Løp for livet.

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Løp for livet.

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: man sep 13, 2021 2:47 pm Musikk har jeg kun brukt da jeg satt mye på spinningsykkel på balkongen.
Det var på sett og vis dønn kjedelig og tida gikk sakte, så musikk var fint.
Ellers blir det for masete.

Har ikke sett mye dyr, mest litt orm, ikke huggorm, men mindre snoker (som de heter).

Sko ja...det er et problem eller sak for seg selv.
Jeg må bruke noe som er konfortabelt med tanke på at den ene foten tenderer til å supinere (altså trykket på utsiden).
Det gir over tid perioder med vond legg, vond hofte, vond hoftestrekker, vond piriformis...
En slik fot er gjerne litt stiv (den jeg betennelse i akillisen i da jeg spilte fotball, den gangen det var lite å gjøre, så sena ble mye grøvre av det).
Har Rehband inleggssåle, men ikke alltid den er behagelig.

Jeg har justert walking-teknikken til kortere skritt, da raskere frekvens, og tettere med føttene.
Det ser ut til å kunne funke ok, men også krevende fordi jeg setter også foten ned med mellomfot og ikke med hælen, men ok hvis det funker.
Passer på å tøye før trening, litt etter og ellers noen ganger gjennom dagen / kvelden.
Enig i at musikk gjør seg ofte bedre, når man trener innendørs, hjelper jo på at tiden beveger seg raskere.
Pleide å høre på musikk tidligere, men Tinnitus har nok gjort sitt, til at bruken av svære hodetelefoner/plugger osv, er mest forbi for min del.
Trigger øresusen ekstremt, og nei, ikke verdt det.

Huggorm har jeg sett, men da har dem vært døde/flatklemt. Mest sannsynlig av syklister på skogsveien.
Stålormer derimot, de har jeg sett i hopetalls, selv på kveldstid, uten sol. Så de har krypet seg frem, og forsøker jo å unngå å trå dem flate, så greit å følge med også, hvor man setter beina hen.

I går ble det et nær møte med et rådyr, som ikke virket det minste sky, kunne nesten gå bort å ta på det.
Ble totalt oppunder 18-20 km, med noe ujamnt tempo, grunnet helgens utskeielser, men ingen magetrøbbel, mer litt småstive bein og tok meg en 3-4 km før en fant stemningen, og deretter og ut, var det deilig å få løpt unna ukas første økt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Gloriana skrev: man sep 13, 2021 10:41 pm
Dette er helt unormalt, jeg ville oppsøkt lege.
Gikk fint, hadde bare kjørt meg for hardt. Endte med en hard helaaften ut på byen fredag, så ingen restitusjonsøkt på fredag og lørdag... Startet på rolige 10k søndag formiddag, før det smalt bak i leggen etter rundt 2 min veldig rolig jogging. Så nå er det vel ute i 2-3 uker. Når skal man lære.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Lew_Ashby skrev: tir sep 14, 2021 12:19 pm
Gloriana skrev: man sep 13, 2021 10:41 pm
Dette er helt unormalt, jeg ville oppsøkt lege.
Gikk fint, hadde bare kjørt meg for hardt. Endte med en hard helaaften ut på byen fredag, så ingen restitusjonsøkt på fredag og lørdag... Startet på rolige 10k søndag formiddag, før det smalt bak i leggen etter rundt 2 min veldig rolig jogging. Så nå er det vel ute i 2-3 uker. Når skal man lære.
Ja, her har du gjort alt galt. Sikkert ikke veldig motiverende med skade i oppstartsfasen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Intervallhall skrev: tir sep 14, 2021 12:23 pm
Ja, her har du gjort alt galt. Sikkert ikke veldig motiverende med skade i oppstartsfasen.
Jeg er en idiot. Muskelskade i leggen er også kanskje den verste strekkskaden mtp jogging. Går bare og venter på at det skal smelle igjen.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Lew_Ashby skrev: tir sep 14, 2021 12:19 pm
Gloriana skrev: man sep 13, 2021 10:41 pm
Dette er helt unormalt, jeg ville oppsøkt lege.
Gikk fint, hadde bare kjørt meg for hardt. Endte med en hard helaaften ut på byen fredag, så ingen restitusjonsøkt på fredag og lørdag... Startet på rolige 10k søndag formiddag, før det smalt bak i leggen etter rundt 2 min veldig rolig jogging. Så nå er det vel ute i 2-3 uker. Når skal man lære.
Tror nok du må endre på det meste om dette skal gå veien. Det er ikke så veldig rart at kroppen sier ifra!

