Løp for livet.

Svar
Passport
Innlegg: 1437

Re: Løp for livet.

Legg inn av Passport »

Genetiske fordeler..... https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 112436.htm

Totalt 147 proteiner knyttes til utholdenhet. Jo høyere verdi av disse proteinene, jo bedre rustet er du for denne treningen.

Forskerne har også identifisert 102 proteiner knyttet til oksygenopptaket når treningsprogrammet var fullført. Dette var også grunnlag for å analysere en persons treningsevne.

Nivået av ulike proteiner kan forutsi hvem som ville ha størst utbytte av treningen.

Disse funnene gir viktig innsikt i hvordan menneskekroppen reagerer på trening, og hvordan vi i fremtiden kan tilby personrelaterte og mer effektive treningsoppsett.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lew_Ashby skrev: søn nov 14, 2021 4:48 pm Lørdag: 3 km litt kupert. Mye slim i brystet, så måtte rett og slett gi meg etter et drøyt kvarter.

Søndag: 9 km flatt - 5:30-fart, 160 i snittpuls. Første 7,5 km gikk veldig lett, siste 1,5 km litt tyngre. Hadde som mål å fullføre første 10km etter skaden, men kjente antydning til napping i leggen jeg har hatt strekk i. Sikkert ingenting, men i den nye æra hvor jeg lystrer til kroppen (takk til alle her inne!) så ga jeg meg og tøyer.
Oppturen fortsetter med første 10 km etter skaden.

Tirsdag: 10 km flatt i 5:26-tempo. Snittpuls 159. Kroppen føltes fin, tok meg ikke særlig ut. Kjente det litt siste kilometeren. En sykkeltur imorgen for å få ut driten, så ser vi hvordan kroppen kjennes ut torsdag. Har lyst til å forsøke en 10km hvor jeg tar meg skikkelig ut nå etterhvert.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

3 km gange i dag (6 dager etter skaden) Smertefritt til siste 500 m... roet ned og tok kortere skritt... Har tøyet litt svært forsiktig og massert muskelen siste 2 dager... (for å øke blodgjennomstrømningen slik at riften gror)

Kjedelig men trygt.... :-/

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

2 timers gange tirsdag, onsdag og torsdag.... fortsatt korte steg.... utrolig kjedelig og lengter etter å få lov å løpe igjen.... :-/

Har satt opp løp fredag (21 dager siden strekken) men tror jeg kommer til å prøve en rolig økt onsdag...?

Uansett GOD helg til dere!

(Pass på å ikke bli Blakk fredag ;)

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lew_Ashby skrev: tir nov 16, 2021 4:39 pm Tirsdag: 10 km flatt i 5:26-tempo. Snittpuls 159. Kroppen føltes fin, tok meg ikke særlig ut. Kjente det litt siste kilometeren. En sykkeltur imorgen for å få ut driten, så ser vi hvordan kroppen kjennes ut torsdag. Har lyst til å forsøke en 10km hvor jeg tar meg skikkelig ut nå etterhvert.
Første nedtur i maratonoppladningen kom med COVID i heimen forrige uke. Jeg lurte meg unna, men fikk feber selv. Så da var det en uke uten trening og jeg debuterte med en rolig 5km onsdag. Det blir en 10km nå etterpå i rolig tempo.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Passport skrev: fre nov 26, 2021 1:47 pm 2 timers gange tirsdag, onsdag og torsdag.... fortsatt korte steg.... utrolig kjedelig og lengter etter å få lov å løpe igjen.... :-/

Har satt opp løp fredag (21 dager siden strekken) men tror jeg kommer til å prøve en rolig økt onsdag...?

Uansett GOD helg til dere!

(Pass på å ikke bli Blakk fredag ;)
Det kommer, vær disiplinert nå slik dere har lært meg! God helg :)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Jeg føler absolutt ingen smerte i leggen, men jeg vet hva som skjer på cellenivå inne i muskelen så jeg har ikke noe annet valg enn å vente... ;) Takk for påminnelse uansett! Blir nesten gal av å ikke kunne løpe 3X+ pr uke...

