Løp for livet.

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Løp for livet.

Legg inn av Frank.N.Steen »

Passport skrev: ons sep 15, 2021 11:41 am Søndag kjørte jeg noen drag i bakke og det er helt rått hvordan det påvirker løpingen! Kan anbefales! Varm godt opp (10-12 min) og tøy ut lår bakside...
Det med å tøye godt ut (før og etter) på baksiden av lårene, er noe jeg definitivt burde ha blitt flinkere til. Kjente det forrige gang man kjørte intervaller i skog og mark, og sa i fra tidlig ut, men heldigvis roet det seg, men likevel ei fin påminnelse om at tøy og bøy, absolutt er viktig.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

....og husk på flyndremuskelen... den tøyer jeg hver kveld på badet ;)

Sitt så dypt nede som du klarer og ha helen i gulvet (event litt over dersom du må..)

Sitt i 30 sekunder... ;)

lund

Legg inn av lund »

Gloriana skrev: tir sep 14, 2021 12:35 pm
Lew_Ashby skrev: tir sep 14, 2021 12:31 pm
Jepp, håper dette var smellen som endrer fokuset her, men gitt tidligere historikk så er jeg ikke sikker. Henger fortsatt igjen i tiden da en livsstil med festing og mye hardtrening fra forenlig, det går rett og slett ikke lenger.

Nå skal det lages et skikkelig program fra bunnen av som skal følges. Og skal ta restitusjon på alvor.
Festing og idrett er ikke som Yin og Yang :) Dropp alt som heter hardtrening, du må bygge grunnmur først før du begynner med intervaller. Lav belastning, bygge kjernemuskulatur og styrke/bevegelighet.
Det er jeg ikke helt enig i. Intervalltrening kan fint gjennomføres selv om man er i dårlig form. Cluet er bare at underlaget ikke er for hardt, at dragene ikke er for lange til å begynne med og at man ikke har blodsmak i munnen (helst like under terskel). Det vil også hjelpe på grunnmuren. 1 motbakkeøkt (grus eller skog hvis man har lett tilgjengelig) i tillegg til 1-2 helt rolige økter med rikelig restitusjon mellom (minimum 2 dager) ville jeg anbefalt.

lund

Legg inn av lund »

Og kan ikke få understreket denne nok: Kjør tåhevøvelsen så mye som mulig.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

lund skrev: ons sep 15, 2021 5:08 pm Og kan ikke få understreket denne nok: Kjør tåhevøvelsen så mye som mulig.
Denne har definitivt gjort underverker, med tanke på tidligere støhet og smerter, men forsøker å få lagt inn eks antall tåhev øvelser hver dag.
12X3, en 2-3 ganger om dagen. Lett å få kombinert med litt balanseøvelser også. Fungerer utmerket når en børster tennene eller lager mat på kjøkkenet.
Fikk også tips fra et par besøk hos fysioterapaut om å legge en blyant/penn så vidt under ene fotsålen, og deretter klemme/kna tærne, slik at en får ei buet form og så sleppe ned igjen, så blyant/penn blir løftet litt opp fra gulvet. Ikke vært for flink i å gjøre disse øvelsene, men var noe han mente ville komme godt med, om en slet med smerter og ubehag foran på leggene.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Ukens siste økt ble 13 km i nydelig høstvær. 11 grC og herlig luft å puste inn ;)

Ligger i grønn sone på samtlige turer nå utover høsten/vinteren. Unntakene blir bakkeløpene som jo bør ligge like under/tangere AT. (AT= høysete nivå du kan ha og opprettholde en ren forbrenning i cellene)

I morgen blir det fotball (teknisk) med 15 stk 12-åringer og søndag løpps-økt med samme gjengen.

GOD HELG!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Noen bra turer denne uka etter litt tyngre peridoe med smerter her og der.
Funnet fram et par lefser av noen sko som passer meg godt.
Fordelen er at de er veldig myke og kan næmrest vris og tøyes som ei vaskefille.
Men likevel ok dempende.
Saken er nok at jeg selv styrer føttene med disse - og ikke motsatt som i dyre sko med spesielle egenskaper.
Altså får man avviklet på en ok måte.
Tror de kostet cirka 300 kr for et par år siden.
Det skal sies at jeg "walker" og ikke løper mer.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 15, 2021 5:37 pm Lett å få kombinert med litt balanseøvelser også. Fungerer utmerket når en børster tennene eller lager mat på kjøkkenet.
Tannbørsting med tåhev --- nesten morsom den der.
Men det er jo en øvelse man kan ta under veldig mange forhold og omgivelser.
Gjerne også på ett og ett bein innimellom - da unngår man at det sterkeste tar nesten all belastningen.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bakkeløp og trapper i dag.... skikkelig sliten på fremsiden av lårene... kun 4 ,2 km totalt....

