Løp for livet.

Svar
Tormund

Re: Løp for livet.

Legg inn av Tormund »

Glemte å nevne påkledningen i går, ull innerst, så skidressen, for ekstra vindstopper, så skjell-jakke og bukse, to stykk hansker, skihanskene med selbuvotter utenpå der igjen, vottene måtte av halvveis. Lue og bøff på hodet. Løpesokker og ull på beina, det var overkill, men turte ikke annet, ble ubehagelig varmt der, men unngikk gnagsår i det minste.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Noen som har eksakte mål for 2023?
Sub-3:15 på marathon & sub-1:25 på halvmarathon.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: søn jan 08, 2023 9:58 am Glemte å nevne påkledningen i går, ull innerst, så skidressen, for ekstra vindstopper, så skjell-jakke og bukse, to stykk hansker, skihanskene med selbuvotter utenpå der igjen, vottene måtte av halvveis. Lue og bøff på hodet. Løpesokker og ull på beina, det var overkill, men turte ikke annet, ble ubehagelig varmt der, men unngikk gnagsår i det minste.
Nå lo jeg faktisk høyt. Men godt jobbet

Tormund

Legg inn av Tormund »

Queenie skrev: man jan 09, 2023 9:20 am
Tormund skrev: søn jan 08, 2023 9:58 am Glemte å nevne påkledningen i går, ull innerst, så skidressen, for ekstra vindstopper, så skjell-jakke og bukse, to stykk hansker, skihanskene med selbuvotter utenpå der igjen, vottene måtte av halvveis. Lue og bøff på hodet. Løpesokker og ull på beina, det var overkill, men turte ikke annet, ble ubehagelig varmt der, men unngikk gnagsår i det minste.
Nå lo jeg faktisk høyt. Men godt jobbet
Takk. Det var ikke en optimal dag for konkurranse, men det ble en fantastisk treningsøkt ut av det.

Angående mål for sesongen, skal jeg komme meg nærmere 1;30 på halvmaraton, så må jeg prioritere mer tempotrening. Hittil har løpinga mer vært som et supplement til skigåingen, med lange rolige økter. Merket det på lørdag at på flatene så ble jeg tatt igjen og fraløpt av folk, mens jeg tok innpå dem igjen i bakkene. Bakker og bakker, flu blom, slake skråninger, det var en relativ flat løype.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: man jan 09, 2023 9:34 am
Queenie skrev: man jan 09, 2023 9:20 am
Tormund skrev: søn jan 08, 2023 9:58 am Glemte å nevne påkledningen i går, ull innerst, så skidressen, for ekstra vindstopper, så skjell-jakke og bukse, to stykk hansker, skihanskene med selbuvotter utenpå der igjen, vottene måtte av halvveis. Lue og bøff på hodet. Løpesokker og ull på beina, det var overkill, men turte ikke annet, ble ubehagelig varmt der, men unngikk gnagsår i det minste.
Nå lo jeg faktisk høyt. Men godt jobbet
Takk. Det var ikke en optimal dag for konkurranse, men det ble en fantastisk treningsøkt ut av det.

Angående mål for sesongen, skal jeg komme meg nærmere 1;30 på halvmaraton, så må jeg prioritere mer tempotrening. Hittil har løpinga mer vært som et supplement til skigåingen, med lange rolige økter. Merket det på lørdag at på flatene så ble jeg tatt igjen og fraløpt av folk, mens jeg tok innpå dem igjen i bakkene. Bakker og bakker, flu blom, slake skråninger, det var en relativ flat løype.
Aldri flatt i bakkebyen Tromsø 😆

Tipper du har en formidabel grunnkondis, litt spissing så er du der! Hadde tilnærmet samme fart på maraton som du holdt, jeg vil ned på 3:30, spørs om det går i 23, time will show.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Hadde en flott økt i går.

6x1000m m/1000m flyt mellom dragene. Fart drag var 4:00-3:45, og flytfart var 4:45-4:30. Snaue 16km totalt inkl. opp/ned.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Ny godøkt på tapeten i ettermiddag:

45/15 x 30 - fordelt på tre sett:

1: 10% stigning på møllen, starter på 12 km/t og øker til 13 km/t prog.
2: 5% stigning på møllen, starter på 14 km/t og øker til 15 km/t prog.
3: 1% stigning på møllen, starter på 16 km/t og øker til 17 km/t prog.

