Løp for livet.

Svar
LeSorcier

Re: Løp for livet.

Legg inn av LeSorcier »

Sportslig skrev: fre okt 07, 2022 6:56 pm Dagens:
13 rolige km på råtne bein. Den rolige farten kom av seg selv, og det var aldri fristende å øke :lol: Rundt 5:30 per km.
Jeg tenker på det hele tiden; du er virkelig en fantastisk ambassadør for folkehelsen! Når jeg leser dine innlegg, føler jeg på mange måter at jeg ikke har noen valg (positivt). Løpeskoene kaller.

Målet er å fullføre Oslo Maraton i 2030, men etter at brukeren Intervallhall forlot FD-skuta, har jeg sett meg ut deg som en potensiell "hare" når den tiden kommer. Du er sprek, du er rask!

Formen er ikke optimal for øyeblikket, men er det mulig å få på plass en kapasitet før denne styrkeprøven i løpet av de neste åtte årene?

Prosecco og fete matvarer er lagt på hylla, så jeg er motivert!

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Thecokeman skrev: lør okt 15, 2022 8:17 pm 7.5km moderat økt i dag. Kommet litt i gang igjen siste to ukene etter 6 uker helt uten løping grunnet skade og egentlig svært varierende og dårlig trening siden covid i mars. Siste året har det vært mye skader og en ny forkjølelse hver gang jeg har vært litt på gang. Nå håper jeg virkelig at jeg kan få litt kontinuitet i løpinga frem til skisesongen starter.

Formen er fryktelig langt unna hva den var for et par år siden, men forhåpentligvis er det mulig å komme tilbake. Målet er ny pers under Sentrumsløpet til våren, men det kan bli tøft å komme under 39.50 da når man antageligvis løper på i beste fall 48 min pdd. Men vet det er mulig om jeg får trent som jeg vil gjennom høsten og vinteren...
Det positive nå er at du vil merke progresjon fra uke til uke. Selv om det kommer dager hvor du er mør og sliten, så vil du kjenne på mestringsfølelse når ting går lettere. Jeg vil påstå du har god nok tid på deg, og du slipper å stresse. I starten ville jeg kjørt mange rolige turer, og vært forsiktig med for mye intervaller og hard løping. Bygg opp motoren, og gjør deg robust for hardere løping senere. Løper du på i underkant av 50 minutter nå, så har jeg troen på at du klarer å kutte 10 minutter på 6 måneder. Lykke til!

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

LeSorcier skrev: lør okt 15, 2022 11:03 pm
Sportslig skrev: fre okt 07, 2022 6:56 pm Dagens:
13 rolige km på råtne bein. Den rolige farten kom av seg selv, og det var aldri fristende å øke :lol: Rundt 5:30 per km.
Jeg tenker på det hele tiden; du er virkelig en fantastisk ambassadør for folkehelsen! Når jeg leser dine innlegg, føler jeg på mange måter at jeg ikke har noen valg (positivt). Løpeskoene kaller.

Målet er å fullføre Oslo Maraton i 2030, men etter at brukeren Intervallhall forlot FD-skuta, har jeg sett meg ut deg som en potensiell "hare" når den tiden kommer. Du er sprek, du er rask!

Formen er ikke optimal for øyeblikket, men er det mulig å få på plass en kapasitet før denne styrkeprøven i løpet av de neste åtte årene?

Prosecco og fete matvarer er lagt på hylla, så jeg er motivert!
Stor underholdning! Vet ikke om du er ironisk eller full. Flott at du har en horisont på 7 år :lol: Mulig å bygge en solid base på den tiden, og jeg har troen på at du finner toppformen til 2030. Jeg stiller gjerne som hare for deg. Men kun mot betaling :P

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Sportslig skrev: lør okt 15, 2022 11:26 pm
LeSorcier skrev: lør okt 15, 2022 11:03 pm
Sportslig skrev: fre okt 07, 2022 6:56 pm Dagens:
13 rolige km på råtne bein. Den rolige farten kom av seg selv, og det var aldri fristende å øke :lol: Rundt 5:30 per km.
Jeg tenker på det hele tiden; du er virkelig en fantastisk ambassadør for folkehelsen! Når jeg leser dine innlegg, føler jeg på mange måter at jeg ikke har noen valg (positivt). Løpeskoene kaller.