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Gloriana skrev: tir sep 14, 2021 12:28 pm Tror nok du må endre på det meste om dette skal gå veien. Det er ikke så veldig rart at kroppen sier ifra!
Jepp, håper dette var smellen som endrer fokuset her, men gitt tidligere historikk så er jeg ikke sikker. Henger fortsatt igjen i tiden da en livsstil med festing og mye hardtrening fra forenlig, det går rett og slett ikke lenger.

Nå skal det lages et skikkelig program fra bunnen av som skal følges. Og skal ta restitusjon på alvor.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Lew_Ashby skrev: tir sep 14, 2021 12:31 pm
Jepp, håper dette var smellen som endrer fokuset her, men gitt tidligere historikk så er jeg ikke sikker. Henger fortsatt igjen i tiden da en livsstil med festing og mye hardtrening fra forenlig, det går rett og slett ikke lenger.

Nå skal det lages et skikkelig program fra bunnen av som skal følges. Og skal ta restitusjon på alvor.
Festing og idrett er ikke som Yin og Yang :) Dropp alt som heter hardtrening, du må bygge grunnmur først før du begynner med intervaller. Lav belastning, bygge kjernemuskulatur og styrke/bevegelighet.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Da har tråden blitt flyttet til riktig forum...

Å løpe for livet handler i stor grad om å:

1: Komme i gang sakte men sikkert.
2: Øke belastning i forhold til kropp og sjel pr dato (ikke hav du gjorde for XX år siden)
3: Justere og eventuelt legge om kosthold (inkludert drikke ....)
4: Sette opp fornuftige kortsiktige og langsiktige mål.

For 2 år siden hadde jeg ikke løpt mer enn2-3 halvmaraton. (totalt) Siste 2 år har jeg løpt 35 stk uten så mye som en krampetendens. Løper ikke for å perse meg men følger nøye med på pulsen slik at jeg ligger mest mulig i grønn sone. Kan nå løpe under 6 min/km med puls rundt 125 (øvre puls er 131 på grønn)

For meg er det altså viktigst å løpe uke ut og uke inn, år etter år. Det er balsam for både kropp og sjel ;)

Til dere som "raser i vei" kan jeg vel bare si: Lykke til, men det fungerer neppe i lengden... (gjelder dere som ikke er topptrente!)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Dagens tur ble en rolig 13 km. Puls tangerte oransje sone (2-3 slag over grønn dvs 131 bpm)

Søndag kjørte jeg noen drag i bakke og det er helt rått hvordan det påvirker løpingen! Kan anbefales! Varm godt opp (10-12 min) og tøy ut lår bakside...

8-10 drag der du ikke bør kjenne syren før på siste 2-3 dragene. Aktiv nedjogging/pause mellom dragene. Etter hvert kan dere øke antall drag... pleier å ligge på 12-15 stk etter en 3-4 økter. Kjører hvert år en periode med ca 10-12 bakkeløp... det gjør susen ;)

Hadde maks fart på 18 km/t og det er vel om trent den farten jeg løp på f.eks 5000 m (17,20 min) ...... ;)

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Passport skrev: tir sep 14, 2021 6:32 pm Da har tråden blitt flyttet til riktig forum...

