Løp for livet.

Svar
Boccherini

Re: Løp for livet.

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: tir sep 27, 2022 1:31 pm
Ja, har løpt i Valencia. Fantastisk rask løype. Løpet går alltid sent på året, så temperaturen pleier å ligge rundt 15 grader. Haugevis av gode felt på de fleste tider, og et proft arrangement. Tror nok det er kun Berlin som er en raskere løype. Hvis du går for en sinnsyk totalpakke, så ville jeg valgt Tokyo. Tatt fri fra jobb, og reist ned 7-10 dager på forhånd. Tokyo har masse å by på, så det å kombinere ferie og maraton er ikke noe problem der. Interessen for maraton er også enorm der, så veldig mye publikum i løypen.

Jeg ville i alle fall prøvd maraton før det er for sent. vi du har motivasjonen nå, så ville jeg brukt den på å trene. Følelsen etter å ha fullført et maraton er fantastisk, og det er nesten litt emosjonelt. Alle som løper bør nesten prøve maraton før de legger skoene på hylla.
Takker for tips!

Som vanlig så må det nok tilpasses madammen, så det blir vel et eller annet med utvidete shoppingmuligheter langs løypen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Boccherini skrev: tir sep 27, 2022 1:38 pm
FantasySwede skrev: tir sep 27, 2022 1:31 pm
Ja, har løpt i Valencia. Fantastisk rask løype. Løpet går alltid sent på året, så temperaturen pleier å ligge rundt 15 grader. Haugevis av gode felt på de fleste tider, og et proft arrangement. Tror nok det er kun Berlin som er en raskere løype. Hvis du går for en sinnsyk totalpakke, så ville jeg valgt Tokyo. Tatt fri fra jobb, og reist ned 7-10 dager på forhånd. Tokyo har masse å by på, så det å kombinere ferie og maraton er ikke noe problem der. Interessen for maraton er også enorm der, så veldig mye publikum i løypen.

Jeg ville i alle fall prøvd maraton før det er for sent. vi du har motivasjonen nå, så ville jeg brukt den på å trene. Følelsen etter å ha fullført et maraton er fantastisk, og det er nesten litt emosjonelt. Alle som løper bør nesten prøve maraton før de legger skoene på hylla.
Takker for tips!

Som vanlig så må det nok tilpasses madammen, så det blir vel et eller annet med utvidete shoppingmuligheter langs løypen.
🤣🤣 NYC!

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: tir sep 27, 2022 1:38 pm
FantasySwede skrev: tir sep 27, 2022 1:31 pm
Ja, har løpt i Valencia. Fantastisk rask løype. Løpet går alltid sent på året, så temperaturen pleier å ligge rundt 15 grader. Haugevis av gode felt på de fleste tider, og et proft arrangement. Tror nok det er kun Berlin som er en raskere løype. Hvis du går for en sinnsyk totalpakke, så ville jeg valgt Tokyo. Tatt fri fra jobb, og reist ned 7-10 dager på forhånd. Tokyo har masse å by på, så det å kombinere ferie og maraton er ikke noe problem der. Interessen for maraton er også enorm der, så veldig mye publikum i løypen.

Jeg ville i alle fall prøvd maraton før det er for sent. vi du har motivasjonen nå, så ville jeg brukt den på å trene. Følelsen etter å ha fullført et maraton er fantastisk, og det er nesten litt emosjonelt. Alle som løper bør nesten prøve maraton før de legger skoene på hylla.
Takker for tips!

Som vanlig så må det nok tilpasses madammen, så det blir vel et eller annet med utvidete shoppingmuligheter langs løypen.
Så du skal til New York :D Det er også en folkefest. Og alle maraton som går utelukkende i bybildet er raske uansett. Lykke til! Uansett hva du bestemmer deg for, så kommer du til å angre på 35 km :lol: Men alt er verdt det når du krysser mållinjen noen km senere.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jeg har lurt på maraton selv, men 1. jeg gidder ikke å gjøre det alene. 2. i min omgangskrets tror jeg det er 1 person som kunne tenkt seg å prøve :D

Men det er flere som nok ville blitt med for turens skyld. Jeg har personlig tenkt enten Loch Ness med tilhørende Skottland-turné inkl whisky og moro, eller New York. Begge er godt egnet for guttetur.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Dagens økt
6*2000 på 15.9 km/h Stålkontroll

