Løp for livet.

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Re: Løp for livet.

Legg inn av Tjaaah »

Boccherini skrev: man nov 14, 2022 10:42 am Ellers blir det mye av det samme gamle denne uken, men kontinuitet er jo ABC, så det får heller stå sin prøve at det blir noe repeterende.
Trening kan bli veldig repeterende, ja. Men blir aldri lei energiboosten det gir.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Machine_Head skrev: tor nov 17, 2022 4:36 pm
Fytti helvete, du er seig!
Jo, takk for det, men planen er å bli en god del seigere :-)

Håpet er jo å komme i nærheten av denne herremann, men jeg vet ikke helt om jeg vil..

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Tjaaah skrev: tor nov 17, 2022 9:03 pm
Trening kan bli veldig repeterende, ja. Men blir aldri lei energiboosten det gir.
Så sant som det er sagt. Det blir jo og en vane/rutine til slutt, på lik linje med å pusse tennene. Sånn omtrent.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: fre nov 18, 2022 8:20 am Håpet er jo å komme i nærheten av denne herremann, men jeg vet ikke helt om jeg vil..
Goals det der, ja. :mrgreen:

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Expekt skrev: fre nov 18, 2022 9:05 am
Goals det der, ja. :mrgreen:
Helt vilt. 2.35 på marathon tilsvarer en fart på 3:41/km.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Boccherini skrev: fre nov 18, 2022 9:07 am Helt vilt. 2.35 på marathon tilsvarer en fart på 3:41/km.
Det er vel rundt der 5k-farten min ligger, så jeg har et stykke igjen til jeg kan løpe maraton på den farten. :lol:

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Fredagens kortintervall-økt ble nok en gang 45/15x20. Fart 3:45-3:15 prog. Godt oppe i sone 5 på de siste 2-3 dragene, god følelse. Fantastisk vær i tilnærmet vindstille.

God helg!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

God helg!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: fre nov 11, 2022 2:40 pmkommende lege/fysioterapeut møtene, men også selvsagt først høre hva de tenker og foreslår.
Ble endelig henvist videre, men selvsagt ikke helt uten "problem", da siste legen min nevnte, var at det pleier vanligvis ikke å gå lange tiden angående Ultralyd, og et par dager etter tikka meldingen inn på mobilen om at du har fått time i midten av desember, til MR bilde av ankelen.
Fysioen som en var også innom, nevnte at de kan ha mulighet til ultralyd, og uten særlig til venting, men vil helst få oppklart med legen angående hva man skal, MR eller Ultralyd, eller er kanskje begge, men det ble jo ikke nevnt i inkallingen.
Vel, får nå i hvert fall være glad ting skjer, selv om det blir mer venting i mellomtiden.

Har også nå kuttet ut alt som har med tåhev med hælen lenger ned enn maks 90 grader vinkel, og heller fokusere på å gjøre 3 x 15 2 ganger om dagen på step-up brett, der en løfter seg rolig opp med begge beina, deretter lar det med betennelsen stå igjen i et par sekunder, med mest balanse mot storetåa, og senke seg rolig ned, ikke for langt ned, og gjenta i rolig tempo. Funka overraskende bra siste 7-8 dagene. Nesten litt for bra, at en blir skeptisk for alt godt nytt, har snart snudd seg til noe negativt igjen. Men denne gangen virker det som at det fungerer, og legger meg ikke med smerter eller hevelse, og våkner på samme måte, så det vil jeg tippe er et greit hint om at en gjør noe riktig.

Men inntil en vet mer hva diagnosen er, og grundigere sjekk, vil en fortsette med det en har gjort siste uka, og forsøke å glemme de siste 5 månedene som føles mest "bortkasta".

Fikk til og med en fin gå-løpe tur i går, ingen ubehag før, under eller etter turen, og akillessenen virker mye tynnere enn på evigheter, så skal selvsagt ikke rett tilbake til 60-100 km i uka pluss spurtintervaller til man stuper, men lite slår følelsen av at det er hvert fall håp om noe bedring, selv om det sikkert vil gå lenge til alt sitter som før.

