Løp for livet.

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Løp for livet.

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har ikke noen planer om å betale eller klikke meg inn på slike artikler, men kunne unngå å legge merke til at VG eller var Dagbladet? som nylig har kjørt en rekke artikler om lav/høy puls, og faresignaler osv, ved for lav/høy puls osv.
Uansett, så virker det som at de er ute etter å skremme flest mulig, for ene bildet var av ei pulsklokke med 29 i puls, og et annet hadde mye høyere puls på klokkeviseren.

Fant ut at man lå mellom 34 og 38 sist man sjekka hvilepuls, uten at man gidder å bruke VG/Dagbladet som noen skremselsfasit på hva som er "rett" eller "galt".
Men likevel artig å følge med på puls og form etter ferdigtrente økter, når man har fått logget dem inn på pcen. Grei måte å sammenligne, men selvsagt ikke bli helt besatt heller.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Ja, det er nok dessverre "redsel" som gir flest klikk....

Jeg har lav hvilepuls og for 2 åe siden sjekket jeg opp dette etter oppfordring fra min fastlege. Greit å få vite at det ikke var noe galt.

Jeg har hvilepuls på ca 36 og det er under det normale.... "godt trente voksne 40-60 slag"

Sikkert greit å sjekke opp dersom ubehag eller unormalt høy/lav hvilepuls :-/

Queenie

Legg inn av Queenie »

Frank.N.Steen skrev: ons nov 03, 2021 12:31 pm Har ikke noen planer om å betale eller klikke meg inn på slike artikler, men kunne unngå å legge merke til at VG eller var Dagbladet? som nylig har kjørt en rekke artikler om lav/høy puls, og faresignaler osv, ved for lav/høy puls osv.
Uansett, så virker det som at de er ute etter å skremme flest mulig, for ene bildet var av ei pulsklokke med 29 i puls, og et annet hadde mye høyere puls på klokkeviseren.

Fant ut at man lå mellom 34 og 38 sist man sjekka hvilepuls, uten at man gidder å bruke VG/Dagbladet som noen skremselsfasit på hva som er "rett" eller "galt".
Men likevel artig å følge med på puls og form etter ferdigtrente økter, når man har fått logget dem inn på pcen. Grei måte å sammenligne, men selvsagt ikke bli helt besatt heller.
Frykt selger. Ikke verdt å gi det klikk engang, godt slagvolum og sykdom er to vidt forskjellige ting.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Mange av disse pluss-sakene er jo direkte moralsk forkastelige om sanne; "Dette kan redde livet ditt...men da må du betale 10 kroner!"

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: tor nov 04, 2021 11:14 am Mange av disse pluss-sakene er jo direkte moralsk forkastelige om sanne; "Dette kan redde livet ditt...men da må du betale 10 kroner!"
Men innholdet i dem finner man andre steder også.
Og ofte sier de lite.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Men hva er egentlig hvilepuls?
Og hvor ofte har man egentlig det?

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

return_of_drakkar skrev: fre nov 05, 2021 10:55 am Men hva er egentlig hvilepuls?
Og hvor ofte har man egentlig det?
Pulsen du har når kroppen er i hvilemodus.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Intervallhall skrev: fre nov 05, 2021 11:03 am
return_of_drakkar skrev: fre nov 05, 2021 10:55 am Men hva er egentlig hvilepuls?
Og hvor ofte har man egentlig det?
Pulsen du har når kroppen er i hvilemodus.
Jo jo, men hva er hvilemodus...
Helt i ro skrives det, https://www.polar.com/nb/smart-coaching ... essentials

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

return_of_drakkar skrev: fre nov 05, 2021 10:55 am Men hva er egentlig hvilepuls?
Og hvor ofte har man egentlig det?
Hvilepuls = at du sitter eller ligger helt rolig, og puster rolig og jevnt, men du sover ikke. Hvilepuls måles når som helst på døgnet, alle er forskjellige, ingen fasit på når den er potensielt lavest for akkurat deg.

At pulsklokken viser at man har hatt 35 i hvilepuls ila dagen betyr ingenting. I så fall har jeg hvilepuls på 28, men det stemmer ikke - det er bare pulsklokken som regner seg fram til riktig puls og den er da innom 28 mens den justerer seg.