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: fre nov 26, 2021 2:20 pm Jeg føler absolutt ingen smerte i leggen, men jeg vet hva som skjer på cellenivå inne i muskelen så jeg har ikke noe annet valg enn å vente... ;) Takk for påminnelse uansett! Blir nesten gal av å ikke kunne løpe 3X+ pr uke...
Prøvd å gå i lange bratte oppoverbakker? Det får opp hjertepumpa og aktiverer beina, samtidig som det er skånsomt. Bruker du staver får du opp pulsen ytterligere!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Har som nevnt gått 2 timer 3 dager denne uken men får ikke akkurat "runners high" akkurat ;-/ Skal prøve å øke 2 halvmaraton til før nyttår og da gjelder det å la muskelen gro 100% før løping... i denne perioden er det kun flatt terreng som gjelder... strammer i skadepunktet f.eks motbakke...

Queenie

Legg inn av Queenie »

Åh som jeg hater denne kulda. Det eneste positive med det er vintersport og at det er ekstra deilig å være inne i varmen. Gått til innkjøp av forede tights, håper vi unngår enorme snømengder.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Kjøpte inn 150 stk ispigger+verktøy for å pigge opp løpesko. Har gjort dette i ca 10 år og det fungerer svært bra på glattisen ;)

(Minimum 16 pigger pr sko...)

Har nettop trent fotball med ett guttelag i 1,5 timer i 5 blå grC... og det er kaldt å stå nesten stille i så lang tid... men varme klær hjelper godt på!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

ENDELIG! Første 9 km ble gjennomført i -10,4 grC og solen kom opp og malte hele østhimmelen knall rosa ;)

Gikk greit med leggen minus en liten krampetendens i en motbakke på ca 7 km... forsvant etter noen minutter på flatere vei...

Utrolig herlig å komme i gang igjen og ser virkelig fremover mot en aktiv vinter i joggeskoa!
Pigget opp Hoka M CHALLENGER ATR 6 GTX. De satt veldig godt både på løs snø og på blankis. Kan anbefales varmt!

GOD HELG!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: fre des 03, 2021 10:48 am Gikk greit med leggen minus en liten krampetendens i en motbakke på ca 7 km... forsvant etter noen minutter på flatere vei...
Har du prøvd foam roller for leggene? Kan kanskje være verdt et forsøk.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Hei og takk for hyggelig tips! Jada. Kjøpte meg en rulle for ca 10 år siden... har konkludert at tøying med fokus på flyndremuskelen + massasje av samme muskel er det som fungerer best... men jeg sier som Ole Brum: Ja takk begge deler (begge 3:)

;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Passport skrev: fre des 03, 2021 10:48 am ENDELIG! Første 9 km ble gjennomført i -10,4 grC og solen kom opp og malte hele østhimmelen knall rosa ;)

Gikk greit med leggen minus en liten krampetendens i en motbakke på ca 7 km... forsvant etter noen minutter på flatere vei...

Utrolig herlig å komme i gang igjen og ser virkelig fremover mot en aktiv vinter i joggeskoa!
Pigget opp Hoka M CHALLENGER ATR 6 GTX. De satt veldig godt både på løs snø og på blankis. Kan anbefales varmt!

GOD HELG!
Den godfølelsen er helt spesiell, og kjenner meg godt igjen siste ukene. I går var nøyaktig 5 uker siden smellen i høyre kne, og har vært innom fysioterapeut 2 ganger og gått gjennom en haug av tester, men inntrykket begge ganger, er at han ikke virket det minste bekymret, og at man ikke behøvde å sendes videre for bilde/MR av kneet, og ettersom ting har helt klart bedret seg i riktig retning, og en har vært i stand (hele veien) til å løpe roligere og kortere (10-11 km) løpeturer, samt kjøre innendørstrening (romaskin, elipse, sykkel osv), samt flere gåturer, for skjønte at det "verste" en kunne gjøre, var å sitte mest mulig stille, og heller sørge for å være aktiv, ikke overaktiv, men så at kneet får litt å jobbe med, og joda, håper det har vært veien å gå.