Å løpe for livet handler i stor grad om å:

1: Komme i gang sakte men sikkert.
2: Øke belastning i forhold til kropp og sjel pr dato (ikke hav du gjorde for XX år siden)
3: Justere og eventuelt legge om kosthold (inkludert drikke ....)
4: Sette opp fornuftige kortsiktige og langsiktige mål.

For 2 år siden hadde jeg ikke løpt mer enn2-3 halvmaraton. (totalt) Siste 2 år har jeg løpt 35 stk uten så mye som en krampetendens. Løper ikke for å perse meg men følger nøye med på pulsen slik at jeg ligger mest mulig i grønn sone. Kan nå løpe under 6 min/km med puls rundt 125 (øvre puls er 131 på grønn)

For meg er det altså viktigst å løpe uke ut og uke inn, år etter år. Det er balsam for både kropp og sjel ;)

Til dere som "raser i vei" kan jeg vel bare si: Lykke til, men det fungerer neppe i lengden... (gjelder dere som ikke er topptrente!)
Det er notert... Skal forsøke på nytt når leggen er klar for rolig joggetur igjen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Passport skrev: ons sep 15, 2021 11:41 am Søndag kjørte jeg noen drag i bakke og det er helt rått hvordan det påvirker løpingen! Kan anbefales! Varm godt opp (10-12 min) og tøy ut lår bakside...
Det med å tøye godt ut (før og etter) på baksiden av lårene, er noe jeg definitivt burde ha blitt flinkere til. Kjente det forrige gang man kjørte intervaller i skog og mark, og sa i fra tidlig ut, men heldigvis roet det seg, men likevel ei fin påminnelse om at tøy og bøy, absolutt er viktig.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

....og husk på flyndremuskelen... den tøyer jeg hver kveld på badet ;)

Sitt så dypt nede som du klarer og ha helen i gulvet (event litt over dersom du må..)

Sitt i 30 sekunder... ;)

lund

Legg inn av lund »

Gloriana skrev: tir sep 14, 2021 12:35 pm
Lew_Ashby skrev: tir sep 14, 2021 12:31 pm
Jepp, håper dette var smellen som endrer fokuset her, men gitt tidligere historikk så er jeg ikke sikker. Henger fortsatt igjen i tiden da en livsstil med festing og mye hardtrening fra forenlig, det går rett og slett ikke lenger.

Nå skal det lages et skikkelig program fra bunnen av som skal følges. Og skal ta restitusjon på alvor.
Festing og idrett er ikke som Yin og Yang :) Dropp alt som heter hardtrening, du må bygge grunnmur først før du begynner med intervaller. Lav belastning, bygge kjernemuskulatur og styrke/bevegelighet.
Det er jeg ikke helt enig i. Intervalltrening kan fint gjennomføres selv om man er i dårlig form. Cluet er bare at underlaget ikke er for hardt, at dragene ikke er for lange til å begynne med og at man ikke har blodsmak i munnen (helst like under terskel). Det vil også hjelpe på grunnmuren. 1 motbakkeøkt (grus eller skog hvis man har lett tilgjengelig) i tillegg til 1-2 helt rolige økter med rikelig restitusjon mellom (minimum 2 dager) ville jeg anbefalt.

lund

Legg inn av lund »

Og kan ikke få understreket denne nok: Kjør tåhevøvelsen så mye som mulig.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

lund skrev: ons sep 15, 2021 5:08 pm Og kan ikke få understreket denne nok: Kjør tåhevøvelsen så mye som mulig.
Denne har definitivt gjort underverker, med tanke på tidligere støhet og smerter, men forsøker å få lagt inn eks antall tåhev øvelser hver dag.
12X3, en 2-3 ganger om dagen. Lett å få kombinert med litt balanseøvelser også. Fungerer utmerket når en børster tennene eller lager mat på kjøkkenet.
Fikk også tips fra et par besøk hos fysioterapaut om å legge en blyant/penn så vidt under ene fotsålen, og deretter klemme/kna tærne, slik at en får ei buet form og så sleppe ned igjen, så blyant/penn blir løftet litt opp fra gulvet. Ikke vært for flink i å gjøre disse øvelsene, men var noe han mente ville komme godt med, om en slet med smerter og ubehag foran på leggene.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Ukens siste økt ble 13 km i nydelig høstvær. 11 grC og herlig luft å puste inn ;)

