Løp for livet.

Svar
Passport
Innlegg: 1437

Re: Løp for livet.

Legg inn av Passport »

Søndag er fellesturer... løp i dag med 2 stk 14-åringer og en 24-åring... rolig tur med fartslek for å få opp fart/puls iht ønske/behov...

9 runder i tribuner på hjemveien... herlig Strat på dagen 😎

16 grC ved start og perfekt løpevær!

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Så var man godt i gang med intervalltreningen igjen, og nå er det kortere drag og mere fart som gjelder. Marathon-kosen får vente til etter ferien.

20x400m (på bane) forrige fredag satt som et skudd i parykken. Progressivt fra 3:50 til ned mot 3:20. Forholdvis kokt etter endt økt som foregikk i sol og noenogtyve grader.

30x45/15 på bane i går, forsøkte å holde det lett progressivt fra 3:40 ned mot 3:20, men det endte opp med forholdsvis jevne drag i 3:30-fart. Også dette i stekende sol sent på kveld. Enormt deilig å løpe uten t-skjorte og i flagrende splittshorts, og ikke minst enormt deilig å endelig ha litt godfølelse i dragene igjen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Hviledager er fryktelig kjedelige.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: tor jun 15, 2023 10:02 am Hviledager er fryktelig kjedelige.
Å holde hviledagen hellig er ikke noe krav når det gjelder trening :D

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

return_of_drakkar skrev: tor jun 15, 2023 12:31 pm

Å holde hviledagen hellig er ikke noe krav når det gjelder trening :D
Nei, jeg synder stadig vekk 😈

Men denne gang er det nok nødvendig, jeg har vært for ivrig med tanke på å ta igjen det tapte etter en runde med sykdom, noe som sikkert ikke er lurt i det hele tatt, men hva skal man gjøre.

Ellers ser man jo stadig vekk at disse såkalte ekspertene igjen og igjen poengterer viktigheten av hvile/restitusjon, så vi får vel anta at det er noe i det. Som regel har jeg kun lørdager som hviledag, men denne uken blir det altså en dag ekstra.

Lezah

Legg inn av Lezah »

For evt folk som er kjent i Trondheim, så ble det tur fra sentrum opp til Studenterhytta i dag. Det er litt hissig å prøve å jogge hele veien, særlig i denne varmen (skal få gjort det en gang i løpet av sommeren eller tidlig på høsten), men ble en del strekninger i primært oppoverbakke. med noen omveier ble det cirka 2 timer opp, hvorav kanskje halvparten var jogging. Men må si at varmen gjør løping ganske utrivelig.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Boccherini skrev: tor jun 15, 2023 12:35 pm
return_of_drakkar skrev: tor jun 15, 2023 12:31 pm Å holde hviledagen hellig er ikke noe krav når det gjelder trening :D
Nei, jeg synder stadig vekk 😈

Men denne gang er det nok nødvendig, jeg har vært for ivrig med tanke på å ta igjen det tapte etter en runde med sykdom, noe som sikkert ikke er lurt i det hele tatt, men hva skal man gjøre.

Ellers ser man jo stadig vekk at disse såkalte ekspertene igjen og igjen poengterer viktigheten av hvile/restitusjon, så vi får vel anta at det er noe i det. Som regel har jeg kun lørdager som hviledag, men denne uken blir det altså en dag ekstra.
Var det Tufte som sa noe om: "En dag uten trening, gir ingen mening"?

Kjenner meg så altfor godt igjen angående dette med hviledager og restløse bein. Men så er det jo nettopp det å bli flinkere til å gi seg selv litt pause og mulighet til å innhente seg både fysisk og psykisk som kan bli desto viktigere med alderen. Særlig om en ønsker å ta igjen dersom sykdom eller skadeplager har holdt deg igjen over en lengre tid.

Men lørdager er slettes ingen dum dag å ha ei time-out på, og må nok selv bli flinkere i å få i meg mer mat og drikke, for varmen (vært nå konstant tørt, vindstille og solfylt) og slikt preger særlig søvnen, som også jeg ikke har vært særlig opptatt av, men kjenner jo om en er utvilt eller ei på morgenkvisten.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: lør jun 17, 2023 4:50 pm For evt folk som er kjent i Trondheim, så ble det tur fra sentrum opp til Studenterhytta i dag. Det er litt hissig å prøve å jogge hele veien, særlig i denne varmen (skal få gjort det en gang i løpet av sommeren eller tidlig på høsten), men ble en del strekninger i primært oppoverbakke. med noen omveier ble det cirka 2 timer opp, hvorav kanskje halvparten var jogging. Men må si at varmen gjør løping ganske utrivelig.
Pleier å legge løpingen litt senere utpå kveldene, nå som en har fått klarsignal av fysioen til å kjøre på litt mer og mer for hver uke, helst utendørs fremfor på asfalt/mølla, men ja, varmen, vindstille og tørt vært det tærer på kreftene.