Godt kokt på de par-tre siste dragene her.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Etter at det kon en del sludd og snø og ble kuldegrader ble det mye fint føre.
Plussgrad i dag som mykte det litt opp, men det var likevel fint føre. Og - første turen i dag på lenge uten pigger.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Jeg skal løpe halvmaraton om en måneds tid. Er det noen som har tips til gode økter, målrettet mot halvmaraton, som jeg kan løpe før den tid? Gjerne noe spesifikke langturer. Tror jeg kommer til å bruke ca halvannen time.

Og gjerne økter som jeg kan løpe på mølle ettersom at vær og føre ikke er veldig bra per dags dato..

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: tor jan 19, 2023 7:17 pm Jeg skal løpe halvmaraton om en måneds tid. Er det noen som har tips til gode økter, målrettet mot halvmaraton, som jeg kan løpe før den tid? Gjerne noe spesifikke langturer. Tror jeg kommer til å bruke ca halvannen time.

Og gjerne økter som jeg kan løpe på mølle ettersom at vær og føre ikke er veldig bra per dags dato..
Selv har jeg på tapeten noen langturer med et innlagt intervall-intermezzo. For min del, dette er da med tanke på marathon, så er det noe sånt som ca 30 km totalt med 3x6 km (1km rolig jogg imellom) i tenkt MF (marathonfart) underveis. Målet mitt er 3:15 eller bedre, så derfor blir det da en snittfart på 4:37 på dragene. For halvmarathon kan en jo eksempelvis halvere dragene, slik at det blir 3x3 km i planlagt snittfart (4:17 for en sluttid på 1t30m). Det er og en fin test på om tidsmålet er innenfor rekkevidde eller om du må bestille sykebil ved mållinjen.

En forholdsvis drit kjedelig økt på møllen, men det er nå så.

Møllemessig synes jeg 2000m-drag er veldig greit, nå om dagen kjører jeg 3x2000m (ca 105% av MF) og 2x1000m (HM-fart).

Også veldig greit med noen kortere intervaller litt nærmere løpsdag når det gjelder halvmarathon, noen kjappe 400m-drag i godt over tenkt fart gjør susen. Da blir ønsket snittfart nærmest som en rolig joggetur å regne når startskuddet går.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Takk for tips!

Langintervaller liker jeg egentlig veldig godt, men jeg pleier sjelden å løpe dragene på lengre enn 10 minutter. Pleier å veksle mellom 5 x 8 min, 6 x 6 min og 4 x 10 min f. eks.
Løper som regel dragene etter puls. Starter litt lavere enn terskelpuls og avslutter øktene ca på terskel, noen ganger over. Og da blir farten litt lavere enn ønsket hm-fart.

Skal sies at pausene er på ett minutt og da står jeg helt i ro, så tror jeg bør ha litt aktive pauser de neste ukene frem til løpet, men aktive pauser er et ork på mølla.

Jeg tenker å kjøre noen drag på tre minutter når det nærmer seg løpsdagen, ja.. :D men er fortsatt i tenkeboksen på hva siste skikkelige hardøkt skal være og hvor mange dager i forkant jeg skal ta den.

Har du funnet deg et maraton? Når man ser på øktene dine, så tror jeg 3:15 kommer til å gå som en lek for deg.. så lenge du klarer å trene deg opp til distansen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: fre jan 20, 2023 11:42 am
Har du funnet deg et maraton? Når man ser på øktene dine, så tror jeg 3:15 kommer til å gå som en lek for deg.. så lenge du klarer å trene deg opp til distansen.
Ja, det blir å prøve det lokale i første omgang, det er det enkleste logistikkmessig. Det vil altså si Bergen City Maraton. Det er et mareritt av en løype, så det spørs med de 3:15, men takk skal du ha :-)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Boccherini skrev: fre jan 20, 2023 12:24 pm Det vil altså si Bergen City Maraton. Det er et mareritt av en løype.
Sjekk den løypeprofilen. Jeg gleder meg til 25 km passeres!