Målet er å fullføre Oslo Maraton i 2030, men etter at brukeren Intervallhall forlot FD-skuta, har jeg sett meg ut deg som en potensiell "hare" når den tiden kommer. Du er sprek, du er rask!

Formen er ikke optimal for øyeblikket, men er det mulig å få på plass en kapasitet før denne styrkeprøven i løpet av de neste åtte årene?

Prosecco og fete matvarer er lagt på hylla, så jeg er motivert!
Stor underholdning! Vet ikke om du er ironisk eller full. Flott at du har en horisont på 7 år :lol: Mulig å bygge en solid base på den tiden, og jeg har troen på at du finner toppformen til 2030. Jeg stiller gjerne som hare for deg. Men kun mot betaling :P
Ikke ironisk og ikke full, dønn seriøs. Du kan løping, så jeg fant det naturlig å henvende meg til deg.

Vi har en deal!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er ikke lenger snakk om såkalt progresjon, men å forsinke forfallet.

En ok uke, men i går morges var kroppen som en sementklump, tung, stiv og null spenst - bedret seg og det ble en ok tur.
I dag klokken 07:45 var den lett og fin og timen gikk fort.
Men slik varierer jeg ofte, egentlig alltid vært slik.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Hadde meg en 4 km i dag tidlig og det var en spesiell opplevelse... stokk stiv i hele kroppen etter virus-angrep tidligere denne uken... grønn sone hele veien og sånn sett en grei gjennomkjøring... håper på 7-8 km i morgen...?

Uansett herlig å komme seg ut 👍🏼

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

return_of_drakkar skrev: søn okt 16, 2022 9:45 am Det er ikke lenger snakk om såkalt progresjon, men å forsinke forfallet.

En ok uke, men i går morges var kroppen som en sementklump, tung, stiv og null spenst - bedret seg og det ble en ok tur.
I dag klokken 07:45 var den lett og fin og timen gikk fort.
Men slik varierer jeg ofte, egentlig alltid vært slik.
Her kjenner jeg meg veldig igjen. Innad i en uke kan jeg føle meg som to helt forskjellige løpere. Ene dagen er pulsen lav og fin, og det koster ingenting å løpe i bakkene. Neste dag kan jeg bli andpusten i lav fart, og få pulsøkning av den minste anstrengelse. Slik har jeg hatt det en stund nå, og det er relativt irriterende. Mulig jeg må justere noe på kosthold elns, for det bør jo ikke variere så mye i løpet av en uke. Vi får nyte de gode turene:)

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Dagens økt: 20 km langtur i rolig fart. Ok følelse

Hva tenker du @LeSorcier ? Blir du inspirert og motivert for å løpe nå? Tiktak tiktak. Tiden går fort til 2030 vettu :D Men helt supert hvis du bestemmer deg for å starte med trening. Begynn å gå mye. Det er beste formen for trening for deg i startfasen. Det gjør at du tar av noen kg(hvis du må det), og du bygger opp kondisjon på en skånsom måte. Gå i terreng og bakker, og prøv å ta så mye du kan i gåfart.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Sportslig skrev: søn okt 16, 2022 2:37 pm
Begynn å gå mye. Det er beste formen for trening for deg i startfasen. Det gjør at du tar av noen kg(hvis du må det), og du bygger opp kondisjon på en skånsom måte. Gå i terreng og bakker, og prøv å ta så mye du kan i gåfart.
Høres ut som en god plan, starter her med en time tur uti skauen idag

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Sportslig skrev: søn okt 16, 2022 2:37 pm Dagens økt: 20 km langtur i rolig fart. Ok følelse

Hva tenker du @LeSorcier ? Blir du inspirert og motivert for å løpe nå? Tiktak tiktak. Tiden går fort til 2030 vettu :D Men helt supert hvis du bestemmer deg for å starte med trening. Begynn å gå mye. Det er beste formen for trening for deg i startfasen. Det gjør at du tar av noen kg(hvis du må det), og du bygger opp kondisjon på en skånsom måte. Gå i terreng og bakker, og prøv å ta så mye du kan i gåfart.
Takk for tipsene! 🙂 Jeg liker denne tråden, og skal prøve å bidra litt selv når jeg er i gang.