Ligger i grønn sone på samtlige turer nå utover høsten/vinteren. Unntakene blir bakkeløpene som jo bør ligge like under/tangere AT. (AT= høysete nivå du kan ha og opprettholde en ren forbrenning i cellene)

I morgen blir det fotball (teknisk) med 15 stk 12-åringer og søndag løpps-økt med samme gjengen.

GOD HELG!

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Noen bra turer denne uka etter litt tyngre peridoe med smerter her og der.
Funnet fram et par lefser av noen sko som passer meg godt.
Fordelen er at de er veldig myke og kan næmrest vris og tøyes som ei vaskefille.
Men likevel ok dempende.
Saken er nok at jeg selv styrer føttene med disse - og ikke motsatt som i dyre sko med spesielle egenskaper.
Altså får man avviklet på en ok måte.
Tror de kostet cirka 300 kr for et par år siden.
Det skal sies at jeg "walker" og ikke løper mer.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 15, 2021 5:37 pm Lett å få kombinert med litt balanseøvelser også. Fungerer utmerket når en børster tennene eller lager mat på kjøkkenet.
Tannbørsting med tåhev --- nesten morsom den der.
Men det er jo en øvelse man kan ta under veldig mange forhold og omgivelser.
Gjerne også på ett og ett bein innimellom - da unngår man at det sterkeste tar nesten all belastningen.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bakkeløp og trapper i dag.... skikkelig sliten på fremsiden av lårene... kun 4 ,2 km totalt....

Blir godt med en rolig 12-13 km i morgen ;)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

20 21 km'ere i 2021 ;)

Fin start på en ny uke og føles ok i kroppen nå like etter økten. En banan + vann er inntatt og en proteinshake + 2 doble espresso står for tur.

;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Passport skrev: søn sep 19, 2021 1:14 pm .... skikkelig sliten på fremsiden av lårene...
Hvilken øvelse anbefaler du for tøying av framsiden av lårene?
Denne er nærmest umulig for meg https://www.msn.com/nb-no/helse/exercis ... ss-BBtSTmR

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

[/quote]
Hvilken øvelse anbefaler du for tøying av framsiden av lårene?
Denne er nærmest umulig for meg https://www.msn.com/nb-no/helse/exercis ... ss-BBtSTmR
[/quote]

Klarer du å sitte på knærne? Bruk hendene som støtte og løft deg opp slik at du får passe strekk på fremsiden av lårene ;)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

13 km i dag gikk lett og det er godt å kjenne at halvmaraton på mandag ikke har noen som helst innvirkning på kroppen i dag. Blir nok en ny 13 km på fredag og så er det avtalt økter lørdag + søndag med 12-åringene (pluss en 22 åring som er på besøk)

Håper å få litt fart på bakkedragene! Kjenner at de hjelper godt!

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Passport skrev: ons sep 22, 2021 11:15 am
Hvilken øvelse anbefaler du for tøying av framsiden av lårene?
Denne er nærmest umulig for meg https://www.msn.com/nb-no/helse/exercis ... ss-BBtSTmR
[/quote]

Klarer du å sitte på knærne? Bruk hendene som støtte og løft deg opp slik at du får passe strekk på fremsiden av lårene ;)
[/quote]

jepp :D

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Apropos tøying: Siste metrene (35) strekker jeg armene over hodet (med albuene helt rette) og holder i venstre tommel i ca 15 sekunder...så det samme med høyre tommel. Står alltid med strake knær når jeg tar av skoene. Inne i gangen setter jeg meg på huk helt ned, og tøyer flyndremuskelen (15-20 sek) Så ned på kne og tøyer fremsiden av lårene og til slutt ligger jeg forover på armene (startposisjon for en push-up) og "går" fremover med små, små steg, helt til jeg står med beina i normalstilling og med hodet nede ved leggene/skoene.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

En ok Power Walk-tur i dag på 58 minutter er ferdiggjort. 5 plussgrader ved start, 7 nå.
Brukte vinterboots inne på asfaltveier, og det gikk fint, selv om de er tunge.