Deilig å kjenne at formen løsner for fullt. Er i bedre form enn når jeg løp halvmaraton. Det virker i alle fall slik på de øktene jeg har gjort. Betydelig lavere puls på samme farten. Bør være mulig å ta noen steg videre. Vurderer også å melde meg på et maraton, og økten over er en god maraton-økt.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

FantasySwede skrev: ons sep 28, 2022 1:54 pm Dagens økt
6*2000 på 15.9 km/h Stålkontroll

Deilig å kjenne at formen løsner for fullt. Er i bedre form enn når jeg løp halvmaraton. Det virker i alle fall slik på de øktene jeg har gjort. Betydelig lavere puls på samme farten. Bør være mulig å ta noen steg videre. Vurderer også å melde meg på et maraton, og økten over er en god maraton-økt.
Bra økt med god fart! Spesielt interessant at pulsen er lavere! Lover godt dette 😊👍🏼

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Passport skrev: ons sep 28, 2022 2:07 pm
FantasySwede skrev: ons sep 28, 2022 1:54 pm Dagens økt
6*2000 på 15.9 km/h Stålkontroll

Deilig å kjenne at formen løsner for fullt. Er i bedre form enn når jeg løp halvmaraton. Det virker i alle fall slik på de øktene jeg har gjort. Betydelig lavere puls på samme farten. Bør være mulig å ta noen steg videre. Vurderer også å melde meg på et maraton, og økten over er en god maraton-økt.
Bra økt med god fart! Spesielt interessant at pulsen er lavere! Lover godt dette 😊👍🏼
Takk for det! Farten føltes veldig komfortabel ut med 1 minutt pause mellom dragene, noe det også skal gjøre på halvmaraton-fart. Men alltid deilig med gode svar:)

Har etter påvirkning i denne tråden bestemt meg for å løpe et maraton i 2023. Usikker på hva jeg kommer til å velge, men Berlin står i alle fall høyt på listen. Alle skryter veldig av den løypa, og det skal være et proft arrangement. Ikke den lengste reiseveien heller, og det er ukomplisert med fly. Har god tid på meg treningsmessig. Målet blir å løpe under 2.45.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Dagens økt:
2*5 km på terskel

Rundt 16.4 km/h. Tungt. Men kontrollert

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: tor sep 29, 2022 12:50 pm Dagens økt:
2*5 km på terskel

Rundt 16.4 km/h. Tungt. Men kontrollert
Beintøft med 2x5km i 3:40/km-fart, ja.

Hadde selv en flott intervalløkt i går kveld - 4x1000 (3:50-3:45) og 6x400 (3:30-3:10).

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: tor sep 29, 2022 1:00 pm
FantasySwede skrev: tor sep 29, 2022 12:50 pm Dagens økt:
2*5 km på terskel

Rundt 16.4 km/h. Tungt. Men kontrollert
Beintøft med 2x5km i 3:40/km-fart, ja.

Hadde selv en flott intervalløkt i går kveld - 4x1000 (3:50-3:45) og 6x400 (3:30-3:10).
Meget fin økt:) Har du noen mål resten av året?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: tor sep 29, 2022 1:07 pm
Har du noen mål resten av året?
Nei, ingen konkrete løp/mål før jul, planen er ganske enkelt å opprettholde nåværende form og vel så det gjennom høst/vinter og så spisse mot maraton (!) på vårparten.

Jeg hadde et mål om sub-1:30 på et konkret halvmaraton-løp her forleden uke, men fikk en liten hammer på sisterunden i sol og 20 grader og endte på litt småskuffende 1.34.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Apropòs intervaller; er det tilrådelig med flere enn èn solid intervalløkt i uken gitt at en kun har mulighet til å få skvist inn fire-fem økter totalt ila uken ?

Forsøker å holde meg til 80/20, men om en tar inn en intervalløkt til blir det jo brått småfrekke 60/40. Kan jo forsåvidt variere litt med lengde på drag og intensitet, bør vel øke lengden på dragene mtp maraton, det gjør jo kanskje saken litt bedre ?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Gøy med flere som løper litt seriøst her, jeg har et mål om å kunne ligge på 4,20-4,3 på 5/10k, blir reine snegla i forhold til dere.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Queenie skrev: tor sep 29, 2022 2:02 pm Gøy med flere som løper litt seriøst her, jeg har et mål om å kunne ligge på 4,20-4,3 på 5/10k, blir reine snegla i forhold til dere.
Det er bare å trene, så går det så fint så :-)

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: tor sep 29, 2022 1:42 pm Apropòs intervaller; er det tilrådelig med flere enn èn solid intervalløkt i uken gitt at en kun har mulighet til å få skvist inn fire-fem økter totalt ila uken ?