Bilde

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: fre jan 20, 2023 12:24 pm Ja, det blir å prøve det lokale i første omgang, det er det enkleste logistikkmessig. Det vil altså si Bergen City Maraton. Det er et mareritt av en løype, så det spørs med de 3:15, men takk skal du ha :-)
Aha.. da skjønner jeg mer av målsetningen. :D En skal være bra kjørt i beina etter 35 kilometer i den løypa der..

HarryH

Legg inn av HarryH »

Boccherini skrev: fre jan 20, 2023 12:30 pm løypeprofilen
Det er vel bare Fjellveien? Kan sikkert være ganske seig på en maraton, men er jo ikke ekstremt bratt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Minus 18 på en snau times tur 07:30 i dag. Supert underlag. Herlig når det knitrer i snøen ved hvert steg.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

HarryH skrev: fre jan 20, 2023 11:17 pm
Boccherini skrev: fre jan 20, 2023 12:30 pm løypeprofilen
Det er vel bare Fjellveien? Kan sikkert være ganske seig på en maraton, men er jo ikke ekstremt bratt.
Det er bare Fjellveien, men jeg vil anta at det ikke er så bare-bare etter 25 km i 4:30-fart. Det er snaut 5 km med kontinuerlig stigning.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Det har du selvsagt helt rett i, Boccherini.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Bilde

Tormund

Legg inn av Tormund »

Boccherini skrev: ons jan 25, 2023 2:36 pm Bilde
Er det treningsassistenten på klokka di som foreslår denne økten?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Tormund skrev: ons jan 25, 2023 3:16 pm
Er det treningsassistenten på klokka di som foreslår denne økten?
Nei, jeg legger den inn selv på Garmin Connect på telefonen, så er det bare å hente den frem på klokken og dundre i vei.

Veldig greit med øreplugger, da får en beskjed om hva en skal gjøre, hvor lenge en skal holde på og om farten er for høy eller lav, samt tilbakemelding etter hvert drag med tidsbruk. Slipper altså å fikle med den rundetasten, noe som er en fordel når det drar seg til.

(Edit; en kan altså opprette egne økter i appen hvor en definerer lengde/fart på oppvarming, drag og nedvarming etter eget ønske, samt antall drag og hva farten skal være på dragene, m.m. Helt knall.)
Sist redigert av Boccherini den ons jan 25, 2023 3:27 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Salg på Hoka hos løpeshop.no nå!

Herlig trener dette:


Tormund

Legg inn av Tormund »

Boccherini skrev: ons jan 25, 2023 3:23 pm
Tormund skrev: ons jan 25, 2023 3:16 pm
Er det treningsassistenten på klokka di som foreslår denne økten?
Nei, jeg legger den inn selv på Garmin Connect på telefonen, så er det bare å hente den frem på klokken og dundre i vei.

Veldig greit med øreplugger, da får en beskjed om hva en skal gjøre, hvor lenge en skal holde på og om farten er for høy eller lav, samt tilbakemelding etter hvert drag med tidsbruk. Slipper altså å fikle med den rundetasten, noe som er en fordel når det drar seg til.
Okey, selv bruker jeg Polar, så er ikke veldig kjent med Garmin sitt oppsett. Det høres bra ut det der, savner noe lignende hos Polar, jeg har en treningsassistent på klokka, som jeg så å si aldri følger. Bortsett fra når den ber meg om å kjøre intervaller, og det minner en del om det du beskrev nettopp, ikke fart og sånn, men hvilken pulssone jeg skal ligge i og hvor lenge.

Edit: Så din edit nå :) Det er jo en fin funksjon, tror ikke Polar har denne. Arrester meg gjerne her, andre Polar-brukere :)

Tormund

Legg inn av Tormund »

Queenie skrev: ons jan 25, 2023 3:25 pm Salg på Hoka hos løpeshop.no nå!

Herlig trener dette:

Kunne vært Fritz Aanes det der :lol:

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Etter et par dager med ekkelt føre, så ert det i dag minus 5 grader og det har blitt en slik fin frosset hinne på underlaget og isen.
Har vært et ærende ute i dag, og denne hinna virket nesten som et slags lim under skoene, så det er fint føre.
Vel, det er knudrete mange steder, men det er ok - minner litt om i terrenget om sommeren.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Godt nytt løpeår, gærne folk! Har vært litt opptatt med jul osv i det siste, men gleder meg til å komme i gang igjen. Noen som har eksakte mål for 2023?
Å fortsette der man slapp for 2022.
Det er med mottoet: En dag uten trening er en dag uten mening...
Det betyr at dersom det ikke er spesielle grunner så prøver man å få sin daglige tur, samt sin vanlige innetrening.