Hvilepuls måles som gjennomsnitt over tid, minst et par minutter etter min mening. Jeg har målt 39 som gjennomsnitt over 5 minutter, og 40 som gjennomsnitt over 10 minutter. Dette er når jeg er i god form, godt hydrert, uthvilt, og uten masse mat i fordøyelsessystemet.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Rolig 11 km i dag og første tur med 0 grC... puls nede på normalen igjen og kroppen kjennes fin til tross for en litt røff 1/2-maraton på onsdag.

Jeg måler hvilepuls ved å legge meg flatt ned i 3-4 minutter og så måle laveste puls (ikke løfte armer eller ben...) På natten er pulsen lavere men dette regner jeg ikke som hvilepuls...

GOD HELG!

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Min smartklokke sier jeg har VO2-max på 76. Hørt makan til sprøyt.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Det var en periode i fjor sommer hvor jeg målte mye hvilepuls. Syntes det var interessant og gøy å følge med på.

Jeg lagde en egen profil på pulsklokken for måling av hvilepuls, stilte pulssonene lave slik at de skal synes på grafen, og kalte profilen for "yoga" (siden det var alternativet nærmest det å skulle slappe av).

I grafene på bildene har jeg ligget på sofaen og målt gjennomsnittspulsen over henholdsvis 5 og 10 minutter. Pulsen min er nede på 37 på begge målingene, men også oppom 42 og 44. Gjennomsnittspulsen var 40 på begge målingene.

Hvis dere andre her gjør det samme, legger dere nedpå og måler gjennomsnittspulsen over 5 eller 10 minutter, hvilke målinger får dere? :)

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: fre nov 05, 2021 12:21 pm Det var en periode i fjor sommer hvor jeg målte mye hvilepuls. Syntes det var interessant og gøy å følge med på.

Jeg lagde en egen profil på pulsklokken for måling av hvilepuls, stilte pulssonene lave slik at de skal synes på grafen, og kalte profilen for "yoga" (siden det var alternativet nærmest det å skulle slappe av).

I grafene på bildene har jeg ligget på sofaen og målt gjennomsnittspulsen over henholdsvis 5 og 10 minutter. Pulsen min er nede på 37 på begge målingene, men også oppom 42 og 44. Gjennomsnittspulsen var 40 på begge målingene.

Hvis dere andre her gjør det samme, legger dere nedpå og måler gjennomsnittspulsen over 5 eller 10 minutter, hvilke målinger får dere? :)
Laveste jeg har målt i snitt er 48.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bonusøkt i dag sammen med 13-åring.

5 km total lengde med 1,5 km oppvarming. 4 drag i tribuner. 3 drag i 200 m bratt bakke (maksfart 18 km/t) rolig jogg til styrkestativ med pullups, liggende roing, skrå pushups og dips. Rolig jogg inn.

;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vært litt opp og ned, siste 8-9 dagene. Forrige uke fikk man en smell i høyre kneet etter å vært for utålmodig og kjørt 3 tøffe og intense løpeøkter, på 4-5 døgn, og ingen roligøkter i mellom, og hvor to var motbakkeløp og nei, føler og håper man er på bedringens vei, men en kjip påminnelse om at en må bli litt flinkere i å variere, og roe ned.

Fikk unnagjort en rolig søndags prompetur, med mye avgasser som ville ut av systemet etter helgens moro, og tenker å la det gå minst en 4-6 uker før det blir noe lignende, eller lenger. For i Desember blir det mye festligheter på rekke og rad, samt julen, og greit å få gjort rom og plass til den slags, samt sørge for at formen ikke er nedi "kjelleren", og ender med å være helt utafor i det man bikker nytt år, og heller forsøke å være litt forut denne gang.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Rolig 11 km i dag og bakkedraga var "ute av systemet"...

2 grC og ikke nedbør gjorde økta til en topp opplevelse!

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lew_Ashby skrev: tir sep 14, 2021 12:19 pm Gikk fint, hadde bare kjørt meg for hardt. Endte med en hard helaaften ut på byen fredag, så ingen restitusjonsøkt på fredag og lørdag... Startet på rolige 10k søndag formiddag, før det smalt bak i leggen etter rundt 2 min veldig rolig jogging. Så nå er det vel ute i 2-3 uker. Når skal man lære.
Det tok nærmere 2 mnd før jeg kan jogge uten å være redd for å slå opp igjen muskelskaden i leggen. Suger greit å bli gammel. Etter noen suksessfulle 10-15 min oppvarmingsøkter forrige uke begynte veien mot maraton høsten 2022 igjen ikveld.

