Løp for livet.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Løp for livet.

Legg inn av return_of_drakkar »

Så er det en god del kuldegrader igjen, og føret fra fint til sikkert ekkelt flere steder, gjenstår å se i dag.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Etter en uke i Egypt er jeg vel hjemme i Norge! 6 økter før soloppgang uten pause imellom gikk greit. Hadde med en "skvett" vann just in case og det kom godt med. Forsøkte å regulere intensiteten med rolig/hard annen hver økt... men først og fremst bare løpe, løpe, løpe mil etter mil😊

Ble også tid til mye snorkling og fikk nærkontakt med fargerike fisker!

Håper først og fremst turen skal fungere som en vitamininnsprøyting for resten av vinteren.... 👍🏼

Lezah

Legg inn av Lezah »

Lezah skrev: man mar 20, 2023 12:14 pm Denne uka skal jeg prøve meg på løping igjen, det gledes etter 10-14 dager hvor elipsemaskin og sykkel (fysj) har vært eneste form for kardio.
45 minutter på onsdag, følte antydning til hofta da jeg bikket 8km, så stanset. Løp en mil i dag, kjente ingenting og det = god stemning. Ser for meg meg 13-15km onsdag. Godt å være litt i gang igjen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Rolige 33 km i går i et alldeles nydelig vær.

Ser frem i mot nedtrappingsperioden om et par uker, det tar på å dunke på med 105-110 km uke etter uke, merker jeg.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Glemte å nevne at jeg løp med HOKA Rocket X2...spenstig, morsom og svært lett sko med god demping! Fungerte fint både på både asfalt og sand/grus. Virket litt "høy" når jeg løp på forfot men det jenket seg etter hvert....

Anbefales 😊👍🏼

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: man mar 27, 2023 9:14 am Glemte å nevne at jeg løp med HOKA Rocket X2...spenstig, morsom og svært lett sko med god demping! Fungerte fint både på både asfalt og sand/grus. Virket litt "høy" når jeg løp på forfot men det jenket seg etter hvert....

Anbefales 😊👍🏼
Det er denne ?

Venter med å handle til den kommer på salg hos Bikester. Blir Carbon X3 for meg i år til løpsdagene.
Sist redigert av Boccherini den man mar 27, 2023 10:08 am, redigert 1 gang totalt.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Boccherini skrev: man mar 27, 2023 9:42 am
Passport skrev: man mar 27, 2023 9:14 am Glemte å nevne at jeg løp med HOKA Rocket X2...spenstig, morsom og svært lett sko med god demping! Fungerte fint både på både asfalt og sand/grus. Virket litt "høy" når jeg løp på forfot men det jenket seg etter hvert....

Anbefales 😊👍🏼
Det er denne ?

Venter med å handlet til den kommer på salg hos Bikester. Blir Carbon X3 for meg i år til løpsdagene.
Det er den ja. Betalte kr 2600 👍🏼.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Friske morgenturer for tiden i en håndfull minusgrader, men bart på veier og gater, så det er fint fint med den grusen som ennå ligger oppe på asfalten.
Nå er det nok behov for lettere sko.
Vel, kanskje ikke de Nancy synger om https://www.youtube.com/watch?v=3XuB9y9v-R0

men da nok heller disse: https://www.adidas.no/race-walk-sko/GZ2 ... lsrc=aw.ds

Slike gå-sko er jo ideelt sett bygd annerledes enn løpesko.
Og Adidas passer meg godt (uansett: never Hoka... :).

