Løp for livet.

Svar
Boccherini

Re: Løp for livet.

Legg inn av Boccherini »

anbessa skrev: søn jan 29, 2023 10:15 am
Beklager å blande meg, men jeg MÅ bare.
Løper du halv på 1.25, så er 3.15 på hel altfor passivt. Ser på øktene at du har cirka samme nivå som meg. Med litt maratonspesifikk trening (noen saftige langturer og en håndfull intervalløkter med drøyt volum) så er du (irriterende) nær 3 blank på en flat mara. ;)
Å plusse på 35sek per km er aaaaaaltfor mye. +15sek er nærmere en relaistisk målsetning.
Det er bare blande seg til krampene kommer!

Ellers har du jo rett, det er sub-3t som er målet når jeg en vakker dag får løpe i en flat trasè. Det spørs derimot om det blir i år, for om været ikke er helt på styr i slutten av april, så blir det syrefest i Fjellveien for min del og da er det greit å ha noe å gå på mentalt :-)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Er forøvrig i ferd med å trappe opp langturene mine (alltid på søndager for min del).

I går ble det ca 22km totalt, halvmaraton gikk unna på 1.48. Lett progressivt, la inn noen fartsøkninger i siste halvdel da denne er forholdsvis flat. Trygt plassert i sone 2, til tross for ca 450 høydemeter totalt.

Planen p.t. er å øke jevnt og trutt til 30 km og så holde seg der med noen innlagte langintervaller i MF. Ser noen tar til orde for å ha tilsvarende økter helt opp til 35km, men jeg vet ikke om det har noe for seg ?

anbessa

Legg inn av anbessa »

Boccherini skrev: man jan 30, 2023 8:18 am Planen p.t. er å øke jevnt og trutt til 30 km og så holde seg der med noen innlagte langintervaller i MF. Ser noen tar til orde for å ha tilsvarende økter helt opp til 35km, men jeg vet ikke om det har noe for seg ?
Smak og behag. Men hvis jeg kjente at det begynte å butte i mot på slutten av turene på 30km, så ville jeg prøvd noen på 35 bare for å bygge stayerevne. Det er jo som kjent etter 30km at et maratonløp starter.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

anbessa skrev: man jan 30, 2023 9:54 am Det er jo som kjent etter 30km at et maratonløp starter.
Ja, jeg gruer meg allerede. Sykemelding er bestilt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Boccherini skrev: man jan 30, 2023 9:58 am Ja, jeg gruer meg allerede. Sykemelding er bestilt.
Maraton er moro, selv om det kjennes ut som man har vært på tredagersfylla etter løpet. Med godt treningsgrunnlag henter man seg raskere inn. :lol:

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

anbessa skrev: man jan 30, 2023 10:03 am
Boccherini skrev: man jan 30, 2023 9:58 am Ja, jeg gruer meg allerede. Sykemelding er bestilt.
Maraton er moro, selv om det kjennes ut som man har vært på tredagersfylla etter løpet. Med godt treningsgrunnlag henter man seg raskere inn. :lol:
Ja, det er jo det jeg håper det skal bli på hjemmebane, så får vi se :-)

Hadde vært kjekt med Berlin/Køben og, jeg får heller bestille et ekstra Mastercard til madammen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

anbessa skrev: man jan 30, 2023 10:03 am Med godt treningsgrunnlag henter man seg raskere inn.
Apropos dette. Mantraet er jo mengde-mengde-mengde-og-så-litt-til-mengde, men hva er egentlig tilstrekkelig mengde mtp maraton og er også dette individuelt ? Hva har du selv lagt på med tanke på antall km i uken ved opptrening til maraton ?

anbessa

Legg inn av anbessa »

Boccherini skrev: tor feb 02, 2023 8:54 am Apropos dette. Mantraet er jo mengde-mengde-mengde-og-så-litt-til-mengde, men hva er egentlig tilstrekkelig mengde mtp maraton og er også dette individuelt ? Hva har du selv lagt på med tanke på antall km i uken ved opptrening til maraton ?
Dette tror jeg er utrolig individuelt. Kommer nok også an på hvilket mål man har, naturligvis. Jeg har pers på like over 3 timer. Har ikke "dagboken" foran meg, men lå vel på 4-5 økter i uken og 50-70km. Er cirka der jeg har vært i perioder hvor jeg har trent "mye" :lol:
Jeg har vært mer opptatt av volum på harde økter enn de lange (og svært kjedelige) superlange turene.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Noen som har erfaring med baneløp her da?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