2030 er vel kanskje litt for langt fram i tid, går for 2025 i stedet!

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Ka9nen skrev: søn okt 16, 2022 2:38 pm
Sportslig skrev: søn okt 16, 2022 2:37 pm
Begynn å gå mye. Det er beste formen for trening for deg i startfasen. Det gjør at du tar av noen kg(hvis du må det), og du bygger opp kondisjon på en skånsom måte. Gå i terreng og bakker, og prøv å ta så mye du kan i gåfart.
Høres ut som en god plan, starter her med en time tur uti skauen idag
Ja, det er godt for både kropp og sjel. La oss si du heller hadde prøvd å løpe i dag. Du hadde mest sannsynlig hatet livet, og våknet opp i morgen med 4-5 vondter. Frister til gjentakelse? Mest sannsynlig ikke. Rask gange på vei, eller tur i terrenger er en mye bedre måte å starte på. Det gir mestringsfølelse, og du trenger ikke å grue deg før du går ut. Kalorier forbrenner du uansett, og formen øker mye mer hvis du klarer å holde kontinuitet på turene. Hvis man prøver å jogge seg i form fra et dårlig utgangspunkt, så kan jeg nesten garantere at det blir dårlig kontinuitet på det. Skriver kun basert på egne erfaringer.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

LeSorcier skrev: søn okt 16, 2022 2:42 pm
Sportslig skrev: søn okt 16, 2022 2:37 pm Dagens økt: 20 km langtur i rolig fart. Ok følelse

Hva tenker du @LeSorcier ? Blir du inspirert og motivert for å løpe nå? Tiktak tiktak. Tiden går fort til 2030 vettu :D Men helt supert hvis du bestemmer deg for å starte med trening. Begynn å gå mye. Det er beste formen for trening for deg i startfasen. Det gjør at du tar av noen kg(hvis du må det), og du bygger opp kondisjon på en skånsom måte. Gå i terreng og bakker, og prøv å ta så mye du kan i gåfart.
Takk for tipsene! 🙂 Jeg liker denne tråden, og skal prøve å bidra litt selv når jeg er i gang.

2030 er vel kanskje litt for langt fram i tid, går for 2025 i stedet!
Ja, alle bidrag i denne tråden settes pris på. Flott at det er litt aktivitet her nå. Tenker du ikke skal stresse med noe resultatmål på nåværende tidspunkt. Målet bør være å komme seg ut døra, og gjennomføre noen turer i uka. Alle bør starte der tenker jeg. Så merker du fort progresjon og mestring. Og du vil garantert sette pris på turer i frisk luft.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

7.5km rolig i dag. Ble en fin tur, litt vel vått halvveis når en bekk hadde gått langt utover det vanlige, hele stien stod under vann og på det verste rakk det meg til knærne. Men det er egentlig bare kos, gjør meg veldig lite å bli våt når jeg løper. Må nyte det så lenge man kan løpe ute, på mølla blir det alltid korte økter eller intervall da det er grisekjedelig å løpe rolig og langt inne.

Queenie

Legg inn av Queenie »

rsz_screenshot_20221017-142913_gallery.jpg
8,5 km rolig gåtur i skogen her, er så heldig å bo rett ved dette. Eneste skåret i gleden er de hersens hjortelusfluene, irriterende krek.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

LeSorcier skrev: lør okt 15, 2022 11:03 pm
Prosecco og fete matvarer er lagt på hylla, så jeg er motivert!
Fullt mulig med vill fråtsing i ny og ne.

Fredag som var hadde jeg meg en solid intervalløkt (45/15x20) før middag med madammen. Solid fireretters, akkompagnert av både rødt/bobler/drink. Påfølgende show med mere kos, før det hele ble avsluttet med nattklubb-moro og til sist et solid nattmåltid.

Lørdag; tømmermenn.

Søndag; 25km i sone 2, nesten uten antydninger til overnevnte.

(Red.anm.: det skal sies at dette inntreffer maks fire ganger i året nå for tiden. Det times selvsagt også i forhold til evt konkurranser.)
Sist redigert av Boccherini den man okt 17, 2022 2:53 pm, redigert 1 gang totalt.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Uff, har fått tilsendt en skikkelig seig økt som jeg skal ha med min kollega på tirsdag.
Oppvarming
6 km á 4:00min/km
2:30 min pause
6*1km á 3:50min/km 75sek stående pause i mellom
2:30 min pause
6km á 4:00min/km
nedjogging

Dette blir min by far lengste intervalløkt noensinne. Tviler på at jeg klarer å fullføre de siste 6km i det tempoet.

