Løp for livet.

Svar
Thecokeman

Re: Løp for livet.

Legg inn av Thecokeman »

Ble tre økter på meg denne uka, en del overtid på jobb gjorde at jeg droppet en økt.

Hadde en 5x4 min intervall på mølle på torsdag, ca 4.20 fart på dragene. Godt å kjenne at den farten kan kjøres med god kontroll nå. Merker at formen kommer ganske raskt tilbake til et OK nivå selv om det har vært dårlig trening i et halvt år.

Hadde en rolig 10km i går og en ny 10km i dag, men da ga jeg bortimot det jeg hadde. 50/50 skog/asfalt og noe kupert løype, så fornøyd med å komme under 47 minutter, det hadde jeg ærlig talt ikke trodd jeg skulle klare allerede.

Deilig å kjenne at formen går rett vei, men det må jobbes godt over mange uker for å komme dit jeg vil. Heldigvis et halvt år til jeg skal være der.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Thecokeman skrev: søn okt 23, 2022 9:43 pm
Hadde en rolig 10km i går og en ny 10km i dag, men da ga jeg bortimot det jeg hadde. 50/50 skog/asfalt og noe kupert løype, så fornøyd med å komme under 47 minutter, det hadde jeg ærlig talt ikke trodd jeg skulle klare allerede.
Du bor vel i T-town? Hvor løper du ute? Jeg soser litt rundt oppi marka. Rundt Theisen -og Baklidammen en del.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Lezah skrev: søn okt 23, 2022 10:34 pm
Thecokeman skrev: søn okt 23, 2022 9:43 pm
Hadde en rolig 10km i går og en ny 10km i dag, men da ga jeg bortimot det jeg hadde. 50/50 skog/asfalt og noe kupert løype, så fornøyd med å komme under 47 minutter, det hadde jeg ærlig talt ikke trodd jeg skulle klare allerede.
Du bor vel i T-town? Hvor løper du ute? Jeg soser litt rundt oppi marka. Rundt Theisen -og Baklidammen en del.
Nope, bor på østlandet...

Lezah

Legg inn av Lezah »

Thecokeman skrev: søn okt 23, 2022 10:39 pm
Lezah skrev: søn okt 23, 2022 10:34 pm
Thecokeman skrev: søn okt 23, 2022 9:43 pm
Hadde en rolig 10km i går og en ny 10km i dag, men da ga jeg bortimot det jeg hadde. 50/50 skog/asfalt og noe kupert løype, så fornøyd med å komme under 47 minutter, det hadde jeg ærlig talt ikke trodd jeg skulle klare allerede.
Du bor vel i T-town? Hvor løper du ute? Jeg soser litt rundt oppi marka. Rundt Theisen -og Baklidammen en del.
Nope, bor på østlandet...
Ah, ok. My bad.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Har noen tips til løpeklær utendørs nå som gradestokken nærmer seg minussiden? På plagg dere er veldig fornøyde med. Tenker spesielt på lue, tights og kanskje votter spesielt. Jeg sliter med at jeg blir kald på hendene på øktene som varer i over 60 minutter ++.
All svetten som blir kald..

Nå ser heldigvis værmeldingen bra ut for kommende uke, men det er greit å forberede seg..

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Har løpt med Stellar siste 4-5 årene + Gore. MYE bra som fungerer alt etter temp og nedbør etc... Liker mange lag slik at det stort sett er de samme plaggene Ytters og innerst... ellers så pigger jeg skoa selv.. (10-12 år siden jeg kjøpte inn utstyr...).

Queenie

Legg inn av Queenie »

Motbakkeintervaller, viktig for skadeforebygging!

Føltes ganske tett i dag og det ble litt knepent med oppvarming, men summa summarum en topp økt. Det stod en kar ved siden av meg og dasset i 6 km/t eller noe, føles alltid bra.

8 min oppvarming, 1 min aktiv pause mellom hver

3 min - 6 % og 9 km/t
2 min - 7 % og 9 km/t
1 min - 8 % og 9 km/t
30 sek - 10 % og 9,5 km/t
3 min - 10 % og 8,5 km/t (🥵)
2 min - 8 % og 9 km/t
1 min - 7 % og 10,5 km/t
30 sek - 6 % og 12,5 km/t

Du vet økten har vært seig når 6% føles som en lek.. puls på 175-178 på det høyeste. Deilig økt!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Expekt skrev: man okt 24, 2022 7:40 pm Har noen tips til løpeklær utendørs nå som gradestokken nærmer seg minussiden? På plagg dere er veldig fornøyde med. Tenker spesielt på lue, tights og kanskje votter spesielt. Jeg sliter med at jeg blir kald på hendene på øktene som varer i over 60 minutter ++.
All svetten som blir kald..

