Løp for livet.

Svar
Passport
Innlegg: 1437

Løp for livet.

Legg inn av Passport »

Jeg har løpt 3 dager hver uke i 17 år nå og ønsker å starte en tråd for dere som ikke ønsker et ensidig fokus på tider.....

Løping har blitt en livsstil for meg og jeg merker at ved å spise riktig og sove godt, samt være forsiktig med inntak av giftstoffer så kan jeg løpe 3 lengre turer hver uke.

Jeg løper mellom 10 km og 22 km hver tur. De fleste ligger på 12/13km....

Noen uker løper jeg 5 dager, men det klarer jeg ikke å gjennomføre uten å bli sår/øm i muskulatur og senefester.... så jeg har funnet min måte å fungere på år etter år ;)

Håper å kunne bidra til at nettop DU tar et steg videre mot et liv preget av løping!

Og husk at den lengste reise starter med det første skritt...

2020 ble året jeg løp mine første halvmaraton. Totalt 16 stk. Hittil i 2021 har jeg løpt 17 stk.

Jeg bidrar gjerne med tips og erfaringer (når jeg kan), og jeg har bred bakgrunn fra idrett som amatør og jeg har hatt flere engasjement opp gjennom årene der jeg har trent andre!

I dag bruker jeg mye tid på barn og unge som ønsker å satse på fotball. Jeg har også startet noen trim grupper for godt voksne....


Tema som jeg mener bør drøftes er bl.a:

- Kosthold

- Restitusjon

- Skadeforebygging

- Justering av kropsvekten (opp/ned)

- Utsyr... (sko, klær, pulsklokker m.m.m.)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Velkommen.
Denne har vi ventet på og lengtet etter.
Det er jo mye flott på det gamle forumet og mye blir sikkert det samme, men sikkert også mye nytt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Herlig å se igjen denne tråden, og selvsagt gledelig å se igjen trådstarter også. ;)
Nå som vi kan giffe litt, slenger jeg inn ei løp for livet gif med Adam West og Burt Ward på joggetur i Gotham.
Bilde
Usikker på hvor "behagelig" det må ha vært, å løpe rundt i de kostymene, men mye moro var det nok likevel.

Skal forsøke å holde meg oppdatert, og slenge ut litt av hvert fremover. God helg videre folkens. 8-)

Edit, usikker på om vi har hilst på hverandre siden flyttingen, men hyggelig å se igjen deg og Drakkar. :)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Etter mye knot og frustrasjon, fikk man endelig sykkelen tilbake fra service, og skal få prøvd ut noen lengre turer utover høsten, for husker med glede de få en fikk unnagjort i fjor sen sommer/tidlig høst, og kjenner at lysten til den slags er absolutt tilstede.

Innendørstrening (treningssentre) var jo stengt i to perioder i fjor/år, 3-4 måneder første gangen, og så oppunder 7 måneder til, og håper virkelig ikke det blir slik denne høsten, men nå har man hvert fall syklingen som en fin variasjon til løping, men alltid kjekt med litt flere alternativer å rutte med.

Ligger vel på mellom 8-10 mil i uka, med tanke på løpebiten, til og fra. Grunnet en vond rygg/ribbein (noen tunge og idiotiske løft tidligere i sommer) gjorde at man mista en del uker med tyngre/mer intense løpeøkter, irriterende da man var i ferd med å finne seg til rette med intervaller i skog og mark, men skal komme tilbake til dette når man føler seg klar igjen.

Siden sist har man kjøpt inn ei ny og fin Polar pulsklokke, dyrere enn forrige, men overlegen batteritid, trenger kun å lades 1-2 ganger i uka, fremfor etter hver bidige treningsøkt, og langt mer elegant og informativt display, føler den også er mye mer eksakt i antall km, pulssoner, fart, aktivitet etc, enn gamle klokka fra 2018-2020.

Må nok likevel se meg om etter et nytt par med løpesko, da de man kjøpte i våres begynner å bli rimelig nedslitt, og ikke minst et godt løpebelte (tror jeg nevnte det sist), for mat, drikke og ja, kjekt å ha til å oppbevare ting og tang, fremfor å løpe med det i lommer og hendene.