Blir godt med en rolig 12-13 km i morgen ;)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

20 21 km'ere i 2021 ;)

Fin start på en ny uke og føles ok i kroppen nå like etter økten. En banan + vann er inntatt og en proteinshake + 2 doble espresso står for tur.

;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Passport skrev: søn sep 19, 2021 1:14 pm .... skikkelig sliten på fremsiden av lårene...
Hvilken øvelse anbefaler du for tøying av framsiden av lårene?
Denne er nærmest umulig for meg https://www.msn.com/nb-no/helse/exercis ... ss-BBtSTmR

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

[/quote]
Hvilken øvelse anbefaler du for tøying av framsiden av lårene?
Denne er nærmest umulig for meg https://www.msn.com/nb-no/helse/exercis ... ss-BBtSTmR
[/quote]

Klarer du å sitte på knærne? Bruk hendene som støtte og løft deg opp slik at du får passe strekk på fremsiden av lårene ;)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

13 km i dag gikk lett og det er godt å kjenne at halvmaraton på mandag ikke har noen som helst innvirkning på kroppen i dag. Blir nok en ny 13 km på fredag og så er det avtalt økter lørdag + søndag med 12-åringene (pluss en 22 åring som er på besøk)

Håper å få litt fart på bakkedragene! Kjenner at de hjelper godt!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Passport skrev: ons sep 22, 2021 11:15 am
Hvilken øvelse anbefaler du for tøying av framsiden av lårene?
Denne er nærmest umulig for meg https://www.msn.com/nb-no/helse/exercis ... ss-BBtSTmR
[/quote]

Klarer du å sitte på knærne? Bruk hendene som støtte og løft deg opp slik at du får passe strekk på fremsiden av lårene ;)
[/quote]

jepp :D

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Apropos tøying: Siste metrene (35) strekker jeg armene over hodet (med albuene helt rette) og holder i venstre tommel i ca 15 sekunder...så det samme med høyre tommel. Står alltid med strake knær når jeg tar av skoene. Inne i gangen setter jeg meg på huk helt ned, og tøyer flyndremuskelen (15-20 sek) Så ned på kne og tøyer fremsiden av lårene og til slutt ligger jeg forover på armene (startposisjon for en push-up) og "går" fremover med små, små steg, helt til jeg står med beina i normalstilling og med hodet nede ved leggene/skoene.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

En ok Power Walk-tur i dag på 58 minutter er ferdiggjort. 5 plussgrader ved start, 7 nå.
Brukte vinterboots inne på asfaltveier, og det gikk fint, selv om de er tunge.

Følte meg elendig i dag tidlig og hadde ikke lyst ut.
Men slik har ofte vært at når man ikke har lyst til å trene, så går det ekstra bra.
Det opplevde jeg en en del da jeg syklet.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Rolig 11 km i dag og da er alt klart for en helg med 2 treningsøkter ;) (en teknisk fotballøkter og en løpsøkt + trapper og brakke m.m.)

Løp sammen med en 22-åring i dag og han imponerte med noen drag i de bratteste bakkene... MEN da jeg var 22 år løp jeg f.eks 5000 m på 17,20 min og 400 m rundt 52 sek... og jeg var ikke aktiv løper men konkurrerte i kampsport, fotball, +++

Herlig tid nå fremover mot vinter og snø... har sjekket piggskoene og de holder fint en sesong til ;)

GOD HELG!

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Passport skrev: fre sep 24, 2021 10:56 am Rolig 11 km i dag og da er alt klart for en helg med 2 treningsøkter ;) (en teknisk fotballøkter og en løpsøkt + trapper og brakke m.m.)

Løp sammen med en 22-åring i dag og han imponerte med noen drag i de bratteste bakkene... MEN da jeg var 22 år løp jeg f.eks 5000 m på 17,20 min og 400 m rundt 52 sek... og jeg var ikke aktiv løper men konkurrerte i kampsport, fotball, +++

Herlig tid nå fremover mot vinter og snø... har sjekket piggskoene og de holder fint en sesong til ;)

GOD HELG!
Nå har vi hørt om denne 5000-eren noen ganger :lol: Selv hadde jeg en god treningsøkt i går. 12 kilometer rundt terskelfart på 4.10/km, og en følelse av overskudd i beina på slutten.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 2:59 pm
Passport skrev: fre sep 24, 2021 10:56 am MEN da jeg var 22 år løp jeg f.eks 5000 m på 17,20 min og 400 m rundt 52 sek... og jeg var ikke aktiv løper men konkurrerte i kampsport, fotball, +++
Nå har vi hørt om denne 5000-eren noen ganger :lol:
:lol: :lol: :lol: Respektabel tid da! 8-)
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 2:59 pm Selv hadde jeg en god treningsøkt i går. 12 kilometer rundt terskelfart på 4.10/km, og en følelse av overskudd i beina på slutten.
Høres ut som en bra økt!