Nå er det jo snø i lufta også, så nesten vurdere å finne frem skiene om det fortsetter slik fremover.

God helg.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hadde bly i bena i går, føltes ut som om alt var feil, og burde kanskje egentlig gjort noe helt annet, prøver igjen i morgen.

(Veldig kort oppvarming hjalp ikke til)

5 min oppvarming

2 min: 2% og 11 km/t - 11,2 - 11,2 - 11,2 (her skulle jeg øke, men alt kjentes feil og tungt, så det ble bare gjennomkjøring)
30 sek: 2% og 13 km/t - 13,2 - 13,6 -14,2

Altså; 4(2/30) - 30 sek inaktiv pause mellom blokker og drag,

1 min aktiv pause

3 x 30: 1,5 % og 14 km/t-14,5

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Kjapp oppdatering siden sist;

Ble stusselige 18 km på søndag, hadde begrenset med tid på grunn av et julemarked som jeg visstnok måtte være med på. Men det er da bedre enn ingenting, fikk lagt inn litt fartsøkning på slutten og, så det ble greit nok. Mandag ble det 3 km spasering og ellers restitusjon, mens det i går ble 11,5 km rolig på møllen. Kveldens intervalløkt er ennå uviss, vi blir som regel enige i løpet av oppvarmingen.

Torsdag morgen blir det ytterligere 11-12 rolige km på en mølle i downtown Bergen by, før fredagens kortintervaller. Sistnevnte blir nok på møllen denne gang. Fest og spetakkel fredag kveld betyr en rolig lørdag med soving og annen restitusjon før søndagens langtur. Orker vel neppe noe mer enn rolige 17-18 km etter fredagens utskeielser, men det får bare gå.

Kommer nok til å legge inn en ekstra økt utpå nyåret for å få enda mere mengde før det som antageligen blir marathondebuten til våren igjen. Mengde, mengde, mengde. En eller to styrkeøkter ifbm de rolige øktene må vel og roteres inn på et vis, selv om det er møkk kjedelig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Mye snø far falt ned, så det ble tungt i terrenget gitt, men også en type trening det da - nesten som såkalt trøndersk myrtrening...

Lezah

Legg inn av Lezah »

Etter en ganske krevende forrige helg (juleøl-testing fredag og breiflabb-fest lørdag) startet jeg denne uka med å være enten syk eller borderline syk. Null energi, jobbet i tillegg lange dager og først onsdag fikk jeg lettet på ræva og tatt en rolig 7,5km. Fredag ble det en mil på mølla etter litt styrketrening. I går var været fint og fjongt her i Trondheim, så jeg tok en av Rachel Nordtømmes favorittruter; Theisendammen rundt. Oppvarmingen ble rolig jogging opp dit, hvilket vel er cirka 3km fra der jeg bor i nær konstant motbakke. Selve løypa rundt tror jeg bare er rett over 2km i lett vekslende terreng. 6-7 runder her i forskjellige tempoer var veldig godt, og for oss som har lyst til å bli bestevenn med enhver hund man ser så er dette området perfekt for å stifte nye bekjentskaper :D

Tenker meg opp igjen i dag, men da heller løpe "dam-runden": Starte ved Theisendammen, løpe forbi Bakli- og opp til Kobberdammen og rundt den tilbake til Theisen. Det er vel en del flere her bosatt i Bartebyen, og denne kan ruta anbefales: https://ut.no/turforslag/1111629/rett-u ... tikksenter

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Ny oppdatering fra Vestfronten:

Forrige fredag bød på OK vær, så det ble de sedvanlige 45/15x20 utendørs atter en gang. Jeg pleier å dele det opp i to sett, det blir så fine mønstre av det i Garmin-appen (se nedenfor). God kok denne fredagen, var oppe i 2:50-fart på sistedraget i hvert sett. Kjekt for en gammel mann.

