å føle meg litt frem her, ser det er litt forskjellige råd knyttet til hvordan man starter opp treningen igjen etter COVID.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Lew_Ashby skrev: tir mar 08, 2022 1:57 pm Noen her som har hatt opplevelser med trening etter COVID? Jeg begynner å bli symptomfri etter å ha blitt syk forrige tirsdag, og tenkte meg så smått ut på første rolige tur etter sykdommen. Tenkte å føle meg litt frem her, ser det er litt forskjellige råd knyttet til hvordan man starter opp treningen igjen etter COVID.
Synes dette gir en ok oversikt:

Opptrapping: Trinn en til seks

På hvert trinn bør du følge med på puls og symptomer, deriblant opplevd utmattelse. Ved forverring anbefales det å gå tilbake til forrige trinn.

Trinn 1: Minst ti dager med hvile. Syv dager uten symptomer.
Trinn 2: Lett aktivitet. Gange, lett joggetur eller sykling på ergometersykkel. Ingen styrketrening. Pulsen skal være under 70 prosent av maks, og økten skal vare under 15 minutter. Dette stadiet bør man holde seg på i minst to dager.
Trinn 3A: Treningshyppigheten økes. Du kan gjøre enkle bevegelsesaktiviteter, for eksempel løping/jogging. Pulsen bør være under 80 prosent av maks, og treningen bør ikke vare lenger enn 30 minutter. Belastningen bør økes gradvis. Dette trinnet bør vare i minst en dag.
Trinn 3B: Økt treningsvarighet, mer komplekse øvelser. Pulsen bør fortsatt være under 80 prosent av maks, og varighet på økten bør være under 45 minutter. Målet er å trene kondisjon og taktikk. Dette trinnet bør også vare i minst en dag.
Trinn 4: Økt intensitet. Gjenoppta normale treningsaktiviteter. Pulsen bør fortsatt være under 80 prosent av maks, og økten bør vare i mindre enn 60 minutter. Dette stadiet bør vare i minst to dager. Målet er å gjenopprette selvtillit og funksjonelle ferdigheter.
Trinn 5: Gjennoppta normal aktivitet, tidligst på dag 17.
Trinn 6: Gjenoppta konkurranse i henhold til idrettens spesifikke tidslinje.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: tir mar 08, 2022 1:05 pm Knapt et menneske å se, utpå løpeturene. Klart, forholdene er verken særlig optimale for skigåere, turgåere eller løpere, så lenge man ikke har skøyter, eller solide brodder/piggsko å fly ute med.

Fikk brynt meg på en 15-16 km tur, og økningen fra 10-11 kom greit til kjenne, men bra man ikke tok i 3-4 km til, for det hadde nok blitt for mye, hvert fall under slike forhold utendørs.
Håper å kunne prøve en 17-19 km senere denne uka, men i mer rolig tempo, og kanskje se an, om en får til ei motbakke løp, men blir mer som en bonus, om form og vilje er tilstede.
Nå har jeg fine forhold.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Jeg har begynt å løpe litt i det siste.
Jeg lurte på hva en "ok" tid er for å løpe/jogge 5km? Jeg gjorde det på 35 minutter i går og var dødsens sliten.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk notert mellom 17-18 km i går. Prøvde å være litt strakere i rygg, og heve knærne noe, hvert fall mer enn hva en tidligere har gjort.
Godt mulig dette ikke var så dumt. Følte at den småkjipe ubehaget i hofta/kneet, ikke gjorde seg til rette, og har vel ikke hatt særlig mye fokus på løpeteknikk/variasjon, bare slumpa ut i skauen, og løpt til "krampa" tar meg.

Håper å få kjørt ei "snillere" motbakkeløp, enten i morgen, eller på søndag. For kjenner at en har mye å vinne på, å oppjustere noe mer i intense økter, fremfor kun å "dasse" rundt i timevis.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lew_Ashby skrev: tir mar 08, 2022 1:57 pm Noen her som har hatt opplevelser med trening etter COVID? Jeg begynner å bli symptomfri etter å ha blitt syk forrige tirsdag, og tenkte meg så smått ut på første rolige tur etter sykdommen. Tenkte å føle meg litt frem her, ser det er litt forskjellige råd knyttet til hvordan man starter opp treningen igjen etter COVID.
Føler ikke jeg kan kalle omikron covid ift de som har hatt delta. Treningsmessig gikk det helt fint, ikke merket noe.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

bundetrente skrev: tor mar 10, 2022 4:31 pm Jeg har begynt å løpe litt i det siste.
Jeg lurte på hva en "ok" tid er for å løpe/jogge 5km? Jeg gjorde det på 35 minutter i går og var dødsens sliten.
Det er jo helt fint det.Så ser du videre hva tidene blir. Stå på.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

bundetrente skrev: tor mar 10, 2022 4:31 pm Jeg har begynt å løpe litt i det siste.
Jeg lurte på hva en "ok" tid er for å løpe/jogge 5 km? Jeg gjorde det på 35 minutter i går og var dødsens sliten.
Velkommen til tråden!

