Løp for livet.

Svar
Boccherini

Re: Løp for livet.

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 2:44 pm
Nei. Singel uten barn. Søvn er mitt viktigste dop, så har sikkert en fordel der i forhold til mange andre :lol:
Klokket inn på frekke 5,5t søvn i natt. Rett i undikken og rett på mølle-intervalløkt, 6x1000 (4:00-3:45 prog, P=60s).

Nå; kaffe.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 11:03 pm
Garmin-klokken sier jeg ligger på 62, men har inntrykk av at den er i overkant snill.
Fanden danse, jeg var sikker på den stoppet på 60. Er på 58 selv.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Denne tråden har jo vært spot on i 22 etter invasjonen. God timing.

Queenie

Legg inn av Queenie »

LANISTA skrev: tor okt 06, 2022 8:49 am Denne tråden har jo vært spot on i 22 etter invasjonen. God timing.
En av de bedre på FD!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg har tatt VO2max-test i mine hårde dager, fikk beskjed om en over snittet velutviklet brystkasse, men det har jeg jo visst store deler av livet. Selvfølgelig ikke helt der nå, men merker jo at jeg har vilt mye bedre forutsetninger for å bedre formen sammenlignet med de som ikke har drevet med kondisjonsidrett.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Passport skrev: ons okt 05, 2022 11:14 am 11 stk 13'åringer møtte opp i dag kl 0855.

Rolig 2 km før dragene startet... 25,5 km/t max fart på de 2 raskeste....

3 drag på flatt (ca 250 m hver)

6 drag i bratt bakke ca 200 m hvert drag...

Stort sprik i gruppen gjør det vanskelig å få maks treningseffekt for samtlige... deler inn i 3 grupper men likevel vanskelig.... hmmm

Vurderer å kjøre de 2-3 svakeste på en egen (og roligere) økt fredag.

Styrke også i dag i tuftepark ca 1 km før slutt... pullups/pushups + teori om løpsøkonomi og overkropp (armbruk m.m.m.)

Totalt i dag 7,5 km 😅
Hva er hovedmålene til disse?

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 1:21 pm Har startet på nytt treningsprogram, og tenkte å dele det raskt her inne. Nøkkelpunktene er kontinuitet, kontroll på intensitet og høy mengde på intervalltreningene. Jeg trener 1 gang i uka, men jeg løper aldri "korte" turer. Nøkkelen med en god intervalløkt er disponering. Første draget skal alltid gå roligst, og det skal være mulig å løpe 8-10 drag til etter siste intervall. Lykkes jeg med det, så er jeg fullt klar for økt dagen etter, og det bedrer kvaliteten på alle økter. Hadde jeg kjørt all out på 12*1000, så hadde jeg vært skadelidende de to neste dagene. Og det øker skade og sykdomsrisikoen voldsomt.

Mandag: 13 km rolig (Intensitet styres etter puls. 62--65% av makspuls)
Tirsdag: 12*1000 m Oppvarming 15 min. Nedjogg 15 min. Pause 60 sek (Terskel. Kontrollert hardt)
Onsdag: 13 km rolig (62-65% av makspuls)
Torsdag: 15 km i sone 3 (80-82% av makspuls) 5 min oppvarming
Fredag: 13 km rolig (62-65% av makspuls)
Lørdag: 6*2000 m (Terskel. Kontrollert hardt) Oppvarming 15 min. Nedjogg 15 min
Søndag: 20 km langtur (Kjøres alltid rolig fra start. Kan økes noe hvis det er overskudd)

Det blir selvfølgelig noen hviledager også. Men treffer jeg på intensitet, så det er ikke noe krise å trene 7 dager i uka med dette programmet. Søvn, jobb, studier og andre ting kan prege planene, men dette er planen som følges i standarduker. Det er vanskelig å motivere seg for trening i høst/vinter, men for meg hjelper det å ha noe som "tvinger" meg ut på økta. Føles alltid bedre etterpå. Mengden vil ligge på +- 100 km i uka, og jeg har aldri vært oppe på et slikt antall km tidligere. Tror jeg har lagt en god og fornuftig plan.
Bra program, men høres mye ut, forsiktig ift skader. Hvis jeg ligger på 5-6 mil i uka i mai neste år skal jeg være svært fornøyd. Kjører du alltid samme intervaller og hva er det langsiktige målet med dette?

Wellé

Legg inn av Wellé »

Hadde egentlig gitt opp å delta i noen løp nå før sesongen var over etter at jeg torpederte formen i løpet av sommerferien - 3 uker i Italia kan gjøre mye skade - og manglet litt på motivasjonen for å få nok mil og kvalitetsøkter til at det skulle bli noe greier ut av det i ettertid. Har holdt kapasiteten greit ved like med 20-30km i uken etterpå, men ingen intervalløkter eller lignende fra tidlig på sommeren til siden 6 uker siden.