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

45 minutters power walk i dag morges.
Så 2*2 minutter all out løp i motbakke, for å avslutte med 3*10 sekunder i bakke.
Så tuslet rolig et par minutter hjem.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Lezah skrev: søn mar 26, 2023 10:48 pm
Lezah skrev: man mar 20, 2023 12:14 pm Denne uka skal jeg prøve meg på løping igjen, det gledes etter 10-14 dager hvor elipsemaskin og sykkel (fysj) har vært eneste form for kardio.
45 minutter på onsdag, følte antydning til hofta da jeg bikket 8km, så stanset. Løp en mil i dag, kjente ingenting og det = god stemning. Ser for meg meg 13-15km onsdag. Godt å være litt i gang igjen.
Søndag var det tilbake til å være ubehagelig/gjære vondt igjen. Gikk 4 timer i marka i dag uten problemer, satser på at å løpe utendørs snart er bedre mtp smerte grunnet mykere underlag.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Godværet i påsken har fjernet is og snø og de siste 3 turene var med "sommersko"😎

Mye mere fart denne uken og det er så deilig å kjenne at kroppen holder enda noen år😅

Hadde med 2 stk 14-åringer og en 24-åring på dagens "grønn-sone" økt. De yngste slet med å holde sonen men de var veldig fornøyde etterpå!

"Kun" 6,5 km i dag men første seriekamp er om 2 dager... så nå må det bygges kampform👊

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Det nærmer seg løpsdag så det ble ingen påskeferie fra løpingen for min del. En nøkkeløkt ble gjennomført i helgen som var og resultatet ble godkjent:

Boc økt lang hurtig.JPG

Snittfarten akkurat som planlagt med tanke på måltid, men så var det denne fordømte traseèn, da..håpet nå er at magien ved løpsdag/adrenalin skal gjøre noe av jobben i Fjellveien, samt at nedtrappingen gir litt ekstra futt.

Trøsten er at overnevnte økt føltes såpass bra at måltiden bør kunne nås uten større problem senere i høst, men da i en langt flatere trasè enn det som venter om drøye to uker.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Siste hesteøkt før nedtrapping i går.

4x5km med 4:30-fart i alle drag, 90s pause. Kontrollert og fint på gode ben.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Da var vi i gang med nedtrappingen, det blir et par deilige uker nå.

En skarve halvmaraton i går bare, løp den progressivt i 4 sett på hhv. 5:00/4:50/4:40/4:25. Irriterende sønnavind, men knallblå himmel ellers. Ca 75-76% av antatt makspuls i snitt for hele økten, godt fornøyd. Hvilepuls på vei sydover, og snart er det jul.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Siste langintervall før Prøvelsen i går.

3x5 km i MF, 90s pause. Strålende sol, kortik og singlet, helt vidunderlig.

Værvarselet for Prøvelsen sier p.t. sol og 5-10 grader på formiddag og med tilnærmet vindstille, så da kan jeg ikke skylde på det etterpå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

3 grader i dag, regn og sludd, med andre ord perfekt treningsvære for en tur på beina.
Men det var skrekkvær da trente på landevegssykkel i mange år. Problemet var at man frøs i hjelp hendene, men løste det ok med brødposer utenpå hanskene, klipper ut bunnen og tredde dem på slik at de var åpne i begge ender. Det var jo selve vinden / lufta som gjorde det kaldt da man ble våt på hendene. Hansker man reklamerte for og solgte i dyre dommer var for det meste "waste of money".

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Etter gårdagens supertur så gikk dagens en del tyngre, det var en del snø mange steder i løypa, men ikke alle steder.
Men ok likevel.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

En fin times tur i dag på blandet føre.
Da jeg en gang i prehistorisk tid spilte fotball hadde vi såkalt 15-15; 15 sekunder spurt og så 15 sekunders hvile.
I en lang motbakke kjører nå 3 ganger i uka 3 eller 4 slike sett...og gjerne en sluttspurt helt på slutten.
Ikke all verden sånn sett, men veldig ok for meg med de beskjedne (men ok for meg) mål man har med trening.

Det er litt befriende og godt å spurtløpe litt igjen.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Kjøper dere lisens til hvert enkelt løp eller har dere helårslisens? Noen er kanskje medlem av en løpeklubb?

Har egentlig ikke tenkt så mye over dette, men må kanskje vurdere helårslisens da jeg ser for meg at det blir en del løp i løpet av året..