Magen har vært litt av og på, innser at lett produkter (uten tilsatt sukker) mest sannsynlig (tenker yoghurter og protein pudding etc) kan ha en årsak til at man blir gæren i magen, og som igjen har medført til, tja, ikke så veldig "behagelige" løpeturer, med litt for mange nesten uhell, og ja, aldri særlig moro å kjenne på, når en er 1 mil inn i skauen, og ja, trenger ikke gå nærmere i detaljer.

Nei, liker denne tiden på året. Deilig ren luft, og håper på mange fine løpe og sykkelturer fremover.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Halvmaraton nr 18 er unnagjort i ett aldeles fantastisk løpevær! 15 grC ved start og 21 grC ved slutt.

Hadde ikke med vann og det gikk greit (men hadde ikke skadet heller...)

Vann, banan, proteinshake og snart 2 X dobbel espresso er inntatt og dagens sysler er klar til å angripes ;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ble en knalltung og vond løpetur på oppunder 10-11 km i går. Burde ha skjønt hvor det bar hen.
Magen var full av pizza og gifflar, og følte at man var 2-3 tonn i overvekt, og ikke tøyd ut godt nok fra tidligere løpeturer forrige uke.
Fikk en kjip småkrampe som ikke ville forsvinne, og ble mye stopping og irritasjon, men er glad jeg likevel fikk unnagjort løpingen, for i dag føles kroppen plutselig mye bedre, og mer enn klar nok for ei ny treningsuke.

Må begynne å "omstille" løpingen litt, for blir mye mørkere, tidligere ute nå, og lysene i marka, blir nok ikke satt på, før mye senere.
Er jo ikke verre enn å sette i gang, en 20-30 minutter tidligere, men uansett deilig med høststemning i lufta nå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Passport skrev: fre aug 27, 2021 10:53 am

Tema som jeg mener bør drøftes er bl.a:

- Kosthold

- Restitusjon

- Skadeforebygging

- Justering av kropsvekten (opp/ned)

- Utsyr... (sko, klær, pulsklokker m.m.m.)
Kanskje du skulle få tråden flyttet til "Helse, kosthold, trening" så vil sikkert flere delta.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det har vært en tung periode med litt vondt i beina, mye i nakke og skuldre, og det er slitsomt når man skal bevege seg med trening.
Nå går det langt bedre.
Kjører også øvelser for tøying etc. hver dag nå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

god tur i dag, men litew folk ute nå om dagen, må fikse en liten liktorn
Sist redigert av return_of_drakkar den tor sep 02, 2021 7:39 pm, redigert 1 gang totalt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

return_of_drakkar skrev: tor sep 02, 2021 12:14 pm
Passport skrev: fre aug 27, 2021 10:53 am

Tema som jeg mener bør drøftes er bl.a:

- Kosthold

- Restitusjon

- Skadeforebygging

- Justering av kropsvekten (opp/ned)

- Utsyr... (sko, klær, pulsklokker m.m.m.)
Kanskje du skulle få tråden flyttet til "Helse, kosthold, trening" så vil sikkert flere delta.
Der er det vel allerede en løpetråd og halvveis kostholdstråd.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Frank.N.Steen skrev: man aug 30, 2021 12:49 pm Ble en knalltung og vond løpetur på oppunder 10-11 km i går. Burde ha skjønt hvor det bar hen.
Magen var full av pizza og gifflar, og følte at man var 2-3 tonn i overvekt, og ikke tøyd ut godt nok fra tidligere løpeturer forrige uke.
Fikk en kjip småkrampe som ikke ville forsvinne, og ble mye stopping og irritasjon, men er glad jeg likevel fikk unnagjort løpingen, for i dag føles kroppen plutselig mye bedre, og mer enn klar nok for ei ny treningsuke.

Må begynne å "omstille" løpingen litt, for blir mye mørkere, tidligere ute nå, og lysene i marka, blir nok ikke satt på, før mye senere.
Er jo ikke verre enn å sette i gang, en 20-30 minutter tidligere, men uansett deilig med høststemning i lufta nå.
Kanskje du bør endre kostholdet? Virker som du sliter voldsomt med mageproblemer under løpeturer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kahooot skrev: tor sep 02, 2021 7:45 pm Kanskje du bør endre kostholdet? Virker som du sliter voldsomt med mageproblemer under løpeturer.
Joda, helgens moro, kan nok fort bikke over til å bli litt vel "moro", og ja, positive er at kroppen tar sjeldent mer enn et par døgn, før formen er tilbake.
Men har nok innsett at lett produkter (yoghurter særlig) virker å trigge magen (oppblåst og deretter skal ting ut av systemet) langt mer enn andre lettprodukter (spiser en del Protein Pudding uten tilsatt sukker, og denne metter mye mer enn Yopleit og lignende).