"Heldigvis" har jeg en kollega som er mye mer treningsnarkoman enn meg som arrangerte at vi skal løpe to ganger rundt Semsvannet (vann i Asker på 4,6km) med 6 ukers mellomrom. I forbindelse med det begynte vi med 2 intervalløkter i uka sammen, i tillegg til at jeg har fått til 2-3 andre rolige økter i uken, og formen har plutselig tatt skikkelig fart igjen. Andre løp er på mandag som kommer, så har fått 6 gode uker med opptrening, så tenkte at når først grunnlaget er lagt så kunne jeg teste meg på en ny 10km før sesongen er omme. Valget falt på Hytteplanmila som tydeligvis er et stort kjent løp (kan ikke sånt) med lett løype og gode muligheter for pers.

Hadde min første 5x2000m økt (med et minutt joggende pause) nå på tirsdag og holdt forholdsvis lett 3:50 tempo på de tre første intervallene før de to siste skjedde på 3:40 og 3:30 (oppe i 95% av makspuls). Den gamle persen, som ble satt på Fornebuløpet i våres, er 39:49 så satser på at jeg kan shave litt av på den om 2 uker.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:26 pm
FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 1:21 pm Har startet på nytt treningsprogram, og tenkte å dele det raskt her inne. Nøkkelpunktene er kontinuitet, kontroll på intensitet og høy mengde på intervalltreningene. Jeg trener 1 gang i uka, men jeg løper aldri "korte" turer. Nøkkelen med en god intervalløkt er disponering. Første draget skal alltid gå roligst, og det skal være mulig å løpe 8-10 drag til etter siste intervall. Lykkes jeg med det, så er jeg fullt klar for økt dagen etter, og det bedrer kvaliteten på alle økter. Hadde jeg kjørt all out på 12*1000, så hadde jeg vært skadelidende de to neste dagene. Og det øker skade og sykdomsrisikoen voldsomt.

Mandag: 13 km rolig (Intensitet styres etter puls. 62--65% av makspuls)
Tirsdag: 12*1000 m Oppvarming 15 min. Nedjogg 15 min. Pause 60 sek (Terskel. Kontrollert hardt)
Onsdag: 13 km rolig (62-65% av makspuls)
Torsdag: 15 km i sone 3 (80-82% av makspuls) 5 min oppvarming
Fredag: 13 km rolig (62-65% av makspuls)
Lørdag: 6*2000 m (Terskel. Kontrollert hardt) Oppvarming 15 min. Nedjogg 15 min
Søndag: 20 km langtur (Kjøres alltid rolig fra start. Kan økes noe hvis det er overskudd)

Det blir selvfølgelig noen hviledager også. Men treffer jeg på intensitet, så det er ikke noe krise å trene 7 dager i uka med dette programmet. Søvn, jobb, studier og andre ting kan prege planene, men dette er planen som følges i standarduker. Det er vanskelig å motivere seg for trening i høst/vinter, men for meg hjelper det å ha noe som "tvinger" meg ut på økta. Føles alltid bedre etterpå. Mengden vil ligge på +- 100 km i uka, og jeg har aldri vært oppe på et slikt antall km tidligere. Tror jeg har lagt en god og fornuftig plan.
Bra program, men høres mye ut, forsiktig ift skader. Hvis jeg ligger på 5-6 mil i uka i mai neste år skal jeg være svært fornøyd. Kjører du alltid samme intervaller og hva er det langsiktige målet med dette?
Det er ikke så mye mer enn det jeg har løpt tidligere i år. Har trent mindre i sommer, men det er pga allergi som gjorde det uforsvarlig å løpe harde økter. Følte meg usedvanlig rotten noen uker i juli der. Så jeg lurte jo på om jeg var overtrent, men har heldigvis løsnet i løpet av september. Så føler jeg er i rute til å gjøre en god jobb i vinter, og bli klar for noen perser i mars/april neste år. Forholdene i vinter byr ikke akkurat opp til pers.

Nei, dette var eksempel på en standarduke. Vil ha inn noen kortere intervaller, med lengre pause også. Men i hovedsak blir det seige intervaller nå i vinter, for jeg skal ikke delta på noen løp. Så trenger ikke den toppfarten. Alt handler om å bygge opp motoren, og bli godt rustet for de løpene jeg skal ha på nyåret. Det langsiktige målet er å øke terskelfarten, og kunne løpe lenge på høy intensitet uten å bli stiv.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:41 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:26 pm
FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 1:21 pm Har startet på nytt treningsprogram, og tenkte å dele det raskt her inne. Nøkkelpunktene er kontinuitet, kontroll på intensitet og høy mengde på intervalltreningene. Jeg trener 1 gang i uka, men jeg løper aldri "korte" turer. Nøkkelen med en god intervalløkt er disponering. Første draget skal alltid gå roligst, og det skal være mulig å løpe 8-10 drag til etter siste intervall. Lykkes jeg med det, så er jeg fullt klar for økt dagen etter, og det bedrer kvaliteten på alle økter. Hadde jeg kjørt all out på 12*1000, så hadde jeg vært skadelidende de to neste dagene. Og det øker skade og sykdomsrisikoen voldsomt.