Bilde

Hva gjelder festivitasen på kvelden så klarte jeg for en gangs skyld å begrense både det ene og det andre, slik at formen var ganske god søndag når jeg la i vei på det som etterhvert ble en progressiv 20-kilometer. Første 10 km gikk i bedagelige 5:15-fart, før jeg gradvis økte på til 4:20-fart siste 5 km.

Gårsdagen ble brukt til restitusjon i form av lett spasering og litt uttøying, kjenner det hjelper godt på leggene med litt tåhev dann und wann. I dag tidlig ble det 13 rolige km på møllen og i morgen er planen 10x1000m på møllen og med god fart og god puls. Nye, rolige 12-13 km torsdag morgen før kortintervaller fredag. Ingen festivitas nå til helgen, så da bør det bli en flott langtur søndag om været står den kjekke bi.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Lezah skrev: søn nov 27, 2022 10:15 am Tenker meg opp igjen i dag, men da heller løpe "dam-runden": Starte ved Theisendammen, løpe forbi Bakli- og opp til Kobberdammen og rundt den tilbake til Theisen. Det er vel en del flere her bosatt i Bartebyen, og denne kan ruta anbefales: https://ut.no/turforslag/1111629/rett-u ... tikksenter
Jeg skal få løpt mer i bymarka til neste år, håper jeg. Men bor et stykke unna så for min del blir det enklere å løpe f. eks på ladestien.
Men de gangene jeg er i marka så tenker jeg alltid på at jeg må bli flinkere til å bruke marka mer og å løpe rundt vannene ser jo bare helt fantastisk ut. Sikkert morsommere enn å løpe rundt i TM-løypa, for å si det sånn. :mrgreen:

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Gått over til mye morgenturer - ved 7-tiden.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lørdag, søndag, mandag og tirsdag ble det turer i gater på mellom 45-50 minutter.
I dag ble det 52 minutter i terrenget.
Det har vært litt snufs i huset med oss, så turene har vært av den lettere sorten.

For noen år siden måtte jeg bruke maske i minus 5 og kaldere, nå til dags trenger jeg ikke bruke det uansett, men vil nok bruke det om det blir altfor kaldt.
Maske av denne typen: Jeg har også kunne kutte Ventolin fra 2 doser før og 1 dose etter til 1 "sikkerhetsdose" før trening.
Noe bra skjer da i blant.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Dritkaldt og glatt her, så tatt noen helt ok møll-økter mellom 10 og 14 km på treningssenter. Kjedeligere enn å løpe ute, men i nød spiser fanden fluer etc.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: søn des 11, 2022 10:24 pm Dritkaldt og glatt her, så tatt noen helt ok møll-økter mellom 10 og 14 km på treningssenter. Kjedeligere enn å løpe ute, men i nød spiser fanden fluer etc.
Her nede i Bergen er det også broddeføre om dagen, så det blir primært mølleøkter nå for tiden.

Forsøker å variere mellom langintervaller-kortintervaller-rolig langkjøring-hurtig langkjøring-kos, men det er jo relativt kjedelig å stå på det fordømte båndet innendørs uansett hvor mye man varierer. Forsøker å komme meg ut i det fri om søndagene gitt OK værforhold.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bakkeløp nr 2 denne vinteren og i går ble første økten med ispigger... greit men veldig bra at solen snur om 9 dager og at det minner oss om at våren ikke er så alt for langt borte...

7 tunge drag i bakken i går der pulsen ligger i sone 4 (orange) med makspuls oppe og minpuls etter aktiv nedjogg. Etter 7-8 økter skal det være 14-16 tunge drag så her er mye å jobbe med.... (medio januar?)

