Løp for livet.

Svar
Boccherini

Re: Løp for livet.

Legg inn av Boccherini »

Mot slutten av de siste langturene mine (varierer mellom 18-25km) har jeg merket en slags murring/verk på utsiden av høyre hofte, noe som er heller foruroligende mtp helmaraton. Noen som har vært ute for lignende og har tips til øvelser/lindring/avvikling/medikamenter som kan hjelpe ?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Boccherini skrev: man okt 03, 2022 9:09 am Mot slutten av de siste langturene mine (varierer mellom 18-25km) har jeg merket en slags murring/verk på utsiden av høyre hofte, noe som er heller foruroligende mtp helmaraton. Noen som har vært ute for lignende og har tips til øvelser/lindring/avvikling/medikamenter som kan hjelpe ?
Kan være senebetennelse. Går over av seg selv med ro, voltaren kan hjelpe men ro er den beste medisinen. Ingen grunn til å ty til medikamenter egentlig. Alternativ trening fremover

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:15 am
Kan være senebetennelse. Går over av seg selv med ro, voltaren kan hjelpe men ro er den beste medisinen. Ingen grunn til å ty til medikamenter egentlig. Alternativ trening fremover
Tja, hadde en solid senebetennelse i en legg en gang for noen år siden, ikke nevneverdig behagelig, men dette ligner ikke på det enn så lenge. Kanskje det rett og slett bare er alderen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Boccherini skrev: man okt 03, 2022 9:19 am
Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:15 am
Kan være senebetennelse. Går over av seg selv med ro, voltaren kan hjelpe men ro er den beste medisinen. Ingen grunn til å ty til medikamenter egentlig. Alternativ trening fremover
Tja, hadde en solid senebetennelse i en legg en gang for noen år siden, ikke nevneverdig behagelig, men dette ligner ikke på det enn så lenge. Kanskje det rett og slett bare er alderen.
Betennelser fortoner seg ikke alltid likt, uansett bør du respektere når kroppen sier ifra. Kan også bare være begynnende betennelse. Er du flink til å varme opp og trene bevegelighet?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:21 am Er du flink til å varme opp og trene bevegelighet?
Nei, oppvarmingen er de første 5 km :-)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Boccherini skrev: man okt 03, 2022 9:22 am
Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:21 am Er du flink til å varme opp og trene bevegelighet?
Nei, oppvarmingen er de første 5 km :-)
Mannfolk 🙈

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Queenie skrev: man okt 03, 2022 9:24 am
Mannfolk 🙈
Joda, ser poenget.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Det ble intervaller i dag, føltes faktisk som om jeg ikke hadde løpt på 6 mnd, blytungt. Men har jobbet hele helgen og sovet svært lite, legger det til kontoen. Pluss at de siste føltes overraskende lette og at jeg holdt igjen der, men var nok ikke mye mer juice å presse ut 🤣 Ingen syre og ingen antydninger til murring 👌

15 min oppvarming

4 x 2 min /45 sek pause: 11-11,6 km/t og 1%
4 x 45 / 30 sek pause: 12-12,8 km/t og 1%
4 x 30 / 10 sek pause: 13-13,6 km/t og 1%

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Restitusjonen begynner i oppvarmingen.... Rolig oppjogg første 2 km så selve treningsøkten frem til det er ca 2-3 km igjen og da rolig nedjogg.

Jeg tøyer forsiktig på kalde muskler før økten og alltid etter økten....

Spis så mye mat som mulig som inneholder antioksidanter ..... de fjerner oksidert avfall fra kroppen...

Betennelse? Aldri hørt om... 😊

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Dagens ble en fin 7,5 km med fartslek... 9 stk 13-åringer møtte før soloppgang til tross for at det er første dag i høstferien...

Første 2 km sammen og delte så inn i 2 grupper der intensiteten varieret iht nivå...

Måtte etter hvert dele svakeste gruppe en gang til for å unngå overbelastning...