anbessa skrev: tor feb 02, 2023 9:07 am
Boccherini skrev: tor feb 02, 2023 8:54 am Apropos dette. Mantraet er jo mengde-mengde-mengde-og-så-litt-til-mengde, men hva er egentlig tilstrekkelig mengde mtp maraton og er også dette individuelt ? Hva har du selv lagt på med tanke på antall km i uken ved opptrening til maraton ?
Dette tror jeg er utrolig individuelt. Kommer nok også an på hvilket mål man har, naturligvis. Jeg har pers på like over 3 timer. Har ikke "dagboken" foran meg, men lå vel på 4-5 økter i uken og 50-70km. Er cirka der jeg har vært i perioder hvor jeg har trent "mye" :lol:
Jeg har vært mer opptatt av volum på harde økter enn de lange (og svært kjedelige) superlange turene.
Ja, det er jo det som er så forbasket, det finnes ikke en standardisert oppskrift fra A-Å. Vurderer klage til sentrale myndigheter.

For min egen del lurer jeg på om det blir for mye Møllers tran, jeg bikker 80km denne uken og har egentlig planlagt opptrapping til rundt 100km, da fordelt på 6 økter. Fordelingsmessig er det da 1 langøkt (fra 20-30/35km), et par terskeløkter, et par svært rolige turer og en bakkeintervall-økt. Er selv veldig komfortabel med langturene, det er jo ren sjelefred, så det kan kanskje tenkes at jeg burde kuttet noe ned på omfanget av de terskeløktene.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Boccherini skrev: tor feb 02, 2023 9:23 am Ja, det er jo det som er så forbasket, det finnes ikke en standardisert oppskrift fra A-Å. Vurderer klage til sentrale myndigheter.

For min egen del lurer jeg på om det blir for mye Møllers tran, jeg bikker 80km denne uken og har egentlig planlagt opptrapping til rundt 100km, da fordelt på 6 økter. Fordelingsmessig er det da 1 langøkt (fra 20-30/35km), et par terskeløkter, et par svært rolige turer og en bakkeintervall-økt. Er selv veldig komfortabel med langturene, det er jo ren sjelefred, så det kan kanskje tenkes at jeg burde kuttet noe ned på omfanget av de terskeløktene.
I den grad det finnes en standardoppskrift, så er det den du følger da. To-tre harde, en lang og fyll på med rolig. Man kan komme seg opp på svært akseptabelt mosjonistnivå med opplegget der.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

anbessa skrev: tor feb 02, 2023 9:27 am Man kan komme seg opp på svært akseptabelt mosjonistnivå med opplegget der.
Ja, jeg merker jo at det virker som bare juling, det er ikke det, men frågan er om det er bærekraftig helt frem til våren eller om motivasjonen får seg en knekk på et eller annet tidspunkt. Har lekt med tanken om å legge inn en uke med halvparten av volumet bare å for å trene motivasjonen.

Kom forresten over denne artikkelen her forleden dag, det var jo litt artig. Vil nok slite endel med å imponere fru Kristiansen, men svært bra er da også noe å ta med seg.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 14 i dag morges og nå var snøen frosset oppå isen, og der hvor flere har gått eller biler kjørt var det ypperlig fint føre.
48 minutter.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

1 grC og 5 cm nysnø gjorde dagens 5 km til en "masete" opplevelse.... kjørt fartslek med totalt 10 drag. Toppfart 22,5 km/t (Peak under pådrag med lengder mellom 150 og 250 meter.

Var kun 3 stk i dag (meg + 14 og 23- åring)

Som sagt ufattelig dårlig grep og ble tung i beina (og hue)

Uansett godt å komme seg opp en søndags morgen og det var ikke folksomt på gangveiene i løpet av turen (kl 0900)

Lysere og lengre dager gjør godt for kropp og sjel 😊

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Typisk - i går det minus 10 grader og perfekt føre med krispy fast snø oppe på møkkete is.
I natt har en bra del snø kommer, minus, men det var akseptabelt føre, men jo tyngre og en del mer forsiktighet måtte vises.
Så blir det bare holke senere i uka igjen.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Litt over 15km men på mølle, fremdeles så glatt og vått her at jeg ikke tør springe utendørs fullt enda. Apropos, så skled jeg som den gamle mannen jeg er på isen forleden, landet med full kroppsvekt på albuen, og hofta tok støyten nestverst. Var en stund både løping og styrketrening ble litt satt på vent da, og det var jævlig kjedelig. Gjorde dritvondt også, ikke minst 😄

Tormund

Legg inn av Tormund »