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: ons apr 26, 2023 10:44 pm Kjøper dere lisens til hvert enkelt løp eller har dere helårslisens? Noen er kanskje medlem av en løpeklubb?

Har egentlig ikke tenkt så mye over dette, men må kanskje vurdere helårslisens da jeg ser for meg at det blir en del løp i løpet av året..
Jeg er medlem i en klubb hvor klubben står for lisensen, ja.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Forøvrig er det i dag dagen før Dagen.

Mildt sagt sprikende værmeldinger, jeg frykter det verste.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: fre apr 28, 2023 9:26 am Forøvrig er det i dag dagen før Dagen.

Mildt sagt sprikende værmeldinger, jeg frykter det verste.
Husk hva du skal spise slik at du løper "uovervinnelig fort" av naturlige årsaker :mrgreen:

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: fre apr 28, 2023 9:26 am Forøvrig er det i dag dagen før Dagen.

Mildt sagt sprikende værmeldinger, jeg frykter det verste.
Masse lykke til! 😁 Du får ha en plan på hva du skal tenke på fra 30km og inn..

Gleder meg til å høre resultatet!

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jeg lever!

(Fyldig rapport kommer tirsdag formiddag.)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: søn apr 30, 2023 9:33 am Jeg lever!

(Fyldig rapport kommer tirsdag formiddag.)
Det er bra! :D
Unn deg noe godt (men...ikke... :mrgreen: ).

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Da var Prøvelsen unnagjort og rapport kan skrives!


1. Tidsmålet

Treningsopplegget jeg fulgte var kalibrert til en sluttid på 3:15, i.e. alt av tempoøkter og intervalløkter var planlagt rundt en snittfart på 4:37 som da altså ender ut i nevnte tidsmål etter 42 195m. Mot slutten av treningsbolken, etter noen økter på 30-35km i nevnte fart, innså jeg nok at dette ville bli for tøft i det som unektelig er en ganske så tøff løype med mye stigning og det attpåtil i debuten på distansen. Jeg justerte derfor tidsmålet til sub-3:20.

Fasit ble hårfint over! Fanden danse!

2. Gjennomføring

Dette var jeg rett og slett godt fornøyd med. Jeg løp med en marginal, positiv splitt på to minutter, og selv om planen var det motsatte, så kan jeg ikke klage på det i debuten. Ingen fysiske problemer underveis, med unntak av krampetendenser i høyre hamstring etter 40km. Næringsinntaket fungerte til punkt og prikke, det gikk med 8 gels. Varierte mellom vann og sportsdrikk ved drikkestasjonene og det gikk knirkefritt. Riktig klesvalg med langarmet oventil og korte tights nedentil, samt lange kompresjonsstrømper. God løpsavslutning og med 4:10/km på siste km. Godt innenfor topp 100 totalt og topp 10 i egen klasse!

3. Vær

Herregud, altså. Kuling og hagl (tidvis) på førsterunden, noe bedre på andrerunden.


4. Løype

Det er en tøff løype med mye stigning, det er jo det. Men Fjellveien på andrerunden gikk overraskende bra, jeg løp en del fortere her enn på førsterunden. Derimot var jeg nok nede og luktet litt på kjellerdøren i siste kneiken opp på Nordnes, den var drøy etter 40 km. Kjekt gjennom Nygårdsparken, der var det godt med folk og mye lyd.

5. Arrangement

Kjekt med mye folk, flott ramme og bra med støtte inne i sentrum og delvis også i Fjellveien. Man har en stafett som går parallelt med både maraton og halvmaraton i samme trasè, så det blir etterhvert folksomt i løypen og det er på både godt og vondt..

6. Læring

Det er nok en nybegynnerfeil, men jeg hadde altfor stort fokus på klokken, i.e. snitthastighet og puls. Det gikk opp et lys for meg ved passering 30km (løypeskiltet m/30km), da stod det 30,6km på klokken. Litt for sent å korrigere farten opp da, batteriet begynte å gå tomt, så da ble det bare til å stå løpet ut som best mulig. Kunne kanskje skvist ut en siste rest for å kommet meg på ønsket side av 3:20, men det får vi ta neste gang!