Hva er målet ditt? Løpe mest mulig og la det bli en god vane....eller trene mere for å løpe så fort/langt som mulig?

Jeg har løpt de siste 30 årene med fokus på å belaste kroppen slik at jeg kan holde på dag ut og dag inn.... det blir med andre ord ikke så mye løp for å teste toppfarten...

Jeg bruker pulsklokke for å styre belastningen og for å se utviklingen etter som ukene, månedene og årene går.... det er ikke ett "must" men kan være en god hjelp for å styre belastningen. De siste 5 årene har jeg hatt vært mere konsekvent å styrt pulsen mot sone 3 og 4 på de lengre turene. Dette har ført til en god utvikling av "løpseffektiviteten" og tiden går ned samtidig som jeg har merket evne og rett og slett lyst til å løpe lengre ;)

TIPS: Ikke løp for hardt dersom du er utrent! Du kan utvikle deg mye raskere ved å holde igjen både på farten og lengden! Restitusjon er også alltid viktig og det å behandle som en levende kropp og ikke en maskin er utrolig viktig 😊.

...... ikke spis for tett før løpingen. La det gjerne være ett tidsvindu på 2 timer fra siste måltid før trening/konkurranse.

Lykke til med løpingen og hold oss gjerne oppdatert!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Dagens økt ble atter en gang bakkeløp.

"Kun" 12 drag i dag men farten var bra til tross for at 4 stk (av 12 stk) hade hatt covid 19 siste 14 dagene... de 4 løp rolig og ca 5 drag totalt... det er nok både klokt og riktig å komme rolig tilbake etter covid 19!

Fart i dag 19 km/t i bakkene på de raskeste og 14 km/t på den med lavest fart... (dame på 62 år og hennes bakkeløp nr 6)

Jeg har skrevet det før men må få nevne det igjen: Det er utrolig å se fremgangen til den enkelte løper fra økt nr 1 til 4-5.... enorm fremgang og morro å se at de som absolutt ikke trodde det var mulig storkoser seg i bakkeløpene 😎

Snart er det seriestart for fotballen og da blir kampene (ca 2 pr uke) viktige for å opprettholde utholdenheten.... blir nok noen "bonus-løp i bakken, men kun sporadisk... og neste planlagte bakkeløp er november etter serieslutt.

I morgen blir det en rolig 10-12 km.... herlig løpevær nå og gleder meg til å løpe i shorts igjen.... skoene med pigger er også byttet ut med en sko med litt grovt mønster.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: tor mar 10, 2022 5:14 pm
Håper å få kjørt ei "snillere" motbakkeløp, enten i morgen, eller på søndag. For kjenner at en har mye å vinne på, å oppjustere noe mer i intense økter, fremfor kun å "dasse" rundt i timevis.
Apropos i timevis, dette er / var gutta sine: https://www.trailrunnermag.com/people/c ... -old-tibet

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Passport skrev: søn mar 13, 2022 12:25 pm
bundetrente skrev: tor mar 10, 2022 4:31 pm Jeg har begynt å løpe litt i det siste.
Jeg lurte på hva en "ok" tid er for å løpe/jogge 5 km? Jeg gjorde det på 35 minutter i går og var dødsens sliten.
Velkommen til tråden!

Hva er målet ditt? Løpe mest mulig og la det bli en god vane....eller trene mere for å løpe så fort/langt som mulig?

Jeg har løpt de siste 30 årene med fokus på å belaste kroppen slik at jeg kan holde på dag ut og dag inn.... det blir med andre ord ikke så mye løp for å teste toppfarten...

Jeg bruker pulsklokke for å styre belastningen og for å se utviklingen etter som ukene, månedene og årene går.... det er ikke ett "must" men kan være en god hjelp for å styre belastningen. De siste 5 årene har jeg hatt vært mere konsekvent å styrt pulsen mot sone 3 og 4 på de lengre turene. Dette har ført til en god utvikling av "løpseffektiviteten" og tiden går ned samtidig som jeg har merket evne og rett og slett lyst til å løpe lengre ;)

TIPS: Ikke løp for hardt dersom du er utrent! Du kan utvikle deg mye raskere ved å holde igjen både på farten og lengden! Restitusjon er også alltid viktig og det å behandle som en levende kropp og ikke en maskin er utrolig viktig 😊.

...... ikke spis for tett før løpingen. La det gjerne være ett tidsvindu på 2 timer fra siste måltid før trening/konkurranse.

Lykke til med løpingen og hold oss gjerne oppdatert!
Takk for det.
Jeg har ikke noe konkret mål foreløpig, men tenker det kunne vært moro å løpe et halvmaraton sommeren 2023 kanskje. Slike idéer har en tendens til å klistre seg fast i hjernehinnen uten at man blir kvitt de før man gjør alvor ut av det. Så målet blir sikkert å trene seg i stand til det i løpet av de neste 15 månedene. Jeg er i relativt god form, men har ikke så mye løpeerfaring.