Uansett, den deilige "ENDELIG!" følelsen, ga positivt utslag i går kveld, og fikk min første 18-19 km på nesten 6 uker, og var livredd for at man hadde dummet seg ut, tidligere denne uka. For da hadde man kjørt 3 tøffere trenings (innendørs) og litt for intense løping på kveldene, og på onsdag kjente jeg litt av den ekle følelsen i kneet, som minna meg om smellen for 5 uker siden, men greide å roe meg, og gikk hjem de siste kilometerne, og masserte og brukte varmt vann i dusjen. Dagen etter, ingen smerter eller hevelse.

Uansett, i går var alt utmerket, mer eller mindre. Litt av og på i første 2-3 kilometerne, og usikker på om man burde løpt, og heller tatt pause ut helgen, men etter 6-8 km, gikk alt på skinner. Men var jo litt bekymret for hvordan kneet ville reagere ved å øke nesten 1 mil ekstra. Gikk overraskende fint, og i dag er det ingen tegn til ømhet eller noe negativt, og håper at en kan ta en kortere og roligere løpetur på søndag eller mandag.

Deilig er det også, med snø og herlig luft ute. Snødde forresten, og må nok dra frem piggskoene nå, for sist en ønsker, når løpeformer er i gang igjen, er å falle/skli og ødelegge seg, fordi en har feil sko på seg.

Nei, god helg videre!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

12 blå ved oppstart i dag... -9,5 grC nå etterpå... ble en litt masete økt pga noe snøfall som gjorde at skoene ikke satt (som å springe i melis...)

En liten krampetendens i høyre leggen gjorde at det ble kun 8,5 km. Er det noe som er viktig på de første turene etter en skade så er det å "skynde seg langsomt" ;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Håper det ikke blir for mildt heller, slik at et lite snølag bare blir slaps og så isete flere steder.
Det skjer fort der man brøyter litt og hvor flere går.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Sto over løp i dag pga 10 cm løssnø på gangveiene.(normalt ville jeg ha løpt men ikke med tanke på leggen som akkurat er grodd...)

Fotball i morgen og vi har bestille måking "just in case"...

Søndag blir det bakkeløp nr 7 denne vinteren.

GOD HELG!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I går var det 1 time i mye snø. Lokal utgave av filmen 'Veiviseren' følte man det som.
Men det ga god trening på sin måte, og skånsomt for selve føttene.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Dere som løper i snø, er det ikke på tide å ta fram langrennskiene?

Jeg har aldri turt å løpe på glatta, selv ikke med pigger. Risikoen for skade er for stor, så jeg tør ikke.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

return_of_drakkar skrev: lør des 11, 2021 8:06 am I går var det 1 time i mye snø. Lokal utgave av filmen 'Veiviseren' følte man det som.
:lol:

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Jeg har hatt ett fall på ca 20 års vinterløping... (3 ribbein knekt) Kan takke meg selv da jeg valgte feil sko (uten pigger og det var is på enkelte steder)

Jeg elsker å løpe men går gjerne på ski i fjellet (toppturer mest)

Tror det som er viktig er å finne sin egen form for trening ;)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Passport skrev: fre des 03, 2021 10:48 am ENDELIG! Første 9 km ble gjennomført i -10,4 grC og solen kom opp og malte hele østhimmelen knall rosa ;)

Gikk greit med leggen minus en liten krampetendens i en motbakke på ca 7 km... forsvant etter noen minutter på flatere vei...

Utrolig herlig å komme i gang igjen og ser virkelig fremover mot en aktiv vinter i joggeskoa!
Pigget opp Hoka M CHALLENGER ATR 6 GTX. De satt veldig godt både på løs snø og på blankis. Kan anbefales varmt!