Men de hersens fluene/insektene, vet ikke hvor mange jeg har svelget unna siste dagene, altfor mange vil jeg tro. Føles ut som at hver gang en skal ta seg et ekstra trekk etter luft, så kommer ei mindre hær flyvende som selvmordmissiler rett inn i øyer, nese, ører og munn, og når en har kommet hjem igjen, ser det ut som noen har smørt ut ei blackface maske med døde fluer over hele ansiktet mitt.

Er kanskje en av de få, men jeg foretrekker faktisk å løpe i regnvær, så hadde vært digg med litt av den fremover, og kanskje få litt friskere luft ute også i samme sleng.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: lør jun 17, 2023 5:59 pm Er kanskje en av de få, men jeg foretrekker faktisk å løpe i regnvær, så hadde vært digg med litt av den fremover, og kanskje få litt friskere luft ute også i samme sleng.
Nei det tror jeg neppe er tilfellet, lett duskregn er egentlig helt ypperlig vær til både jogging og fisking :)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Hvor mye spiller egentlig varmen inn på pulsen?

Jeg ser at noen mener det kan være så mye som inntil 10 slag mer enn normalt sammenlignet med mere kjølige værforhold, kan det være tilfelle?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Boccherini skrev: lør jun 17, 2023 9:34 pm Hvor mye spiller egentlig varmen inn på pulsen?
Hvor mye er sikkert veldig individuelt. Men ja, den øker i varmen for kroppen må jobbe mer. Hvor mye igjen vil komme an på mye rart.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: lør jun 17, 2023 9:34 pm Hvor mye spiller egentlig varmen inn på pulsen?

Jeg ser at noen mener det kan være så mye som inntil 10 slag mer enn normalt sammenlignet med mere kjølige værforhold, kan det være tilfelle?
Det er helt normalt at pulsen vil kunne øke jo varmere det blir.
Nedenfor er en artikkel som snakker om dette, og hvorfor det skjer.
Den er for folk generelt og ikke bare for slik som løpere.
Hvor mange slag det eventuelt øker er sikkert ikke det samme for alle heller, selv om de er like gamle og like godt eller dårlig trent.

Jeg liker ikke den varmen som nå er i store deler av landet, men å trene er ok, langt verre å sitte stille eller gå til ro,
Årets varmeste i dag med temp over 30 grader (sikkert 45 i sola), men har faktisk hatt 1 økt på 50 minutter og 1 på 40 minutter i dag, og det noe hardt (etter min standard vel å merke, men likevel...).

https://www.health.harvard.edu/blog/hea ... 1107223180

Tormund

Legg inn av Tormund »

Boccherini skrev: lør jun 17, 2023 9:34 pm Hvor mye spiller egentlig varmen inn på pulsen?

Jeg ser at noen mener det kan være så mye som inntil 10 slag mer enn normalt sammenlignet med mere kjølige værforhold, kan det være tilfelle?
Med varmen kommer gjerne fuktigheten også, eller?

Husker mine første løpeturer på ferie på sørlandet, det var helt jævlig i forhold til mitt vante klima. Lungene fikk rett og slett ikke nok oksygen. Dette er kanskje ikke et problem for dem som er vant til det klimaet.

For min del stemmer nok din påstand temmelig bra, kanskje mer enn 10 slag også... Jeg gikk fra hare til skilpadde i det klimaet.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Kan melde om et tilnærmet normalt pulsnivå igjen, en snau måned etter sykdom. God timing mtp ferien.

Bank i bordet.

startelver

Legg inn av startelver »

Ble passe svett i dag, minner meg om mitt opphold i Thailand , der jeg trosset klimautfordringene og løp 5k hver dag i 80% luftfuktighet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Varmen har nok gjort at en har måtte omjustert en del i treningen, både innendørs utendørs.
Vanlige 3 dager inne kan jeg bare glemme, må fokusere på søvn og hvile, for sliter med den biten når det er for varmt og vindstille.
Løpingen derimot, den har vært stort sett god, men hoppet fra 8-10 km til 15-16 km, den ble nok litt for drøy, og tror jeg skal ligge på maks 10-11 km 3 ganger i uka, og prøve å øke litt når varmen eventuelt går ned og det blir kjøligere.