Takk for gode tips.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Onsdag skulle jeg løpe min vanlige 10-12 km MEN det stoppet liksom opp..... på kvelden kom febern og positiv covid-19 test... stor over dagens økt av samme årsak... skikkelig trøkk i det lille viruset...😅

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Passport skrev: fre mar 18, 2022 12:42 pm Onsdag skulle jeg løpe min vanlige 10-12 km MEN det stoppet liksom opp..... på kvelden kom febern og positiv covid-19 test... stor over dagens økt av samme årsak... skikkelig trøkk i det lille viruset...😅
God bedring.
Det høres leit ut.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Noen som har tips omn en ok treningsklokke til en rimelig penge, må ha pulsteller.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

kytec skrev: tir mar 22, 2022 11:21 pm Noen som har tips omn en ok treningsklokke til en rimelig penge, må ha pulsteller.
Kjøp brukt er mitt tips. Kjøpte en Forerunner 235 til 800 for to år siden. Funker bra.
Men hvis du virkelig vil ha pulsteller så anbefaler jeg også å investere i et pulsbelte. De er ikke like dyre, men likevel mer treffsikre.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

lok1 skrev: tir mar 22, 2022 11:29 pm
kytec skrev: tir mar 22, 2022 11:21 pm Noen som har tips omn en ok treningsklokke til en rimelig penge, må ha pulsteller.
Kjøp brukt er mitt tips. Kjøpte en Forerunner 235 til 800 for to år siden. Funker bra.
Men hvis du virkelig vil ha pulsteller så anbefaler jeg også å investere i et pulsbelte. De er ikke like dyre, men likevel mer treffsikre.
Virker litt komlete med belte, trenger ikke helt eksakt måling, men må ikke være way off selvsagt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

kytec skrev: tir mar 22, 2022 11:44 pm
lok1 skrev: tir mar 22, 2022 11:29 pm
kytec skrev: tir mar 22, 2022 11:21 pm Noen som har tips omn en ok treningsklokke til en rimelig penge, må ha pulsteller.
Kjøp brukt er mitt tips. Kjøpte en Forerunner 235 til 800 for to år siden. Funker bra.
Men hvis du virkelig vil ha pulsteller så anbefaler jeg også å investere i et pulsbelte. De er ikke like dyre, men likevel mer treffsikre.
Virker litt komlete med belte, trenger ikke helt eksakt måling, men må ikke være way off selvsagt.
Pulsbeltene i dag er sp fine at du omtrent ikke merker dem.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

return_of_drakkar skrev: lør mar 26, 2022 6:50 pm
kytec skrev: tir mar 22, 2022 11:44 pm
lok1 skrev: tir mar 22, 2022 11:29 pm

Kjøp brukt er mitt tips. Kjøpte en Forerunner 235 til 800 for to år siden. Funker bra.
Men hvis du virkelig vil ha pulsteller så anbefaler jeg også å investere i et pulsbelte. De er ikke like dyre, men likevel mer treffsikre.
Virker litt komlete med belte, trenger ikke helt eksakt måling, men må ikke være way off selvsagt.
Pulsbeltene i dag er sp fine at du omtrent ikke merker dem.
Er det stor forskjell på polar vantage V og vantage V2?

Den siste ser fetere ut. Det teller også litt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

kytec skrev: lør mar 26, 2022 10:12 pm
return_of_drakkar skrev: lør mar 26, 2022 6:50 pm
kytec skrev: tir mar 22, 2022 11:44 pm

Virker litt komlete med belte, trenger ikke helt eksakt måling, men må ikke være way off selvsagt.
Pulsbeltene i dag er sp fine at du omtrent ikke merker dem.
Er det stor forskjell på polar vantage V og vantage V2?

Den siste ser fetere ut. Det teller også litt.
Jeg kjenner ikke til de konkrete klokkene.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Har løpt med begge og V2 har noe mer funksjoner... men ikke noe som påvirker selve løpingen...

Det å sette seg godt inn i hva klokken måler og hvorfor, er nok langt viktigere enn funskjonsforskjeller....

Pulsbelte er greit for litt raskere løp (intervaller/bakkeløp osv..) H10 er supert og måler svært nøyaktig og i "sanntid" Jeg løper stort sett med pulsmåling på håndleddet men det er fordi jeg ikke lenger har behov for 100% målinger... :-/

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Denne vinterens siste bakkeløp ble gjennomført med 6 13-åringer + en 20 åring og en 23 åring...

3 stk av 13-åringene har møtt opp på samtlige økter og holdt ett svært godt tempo (maks 19 km/t Peak)
23-åringen var oppe i 24.5 km/t... (og han har ikke trent siste 6 mnd..)
Selv målte jeg til 19,5 km/t men får skylde litt på covid-19 som henger godt i kroppen.....

Vi har brukt bakkeløpene for å bygge opp AT for ett G13-lag (fotball) så får vi se om 2 kamper pr uke + 3 treninger fungerer som vedlikehold gjennom en lang sesong?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»