Mandag: 13 km rolig (Intensitet styres etter puls. 62--65% av makspuls)
Tirsdag: 12*1000 m Oppvarming 15 min. Nedjogg 15 min. Pause 60 sek (Terskel. Kontrollert hardt)
Onsdag: 13 km rolig (62-65% av makspuls)
Torsdag: 15 km i sone 3 (80-82% av makspuls) 5 min oppvarming
Fredag: 13 km rolig (62-65% av makspuls)
Lørdag: 6*2000 m (Terskel. Kontrollert hardt) Oppvarming 15 min. Nedjogg 15 min
Søndag: 20 km langtur (Kjøres alltid rolig fra start. Kan økes noe hvis det er overskudd)

Det blir selvfølgelig noen hviledager også. Men treffer jeg på intensitet, så det er ikke noe krise å trene 7 dager i uka med dette programmet. Søvn, jobb, studier og andre ting kan prege planene, men dette er planen som følges i standarduker. Det er vanskelig å motivere seg for trening i høst/vinter, men for meg hjelper det å ha noe som "tvinger" meg ut på økta. Føles alltid bedre etterpå. Mengden vil ligge på +- 100 km i uka, og jeg har aldri vært oppe på et slikt antall km tidligere. Tror jeg har lagt en god og fornuftig plan.
Bra program, men høres mye ut, forsiktig ift skader. Hvis jeg ligger på 5-6 mil i uka i mai neste år skal jeg være svært fornøyd. Kjører du alltid samme intervaller og hva er det langsiktige målet med dette?
Det er ikke så mye mer enn det jeg har løpt tidligere i år. Har trent mindre i sommer, men det er pga allergi som gjorde det uforsvarlig å løpe harde økter. Følte meg usedvanlig rotten noen uker i juli der. Så jeg lurte jo på om jeg var overtrent, men har heldigvis løsnet i løpet av september. Så føler jeg er i rute til å gjøre en god jobb i vinter, og bli klar for noen perser i mars/april neste år. Forholdene i vinter byr ikke akkurat opp til pers.

Nei, dette var eksempel på en standarduke. Vil ha inn noen kortere intervaller, med lengre pause også. Men i hovedsak blir det seige intervaller nå i vinter, for jeg skal ikke delta på noen løp. Så trenger ikke den toppfarten. Alt handler om å bygge opp motoren, og bli godt rustet for de løpene jeg skal ha på nyåret. Det langsiktige målet er å øke terskelfarten, og kunne løpe lenge på høy intensitet uten å bli stiv.
Jeg tenker å bygge meg opp til intervaller på 10-15 min, med totalen opp mot 60-75 min. Men enig ja. Hvor lenge har du løpt på dette nivået?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Wellé skrev: tor okt 06, 2022 2:34 pm Hadde egentlig gitt opp å delta i noen løp nå før sesongen var over etter at jeg torpederte formen i løpet av sommerferien - 3 uker i Italia kan gjøre mye skade - og manglet litt på motivasjonen for å få nok mil og kvalitetsøkter til at det skulle bli noe greier ut av det i ettertid. Har holdt kapasiteten greit ved like med 20-30km i uken etterpå, men ingen intervalløkter eller lignende fra tidlig på sommeren til siden 6 uker siden.

"Heldigvis" har jeg en kollega som er mye mer treningsnarkoman enn meg som arrangerte at vi skal løpe to ganger rundt Semsvannet (vann i Asker på 4,6km) med 6 ukers mellomrom. I forbindelse med det begynte vi med 2 intervalløkter i uka sammen, i tillegg til at jeg har fått til 2-3 andre rolige økter i uken, og formen har plutselig tatt skikkelig fart igjen. Andre løp er på mandag som kommer, så har fått 6 gode uker med opptrening, så tenkte at når først grunnlaget er lagt så kunne jeg teste meg på en ny 10km før sesongen er omme. Valget falt på Hytteplanmila som tydeligvis er et stort kjent løp (kan ikke sånt) med lett løype og gode muligheter for pers.

Hadde min første 5x2000m økt (med et minutt joggende pause) nå på tirsdag og holdt forholdsvis lett 3:50 tempo på de tre første intervallene før de to siste skjedde på 3:40 og 3:30 (oppe i 95% av makspuls). Den gamle persen, som ble satt på Fornebuløpet i våres, er 39:49 så satser på at jeg kan shave litt av på den om 2 uker.
Du perser lett med den økta i banken. Tipper du kan snuse på 37-tallet på Hytteplan, spesielt hvis du har løpt 3:30 på siste draget. Lover veldig bra! Ekstremt mange gode løpere som tar turen til Hytteplan, så du finner garantert mange som løper rundt tiden din uansett. Løypa er rask, men noe vindutsatt selvfølgelig. Alltid slik på høsten. Men det er mulig å løpe veldig fort i den løypen. Jeg ville gått ut i 3.45-fart, og virkelig prøvd å sette en saftig pers. 2000-metere på 3.40 og 3.30 er veldig solid, og du er nok bedre enn du selv tror.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:44 pm
FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:41 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:26 pm

Bra program, men høres mye ut, forsiktig ift skader. Hvis jeg ligger på 5-6 mil i uka i mai neste år skal jeg være svært fornøyd. Kjører du alltid samme intervaller og hva er det langsiktige målet med dette?
Det er ikke så mye mer enn det jeg har løpt tidligere i år. Har trent mindre i sommer, men det er pga allergi som gjorde det uforsvarlig å løpe harde økter. Følte meg usedvanlig rotten noen uker i juli der. Så jeg lurte jo på om jeg var overtrent, men har heldigvis løsnet i løpet av september. Så føler jeg er i rute til å gjøre en god jobb i vinter, og bli klar for noen perser i mars/april neste år. Forholdene i vinter byr ikke akkurat opp til pers.