Nå ser heldigvis værmeldingen bra ut for kommende uke, men det er greit å forberede seg..
Grete Waitz sa at nordmenn kledde på seg ALT for mye når man skulle løpe. Er det iskaldt er det vintertights, tynn ull innerst på overkroppen, hansker og kanskje hodebånd som gjelder. Det finnes hansker med varmetråder i, personlig bruker jeg knapt hansker når jeg løper, på ski derimot. Har vintertights fra Asics og Craft, fornøyd med begge. På overkroppen bruker jeg kun tynt ulltopp ev superundertøy og løpejakke, kanskje litt tykkere jakke på vinteren (men fortsatt kategorien tynn løpejakke). Man blir fort varm

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Løper alltid i shorts, er det minusgrader drar jeg på en tynn longs under. Super eller ulltrøye og løpejakke på overkroppen. Tynne rulleskihansker eller vanter på hendene. Kan være kaldt de første minuttene, men blir fort varm.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Viktig å legge til at det er tynne lag med klær som gjelder slik Queenie skriver. 1-2 eller 3 lag alt etter temp og nedbør...

Løper med shorts til ca 5 grC dersom kaldere har jeg en tynn Skins (lang).

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: man okt 24, 2022 7:40 pm Har noen tips til løpeklær utendørs nå som gradestokken nærmer seg minussiden? På plagg dere er veldig fornøyde med. Tenker spesielt på lue, tights og kanskje votter spesielt. Jeg sliter med at jeg blir kald på hendene på øktene som varer i over 60 minutter ++.
All svetten som blir kald..

Nå ser heldigvis værmeldingen bra ut for kommende uke, men det er greit å forberede seg..
Det går i Swix og Dæhlie for min del, usedvanlig godt fornøyd med begge hva gjelder hele paletten av tøy.

Swix har salg på utgående nå så det er bare å hive seg.

Wellé

Legg inn av Wellé »

For de av dere som har løpt maraton, ca hvor lenge før tenker dere at man må begynne å trene spesifikt for det? Lurer på om jeg skal melde meg på et på senvåren så jeg har ca 6mnd på å trene meg opp. Tror dere det er nok?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Wellé skrev: tir okt 25, 2022 11:26 am For de av dere som har løpt maraton, ca hvor lenge før tenker dere at man må begynne å trene spesifikt for det? Lurer på om jeg skal melde meg på et på senvåren så jeg har ca 6mnd på å trene meg opp. Tror dere det er nok?
Det blir jo helt umulig å si når man ikke vet hva utgangspunktet er, men basert på det du har skrevet her så vil jeg si at 6 mnd er mer enn nok for deg.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Wellé skrev: tir okt 25, 2022 11:26 am For de av dere som har løpt maraton, ca hvor lenge før tenker dere at man må begynne å trene spesifikt for det? Lurer på om jeg skal melde meg på et på senvåren så jeg har ca 6mnd på å trene meg opp. Tror dere det er nok?
Utvilsomt! Og det som er moro for din del er at du har lav 38 på 10k og derfor bør sub3 være målet. Minst.
Det er målet mitt også.. men neppe allerede neste høst.

Har du sett for deg et løp?

Edit: og den spesifikke treningen til maraton trenger du ikke å begynne med før 10-12 uker før løpet.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: tir okt 25, 2022 7:02 pm
Utvilsomt! Og det som er moro for din del er at du har lav 38 på 10k og derfor bør sub3 være målet. Minst.
Det er målet mitt også.. men neppe allerede neste høst.
Sub 3 timer er mitt langsiktige mål og. Neppe neste år, sikter på noe rundt 3.15 da, men kan hende i 2024/2025 om jeg klarer å opprettholde kontinuiteten.

Kommer forøvrig akkurat fra en fin-fin intervalløkt på møllen; 10x1000m, P=45s. 3:45-3:35 prog. God kok en høstmorgen.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: ons okt 26, 2022 8:33 am Sub 3 timer er mitt langsiktige mål og. Neppe neste år, sikter på noe rundt 3.15 da, men kan hende i 2024/2025 om jeg klarer å opprettholde kontinuiteten.