Lezah skrev: søn feb 05, 2023 3:18 pm Litt over 15km men på mølle, fremdeles så glatt og vått her at jeg ikke tør springe utendørs fullt enda. Apropos, så skled jeg som den gamle mannen jeg er på isen forleden, landet med full kroppsvekt på albuen, og hofta tok støyten nestverst. Var en stund både løping og styrketrening ble litt satt på vent da, og det var jævlig kjedelig. Gjorde dritvondt også, ikke minst 😄
Pytt, du kan da ikke være så gammel siden lårhalsen ikke knakk :lol:

Lezah

Legg inn av Lezah »

Tormund skrev: søn feb 05, 2023 3:28 pm
Lezah skrev: søn feb 05, 2023 3:18 pm Litt over 15km men på mølle, fremdeles så glatt og vått her at jeg ikke tør springe utendørs fullt enda. Apropos, så skled jeg som den gamle mannen jeg er på isen forleden, landet med full kroppsvekt på albuen, og hofta tok støyten nestverst. Var en stund både løping og styrketrening ble litt satt på vent da, og det var jævlig kjedelig. Gjorde dritvondt også, ikke minst 😄
Pytt, du kan da ikke være så gammel siden lårhalsen ikke knakk :lol:
Det blir neste gang, klink.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

25 km i strålende vær i går. Opptil flere minutter med sammenhengende solskinn og knapt et vindpust.

500 høydemeter totalt, et godt stykke ned i sone 2, snittfart 5:15. Hadde en halvspist New Energy-bar i løpevesten fra forrige helg, det ble med den ene lille biten (melkesjokolade bør nok fortæres ganske med en gang etter åpning... 🤢).

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Tung økt i går.

3x3000m + 3x2000m. Tempoet på 3000m ble 4:20-4:15, mens det for 2000m lå på 4:10-4:05. Pause 2min for 3000m og 1,5min for 2000m. Dette foregikk utendørs i en småkupert trasè og med en saftig motvind ene veien, var rimelig godt kjørt på det siste draget.

8 km restitusjonsjogg på møllen i dag tidlig, var pinne stiv de første 3 km.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Gjentar meg selv: Faen så seige dere er her inne! Jeg løp på mandag sist, skulle ha en 4x4 økt men endte opp med å løpe en mil blank på 56:51 min. Hadde ikke klokke på så har ikke med detaljer, må bli bedre til å bruke den.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Machine_Head skrev: tor feb 09, 2023 10:31 pm Gjentar meg selv: Faen så seige dere er her inne! Jeg løp på mandag sist, skulle ha en 4x4 økt men endte opp med å løpe en mil blank på 56:51 min. Hadde ikke klokke på så har ikke med detaljer, må bli bedre til å bruke den.
Trening gjør seig!

Skulle gjerne vært enda litt seigere, men det er da noen måneder igjen. Bikker forhåpentligvis 90km denne treningsuken, om nå ikke været skaper seg altfor mye i helgen.

Dagens økt blir forøvrig motbakkeintervaller på mølle. 45/15x50 fordelt på fem sett med stigning 10%-7,5%-5%-2,5%-1% og med progressiv fart gjennom hele økten. Starter på 11 km/t og sistedraget går i 18 km/t.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Veldig glatt mange steder i dag da det førs på i natt.
Men andre steder helt bart og tørt.

Forrige vinter brukte vi pigger 3 ganger i følge notatene.
Denne vintyeren er det knapt like mange uten pigger...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

En håndfull kuldegrader i natt ga stort sett ok føre i dag ved 07:30-tiden.
Knapt noen å se ute og kun et par biler på turen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Nesten 8 måneder siden forrige løpetur innendørs på tredemølla, og i samspill med fysioterapeut har man gått i gang med et tilsynelatende lovende opplegg med riktig opptrening og øvelser angående styrke av akillessenen.

Startet opp i andre halvdel av Januar med å kun fokusere på løping på mølla, ikke bare fordi det det er ræva forhold utendørs, men noe med at underlaget på nevnte apparat visstnok er utmerket i opptreningsfasen. Har også gått over til å gjøre eksplosiv tå hev 12 x 3 og hoppe/ta i og lande og gjenta på ett ben 15-20 x 4 en gang om dagen.

Av løpeøkter på mølla, var det først 2-3 km i rolig tempo 2 ganger i uka, til å begynne med. Siden forrige uke har man økt betraktelig i lengde og tempo, men hele veien følt seg frem og ikke bli for overivrig.
Greide å gå opp til 10-11 km på ca, 60 minutter i "rolig" tempo, som tilsier for min del ei helt godkjent tur i skog og mark, mens i dag morges ble det satset på første intervall siden i slutten av Juni i fjor, så deilig å få utført og vite at det gikk mye bedre og "lettere" enn først antatt.