Nei, dette var eksempel på en standarduke. Vil ha inn noen kortere intervaller, med lengre pause også. Men i hovedsak blir det seige intervaller nå i vinter, for jeg skal ikke delta på noen løp. Så trenger ikke den toppfarten. Alt handler om å bygge opp motoren, og bli godt rustet for de løpene jeg skal ha på nyåret. Det langsiktige målet er å øke terskelfarten, og kunne løpe lenge på høy intensitet uten å bli stiv.
Jeg tenker å bygge meg opp til intervaller på 10-15 min, med totalen opp mot 60-75 min. Men enig ja. Hvor lenge har du løpt på dette nivået?
Jeg må bli flinkere til å løpe intervaller som du gjør også. Jeg er fryktelig seig, og bruker lang tid på å komme opp i høy fart. Sjanseløs på 3000 og 5000 m, og stivner før jeg er helt ferdig i pusten. Så må jobbe med løpsøkonomi og hurtighet. Men får ta det siden. Halvmaraton og maraton som er fokus for meg nå. Har løpt halvseriøst de siste 2 årene, men har steppet det videre opp i år.

Det høres ut som en god plan. Intervaller på 10-15 min høres jo seigt ut, men det er mye mindre pain enn å løpe 4*4. Du slipper blodsmak i munnen, og treningseffekten er etter min mening bedre. I alle fall for å bedre kondisjonen.

Wellé

Legg inn av Wellé »

FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:45 pm Du perser lett med den økta i banken. Tipper du kan snuse på 37-tallet på Hytteplan, spesielt hvis du har løpt 3:30 på siste draget. Lover veldig bra! Ekstremt mange gode løpere som tar turen til Hytteplan, så du finner garantert mange som løper rundt tiden din uansett. Løypa er rask, men noe vindutsatt selvfølgelig. Alltid slik på høsten. Men det er mulig å løpe veldig fort i den løypen. Jeg ville gått ut i 3.45-fart, og virkelig prøvd å sette en saftig pers. 2000-metere på 3.40 og 3.30 er veldig solid, og du er nok bedre enn du selv tror.
Jeg er litt forsiktig med hva jeg tror jeg kan og ikke kan få til. Sist gang jeg deltok i løp så endte det med fadese og brudd på grunn av diaré :lol:

Det sagt, jeg tror formen er omtrent like god eller bedre som i våres, har raskere sko enn den gang (Alphafly er nesten som å jukse) og slik jeg har forstått det så er HPM en raskere løype enn Fornebu så forutsetningene er der for å shave rundt et minutt av persen. Det jeg frykter er som du nevner motvind og at det siste strekket er ei litta kneik. Jeg er ikke ukjent med konseptet sprekking og dårlig løpsplanlegging for å si det sånn, så da kan en seig avslutning virkelig skade tiden.

Etter det løpet så blir det nok å forsøke å oppskalere mengden, men ned med intensiteten. Forhåpentligvis blir det en god langrennsvinter denne sommeren. Det kombinert med noen gode økte på glattisen burde kunne øke kapasiteten min godt for neste sesong hvor jeg tenker å begynne med halvmaraton og kanskje et maraton.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Wellé skrev: tor okt 06, 2022 2:59 pm
FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:45 pm Du perser lett med den økta i banken. Tipper du kan snuse på 37-tallet på Hytteplan, spesielt hvis du har løpt 3:30 på siste draget. Lover veldig bra! Ekstremt mange gode løpere som tar turen til Hytteplan, så du finner garantert mange som løper rundt tiden din uansett. Løypa er rask, men noe vindutsatt selvfølgelig. Alltid slik på høsten. Men det er mulig å løpe veldig fort i den løypen. Jeg ville gått ut i 3.45-fart, og virkelig prøvd å sette en saftig pers. 2000-metere på 3.40 og 3.30 er veldig solid, og du er nok bedre enn du selv tror.
Jeg er litt forsiktig med hva jeg tror jeg kan og ikke kan få til. Sist gang jeg deltok i løp så endte det med fadese og brudd på grunn av diaré :lol:

Det sagt, jeg tror formen er omtrent like god eller bedre som i våres, har raskere sko enn den gang (Alphafly er nesten som å jukse) og slik jeg har forstått det så er HPM en raskere løype enn Fornebu så forutsetningene er der for å shave rundt et minutt av persen. Det jeg frykter er som du nevner motvind og at det siste strekket er ei litta kneik. Jeg er ikke ukjent med konseptet sprekking og dårlig løpsplanlegging for å si det sånn, så da kan en seig avslutning virkelig skade tiden.