Har du vurdert å ta en terskeltest med laktatmåler? Du kan jo kombinere med en VO2Max-test.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: fre sep 24, 2021 5:33 pm
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 2:59 pm
Passport skrev: fre sep 24, 2021 10:56 am MEN da jeg var 22 år løp jeg f.eks 5000 m på 17,20 min og 400 m rundt 52 sek... og jeg var ikke aktiv løper men konkurrerte i kampsport, fotball, +++
Nå har vi hørt om denne 5000-eren noen ganger :lol:
:lol: :lol: :lol: Respektabel tid da! 8-)
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 2:59 pm Selv hadde jeg en god treningsøkt i går. 12 kilometer rundt terskelfart på 4.10/km, og en følelse av overskudd i beina på slutten.
Høres ut som en bra økt!

Har du vurdert å ta en terskeltest med laktatmåler? Du kan jo kombinere med en VO2Max-test.
Helt grei tid. Men heller ikke noe mer! Ja, jeg har vurdert en terskeltest. Samtidig har jeg fått litt selvtillit på hvordan slike økter skal løses, og i går klarte jeg å holde meg under syregrensen hele veien. Har også nøyaktig måling av puls, så tror jeg treffer terskel ganske bra.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 8:26 pm Helt grei tid. Men heller ikke noe mer! Ja, jeg har vurdert en terskeltest. Samtidig har jeg fått litt selvtillit på hvordan slike økter skal løses, og i går klarte jeg å holde meg under syregrensen hele veien. Har også nøyaktig måling av puls, så tror jeg treffer terskel ganske bra.
Jeg synes 17.20 5k er en god tid. Det ville holdt til bra plasseringer i de fleste lokale løp, og tiden tilsier sub 36 10k, som vel må sies å være bra?

Hvilken snittpuls (i % av makspuls) hadde du gjennom de 12km?

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:18 am
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 8:26 pm Helt grei tid. Men heller ikke noe mer! Ja, jeg har vurdert en terskeltest. Samtidig har jeg fått litt selvtillit på hvordan slike økter skal løses, og i går klarte jeg å holde meg under syregrensen hele veien. Har også nøyaktig måling av puls, så tror jeg treffer terskel ganske bra.
Jeg synes 17.20 5k er en god tid. Det ville holdt til bra plasseringer i de fleste lokale løp, og tiden tilsier sub 36 10k, som vel må sies å være bra?

Hvilken snittpuls (i % av makspuls) hadde du gjennom de 12km?
Joda, det er en bra tid. Jeg har aldri løpt så fort, så jeg har respekt for tider under 18 minutter på 5 km. Trener for å nå slike tider de neste årene. Hadde 168 i snittpuls. Hadde veldig jevn puls, og var flinkt til å justere fart etter terrenget. Småkupert løype på 115 høydemeter. Makspuls er 190.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: lør sep 25, 2021 12:27 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:18 am
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 8:26 pm Ja, jeg har vurdert en terskeltest. Samtidig har jeg fått litt selvtillit på hvordan slike økter skal løses, og i går klarte jeg å holde meg under syregrensen hele veien. Har også nøyaktig måling av puls, så tror jeg treffer terskel ganske bra.
Hvilken snittpuls (i % av makspuls) hadde du gjennom de 12km?
Trener for å nå slike tider de neste årene. Hadde 168 i snittpuls. Hadde veldig jevn puls, og var flinkt til å justere fart etter terrenget. Småkupert løype på 115 høydemeter. Makspuls er 190.
Jeg tror du klarer det uten problemer!
Angående terskeløkter, du var jo ute i rundt 50 minutter - er det litt lenge? Hva med f.eks. 20 minutter og heller flere ganger i uken? Dette mtp. bl.a. kortere restitusjon og mindre skadepotensiale og kanskje mer kontinuitet i løpingen. Uten at jeg kjenner til opplegget ditt..