Flatt, 6 km i 5:35-tempo. Nå skal jeg ikke være idiot og klare å holde det rolig med forsiktig progresjon. Forhåpentligvis er 10km i 5:00-fart ikke mer enn 1-2 mnd unna.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Lew_Ashby skrev: man nov 08, 2021 6:53 pm
Lew_Ashby skrev: tir sep 14, 2021 12:19 pm Gikk fint, hadde bare kjørt meg for hardt. Endte med en hard helaaften ut på byen fredag, så ingen restitusjonsøkt på fredag og lørdag... Startet på rolige 10k søndag formiddag, før det smalt bak i leggen etter rundt 2 min veldig rolig jogging. Så nå er det vel ute i 2-3 uker. Når skal man lære.
Det tok nærmere 2 mnd før jeg kan jogge uten å være redd for å slå opp igjen muskelskaden i leggen. Suger greit å bli gammel. Etter noen suksessfulle 10-15 min oppvarmingsøkter forrige uke begynte veien mot maraton høsten 2022 igjen ikveld.

Flatt, 6 km i 5:35-tempo. Nå skal jeg ikke være idiot og klare å holde det rolig med forsiktig progresjon. Forhåpentligvis er 10km i 5:00-fart ikke mer enn 1-2 mnd unna.
Hvilken intensitet løp du den 6 km-økta på? Start rolig! Ville løpt uten klokke. Fart er ikke vesentlig når du akkurat er tilbake fra skade.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Intervallhall skrev: tir nov 09, 2021 1:36 pm Hvilken intensitet løp du den 6 km-økta på? Start rolig! Ville løpt uten klokke. Fart er ikke vesentlig når du akkurat er tilbake fra skade.
Klokken sier 156 i snittpuls og 173 i makspuls. 156 er vel rundt terskel tenker jeg, lå litt høyt (160-170) siste halvdel av økten.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Lew_Ashby skrev: tir nov 09, 2021 1:40 pm
Intervallhall skrev: tir nov 09, 2021 1:36 pm Hvilken intensitet løp du den 6 km-økta på? Start rolig! Ville løpt uten klokke. Fart er ikke vesentlig når du akkurat er tilbake fra skade.
Klokken sier 156 i snittpuls og 173 i makspuls. 156 er vel rundt terskel tenker jeg, lå litt høyt (160-170) siste halvdel av økten.
Og hvordan føles beina i dag? Hva er målet ditt på maraton neste høst?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Intervallhall skrev: tir nov 09, 2021 1:42 pm Og hvordan føles beina i dag? Hva er målet ditt på maraton neste høst?
Litt tunge bein, men ellers helt ok. Løp Bergen City på 3.37 for 7-8 år siden, men da trente jeg mye. Og da helt uten klokke eller treningsplan. Første 21km gikk fint på 1.39, men fikk krampe i begge bein etter 28-29 km og kom meg såvidt over målstreken til 1.58 på andrerunden... har alltid vært en klovn når det kommer til selvdisiplin i treningsarbeid.

Målet nå er nok først og fremst å komme i form til å fullføre med en god følelse, men noe over 4 timer er egentlig svært dårlig for stoltheten.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Lew_Ashby skrev: tir nov 09, 2021 1:54 pm
Intervallhall skrev: tir nov 09, 2021 1:42 pm Og hvordan føles beina i dag? Hva er målet ditt på maraton neste høst?
Litt tunge bein, men ellers helt ok. Løp Bergen City på 3.37 for 7-8 år siden, men da trente jeg mye. Og da helt uten klokke eller treningsplan. Første 21km gikk fint på 1.39, men fikk krampe i begge bein etter 28-29 km og kom meg såvidt over målstreken til 1.58 på andrerunden... har alltid vært en klovn når det kommer til selvdisiplin i treningsarbeid.