Etter det løpet så blir det nok å forsøke å oppskalere mengden, men ned med intensiteten. Forhåpentligvis blir det en god langrennsvinter denne sommeren. Det kombinert med noen gode økte på glattisen burde kunne øke kapasiteten min godt for neste sesong hvor jeg tenker å begynne med halvmaraton og kanskje et maraton.
Tro meg! Hvis du er i like god dagsform som den dagen du leverte intervalløkta, så løper du på 37-tallet med en fornuftig åpning og gode vindforhold. Den siste kneiken er selvfølgelig seig, men du klarer alltid å presse deg på slutten av et løp. Verre hvis den hadde kommet etter 5 km. 15-20 min god oppvarming med stigningsløp, og du er good to go. Prøver ikke å legge press på deg, men kan love deg at du perser med minst 1 minutt ;) Lykke til:)

Wellé

Legg inn av Wellé »

FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:50 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:44 pm
FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:41 pm

Det er ikke så mye mer enn det jeg har løpt tidligere i år. Har trent mindre i sommer, men det er pga allergi som gjorde det uforsvarlig å løpe harde økter. Følte meg usedvanlig rotten noen uker i juli der. Så jeg lurte jo på om jeg var overtrent, men har heldigvis løsnet i løpet av september. Så føler jeg er i rute til å gjøre en god jobb i vinter, og bli klar for noen perser i mars/april neste år. Forholdene i vinter byr ikke akkurat opp til pers.

Nei, dette var eksempel på en standarduke. Vil ha inn noen kortere intervaller, med lengre pause også. Men i hovedsak blir det seige intervaller nå i vinter, for jeg skal ikke delta på noen løp. Så trenger ikke den toppfarten. Alt handler om å bygge opp motoren, og bli godt rustet for de løpene jeg skal ha på nyåret. Det langsiktige målet er å øke terskelfarten, og kunne løpe lenge på høy intensitet uten å bli stiv.
Jeg tenker å bygge meg opp til intervaller på 10-15 min, med totalen opp mot 60-75 min. Men enig ja. Hvor lenge har du løpt på dette nivået?
Jeg må bli flinkere til å løpe intervaller som du gjør også. Jeg er fryktelig seig, og bruker lang tid på å komme opp i høy fart. Sjanseløs på 3000 og 5000 m, og stivner før jeg er helt ferdig i pusten. Så må jobbe med løpsøkonomi og hurtighet. Men får ta det siden. Halvmaraton og maraton som er fokus for meg nå. Har løpt halvseriøst de siste 2 årene, men har steppet det videre opp i år.

Det høres ut som en god plan. Intervaller på 10-15 min høres jo seigt ut, men det er mye mindre pain enn å løpe 4*4. Du slipper blodsmak i munnen, og treningseffekten er etter min mening bedre. I alle fall for å bedre kondisjonen.
Nja, både og er min mening. Variasjon, som for det meste annet, er det beste.

Bakkeløp og korte intervaller bygger muskler og forbedrer løpsøkonomien (som du selv nevner). Når du er i fasen hvor du er nå så er det selvfølgelig ikke like viktig, men når man nærmer seg konkurranse så blir kortere og mer intensive økter stadig viktigere er min erfaring (kanskje ikke for maraton riktignok, som jeg aldri har løpt). Merket stor fremgang på de "seigere" intervalløktene mine etter å ha gjennomført noen mer intensive.

Jeg liker også pyramideøkter eller lignende hvor man endrer distanse underveis, f.eks 1200-800-400*4. Jeg merker da ganske tydelig hvordan jeg løper bedre teknisk på 400m, og prøver å overføre det når neste 1200m starter.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:50 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:44 pm
FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:41 pm

Det er ikke så mye mer enn det jeg har løpt tidligere i år. Har trent mindre i sommer, men det er pga allergi som gjorde det uforsvarlig å løpe harde økter. Følte meg usedvanlig rotten noen uker i juli der. Så jeg lurte jo på om jeg var overtrent, men har heldigvis løsnet i løpet av september. Så føler jeg er i rute til å gjøre en god jobb i vinter, og bli klar for noen perser i mars/april neste år. Forholdene i vinter byr ikke akkurat opp til pers.

Nei, dette var eksempel på en standarduke. Vil ha inn noen kortere intervaller, med lengre pause også. Men i hovedsak blir det seige intervaller nå i vinter, for jeg skal ikke delta på noen løp. Så trenger ikke den toppfarten. Alt handler om å bygge opp motoren, og bli godt rustet for de løpene jeg skal ha på nyåret. Det langsiktige målet er å øke terskelfarten, og kunne løpe lenge på høy intensitet uten å bli stiv.
Jeg tenker å bygge meg opp til intervaller på 10-15 min, med totalen opp mot 60-75 min. Men enig ja. Hvor lenge har du løpt på dette nivået?
Jeg må bli flinkere til å løpe intervaller som du gjør også. Jeg er fryktelig seig, og bruker lang tid på å komme opp i høy fart. Sjanseløs på 3000 og 5000 m, og stivner før jeg er helt ferdig i pusten. Så må jobbe med løpsøkonomi og hurtighet. Men får ta det siden. Halvmaraton og maraton som er fokus for meg nå. Har løpt halvseriøst de siste 2 årene, men har steppet det videre opp i år.