Lader opp med en rolig 8-10km etter jobb i dag.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: man okt 17, 2022 2:48 pm Uff, har fått tilsendt en skikkelig seig økt som jeg skal ha med min kollega på tirsdag.
Oppvarming
6 km á 4:00min/km
2:30 min pause
6*1km á 3:50min/km 75sek stående pause i mellom
2:30 min pause
6km á 4:00min/km
nedjogging

Dette blir min by far lengste intervalløkt noensinne. Tviler på at jeg klarer å fullføre de siste 6km i det tempoet.

Lader opp med en rolig 8-10km etter jobb i dag.
Blir rimelig seige de siste 6, ja..

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

13 rolige km på planen i dag. Er litt forkjølet om dagen, så tviler på at det blir noen intervaller denne uka. Ikke vits å ta noen sjanser når neste løp er i April 2023. Søvn og kosthold må strammes inn etter en dårlig periode. Får konsekvenser.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Boccherini skrev: man okt 17, 2022 2:42 pm
LeSorcier skrev: lør okt 15, 2022 11:03 pm
Prosecco og fete matvarer er lagt på hylla, så jeg er motivert!
Fullt mulig med vill fråtsing i ny og ne.

Fredag som var hadde jeg meg en solid intervalløkt (45/15x20) før middag med madammen. Solid fireretters, akkompagnert av både rødt/bobler/drink. Påfølgende show med mere kos, før det hele ble avsluttet med nattklubb-moro og til sist et solid nattmåltid.

Lørdag; tømmermenn.

Søndag; 25km i sone 2, nesten uten antydninger til overnevnte.

(Red.anm.: det skal sies at dette inntreffer maks fire ganger i året nå for tiden. Det times selvsagt også i forhold til evt konkurranser.)
Du har jo bare være på lading ;)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Sportslig skrev: man okt 17, 2022 2:55 pm 13 rolige km på planen i dag. Er litt forkjølet om dagen, så tviler på at det blir noen intervaller denne uka. Ikke vits å ta noen sjanser når neste løp er i April 2023. Søvn og kosthold må strammes inn etter en dårlig periode. Får konsekvenser.
Restitusjon her i dag. Rolige 10km på kvisten i morgen tidlig før det braker løs med intervall av noe slag på onsdag (sammen med andre gamlinger i tights). Nye rolige 10km på torsdag før kortintervaller fredag, har ikke bestemt meg, tips tas imot med takk. Rolig gåtur lørdag før nye 25km søndag.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: man okt 17, 2022 2:32 pm rsz_screenshot_20221017-142913_gallery.jpg

8,5 km rolig gåtur i skogen her, er så heldig å bo rett ved dette. Eneste skåret i gleden er de hersens hjortelusfluene, irriterende krek.
Ser veldig deilig ut. Misunnelig

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Boccherini skrev: man okt 17, 2022 2:58 pm
Sportslig skrev: man okt 17, 2022 2:55 pm 13 rolige km på planen i dag. Er litt forkjølet om dagen, så tviler på at det blir noen intervaller denne uka. Ikke vits å ta noen sjanser når neste løp er i April 2023. Søvn og kosthold må strammes inn etter en dårlig periode. Får konsekvenser.
Restitusjon her i dag. Rolige 10km på kvisten i morgen tidlig før det braker løs med intervall av noe slag på onsdag (sammen med andre gamlinger i tights). Nye rolige 10km på torsdag før kortintervaller fredag, har ikke bestemt meg, tips tas imot med takk. Rolig gåtur lørdag før nye 25km søndag.
Kommer helt an på hvor hardt du og løpevennene dine knaller til på onsdag. Formålet med kortintervaller er jo uansett høy intensitet, så du bør kjøre litt på i alle fall. 400 m på bane er jo en klassiker som funker veldig bra.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Sportslig skrev: man okt 17, 2022 3:07 pm
Kommer helt an på hvor hardt du og løpevennene dine knaller til på onsdag. Formålet med kortintervaller er jo uansett høy intensitet, så du bør kjøre litt på i alle fall. 400 m på bane er jo en klassiker som funker veldig bra.
400m baneintervall er en kjent og kjær venn, ja. Lurte ellers på noen bakkedrag, det er jo forsyne meg meldt OK vær, to sett à 200-300m x10 eller lignende.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Thecokeman skrev: lør okt 15, 2022 8:17 pm Målet er ny pers under Sentrumsløpet til våren, men det kan bli tøft å komme under 39.50 da når man antageligvis løper på i beste fall 48 min pdd. Men vet det er mulig om jeg får trent som jeg vil gjennom høsten og vinteren...
Ikke akkurat den beste løypa å sette pers i. :D

