Løp for livet.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Løp for livet.

Legg inn av return_of_drakkar »

Fin timestur i 10 grader og lett yr. Perfekt vær det.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Kortintervaller igår. 45/15x10x2. 3:30-3:00 progressivt per sett. Godt kokt de tre siste dragene.

Ytterst nødvendig restitusjon idag før langtur i morgen, minst 25km.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

snau time fra 7:30 i dag i 5-6 grader og lett regn. God måte å starte søndagen på.

Tormund

Legg inn av Tormund »

14 km sone 3 løping på morningen i dag. Føltes litt tung i kroppen før jeg fikk varmen i muskulaturen og motoren i gang.

Planlegger en ren styrkeuke i uka som kommer, litt væravhengig, er åpen for endring hvis det plutselig er mildvær og fin asfalt for rulleski.

Expekt

Legg inn av Expekt »

TIPS!

Trenger du en ny konkurransesko nå (eller i 2023) så anbefaler jeg sterkt å slå til på dette tilbudet.

https://www.nike.com/no/t/air-zoom-alph ... DO2407-728

Bilde

Ikke bare ser de fantastiske ut, de er like fantastisk å løpe med. :D

Tormund

Legg inn av Tormund »

Expekt skrev: søn nov 06, 2022 3:59 pm TIPS!

Trenger du en ny konkurransesko nå (eller i 2023) så anbefaler jeg sterkt å slå til på dette tilbudet.

https://www.nike.com/no/t/air-zoom-alph ... DO2407-728

Bilde

Ikke bare ser de fantastiske ut, de er like fantastisk å løpe med. :D
Har sett Nike reklamere tungt for de der på instagram-appen min. Er den forfot-puta like bra som den ser ut til på designet?

Expekt

Legg inn av Expekt »

Tormund skrev: søn nov 06, 2022 4:23 pm Har sett Nike reklamere tungt for de der på instagram-appen min. Er den forfot-puta like bra som den ser ut til på designet?
Lurer på om denne modellen er hakket nyere og vassere enn de skoene jeg har, så tror faktisk ikke jeg har prøvd akkurat denne modellen. Men Alphafly-skoene til Nike har gitt meg mye løpeglede og derfor vil jeg utvilsomt anbefale de til andre løpeglade, spesielt hvis man aldri har prøvd slike "supersko" tidligere. Og på 40 %... en no-brainer. :D

Tormund

Legg inn av Tormund »

Expekt skrev: søn nov 06, 2022 9:29 pm
Tormund skrev: søn nov 06, 2022 4:23 pm Har sett Nike reklamere tungt for de der på instagram-appen min. Er den forfot-puta like bra som den ser ut til på designet?
Lurer på om denne modellen er hakket nyere og vassere enn de skoene jeg har, så tror faktisk ikke jeg har prøvd akkurat denne modellen. Men Alphafly-skoene til Nike har gitt meg mye løpeglede og derfor vil jeg utvilsomt anbefale de til andre løpeglade, spesielt hvis man aldri har prøvd slike "supersko" tidligere. Og på 40 %... en no-brainer. :D
Så var det dette med behov da, har et par Hoka som jeg bruker i konkurranse, et par Hoka som jeg trener på asfalt med, et par billigere Adidas som jeg bruker på mølla. Det jeg trenger er et par Icebug eller lignende til vinteren.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Tormund skrev: søn nov 06, 2022 9:46 pm
Expekt skrev: søn nov 06, 2022 9:29 pm
Tormund skrev: søn nov 06, 2022 4:23 pm Har sett Nike reklamere tungt for de der på instagram-appen min. Er den forfot-puta like bra som den ser ut til på designet?
Lurer på om denne modellen er hakket nyere og vassere enn de skoene jeg har, så tror faktisk ikke jeg har prøvd akkurat denne modellen. Men Alphafly-skoene til Nike har gitt meg mye løpeglede og derfor vil jeg utvilsomt anbefale de til andre løpeglade, spesielt hvis man aldri har prøvd slike "supersko" tidligere. Og på 40 %... en no-brainer. :D
Så var det dette med behov da, har et par Hoka som jeg bruker i konkurranse, et par Hoka som jeg trener på asfalt med, et par billigere Adidas som jeg bruker på mølla. Det jeg trenger er et par Icebug eller lignende til vinteren.
Jeg har pigget selv de siste 15 årene.... bruker da sko som jeg kjenner fra før og som passer meg... Icebug blir litt harde... men bruker de på de verste dagene... utstyret er utrolig viktig selv om det koster "flesk" 😊

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Når det gjelder nye modeller ville jeg alltid prøve de først på mølle... (Løplabbet f.eks) Da betaler du enten litt for testen og kjøper sko der du ønsker eller du får testen gratis ved kjøp hos Løplabbet (jeg får 15-20% der...)