Urolig mage, virker mest å komme under langturer (2-3 mil), skal til fastlege om ikke lenge, for ja, er nok noe med kostholdet (spiser for lite av noe, eller for mye) som gjør at en blir så oppblåst.
Hatt 2-3 intervalløkter siste 7-10 dagene, og positive er at når tempoet går opp, virker det som man ikke har noe trøbbel med magen, kontra de lengre og seigere turene.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Avsluttet denne uken med en 13 km. Greit nok med tanke på at mandagen startet med 21 km...

Apropos kosthold så er det aller viktigste å unngå "junk-food"... jo mere grovt korn, grønnsaker og frukt du klarer å spise jo bedre.

Har også merket hvor viktig det er å være i kalorioverskudd (merkes på at vekten går ned når du ikke "har behov " for det...)

Vegankost er gull for oss løpere og sper på med fisk 1 til 2 ganger pr uke....

GOD HELG!

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Passport skrev: fre sep 03, 2021 4:01 pm Avsluttet denne uken med en 13 km. Greit nok med tanke på at mandagen startet med 21 km...

Apropos kosthold så er det aller viktigste å unngå "junk-food"... jo mere grovt korn, grønnsaker og frukt du klarer å spise jo bedre.

Har også merket hvor viktig det er å være i kalorioverskudd (merkes på at vekten går ned når du ikke "har behov " for det...)

Vegankost er gull for oss løpere og sper på med fisk 1 til 2 ganger pr uke....

GOD HELG!
Unngå junk-food? Raske karbohydrater kan være nyttig etter trening. Retter som pasta og pizza spiser jeg flere ganger i uken. Sukkerholdige frokostblandinger, sjokolademelk og brød med sukkerholdig pålegg er også ting jeg spiser hver uke. Jeg er overbevist om at det ikke minker treningseffekten min, og vekten holdes også fint i sjakk. Slenger på disse artiklene.

https://www.tv2.no/a/10052462/
https://www.tv2.no/a/11018317/

HarryH

Legg inn av HarryH »

Intervallhall skrev: tor sep 02, 2021 7:45 pm Kanskje du bør endre kostholdet? Virker som du sliter voldsomt med mageproblemer under løpeturer.
Det er bra det er en utendørsaktivitet...

Virker som det er ett eller annet som Frank ikke tåler. Kanskje han kan prøve å ta bort melkeholdige produkter fra kostholdet noen dager og se om det hjelper? Deretter prøve tre-fire glutenfrie dager? Skader ikke å prøve.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

HarryH skrev: man sep 06, 2021 8:11 am
Intervallhall skrev: tor sep 02, 2021 7:45 pm Kanskje du bør endre kostholdet? Virker som du sliter voldsomt med mageproblemer under løpeturer.
Det er bra det er en utendørsaktivitet...

Virker som det er ett eller annet som Frank ikke tåler. Kanskje han kan prøve å ta bort melkeholdige produkter fra kostholdet noen dager og se om det hjelper? Deretter prøve tre-fire glutenfrie dager? Skader ikke å prøve.
Det funket for meg. Jeg liker melk. Basta. Med årene har jeg blitt mer og mer sensitiv, og fikk mer og mer mageproblemer etter å ha brukt melk, både i mat og som drikke.
Nå bruker jeg bare laktosefri melk, og er mye bedre.
Alle butikker har laktosefri melk, og den smaker likt som vanlig melk.
Har ikke hatt behov for å luke ut andre melkeprodukter foreløpig. Kun melk.

En bonus på kjøpet er at laktosefri melk har lengre holdbarhet, så det er slutt på at melk blir klumpete og ekkel i kartongen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Har vært aktiv hele livet, bla med fotball i 1. og 2. div, og har alltid likt å løpe. Fullførte første og eneste maraton på 3.37.30 i 2013 (Bergen City), da uten klokke og full YOLO. Første halvdel ble løpt 10 min raskere enn skjema (1.39) og siste 12 km var preget av krampe i begge bein og en helt jævlig opplevelse.

Tenårene og 20-årene var preget av litt for høy partyfaktor som gjorde at jeg ikke akkurat behandlet kroppen som et tempel. Det lot seg kombinere da, men er jo umulig nå som jeg er i midten av 30-årene.