Målet nå er nok først og fremst å komme i form til å fullføre med en god følelse, men noe over 4 timer er egentlig svært dårlig for stoltheten.
Slow and steady er alltid det beste. Det deles ikke ut medaljer etter endt treningsøkt. Løp heller 7 minutt på kilometeren i starten, selv om det føles ekstremt sakte ut. Hjertet ditt får den stimulien det trenger uansett. Sone 2 er ikke bedre trening enn sone 1. Du får det samme utbytte på lavere intensitet.

Ok! Bergen City er vel en hard løype? 3.37 i den løypa tror jeg er ganske decent.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Intervallhall skrev: tir nov 09, 2021 2:17 pm Slow and steady er alltid det beste. Det deles ikke ut medaljer etter endt treningsøkt. Løp heller 7 minutt på kilometeren i starten, selv om det føles ekstremt sakte ut. Hjertet ditt får den stimulien det trenger uansett. Sone 2 er ikke bedre trening enn sone 1. Du får det samme utbytte på lavere intensitet.

Ok! Bergen City er vel en hard løype? 3.37 i den løypa tror jeg er ganske decent.
Takk for veldig gode innspill. Jeg har alltid hatt en litt steinaldertilnærming til treningen, type det har ikke vært en bra trening om ikke man er helt, helt utslitt etterpå. Spydde bla en del etter trening før i tiden. Samtidig festet jeg så mye at det er et under at kroppen taklet den tunge treningen kombinert med jobb som bartender, mye alkohol og tunge studier (juss).

Nå har jeg ikke sjanse til samme treningshverdag, og må justere deretter. Skal ta innspillene dine til hjertet og kjøre en svært rolig 8km imorgen (7.00-tempo først km) etter rolig styrkeøkt i dag. Men det er en mental øvelse å begynne helt fra scratch igjen.

3.37 var jeg faktisk ganske fornøyd med, BCM har en hard løype med mye stigning fra Gamle Bergen og opp til Fjellveien to ganger. Å fullføre under 4 timer med en god følelse får være målet pr nå, så kan det heller justeres om jeg holder meg skadefri og kommer meg tilbake til noe tilsvarende gammel form tidligere enn forventet.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lew_Ashby skrev: man nov 08, 2021 6:53 pm Det tok nærmere 2 mnd før jeg kan jogge uten å være redd for å slå opp igjen muskelskaden i leggen. Suger greit å bli gammel. Etter noen suksessfulle 10-15 min oppvarmingsøkter forrige uke begynte veien mot maraton høsten 2022 igjen ikveld.

Flatt, 6 km i 5:35-tempo. Nå skal jeg ikke være idiot og klare å holde det rolig med forsiktig progresjon. Forhåpentligvis er 10km i 5:00-fart ikke mer enn 1-2 mnd unna.
Operasjon "Komme Seg I Ok Form Etter Skade" fortsetter.

Man: 6 km flatt i 5:35-tempo. Snittpuls 156, ca midt på terskel

Ons: 7 km mølle, 1% stigning i rooolig 6:25-tempo. Snittpuls 148, under og nedre del av terskel hele turen. Kjenner det litt i leggen jeg hadde strekk, tror og håper det er naturlig etter lang tid uten jogging.

Nå er det løping igjen tidligst fredag, muligens lørdag.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Lew_Ashby skrev: ons nov 10, 2021 7:16 pm
Lew_Ashby skrev: man nov 08, 2021 6:53 pm Det tok nærmere 2 mnd før jeg kan jogge uten å være redd for å slå opp igjen muskelskaden i leggen. Suger greit å bli gammel. Etter noen suksessfulle 10-15 min oppvarmingsøkter forrige uke begynte veien mot maraton høsten 2022 igjen ikveld.

Flatt, 6 km i 5:35-tempo. Nå skal jeg ikke være idiot og klare å holde det rolig med forsiktig progresjon. Forhåpentligvis er 10km i 5:00-fart ikke mer enn 1-2 mnd unna.
Operasjon "Komme Seg I Ok Form Etter Skade" fortsetter.

Man: 6 km flatt i 5:35-tempo. Snittpuls 156, ca midt på terskel

Ons: 7 km mølle, 1% stigning i rooolig 6:25-tempo. Snittpuls 148, under og nedre del av terskel hele turen. Kjenner det litt i leggen jeg hadde strekk, tror og håper det er naturlig etter lang tid uten jogging.