Tormund

Legg inn av Tormund »

Passport skrev: man nov 07, 2022 7:56 am
Tormund skrev: søn nov 06, 2022 9:46 pm
Expekt skrev: søn nov 06, 2022 9:29 pm

Lurer på om denne modellen er hakket nyere og vassere enn de skoene jeg har, så tror faktisk ikke jeg har prøvd akkurat denne modellen. Men Alphafly-skoene til Nike har gitt meg mye løpeglede og derfor vil jeg utvilsomt anbefale de til andre løpeglade, spesielt hvis man aldri har prøvd slike "supersko" tidligere. Og på 40 %... en no-brainer. :D
Så var det dette med behov da, har et par Hoka som jeg bruker i konkurranse, et par Hoka som jeg trener på asfalt med, et par billigere Adidas som jeg bruker på mølla. Det jeg trenger er et par Icebug eller lignende til vinteren.
Jeg har pigget selv de siste 15 årene.... bruker da sko som jeg kjenner fra før og som passer meg... Icebug blir litt harde... men bruker de på de verste dagene... utstyret er utrolig viktig selv om det koster "flesk" 😊
Har alltid bare holdt meg til Nordic grip som man trer på skoene, en billig løsning, men ikke i lengden, da de blir så fort utslitt. Hvordan pigger du selv?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Tror XXL og lignende pigger for en, dersom en spør pent og betaler en symbolsk sum ?

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Tormund skrev: man nov 07, 2022 8:02 am
Passport skrev: man nov 07, 2022 7:56 am
Tormund skrev: søn nov 06, 2022 9:46 pm

Så var det dette med behov da, har et par Hoka som jeg bruker i konkurranse, et par Hoka som jeg trener på asfalt med, et par billigere Adidas som jeg bruker på mølla. Det jeg trenger er et par Icebug eller lignende til vinteren.
Jeg har pigget selv de siste 15 årene.... bruker da sko som jeg kjenner fra før og som passer meg... Icebug blir litt harde... men bruker de på de verste dagene... utstyret er utrolig viktig selv om det koster "flesk" 😊
Har alltid bare holdt meg til Nordic grip som man trer på skoene, en billig løsning, men ikke i lengden, da de blir så fort utslitt. Hvordan pigger du selv?
https://www.felleskjopet.no/maskin-og-r ... -35600603/

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »


Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Apropos utstyr, og nå snakker jeg om selveste Utstyret, ikke piggsko og annet, men det som har en lei tendens til å komme ut av stilling opptil flere ganger i løpet av en tur.

Har noen funnet noen gode løsninger/produkter, eller må jeg frem med tapen ?

Alpha

Legg inn av Alpha »

Tormund skrev: søn nov 06, 2022 12:07 pm 14 km sone 3 løping på morningen i dag. Føltes litt tung i kroppen før jeg fikk varmen i muskulaturen og motoren i gang.

Planlegger en ren styrkeuke i uka som kommer, litt væravhengig, er åpen for endring hvis det plutselig er mildvær og fin asfalt for rulleski.
Nordlendinger er fascinerende. 8 snøløse dager i året, men rulleski skal man ha.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Expekt skrev: søn nov 06, 2022 3:59 pm TIPS!

Trenger du en ny konkurransesko nå (eller i 2023) så anbefaler jeg sterkt å slå til på dette tilbudet.

https://www.nike.com/no/t/air-zoom-alph ... DO2407-728

Bilde

Ikke bare ser de fantastiske ut, de er like fantastisk å løpe med. :D
Veldig dårlige anmeldelser ift holdbarhet, ser ut til at mange ryker etter veldig lite bruk

Tormund

Legg inn av Tormund »

Alpha skrev: man nov 07, 2022 9:07 am
Tormund skrev: søn nov 06, 2022 12:07 pm 14 km sone 3 løping på morningen i dag. Føltes litt tung i kroppen før jeg fikk varmen i muskulaturen og motoren i gang.