Kommer forøvrig akkurat fra en fin-fin intervalløkt på møllen; 10x1000m, P=45s. 3:45-3:35 prog. God kok en høstmorgen.
Ganske enorm økt. Og kun med 45 sekunder pause. :shock: Er dette all out eller kontrollert?
Hadde jeg kunne gjennomført en lignende økt hadde jeg nok gått all in for sub3 til neste år. :mrgreen:

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: ons okt 26, 2022 9:56 am
Ganske enorm økt. Og kun med 45 sekunder pause. :shock: Er dette all out eller kontrollert?
Hadde jeg kunne gjennomført en lignende økt hadde jeg nok gått all in for sub3 til neste år. :mrgreen:
Forholdsvis kontrollert, men jeg var godt kokt på sistedraget. Men jeg tviler på at dette hadde vært like kontrollert ute, jeg stoler ikke helt på disse møllene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Motbakkeintervaller i dag tidlig også, egentlig litt for lite med bare en dag i mellom dem, men ukas gjøremål ville det slik.

12 x (45/15)
4 x 5 % og 9 km/t
4 x 6 % og 9 km/t
4 x 7% og 9,2 km/t

1 min aktiv pause (15 sek pause er inaktiv)

12 x (30/15)
4 x 7 % og 10,2 km/t
4 x 6 % og 10,6 km/t
4 x 5 % og 11-11,5 km/t

Holdt skjema, men mye hjelp fra Eminem på øret i dag 😆

Wellé

Legg inn av Wellé »

Hadde min første skikkelig laaaange intervalløkt på onsdag:
6km a 4:06 3 min pause joggene pause
5km a 4:02 2:30 pause halveis joggene pause
4km a 3:58 2 min pause stående pause
3km 4:05 1.30 pause (og her startet sprekken) stående pause
2km 4:25

Skulle vært en siste km, men da var bena helt kokt og blodsukkeret hadde omtrent truffet bakkenivå. Endte ubevisst opp med å smadre halvmaraton-persen og klokket det inn på 1:32:24. Tror at hvis jeg faktisk gikk inn for det så kunne jeg klart under 1:30 nå ganske greit, i hvert fall hvis jeg får trent opp kapasiteten litt. Følte meg som en tidlig versjon av elbil. Bra motor (hjertet og lunger), men rekkevidden (bena) var det verre med.

Burde kanskje ikke tatt 5 halvlitere kvelden før denne økten også, i tillegg til å ha spist et mellommåltid mellom lunsj og økten. Var over 7t fra sist jeg spiste til økten ble avsluttet, så energilageret var rimelig tomt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: fre okt 28, 2022 10:58 am i tillegg til å ha spist et mellommåltid mellom lunsj og økten. Var over 7t fra sist jeg spiste til økten ble avsluttet, så energilageret var rimelig tomt.
Flott økt, seig og god.

Apropos det siterte - har du noe bestemt plan på kostholdet ?

Selv lurer jeg på om jeg er i overkant streng med eget kosthold, jeg teller kalorier og er generelt svært måteholden med alt usunt (med enkelte utskeielser, naturligvis). Ligger i snitt på ca 1500 kalorier per dag, noe mer på intervalløkt-dager. Jeg skal visstnok ligge på ca 2000 kalorier for å opprettholde vekt, men jeg ser ingen vektnedgang av betydning. Ikke at det er nødvendig heller, jeg har en BMI på 21,5.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Dagens økt for mitt vedkommende var forøvrig 45/15x10x2. 3:30-3:10 prog. 3 min pause mellom sett.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Boccherini skrev: fre okt 28, 2022 11:11 am
Wellé skrev: fre okt 28, 2022 10:58 am i tillegg til å ha spist et mellommåltid mellom lunsj og økten. Var over 7t fra sist jeg spiste til økten ble avsluttet, så energilageret var rimelig tomt.
Flott økt, seig og god.

Apropos det siterte - har du noe bestemt plan på kostholdet ?

Selv lurer jeg på om jeg er i overkant streng med eget kosthold, jeg teller kalorier og er generelt svært måteholden med alt usunt (med enkelte utskeielser, naturligvis). Ligger i snitt på ca 1500 kalorier per dag, noe mer på intervalløkt-dager. Jeg skal visstnok ligge på ca 2000 kalorier for å opprettholde vekt, men jeg ser ingen vektnedgang av betydning. Ikke at det er nødvendig heller, jeg har en BMI på 21,5.
Nope, jeg har ikke det. Jeg burde kanskje bli litt mer seriøs på det og kutte ut colaen (type rød) og spise generelt sunnere. Jeg har en BMI på 24 med en forholdsvis lett benbygning, så tipper jeg har en relativt høy fettprosent for en med den BMI-en.