Har nå bestemt meg for å skjerpe meg, og å kjøre på inn mot Bergen maraton 2022. Halvmaraton er utgangspunktet, men om alt går på skinner forsøker vi helmaraton. Jeg tror ikke det er mulig å slå 2013-tiden, men målet er å få en bedre løpsopplevelse om det blir maraton. Jeg har ikke satt meg ned og laget noe program enda, nå løper jeg for det meste 3x 7-10km hver uke, med forskjellig intensitet. Den største utfordringen er å legge seg på en hastighet som er mye lavere enn den jeg hadde da jeg var i god form, og løpeturene blir ofte langt tyngre enn de bør være i en oppbygningsfase. Har også en fotballøkt i uken, men merker at den må utgå i overskuelig framtid om jeg skal kjøre maraton-planene. Muskulaturen er rett og slett kjørt i 2 dager etter hver eneste økt. Jeg merker også at alkoholinntak må ned (vi prater alt fra 6-18 enheter hver uke..) og at kostholdet må endres drastisk. Pr nå ligger jeg nok 6-7 kg over matchvekt, selv om jeg alltid har hatt tung muskulatur. Tipper jeg lå på 88 kg da jeg løp i 2013, nå vaker jeg rundt 94 kg med mindre muskler og mer fett :( Muskulaturen er uansett ikke ideell mtp langløp, og særlig nå når jeg har litt ekstra dødvekt er det lett for å få mindre muskelskader etter hver økt. Så innser jo at kosthold/restitusjon kanskje er der jeg har mest å hente pr idag.

Tar gjerne tips for hvordan best starte et program inn mot maraton høsten 2022! Planen er uansett skjerpings på kosthold og gradvis lengre løpeturer med lav intensitet.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Hei Lew! Synes det virker som om du har en god plan! Mitt beste råd er at du bør øke lengden på turene gradvis. Jeg løper ikke lengre enn halvmaraton og da ligger jeg i sone grønn for å ikke belaste kroppen for hardt. Mitt mål er ikke å løpe fort men langt og lenge ;=)

Jeg har en del regler jeg følger og dethar fungert godt så langt!

Jeg har ikke spist kjøtt siste 12 år og siste 2 årene han jeg vært veganer. Har tilført fisk siste 3 mnd og jeg tror jeg vil fortsette med det....

Jeg drikker ikke alkohol og det er også en god ting for oss løpere ;)

Restitusjonen starter ved oppvarmingen.... og oppjogg + nedjogging har blitt faste rutiner under turene. Bananen før dusj hjelper kroppen fra katabol fase over i anabol fase...

Mat senest 2 timer før økten og alltid banan etter (gjerne før dusj...) så vann og aller helst et skikkelig måltid i løpet av ca 60 min... (event en proteinshake dersom det ikke lar seg gjøre)

I dag løp jeg 12 km og skal trene ett fotballlag kl 1700.... så neste halvmaraton ble utsatt til onsdag eller fredag... (har løpt 18 stk til nå i år)

Ukene ser slik ut:

Løping 12 til 21 km: Mandag-Onsdag-Fredag
Styrke: Tirsdag og Torsdag.
Trener andre i løp og fotball: Mandag-Torsdag-Lørdag-Søndag.

Jeg har holdt det gående slik de siste 12 årene og har bedre form og mere energi nå enn for 12 år siden ;))

Kosthold: Blir mye grønt + bønner og kikerter. Tomater, avokado, chilli, hvitløk, olivenolje, nøtter, grove kornblandinger, havremelk/kokosmelk, Sport knekkebrød, grove hjemmelagde rundstykker o.l. Fisk (torsk, laks, makrell, m.m.) (Tar ekstra tilskudd av B-vitamin, D-vitamin)

Har siste 3 årene tatt blodprøver for å sikre at kosten er fullverdig og alle næringsstoffer ligger i øvre skiktet.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Lew_Ashby skrev: man sep 06, 2021 9:00 am Har vært aktiv hele livet, bla med fotball i 1. og 2. div, og har alltid likt å løpe. Fullførte første og eneste maraton på 3.37.30 i 2013 (Bergen City), da uten klokke og full YOLO. Første halvdel ble løpt 10 min raskere enn skjema (1.39) og siste 12 km var preget av krampe i begge bein og en helt jævlig opplevelse.