GOD HELG!
Pigger du dem selv? Hvordan gjør man dette? Og blir resultatet bedre enn med vanlige brodder? Steget blir helt ødelagt av vanlige brodder her, fungerer best til gange

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Jeg har pigget løpesko mine selv ide siste 20 årene. Når du pigger opp de skoene du normalt bruker beholder du funksjon (les demping) og selve løpsfølelse blir mye bedre enn med de vinteåpiggskoene som finnes i markedet. PÅ helt ekstreme vinterveier har jeg ett par "ferdigpiggede" men bruker de maks 2-3 ganger på en vinter.

Du trenger en drill for å feste piggene. Til våren er det bare å skru de ut igjen ;)

Brodder blir for "raklete" men har brukt det f.eks i tribunene i Holmenkollen (for ca 15 år siden). Vi var en gruppe på 4-5 stk som bokstavelig talt "satset" på mere "sprut" i beina og etter ca 15 økter var ikke løpssteget (eksploviteten) til å kjenne igjen. De beste kunne hinke over 20 trinn på hvert bein (NB ca 80 cm høye trinn) uten stopp ;)

Etter at det ble satt opp sikkerhets-skiller har vi ikke vært der :(

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Pris pr pigg er forresten ca 7-8 kroner... ;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Æsj, var jo så fine og stabile forhold i skog og mark, nå er det blitt total slush og slaps, vanskelig å finne rette skotypen, for piggskoene vil ikke sitte på slushy føre, og i dag er det kaldere i lufta, så mulig en får prøve piggene da, men tar det veldig med ro fremover, og bare glad til for den løpingen man får unnagjort fremover neste tiden.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Passport skrev: lør des 11, 2021 11:33 am Jeg har pigget løpesko mine selv ide siste 20 årene. Når du pigger opp de skoene du normalt bruker beholder du funksjon (les demping) og selve løpsfølelse blir mye bedre enn med de vinteåpiggskoene som finnes i markedet. PÅ helt ekstreme vinterveier har jeg ett par "ferdigpiggede" men bruker de maks 2-3 ganger på en vinter.

Du trenger en drill for å feste piggene. Til våren er det bare å skru de ut igjen ;)

Brodder blir for "raklete" men har brukt det f.eks i tribunene i Holmenkollen (for ca 15 år siden). Vi var en gruppe på 4-5 stk som bokstavelig talt "satset" på mere "sprut" i beina og etter ca 15 økter var ikke løpssteget (eksploviteten) til å kjenne igjen. De beste kunne hinke over 20 trinn på hvert bein (NB ca 80 cm høye trinn) uten stopp ;)

Etter at det ble satt opp sikkerhets-skiller har vi ikke vært der :(
Noe sånt? https://www.felleskjopet.no/maskin-og-r ... -35600603/

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

@Queenie: Produktnr: JDD-4-4-H12 hos JDD Utstyr as.

(god lengde for løpesko)

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: ons sep 29, 2021 11:42 am Ved å fjerne stresset med antioksidanter, så fjerner man treningseffekten........ eller har man oppnådd ønsket effekt under treningen og ved å fjerne "avfallet" så kan man trene oftere og mer efektivt?
Jeg klarer ikke å legge fra meg spørsmålet du stiller! Det dukker opp igjen etter nesten hver eneste hardøkt! :lol: Så dette må finnes ut av!

Jeg har begynt å innta C-vitamin 1000mg, hvor 500mg frigjøres umiddelbart og 500mg frigjøres over de neste 12 timene. Dette etter harde økter med syre.

Så jeg antar at Passport har rett i spørsmålet om at effekten ble oppnåd under treningen, og at det etterpå er best å få driten/stresset ut av systemet. Raskere restitusjon?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Min raskeste 10km siden jeg begynte å trene mot maraton 2022-målet mitt igjen:

10km, flatt - 5.20-tempo. 162 i snittpuls litt for langt over terskel de siste 4km.

Nå er det en rolig, rolig 10km på gang i kveld etter at juleshopping var eneste økt igår. Tungt nok det, mest psykisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»