HVIS det blir noe maraton til våren så er det mulig jeg gjør en seriøs kostholdsendring i månedene som leder opp til det, men utover det tviler jeg på at jeg kommer til å gjøre en langsiktig stor endring. Jeg er for glad i god mat og alkohol til at jeg er villig til å slutte med det bare for løping eller utseendet. For 18mnd siden veide jeg 15 kilo mer enn nå så er uansett fornøyd med den vektnedgangen jeg har hatt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: fre okt 28, 2022 12:02 pm
HVIS det blir noe maraton til våren så er det mulig jeg gjør en seriøs kostholdsendring i månedene som leder opp til det...
Har lurt litt på noe i samme gate, ikke nødvendigvis kostholdsendring, men bare en generell vektnedgang på et par-tre kilo før løpet. Vet ikke om det har noe særlig for seg på mosjonsnivå, men logikken bak er jo rett frem. Samtidig er jeg kraftig lei av alt mas rundt kropp og vekt fra miljøet rundt meg, så jeg vet ikke om jeg orker enda mere.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Kosthold er utrolig viktig! Det gjør hverdagen og løpeøktene lettere! God søvn er også svært viktig dersom vi skal kunne holde det gående år ut og år inn.....

Mye frukt, grønnsaker, grove kornblandinger, nøtter, bønner, linser osv er gull for kroppen!

Fisk har proteiner som varer leeenge (2-3 ganger kjøtt f.eks). Feit fisk har gode fettsyrer.... bra for ledd og muskler...

Unngå for mye/ofte raske karbo's og sjekk vekten 2-3 ganger pr uke for å se at du holder den vekten du ønsker! Noen prøver å komme ned i vekt... men da må det være forbrenning av overflødig fett som gjør deg lettere og ikke for lite næringsinntak. (Å sulte seg lettere er enkelt men fungerer svært dårlig mht trening....)

Vann er den eneste drikken.... alt annet vil kroppen behandle som fortynnet mat.... (andre prosesser settes i gang)

Kosthold har blitt en krevende "øvelse" der stadig flere melder at de har funnet "nirvana".... føl dere frem og se hva som passer dere. Prøv å redusere inntak av gifter og usunn mat og spis bevisst mye grønt.... da kommer dere langt 😊

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

....jeg bruker mye chilli, hvitløk, koriander som smakstilsetning i maten dette + olivenolje gir mye "snadder" i form av antioksidanter og diverse omega+++++

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: tir nov 01, 2022 8:48 am
grove kornblandinger
Dette, kombinert med naturell-yoghurt, var en soleklar favoritt inntil nylig. Jeg blir noe alldeles fryktelig oppblåst i magen av det, det var jo som å løpe med en halvfull vannballong i magen enkelte dager. Kuttet det helt ut og har siden ikke merket noe.

Fryktelig trist, det er et helt supert mellommåltid.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Øktmessig ble det skarve 17 km utendørs på søndag, målet var 25 km, men ymse familielogistikk kom i veien.

11,5 km på møllen i dag tidlig, langintervaller i morgen kveld. Rolige 10-11 km på torsdag før kortintervaller fredag. Restitusjon lørdag før langtur fredag. Vurderer å legge inn en økt i måneden på ca 30-32 km som en slags volumøkning mot vårens maraton. For tidlig, kan hende ?

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Boccherini skrev: tir nov 01, 2022 9:19 am
Passport skrev: tir nov 01, 2022 8:48 am
grove kornblandinger
Dette, kombinert med naturell-yoghurt, var en soleklar favoritt inntil nylig. Jeg blir noe alldeles fryktelig oppblåst i magen av det, det var jo som å løpe med en halvfull vannballong i magen enkelte dager. Kuttet det helt ut og har siden ikke merket noe.

Fryktelig trist, det er et helt supert mellommåltid.
Opplevde det samme men kuttet yoghurten og brukte vann.... det løste "problemet" for meg. La kornet stå i 15-20 min før du spiser det

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Boccherini skrev: tir nov 01, 2022 9:27 am Øktmessig ble det skarve 17 km utendørs på søndag, målet var 25 km, men ymse familielogistikk kom i veien.

11,5 km på møllen i dag tidlig, langintervaller i morgen kveld. Rolige 10-11 km på torsdag før kortintervaller fredag. Restitusjon lørdag før langtur fredag. Vurderer å legge inn en økt i måneden på ca 30-32 km som en slags volumøkning mot vårens maraton. For tidlig, kan hende ?
Det virker som om du har masse løpsenergi og du kjenner nok best selv hva som er "for langt"..... Ser at du varierer intensitet og lengde fra økt til økt og så lenge som nettop overskuddet er der, så bør dette fungere bra! 👍🏼😀

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: tir nov 01, 2022 10:08 am
Opplevde det samme men kuttet yoghurten og brukte vann.... det løste "problemet" for meg. La kornet stå i 15-20 min før du spiser det
Ja, jeg prøvde det og det gjorde det litt bedre, men smaksopplevelsen ble borte vekk. Kombinasjonen av litt sprø, tørr kornblanding og syrlig yoghurt var jo bare himmelsk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»