Hadde med 2 13-åringer og de løper lett i bakkene 😊

Lezah

Legg inn av Lezah »

Boccherini skrev: man des 12, 2022 8:50 am
Forsøker å variere mellom langintervaller-kortintervaller-rolig langkjøring-hurtig langkjøring-kos, men det er jo relativt kjedelig å stå på det fordømte båndet innendørs uansett hvor mye man varierer. Forsøker å komme meg ut i det fri om søndagene gitt OK værforhold.
Mitt faste treningssenter pusses opp, så for tiden har jeg brukt et annet i samme kjede. Det er jo greit nok, den store forskjellen er at de har tv-er ved møllene. Der har jeg to ganger nå fått med meg et svensk program på TV2 hvor folk tipper pris på primært antikviteter og diverse samleobjekter, som er kult nok for en historienerd som meg. I går hadde de på en norsk basketball-kamp, som ble kanskje den første hele kampen i den idretten jeg har sett...og det var sykt kult! Så selv om det jo er litt "juks" har disse løpeøktene gått ganske kjapt grunnet henholdsvis rare svensker og min nye respekt for Frøya Basket.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: man des 12, 2022 10:24 am
Boccherini skrev: man des 12, 2022 8:50 am
Forsøker å variere mellom langintervaller-kortintervaller-rolig langkjøring-hurtig langkjøring-kos, men det er jo relativt kjedelig å stå på det fordømte båndet innendørs uansett hvor mye man varierer. Forsøker å komme meg ut i det fri om søndagene gitt OK værforhold.
Mitt faste treningssenter pusses opp, så for tiden har jeg brukt et annet i samme kjede. Det er jo greit nok, den store forskjellen er at de har tv-er ved møllene. Der har jeg to ganger nå fått med meg et svensk program på TV2 hvor folk tipper pris på primært antikviteter og diverse samleobjekter, som er kult nok for en historienerd som meg. I går hadde de på en norsk basketball-kamp, som ble kanskje den første hele kampen i den idretten jeg har sett...og det var sykt kult! Så selv om det jo er litt "juks" har disse løpeøktene gått ganske kjapt grunnet henholdsvis rare svensker og min nye respekt for Frøya Basket.
Jeg må nok tilstå at jeg har til gode å se en hel basketkamp med to norske lag. Noe som jo er tilnærmet blasfemisk med tanke på nevnte lags prestasjoner i det siste.

Ved mitt treningssenter er det musikkvideoer med forholdsvis lettkledd innhold, kremt, så det er jo en trøst oppe i det hele.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ale skrev: søn nov 27, 2022 10:20 am Det ble en morgenøkt. Fire intervaller i Fredrikstadmarka. Vekslet mellom lange og korte drag. Forfriskende løpevær.
Stå på, Ale!

Lezah

Legg inn av Lezah »

Dere som løper ute året rundt:

Har dere ett par (flere) til bruk om vinteren og ett par (flere) til når det ikke er snø, eller kjører dere samme skoene med kanskje pigger som eneste forskjell om vinteren?

(De av dere som har 40 forskjellige par til ethvert værforhold behøver ikke å svare, dere er i en annen liga enn meg :D!)

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lezah skrev: ons des 14, 2022 9:41 am Dere som løper ute året rundt:

Har dere ett par (flere) til bruk om vinteren og ett par (flere) til når det ikke er snø, eller kjører dere samme skoene med kanskje pigger som eneste forskjell om vinteren?

(De av dere som har 40 forskjellige par til ethvert værforhold behøver ikke å svare, dere er i en annen liga enn meg :D!)
Jeg har to gamle par som jeg har pigget til å bruke om vinteren. Utover det har jeg 5-6 forskjellige par, noen til bruk på langturer og noen til konkurranse/intervallbruk/mølle.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Lezah skrev: ons des 14, 2022 9:41 am Dere som løper ute året rundt:

Har dere ett par (flere) til bruk om vinteren og ett par (flere) til når det ikke er snø, eller kjører dere samme skoene med kanskje pigger som eneste forskjell om vinteren?

(De av dere som har 40 forskjellige par til ethvert værforhold behøver ikke å svare, dere er i en annen liga enn meg :D!)
Jeg pleide å bruke salomon-skoene, med brodder, siden de er litt isolert og gore-tex, men i det siste har de begynt å herpe leggene mine. Har gått over til de mest slitte inneskoene nå, det er mer skånsomt for leggene.