Fantastisk tur i strålende sol og 4 grC der høstfargene skapte en fantastisk ramme rundt økten 😊

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: man okt 03, 2022 9:09 am Mot slutten av de siste langturene mine (varierer mellom 18-25km) har jeg merket en slags murring/verk på utsiden av høyre hofte, noe som er heller foruroligende mtp helmaraton. Noen som har vært ute for lignende og har tips til øvelser/lindring/avvikling/medikamenter som kan hjelpe ?
Beste tipset er å droppe alt av medikamenter. Du bør ikke løpe med smerter, og det eneste som hjelper i en slik situasjon er hvile. Men du bør finne styrkeøvelser som bedrer hofteregionen, og gjøre disse regelmessig. Styrketrening pleier alltid å hjelpe hvis det innføres med kontinuitet. Ville også droppet langturene for en periode, og kjørt de utelukkende på mykt underlag når du starter opp igjen. Ellers er det safest å sjekke slike ting hos en fysio.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Dagens:
16 km meget rolig. 11.2 km/h og 65% av makspuls.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: man okt 03, 2022 11:07 am Det ble intervaller i dag, føltes faktisk som om jeg ikke hadde løpt på 6 mnd, blytungt. Men har jobbet hele helgen og sovet svært lite, legger det til kontoen. Pluss at de siste føltes overraskende lette og at jeg holdt igjen der, men var nok ikke mye mer juice å presse ut 🤣 Ingen syre og ingen antydninger til murring 👌

15 min oppvarming

4 x 2 min /45 sek pause: 11-11,6 km/t og 1%
4 x 45 / 30 sek pause: 12-12,8 km/t og 1%
4 x 30 / 10 sek pause: 13-13,6 km/t og 1%
Søvn er mitt beste dop. Merker stor forskjell på økta hvis jeg sover dårlig ei natt, og det blir helt krise hvis jeg har 2-3 dager sammenhengende med for lite søvn. Det positive er at økten din ble gjennomført, og det deles ikke ut medalje når du er ferdig. Du får effekt selv om du føler deg som en dass.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: man okt 03, 2022 2:17 pm
Queenie skrev: man okt 03, 2022 11:07 am Det ble intervaller i dag, føltes faktisk som om jeg ikke hadde løpt på 6 mnd, blytungt. Men har jobbet hele helgen og sovet svært lite, legger det til kontoen. Pluss at de siste føltes overraskende lette og at jeg holdt igjen der, men var nok ikke mye mer juice å presse ut 🤣 Ingen syre og ingen antydninger til murring 👌

15 min oppvarming

4 x 2 min /45 sek pause: 11-11,6 km/t og 1%
4 x 45 / 30 sek pause: 12-12,8 km/t og 1%
4 x 30 / 10 sek pause: 13-13,6 km/t og 1%
Søvn er mitt beste dop. Merker stor forskjell på økta hvis jeg sover dårlig ei natt, og det blir helt krise hvis jeg har 2-3 dager sammenhengende med for lite søvn. Det positive er at økten din ble gjennomført, og det deles ikke ut medalje når du er ferdig. Du får effekt selv om du føler deg som en dass.
Vet alt om det, 8-9 timer på tre døgn, nesten som å løpe med promille. Men bare glad jeg trente i det hele tatt

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Dagens økt:
12*1000 3.35 i snitt per km. Pause på 70 sek. Meget gode bein. Kontrollert puls.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 9:13 am Dagens økt:
12*1000 3.35 i snitt per km. Pause på 70 sek. Meget gode bein. Kontrollert puls.
Mølle eller friluft ?

Møllesesongen startet plutselig her i vest i dag..

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: tir okt 04, 2022 9:17 am
FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 9:13 am Dagens økt:
12*1000 3.35 i snitt per km. Pause på 70 sek. Meget gode bein. Kontrollert puls.
Mølle eller friluft ?