Forsøker å holde meg til 80/20, men om en tar inn en intervalløkt til blir det jo brått småfrekke 60/40. Kan jo forsåvidt variere litt med lengde på drag og intensitet, bør vel øke lengden på dragene mtp maraton, det gjør jo kanskje saken litt bedre ?
Det viktigste for deg er å få gjennomført langturen. Og mtp maratontrening, så ville jeg økt mengden på hver økt. Hvis du kun har tid til 4-5 økter i uka, så ville jeg kjørt:
1. Rolig 60-80 min
2. Intervall
3. Rolig 60-80 min
4. Intervall
5. Langtur

Veldig viktig at det rolige faktisk holdes rolig med et slikt regime. Du kan ikke kjøre 75% av makspuls. Det blir for hardt, og du kommer til å være sliten på de andre øktene. Det skal gå så rolig at det nesten er pinlig. Ville ikke bekymret meg over 80/20-metoden, den blir mer relevant hvis du løper 10-12 økter i uka. Du vil uansett ha 2 fulle hviledager fra løping, og det bør holde mer enn nok. I starten bør du kjøre intervallene litt mer kontrollert enn vanlig.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: tor sep 29, 2022 2:21 pm
Det viktigste for deg er å få gjennomført langturen. Og mtp maratontrening, så ville jeg økt mengden på hver økt. Hvis du kun har tid til 4-5 økter i uka, så ville jeg kjørt:
1. Rolig 60-80 min
2. Intervall
3. Rolig 60-80 min
4. Intervall
5. Langtur

Veldig viktig at det rolige faktisk holdes rolig med et slikt regime. Du kan ikke kjøre 75% av makspuls. Det blir for hardt, og du kommer til å være sliten på de andre øktene. Det skal gå så rolig at det nesten er pinlig. Ville ikke bekymret meg over 80/20-metoden, den blir mer relevant hvis du løper 10-12 økter i uka. Du vil uansett ha 2 fulle hviledager fra løping, og det bør holde mer enn nok. I starten bør du kjøre intervallene litt mer kontrollert enn vanlig.
Ja, det var noe slikt jeg så for meg mengdemessig.

Det er jo litt vittig dette med egoet, men en har jo etter hvert innsett at det å skulle ta det rolig på de rolige turene faktisk betyr å ta det rolig. For min del ser jeg kun på puls i de rolige øktene nå og gir så godt som blanke i farten, noe som betyr ca 60-65% av makspuls.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Boccherini skrev: tor sep 29, 2022 2:17 pm
Queenie skrev: tor sep 29, 2022 2:02 pm Gøy med flere som løper litt seriøst her, jeg har et mål om å kunne ligge på 4,20-4,3 på 5/10k, blir reine snegla i forhold til dere.
Det er bare å trene, så går det så fint så :-)
Fortere på 5 km selvfølgelig, men bør klare maraton på under 3:30.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Queenie skrev: tor sep 29, 2022 2:41 pm
Fortere på 5 km selvfølgelig, men bør klare maraton på under 3:30.
Ja, det burde jo gå greit i en flat og fin løype.

Har jo lekt med ymse tidsmål selv ifht maraton, men har nok landet på at det er like greit å ikke ha noe tidsmål første gang en skal i ilden.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Boccherini skrev: tor sep 29, 2022 2:48 pm
Queenie skrev: tor sep 29, 2022 2:41 pm
Fortere på 5 km selvfølgelig, men bør klare maraton på under 3:30.
Ja, det burde jo gå greit i en flat og fin løype.

Har jo lekt med ymse tidsmål selv ifht maraton, men har nok landet på at det er like greit å ikke ha noe tidsmål første gang en skal i ilden.
Ser ikke noen problemer med å ha det, jeg hadde det på min jomfrutur, funket bra.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Queenie skrev: tor sep 29, 2022 2:49 pm ..jomfrutur..
Bare jeg ikke går på en Titanic-smell..🤣

Gjfs

Legg inn av Gjfs »

Dette var en fin tråd.
Løp Oslo maraton på 2.57 for et par uker siden og vil se hvor mye raskere man kan løpe den distansen på et år.
Betalte derfor for et program lagd av Andreas Grøgaard(BLM), som går fra 31 oktober til Amsterdam maraton 2023.