Vi hadde en liten vintersko-diskusjon for en liten måned siden, der ble jeg anbefalt å pigge skoene, istedenfor å bruke de tre-på-broddene som jeg vanligvis bruker... Vet bare ikke hvilken sko jeg skal pigge, har ikke lyst å herpe hokaene, selv om det hadde vært mest skånsomt for beina.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Tormund skrev: ons des 14, 2022 10:44 am

Vi hadde en liten vintersko-diskusjon for en liten måned siden, der ble jeg anbefalt å pigge skoene, istedenfor å bruke de tre-på-broddene som jeg vanligvis bruker...
Hadde slike tre-på-brodder jeg og, synes det var helt greit. Merker ikke veldig stor forskjell under selve løpingen, men er jo greit å slippe styret med å ta av og på.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Lezah skrev: ons des 14, 2022 9:41 am Dere som løper ute året rundt:

Har dere ett par (flere) til bruk om vinteren og ett par (flere) til når det ikke er snø, eller kjører dere samme skoene med kanskje pigger som eneste forskjell om vinteren?

(De av dere som har 40 forskjellige par til ethvert værforhold behøver ikke å svare, dere er i en annen liga enn meg :D!)
Jeg synes det optimale er å pigge opp "sommersko" der sålen har godt feste for piggene... jeg har ett par Hoka med Gore (vanntett) som jeg bruker på de dagene med slaps/is... men når det er tørt funker vanlige sko helt toppers! :D

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: ons des 14, 2022 10:44 am
Lezah skrev: ons des 14, 2022 9:41 am Dere som løper ute året rundt:

Har dere ett par (flere) til bruk om vinteren og ett par (flere) til når det ikke er snø, eller kjører dere samme skoene med kanskje pigger som eneste forskjell om vinteren?

(De av dere som har 40 forskjellige par til ethvert værforhold behøver ikke å svare, dere er i en annen liga enn meg :D!)
Jeg pleide å bruke salomon-skoene, med brodder, siden de er litt isolert og gore-tex, men i det siste har de begynt å herpe leggene mine. Har gått over til de mest slitte inneskoene nå, det er mer skånsomt for leggene.

Vi hadde en liten vintersko-diskusjon for en liten måned siden, der ble jeg anbefalt å pigge skoene, istedenfor å bruke de tre-på-broddene som jeg vanligvis bruker... Vet bare ikke hvilken sko jeg skal pigge, har ikke lyst å herpe hokaene, selv om det hadde vært mest skånsomt for beina.
Kjøp flere Hoka, ett par pigget, det holder nok flere vintersesonger.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Queenie skrev: ons des 14, 2022 5:21 pm
Tormund skrev: ons des 14, 2022 10:44 am
Lezah skrev: ons des 14, 2022 9:41 am Dere som løper ute året rundt:

Har dere ett par (flere) til bruk om vinteren og ett par (flere) til når det ikke er snø, eller kjører dere samme skoene med kanskje pigger som eneste forskjell om vinteren?

(De av dere som har 40 forskjellige par til ethvert værforhold behøver ikke å svare, dere er i en annen liga enn meg :D!)
Jeg pleide å bruke salomon-skoene, med brodder, siden de er litt isolert og gore-tex, men i det siste har de begynt å herpe leggene mine. Har gått over til de mest slitte inneskoene nå, det er mer skånsomt for leggene.

Vi hadde en liten vintersko-diskusjon for en liten måned siden, der ble jeg anbefalt å pigge skoene, istedenfor å bruke de tre-på-broddene som jeg vanligvis bruker... Vet bare ikke hvilken sko jeg skal pigge, har ikke lyst å herpe hokaene, selv om det hadde vært mest skånsomt for beina.
Kjøp flere Hoka, ett par pigget, det holder nok flere vintersesonger.
Godt forslag, men jeg driter dessverre ikke penger 😂 får se hvordan saldoen ser ut etter julestria.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»