Møllesesongen startet plutselig her i vest i dag..
Friluft. Småkupert terreng. 11 grader og vind er bare deilig etter min mening. Løper aldri på mølle

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 9:19 am
Friluft. Småkupert terreng. 11 grader og vind er bare deilig etter min mening. Løper aldri på mølle
Foretrekker helt klart friluft selv, men morgendagens værmelding forteller om høljeregn og 30 m/s i kastene. Da blir det nok intervaller på mølle.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Boccherini skrev: man okt 03, 2022 9:09 am Mot slutten av de siste langturene mine (varierer mellom 18-25km) har jeg merket en slags murring/verk på utsiden av høyre hofte, noe som er heller foruroligende mtp helmaraton. Noen som har vært ute for lignende og har tips til øvelser/lindring/avvikling/medikamenter som kan hjelpe ?
Zon! Hvis du vet hvor du har vondt, hvorfor behandle hele kroppen?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Machine_Head skrev: tir okt 04, 2022 10:16 am

Zon! Hvis du vet hvor du har vondt, hvorfor behandle hele kroppen?
Que ? Foretrekker rødvin.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: tir okt 04, 2022 9:21 am
FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 9:19 am
Friluft. Småkupert terreng. 11 grader og vind er bare deilig etter min mening. Løper aldri på mølle
Foretrekker helt klart friluft selv, men morgendagens værmelding forteller om høljeregn og 30 m/s i kastene. Da blir det nok intervaller på mølle.
Ja, da hadde jeg også valgt mølla. Eller bestilt noen flybilletter til varmere strøk :D Perioden vi går inn i nå handler mye om viljestyrke. Mørkt på kveldene, og gjerne en plagsom vind uansett hvilken retning man beveger seg i. Håper du har et fint mål på nyåeret som gir motivasjon. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal løpe, men vurderer faktisk Bergen City Marathon i april. Har ikke løpt der før, men løper mye bakker på trening. Så har lyst til å prøve en kupert variant. Vil mest sannsynlig kun bli halv, og vil fungere som oppkjøring til et maraton på høsten.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 11:07 am
Ja, da hadde jeg også valgt mølla. Eller bestilt noen flybilletter til varmere strøk :D Perioden vi går inn i nå handler mye om viljestyrke. Mørkt på kveldene, og gjerne en plagsom vind uansett hvilken retning man beveger seg i. Håper du har et fint mål på nyåeret som gir motivasjon. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal løpe, men vurderer faktisk Bergen City Marathon i april. Har ikke løpt der før, men løper mye bakker på trening. Så har lyst til å prøve en kupert variant. Vil mest sannsynlig kun bli halv, og vil fungere som oppkjøring til et maraton på høsten.
Ja, har tilgang på tilnærmet gratis studio på ruten til/fra jobb, så blir nok noen morgenøkter der nå før/etter jul. Når det er sagt så er det jo veldig flott med en langtur en tidlig søndag formiddag i høstfarger, så håper på bedre vær fremover.

Det blir antageligen BCM (helmaraton) som blir mitt mål til våren igjen og, samt muligens et vesentlig mindre kupert maraton i en shoppingvennlig by tidlig på høsten.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Boccherini skrev: tir okt 04, 2022 11:01 am
Machine_Head skrev: tir okt 04, 2022 10:16 am

Zon! Hvis du vet hvor du har vondt, hvorfor behandle hele kroppen?
Que ? Foretrekker rødvin.
Er fra en gammel reklame som jeg synes var så morsom da det var en eldre dame som smurte inn sideflesket sitt med Zon (smertestillende gel), håpet noen skulle ta referansen :lol:

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Machine_Head skrev: tir okt 04, 2022 12:01 pm
Boccherini skrev: tir okt 04, 2022 11:01 am
Machine_Head skrev: tir okt 04, 2022 10:16 am