Jeg kommer til å poste noen økter her og der og forhåpentligvis få litt motivasjon og løpeglede fra dere.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tor sep 29, 2022 2:49 pm
Boccherini skrev: tor sep 29, 2022 2:48 pm
Queenie skrev: tor sep 29, 2022 2:41 pm
Fortere på 5 km selvfølgelig, men bør klare maraton på under 3:30.
Ja, det burde jo gå greit i en flat og fin løype.

Har jo lekt med ymse tidsmål selv ifht maraton, men har nok landet på at det er like greit å ikke ha noe tidsmål første gang en skal i ilden.
Ser ikke noen problemer med å ha det, jeg hadde det på min jomfrutur, funket bra.
Alltid best med et tidsmål på maraton. Veldig lett å gå ut for hardt hvis han ikke har et skjema å gå etter, for man kan alltid løpe fortere i starten. Dessverre blir man alltid straffet hvis starten er for hard, så et edruelig mål vil hjelpe godt på totalopplevelsen. Det er mitt inntrykk.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Gjfs skrev: tor sep 29, 2022 3:12 pm Dette var en fin tråd.
Løp Oslo maraton på 2.57 for et par uker siden og vil se hvor mye raskere man kan løpe den distansen på et år.
Betalte derfor for et program lagd av Andreas Grøgaard(BLM), som går fra 31 oktober til Amsterdam maraton 2023.

Jeg kommer til å poste noen økter her og der og forhåpentligvis få litt motivasjon og løpeglede fra dere.
Post alt du orker. Denne tråden trenger flere deltakere. Velkommen skal du være:)

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: tor sep 29, 2022 3:14 pm
Queenie skrev: tor sep 29, 2022 2:49 pm
Boccherini skrev: tor sep 29, 2022 2:48 pm

Ja, det burde jo gå greit i en flat og fin løype.

Har jo lekt med ymse tidsmål selv ifht maraton, men har nok landet på at det er like greit å ikke ha noe tidsmål første gang en skal i ilden.
Ser ikke noen problemer med å ha det, jeg hadde det på min jomfrutur, funket bra.
Alltid best med et tidsmål på maraton. Veldig lett å gå ut for hardt hvis han ikke har et skjema å gå etter, for man kan alltid løpe fortere i starten. Dessverre blir man alltid straffet hvis starten er for hard, så et edruelig mål vil hjelpe godt på totalopplevelsen. Det er mitt inntrykk.
Ja enig, mye lettere med målrettet trening også

Queenie

Legg inn av Queenie »

Gjfs skrev: tor sep 29, 2022 3:12 pm Dette var en fin tråd.
Løp Oslo maraton på 2.57 for et par uker siden og vil se hvor mye raskere man kan løpe den distansen på et år.
Betalte derfor for et program lagd av Andreas Grøgaard(BLM), som går fra 31 oktober til Amsterdam maraton 2023.

Jeg kommer til å poste noen økter her og der og forhåpentligvis få litt motivasjon og løpeglede fra dere.
Gøy, grattis! Setter pris på tips fra programmet!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Her er det plass for alle! Minner likevel om at dette i utgangspunktet er en tråd nettopp for alle som løper, går, svømmer eller på annen måte ønsker å holde seg i form eller komme i form 😊

Innlegg nr 1 i tråden postes igjen for å vise dere intensjonen med denne tråden:

Jeg har løpt 3 dager hver uke i 18 år nå og ønsker å starte en tråd for dere som ikke ønsker et ensidig fokus på tider.....

Løping har blitt en livsstil for meg og jeg merker at ved å spise riktig og sove godt, samt være forsiktig med inntak av giftstoffer så kan jeg løpe 3 lengre turer hver uke.

Jeg løper mellom 10 km og 22 km hver tur. De fleste ligger på 12/13km....

Noen uker løper jeg 5 dager, men det klarer jeg ikke å gjennomføre uten å bli sår/øm i muskulatur og senefester.... så jeg har funnet min måte å fungere på år etter år ;)

Håper å kunne bidra til at nettop DU tar et steg videre mot et liv preget av løping!

Og husk at den lengste reise starter med det første skritt...

2020 ble året jeg løp mine første halvmaraton. Totalt 16 stk. Hittil i 2021 har jeg løpt 17 stk.

Jeg bidrar gjerne med tips og erfaringer (når jeg kan), og jeg har bred bakgrunn fra idrett som amatør og jeg har hatt flere engasjement opp gjennom årene der jeg har trent andre!

I dag bruker jeg mye tid på barn og unge som ønsker å satse på fotball. Jeg har også startet noen trim grupper for godt voksne....