7. Oppsummering

Alt i alt godt fornøyd med debuten. Treningsopplegget har åpenbart gjort susen og jeg tror nok jeg ville vært rundt 3:15 i en flatere løype og med fravær av kuling og hagl.

Planen videre nå er motivasjonsbyggende restitusjonstrening med noen få, korte turer denne uken før det braker løs neste uke med fokus på fart. Tanken er å fokusere på 10 km i sommer for å få inn litt fart i beina før neste maraton-bolk tar til i starten på august, da med sikte på et nytt løp i en ganske så flat trasè i slutten av oktober.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: tir mai 02, 2023 9:35 am Alt i alt godt fornøyd med debuten. Treningsopplegget har åpenbart gjort susen og jeg tror nok jeg ville vært rundt 3:15 i en flatere løype og med fravær av kuling og hagl.

Planen videre nå er motivasjonsbyggende restitusjonstrening med noen få, korte turer denne uken før det braker løs neste uke med fokus på fart. Tanken er å fokusere på 10 km i sommer for å få inn litt fart i beina før neste maraton-bolk tar til i starten på august, da med sikte på et nytt løp i en ganske så flat trasè i slutten av oktober.
Grattis med et bra gjennomført løp. :mrgreen: Jeg tror du utvilsomt hadde kommet deg under 3:15 i en flatere løype. Hva var tidene dine på 10km og halvmaraton igjen?
Det sies vel at man kan klare sub3 på maraton om man løper halvmaraton under 1:25? Hvis man er godt trent for distansen, selvfølgelig.

Målet mitt er derfor å komme meg under 1 time og 25 minutter på halvmaraton i løpet av våren 2024. Tviler på at jeg klarer det allerede i år. Og om jeg klarer det i løpet av våren 2024, så frister det litt å prøve seg på et maraton noen måneder senere. Men det skal sies at jeg trives veldig godt med halvmaraton og at maraton blir litt langt..

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: tir mai 02, 2023 9:59 am
Grattis med et bra gjennomført løp. :mrgreen: Jeg tror du utvilsomt hadde kommet deg under 3:15 i en flatere løype. Hva var tidene dine på 10km og halvmaraton igjen?
Det sies vel at man kan klare sub3 på maraton om man løper halvmaraton under 1:25? Hvis man er godt trent for distansen, selvfølgelig.

Målet mitt er derfor å komme meg under 1 time og 25 minutter på halvmaraton i løpet av våren 2024. Tviler på at jeg klarer det allerede i år. Og om jeg klarer det i løpet av våren 2024, så frister det litt å prøve seg på et maraton noen måneder senere. Men det skal sies at jeg trives veldig godt med halvmaraton og at maraton blir litt langt..
Takk for det!

10 km konkurranseløp har jeg ikke løpt på all den tid, det er derfor jeg nå må ha litt fokus her, men treningsøktene mine nå til maraton har jo enkelte dager innebært 10km på ca 45-46 minutter, så jeg bør jo være i nærheten av 40 blank, tenker jeg. Halvmaraton offisielt 1:35 for et år siden, men her bør jeg nok komme meg under 1:30 nå på en god dag og med litt spisset trening i forkant.

Ja, de sier vel som så at man må ha 1:25 på HM for å kunne ha en sjans på sub3. Sikkert mye individuelt som alt annet, men det er jo logisk at en viss fart må kunne opprettholdes lenge og jo raskere man er på HM jo lengre holder man en noe lavere fart på helmara.

Det er bare å prøve seg på helmaraton, men husk for all del godt med langøkter på 30km+ i oppkjøringen!

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Første rolige økt etter Prøvelsen i dag.

Overraskende gode bein, det var rett og slett en nytelse. Det tolker jeg dithen at a)restitusjonen har vært god og passe lenge, samt b)steike, jeg er godt trent!

Humre, humre..

Queenie

Legg inn av Queenie »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»