Zon! Hvis du vet hvor du har vondt, hvorfor behandle hele kroppen?
Que ? Foretrekker rødvin.
Er fra en gammel reklame som jeg synes var så morsom da det var en eldre dame som smurte inn sideflesket sitt med Zon (smertestillende gel), håpet noen skulle ta referansen :lol:
Bahahah

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 9:19 am
Boccherini skrev: tir okt 04, 2022 9:17 am
FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 9:13 am Dagens økt:
12*1000 3.35 i snitt per km. Pause på 70 sek. Meget gode bein. Kontrollert puls.
Mølle eller friluft ?

Møllesesongen startet plutselig her i vest i dag..
Løper aldri på mølle
Måler du opp intervallene da?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Machine_Head skrev: tir okt 04, 2022 10:16 am
Boccherini skrev: man okt 03, 2022 9:09 am Mot slutten av de siste langturene mine (varierer mellom 18-25km) har jeg merket en slags murring/verk på utsiden av høyre hofte, noe som er heller foruroligende mtp helmaraton. Noen som har vært ute for lignende og har tips til øvelser/lindring/avvikling/medikamenter som kan hjelpe ?
Zon! Hvis du vet hvor du har vondt, hvorfor behandle hele kroppen?
Fikk flashback med en gang

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tir okt 04, 2022 1:25 pm
FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 9:19 am
Boccherini skrev: tir okt 04, 2022 9:17 am

Mølle eller friluft ?

Møllesesongen startet plutselig her i vest i dag..
Løper aldri på mølle
Måler du opp intervallene da?
Nei, jeg bruker intervallfunksjonen på Garmin-klokken. Funker veldig fint det. Mer presist enn å løpe på 3-4 forskjellige møller i alle fall.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 1:31 pm
Queenie skrev: tir okt 04, 2022 1:25 pm
FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 9:19 am

Løper aldri på mølle
Måler du opp intervallene da?
Nei, jeg bruker intervallfunksjonen på Garmin-klokken. Funker veldig fint det. Mer presist enn å løpe på 3-4 forskjellige møller i alle fall.
Noe sånt?

https://www.power.no/mobil-og-foto/smar ... lsrc=aw.ds

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tir okt 04, 2022 2:01 pm
FantasySwede skrev: tir okt 04, 2022 1:31 pm
Queenie skrev: tir okt 04, 2022 1:25 pm

Måler du opp intervallene da?
Nei, jeg bruker intervallfunksjonen på Garmin-klokken. Funker veldig fint det. Mer presist enn å løpe på 3-4 forskjellige møller i alle fall.
Noe sånt?

https://www.power.no/mobil-og-foto/smar ... lsrc=aw.ds
Jeg bruker denne: https://www.xxl.no/garmin-forerunner-74 ... lsrc=aw.ds

Elsker den klokken. Helt avhengig av den på alle turer. Mye nyttig informasjon. Du kan få råd om hvilke økter som passer i forhold til intensiteten på forrige økt. Fysisk alder, VO2max og fin loggføring av alle øktene du gjør. Greit å se tilbake på om 2 år for eksempel. Beste motivasjonen jeg har hvis jeg er giddalaus eller umotivert.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

11 stk 13'åringer møtte opp i dag kl 0855.

Rolig 2 km før dragene startet... 25,5 km/t max fart på de 2 raskeste....

3 drag på flatt (ca 250 m hver)

6 drag i bratt bakke ca 200 m hvert drag...

Stort sprik i gruppen gjør det vanskelig å få maks treningseffekt for samtlige... deler inn i 3 grupper men likevel vanskelig.... hmmm

Vurderer å kjøre de 2-3 svakeste på en egen (og roligere) økt fredag.

Styrke også i dag i tuftepark ca 1 km før slutt... pullups/pushups + teori om løpsøkonomi og overkropp (armbruk m.m.m.)

Totalt i dag 7,5 km 😅

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»