Planlegger en ren styrkeuke i uka som kommer, litt væravhengig, er åpen for endring hvis det plutselig er mildvær og fin asfalt for rulleski.
Nordlendinger er fascinerende. 8 snøløse dager i året, men rulleski skal man ha.
Flott, en bergenser som gjør narr av andre landsdelers værforhold :shock: :lol:

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kveldens økt:

25 min oppvarming
3 x 30 / 15 - 1% og 12 km/t (5 min/km)
4 x 45 / 20 - 1% og 12 km/t
5 x 60 / 30 - 1% og 12,5 km/t (4,48 min/km)
4 x 45 / 20 - 1% og 13 km/t (4,37 min/km)
3 x 30 / 15 - 1% og 14 km/t (4,17 min/km)

15 og 20 sek pauser er så korte at kroppen tror man løper i ett, fornøyd med at jeg klarte å beholde stigningen, ikke helt dagen men ok fornøyd.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Queenie skrev: man nov 07, 2022 9:09 am Veldig dårlige anmeldelser ift holdbarhet, ser ut til at mange ryker etter veldig lite bruk
Ja, de slites fort. Det er det liten tvil om, kanskje spesielt hvis man har brede føtter.

Jeg har lest at superlim skal gjøre de god som ny for en liten stund, så det har jeg tenkt til å teste ut.. da mine par kunne trengt en liten reparasjon.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Expekt skrev: tir nov 08, 2022 8:23 am
Queenie skrev: man nov 07, 2022 9:09 am Veldig dårlige anmeldelser ift holdbarhet, ser ut til at mange ryker etter veldig lite bruk
Ja, de slites fort. Det er det liten tvil om, kanskje spesielt hvis man har brede føtter.

Jeg har lest at superlim skal gjøre de god som ny for en liten stund, så det har jeg tenkt til å teste ut.. da mine par kunne trengt en liten reparasjon.
De er sikkert bra, men jeg holder meg til mine Hoka 🤣

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Kjøp sko som holder "formen" i minst 800 km... da holder også du formen 😊👍🏼

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Expekt skrev: tir nov 08, 2022 8:23 am Jeg har lest at superlim skal gjøre de god som ny for en liten stund, så det har jeg tenkt til å teste ut.. da mine par kunne trengt en liten reparasjon.
Pass da på å få et superlim som duger.
Loctite har en gel som er utrolig bra, men husker ikke helt hvilken-
På min spinningsykkel hadde selve bremsebelegget (filt) løsnet fra klossen (plast).
Jeg limte bremsebelegget tilbake på plastklossen med denne - og det holdt og sykkelen ble brukt en god del og tøft en stund - og ingen problemer.

My av det som kalles for superlim er ubrukbart, men du har kanskje mer oversikt enn meg.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Mandag regnet det fælt og jeg ble kliss bløt og kald som en svamp dukket i isvann.
Vel, ingen regnjakke som tok det været, så på tirsdag kjøpte jeg ei tykk og fin regnjakke på Felleskjøpet (god nok til alle typer walking, men for tung til løping). Men tirsdag ettermiddag kom det ikke noe vann fra oven, selv om YR hadde lovt mer enn på mandag. I dag kom ei superskur før jeg skulle ut.
Men ok - har da denne til neste gang :).

Da jeg syklet for en del år siden ble jeg noen ganger skikkelig kald, spesielt på henda. Det sistnevnte løste jeg ved sånne brødfryseposer på hendene, utenpå hanskene, og da med åpning i begge ender. Det fungerte mye bedre enn såkalte proff-hansker...

Expekt

Legg inn av Expekt »

return_of_drakkar skrev: tir nov 08, 2022 4:22 pm My av det som kalles for superlim er ubrukbart, men du har kanskje mer oversikt enn meg.
Overhodet ikke.. jeg kjøpte det første jeg fant på Clas Ohlson. :?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Vært litt i tidsklemma samt ikke vært motivert for lange økter med trening, så blitt mye intervall kombinert med andre øvelser for å være mest tidseffektiv. Det er ikke like gøy, altså. Tror helga er helt "blank" så planen er å ta en skikkelig lang, rolig tur i marka så sant været er kristelig/ukristelig (alt ettersom hvor man står). Men apropos sko, så må jeg skaffe meg noen nye utesko. Mine gamle er ikke lenger vanntette og akkurat DET funker ikke i Trøndelagen. Jeg er dog ikke helt gira på å svi av mangfoldige tusenlapper på det, så får gjøre litt research.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Kjapp oppdatering på ukens økter hittil.