Tema som jeg mener bør drøftes er bl.a:

- Kosthold

- Restitusjon

- Skadeforebygging

- Justering av kropsvekten (opp/ned)

- Utsyr... (sko, klær, pulsklokker m.m.m.)

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Passport skrev: tor sep 29, 2022 3:41 pm Her er det plass for alle! Minner likevel om at dette i utgangspunktet er en tråd nettopp for alle som løper, går, svømmer eller på annen måte ønsker å holde seg i form eller komme i form 😊

Innlegg nr 1 i tråden postes igjen for å vise dere intensjonen med denne tråden:

Jeg har løpt 3 dager hver uke i 18 år nå og ønsker å starte en tråd for dere som ikke ønsker et ensidig fokus på tider.....

Løping har blitt en livsstil for meg og jeg merker at ved å spise riktig og sove godt, samt være forsiktig med inntak av giftstoffer så kan jeg løpe 3 lengre turer hver uke.

Jeg løper mellom 10 km og 22 km hver tur. De fleste ligger på 12/13km....

Noen uker løper jeg 5 dager, men det klarer jeg ikke å gjennomføre uten å bli sår/øm i muskulatur og senefester.... så jeg har funnet min måte å fungere på år etter år ;)

Håper å kunne bidra til at nettop DU tar et steg videre mot et liv preget av løping!

Og husk at den lengste reise starter med det første skritt...

2020 ble året jeg løp mine første halvmaraton. Totalt 16 stk. Hittil i 2021 har jeg løpt 17 stk.

Jeg bidrar gjerne med tips og erfaringer (når jeg kan), og jeg har bred bakgrunn fra idrett som amatør og jeg har hatt flere engasjement opp gjennom årene der jeg har trent andre!

I dag bruker jeg mye tid på barn og unge som ønsker å satse på fotball. Jeg har også startet noen trim grupper for godt voksne....


Tema som jeg mener bør drøftes er bl.a:

- Kosthold

- Restitusjon

- Skadeforebygging

- Justering av kropsvekten (opp/ned)

- Utsyr... (sko, klær, pulsklokker m.m.m.)
Forstår ikke hvor du vil? Denne tråden har da utelukkende holdt seg til tema hele veien? Økt aktivitet i tråden er jo bare bra, og det er ikke slik at du funker som ordstyrer selv om du lagde tråden for en tid tilbake:) All aktivitet er bra på et underforum med svært få deltakere.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: tor sep 29, 2022 1:21 pm Jeg hadde et mål om sub-1:30 på et konkret halvmaraton-løp her forleden uke, men fikk en liten hammer på sisterunden i sol og 20 grader og endte på litt småskuffende 1.34.

Tenker du å vente til 2023 med å prøve igjen? Jeg har også et mål om å komme meg under 90 minutter på halvmaraton og siden jeg selv mener at jeg er god nok for det, så er det litt viktig for meg å klare det før året er over. :D Jeg drømmer om å gjøre det på et løp i utlandet, men det blir nok bare med drømmen.

Enten så må jeg gjøre et forsøk alene eller så må jeg finne et løp innenlands. Rekordløpet på Lier frister..

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Ble en "early riser" I dag og 12 km gikk greit. Noen super vann før start og energien hentes fra kroppen i form av fett, karbo og proteiner...

Liker å komme meg ut tidlig og trener kun unntaksvis på ettermiddag(kveld... dagen går lettere med en slik start og espressoen smaker litt ekstra godt før jobb 😊

Ha en fin dag!

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: fre sep 30, 2022 3:40 am
Tenker du å vente til 2023 med å prøve igjen? Jeg har også et mål om å komme meg under 90 minutter på halvmaraton og siden jeg selv mener at jeg er god nok for det, så er det litt viktig for meg å klare det før året er over. :D Jeg drømmer om å gjøre det på et løp i utlandet, men det blir nok bare med drømmen.

Enten så må jeg gjøre et forsøk alene eller så må jeg finne et løp innenlands. Rekordløpet på Lier frister..
Ja, det blir nok ikke før 2023 for min del, det er jo ikke så lenge igjen av den vettuge sesongen utendørs før brodder og goretex må frem, og hvor den tørre, flotte tredemøllen blir børstet støv av.

Hadde vært artig å komme seg under 90 min, ja. Følte jeg hadde muligheten, men har nok hatt en dårlig dag på løpsdagen i tillegg til uvant mye varme. Når det er sagt, så skal det gå forholdsvis fort unna for å klare det, det er jo ca 4:15 på kilometeren i snitt.

Hvordan er Lier-løypen, da ? Flat og fin ?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»