Spent på hva fysioen kommer frem til, om det er noe vits i spesialsåler til gåing/løping, men inntil da holde meg unna asfalt og mølla, da variasjon i underlag virker å være bra for føttene, selv om en gjerne skulle fått lagt inn ei og annen intervalløkt innendørs også.

Mulig det blir værforandringer i kveld, meldt om skikkelig møkkavær med lyn og torden, da er jeg ikke spesielt lysten til å fly langt inn i skauen.
Regn derimot, det er bare digg. Beste nå er at det får rast fra seg, blir ren og fin luft så en kan sove godt i natt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Fy faen, jeg sliter med å løpe i varmen merker jeg. ute er det som en smeltedigel, og treningssenteret mitt har f--n meg ikke ordentlig air condition så der er det ikke mye bedre. 50 minutter nå føles som 1time og 50min eller noe. Grufulle greier.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ale skrev: tir jun 27, 2023 11:25 pm Min venn Sportslig (skrev mye i denne tråden før) løp på 16:49 på 5 km i dag. Synes det er ganske rått!
Var ikke dere uvenner?

Rå tid, men forventet ikke noe annet

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lezah skrev: tir jun 27, 2023 5:22 pm Fy faen, jeg sliter med å løpe i varmen merker jeg. ute er det som en smeltedigel, og treningssenteret mitt har f--n meg ikke ordentlig air condition så der er det ikke mye bedre. 50 minutter nå føles som 1time og 50min eller noe. Grufulle greier.
Jeg fungerer mye bedre i kulda 😆

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: tir jun 27, 2023 5:22 pm Fy faen, jeg sliter med å løpe i varmen merker jeg. ute er det som en smeltedigel, og treningssenteret mitt har f--n meg ikke ordentlig air condition så der er det ikke mye bedre. 50 minutter nå føles som 1time og 50min eller noe. Grufulle greier.
Det er jo sikkert individuelt som alt annet, men for min egen del synes jeg det bare er deilig med sol og varme også når det gjelder løping. Det er ren og skjær balsam for en hårdt prøvet Sjel det å få trippe rundt i sol og blå himmel, kun iført solbriller, splittshorts og faktor 15. Tankene vandrer hen til all elendighet med kuling og haglbyger, høljeregn og stummende mørke.

Aller best er det en tidlig søndagsmorgen når det står rolig langtur på programmet, men det går like fint med kortintervaller på bane, så lenge en sørger for å drikke tilstrekkelig.

Signe solen!

Lezah

Legg inn av Lezah »

Boccherini skrev: ons jun 28, 2023 9:52 am
Aller best er det en tidlig søndagsmorgen når det står rolig langtur på programmet, men det går like fint med kortintervaller på bane, så lenge en sørger for å drikke tilstrekkelig.

Signe solen!
Om morgenen er det jo ikke såååå varmt. Trives du virkelig med å løpe en time eller to når det er vindstille og 30++ grader :S?

Mistenker deg for å være en Ra-tilbeder! Blasfemi! Kjetteri! Falleri!

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: ons jun 28, 2023 11:17 am
Om morgenen er det jo ikke såååå varmt. Trives du virkelig med å løpe en time eller to når det er vindstille og 30++ grader :S?

Mistenker deg for å være en Ra-tilbeder! Blasfemi! Kjetteri! Falleri!
Ja, i rolig tempo går det helt fint. Også kortintervaller av typen <400m. Men jeg hadde nok betakket meg for et marathon i konkurranse-fart..

Ra for Pre..eh, Emperor!

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: tir jun 27, 2023 5:22 pm Fy faen, jeg sliter med å løpe i varmen merker jeg. ute er det som en smeltedigel, og treningssenteret mitt har f--n meg ikke ordentlig air condition så der er det ikke mye bedre. 50 minutter nå føles som 1time og 50min eller noe. Grufulle greier.
I dag har det vært veldig varmt og trykkende, selv med en tur fra klokka 8-9 i morges.
Trente visst i nasjonalfargene...
Rød shorts, blå overdel - og hvite legger... :roll:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: ons jun 28, 2023 4:50 pm I dag har det vært veldig varmt og trykkende, selv med en tur fra klokka 8-9 i morges.
Trente visst i nasjonalfargene...
Rød shorts, blå overdel - og hvite legger... :roll:
Aldri vært særlig glad i å bruke shorts. Tror det skyldes mine kritthvite legger, og hud sånn ellers.
Får "skylde" på pappas del av familien, da dem har alle "britisk hud", hvor resultatet av mye soling kun medfører i at du blir fregnete, eller rød som en kokt hummer, men aldri noe særlig til brunfarge.