Tenårene og 20-årene var preget av litt for høy partyfaktor som gjorde at jeg ikke akkurat behandlet kroppen som et tempel. Det lot seg kombinere da, men er jo umulig nå som jeg er i midten av 30-årene.

Har nå bestemt meg for å skjerpe meg, og å kjøre på inn mot Bergen maraton 2022. Halvmaraton er utgangspunktet, men om alt går på skinner forsøker vi helmaraton. Jeg tror ikke det er mulig å slå 2013-tiden, men målet er å få en bedre løpsopplevelse om det blir maraton. Jeg har ikke satt meg ned og laget noe program enda, nå løper jeg for det meste 3x 7-10km hver uke, med forskjellig intensitet. Den største utfordringen er å legge seg på en hastighet som er mye lavere enn den jeg hadde da jeg var i god form, og løpeturene blir ofte langt tyngre enn de bør være i en oppbygningsfase. Har også en fotballøkt i uken, men merker at den må utgå i overskuelig framtid om jeg skal kjøre maraton-planene. Muskulaturen er rett og slett kjørt i 2 dager etter hver eneste økt. Jeg merker også at alkoholinntak må ned (vi prater alt fra 6-18 enheter hver uke..) og at kostholdet må endres drastisk. Pr nå ligger jeg nok 6-7 kg over matchvekt, selv om jeg alltid har hatt tung muskulatur. Tipper jeg lå på 88 kg da jeg løp i 2013, nå vaker jeg rundt 94 kg med mindre muskler og mer fett :( Muskulaturen er uansett ikke ideell mtp langløp, og særlig nå når jeg har litt ekstra dødvekt er det lett for å få mindre muskelskader etter hver økt. Så innser jo at kosthold/restitusjon kanskje er der jeg har mest å hente pr idag.

Tar gjerne tips for hvordan best starte et program inn mot maraton høsten 2022! Planen er uansett skjerpings på kosthold og gradvis lengre løpeturer med lav intensitet.
Hvis du starter i dag, så kan du komme deg under 3 timer på maraton. Men da må du være motivert. Det er nok lurt å sikte seg inn på halvmaraton, og under 1.25 er innenfor rekkevidde hvis du trener riktig. Kjenner igjen problematikken angående intensitet. Ikke vær redd for å jogg rolig, selv om det går "pinlig" sakte. Det viktigste er at man er klar for kvalitetsøktene. Du ligger på rundt 30 km i uka nå? Økt gradvis med 10% hver uke, så unngår du unødvendige belastningsskader. Invester i litt dyre sko. Det er absolutt verdt det, og treningen vil også oppleves gøyere. Vil råde deg til å ikke kjøre 100% innsats på intervallene. 6*1000 på terskel er bedre enn 4*4 med full intensitet.

Kosthold er viktig. Få i deg det du trenger. Spis nok mat. Ikke ha fokus på vektnedgang, den kommer naturlig når du øker treningsmengden. Ikke bli nazi på hva du putter i munnen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: fre sep 03, 2021 4:28 am
Urolig mage, virker mest å komme under langturer (2-3 mil), skal til fastlege om ikke lenge, for ja, er nok noe med kostholdet (spiser for lite av noe, eller for mye) som gjør at en blir så oppblåst.
Hatt 2-3 intervalløkter siste 7-10 dagene, og positive er at når tempoet går opp, virker det som man ikke har noe trøbbel med magen, kontra de lengre og seigere turene.
Men er det ikke ofte slik at ved rolig tempo blir ofte nærmest alt verre og vondere?
Den gangen jeg løp så var rolige langturer det verste som var.
Mange binder seg da, mens man ved hurtigere bevegelser / løping får mer naturlige bevegelser og dermed også en mer avslappet kropp.
Vi snakker ikke om topp utøvere, men litt mer om vanlige folk.

For mange er mage- og tarmsystemet veldig følsomt, og ofte må man bare prøve seg fram med forskjellig mat.
Det er jo da også greit å få sjekket det med lege om man er i tvil osv.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Intervallhall skrev: man sep 06, 2021 4:05 pm
vektnedgang, den kommer naturlig når du øker treningsmengden.
For en del er det faktisk ikke så enkelt.
Tommelfingerreglene gjelder kanskje for de fleste slik at man kan si det, men det viser seg at for noen (andel kan jeg ikke si noe om) er det mer komplisert enn som så.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Halvmaraton nr 19 i 2021 ble fredagens løpetur. Hadde ikke med vann/banan så gikk litt tøm/tørr siste 5 km... 15 grC ved start og 18 grC ved slutt er nok tilnærmet perfekt temperatur for min kropp.