Det høres ut som en god plan. Intervaller på 10-15 min høres jo seigt ut, men det er mye mindre pain enn å løpe 4*4. Du slipper blodsmak i munnen, og treningseffekten er etter min mening bedre. I alle fall for å bedre kondisjonen.
Jeg er jo i bygge opp-fasen og har merket stor fremgang iallfall, det er ikke så enorm forskjell når det sitter på 4 minutterne og litt lengre intervaller. Jeg er også ufattelig seig/treg/langdryg, er best etter 30-40 min. Jeg har også halvmaraton og maraton som hovedmål, så jeg skal se litt på hvordan jeg best skal gjøre det. Er dog flink på treningsplanlegging og sette opp delmål, så har troa på at det skal gå, bare man holder seg skadefri.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Wellé skrev: tor okt 06, 2022 3:09 pm
FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:50 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:44 pm

Jeg tenker å bygge meg opp til intervaller på 10-15 min, med totalen opp mot 60-75 min. Men enig ja. Hvor lenge har du løpt på dette nivået?
Jeg må bli flinkere til å løpe intervaller som du gjør også. Jeg er fryktelig seig, og bruker lang tid på å komme opp i høy fart. Sjanseløs på 3000 og 5000 m, og stivner før jeg er helt ferdig i pusten. Så må jobbe med løpsøkonomi og hurtighet. Men får ta det siden. Halvmaraton og maraton som er fokus for meg nå. Har løpt halvseriøst de siste 2 årene, men har steppet det videre opp i år.

Det høres ut som en god plan. Intervaller på 10-15 min høres jo seigt ut, men det er mye mindre pain enn å løpe 4*4. Du slipper blodsmak i munnen, og treningseffekten er etter min mening bedre. I alle fall for å bedre kondisjonen.
Nja, både og er min mening. Variasjon, som for det meste annet, er det beste.

Bakkeløp og korte intervaller bygger muskler og forbedrer løpsøkonomien (som du selv nevner). Når du er i fasen hvor du er nå så er det selvfølgelig ikke like viktig, men når man nærmer seg konkurranse så blir kortere og mer intensive økter stadig viktigere er min erfaring (kanskje ikke for maraton riktignok, som jeg aldri har løpt). Merket stor fremgang på de "seigere" intervalløktene mine etter å ha gjennomført noen mer intensive.

Jeg liker også pyramideøkter eller lignende hvor man endrer distanse underveis, f.eks 1200-800-400*4. Jeg merker da ganske tydelig hvordan jeg løper bedre teknisk på 400m, og prøver å overføre det når neste 1200m starter.
Enig i alt det du skriver. Jeg mener også at variasjon er viktig. Derfor jeg bør bli bedre til å kjøre raskere og kortere intervaller, gjerne med lang pause. Kan bedre løpsøkonomien min på høyere fart, men tror ikke jeg tar skade av det på halvmaraton. Bakkeløp bør jeg også få kjørt inn noen ganger i mnd, og jeg må bli bedre på generell styrketrening. Men uka er kort, og alt kan ikke kjøres hver uke. Variasjon er viktig, men kontinuitet er alfa omega.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Queenie skrev: tor okt 06, 2022 3:17 pm Jeg er jo i bygge opp-fasen og har merket stor fremgang iallfall, det er ikke så enorm forskjell når det sitter på 4 minutterne og litt lengre intervaller. Jeg er også ufattelig seig/treg/langdryg, er best etter 30-40 min. Jeg har også halvmaraton og maraton som hovedmål, så jeg skal se litt på hvordan jeg best skal gjøre det. Er dog flink på treningsplanlegging og sette opp delmål, så har troa på at det skal gå, bare man holder seg skadefri.
Ah, det misunner jeg deg. Jeg er altfor ustrukturert til å klare å følge treningsprogrammer, og sånn sett så har øktene med kollegaen vært en reddende engel for at jeg i hvert fall får to kvalitetsøkter hver uke.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tor okt 06, 2022 3:17 pm
FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 2:50 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:44 pm

Jeg tenker å bygge meg opp til intervaller på 10-15 min, med totalen opp mot 60-75 min. Men enig ja. Hvor lenge har du løpt på dette nivået?
Jeg må bli flinkere til å løpe intervaller som du gjør også. Jeg er fryktelig seig, og bruker lang tid på å komme opp i høy fart. Sjanseløs på 3000 og 5000 m, og stivner før jeg er helt ferdig i pusten. Så må jobbe med løpsøkonomi og hurtighet. Men får ta det siden. Halvmaraton og maraton som er fokus for meg nå. Har løpt halvseriøst de siste 2 årene, men har steppet det videre opp i år.

Det høres ut som en god plan. Intervaller på 10-15 min høres jo seigt ut, men det er mye mindre pain enn å løpe 4*4. Du slipper blodsmak i munnen, og treningseffekten er etter min mening bedre. I alle fall for å bedre kondisjonen.
Jeg er jo i bygge opp-fasen og har merket stor fremgang iallfall, det er ikke så enorm forskjell når det sitter på 4 minutterne og litt lengre intervaller. Jeg er også ufattelig seig/treg/langdryg, er best etter 30-40 min. Jeg har også halvmaraton og maraton som hovedmål, så jeg skal se litt på hvordan jeg best skal gjøre det. Er dog flink på treningsplanlegging og sette opp delmål, så har troa på at det skal gå, bare man holder seg skadefri.
Mitt inntrykk av deg er at du er handlekraftig og flink til å sette deg mål. Så har veldig troen på at du klarer å gjennomføre, spesielt hvis du spikrer et program over hva du gjør hver uke. Husk at både følelse og form kan føles råtten når du øker mengden, men du får nytte av det i ukene som kommer. Slik prøver jeg å tenke når jeg har tunge bein. Og det hjelper.