Det fikk meg til å mimre og gymnastiden en gang i oldtiden, da vi gutta stod og hang før skolen startet.
Det var en spesiell gymlærer som alltid kom joggende / løpende med ryggsekk på seg før dagens timer.
Noen ganger stoppet han ved oss - og nærmest med "provoserende" jogging på stedet med høye kneløft sigende: fin dag i dag for trening gutter...
At han hadde tilnavnet "Krangle" var ikke så helt vanskelig å forstå...

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

return_of_drakkar skrev: lør jan 28, 2023 8:51 am
Queenie skrev: tir jan 03, 2023 9:11 pm Godt nytt løpeår, gærne folk! Har vært litt opptatt med jul osv i det siste, men gleder meg til å komme i gang igjen. Noen som har eksakte mål for 2023?
Å fortsette der man slapp for 2022.
Det er med mottoet: En dag uten trening er en dag uten mening...
Det betyr at dersom det ikke er spesielle grunner så prøver man å få sin daglige tur, samt sin vanlige innetrening.

Det fikk meg til å mimre og gymnastiden en gang i oldtiden, da vi gutta stod og hang før skolen startet.
Det var en spesiell gymlærer som alltid kom joggende / løpende med ryggsekk på seg før dagens timer.
Noen ganger stoppet han ved oss - og nærmest med "provoserende" jogging på stedet med høye kneløft sigende: fin dag i dag for trening gutter...
At han hadde tilnavnet "Krangle" var ikke så helt vanskelig å forstå...
Litt for mye "galskap" blitt med tiden...denne treninga. Vi har vel for lite å ta oss til med mer fornuftige saker? Håper bare at "vi" alle løper i samme rettning,da?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

perchri skrev: lør jan 28, 2023 9:01 am
Litt for mye "galskap" blitt med tiden...denne treninga. Vi har vel for lite å ta oss til med mer fornuftige saker? Håper bare at "vi" alle løper i samme rettning,da?
Det er jo individuelt da.
Noen er bare slik, men andre er en annen slik.

Lezah

Legg inn av Lezah »

15km innendørs i dag, varierte tempoet. Kun andre eller tredje turen på 15km eller mer i 2023.

Etter nyttår har jeg forsøkt å steppe opp styrketrening litt, og det har gått litt på bekostning av lengre løpeturer. Merker, og dette overrasker meg, at "leg days" sitter i jævelsk lenge. Hadde tenkt det ikke skulle være sånn siden jeg gjennom løping og gåturer burde være sterkere i beina enn overkroppen og dermed tåle den type trening bedre...får forsøke å kanskje spre bein-øktene litt ut over uka for liker å kunne ta løpeturer regelmessig uten å være semi-forkrøplet i beina.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Lezah skrev: søn jan 29, 2023 1:17 am 15km innendørs i dag, varierte tempoet. Kun andre eller tredje turen på 15km eller mer i 2023.

Etter nyttår har jeg forsøkt å steppe opp styrketrening litt, og det har gått litt på bekostning av lengre løpeturer. Merker, og dette overrasker meg, at "leg days" sitter i jævelsk lenge. Hadde tenkt det ikke skulle være sånn siden jeg gjennom løping og gåturer burde være sterkere i beina enn overkroppen og dermed tåle den type trening bedre...får forsøke å kanskje spre bein-øktene litt ut over uka for liker å kunne ta løpeturer regelmessig uten å være semi-forkrøplet i beina.
Ville tro at det med bena hadde kommet seg ganske raskt, men vi mennesker er kanskje veldig forskjellige der. For min del, så var jeg veldig støl et par dager da jeg tok min første benøkt på to-tre måneder etter nyttår. Var fin igjen til neste økt, og siden har det bare vært good.

Veksler mellom ben og overkropp annenhver dag fire ganger i uken. Restitusjonsmessig helt ypperlig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»