Nå er det løping igjen tidligst fredag, muligens lørdag.
148 i snittpuls er litt høyt på rolige turer. Du bør helst under 140 i alle fall. Men du tar ingen skade av litt buljong-trening, for mengdene er såpass lave. Men du bør tenke på det når du øker antallet økter i uka. Ekstra viktig i en travel hverdag.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: tor nov 11, 2021 10:21 am 148 i snittpuls er litt høyt på rolige turer. Du bør helst under 140 i alle fall.
Dette avhenger av makspulsen hans.

Lew-Ashby, hva er makspulsen din nå for tiden?

Ellers 100% enig i at rolige turer er bra her.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Bjoneroa skrev: tor nov 11, 2021 11:40 am
Intervallhall skrev: tor nov 11, 2021 10:21 am 148 i snittpuls er litt høyt på rolige turer. Du bør helst under 140 i alle fall.
Dette avhenger av makspulsen hans.

Lew-Ashby, hva er makspulsen din nå for tiden?

Ellers 100% enig i at rolige turer er bra her.
Har ikke testet den siste to årene, men tipper den ligger på rundt 190. Skal ta meg en ny tur på møllen imorgen, og blir nok en ny 8km med ørliten stigning med gj.snittspult på 145-150. Litt avhengig av hvordan beina kjennes ut. Klokken min, hvor jeg kjørte makspuls for et par år siden, legger meg da litt under terskel, som begynner på ca 153-155.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: tor nov 11, 2021 11:40 am
Intervallhall skrev: tor nov 11, 2021 10:21 am 148 i snittpuls er litt høyt på rolige turer. Du bør helst under 140 i alle fall.
Dette avhenger av makspulsen hans.

Lew-Ashby, hva er makspulsen din nå for tiden?

Ellers 100% enig i at rolige turer er bra her.
Lavterskel på rundt 153-155 høres lavt ut hvis makspulsen er 190. Følt terskel for meg ligger rundt 170 i puls. Da holdt jeg ca 1 time i jevnt hardt tempo. Og jeg har under 190 i makspuls. 188-189

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Lew_Ashby skrev: tor nov 11, 2021 12:05 pm
Bjoneroa skrev: tor nov 11, 2021 11:40 am
Intervallhall skrev: tor nov 11, 2021 10:21 am 148 i snittpuls er litt høyt på rolige turer. Du bør helst under 140 i alle fall.
Dette avhenger av makspulsen hans.

Lew-Ashby, hva er makspulsen din nå for tiden?

Ellers 100% enig i at rolige turer er bra her.
Har ikke testet den siste to årene, men tipper den ligger på rundt 190. Skal ta meg en ny tur på møllen imorgen, og blir nok en ny 8km med ørliten stigning med gj.snittspult på 145-150. Litt avhengig av hvordan beina kjennes ut. Klokken min, hvor jeg kjørte makspuls for et par år siden, legger meg da litt under terskel, som begynner på ca 153-155.
Cent 1: Skal man basere treningen sin på puls så man vite makspulsen.

Cent 2: At man liksom har terskel rundt X i puls er som å skyte på blink i blinde. Man ta en laktatmåling for å vite dette.

Just my two cents...

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: tor nov 11, 2021 12:27 pm
Lew_Ashby skrev: tor nov 11, 2021 12:05 pm
Bjoneroa skrev: tor nov 11, 2021 11:40 am

Dette avhenger av makspulsen hans.

Lew-Ashby, hva er makspulsen din nå for tiden?

Ellers 100% enig i at rolige turer er bra her.
Har ikke testet den siste to årene, men tipper den ligger på rundt 190. Skal ta meg en ny tur på møllen imorgen, og blir nok en ny 8km med ørliten stigning med gj.snittspult på 145-150. Litt avhengig av hvordan beina kjennes ut. Klokken min, hvor jeg kjørte makspuls for et par år siden, legger meg da litt under terskel, som begynner på ca 153-155.
Cent 1: Skal man basere treningen sin på puls så man vite makspulsen.

Cent 2: At man liksom har terskel rundt X i puls er som å skyte på blink i blinde. Man ta en laktatmåling for å vite dette.

Just my two cents...
Tjaaa.. Det å løpe 1 time all out gir en ganske nøyaktig måling av terskelFARTEN. Og det viser seg at jeg ligger rundt 170-175 i det segmentet jeg holder i 60 minutter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»