Bananen før dusj + vann og så en proteinshake og 2 doble espresso... etter ca 45 min er jeg klar for dagens sysler ;)

GOD HELG!

Someone

Legg inn av Someone »

Nå har jeg bare nøyd meg med 3 treningshalvmaratoner i år, dog ser jeg under de ikke helt behovet for verken mat eller drikke underveis, med mindre det er veldig varmt.

Dog er de fleste av mine turer kortere, og ligger vel på rundt 30km i uken i snitt, fordelt på 3-4 turer

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Opptakten til (halv?)maraton 2022 er i gang, og jeg har i kjent stil valgt å kjøre tungt fra start, noe som går i mot alle råd jeg har fått og garantert fører til skade. Grunnlaget er elendig.

Mandag: Løping - 10 km i 5:17-tempo med snittpuls på 155. Det er rundt der jeg skal være nå i starten. Klokke: 25 timer restitusjon
Tirsdag: Futsal - 1t 15 min - 9 kamper a 5 min (2 min hvile) med puls rundt 180 i aktivitet og 120 i hvile. Klokke: 37 timer restitusjon
Onsdag: Hvile
Torsdag: Løpsintervaller - 8 km - 40 min - 2km oppvarming, 3x1000m intervaller og 3x1000m hvile. Gjennomsnittspuls 165. Klokke:39 timer restitusjon..

Kjente at jeg var tung før økten igår, og var helt ferdig etterpå. Kjente også antydning til muskelbelasning i leggen. Lå hjemme og svettet i 5 timer og følte meg uvel. Planen er ekstremt rolige 6-7km idag, får se om det blir noe av.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Deiligere tider å løpe ute på nå. Mørkner tidligere, lysene i skogs løypene skrus på tidligere, og nei, eneste som mangler er kjøligere temperatur, litt for lummert ute siste dagene, men utenom det, er det fint lite å klage på i grunn.

Fikk prøvd ut nye løpesko, Mizuno igjen, og trives med disse. Nesten 1000 kroner billigere enn forrige kjøp, men kjekt å ha noe å bytte med. Vurderer å handle inn et par til, før snøen/isen kommer, og heller sette pigger under et av de utslitte parene når den tid er inne.
Uansett, uka er jo langt fra omme, fått til 3 løpeøkter, 2 langturer oppom 20-24 km, og en kortere og mer intenst, med 4-8 intervaller.

Er glad man har kutta vekk musikk i ørene under løpeturer på kveldstid, for er jo så mye man ville gått glipp av.
Lyder og dyr som en aldri ville ha lagt merke til, om en hadde okkupert øregangene med propper/hodetelefoner, og har fått støtt på alt fra grevling (en småfeit liten rakker, så den ikke med en gang, men hørte at den tassa knapt 1-2 meter unna meg i buskene, og så deretter hodet og rumpa pån), elgku med elgkalv, også disse hadde jeg aldri hatt sjans til å se/vite var så nære (sto knapt et par meter unna gangveien, også i en busk/småtrær, som begynte å brake når man kom for nære, og skjønte raskt at her måtte en trå varsomt og følge godt med), deretter en flott ugle/rovfugl, som satt så fint på en grein og kikka på meg, før den fløy av sted. Mikkel rev kom tassende med halen sin, og virka ikke det minste bekymre eller interessert i meg, og så bare å så på meg, og gikk rolig videre, og hadde ikke noe hastverk med å skremme den, så lot den få gå tilbake i skogholtet.

Ellers mye småfrosk på veiene, noen så små, at man knapt ser dem, og vil jo ikke mose dem, så ble litt ekstra kikking på hvor man tro hen.
Siste dyret, så jeg vel aldri, men hørte det godt. En sånn, "hvilket dyr er nå dette mon tro?" lyd, er det rev eller gaupe? Vet jo at gaupa er i nær området, men langt mer sky enn de andre, så ikke umulig at den var i nærheten.
To villkatter var også klare for en "episk" fight, foran beina på meg, og forsøkte å ikke bli blanda inn, og lista meg stille forbi.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: lør sep 11, 2021 1:53 pm Deiligere tider å løpe ute på nå. Mørkner tidligere, lysene i skogs løypene skrus på tidligere, og nei, eneste som mangler er kjøligere temperatur, litt for lummert ute siste dagene, men utenom det, er det fint lite å klage på i grunn.