Mandag restitusjon etter snaue to mil søndag. Planen var 25km, men madammen ville det annerledes. Vi skulle få besøk, sa hun. Jojo.
Tirsdag var det rolige 11km på mølle, mens det i går var pyramideintervaller med de andre gamlingene i tights:

Oppvarming i snaue 5 km før 600-800-1000-800-600-800-1000-800-600-600, etterfulgt av nedjogg i ca 2 km. Fart prog. fra 3:55 til 3:40, P=60s. Høljeregn halve økten, veldig kjekt. Bløt grussti, minst like kjekt.

Rolige 10 km på mølle i dag tidlig, flotte bein og alt. Fredag morgen blir det kortintervaller, det blir vel en ny runde med 45/15x20 eller tilsvarende. Lørdag muligens en styrkeøkt og restitusjon. Søndag er farsdag så da blir det langtur etterfulgt av en bedre middag og muligens også "dessert". Humre, humre.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

En flott times tur i dag i lettskyet vær og 5-6 grader.

En annen sak.
Mange har og gir gode råd, og det er fint.
Men som årene går og trening er morsomt, uansett ens eget nivå, så blir det som en gymlærer sa en gang: En dag uten trening er en dag uten mening...
Altså, man lytter ikke til rådet om litt "off" om man ikke er pokka nødt til det... :)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: ons okt 19, 2022 4:23 pm Lenge siden sist, men håper virkelig (nesten litt engstelig for å tenke/skrive positivt, etter så mye negativt) at etter over 4 måneder med akillesbetennelse, virker det som at det starter å bli bedre, sikkert grunnet mye feiltrening/uttøying, for irriterer meg stadig over å havne mellom to ulike tips fra (fastlege og fysioterapeut), i form av hvordan man skal best tøye ut akilles, og har vel endt opp med en slags kombinasjon av alt, men gått veldig tregt, og ikke hjulpet på humøret, når ting står på stedet hvil.

Men 5-8 kg håndmanual ene hånda, stå på andre beinet og gjøre rolig tå hev, med så og så mange repetisjoner og antall, med ca: 20-30 minutter mellomrom, og hele tiden kjenne etter at det ikke gjør vond, men skal heller ikke være for "forsiktig", og har under siste 2 ukene, kunne løpe lenger og hatt få tegn til smerter/ømhet, selv i bratte nedover og oppover bakker.
Blir tvilsomt noen spurtintervaller i år, men lite er deilige enn å kunne løpe i marka, og forhåpentligvis kjenne på følelsen av fremgang, og ikke stå på stedet hvil, som er bare vondt og leit.
Huff, nesten en måned senere, og nå er det fullstendig stopp. Blir en lengre lufting av frustrasjon, sinne og oppgitthet, for her må jeg helt klart grundigere til verks, enn da kun ei fysioterapeut som knar og kjenner litt på akilles, og så konkluderer med ditt og datt.
Da det er tydelig at hele veien, har man gjort ting langt oftere feil, enn riktig.
5 måneder rett i dass, og fortsetter man i samme tempo, ligger en vel nærmest i graven før det er noe som hest tegn til varig bedring.
Meget negativ nå, men dette har vært seigpining, og som gått utover psyken, samt det å aldri føle særlig til mål og mening i hverdagen, men kun stå bom fast, og knapt nok kommet seg over startstreken.

Hjelper fint lite å lete etter tips og råd via nettet, da det er jo nærmest som å lete etter nåla i høy staken.
For mye info, for mye ulike tips, sikkert mye bra, men ufattelig mye dårlige og lettvinte sådan, skrevet og filmet på så irriterende måter, at det virker som noen kun er ute etter å gjøre vondt verre, mye verre.
Typiske Youtube, Facebook videoer og lignende, der ofte en eller annen ekspert forklarer og viser hvordan det skal gjøres/ikke gjøres, men ofte med fryktelig dårlig videokvalitet (noen viser knapt annet enn to svære føtter, samt masse shaky og oppjustert i tempo filmer) med horribel brautende musikk, og en fyr/dame som ofte har munndiare, svære ord og setninger, som en knapt klarer å si selv, og alt en sitter igjen med, er knapt 20-30 sekunder med meget speeda opp klipp av øvelser, og nei, det skal jo ikke være mulig å gjøre det så knotete for folk.
Bedre blir det ikke når en forsøker å stoppe enkelte av videoene, for å få grundigere oversikt, da dukker adds og reklame på 20-30 sekunder opp, før du plutselig er inne i en video som ikke har noe med akillesskader og opptrening å gjøre.