Det er snart et halvt år siden sist jeg løp halvmaraton på trening, men håper det forandrer seg i løpet av morgendagen, da ukens langtur står på menyen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Ok tur på 57 minutter Power Walk i dag, 1 plussgrad passet meg bra,
Heldigvis kupert terreng.
Lange flater har jeg aldri litt å gå eller løpe, de var dog mine favoritter på sykling etter veien, men da også best i sterk motvind.

Husker noen skøyteløperen Ådne Søndrål som prøvde å gå 10 000 (og kanskje 5000) med å ei runde som men gal for så å surfe rolig 1 runde osv.
Er selv litt slik, altså ujevn i fart der man ellers skulle regne med ganske jevnt tempo som det fornuftige.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lenge siden sist, men håper virkelig (nesten litt engstelig for å tenke/skrive positivt, etter så mye negativt) at etter over 4 måneder med akillesbetennelse, virker det som at det starter å bli bedre, sikkert grunnet mye feiltrening/uttøying, for irriterer meg stadig over å havne mellom to ulike tips fra (fastlege og fysioterapeut), i form av hvordan man skal best tøye ut akilles, og har vel endt opp med en slags kombinasjon av alt, men gått veldig tregt, og ikke hjulpet på humøret, når ting står på stedet hvil.

Men 5-8 kg håndmanual ene hånda, stå på andre beinet og gjøre rolig tå hev, med så og så mange repetisjoner og antall, med ca: 20-30 minutter mellomrom, og hele tiden kjenne etter at det ikke gjør vond, men skal heller ikke være for "forsiktig", og har under siste 2 ukene, kunne løpe lenger og hatt få tegn til smerter/ømhet, selv i bratte nedover og oppover bakker.
Blir tvilsomt noen spurtintervaller i år, men lite er deilige enn å kunne løpe i marka, og forhåpentligvis kjenne på følelsen av fremgang, og ikke stå på stedet hvil, som er bare vondt og leit.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Expekt skrev: tir okt 18, 2022 9:48 pm
Thecokeman skrev: lør okt 15, 2022 8:17 pm Målet er ny pers under Sentrumsløpet til våren, men det kan bli tøft å komme under 39.50 da når man antageligvis løper på i beste fall 48 min pdd. Men vet det er mulig om jeg får trent som jeg vil gjennom høsten og vinteren...
Ikke akkurat den beste løypa å sette pers i. :D

Det er snart et halvt år siden sist jeg løp halvmaraton på trening, men håper det forandrer seg i løpet av morgendagen, da ukens langtur står på menyen.
Nei, det er sant, men har løpt bra der før. Målet er uansett å komme i såpass bra form at det ikke blir noe problem. Den "uoffisielle" (satt i testløp) rekorden min er satt solo i traseen til Hytteplanmila, men det å få løpe i felt veier godt opp for at Sentrumsløpet er en noe tyngre løype.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Rakk en kjapp økt i morges, formen er nok relativt dårlig etter lite trening og sykdom, så tok det ganske piano. Føltes likevel overraskende tungt til tross for rimelig lav puls, ingen tegn til syre.

2 x 10 (45/15) - 1% og 11 km/t

Inaktiv pause, 1 min aktiv pause mellom blokkene. Puls på 140-150. Bena føltes tunge til tross for lite trening i det siste, er fortsatt ganske slimete etter influensa, men grei gjennomkjøring i rolig tempo.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

@Queene... du bør nok skynde deg langsomt tilbake 👍🏼

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hvor har @Sportslig blitt av?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»