Lykke til i kveld:) Nyt opplevelsen.

Wellé

Legg inn av Wellé »

FantasySwede skrev: tor okt 06, 2022 3:24 pm Enig i alt det du skriver. Jeg mener også at variasjon er viktig. Derfor jeg bør bli bedre til å kjøre raskere og kortere intervaller, gjerne med lang pause. Kan bedre løpsøkonomien min på høyere fart, men tror ikke jeg tar skade av det på halvmaraton. Bakkeløp bør jeg også få kjørt inn noen ganger i mnd, og jeg må bli bedre på generell styrketrening. Men uka er kort, og alt kan ikke kjøres hver uke. Variasjon er viktig, men kontinuitet er alfa omega.
Ja, styrketrening er også noe jeg må bli bedre til. I forbindelse med Health Week hadde vi en av trenerne fra BML for en treningsøkt på jobben. Han sa nettopp det at styrketrening var det viktigste jeg personlig kunne gjøre for å forbedre løpeteknikken min.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Heia Glimt! Anbefaler alle å ha denne på treningsspillelista si, jeg lover godt humør:


Wellé

Legg inn av Wellé »

Queenie skrev: tor okt 06, 2022 3:38 pm Heia Glimt! Anbefaler alle å ha denne på treningsspillelista si, jeg lover godt humør:
► Show Spoiler
Som Arsenal-fan så blir det nok dårlig med det, men håper du får en fin opplevelse i London (om enn ikke poeng). Vært veldig god stemning på Ashburton Grove (bedre kjent som Emirates) de siste mnd så håper stemningen viser seg fra sin beste side i kveld!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Wellé skrev: tor okt 06, 2022 3:42 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 3:38 pm Heia Glimt! Anbefaler alle å ha denne på treningsspillelista si, jeg lover godt humør:
► Show Spoiler
Som Arsenal-fan så blir det nok dårlig med det, men håper du får en fin opplevelse i London (om enn ikke poeng). Vært veldig god stemning på Ashburton Grove (bedre kjent som Emirates) de siste mnd så håper stemningen viser seg fra sin beste side i kveld!
Gleder meg som en unge, og jeg er ikke spesielt interessert i fotball engang. Men dette er så gøy for Nord-Norge (stort pluss at de selger alkohol)!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:24 pm
Passport skrev: ons okt 05, 2022 11:14 am 11 stk 13'åringer møtte opp i dag kl 0855.

Rolig 2 km før dragene startet... 25,5 km/t max fart på de 2 raskeste....

3 drag på flatt (ca 250 m hver)

6 drag i bratt bakke ca 200 m hvert drag...

Stort sprik i gruppen gjør det vanskelig å få maks treningseffekt for samtlige... deler inn i 3 grupper men likevel vanskelig.... hmmm

Vurderer å kjøre de 2-3 svakeste på en egen (og roligere) økt fredag.

Styrke også i dag i tuftepark ca 1 km før slutt... pullups/pushups + teori om løpsøkonomi og overkropp (armbruk m.m.m.)

Totalt i dag 7,5 km 😅
Hva er hovedmålene til disse?
Først og fremst å aktivisere ungdommen og om mulig gi de en livsstil der løping blir en større eller mindre del av den. Disse tenåringene sitter og spiller i timesvis og de har lite eller ingen ting å finne på....

Har trent med 18-20 stk i 15 måneder nå og ser at ca 10 stk av dem er "seriøse". Ønsker da å bidra til at de kan få aktivisert/slått på løpe-genet 😊

Selve økten er tilpasset gruppen og derfor ikke så spesifikk som jeg gjerne skulle hatt den..... men den fungerer ok og fremgangen er klart målbar for samtlige... da er det nok verre med de 4-5 som aldri orker/klarer å stille opp.....

.....ikke alle kan bli fotballspillere i Premier League..... her er ett godt alternativ 👍🏼

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Heia GLIMT 👊

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Passport skrev: tor okt 06, 2022 4:02 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:24 pm
Passport skrev: ons okt 05, 2022 11:14 am 11 stk 13'åringer møtte opp i dag kl 0855.

Rolig 2 km før dragene startet... 25,5 km/t max fart på de 2 raskeste....

3 drag på flatt (ca 250 m hver)

6 drag i bratt bakke ca 200 m hvert drag...

Stort sprik i gruppen gjør det vanskelig å få maks treningseffekt for samtlige... deler inn i 3 grupper men likevel vanskelig.... hmmm

Vurderer å kjøre de 2-3 svakeste på en egen (og roligere) økt fredag.

Styrke også i dag i tuftepark ca 1 km før slutt... pullups/pushups + teori om løpsøkonomi og overkropp (armbruk m.m.m.)

Totalt i dag 7,5 km 😅
Hva er hovedmålene til disse?
Først og fremst å aktivisere ungdommen og om mulig gi de en livsstil der løping blir en større eller mindre del av den. Disse tenåringene sitter og spiller i timesvis og de har lite eller ingen ting å finne på....