Blir helt svett mellom øra i perioder, så har man kanskje bitene som er mest frustrerende, da mange ikke gidder å ta seg bryet med å nevne kanskje det viktigste, nemlig er øvelsene ment som skadeforebyggende, altså gjøre for å unngå skader, eller er øvelsene ment å gjøres når man først har vært uheldig å pådra seg en skade. Dette skal også være fordømt vanskelig og bidrar i mer sinne og skuffelse.

Heldigvis, finner ofte bedre tips og råd gjennom utallige kommentarfelt på Youtube, dessverre oftest engelsk språklig, ikke alt som er like lett å forstå eller finne igjen på norsk, annet enn ei slags "betryggende" følelse, av at en er så absolutt ikke alene om å være lei av alle disse ulike tipsene og rådene, som skaper kun forvirring og ingen bedring. Enkelte stakkarer virker å ha kasta bort tusenvis på tusenvis av kroner, og flere år av livene, på å fly rundt til ulike eksperter, kun for å aldri komme seg noen sted med skadeplagene. Andre har pådratt seg kroniske smertehelvete grunnet feil behandling og dette er vel hva en kanskje mest redd for, vil en til slutt ende opp der?

Vel, stopper der, for blir bare sint av alt, og det mest kjipe, er jo at en føler kroppen lurer meg til å tro det er bedring en gang i blant, men så er det rett ned i kjelleren med slegge og jernhånd rett i knollen.

Har unngått alt av løping i en stund nå, men kunne sikkert holdt det slik i flere livstider uten noe tegn til bedring. Så åpenbart at det har ingenting å si, her er det feiltrening av tåhev/ulike øvelser som er viktig, samt rett diagnose, for visstnok 2 (av de mest omtalte i ulike artikler) går igjen som:

Tendinopati (høres ut som en eller annen dinosaurart) - der visstnok rammer eldre løpere og utøvere. Og smerten er i selve senen.

Paratendinopati - der visstnok rammer yngre løpere og utøvere. Med hevelser, veske og problemet er rundt selve senen.

Alt jeg vet, er at man har av og på, når senen gjerne på kveldstid, like før leggetid, en viss hevelse/klump/kul på utsiden av senen nederst mot hælområdet, og den har vært veldig der, siste 5 månedene, men i variert størrelse.
På gode dager, er den nesten borte, og en kan klemme og kna på området/senen uten tegn til ømhet, vondt eller smerter, og våkner dagen derpå, uten samme følelser. Dessverre er den motsatte delen, den som har dominert for mye, med hevelse/økt tykkelse rundt senen, og vondt/ubehag før leggetid og de første 3-4 timene på morgenkvisten.

Tåhev i trappa, er visstnok i følge noen det beste, andre igjen påpeker at det er det verste for opptrening av skader i senen/hælen. Så hva fader skal man gjøre? Kaste bort mer tid på å gjøre alt feil, og noe riktig en gang i blant?
Får dra frem step-up brettet igjen, og så har man jo dette med hvor lang ned hælen/foten skal, og åpenbart at også her er det store uenigheter, noen mener du skal dytte fot/hælen nærmest så langt ned, at den går i gulvet/trappetrinnet under det du står på, andre hevder man skal knapt nok under det trinnet du står på.

Beklager for langt innlegg, men det makter jeg åpenbart ikke på egenhånd, og dersom verken lege eller fysioterapeut er i stand til å gi meg noen svar eller videre oppfølging, helst med enten ultralyd eller MR, så må en vel bare begynne å søke opp eksperter i Oslo som kun har med akilles/hæl skader å gjøre, for nei, nok er nok. Løping betyr så ufattelig mye, spesielt den mentale gevinsten, ikke kun fysiske biten, og klar over at dette vil ta tid, men nekter å kaste bort nye 5-6 måneder på å stå på stedet hvil. Her må det positiv forandring til, og det veldig snart.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

@Frank.N.Steen. Aldri enkelt med "fjernhealing" i alle fall 😊. Det indikerer jo sterkt for å søke hjelp hos noen "nye" nå! Skal absolutt ikke være nødvendig å gå så lenge før diagnose kan stilles og adekvat behandling iverksettes.

Håper du finner ut av dette! Gå til en ortoped eller noen andre som har utdannelse på området.... det er alltid beste veien å gå... Apropos gå... kan du gå korte turer?

Håper du får en etter forholdene god helg! 👍🏼😊

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»