Følte meg elendig i dag tidlig og hadde ikke lyst ut.
Men slik har ofte vært at når man ikke har lyst til å trene, så går det ekstra bra.
Det opplevde jeg en en del da jeg syklet.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Rolig 11 km i dag og da er alt klart for en helg med 2 treningsøkter ;) (en teknisk fotballøkter og en løpsøkt + trapper og brakke m.m.)

Løp sammen med en 22-åring i dag og han imponerte med noen drag i de bratteste bakkene... MEN da jeg var 22 år løp jeg f.eks 5000 m på 17,20 min og 400 m rundt 52 sek... og jeg var ikke aktiv løper men konkurrerte i kampsport, fotball, +++

Herlig tid nå fremover mot vinter og snø... har sjekket piggskoene og de holder fint en sesong til ;)

GOD HELG!

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Passport skrev: fre sep 24, 2021 10:56 am Rolig 11 km i dag og da er alt klart for en helg med 2 treningsøkter ;) (en teknisk fotballøkter og en løpsøkt + trapper og brakke m.m.)

Løp sammen med en 22-åring i dag og han imponerte med noen drag i de bratteste bakkene... MEN da jeg var 22 år løp jeg f.eks 5000 m på 17,20 min og 400 m rundt 52 sek... og jeg var ikke aktiv løper men konkurrerte i kampsport, fotball, +++

Herlig tid nå fremover mot vinter og snø... har sjekket piggskoene og de holder fint en sesong til ;)

GOD HELG!
Nå har vi hørt om denne 5000-eren noen ganger :lol: Selv hadde jeg en god treningsøkt i går. 12 kilometer rundt terskelfart på 4.10/km, og en følelse av overskudd i beina på slutten.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 2:59 pm
Passport skrev: fre sep 24, 2021 10:56 am MEN da jeg var 22 år løp jeg f.eks 5000 m på 17,20 min og 400 m rundt 52 sek... og jeg var ikke aktiv løper men konkurrerte i kampsport, fotball, +++
Nå har vi hørt om denne 5000-eren noen ganger :lol:
:lol: :lol: :lol: Respektabel tid da! 8-)
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 2:59 pm Selv hadde jeg en god treningsøkt i går. 12 kilometer rundt terskelfart på 4.10/km, og en følelse av overskudd i beina på slutten.
Høres ut som en bra økt!

Har du vurdert å ta en terskeltest med laktatmåler? Du kan jo kombinere med en VO2Max-test.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: fre sep 24, 2021 5:33 pm
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 2:59 pm
Passport skrev: fre sep 24, 2021 10:56 am MEN da jeg var 22 år løp jeg f.eks 5000 m på 17,20 min og 400 m rundt 52 sek... og jeg var ikke aktiv løper men konkurrerte i kampsport, fotball, +++
Nå har vi hørt om denne 5000-eren noen ganger :lol:
:lol: :lol: :lol: Respektabel tid da! 8-)
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 2:59 pm Selv hadde jeg en god treningsøkt i går. 12 kilometer rundt terskelfart på 4.10/km, og en følelse av overskudd i beina på slutten.
Høres ut som en bra økt!

Har du vurdert å ta en terskeltest med laktatmåler? Du kan jo kombinere med en VO2Max-test.
Helt grei tid. Men heller ikke noe mer! Ja, jeg har vurdert en terskeltest. Samtidig har jeg fått litt selvtillit på hvordan slike økter skal løses, og i går klarte jeg å holde meg under syregrensen hele veien. Har også nøyaktig måling av puls, så tror jeg treffer terskel ganske bra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»