Fikk beskjed om å gå for rundt sone 3 på maks, men problemet med å ikke ha løpt skikkelig og vært for av og på i kosthold (mye trøstespising og sinne er ikke bra kombinasjon) noe som gjør at pulsen og formen er langt unna der man pleier å ligge, men heldigvis ikke langt nedi kjelleren heller.
Så måtte innse at de 10 tiltenkte intervallene med 45/15 ble liksom ikke noe av, og ble ikke varm i trøya, så la på 10 til men økte tempoet til mellom 11-12 og avsluttet siste 4 på oppunder 14, og da startet pulsen å slå godt fra hverandre, og frista til å legge på mer av "alt".

Men var jo nettopp slik en dummet seg ut i fjor, med for mye, på altfor kort tid, så da er det en uke til neste forsøk, og neste tur på mølla blir forhåpentligvis ei ny lengre tur, men kanskje lurt å teste/øke gradvis litt tempo, for å kjenne etter.
Løpe sko har nok også mye å si, for de man brukte i fjor var jo egentlig kun innesko, ikke noe demping eller særlig gode å løpe med, og de en bruker nå er som natt og dag i forhold.

Til sist har man også gått for noen PT timer med en trener på gymmen, angående ulike styrkeøvelser for overkropp men kanskje viktigst skade forbyggende. Så moro å kjenne på at hverdagen har mål og mening i treningsdelen, selv om det blir nok en stund til man kan returnere til der man helst ønsker å være, nemlig utendørs. Men fine er jo at så lenge det er skitvær utendørs, med is, holke og slush på bakken, kan en bruke innendørsøktene for alt de er verdt, og håpe at når våren har fått satt seg, så er formen betraktelig bedre og klar for ny dyst.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Seig økt i går.

9x1000m m/flyt 1000m. Dragene holdt jeg til 4:20-4:15, flyten 30s saktere. Ca 23km totalt med opp- og nedjogg.
En real motorøkt, dette.

Har så smått begynt å merke litt smålugging i fremsiden av høyre kne, håper ikke det utvikler seg til noe mer.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Da ble det forsyne meg 30km i går.

Var redd det gikk åt skogen mtp snøfallet natt til søndag, men brøyteguttene var kjapt på pletten. Ganske nøyaktig 2,5 time totalt, 70% av makspuls, snittfart 5:00 og ca 400 høydemeter. God følelse hele veien, fortsatt litt smålugging i høyre kne, men det gav seg etter 22-23 km. Det ser unektelig bra ut dette mtp 3:15 om et par måneder, men her skal det tas forbehold hele veien til intensiven på Haukeland.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Boccherini skrev: tor feb 16, 2023 8:50 am Har så smått begynt å merke litt smålugging i fremsiden av høyre kne, håper ikke det utvikler seg til noe mer.
Det er veldig kjedelig når det er "noe" som skurrer i beina.
Her for noen uker siden hadde jeg et skikkelig fall på glatta, landet med med full kroppsvekt på albuen og var ganske bekymret for armen en stund. Det gikk bra, og jeg tenkte ikke over at jeg hadde slått hofta ganske greit også. Nå merker jeg det ikke i det hele tatt, utenom når jeg løper...da dukker det konsekvent, men heldigvis med litt mindre ubehag nå, opp smerter etter passerte 8-9km. Håper det snart gir ser helt. Pdd løper jeg nå kun mila og forsøker å løpe den raskest mulig, men liker litt lengre og koseligere løp enn det.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: tir feb 21, 2023 9:06 am
Boccherini skrev: tor feb 16, 2023 8:50 am Har så smått begynt å merke litt smålugging i fremsiden av høyre kne, håper ikke det utvikler seg til noe mer.
Det er veldig kjedelig når det er "noe" som skurrer i beina.
Her for noen uker siden hadde jeg et skikkelig fall på glatta, landet med med full kroppsvekt på albuen og var ganske bekymret for armen en stund. Det gikk bra, og jeg tenkte ikke over at jeg hadde slått hofta ganske greit også. Nå merker jeg det ikke i det hele tatt, utenom når jeg løper...da dukker det konsekvent, men heldigvis med litt mindre ubehag nå, opp smerter etter passerte 8-9km. Håper det snart gir ser helt. Pdd løper jeg nå kun mila og forsøker å løpe den raskest mulig, men liker litt lengre og koseligere løp enn det.
Ja, det er rett og slett grådig irriterende, spesielt når formen begynner å komme. Samtidig er det vel ikke annet å forvente, spesielt ikke når volumet går opp.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Hvis man ønsker å løpe en 5km all out før en konkurranse på 10km. Hvor mange dager i forveien bør den 5-kilometeren løpes, tenker dere? Vet ikke hvor lang tid det tar før kroppen å restituere seg..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»