Mens mammas familie, der kan dem stikke nesa uti vårsola og så er dem brune resten av året.

Dessverre vært mye kjedelig hudplager fra pappas side, som har medført i mye sykdomsplager og jevnlig kontroller, så har vel lært at sola, den skal man ha respekt for. Men synes også det å ligge å sole seg i timevis, det var noe av det kjedeligste som fantes som liten. Og ikke blitt noe forandring når en er blitt voksen heller.

Mulig en får vurdere litt lenger shorts og eventuelt lange "fotballsokker" dersom heten og solsteiken fortsetter.
Innendørs er shorts greit, men utendørs blir det mest luftige løpebukser.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: ons jun 28, 2023 5:00 pm
return_of_drakkar skrev: ons jun 28, 2023 4:50 pm I dag har det vært veldig varmt og trykkende, selv med en tur fra klokka 8-9 i morges.
Trente visst i nasjonalfargene...
Rød shorts, blå overdel - og hvite legger... :roll:
Aldri vært særlig glad i å bruke shorts. Tror det skyldes mine kritthvite legger, og hud sånn ellers.
Får "skylde" på pappas del av familien, da dem har alle "britisk hud", hvor resultatet av mye soling kun medfører i at du blir fregnete, eller rød som en kokt hummer, men aldri noe særlig til brunfarge.

Mens mammas familie, der kan dem stikke nesa uti vårsola og så er dem brune resten av året.

Dessverre vært mye kjedelig hudplager fra pappas side, som har medført i mye sykdomsplager og jevnlig kontroller, så har vel lært at sola, den skal man ha respekt for. Men synes også det å ligge å sole seg i timevis, det var noe av det kjedeligste som fantes som liten. Og ikke blitt noe forandring når en er blitt voksen heller.

Mulig en får vurdere litt lenger shorts og eventuelt lange "fotballsokker" dersom heten og solsteiken fortsetter.
Innendørs er shorts greit, men utendørs blir det mest luftige løpebukser.
Ja, sola må man ta hensyn til.
Beina tåler fint sol, men resten av kroppen gir jeg aldri sol, og har aldri gjort det heller.
Men da jeg syklet med typiske sykkelhansker var jeg delvis brun og delvis hvit på hendene, litt av hvert altså.

Oftest bruker jeg lange bukser ja.
Det er som dusier slik at noen tåler sol veldig godt, andre ikke.
Jeg bruker nå også caps på hodet om det er sterk sol.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Det var perfekt vær i morges på en tur mellom 8-9.
18-19 grader, overskyet og litt småyr innimellom.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

20 grC og pøsregn.... ble kaldt på beina men hadde tynn regnjakke med hette så berga egentlig greit....

Sommertid er løpetid og siden jeg "løper for livet" uansett årstid så blir sommeren ekstra verdifull med tanke på lengde og fart... det eneste som er utrolig viktig er å etterfylle med veske på varme turer... (blodet må pumpes raskere gjennom kroppen for å kjøle ned kroppen... så veskeballansen blir mere "merkbar" enn på dager med temp under 20 grC...

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Det kom ei skikkelig regnskur ved 07:30 tiden i dag, og det var ganske kaldt regn, men det gikk greit, selv om jeg ikke bruker sokker i skoene.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Passport skrev: søn jul 02, 2023 11:53 am det eneste som er utrolig viktig er å etterfylle med veske på varme turer... (blodet må pumpes raskere gjennom kroppen for å kjøle ned kroppen... så veskeballansen blir mere "merkbar" enn på dager med temp under 20 grC...
Jeg har en sånn lei greie med at hvis jeg drikker vann og løper, så kan jeg få en hold/leverhogg/etc-aktig smerte i siden. Vrient å drikke så mye som jeg bør da, så for meg er høsten straks mer givende (ikke for det, det går jo gjerne greit og jeg klarer meg ofte fint ved å sørge for å semi-drukne meg etter løping om somemren også, men det er ikke helt optimalt).

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

13 grader og småkaldt i morges, men fint for en tur på 55 minutter på en fridag.
Litt sånn a la 10 000m av Ådne Søndral . les: veksling fra å stå på til å loffe innimellom...ganske moro.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»