Har trent med 18-20 stk i 15 måneder nå og ser at ca 10 stk av dem er "seriøse". Ønsker da å bidra til at de kan få aktivisert/slått på løpe-genet 😊

Selve økten er tilpasset gruppen og derfor ikke så spesifikk som jeg gjerne skulle hatt den..... men den fungerer ok og fremgangen er klart målbar for samtlige... da er det nok verre med de 4-5 som aldri orker/klarer å stille opp.....

.....ikke alle kan bli fotballspillere i Premier League..... her er ett godt alternativ 👍🏼
Flott at du tar ansvar som ildsjel. Viktig at barna kommer seg ut, og plutselig føler de på mestringsfølelse. Det er en god vei inn i idretten, og nøkkelen til et bedre og sunnere liv som voksen også. Viktig jobb du gjør!

Expekt

Legg inn av Expekt »

FantasySwede skrev: ons okt 05, 2022 11:03 pm Vurderer også å ta en V02Max-test. Mest for gøy, men det kan også være nyttig å se hvor godt utgangspunkt man har i utholdenhetsidrett. Garmin-klokken sier jeg ligger på 62, men har inntrykk av at den er i overkant snill.
Ja, tok faktisk selv en test for et par år tilbake. Havnet på 60. Garmin-klokken min sier at jeg ligger på 56, så jeg håper å imponere klokken litt til. Jeg tror du kan få deg en positiv opplevelse om du tester. :D
Wellé skrev: tor okt 06, 2022 2:34 pm Hadde min første 5x2000m økt (med et minutt joggende pause) nå på tirsdag og holdt forholdsvis lett 3:50 tempo på de tre første intervallene før de to siste skjedde på 3:40 og 3:30 (oppe i 95% av makspuls). Den gamle persen, som ble satt på Fornebuløpet i våres, er 39:49 så satser på at jeg kan shave litt av på den om 2 uker.
Ai, ai. Voldsom økt. Du har virkelig kommet deg siden sist vi snakket litt i tråden. Jeg hadde inntrykk av at vi var jevngode mtp ganske lik pers på mila, men det virker som du har tatt noen solide steg siden den gang, til tross for ikke all for mye trening, om jeg forstår deg riktig. Nå ble jeg riktignok skadet i noen uker etter at jeg satte pers på 5 og 10km, men tror jeg uansett skulle hatt store problemer med å få til den økta der.

Morsomt at du får prøve deg på Hytteplanmila. Jeg vurderer å prøve meg på samme løp til neste år. 8-)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Passport skrev: tor okt 06, 2022 4:02 pm
Queenie skrev: tor okt 06, 2022 2:24 pm
Passport skrev: ons okt 05, 2022 11:14 am 11 stk 13'åringer møtte opp i dag kl 0855.

Rolig 2 km før dragene startet... 25,5 km/t max fart på de 2 raskeste....

3 drag på flatt (ca 250 m hver)

6 drag i bratt bakke ca 200 m hvert drag...

Stort sprik i gruppen gjør det vanskelig å få maks treningseffekt for samtlige... deler inn i 3 grupper men likevel vanskelig.... hmmm

Vurderer å kjøre de 2-3 svakeste på en egen (og roligere) økt fredag.

Styrke også i dag i tuftepark ca 1 km før slutt... pullups/pushups + teori om løpsøkonomi og overkropp (armbruk m.m.m.)

Totalt i dag 7,5 km 😅
Hva er hovedmålene til disse?
Først og fremst å aktivisere ungdommen og om mulig gi de en livsstil der løping blir en større eller mindre del av den. Disse tenåringene sitter og spiller i timesvis og de har lite eller ingen ting å finne på....

Har trent med 18-20 stk i 15 måneder nå og ser at ca 10 stk av dem er "seriøse". Ønsker da å bidra til at de kan få aktivisert/slått på løpe-genet 😊

Selve økten er tilpasset gruppen og derfor ikke så spesifikk som jeg gjerne skulle hatt den..... men den fungerer ok og fremgangen er klart målbar for samtlige... da er det nok verre med de 4-5 som aldri orker/klarer å stille opp.....

.....ikke alle kan bli fotballspillere i Premier League..... her er ett godt alternativ 👍🏼
Helt fantastisk 🤩

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

5 økten denne uken i vår lille "aktive ferie" gikk greit og vi klokket inn på 9,3 km... "kun" 7 stk i dag pga at de andre var reist utenbys med familien...

En snudde etter 2,8 km og løp ca totalt 5 km... de andre 6 fortsatte med intervaller delt inn i 2 grupper.... la inn en ca 2 km skogssti for å få litt variasjon fra asfalt og grus... ble litt høyere fart og med røtter og løv + mye svinger en ganske morsom del av akta. Styrke i tufteparken og rolig inn siste 1 km.

God uttøying av legger og lår før inntak av en banan og vann. Viktig å få i gang den anabole fasen da det er ny økt kl 1700 i ettermiddag!

GOD HELG 😊

PS! Jeg fikk kjørt meg skikkelig i dag og det sa jeg til de.... og takket...

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Angående hvilke maratonløp man bør delta på. Om det er pers/tid man er på jakt etter anbefaler jeg parkløp. For eksempel Runthrough i England. Deltok selv i 2020 i Victoria Park i London.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»