Fikk prøvd ut nye løpesko, Mizuno igjen, og trives med disse. Nesten 1000 kroner billigere enn forrige kjøp, men kjekt å ha noe å bytte med. Vurderer å handle inn et par til, før snøen/isen kommer, og heller sette pigger under et av de utslitte parene når den tid er inne.
Uansett, uka er jo langt fra omme, fått til 3 løpeøkter, 2 langturer oppom 20-24 km, og en kortere og mer intenst, med 4-8 intervaller.

Er glad man har kutta vekk musikk i ørene under løpeturer på kveldstid, for er jo så mye man ville gått glipp av.

To villkatter var også klare for en "episk" fight, foran beina på meg, og forsøkte å ikke bli blanda inn, og lista meg stille forbi.
Musikk har jeg kun brukt da jeg satt mye på spinningsykkel på balkongen.
Det var på sett og vis dønn kjedelig og tida gikk sakte, så musikk var fint.
Ellers blir det for masete.

Har ikke sett mye dyr, mest litt orm, ikke huggorm, men mindre snoker (som de heter).

Sko ja...det er et problem eller sak for seg selv.
Jeg må bruke noe som er konfortabelt med tanke på at den ene foten tenderer til å supinere (altså trykket på utsiden).
Det gir over tid perioder med vond legg, vond hofte, vond hoftestrekker, vond piriformis...
En slik fot er gjerne litt stiv (den jeg betennelse i akillisen i da jeg spilte fotball, den gangen det var lite å gjøre, så sena ble mye grøvre av det).
Har Rehband inleggssåle, men ikke alltid den er behagelig.

Jeg har justert walking-teknikken til kortere skritt, da raskere frekvens, og tettere med føttene.
Det ser ut til å kunne funke ok, men også krevende fordi jeg setter også foten ned med mellomfot og ikke med hælen, men ok hvis det funker.
Passer på å tøye før trening, litt etter og ellers noen ganger gjennom dagen / kvelden.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Bør ikke denne tråden ligge på treningsforumet?

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Lew_Ashby skrev: fre sep 10, 2021 12:27 pm Opptakten til (halv?)maraton 2022 er i gang, og jeg har i kjent stil valgt å kjøre tungt fra start, noe som går i mot alle råd jeg har fått og garantert fører til skade. Grunnlaget er elendig.

Mandag: Løping - 10 km i 5:17-tempo med snittpuls på 155. Det er rundt der jeg skal være nå i starten. Klokke: 25 timer restitusjon
Tirsdag: Futsal - 1t 15 min - 9 kamper a 5 min (2 min hvile) med puls rundt 180 i aktivitet og 120 i hvile. Klokke: 37 timer restitusjon
Onsdag: Hvile
Torsdag: Løpsintervaller - 8 km - 40 min - 2km oppvarming, 3x1000m intervaller og 3x1000m hvile. Gjennomsnittspuls 165. Klokke:39 timer restitusjon..

Kjente at jeg var tung før økten igår, og var helt ferdig etterpå. Kjente også antydning til muskelbelasning i leggen. Lå hjemme og svettet i 5 timer og følte meg uvel. Planen er ekstremt rolige 6-7km idag, får se om det blir noe av.
Dette er helt unormalt, jeg ville oppsøkt lege.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Intervallhall skrev: man sep 06, 2021 4:05 pm Hvis du starter i dag, så kan du komme deg under 3 timer på maraton.
Er ikke dette litt bastant? :mrgreen: Å løpe maraton under maraton på 3 timer er ikke bare bare. Jeg skjønner at det bare er å trene mye, men ja..

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Expekt skrev: tir sep 14, 2021 12:29 am
Intervallhall skrev: man sep 06, 2021 4:05 pm Hvis du starter i dag, så kan du komme deg under 3 timer på maraton.
Er ikke dette litt bastant? :mrgreen: Å løpe maraton under maraton på 3 timer er ikke bare bare. Jeg skjønner at det bare er å trene mye, men ja..
Ikke hvis man trener riktig. Men ser vedkommende allerede har begynt i feil ende. Og vedkommende har løpt 3.37 på maraton tidligere, så da er det ikke veldig vanskelig å komme seg under 3 timer med riktig trening.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»