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:55 am
Intervallhall skrev: lør sep 25, 2021 12:27 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:18 am

Hvilken snittpuls (i % av makspuls) hadde du gjennom de 12km?
Trener for å nå slike tider de neste årene. Hadde 168 i snittpuls. Hadde veldig jevn puls, og var flinkt til å justere fart etter terrenget. Småkupert løype på 115 høydemeter. Makspuls er 190.
Jeg tror du klarer det uten problemer!
Angående terskeløkter, du var jo ute i rundt 50 minutter - er det litt lenge? Hva med f.eks. 20 minutter og heller flere ganger i uken? Dette mtp. bl.a. kortere restitusjon og mindre skadepotensiale og kanskje mer kontinuitet i løpingen. Uten at jeg kjenner til opplegget ditt..
Jeg løp 8 km på relativt gode bein i dag. Føler ikke det får konsekvenser for resten av treningsuken, og jeg har veldig troen på terskeltrening over lange perioder. God halvmaraton-trening, og jeg prøver å løse økten progressivt. Begynner på lavterskel, og toucher nesten syregrensen på slutten. Det er slik jeg vil løse kommende løp også, så det gir god trening på det. Har også økt distansen gradvis, så det har ikke vært noe sjokk for kroppen.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Teknisk fotballøkt på lørdag med fokus på touch og føring av ball innside/utside/såle. Ble mye terping og en del "mas" om detaljer på de ulike nivåene (alder fra 8 til 22 år...)

Søndag: Bakkedrag i relativt bratt bakke med fokus på å tangere syreterskelen... 2 kom over og ble litt grønne i ansiktet etter hvert... jeg hadde 20 km/t i maksfart (3 min/km) og 22- åringen var oppe i drøye 25 km/t. Kamp i morgen for flere av de og derfor holdt vi igjen i antall reps...

8 drag totalt på de som løp flest. Pleier normalt å ligge på 12-15 tunge drag etter 4-5 bakkeøkter...

Bikket 50 km denne uken og det er nok litt mye for min kropp (i lengden) men til uken blir jeg alene igjen og regner med å ligge på ca 40 km på 3 økter.

;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fredagsøkta, ble ei mildt sagt "ventilerende" opplevelse, og aldri mer hjemmelagde boller med alternativt "sukker" (meget lakserende typen) i forkant, for føltes ut som man kunne nærmest fjærte seg herfra og til evigheten, og vel så det, etter kun 2-3 grove boller i systemet. Og vips, så tok det minst 10 km (av og på) med start og stopp, fjært og løp, fjært og løp, litt raping, fjært og smalt nesten i baken flere ganger.
Heldigvis, ingen folk å se under 2 timers økta (til og fra) men må ha blitt minst 50-100 stoppe pauser (føltes slik) og bannet og var frustrert, for avgassene som skulle ut, ville jo tilsynelatende aldri stoppe.

Trøsten var at man gjennomførte økta, og kunne ha vært verre. Kjipt å få en slik magetrøbbel opplevelse, om en plutselig havna midt oppi et folkehav, da uten tilgang til 2 timer pluss med do pause.

Ingen nasty uhell (avføring) men ja, det kunne jo fort ha blitt en bedriten tur (igjen).
Virker nå likevel som at det er noe i det at magetrøbbel/løs mage osv, oppstår mer når man løper rolige langturer, enn under de mer intense (med 6-8 intervaller), for de har jeg ikke opplevd noe trøbbel med den slags, hittil.

Nei, ble nå likevel 21-22 km, og fremover skal det definitivt holdes tilbake på gjærbakst og matvarer (før løpeøkter) som åpenbart gir mye mageproblemer.

Ellers gjorde man ikke turen desto mer "behagelig", da ved å ta på seg feil løpe sko. Og for ut, med et par helt nedslitte (disse skal kastes) Mizuno sko (fra i våres), der man kjente jo kjapt hvor viktig det er, å passe på være riktig skodd.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

21 21km i 21.

Det går lettere og lettere ;)

Til tross for bakkeløp i går ble det en halvmaraton i dag. Kroppen kjennes lett og jeg er full av energi.

Null alkohol og minst mulig "tomme" kalorier og siste 2 årene uten kjøtt og animalske produkter har gjort susen for meg!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Det ble en rolig 14 km i dag og mandagens halvmaraton var for lengst "ute av kroppen".

Husk: Antioksidantene hjelper kroppen å fjerne oksidanter!

Jo sterkere farge frukt og grønnsaker har, jo mer antioksydanter inneholder de. Årsaken er at mange av fargestoffene i frukt og grønnsaker er antioksydanter.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: ons sep 29, 2021 10:56 am Husk: Antioksidantene hjelper kroppen å fjerne oksidanter!

Jo sterkere farge frukt og grønnsaker har, jo mer antioksydanter inneholder de. Årsaken er at mange av fargestoffene i frukt og grønnsaker er antioksydanter.
Meningen med utholdenhetstrening er å stresse kroppen. Stresset gjør at kroppen adapterer til treningen. Ved å fjerne stresset med antioksidanter, så fjerner man treningseffekten.

F.eks. C-vitamin ødelegger utholdenhetstrening.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: man sep 27, 2021 12:31 pm
Null alkohol
Jeg driver og traver rundt etter veiene jeg og, men akkurat dette aspektet er det helt utenkelig å fire på for min del..:-) Det er jo lite som slår et glass rødt etter en drøy mil i kuling og regn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»